HBN-10 Resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-10 Resultaten

• Dit onderwerp bevat 168 reacties, 53 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 169)
  • Auteur
    Frank Kremer
    Verhalenverteller

Het was een fraaie dag Marco. Mooi vliegbeeld van de visarend en gelukkig kon jij nog net op tijd een foto maken van de vliegende slechtvalk. Leuke serie.

Met vriendelijke groet,

Frank

Marco Simonis
    Verhalenverteller
    • HBN 1HBN 2HBN 3HBN b1KSLWatersnip 2watersnipBP 1
    Peter van Velzen
    Admin

Goh Frank, wat een belevenis. 5 soorten roofvogels, dat zie je eigenlijk nooit. En dan nog soorten als visarend en smelleken.

Prachtig, complimenten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door .
    Frank Kremer
    Verhalenverteller

Afgelopen zaterdag zijn Marco Simonis en ik voor het eerst naar HBN-10 geweest. Omdat het vanuit het Westen van het land richting Groningen toch een behoorlijk eind rijden is, is er een hotel geboekt in Appingedam: Het wapen van Leiden. Mooi in het centrum. Het café ernaast was alleen tot 4 uur ’s nachts open met harde muziek, dus een goede nachtrust was helaas ver te zoeken. Eenmaal na een goed ontbijt vertrokken we toch richting de hut. En maar goed ook uiteindelijk ;-).

Bij aankomst om 07:45 alles klaargezet om er een mooi dagje van te maken. Het bleef tenslotte de hele dag zonnig. We konden gemakkelijk met ISO 100, 200 of 400 fotograferen. Om 08:00 zaten we dan. De watersnippen en wintertalingen waren al direct aanwezig. De meeste vogels zaten echter nog ver weg en het duurde ook even, voordat ze dichterbij durfden te komen.

Maar wat een fraaie plek is dit zeg. Heel mooi aangelegd met die eilandjes.

Iets na 10:00 uur zagen we opeens een schaduw van een vogel over het water gaan en landden op de stam in de plas. Marco zei meteen (maar wel zachtjes): Een visarend! En inderdaad, deze was er voor 20 minuten. Wat een fraaie klauwen. Erg gaaf! Voor mij was dit de eerste keer in Nederland. Na een leuke serie werd die verjaagd door een buizerd die uiteindelijk ook op de stam ging zitten. Daarna wilde de visarend de buizerd weer verjagen, maar dat was zonder succes. Ook de torenvalk zat later nog op dezelfde stam.

Uiteindelijk hebben we 30 soorten gezien, waaronder 5 verschillende roofvogels (waarvan er 4 vastgelegd konden worden):

Watersnip, wintertaling, graspieper, spreeuw, kleine strandloper, putter, kneu, zwarte kraai, bergeend, blauwe reiger, groenpootruiter, krakeend, kievit, aalscholver, smelleken (2x overvliegend), buizerd, kleine plevier, kokmeeuw, boerenzwaluw, kauw, visarend, slechtvalk juveniel (overvliegend), tureluur, torenvalk, witte kwikstaart, oeverloper, ijsvogel, bontbekplevier, slobeend en houtduif.

Om 14:00 hebben we er een punt achter gezet.

Ben benieuwd wat hier allemaal nog meer aan vogelsoorten gaan komen. Het belooft in ieder geval veel goeds.

Iedereen veel succes in deze hut.

Met vriendelijke groet,

Frank

297A3078297A3175297A3322297A3340297A3506

Han Bouwmeester
    Admin

Dank weer voor al jullie hele mooie bijdragen van deze hut. Het is echt geweldig om te zien welke foto’s er al vandaan komen en dat kan alleen maar beter worden de komende jaren. de plas zal immers meer en meer gaan rijpen wat wil zeggen dat er meer leven in komt zoals een goede populatie stekelbaarsjes waar bv de lepelaars op zullen komen.

Over het naar buiten kijken is al veel gezegd en gemeld; vooral ook door ons zelf in de instructies. Ideeën voor oplossingen heb ik er nog niet bij gezien wat maar aangeeft hoe lastig het is.  Door de ‘weer en wind’ situatie hier is spiegelglas om doorheen te fotograferen niet schoon te houden waardoor we het alleen voor het kijken gebruiken. De hoogte van de borstels maakt het helaas onmogelijk om het glas nog lager te plaatsen dan het nu is. Zelf vindt ik het best goed werken door het doek wat voor de borstels hangt naast je lens omhoog te hangen en dan door de opening te kijken om vervolgens voor de stillere momenten de stoel even wat hoger te zetten (evt met een kussen er bij) om dan door het raam te kijken. Het staat of valt natuurlijk ook met je lichaamslengte maar een veel betere oplossing hebben we nu dus nog niet. Fotografen door een lenskoker ben ik geen groot voorstander van omdat dat je zicht ook beperkt en het gebruik van de slider dan weer niet mogelijk is.
    Dus mochten er ideeën zijn; stuur ze rustig want meedenken wordt altijd gewaardeerd.

