HBN-10 Resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-10 Resultaten

• Dit onderwerp bevat 168 reacties, 53 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 oktober 2021 door .
19 berichten aan het bekijken - 151 tot 169 (van in totaal 169)
  • Auteur
    Anoniem

Hallo allemaal,
    Ik mocht ook een dagje mee proefdraaien. Erg mooie en luxe hut. Ook bij deze hut ook spannend wat we zouden gaan zien. Het was een erg rustige dag maar we hebben wel mooie foto’s kunnen maken van oa de kleine plevier en de temminck strandloper.
    Ook in deze hut kun je prima met telescoop en telefoon (of camera) foto’s maken. Maar de meeste van jullie zullen wel met de “echte” camera’s komen denk ik ;-). 20200516_075640.jpg 20200516_114442.jpg 20200516_114234.jpg 20200516_114329.jpg 20200516_112358.jpg 20200516_084241.jpg 20200516_082456.jpg 20200516_100235.jpg

Anoniem

Mei Hut 10, de opening komt nader…..
    Hopelijk kan ik nog enkele praktische tips geven.
    Wij wisten natuurlijk al dat Han, samen met het Groninger Landschap, al een tijd bezig was om een nieuwe fotohut in de Breebaartpolder te ontwikkelen. Na intensief werk en overleg kwam eindelijk het zo vurig gehoopte startschot. De vrijwilligers van het HBN team mochten gaan ‘proefschieten’. Een traditionele geste (lees test) vlak voor de officiële opening van een hut.
    Eind april en mei heb ik hier 2 keer dankbaar gebruik van kunnen maken. Dit is wederzijds want het proefschieten levert Han ook informatie / tips op om nog enkele wijzigingen door te voeren.
    Vlak voor mijn reis richting het hoge noorden besef je toch wel dat we gezegend zijn met een tal van (HBN)hutten gelegen in het oosten van ons kikkerlandje. De meeste hutten liggen op een steenworp afstand van mijn roots en de reistijd bedraagt hoogstens een half uur. Hut 10 is voor ons ‘Tukkers’ andere koek. Zo’n kans met de unieke ligging, en dan bedoel ik een plas/dras gebied, is ook voor een nuchtere Tukker onweerstaanbaar.
    Mijn eerste bezoek leverde veel nieuwe indrukken (daarover later meer) maar zeker ook een lange dag op. Om 3:00 uur uit de veren en s’avonds om 21:30 uur trek je de huisdeur weer dicht. Via een mede vrijwilliger had ik gehoord dat het Groninger Landschap ook trekkershutten verhuurde. Hier hebben we de tweede keer ook dankbaar gebruik van gemaakt. Een middag voor onze ‘date’ zaten we al relax in Finsterwolde in de hut genaamd ‘de zeeaster’. Het GL heeft 4 van deze eenvoudige maar uiterst effectieve hutten op een mooie locatie (8 km van hut 10) gebouwd. Voor ons ideaal, een mooi wandelgebied waar genoeg te zien is. Zo waren we blij verrast dat op 4 meter voor onze hut een rietgors zich met jongen genesteld had. Zelfs de blauwborst enkele keren waargenomen in dit rietperceel van hoogstens 20 bij 10 meter. s’Avonds, op het terras van je hutje zittend, werden we vermaakt door een show met tuimelingen van een paartje grauwe kiekendieven. Deze roofvogels bleven circa een uur lang boven een pas gemaaide weiland aan het jagen. Kortom prachtig (en ik denk een wel te overwegen tip), maar het gaat hier echter om de ervaringen op en rond hut 10….
    De aangegeven parkeerplaats is makkelijk te vinden via de smalle en soms meanderende wegen door het nieuwe land. Je loopt de dijk op via een smal wandelpad en je komt direct onder de indruk van dit mooie poldergebied. Diverse zangers in het riet verwelkomen je met een vrolijk deuntje, nieuwsgierige hazen houden je nauwlettend in de gaten maar kiezen uiteindelijk toch het hazenpad. Plots sta je voor een robuust houten hekwerk, de toegangspoort naar je domein. Een schelpenpad voert je, onder een knisperend geluid en enigszins gespannen, naar hut 10. De schoenen moeten uit en opgeborgen worden in een kist. Via een trapje daal je af in Han’s nieuwe ‘Moskee’.
