HBN-1XL resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-1XL resultaten

• Dit onderwerp bevat 346 reacties, 96 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 september 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 347)
  • Auteur
    Rob Lots
    Verhalenverteller

dinsdag 31-08 in hut XL1 geweest,was nog zeer vroeg,denk 07:45 toen deze sperwer op toneel verscheen,nog niet meegemaakt in een fotohut,prachtige vogels(er vlogen 2 in het rond),maakten wel dat de dag vrij rustig verliep….

resize_DSG6286.jpg

Yvonne
    Admin

Leuke serie Karin! Wat een geluk met de ijsvogel!  Blij dat deze weer aanwezig is.

Karin van Rooijen
    Verhalenverteller

11 juli in HBN 1XL geweest, wat een prachtige hut! De locatie, lichtinval en reflecties in het water zijn er prachtig! We zagen vooral in de ochtend veel vogelsoorten, maar ook muisjes, libellen en kikkers hebben we veelvuldig gespot. Mijn wens was om eindelijk de ijsvogel te fotograferen, en dat is gelukt! Hij was er ’s morgens al mooi op tijd en bleef ook mooi een tijdje aanwezig. Wat is ie snel…! Gelukkig mooi vast kunnen leggen op diverse plekken. ’s Middags werd het erg rustig dus zijn we in de buurt ergens gaan lunchen om tegen half 4 weer voor een 2e bezoek te gaan. Helaas bleef het erg rustig, totdat er plots een witgatje verscheen! Een leuk energiek beestje die lekker lang bleef rondhangen bij de hut. Daarna bleef het, naast de koolmeesjes en bonte specht,  rustig dus tegen de avond hebben we de dag zeer positief afgesloten. We komen zeker nog een keertje weer!gbs8-1062ijsvogelijsvogel11kikker1-1257merel3-1092muis5-0819witgatje

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

13-07-2021 weer maar eens de vogelhut 1xl bezocht en wauw wat is deze mooi geworden, een compleet nieuwe hut op een perfecte locatie, het enige wat ontbrak was droog weer en een beetje zon. maar  dit mocht de pret niet drukken, we waren om 0700 uur bij de hut, voer uitgezet en stammen in gesmeerd, maar we hoefde niet lang te wachten of daar kwamen de eerste Koolmezen en Grote Bonte Spechten aan, deze hebben ons de gehele dag, ondanks de regen vermaakt,  verder hebben we gezien een roodborstje zowel een mannetje als een vrouwtje, ook het pimpelmees echtpaar diende zich aan de Tjiftjaf kwam voorbij  de Holenduif en de Houtduif waren ook van de partij, verder was het rustig qua soorten vogels, bij het opbreken kwam de Buizerd een kijkje nemen van af de hoge dode stam, en deze werd opgevolgd door de Groene Specht in de tussen tijd was de grote lijster zich aan het wassen en dan weer weg, ook het Zwartkop vrouwtje liet zich even zien, de kikker en de Woelmuis waren ook aanwezig, al met al een leuke en leerzame dag ondanks de regen die veel aanwezig was.

13 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC830113 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC829713 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC832813 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC830513 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC833713 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC834413 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC835313 juli 2021   Vogelhut 1XL Markelo _DSC8534

Roy Doyer
    Verhalenverteller

Herinnert u zich maandag 21 juni nog? Nee? Nou wij wel…..De drie weken vooraf gaande aan deze datum waren kurkdroog en u voelt hem al aankomen. Onze fotohut gereserveerd voor maandag 21 juni ( o ja de start van de zomer ) is volledig verregend. Vanaf het opstaan om 4.00 uur tot aan  het voortijdig vertrek uit de hut om 14.30 uur heeft het aan een stuk geregend. Het was ons eerste bezoek aan een prive fotohut. Alles moesten we nog leren, het maken van de voerplekjes, het smeren van wat vet en dus ook het omgaan met deze trieste weersomstandigheden. Samen met mijn meissie hebben we een heerlijke dag gehad door er het beste van te maken. Wij kunnen iedereen deze vogelhut van harte aanbevelen. Zeer ruime goed ingerichte vogelhut. Een aantal van onze foto’s willen we met jullie delen. We hebben uiteindelijk toch nog wel wat kletsnatte vogels kunnen vastleggen.