Jeroen
    Verhalenverteller

Yvonne, prachtige foto’s. Is ook een top hut, 1 van mijn favorieten

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Hoi Yvonne

Mooie resultaten. Ondanks het mindere comfort van het kijken in deze hut, vind ik het echt een toevoeging aan de bestaande hutten.

groet Sacha

Yvonne
    Admin

Zaterdag 19 september weer eens een dagje naar deze hut, samen met Cees Huijser. Omdat het toch een eind rijden is, een hotelletje geboekt in Delfzijl: Pension Doklanden. Een aanrader. Goed ontbijt, goede bedden, schone ruime kamers, vriendelijk ontvangst en voor de prijs hoef je het zeker niet te laten. En dat alles op nog geen 20 minuten rijden van de hut.

Net als voorgaande keren was het weer uitzoeken wat de beste manier van fotograferen is; ga ik voor de schommelkop of voor de glijbak met rijstzak? Uiteindelijk heb ik gekozen voor de schommelkop terwijl Cees de combi met de rijstzak neemt.

Er zijn meer mensen die er last van hebben: de hoogte van de ramen of misschien beter, de geringe hoogte van de stoelen. Het is met de aanwezige kussens niet echt op te vangen … als ik naar buiten wil kijken is het of tussen de borstels doorgluren of gaan staan. Het mag de pret niet drukken. Het blijft allemaal leuk wat er voorbij komt, overvliegend, dobberend of zichtbaar aan de achterzijde.

De torenvalkjes terroriseren de hele plas, er is territoriaal gedrag bij de kokmeeuwen, plevieren en kieviten, de watersnippen zijn rijkelijk aanwezig. Er zijn tijden van rust en van wat meer activiteit maar er is altijd wel iets te zien.

Rond 12.30u loop ik naar de dijk om de zeehondjes te zien. Door Corona is de kijkwand helaas gesloten en de enige plek om ze goed te bekijken is ten noorden van de kijkwand …. op dit tijdstip recht tegen de zon in. Het is een hele uitdaging om ze goed op de foto te zetten.

Om 4u zetten we er een punt achter. We moeten nog een stukje rijden en we verwachten ook niet heel veel spannends meer … alleen … dat zul je nooit weten 🙂

Kom zeker nog een keer terug. Het blijft fascineren deze plek.

DSC06232-watersnipDSC06071torenvalkDSC06358-tureluurDSC07034-bontbekplevierDSC07428-zeehondDSC07802-oeverloperDSC07993-kleine-strandloperDSC08013-kievit

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Klaas .

Kijk bij Div .   en dan         Welke soort is dit .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Klaas .

Mooi verhaal heb je van je eerste HBN Hut bezoek geschreven , al het begin van een hobby is lastig en gaat met vallen en opstaan .

Mooie camera/lens voor deze vorm van fotograferen en natuurlijk zijn we benieuwd naar je gemaakte foto’s , dus laat maar langs

komen .

Mogelijk kun je hier in een ander forum een foto plaatsen waar je de naam niet zeker van weet !!

Klaas Kok
    Verhalenverteller

Vrijdag 4 september een dag in deze fotohut doorgebracht. Een disclaimer is op zijn plaats. Ik ben qua fotografie een echte amateur, en qua herkennen van vogels dat nog niet eens. Maar recent ben ik toch begonnen met het proberen te fotograferen van vogels. En mijn kinderen vonden een dagje fotohut een mooi cadeau voor mij.
    ‘sMorgens vroeg vertrokken en om iets voor zeven uur waren mijn vrouw en ik bij de hut (Zij bleef een paar uurtjes). Het was al licht, maar ook bewolkt, vochtig, mistig weer. Wij werden bijna onmiddellijk verrast door een bezoekje van een ijsvogel – terwijl de fotograaf van dienst er nog niet helemaal klaar voor was.
    Vooral dat eerste uur was ik nog wel even aan het worstelen met de instelling van mijn camera. Tip: de volgende keer ga ik een klein zaklampje meenemen!
    Na een uurtje of anderhalf kwam de zon er voorzichtig door, en de rest van de dag was het half-bewolk. Prima. Tegen 18:30 kwam mijn vrouw mij, en mijn 750 foto’s weer ophalen.
    Nu het nawerk: Ik moet aan de hand van de foto’s alsnog proberen uit te zoeken welke soorten ik gezien heb, want een aantal was dat niet direct duidelijk. En (zie tip), het gemis van een zaklampje maakt het vogelboek voor mij iets minder behulpzaam.

