HBN-10 Resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-10 Resultaten

• Dit onderwerp bevat 165 reacties, 52 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 29 augustus 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 166)
  • Auteur
    Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Bijgaand nog de opnamen van de Goudplevieren voor hut 10. Ze waren erg schrikkerig en best wat ver weg. Nadat een vlucht van honderden stuks een paar keer was neergestreken hielden ze het weer voor gezien. Voor wie meer over deze dag wil lezen kan kijken op mijn blog: http://www.krijndijkema.nlbrebgoud1

brebgoud2

Nienke Vriezen
    Verhalenverteller

Op 17 augustus in deze hut genoten van de watersnippen en zwarte ruiters, en een enkele groenpootruiter. Zo nu en dan een bui, maar dan ook weer mooi licht daaromheen. Nog niet de varieteit die nu op gang lijkt te komen te lezen aan de posts maar een prima dag.

20210817-HBN10-0765-Edit20210817-HBN10-0741-Edit20210817-HBN10-118620210817-HBN10-1269

20210817-HBN10-0830-Edit

20210817-HBN10-092420210817-HBN10-1153-Edit20210817-HBN10-1754

Han Bouwmeester
    Admin

Fijn bericht Krijn!
    Het is op de meeste dagen lekker druk voor de hut inderdaad. Goudplevier was een primeur voor deze hut. Heel benieuwd naar je beelden!

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Even een bemoedigend berichtje voor Hut 10 bezoekers: De najaarstrek is duidelijk op gang gekomen. Het is weer fijn druk voor de hut met veel snippen, kieviten en tureluurs. Maar ook zwarte- en groenpootruiter, kemphen, krombekstrandloper en goudplevier! De visarend laat zich nog niet zien op de tak zien helaas, maar gisteren was het de plukplek van een torenvalkje. Genoeg te zien!    Gr. Krijn

Henk Hilkmann
    Verhalenverteller

27 juli Van 05.45 tot 17.45 in de hut (lunchbreak van 2 uur), meest bewolkt weer, 23C uiteindelijk.

Zoals meestal is er in de ochtend meer te zien, maar er waren ook stille momenten. De drie pulletjes van de kluut te zien en te fotograferen is erg leuk, wel is het jammer dat de ouders alles wegjagen wat in het gebied land. Alleen de watersnip probeerde daar aan te ontkomen, door achter de eilandjes te blijven of door plat tussen de planten te gaan liggen, dat lukte dikwijls. Andere vogels moest je snel fotograferen voordat ze verjaagd werden.

De hut is erg goed georganiseerd en ik was erg blij met de statiefkoppen op een rails. In een andere hut hingen deze aan het plafond en dat werkt niet als de aansluiting op je lens niet te verdraaien valt. En je camera ondersteboven gebruiken, werkt niet. Omdat er hier ook wat verder gekeken kan worden, konden we ook een telescoop gebruiken. Het was leuk om de Temmincks strandloper hier te zien. Al met al de nodige fraaie foto’s kunnen maken.

Watersnip

Kluut met pulletjes

Grauwe gans

Boerenzwaluw

Kievit

Witgat

Temmincks strandloper

Oeverloper

Spreeuw

Blauwe reiger

Gele kwikstaart (juv)

Tureluur, gehoord, werd direct al verjaagd

Visdiefje

A2 1C73F4D1-1507-4BBE-A80F-B162B748CDF1A2 15996B89-8F7B-4911-A890-14F2A246B228A2 B31BA9DF-C391-4BCE-BD46-97EBD92D9716A2 B3839714-DBBB-4807-A009-AEA6923F1E92A2 B6127415-2789-4A18-9D0E-EF47C12FC07F

Hannie de Graaff
    Verhalenverteller

We wilden het “gouden uurtje” meemaken en daarom vroeg uit de veren. We wonen in Groningen dus de wekker liep om 3 uur af. Onweer? Hagel? Windstoten? Gelukkig niets van dit alles en zelfs een zonnetje om 5 uur. We hebben 21 soorten geteld en genoten van de weidsheid en de stilte om ons heen. Er waren ook “stille”‘ momenten, maar dat kan je niet sturen natuurlijk. Genoeg te zien. De kou van de afgelopen tijd heeft zeker invloed gehad. Er zaten kluten op het nest, plevier deed een baltsdansje en de  tureluurs waren ook actief met elkaar. Kortom: Een mooie plek om te zijn.  DSC_0104DSC_0301DSC_0664DSC_0851DSC_0783DSC_0891DSC_0919