• Merel man en vrouw
    • Bonte specht
    • Grote bonte specht
    • Groene specht (jong)
    • Koolmeesjes
    • Vink
    • Lijster
    • Woelmuis

Wij willen Han Bouwmeester en zijn team hartelijk danken voor het gebruik mogen maken van deze mooie vogelhut en komen zeer zeker nog graag eens terug.

Cath en Roy

4B104AA4-05FF-4202-ABD5-B5CBEC685D0A4BDDA5EF-016E-4ADC-AA03-8DA3A3F64EB327E8C578-03A5-4E18-8771-E28E2F438B0404C6823A-B516-45B4-A600-F6B9884318531029B346-F561-4AFC-9EDF-6389B4DB5C9A509BC3E7-86BE-4E7B-B5DC-C2BF6FA3927555149E10-B20F-4C2C-8D23-E5CCE6EE93C2C2360C3D-87E9-43E4-8CA7-D5C15BF1CE51

martin de Graaff
    Verhalenverteller

Vrijdag 2 juli HBN-1XL bezocht. Net de kortste nacht achter de rug, dus dat betekent vroeg op. Om kwart over 5 in de hut en om half 6 geïnstalleerd. Prima aanwijzingen vooraf en ook de video was behulpzaam.

Score van de dag:

• Grote bonte specht, de hele dag (tot 14.00) door en een enkele keer vier in getal.
    • Meerdere kool- en pimpelmezen,
    • de tjiftjaf
    • vink
    • gele kwikstaart
      merel
    • lijster
    • en ruim anderhalf uur kunnen genieten van de ijsvogel.

De enige grote afwezige gedurende de dag was de zon. Helaas helaas.

Maar deze jonge ijsvogel maakte dat gemis meer dan goed.
    (foto 7 was eigenlijk foto 1, maar kreeg niet voor elkaar. 🙂 )

hb_IMG_5600-2hb_IMG_5605-2hb_IMG_5616-2hb_IMG_5609-2hb_IMG_5619-2hb_IMG_5620-2hb_IMG_5665-2hb_IMG_5623-2

Reto Gadient
    Verhalenverteller

Zaterdag 29 mei een mooie dag in de nieuwe HBN1XL , 11 soorten mogen spotten en wel drie keer de groene specht

En bij aankomst een mooie verassing een Ree in de vroege ochtend zon hoe mooi kan je dag beginnen.

De Groene specht zat eerst erg hoog in de boom maar ook ff aan de waterbak dus klikken maar.

Han Bouwmeester en Team het was genieten dank voor alles het is een mooie hut en setting tot de volgende keer maar weer.B35A0018-bewerktB35A0145-bewerktB35A0234-bewerktIMG_7261-bewerktB35A0222-bewerkt

Jan G
    Verhalenverteller

Geweldige serie Jan en heel mooie collage. Jullie hadden duidelijk een hele mooie dag met groene specht activiteiten. Die werken sowieso prima mee momenteel maar het koppel bij elkaar is andere koek. Dank voor het delen hier!

Han dank voor jouw leuke reactie we hadden een fantastische dag met veel geluksmomenten. Graag gedaan qua plaatsen  natuurlijk. Tot een volgend contact. Gr Jan

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldige serie Jan en heel mooie collage. Jullie hadden duidelijk een hele mooie dag met groene specht activiteiten. Die werken sowieso prima mee momenteel maar het koppel bij elkaar is andere koek. Dank voor het delen hier!

Jan G
    Verhalenverteller

Wat een gave serie! Jaloers op de groene specht.

Hoi Yvonne dank voor jouw leuke reactie. We hadden heel veel geluk. Zo noem ik het dan maar. Maar ik ben erg tevreden met mijn serie. Ik heb zo maar een paar gekozen en in collages verwerkt. Maar ‘k Heb er een aantal hele mooie exemplaren weten te schieten. Niet om je nog jaloerser te maken hoor. Maar het zal vast positief jaloers betekenen. hahahah….. Groetjes Jan

Yvonne
    Admin

Wat een gave serie! Jaloers op de groene specht.