De Breebaart polder is/wordt een prachtig natuurgebied, met vele opties om naar vogels te kijken, ook buiten de fotohut. Ik heb dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog een rondje te lopen. Ook tijdens deze wandeling heel veel vogels gezien, maar tegelijkertijd maakt dat de toegevoegde waarde van de fotohut onmiddellijk duidelijk.  Wat zie je de vogels in de hut dichtbij, en ongestoord! Het is niet te vergelijken is met de ervaringen tijdens mijn wandeling.
    Achteraf denk ik, dat het in die zin geen bijzondere dag was, dat ik vooral de “usual suspects” heb gezien – misschien los van het ijsvogeltje. En toch een onvergetelijke dag gehad.

Bravo Han Bouwmeester, en alle anderen die dit mogelijk maken!

Dan nog een opmerking over dit forum. Ik heb hier al even rondgekeken, en zie af en toe bijna ontmoedigend mooie foto’s. Wat ik mis (maar misschien niet goed genoeg gezocht) is een klein beetje info hoe de foto’s gemaakt zijn.
    Mijn foto’s zijn gemaakt met een CANON 7dII in combinatie met de 100-600 mm telelens van Tamron. Meeste foto’s met ISO400. Allemaal met diafragma 6,5, en allemaal JPG. Ik zal er later nog een paar uploaden, zodra ik ze in het goed formaat heb.

Klaas

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Tuurlijk!  Vind ik leuk!_

groet

Krijn

Han Bouwmeester
    Admin

Helaas (ach er wat een hele goede reden voor) heb ik de laatste tijd zo goed als niet op het mooie nieuwe forum kunnen kijken. En ik heb duidelijk wat gemist zie ik. Wat een schitterende foto’s zitten er tussen mensen; wauw!

En Krijn: die ‘groothoek” achtige foto van de watersnippen zijn wel extreem mooi zeg. Mag ik die op de website bij de mooiste resultaten plaatsen met naamsvermelding?

Ik ga de komende dagen proberen op zoveel mogelijk berichten te reageren maar dank allemaal voor het delen!

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Afgelopen zaterdag 29 augustus een dagje in hut 10. Wat een goed idee om dat hier in Grunnen te bouwen. Twintig minuten rijden ipv anderhalf a twee uur! Dank jullie wel! Wisselend weer maar aardig wat soorten voor de hut. Voor een indruk laat ik het bij wat foto’s. Zie ook mijn weblog via http://www.krijndijkema.nl

overz1

canplev1b

cankluutcanoev

cankemp2

panasnip

Erik op den Dries
    Verhalenverteller

Het is alweer bijna een maand geleden dat we, Rudy en ik,  deze mooie hut bezochten.

Het was op 6 Augustus en die dag was het erg heet, vooral in de middag.

Maar we hebben een  hele mooie dag gehad met veel soorten die ook erg dichtbij kwamen en regelmatig “uit  de zoeker” liepen.

Een erg vreemde vogel, voor ons althans, was de Tureluur met knalgele poten! We hadden nog nooit zoiets gezien en dus was het een primeur.

Ook het slaan van een volwassen Kluut door een juveniel Havik vrouwtje was ook een hoogtepunt. Helass hiervan niet veel foto’s overgehouden door de warmte trillingen.

Gezien en gefotografeerd hebben we (in alfabetische volgorde):

1 ) Boerenzwaluw

2 ) Bontbekplevier

3 ) Bosruiter

4 ) Gele Kwikstaart

5 ) Grauwe Gans

6 ) Groenpootruiter

7 ) Havik

7 ) Huismus,

9 ) Kleine Plevier

10) Kleine Strandloper

11) Kluut

12) Kneu

13) Oeverloper

14) Oeverzwaluw

15) Putter

16) Spreeuw

17) Temmicks Strandloper

18) Torenvalk

19) Tureluur

20) Watersnip

21) Witgat

22) Witte Kwikstaart

23) Zwarte Ruiter

Een zeer soortenrijke dag en we waren dan ook zeer tevreden.

Zie hieronder wat foto’s van deze dag,

mvgr,

Erik

._MG_0409-750

_MG_0229-750

_MG_9820-750

_MG_0592-750

_MG_0542-750

_MG_0655-750

_MG_0115-750

_MG_0347-750

Tis nie aans!