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

10 juni een zonnige dag doorgebracht in HBN 10. De laatste hut die we deze week hebben bezocht.
    Wat de dag zou brengen was welkom maar jonge Kluten voor de hut zou wel leuk zijn. Helaas voor ons zou dat niet gebeuren.
    De enige jongen die er waren, waren die van de Kleine Plevier en die lieten zich de hele dag zien.4U7A10204U7A10304U7A1109

Verder waren de Huiszwaluwen druk bezig met hertel of nieuwbouw van hun nesten.

4U7A1043

Ondanks dat er langere pauzes waren hebben we ons niet verveeld.

Dank voor de gastvrijheid en tot een volgende keer.

4U7A12274U7A14294U7A14534U7A1465

Joost van der Meer
    Verhalenverteller

11 juni 2021, voor mij de tweede keer in HBN-hut 10, nu met fotomaatje René. Mooie zomerdag, in de loop van de uren wat bewolking erbij, broeierig weer. Na 1ste keer in november nu met hoge verwachtingen gekomen, maar helaas, het aantal soorten viel wat tegen. Wel de gele kwikstaart voor het eerst gezien; verder kleine plevieren, ook met jonkies, en een bontbekplevier. Veel huis- en boerenzwaluwen. Stuk of twee tureluurs. Scholeksters, wat eenden. In de omgeving, op weg naar huis, nog wat gereden: lepelaars, een grauwe kiekendief en een bruine kiekendief, spectaculair jagend!

HBN10-5HBN10-3HBN10-4HBN10-1HBN10-2

Peter van Velzen
    Admin

Heel mooi Krijn. Niet makkelijk weet ik uit eigen ervaring.

Peter

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Het was erg rustig in hut 10. Weinig voor de hut behalve familie Kleine Plevier uiteraard. In de middag daarom me maar op de invliegende boerenzwaalfkes gefocused. Ze waren bezig om onder de overkapping te nestelen en kwamen onregelmatig even langs. Met de 20 fps stand (II) van de Panasonic G9 en een groothoeklens op MF kreeg ik na diverse mislukte pogingen er uiteindelijk eentje te pakken die precies in de ingeschatte scherptediepte vloog.  Lee me leuk om die hier even te tonen.

gr KrijnBree11a

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s Joop .

Joop Smit
    Verhalenverteller

Ik ben 2 dagen in HBN10 geweest (18 en 19 mei). Ik ben heel enthousiast thuisgekomen met (voor mijn doen) prachtige foto’s. Het weer was perfect. Niet al te veel zon en zo nu en dan stevige plensbuien. Prima omstandigheden en voor mij een nieuwe ervaring na de boshutten die ik heb bezocht.

Beide ochtenden zat ik ’s morgens om 6.00 uur in de hut. De eerste dag was ik gefocust op het fotograferen en filmen van de vogels, die ik in mijn korte bestaan als fotograaf nog niet eerder heb kunnen schieten. De tweede dag heb ik geprobeerd de vogels in actie te fotograferen en bovendien heb ik ook de tijd genomen om buiten de hut het gebied een eindje in te wandelen. In korte tijd kreeg ik daarbij de roodborsttapuit, kneu, graspieper, rietzanger en blauwborst voor de lens.

Direct voor de hut heb ik de volgende vogels waargenomen:

1. Kluut
    2. Kleine plevier (met jongen)
    3. Boerenzwaluw (nesten onder de overkapping van de hut)
    4. Slobeend
    5. Tureluur
    6. Wilde eend
    7. Bergeend
    8. Scholekster
    9. Blauwe reiger
    10. Oeverloper
    11. Krakeend
    12. Pijlstaart

Ik hoop dat ik ook volgend jaar weer deze hut kan bezoeken.