Jan G
    Verhalenverteller

Op zondag 2 mei mochten we de HBN-1XL betreden. Geweldige mooie hut en mooie locatie. We hadden als wens “de groen specht”. Han tipte ons qua tijd dat we moesten gaan zitten. In ieder geval 8 uur. We settelen ons rond 07.45 uur. Op een gegeven moment zagen we ineens een groene specht hoog in de boom. De boom die een flink stuk achter het water stond. Dus knippen geblazen. Kort daarop verscheen ook de tweede groen specht in dezelfde boom. Ook kwam er nog 1 badderen. We kunnen stellen met alle shows die men heeft gegeven dat de groene specht het geweldig voor ons heeft weggezet. De vogels die we verder gezien hebben zijn: Pimpel- koolmees met leuke shows met hun kleine; duiven; Grote bonte spechten 3 tegelijk helaas geen foto op één plaat met alle drie; kwikstraat, matkop vink roodborstje; zwartkop; fitis; gekraagde roodstaart;  1jpg23456JG508486JG509909

Svintha
    Verhalenverteller

25 april.

Een bewolkte dag.

Gezien:

1 haas

Koolmezen

Pimpelmezen

Gaai

Grote bonte specht 2 koppels

Merel m en v

Glanskop m en v

Matkop

Heggemus

Vink m en v

Zwartkopmees m en v

Roodborst

Fitis

Houtduif

Groene specht

Lang gewacht op de groene specht. Kwam uiteindelijk begin van de middag badderen.

Fijne hut, mooi aangelegd en mooie zitplaatsen voor de vogels met voldoende afstand voor een goede achtergrond op de foto’s.FB_IMG_1619539557963FB_IMG_1619539503627FB_IMG_1619539588844FB_IMG_1619539528665FB_IMG_1619539520947

Yvonne
    Admin

Vrijdag 19 februari kreeg ik de mogelijkheid om in de totaal vernieuwde hut 1XL plaats te nemen. De hut is niet alleen vernieuwd, deze staat ook op een andere plek. De hut, een container met een klep die perfect de regen en zon wegneemt, staat nu een stuk hoger en heeft een prachtig uitzicht waardoor ook een geweldig mooie achtergrond ontstaat. Voorzien van glas, kachel én kapstok!

Alles is nieuw dus ook de waterbak. Het moet nog wat gaan groeien maar goh wat is het al mooi!! Een heerlijk rustige setting. De mezen, vinken, roodborst en GBS’sen hebben de plek al gevonden. De zanglijster liet zich continue horen en kwam later ook voor een slok water; de groene specht zat mij steeds uit te lachen tot vlak achter de hut. Zelfs een geelgors liet zich zien en fotograferen. Uiteindelijk kwam ik op 10 soorten uit. Volgens mij gaat dit alleen maar meer worden de komende tijd 🙂

Zanglijster DSC04801

roodborst DSC04182

Geelgors DSC04261

Koolmees DSC04696

GBS DSC04139

Andreas
    Verhalenverteller

6A3AB13F-E027-4ECA-A50C-EA02BF998460C77E8B7B-4D91-40F6-B00F-A2156E270BFAC686280F-9195-4275-9784-E382B24EEE9EE35D569B-6C21-41CA-A9C8-DCE6B6B9EB72Heute habe ich den Tag in der Fotohütte 1XL verbracht. Die neugebaute Hütte ist sehr geräumig. Wegen des kalten Wetters ist die Gasheizung angenehm gewesen.

Blaumeise

Kohlmeise

Sumpfmeise

Buchfink

Gimpel

Grosser Buntspecht

Drossel

Amsel

Rotkehlchen

Eichelhäher

Erica Rietveld
    Verhalenverteller

Maandag 21 december voor het eerst een hut van HB bezocht, op de kortste dag. Het was erg druk met koolmeesjes en vinkjes, ze zaten echt te wachten op het voer. In de ochtend was het nog aardig weer en bleef het druk met meesjes, vinken, mussen, maar ook een grote bonte specht en een putter bleven mooi zitten voor een foto. Verder de goudvink, het roodborstje en een merel op bezoek gehad. In de middag ging het steeds meer regenen en werd het ook wat rustiger rond de hut. Helaas geen ijsvogel, wel een grote gele kwikstaart, maar daar helaas niet op kunnen scherpstellen.DSC00303DSC00321DSC00341DSC00404DSC00397-4DSC00371-2DSC00377-2DSC00379

Gwendolyn Braun
    Verhalenverteller

Op zaterdag 12 december in de hut gezeten. Beetje mist, grijs en grauw met af en toe een spatje regen.