Johannes Klinkenberg
    Verhalenverteller

Gisteren (27-8) in hut 10 gezeten, vroeg in de ochtend was er wat activiteit en na 15 uur vooral de watersnippen en de Kievit. Thuis gekomen met 1666 foto’s. Druk met uitzoeken. Deze foto’s wilde ik alvast delen, dit waren de spectaculairste.

Torenvalken in gevecht:

4JK_4626
    4JK_4629
    4JK_4631

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Ondanks het weer toch prachtige foto’s

groet Sacha

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Woensdag 26 augustus tijdens storm Francis in hut 10 gezeten .

Omstandigheden waren bar en boos.  Zo,n 18 soorten deze dag waarvan de meeste wel te ver weg .

watersnip highkeywatersnip plantjekleine plevier juvenielwitgatje regen 2wwigatoeverloper kiezelwintertaling vrouw

Robert Wagter
    Verhalenverteller

De 3e foto blijkt een bosruiter te zijn, dit even voor de juistheid.

Robert Wagter
    Verhalenverteller

En ook nu weer foto’s 9 en 10. 20200821-7D2_678920200821-7D2_6786

Robert Wagter
    Verhalenverteller

Hierbij deel 2 van mijn bezoek aan HBN 10.

Ook nu neem ik weer mijn Facebook berichttekst 1 op 1 over hieronder:

Oeverloper – HBN 10 – Breebaartpolder

Voor het eerste deel van mijn bezoek op vrijdag 21 augustus aan vogelfotografiehut HBN 10, met daarin een soort van review/verslag, verwijs ik naar mijn eerdere bericht van gisteren.

Waren het gisteren de watersnippen zijn het nu de oeverlopers. Deze verzachtten het gebrek aan andere soorten door vrijwel de gehele dag aanwezig te zijn.

Op één na zijn alle foto’s 2048 pixels lang en wil je dus meer details en/of scherpte zien dan moet je er even op klikken.

Ergens halverwege zie je een serie foto’s van een oeverloper die zich plotseling boven een andere verheft; als je die snel achter elkaar aantikt dan lijkt het een animatie. Grappig hoe hij zich eerst normaal gedroeg, plotseling de geest kreeg, zich lang maakte en zijn lichaam van links naar rechts draaide. (edit: hier op dit Forum heb ik de serie beperkt tot 2 foto’s)

20200821-7D2_667320200821-7D2_671920200821-7D2_675220200821-7D2_675720200821-7D2_676020200821-7D2_676220200821-7D2_676420200821-7D2_6783

Robert Wagter
    Verhalenverteller

En hierbij nog foto 9 t/m 11 (of is dat niet de bedoeling?). Leuk dat bij die ene foto zeekraal te zien is, dat hint mooi op de bijzondere locatie.

20200821-7D2_661420200821-7D2_663320200821-7D2_6819

Robert Wagter
    Verhalenverteller

Onderstaand neem ik mijn Facebook berichttekst 1 op 1 over; wel handig om te weten anders leest het misschien wat vreemd.

Vrijdag 21 augustus kom ik om 07.15 uur bij HBN 10 aan. Later dan gepland (Google lijkt niet altijd
    met 100 km/uur te rekenen) maar dat maakt niet uit want het is slecht weer en dus toch nog te
    donker voor echt fatsoenlijke foto’s.

HBN 10 is de meest recente fotografiehut van Han Bouwmeester. Deze is behoorlijk uniek want
    gelegen in een soort van kwelderplasje in de Breebaartpolder van het Groninger Landschap. Het is zo
    afgelegen dat mijn telefoon meent dat ie in Duitsland is en bij de hut is er zelfs geen signaal.
    De hut is ingegraven zodat je van iets boven het water foto’s kan maken.
    Ik had speciaal deze dag gekozen omdat het dan bij hoog water relatief op zijn hoogst zou zijn; dit
    bleek niets uit te maken, er verscheen geen vogel meer om.

Het wordt een dag van mixed feelings. Bij aankomst is het weer nog erg grauw en is het sterk de
    vraag of er wel gefotografeerd kan worden. Wel heel leuk is dat de door mij zeer geliefde
    watersnippen al links voor de hut aan het foerageren zijn; ondanks het nog minne licht maak ik vele
    foto’s gedurende een minuut of tien. Daarna is het feest voor wat betreft de watersnip voor die dag
    voorbij, nog één keer komt er één heel even kijken aan het eind van de middag wanneer het licht wel
    prima is maar deze blijft op gepaste afstand.