    Laat het even tot je doordringen maar wat een luxe en ruimte is daar gecreëerd. Door een spiegelglas is de hele plas te overzien echter fotografeer je iets lager en wel tussen 2 boven elkaar geïnstalleerde lange borstels. Ook hierdoor krijg je de hele plas in beeld en komt het geluid van de eenden en steltlopers duidelijk binnen, iets wat ik als extra dimensie ervaar. Je kunt fotograferen via de alom bekende schommelkoppen maar er zijn ook blokken in combi met rijstzakken die ook te verschuiven zijn op dezelfde rail. Probeer ze echter beide uit. Een schommelkop is misschien iets stabieler maar de hoeken van de plas (uiteraard afhankelijk van waar de beugel zich bevind) zijn niet altijd bereikbaar. Dit in tegenstelling tot de blokken, ook kan men hier sneller reageren op activiteiten op de plas.
    Pantoffels zijn ideaal om zich te bewegen in de hut, en ter voorkoming van koude voeren, ik spreek uit ervaring. En dan de waarnemingen. Tijdens mijn eerste bezoek eind april lieten zich behoorlijk veel steltlopers zien (wulp, kluut, scholekster, tureluur) echter meestal aan de overzijde van de plas. Een behoorlijke afstand waar foto’s maken onder niet ideale omstandigheden moeilijk is. We hebben ons afgevraagd waarom komen deze steltlopers vaak aan de overkant terwijl er vlak voor de hut ook eilandjes zijn gecreëerd? Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de overkant grenst aan een bestaand graslandje terwijl aan de kant van de hut alles nog tot stand moet komen (lees groeien). Enkele eenden, oeverlopers en een parende kluut kwamen wel dichtbij.
    Mijn tweede keer (afgelopen week) bleek dat zich in een maand tijd al veel natuur verder ontwikkeld had. Vogels waren vaker en dichterbij aanwezig (weer geheel andere soorten) wat ook aan de foto’s van de andere vrijwilligers te zien is. Ik wist dat op het dichtstbijzijnde eiland de kleine plevier ruim 3 weken aan het broeden was. Stiekem hoopte ik dat daar inmiddels nieuw leven was ontstaan. Helaas nog (net) niet, maar weet zeker dat er begin juni geweldige beelden op dit forum hiervan verschijnen.
    Tijdens zo’n lange zit, waar zeker ook lange stiltes voorkomen, wil of moet ik mijn benen altijd strekken. Het gebied in de Breebaartpolder leent zich hier ideaal voor. Tip: neem een verrekijker mee, want op het pad langs de hut bevinden zich behoorlijk veel vogels in het riet die, zeker bij weinig wind, goed te fotograferen zijn. Ook in de plas vlak achter en naast de hut is genoeg te zien. Zo waren in de plas pal achter de fotohut 2 lepelaars aan het foerageren. Helaas maakte het stelletje deze dag de kleine oversteek niet.
    Als je het pad uitloopt loop je recht tegen een dijk van de Dollard aan. Normaal gesproken is hier door het Groninger Landschap een kijkwand gebouwd om zeehonden te fotografen / te waarnemen. Door de beperkingen in deze tijd is het dit jaar niet gerealiseerd. Toch zijn vanaf de dijk (trap oplopen) de zeehonden goed zichtbaar.
    Ik sluit af met een paar foto’s en hoop dat er net zo genoten wordt als wij in deze werkelijke unieke hut. En zoals al vaker op dit forum genoemd is, de natuur gaat zijn gang, het wordt alleen nog mooier. Ps: ik verheug me nu al op de geweldige foto’s van o.a de familie kleine plevier die hier vast en zeker op korte termijn geplaatst worden.
    Allen die reeds in juni geboekt hebben, veel succes en geniet en laat ons ook genieten. hut101-kopie.jpg hut102-kopie.jpg hut106-kopie.jpg hut107-kopie.jpg hut108-kopie.jpg hut1012-kopie.jpg hut1014-kopie.jpg