Soorten die we gezien hebben : pimpelmees, koolmees, vink, roodborst, winterkoning, heggemus, merel, gbs, glans of matkop ( kan ze niet goed uit elkaar houden), een groep putters die net achter de vijver in een plas gingen badderen, een groepje staartmezen die ver achterin in de bomen landden, en op het einde van de dag toen het eigenlijk al weer te donker was om te fotograferen 2 mannetjes en 3 vrouwtjes goudvinken. Echt geweldig.

Terwijl de terugliepen naar de auto vloog de zwarte specht nog 2 keer over.

Han Bouwmeester
    Admin

Van harte met deze bijzondere waarneming Egbert! Zo jammer van het weer want idd hele dag regen en donker. Respect voor iedereen die dan toch zo lang doorzetten!

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

7 december 2020 een dag die in teken stond van regen de gehele dag, maar ook vol verrassingen, we hebben de volgende vogels kunnen spotten:

Koolmees

Pimpelmees

Glanskop of Zwartkop

Vink

Heggemus

Roodborstje

IJsvogel heeft ons een hele show gegeven van wel een half uur, dit maakt de dag gedeeltelijk weer goed,

en tot alle verrassing kwam ook de waterral snel voorbij lopen, deze hebben we wel kunnen fotograferen maar niet scherp omdat hij bijna voor het glas bij de regen pijp lang liep en verder ging hij het struik gewas weer  in.

We hebben ons goed kunnen vermaken

07 december 2020  Vogelhut 1XL Delden _DSC6500-bewerkt07 december 2020  Vogelhut 1XL Delden _DSC650107 december 2020  Vogelhut 1XL Delden _DSC6565

Francoise Harmsze
    Verhalenverteller

Donderdag 5 november waren wij met 2 personen in HBN1XL. Het was een prachtige dag en we hebben ons prima vermaakt.
    Het was mooi weer. Vooral ’s ochtends zonnig, later wat meer wolken, en ook wat meer wind. Maar de zon scheen niet op de vijver, dus geen scherpe schaduwen.

We waren tegen 8u op onze plek, en hebben toen eerst de bladeren uit de vijver geschept, en daarna meteen gevoerd.
    Dat was een fout: we hadden onze camera’s dus nog niet ingesteld, terwijl de vogels al meteen begonnen te eten.
    Omdat het best koud was, besloeg de ruit al vrij snel. Maar gelukkig zijn er ventilatoren, en die zijn heel effectief. Zodoende konden we al snel de ijsvogel zien zitten op zijn favoriete tak.
    De ijsvogel is (’s ochtends) heel vaak terug gekomen, en heeft ook verschillende keren een visje gevangen.
    Andere highlights waren de goudvink (zowel man als vrouw) en de koperwiek die heel even kwam badderen.

De duizenden foto’s moeten we nog uitzoeken, maar hier is alvast het lijstje van wat we gezien hebben.

Lijst_HBN1XL

Yvonne
    Admin

Door de vele lekkages in de vijver is de complete setting van HBN1XL aangepakt. De vijver is verkleind zodat het riet (veroorzaker van de lekkages) uit de waterbak blijft. Hierdoor moest alles opnieuw opgezet worden.

Het moet allemaal weer wat gaan groeien maar we kunnen nu in ieder geval weer een paar jaar vooruit! Voor de vogels maakt het trouwens niets uit. Met de frisse temperaturen van vanochtend waren ze maar wat blij met de zaadjes en het vet en later op de dag, toen de temperatuur wat was opgelopen, werd er ook flink gebadderd.

Het begon rustig maar al snel was het een komen en gaan van kool-, pimpel- en matkopmezen gevolgd door de vinken, koppeltje grote bonte spechten, kibbelende merels, roodborstjes, heggemus en een winterkoninkje.