Je fotografeert door twee rijen zwarte borstels heen; slim systeem. Daarboven bevindt zich glas. Het
    glas is helaas behoorlijk groezelig; zand en water hebben hun sporen duidelijk achtergelaten. Daarom
    ook dat je door die spleten fotografeert. Ik vond het niet fijn om door die vieze ruiten naar de
    omgeving te kijken, het keek niet relaxed, je probeert steeds om het vuil heen te kijken; wat niet
    helpt is dat mijn ene oog toch al erg weinig zicht heeft (zo’n 20%). Door je lens kijken is niet lang vol
    te houden omdat je dan continu krom zit. Toch snap ik het wel, gezien de plaatselijke winderige
    omstandigheden zal er niet echt een andere oplossing mogelijk zijn.

Mixed feelings dus. Mijn voorgangers van de dagen hier vlak voor hebben volgens het notitieboekje
    dat in de hut ligt meer en ook bijzondere soorten gezien. Best wel te begrijpen aangezien het die
    dagen mooier en rustiger weer was. Om een uur of 11.00 uur trekt de lucht gelukkig open en valt er
    plotseling over het licht zeker niet te klagen; alleen ontbreken nu de vogels voor het grootste deel.
    Vanaf 09.30 uur is het de rest van de dag behoorlijk stil. Gedurende bijna de hele dag zijn er wel de
    nodige oeverlopers en kleine plevieren aanwezig waar ik dan ook vele foto’s van heb gemaakt en die
    zijn best mooi maar het zijn niet de soorten waar je stiekem op hoopt. Andere soorten dan deze
    twee zijn er na het vertrek van de watersnippen op een enkel bliksembezoekje van, ik meen, een
    bos- en/of groenpootruiter, nauwelijks geweest. Zelfs was de plas gedurende een uur lang geheel
    leeg want vlak achter de hut werd een uur lang driftig langs het betonpad gemaaid, een
    oorverdovende herrie. Ook was het een paar honderd meter verderop, waar volgens mij aan de
    nieuwe openbare hut wordt gebouwd, een drukte van belang en dat droeg niet bepaald bij aan de
    natuurbeleving. Allemaal dingen waar je het een beetje mee moet treffen. Maar goed, het zit lekker,
    je kijkt uit over een mooi stukje natuur en het blijft spannend wat er gebeurt dus best een fijne dag
    gehad en zeer zeker voor herhaling vatbaar. Ben benieuwd of er in de echte trektijd nog mooie
    dingen gebeuren hier en wil zeker ook een keer terug als er jongen zijn in het voorjaar.

De foto’s van de watersnippen zijn technisch niet perfect; het licht was amper aanwezig, over de
    originele beelden hing een soort van waas. Heb m’n best gedaan bij het bewerken om dat op te
    heffen.​
    Einde Facebook berichttekst.

Binnenkort zal ik de overige foto’s hier plaatsen.

20200821-7D2_658820200821-7D2_658520200821-7D2_659020200821-7D2_659120200821-7D2_659420200821-7D2_659820200821-7D2_660520200821-7D2_6609

Klazina van den Herik
    Verhalenverteller

IMG_3198 (2)IMG_3033 (2)IMG_3095 (2)IMG_3266 (2)IMG_3103 (2)IMG_3180 (2)IMG_3144 (2)IMG_3197 (3)
    Het duurde even eer ik foto’s kon plaatsen, maar nu dan alsnog: 1 augustus een heel mooie dag gehad in hut 10. Weer eens heel wat anders dan de boshutten waar we tot nu toe zijn geweest! Genoten van de sierlijke kluten die hun jongen erg enthousiast beschermden. Het leverde mooie plaatjes op. Daarnaast natuurlijk ook verschillende steltlopers gezien, kwikstaarten en zwaluwen en, voor ons een verassing, de zwarte roodstaart. Mooie dag, zeker een aanrader! O ja…ook ik heb mijn hoofd enorm gestoten tegen de stalen deurrand, dagen last van gehad, dus voor de volgende bezoekers alvast een waarschuwing!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Nu bij mij ook nog enkele dagen in oktober vrij !!

Zeker een foutje in het systeem?

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Bij mij geeft hij echt aan dat het vol zit in september. In oktober nog wel verschillende dagen vrij

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Ga ik zo weer kijken, gisteren stond er niks meer open. Nou ben ik helaas zelf ook niet erg flexibel door werk

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s Thijs .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Sacha .

Er zijn volgens de agenda nog verschillende dagen te boeken in September  dit jaar .