18052021_130738_DxO18052021_071445_DxO19052021_071146_01_DxO18052021_153101_DxO19052021_072807_02_DxO19052021_124723_09_DxO19052021_130610_DxO19052021_150949_DxO

Tineke de Vin
    Verhalenverteller

Dinsdag 11 mei naar deze hut geweest. Dag begon met veel regen . Dus alles zag er somber uit. Om een uur of 11 werd het droog maar bleef wel bewolkt.  Voordeel hiervan is dat, met name de kluten, geen uitgebeten  wit op de foto’s  hebben.

Geen andere vogels gezien dan hier al getoond.  Kluten, tureluur, oeverloper. pleviertje (nog geen jongen) visdief, slobeend, kwikstaart. Was een fijne hut om in te verblijven. Had wel wat meer soorten vogels verwacht.  Maar ja….CHJ_5771CHJ_5358CHJ_3835

CHJ_3764CHJ_5202CHJ_4014CHJ_4131CHJ_4440

Barend
    Verhalenverteller

Sorry .. het duurde even voor ik mijn foto’s had uitgezocht van mijn bezoek aan Hut 10 op 24 én 26 maart.

Absoluut geweldige hut! Pure natuur beleving. Het weer was ook fijn met een zacht zonnetje.

BVG-02189BVG-01944BVG-02751BVG-05540

BVG-06452BVG-04834BVG-06461BVG-06746

Aalt van Tongeren
    Verhalenverteller

20 april de hut bezocht ,na twee uur rijden precies bij zonsopkomst in de hut Ideaal weer ,mooie zonsopkopmst en geen wind .De koffie moest even wachten want een watersnip in het mooie licht,  kleine plevier, tureluur daar ga je vroeg voor op pad .Veel brandganzen daartussen 4 grutto’s die al snel wegwaren en de hele dag niet terug kwamen .Ook de wulpen lieten zich aan het eind van de dag pas zien en onfotografeerbaar ver weg ,ook nog tegen het riet.Rond de middag waren bijna alle brandganzen verdwenen ,alleen 3 gele kwikstaarten kwamen nog even  buurten ,verder weinig leven op de plas terwijl het hoogwater was in de middag .In tegenstelling tot de vorige dagen volgens het logboek  ,de hele dag geen eenden of kieviten ,alleen tegen het eind van de dag nog 3 wilden eenden .in de hut geweest van 6.15 tot 18.00 uur .Bij het weggaan wel een grote groep lepelaars op de plas daarachter .Een mooie dag zeker in de ochtend ,wel hadden we iets meer steltlopers verwacht .kleine-plevier-596gele-kwikstaart-1093tureluur-153watersnip-65gele-kwikstaart-1093

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Zondag 18-04 op mooie zonnige dag HBN10 voor het eerst bezocht. Hoewel een enorm eind rijden voor ons (299km.) was deze dag meer dan de moeite waard met 18 soorten voor de hut en in de lucht gehad. De kluten waren zeer vaak aan het baltsen veelal met z’n vieren al laag bij het water om dan vervolgens op te springen. spectaculair om te zien maar ook om te horen en dat kan goed in deze hut met de open borstels Ook hadden wij het geluk een stel grutto’s te zien paren en wat zijn deze vogels mooi als je ze zo van dichtbij kan observeren en op de plaat kan zetten.  De scholekster en tureluur van dichtbij zien peuren in de modder, dat wil zeggen foerageren, was ook heel mooi om te zien. Het stel broedende kleine plevieren op het kleine schelpen eilandje links voor was heel aandoenlijk. De kluten vertoonde al territoriaal gedrag tegenover andere steltlopers terwijl er nog maar 1 aan het broeden was. Het licht was vaak heel mooi. Al met al een bezoek om over te doen en in september zijn we weer aan de beurt.

Gezien:

kluten ongeveer 15 a 20 voor de hut constant, stel grutto’s, scholeksters, tureluur, kievit, wilde eend, slobeend, krakeend, brandganzen op de plas (sommige passief en dus ziek) en veel in de lucht, wulp, oeverzwaluwen/ huiszwaluwen, kraai, kauw, stel torenvalken, witte kwikstaart, graspieper en een regelmatig terugkerende haas.

sized_DSC_5264 (2)

sized_DSC_5645 (2)

sized_DSC_6380 (2)sized_DSC_6485 (3)sized_DSC_6586sized_DSC_6764sized_DSC_6566 (2)sized_DSC_5981 (2)

Luuk Wanders
    Verhalenverteller

Vrijdag 16 april een bezoek gebracht aan de HB-10.