DSC09123-roodborst

DSC09160-merel

Toen de ijsvogel ten tonele verscheen ging het aantal geschoten foto’s drastisch omhoog! Duikfoto’s …. Ja, moet je net weten op welke plek de vogel gaat duiken en moet je ook nog op de juiste plek hebben scherpgesteld. Het houd je in ieder geval scherp, iets wat ik van de vele foto’s niet kan zeggen. Gelukkig wel een scherpe foto van de ijsvogel biddend in de lucht.

DSC00549-ijsvogel

DSC00544-ijsvogel

DSC09673-ijsvogel

En als je zo gefocust bent op die blauwe schicht, vergeet je soms de rest van de bak in de gaten te houden en zou je zomaar een badderende goudvink man en vrouw missen.

DSC00828-goudvink

Op het moment dat ik naar huis wilde, kwam een koperwiek nog voor een slokje water, een vogel waar ik op had gehoopt dus ik mag wel zeggen dat mijn dag geslaagd was met 13 soorten en 3 ‘wenssoorten’.

DSC00395-koperwiek

edwinmullie
    Verhalenverteller

Op vrijdag 23 oktober in de hut geweest, mooie herfst dag met af en toe wat zon. Er waren niet heel veel soorten deze dag maar gelukkig maakte de ijsvogel veel goed. Met verschillende bezoekjes en deze vogel te zien jagen was het toch een geslaagde dag.7719D076-AD51-4814-8A3C-284F09E44870D2DEC604-DAD7-4E37-B24F-0F0F3AF277036F2E707B-2729-44C9-A2FF-44F7FB3CF88E9B5AF34B-A5AE-4AEA-9602-B485EB45DD832EC46F9E-0ABF-407D-9239-27D535C033F0

Reto Gadient
    Verhalenverteller

Samen met Mijn fotomaat Jos genoten van een mooie dag in de fotohut HBN1XL .

Weervoorspelling was de hele week niet best maar wat een geluk hebben wij gehad afgelopen zaterdag 10 oktober.

Droog en af en toe een klein zonnetje wat wil je nog meer .

De hut is werkelijk fantastisch en de setting zo mooi 📸👌🏻

Onze wens was de ijsvogel eens fatsoenlijk op de foto krijgen en dat was bingo , nog maar 5 minuten in de hut en het eerste bezoekje was waarheid en lopende de dag 7 bezoekjes ✨✨

Het was de hele dag een komen en gaan van mezen , vinken, ijsvogels , glans/ matkopjes , roodborstjes , heggenmussen , bonte specht en als toetje een knappe buizerd .

Kortom een geweldige dag en ervaring 🍀

November staat HBN3 in de agenda 🙃
    B35A0172-bewerktB35A0191-bewerktB35A0112-bewerktB35A0160-bewerktB35A0100-bewerktB35A0215-bewerktB35A0388-bewerktB35A0307-bewerkt

Peter van Velzen
    Admin

Die foto ziet er prima uit hoor Joop, gegeven dat het 1200 pixels is. De iPad Air is al 2048 pixels dus daarop kun je de foto ook niet over het volledige scherm weergeven zonder interpolatie van de pixels.

Het HBN Facebook forum Laat wel grotere bestanden toe. Mijn ervaring is dat daar 2048 pixels een mooie weergave geeft.

Succes.

Joop Smit
    Verhalenverteller

bedankt voor jouw reactie Peter. Ik gebruik DxO en die heeft ook die functie zie ik nu. Ik plaats nog een keertje één van de foto’s om te zien hoe het er nu uitziet.

29092020_132136_DxO-1

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Joop, verkleinen tot 1200 pixels leidt inderdaad tot foto’s die op een grote monitor minder scherp overkomen dan bijvoorbeeld 3000 pixels. Het beste is de verkleining te doen in Photoshop als een plaatje voor web toepassingen. Elders op dit forum is dit beschreven. Dat resulteert in duideljjk betere weergave.

Succes.

Joop Smit
    Verhalenverteller

ik vind overigens dat door het verkleinen van de foto’s er veel scherpte verloren gaat.