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Wat een prachtige serie Thijs. Ik dacht ik ga in september ook nog een dag ook al moet ik er 3 uur voor rijden. Helaas geen dag meer vrij en nu na deze mooie serie zal het helemaal hard gaan. Echt genieten deze hut

groet Sacha

Anoniem

Kluut 10 hbnZwarte ruiter 36 hbnWintertaling 3 hbnWatersnip 11 hbnOeverloper 15 hbnTureluur 12 hbnTureluur 5 hbnOeverloper 6 hbn

Anoniem

Afgelopen vrijdag stond de wekker vroeg om voor het eerst naar de nieuwe hut van Han in de Breebaartpolder in Groningen te gaan! Erg leuk dat er nu ook in Groningen op een half uur van m’n ouderlijk huis een fotohut te vinden is (i.t.t. de meeste andere hutten in midden en zuid NL), en wat voor één…. Fantastische dag gehad aan de rand van een plas dras gebiedje, met een mooi laag standpunt. Van onweer met wind tot licht bewolkt en windstil… de weersomstandigheden werkten geweldig mee!! Aardig wat soorten kunnen fotograferen waar ik nog niet eerder goede foto’s van had, mede daardoor een zeer geslaagde dag! 6 september mogen we weer, ik kijk er al weer naar uit! Han, bedankt voor de mogelijkheid!

Kleine plevier 12 hbnBontbekplevier 3 hbnOeverloper 17 hbnWatersnip 10 hbnGroenpootruiter 12 hbnZwarte ruiter 5 hbnBonte strandloper 2 hbnKrombekstrandloper 1 hbn

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door .
    Jeroen
    Verhalenverteller

Zo nog een kleine update van afgelopen zaterdag. Marjan had zoiets het is rustig ik ga iets anders fotograferen wat ook voor de hut zat.

ze heeft zwaar geschut ingezet Om de  onderstaande foto’s Te kunnen maken.

olympus omd-em1 mkiii + 300mm 4.0 + extender 2.0 dat is 1200mm vergeleken met full frame.
    Resultaten zijn erg mooi, heel wat anders als een groen pootruiter of zwart pootruiter.

9544B2E2-D150-423B-8560-0E0A72E96E9F42574C85-5B10-45DB-8B86-7A87B1E9D7F4

Jeroen
    Verhalenverteller

Han,

paar oorlogsstrepen op mijn kale koppie heb ik eraan overgehouden. Weet je, je kunt het geel rood, fluoriserend maken als je niet oplet zoals ik krijg je een harde kennismaking met staal. Uit ervaring weet ik nu dat staal niet meegeeft :).

weet je Han dat is het zo mooi aan natuur, alles is er, maar het staat niet onder contract. Ik bedoel ca 30 soorten gezien niet verkeerd en wat zijn wadvogels toch mooi.

volgende keer gaan we weer, dan voor de kluten of …….

Han Bouwmeester
    Admin

Hehe, lange tijd was ik niet in staat om online op het nieuwe forum te komen maar daar zijn we dan:-))

Een dag met hobbels dus Jeroen maar wel met mooie beelden!
    De afstand van dijk tot wand is toch echt 200 meter; weten we van de stroomkabel die daar de grond in moest. Maar gelukkig gevonden dus. Van de stoel hebben we inmiddels besproken en zal wel een raadsel blijven hoe die nat is geworden. Balen van het hoofd stoten. We hebben zoveel mogelijk zachte randen er langs gemaakt maar bij de deur moesten we volstaan met knalrood tape om het op te laten vallen. Er zit daar geen ruimte voor schuim of iets dergelijks omdat anders de deur niet meer dicht kan. En dat dikke staal is helaas niet even wat af te slijpen. Hoop dat het geen gevolgen heeft gehad!

Tja die kluten; het ene moment alleen maar kluten terwijl ze het andere moment verstek laten gaan. Vogels zijn onnavolgbaar soms.
    Maar heel fijn dat ook jij hier je resultaten laat zien; dank daarvoor!

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Wat een prachtige soorten en foto’s

groet Sacha

Yvonne
    Admin

Prachtige serie!

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door .
    Jeroen
    Verhalenverteller

Foto’s van zaterdag 15 augustus.

ABF13C2E-E17D-428B-9272-E43FEAFB640AB6CCA33C-7BC6-47A1-9C16-D8D6E5EE8554165393B0-24AE-4224-81EF-67E4512CE7C4EA1096BA-D68F-48DE-886C-E12177DAF7035AB95605-30DC-4EC9-9240-5E5A4CAACAD894DA8E53-8D97-4047-9718-BA4834D1CE0D6A8CF06F-747F-4BD0-9381-7FA3162960DB849593C9-9353-4DFD-9324-B2625F70224E

Jeroen
    Verhalenverteller

Mooi verhaal Jeroen . Wat je accu betreft slechte accu of warm en veel foto’s gemaakt !! Ben natuurlijk ook benieuwd naar je foto’s , jammer dat de kluten niet voor de camera wilden zitten . Maar ook wel een reden om later nog eens deze prachtige hut te gaan bezoeken , voor mij zeker dat ik hier vaker ga kijken / bezoeken .