Weer was fototechnisch redelijk, wel zon maar aardige wind dus de spiegellingen waren alleen beperkt tot de ochtend maar dat mocht de pret niet drukken.

Redelijk wat soorten gezien en al met al een heerlijke dag gehad in nog steeds een prachtige hut vanwege het standpunt en de natuur die voor je ogen zich afspeelt. Zoals de kluut die gedurende de hele dag weinig buren tollereerde en aardig wat vogels alleen de noordoostkant van de plas als verblijfplaats liet hebben.

soorten die we gezien hebben; Kluut, kleine plezier, tureluur, wulp, witte kwikstaart, graspieper, brandgans, grutto, wintertaling, bergeend, krakeend. overvliegend nog; oeverzwaluw (gedurende de dag wel 300 stuks), putter, kneu, torenvalk, boerenzwaluwDSC_5581DSC_5794DSC_7172DSC_6576DSC_7362-DeNoiseAI-denoise

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige serie Jan! Duidelijk een goede dag gehad… Dank voor het delen hier!

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige serie Henk! Het wisselt nog sterk per dag maar dit was duidelijk een goede zo te zien

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Wat een prachtige foto’s, heb er nu al zin in

groet Sacha

Jan de Wit
    Verhalenverteller

Vorige week donderdag 1 april samen met Herman van Rheenen voor het eerst naar HBN10 geweest. Na een overnachting in een trekkkershut van het Groninger Landschap waren we om 7.00 uur in de hut. De hele dag stond er een stevige wind uit het noorden met afwisselend bewolking en zon. Het was de hele dag een komen en gaan van de Brandganzen.

Verder hebben we de volgende vogels waargenomen.

Grutto, Wulp, Witgat, Scholekster, Kleine Plevier, Bontbekplevier, Brandgans, Kokmeeuw, Kluut, Wilde Eend, Krakeend, Witte Kwikstaart, Wintertaling, Zwaan, Tureluur.

Om 16.00 uur hebben we ons na een prachtige dag afgemeld.

Iedereen veel succes in hut HBN10.

Met vriendelijke groet,

Jan.Bontbekplevier JDW_0060Grutto JDW_0395Kleine Plevier JDW_0101Kluut JDW_9671Kokmeeuw JDW_0153Witgat JDW_0244Wulp HIJDW_0307 (5)

Henk
    Verhalenverteller

4 April (1e paasdag)

Wederom naar HBN10. Om 7 uur aanwezig en ons tot met 15 uur super vermaakt. En was vast nog veel te zien na die tijd maar de energie van ons was op. De dag begon met naar de hut lopen waar we werden begroet door een (paas) haas en een Blauwborst. Bij het installeren zagen we al een 10 tal Grutto’s, nog wel een foto kunnen maken maar het was nog donker en grauw, dus hele hoge iso. Heb de foto wel bijgevoegd. Daarna was het een komen en gaan van de Brandganzen. Gelukkig stonden deze ver van de hut zodat de overige bezoekers dicht bij ons kwamen.

De volgende vogels waargenomen:

• Grutto
    • Wulp
    • Brandgans
    • Witte Kwikstaart
    • Blauwborst
    • Scholekster
    • Kleine Plevier
    • Tureluur
    • Lepelaar (overvliegend)
    • Zwarte Kraai
    • Zilvermeeuw
    • Wintertaling
    • Kluut
    • Houtduif
    • Bergeend (overvliegend)
    • Grauwe Gans
    • Wilde Eend

HBN10_HenkRoelfsema (1)HBN10_HenkRoelfsemaHBN10_HenkRoelfsema (2)HBN10_HenkRoelfsema (3)HBN10_HenkRoelfsema (6)HBN10_HenkRoelfsema (7)HBN10_HenkRoelfsema (5)HBN10_HenkRoelfsema (4)

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zaterdag 27 maart een dagje naar HBN Hut 10 geweest.