Berry Bekkering
    Verhalenverteller
    Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Slobeend in verschillende poses

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Ik plaatste al een eerste serie foto’s van mijn dag proefdraaien in deze fraaie en veelbelovende hut HBN10 in de Breebaart polder.
    Bij deze nog een serie.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit met zulke prachtige foto’s .
    Nog even geduld dan mag ik er ook een dagje gaan kijken/ fotograferen .
    Benieuwd hoe het gaat lukken met mijn lens bij deze hut . ( H = 18.5 cm ) zal de zoomlens ook meenemen deze reis .

Han Bouwmeester
    Admin

Fantastische series mensen!!!!

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Berry. Die strandloper zat voor mij net te ver weg voor het mooie.

Berry Bekkering
    Verhalenverteller
    Art Wittingen
    Verhalenverteller

Op een prachtige locatie in de Groningse Breebaartpolder is een groot project verwezenlijkt. Door Han, en vele anderen is er enorm veel energie en inzet omgezet in een prachtig stuk plas dras met een ruime en luxe fotohut.
    23 Mei was het dan zo ver en mocht ik al vast plaats nemen om een dag te gaan proefdraaien. Het is een locatie met veel potentie waar al veel soorten zijn gezien.
    Ik ben er van overtuigd dat ook deze locatie weer een groot succes word. Het is eens totaal iets anders dan fotograferen vanuit 1 van de fraaie heide- of boshutten.
    Niet alleen andere soorten , maar ook het fotograferen zelf is weer een heel andere ervaring. Hier een kleine selectie uit de foto’s die ik in HBN10 heb gemaakt.
    Ik heb er van genoten. Han, het is prachtig geworden, gefeliciteerd met dit resultaat.
    Hier een kleine selectie van mijn foto’s

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Prachtig hut Han . gaat zeker een succes worden . Hier wat foto,s van proef shoot van 4 mei

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Het mag dan even geduurd hebben maar Han heeft weer een pracht hut erbij. Ruim en een mooi laag zicht over het water. Ben zeer benieuwd wat dat allemaal aan gevleugelde vrienden gaat opleveren. Zeker in de periode van de vogeltrek. 5-1.jpg 7-1.jpg 10-1.jpg

Yvonne
    Admin

Ook ik mocht de nieuwe hut 10 een dagje uitproberen.
    brandgangs.jpg

Wat een mooie, ruime hut en heel laag boven het water wat een mooi zicht op de vogels geeft.
    oeverloper.jpg

Zelfs in de regen was er wat te zien! Veel poetsende vogels.
    brandganzen.jpg

Het is een gebied in ontwikkeling en het gaat alleen maar mooier worden met meer vogelsoorten. Ben wel benieuwd naar de trek in het najaar bijvoorbeeld!
    Ik ga hier zeker terugkomen om te zien hoe alles ‘groeit’.

kluten.jpg krakeend.jpg kwikstaart.jpg scholeksters.jpg wulp.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Ziet er allemaal prachtig uit, gelijk maar een dagje geboekt .
    Kunnen we het zelf bekijken hoe deze plek eruitziet .
    Mooie serie foto’s Han .

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Geweldige foto’s Han.
    Ik heb meteen geboekt. Nu al zin in.

Han Bouwmeester
    Admin

Laat ik zelf een aftrap doen met mijn eigen resultaten. Ik zat eind april een middag/avond en de volgende dag een ochtend in de hut toen hij op een haar na af was.

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Ik ben ook erg benieuwd zeg.
    Ook vanaf wanneer we kunnen boeken trouwens …
    We gaan het zien.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Han .
    Benieuwd wat deze hut aan soorten gaat opleveren .

Han Bouwmeester
    Admin

E22856CD-9C67-4389-92BB-BACA103C526D.jpeg

Een nieuwe hut in de Groninger Breebaart polder ism Groninger Landschap.

Plaats hier je ervaringen en mooiste foto’s van van hut 10

19 berichten aan het bekijken - 151 tot 169 (van in totaal 169)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.