Joop Smit
    Verhalenverteller

29 september 2020 ben ik in HBN 1XL geweest. Opnieuw een luxe HBN hut en een prachtige setting. Het was wat het weer betreft een sombere dag. Voor de middag regen en ’s middags bewolkt met zo nu en dan (mot)regen. Pas even na 17.00 uur klaarde het wat op.

Deze dag kon ik volop meesjes en het roodborstje fotograferen. Daarnaast waren er de heggemus en vink veelvuldig aanwezig. Ook de matkop en winterkoning kwamen zo nu en dan voorbij en aan het einde van de dag ook de tjif tjaf, zwartkop en grauwe vliegenvanger. Slechts enkele tellen zag ik de gbs en groene specht.

Helaas kan ik dus geen foto’s laten zien van voor mij bijzondere soorten (als beginnend fotograaf heb ik nog wel enkele wensen), maar ja…………….. elke vogel is m.i. bijzonder en ik hoop dan die dag de “gewone” vogels op een “bijzondere” manier te fotograferen.

29092020_083909_DxOcps29092020_125231_DxO29092020_132136_DxO29092020_161046_DxO29092020_161400_DxOcps29092020_165351_DxOcps

Martin Kloosterman
    Verhalenverteller

Havik bleek een buizerd

buizerd

ijsvogellijstjegoudvink

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door .
    Anoniem

Gisteren 27-07-2020 deze prachtige hut bezocht en mooie vogels gezien. Naast de veelvuldig aanwezige koolmezen en af en toe een pimpelmees o.a. de volgende vogels waargenomen:
    Groene Specht (Man), Grote Bonte Specht (Man, vrouw en juveniel), Zwarte Specht (niet vanuit de hut maar in de bomen rond de hut), Fitis, Glanskop, Grote Gele Kwikstaart (juveniel), Vink (man en vrouw) en Winterkoninkje.
    Op de Facebook pagina van HBN Fotohutten heb ik meerdere foto’s geplaatst.van mijn waarnemingen vanuit deze hut. Was een prachtige dag met half bewolkt weer, een klein buitje, en een max. temperatuur van ca. 22 °C.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Gerda, er is een nog onbegrepen probleem met de site, waardoor uploaden van foto’s soms in dubbel plaatsen resulteert.
    Ik heb de twee dubbele foto’s voor je verwijderd.
    Peter

Anoniem

Waarom in mijn bijdrage sommige foto’s 2x zijn toegevoegd begrijp ik niet, het lukt me ook niet dit te herstellen.

Anoniem

Het was een mooie dag die 27e juni. Veel “gewone” vogeltjes (21 soorten), bijna allemaal jong grut, prachtig om van zo dichtbij te kunnen bestuderen hoe dit rondscharrelt, van alles leert en zich een plaats in de groep bevecht. Ontroerend om te zien dat het jonge vrouwtje IJsvogel al goed visjes kan vangen, maar er nog niet in slaagt dat visje dan ook in de goede richting in haar bek te leggen voordat ze doorslikt. En pa Grote Bonte Specht lijkt een flink stuk van zijn staart te missen, of is dit een gevolg van ruien?  Een aantal van mijn niet-gecomprimeerde foto’s kun je vinden in dit tijdelijke album: https://www.flickr.com/photos/135099343@N07/albums/72157714941469382

Anoniem

Hallo allemaal,
    Gisteren op 27 juni mijn 2e hut bezocht. Dit keer hut 1XL. Heerlijke dag gehad samen met twee hutgenoten. Hieronder een paar resultaten! Veel kijkplezier! IMG_0310vekleind.JPG IMG_0323verkleind.JPG IMG_0355verkleind.JPG IMG_0458verkleind.JPG IMG_0450verkleind.JPG IMG_0446verkleind.JPG

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Dat kijkt een stuk beter nu ze zijn ingevoegd .
    Dank je wel Peter !

Peter van Velzen
    Admin

Hallo ik heb je foto’s even ingevoegd.
    Peter

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

We zijn op Donderdag 11 juni geweest waren, er vroeg bij, om half tien begon het te regenen tot ongeveer half twaalf geen vogels gezien alleen de Koekoek liet van zich horen. het weer knapten op het het water werd helderder, alleen de vogels lieten het afweten op de Grote Bonte Specht na deze liet zich zeer regelmatig zien, ook de Groene specht liet zich s’morgens een paar keer zien,
    we hebben diverse soorten een keer van verzien ook de Sperwer kwam drie keer voorbij vliegen. verder een rustige dag gehad waarin diverse grote periodes geen vogels,oorzaak mogelijk de Sperwer. Het water werd ook weer troebel, waarna we naar Huis zijn gegaan, volgende keer beter weer en meer vogels hopen we.