DB2842F6-0479-42B7-9749-58666F12A5EF

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zaterdag 27 maart een dagje naar HBN Hut 10 geweest . Deze kleine Plevier is al weer bezig met een nestje te maken .
    Verder nog gezien Grutto – Wulp – Wilde Eend – Wintertaling -Brandgans -Bergeend . Door de wind op de plas minder vogels voor de hut als de twee dagen ervoor .
    Jammer dat er nog zo weinig gemeld word over deze hut bezoek in Maart 2021 223EF734-A239-424D-AC12-89D951BDC4FB

Han Bouwmeester
    Admin

Dat is zeker balen Krijn. Naar aanleiding van je melding heeft Het Groninger Landschap dit besproken met deze heren en zal, als het goed is, niet nog eens gebeuren.

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Op 24 november dagje Hut 10.  Weinig vogels…eeen enkele grote zilverreiger, paar wulpen, en de ijsvogel. Verder banjerden er opeens twee mannen van het Waterschap in vol ornaat door de rand van de plas. Was ik zeer onaangenaam door verrast, maar ja ze konden zich legitimeren en waren bezig met onderzoek naar de beverrat. Ja, kan gebeuren…maar is zeer verstorend!wukp2b ìjsvA2411

ijsv2411

Michiel Deiman
    Verhalenverteller

Gisteren 18 november in de hut (HBN-10) geweest.

Heel veel geluk gehad met het weer, maar helaas veel minder met de activiteit voor de hut.
    Valkje wel een aantal keren mooi op de tak gehad en een groenpootruiter (volgens mij) uitgebreid voor de hut gehad.
    IJsvogel heeft ongeveer 3 seconde op het paaltje direct naast de hut gezeten en verder niet meer gezien.
    Verder eend en reiger achteraan bij het riet gezien. (en heel kort ook ver weg 2 wulpen)

Bij het verlaten van de hut, bleek er vooral bij het water achter de hut veel activiteit. 🙁

Wat mij overigens wel opviel is dat het borstelsysteem voor mijn m3/4 camera met lens eigenlijk te grof is.
    Recht vooruit lukt wel, maar iets schuin is nauwelijks te doen. (dan is de lens gewoon te kort, en komen de borstels voor de lens te zitten)
    Gelukkig had ik mijn tafelstatief bij me, en daarmee kon ik op de blokken het net redden. (Met een rijstzak had ik de camera voor balans te ver naar achteren moeten houden en was het niet gelukt)

Joost van der Meer
    Verhalenverteller

Dinsdag 17 november 2020 vanuit hut 10 gefotografeerd; het was een grauwe, grijze dag die begon met miezeren. In de loop van de dag werd het wel droog, maar het bleef vrij donker en er stond veel wind. Minder soorten gezien dan ik had gehoopt. Maar dit is wel een hut met groeimogelijkheden. De ijsvogel heb ik gehoord, niet gezien. De twee takken links en rechts, waar de ijsvogel dus op zou moeten gaan zitten, staan wel erg onhandig, moet ik zeggen. Ik zou ze meer naar binnen planten, want nu kun je ze alleen door bijna naar buiten te hangen goed in beeld krijgen. Kijkraam is hoog, oké, maar je kunt goed door de borstels kijken. En verwarming in de verder geweldige hut is wel erg fijn, zeer comfortabel! In juni 2021 ga ik voor een herkansing.JPL_2660JPL_2655JPL_2545JPL_2633JPL_2496JPL_2438DSC02468JPL_2398

Nienke Beintema
    Verhalenverteller

Ik heb zaterdag genoten van HBN-10.  Bij aankomst voor 8 uur (dikke mist gedurende autorit en ter plekke) sliepen de Watersnippen nog en zat de IJsvogel op “zijn” tak, maar ze vertrokken jammergenoeg snel. Overdag af en toe een vogel, voornamelijk Wintertalingen – er kwamen er steeds meer.  Het was wel onbewolkt dus teveel zonlicht voor goede fotos, maar het laatste uur was het licht geweldig en kwamen de Watersnippen weer terug. Op een gegeven moment zaten snippen en talingen 1-2 meter vanaf de hut.

Ik was erg onder de indruk van de hut – wat een luxe met incl een kachel. Hier een paar van mijn fotos. Plan zeker een bezoek wanneer de zomervogels weer zijn gearriveerd.