Beste Jaap, nee accu is top. Veel foto’s gemaakt en veel scherp gesteld realiseer mij nu dat imagestabilisatie aan had staan is niet nodig op statief.

gebruik mijn camera en lens ook als verrekijker.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooi verhaal Jeroen .

Wat je accu betreft slechte accu of warm en veel foto’s gemaakt !!

Ben natuurlijk ook benieuwd naar je foto’s , jammer dat de kluten niet voor de camera wilden zitten .

Maar ook wel een reden om later nog eens deze prachtige hut te gaan bezoeken , voor mij zeker dat ik hier vaker ga kijken / bezoeken .

Yvonne
    Admin

Mooi verhaal Jeroen en ja, die deur …. 🙁 Daar moet nog iets op bedacht worden …. Zacht randje ervoor of zoiets.

Ben benieuwd naar je foto’s.

Jeroen
    Verhalenverteller

zaterdag 15 augustus zijn wij in deze prachtige hut geweest.

s’ morgens mooi op tijd naar de hut gereden, de auto geparkeerd op de aangegeven plek en rustig het pad opgelopen. We blijven lopen en denken gaan we wel goed, hebben die 200 meter toch al wel gehad, maar zien nog geen hek, rustig doorgelopen en links vonden we het hek. (Ca 350m ). Prachtig gemaakt, door het hek naar de hut, ook dat ziet er weer top uit. Onze schoenen uitgedaan zoals gevraagd en andere schoenen aangedaan en zijn rustig gaan zitten. Denk oeps ik wordt nat, probeer de andere stoel deze was gelukkig droog.Vreemd 1 stoel was kletsnat andere 2 stoelen waren gelukkig droog. Stoel apart gezet alles uitgepakt en klaar om te fotograferen.

Worden we meteen verast door de ijsvogel die vanaf de hut het water induikt, helaas die dag niet meer laten zien. Je kijkt over een schitterende plas, je zit mooi laag bij het water en je ziet wadvogels in allerlei soorten en maten tot 11hr was het druk en veel foto’s gemaakt, vanaf 11-16hr was het rustig met zo nu en dan een vogel voor je lens, soms verder weg soms mooi dichtbij. Hebben ons verbaasd over de hoeveelheid zwaluwen, niet normaal denk wel 150 – 200 stuks oever- en huiszwaluwen. De boerenzwaluwen broeden nog, hebben het nest onder het dak voor de hut. Bij het aanvliegen denk je die komen door de borstels naar binnen, ware luchtacrobaten.

Die dag heb ik mijn accu van mijn Canon bijna leeg geschoten, is me nog nooit in een hut gelukt. Ben je aan het inpakken, de lens zit al in de tas, komt er toch nog een jonge gele kwikstaart voor de hut zitten, dus alles weer uitgepakt en snel nog paar foto’s gemaakt en toen was het klaar.

We zijn met een grote glimlach naar huis gegaan ons netjes afgemeld en gemeld van de natte stoel. Klein detail Marjan was “zwaar” teleurgesteld, al die foto’s over de Kluten, geen enkele Kluut gezien. Die zaten ons te plagen door op de plas naast de hut te gaan zitten.

Bij het naar buiten gaan nog eventjes als herinnering flink mijn hoofd gestoten dat het kraakt in je nek, maar dat mag de pret niet drukken.

Hele mooie hut die wij zeker nog een keer gaan bezoeken. Moeten natuurlijk die Kluten nog voor de lens krijgen.

We hebben die dag ca 30 soorten gezien. 100% zijn we er niet zeker van, omdat het best lastig is om alle soorten goed te kunnen benoemen.

IJsvogel, BlauweReiger, Boeren-huis-oeverzwaluw, Bosruiter, Tureluur, Kleine plevier, Strandplevier, Bonte plevier, Gele kwikstaart, Witte kwikstaart, Spreeuw, Groenpootruiter, Zwarte ruiter, Witgatje, Torenvalk (ov), Watersnip, Bergeend, Smient, Krombekstrandloper, Canadese gans (ov),Bruine kiekendief (ov) Slobeend, Scholekster (ov), Kneu, Kokmeeuw, Grauwe gans (ov), Houtduif (ov), Wintertaling.

(ov) = overvliegend.

Foto’s volgen nog.