HNB10_Oct2020-3HNB10_Oct2020-2HNB10_Oct2020-1HNB10_Oct2020-4

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Helemaal vergeten hier te plaatsen, de foto van de Klapekster.

Dus bij deze,

Gr, MarcoKE 1

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige resultaten mensen!
    De plas zal alleen maar meer voedsel gaan bevatten nu en dat zal te merken zijn.
    De laatste maand is aangebroken wat wil zeggen dat de hut in principe van December t/m februari gesloten is maar we van week tot week gaan bekijken hoe het er uit ziet. Als het goed blijft zetten we hem dan steeds weer voor een week open in de planning.

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Vrijdag 30/10 op de slechtste dag qua weer in de hut gezeten. Ondanks het weer en dat de vogels op afstand bleven ontzettend genoten. De zwarte ruiter was het model van de dag. De enige die voor de hut verscheen, de rest bleef allemaal achter op de plas. Daardoor kan je wel sfeer foto’s maken en dat is ook leuk. Sowieso geniet ik altijd van het kijken. De soorten die voorbij kwamen, waren zwarte ruiter, wulp, wintertaling, blauwe reiger, grote zilverreiger, snip niet forografeerbaar en de ijsvogel ook niet. Mijn foto’s zijn gemaakt met de Sony a99ii en Tamron 150-600 lens. Heb al eerder in deze hut gezeten en toen wat moeite met het kijken door de borstels. Dat ging deze keer een stuk beter, je wend eraan.

8ECA356D-FD5B-458D-BF7E-C9642158EDFF87670449-0E4F-4267-9DEE-611E742D0FCEF7D6869B-88D1-4145-881D-7992BDA748BD4945F796-C0DA-461B-96F2-B4ACC901FD1245B8F9D8-F38C-4628-B719-E4166A68A1CA

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Op 24 oktober voor de 2e keer in de hut gezeten.

En de klapper van de dag,,,,,, was de Klapekster.

Hier wat opnames,

Gr,

MarcoHBN 1HBN 3_25E6233HBN 10HBN 8

Luuk Wanders
    Verhalenverteller

Te begrijpen dat deze keuze dan is gemaakt inderdaad.

Gelukkig was de ijsvogel ook niet een soort die dag breekt of maakt voor ons maar meer een leuke bonus dus blij dat de rest van de plas goed zichtbaar is gebleven nu met deze positie van de tak, want de rest van de plas maakt de hut zo’n speciale en unieke hut wat ons betreft.

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Luuk en dank voor het delen hier.

Wat de ijsvogeltak betreft is nogal een lastig punt. Zoals hij eerst stond maakte hij het rechter deel van de plas onbereikbaar want nam het beeld weg. Daarom hebben we hem meer naar rechts gezet in de wetenschap dat hij eigenlijk overal in de weg zou gaan staan. Dan moeten we er toch voor kiezen om hetgeen waar de meeste mensen voor komen vrij beeld te geven. Maar natuurlijk hopen we nog wat anders te bedenken

Luuk Wanders
    Verhalenverteller

20 oktober hebben wij een dag besteed in de HBN-10, een flink eindje rijden voor ons dus vroeg uit de veren maar elke reiskilometer meer dan waard.

Redelijke dag qua fotoomstandigheden, afentoe een waterig zonnetje en een kleine bui maar redelijk licht voor foto’s kon beter natuurlijk maar ach wat mag je verwachten eind oktober.
    De hut was voorzien van alle gemakken, lekker warm en goed zittende stoelen.
    Het lage standpunt was prachtig en de vogels kwam mooi dichtbij wat het een hele mooie beleving maakte.
    1 klein verbeterpuntje was de ijsvogelpaal, hij bracht ons 1 bezoekje maar was nauwelijks te bereiken zonder je in alle bochten te draaien en wringen.
    Verder hadden we veel bezoek van leuke vogels; heel veel winetrtaling en watersnippen, groenpootruiter, waterpieper, grote zilvereiger, torenvalk, ijsvogel en heel kort een zwarte ruiter.
    De wintertalingen en snippen zorgden er voor dat er de hele dag iets te fotograferen was en te beleven was.
    Al met al een heerlijke dag gehad en zeker voor herhaling vatbaarDSC_5022DSC_4346DSC_5368DSC_5782DSC_6289_1DSC_7982DSC_8415DSC_8348_1

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Tsja vanuit vogelperspectief loopt de belangstelling hier erg terug. Voornamelijk wat talingen zorgden voor enige verstrooiing, Ik denk dat het wachten is op de de wintergasten uit het noorden. Er zat één mooi woerdje tussen dus daar maar wat op geconcentreerd. Gelukkig doet de kachel het prima. Via een appje met Silvan er achter gekomen hoe je die moet bedienen. Ik denk dat het handig is om daar even een gebruiksaanwijzing bij te plaatsen.

taling 2c

Arnold Voordewind
    Verhalenverteller

Op zondag 4 oktober zat ik om 07.30 in hut 10. Voor mij een klein uurtje rijden dus dat viel mee. De weersverwachtingen waren niet het beste, windkracht 4 en buien, misschien eind van de middag een zonnetje. Mooie hut, ziet er goed uit en van alle gemakken voorzien. Setting zag er goed uit en vol goede hoop 2 camera’s geïnstalleerd. Qua wind viel het enigszins mee, je zag het niet erg terug op het water, waar ik wel bang voor was. Helaas waren er niet heel veel soorten te zien, uiteindelijk maar 6 soorten kunnen spotten. De ijsvogel kwam 5x langs, zelfs dichtbij de hut op de speciale tak. Alleen is dat niet de perfecte plek om te fotograferen, naar mijn idee. Door de wind had ik er regelmatig riet voor de ijsvogel.

Soorten die ik gezien heb:

ijsvogel 5x

watersnip (op achterste eilandje)

4 witte kwikstaarten

Torenvalk (in achterste boom)

Wintertaling (volop aanwezig en kwamen ook heel dichtbij)

Blauwe reiger (overvliegend)

Ik ben tot 17.45 in de hut gebleven, want ik hoopte nog op de visarend, die volgens het logboek, regelmatig langs komt.
    Echter ik hem hem niet mogen zien. Al met al een leuke dag.

Arnold

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Helemaal met André eens

groet Sacha

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Kicken Frank die landing van de visarend!

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Hierbij nog een aantal foto’s van het roofvogeldagje op 20 september.297A3301297A3158297A3393

Met vriendelijke groet,

Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Hele fraaie serie Frank van idd een bijzondere dag met zoveel roofvogels!
    Dank voor het delen!

Han Bouwmeester
    Admin

Super fijn dat je hier wat plaatst Rein en dan met zo’n klapper! Visarend is natuurlijk de kers op de taart en helemaal als je hem dan zo kunt fotograferen. Heel benieuwd wat er nog meer gaat komen voor moois.

Fijn dat de hut je bevalt; heerlijk dichtbij voor je!

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Vandaar zo mooi close 👍🏼

Rein Hofman
    Verhalenverteller

Dank je wel Sacha,

ik fotografeer met een Sigma 300-800 mm en een Nikon D500.

dit was op 800 mm.

groet Rein

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Wat een mooie foto Rein, geweldig. Met welke lens heb je deze foto gemaakt?

Rein Hofman
    Verhalenverteller

visarend 2020-1

Er gaat niets boven Groningen….!

Prachtige hut, waar alles mogelijk is…. ben heel benieuwd wat deze plek allemaal gaat opleveren.

Het is alle moeite waard geweest Han! (en GL)  Gefeliciteerd met dit kunststukje!

groet, Rein

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Het was een fraaie dag Marco. Mooi vliegbeeld van de visarend en gelukkig kon jij nog net op tijd een foto maken van de vliegende slechtvalk. Leuke serie.

Met vriendelijke groet,

Frank

Marco Simonis
    Verhalenverteller
    • HBN 1HBN 2HBN 3HBN b1KSLWatersnip 2watersnipBP 1
    Peter van Velzen
    Admin

Goh Frank, wat een belevenis. 5 soorten roofvogels, dat zie je eigenlijk nooit. En dan nog soorten als visarend en smelleken.

Prachtig, complimenten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door .
50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 166)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.