Aaldrik Pot
    Verhalenverteller

Vrijdag 7 augustus van 6 tot 14 uur (toen werd het echt te warm) in de nieuwe HBN10-hut in aan de rand van de Dollard doorgebracht. Prachtige hut met mooi laag standpunt t.o.v. het maaiveld. In totaal iets van 40 verschillende vogelsoorten gezien waarvan zo’n 20 ook voor de hut verbleven. De watersnippen stelen op dit moment wel echt de show. Bij een aanstormende jonge havik zat ik net een lens te verwisselen … Onderstaande foto’s (even een snelle selectie, ik heb tientallen prachtige foto’s kunnen maken) zijn gemaakt met een Nikon D500 en 500 4.0.

Bosruiter AP20200807-D500-364

Bosruiter

Kluut AP20200807-D500-042

Kluut (helaas net niet helemaal goed belicht)

Spreeuw

Spreeuw

Watersnip AP20200807-D500-238

Watersnip

Watersnip AP20200807-D500-388

Watersnip

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Schitterende foto’s Afiena, vooral de Watersnippen.

groet Tom

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Wat een mooie foto’s en super 2 snippen tegelijk

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Dank je wel, ik ga ook zeker terug. Echt genieten 😊

Anoniem

Afgelopen Dinsdag een geweldige dag gehad in hut 10,

Vroeg begonnen 5.30 en lang volgehouden tot 21 uur                                       Hele dag veel zon, af en toe een wolkje

Volop genoten van de Kluten jong en volwassen die uitermate driftig alle andere bezoekers uit de buurt probeerden te jagen.

Toch lukte het een aantal andere vogels zich even te laten zien,

Oeverloper, Kwikstaart, Kleine Plevier, Spreeuwen,  Ganzen veel Zwaluwen en teind van de dag twee Watersnippen                                                                                                       ver weg  lieten zich Ijsvogel en Torenvalk zien.

Voor ons een zeer geslaagde dag in deze super georganiseerde nette hut waarvoor hartelijk dank!

Komen heel graag nog eens terug.

vriendelijke groet Frans en Afiena

alle foto’s gemaakt met NIKON d500 en Sigma 150/600 sport

groenpootruiter han _DSC2905

f /5,6 ,  1.600sec , iso 320 , 400mm

groenpootruiter han _DSC2942

f/5,6  , 1/1250sec , iso 320, 550mm

kleine plevier han_DSC2804kopie

f/6,3 , 1/1250sec , iso 320, 600mm

kleine plevier han_DSC3270

f/6,3 , 1/1250sec , iso 125 , 600mm

kluut han_DSC2617kopie

f 6,3 , 1/500sec , iso 400 , 600mm

kluut han_DSC2659

f 7,1 , 1/320sec , iso 320 , 600mm

watersnip han_DSC3967

f 6,3 , 1/1000sec , iso 125, 460mm

watersnip han_DSC3812

f 6.3 , 1/640sec , iso 125 , 600mm

Peter van Velzen
    Admin

Prachtige foto’s, en uniek de watersnip.

Complimenten.

Yvonne
    Admin

Wat een prachtige foto’s Sacha!

Mooi dat je nu ook wat andere soorten hebt kunnen vastleggen. Is idd niet altijd het geval. De hut is ver, zal voor de meesten van ons zo zijn. Een overnachting is aan te raden want tijdens de vogeltrek zullen er nog veel meer leuke soorten voorbij komen. Zelf ben ik daar wel benieuwd naar. Ga er dan zeker nog een keer heen (voor mij bijna 2u rijden)!

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Woensdag 29/7 ben ik van 5:30 tot 11:30 in de hut geweest. Langer kan niet ivm nek klachten. Ging er vanuit dat het een kluten feestje zou worden na alle berichten die ik op het forum had gelezen. Mijn ochtend werd heel anders. Ondanks dat de kluten nog steeds alles proberen weg te jagen zijn sommige toch wat brutaler. Deze blijven enkele seconden tot minuten. De volgende soorten heb ik gezien en gefotografeerd, kluut met pullen, kneu, oeverloper, watersnip, kleine zilverreiger, kwikstaart juveniele, spreeuw, boeren zwaluw, bergeend, nijlgans, witgatje en nog een pieper maar ik weet niet welke. Het was een Hollandse ochtend met zon, bewolking, regen en wind. Heb echt genoten, jammer dat de hut voor mij 3 uur rijden is.338A1D85-4645-4D99-9D2D-AA0FE40CA1F2451C4C9D-0837-4030-833B-B4ABE7F7F5D266B24DEF-1B46-4C82-8775-A43942F2818E50ECFBD4-73F6-4B60-913A-D49A2ED67B7B9BAC73D6-68AB-4179-954B-5824ED1F95EE

50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 169)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.