11juni2020VogelhutXL1teMarkelo11-06-2020_DSC5013.jpg

11juni2020VogelhutXL1teMarkelo11-06-2020_DSC5086.jpg

11juni2020VogelhutXL1teMarkelo11-06-2020_DSC4985.jpg

11juni2020VogelhutXL1teMarkelo11-06-2020_DSC5094.jpg

11juni2020VogelhutXL1teMarkelo11-06-2020_DSC5088.jpg

11juni2020VogelhutXL1teMarkelo11-06-2020_DSC5127.jpg
    11juni2020VogelhutXL1teMarkelo11-06-2020_DSC5121.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor het delen hier Martin!
    Die pluisjes komen uit de wilgen deze weken; ik vermoed eerder dan andere jaren door de droogte. We scheppen het er zo goed als elke avond uit maar zoals je al zei ligt er zo weer een partij in. Kan bij tegenlicht wel erg mooie effecten geven overigens.
    Jammer en zoals gezegd vreemd dat de ijsvogels zich niet hebben laten zien maar ik ben blij te zien dat het ingezaaide koolzaad wel erg mooie beelden oplevert. Echt mooie die grote bonte spechten!

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

2 juni 2020
    Bij aankomst hoorde ik op afstand de Koekoek roepen….een wenssoort maar dat zou vandaag niet gebeuren. Op het water lag veel stof en pluizen van de bomen. Zoveel mogelijk weggehaald maar bij elk zuchtje wind kwamen de pluizen al weer naar beneden. De jonge mezen fladderde een beetje ongecontroleerd rond. Een Houtduif kwam al snel op het voer af. De Zanglijsters waren druk met het verzamelen van nestmateriaal. Na 11 uur viel het stil wat vogels betreft maar de Platbuik libellen en de Azuurwaterjuffers lieten hun vliegkunsten en acrobatiek zien. Na 15 uur kwam er weer leven in de brouwerij.
    Soorten gezien: GBS, Koolmees, Pimpelmees, Roodborst, Zwartkop, Merel, Vink, Zanglijster, Putter, Houtduif, Grasmus, Winterkoning, Tjiftjaf, Gaai en Bosrietzanger.

Martin 3Q4A0094.jpg 4U7A4560.jpg 4U7A4583.jpg 4U7A5017.jpg 4U7A4913.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige soort, prachtige beelden Ivo! En dank voor het delen hier!!

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Mooie foto,s van de zomertortel Ivo

Gr Berry

Ivo van Meurs
    Verhalenverteller

Dank Art!

Vond deze ook nog wel de moeite. EB78390C-8F01-4A4B-AAAA-480394172C8A.jpeg

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Gave serie van de oh zo fraaie en zeldzame zomertortel.

Ivo van Meurs
    Verhalenverteller

Dank je Peter!
    In al die jaren HBN hutten (al aardig wat jaren, maar sinds het vernieuwde forum wachtwoord kwijt en niet meer gepost….) ook nog nooit gezien.

Altijd leuk om zo’n verrassing voor de hut te hebben!

Peter van Velzen
    Admin

Mooie plaatjes hoor Ivo.
    En dan de zomertortel, vrij uniek tegenwoordig.
    Peter

Ivo van Meurs
    Verhalenverteller

Afgelopen zaterdag (23 mei) met Marien in deze prachtige hut gezeten.
    Er stond een flinke wind, maar het licht was prima.
    We hadden op flink wat soorten gehoopt, maar de teller bleef helaas staan op 15.
    Toch wat minder dan gehoopt, maar dat werd meer dan goed gemaakt door de soorten!

De goudvink liet zich twee keer kort zien, helaas te snel voor een foto.
    Groene specht zat ook te ver weg, maar altijd mooi om deze soort weer eens goed in de kijker te hebben.
    Fotografeer heel graag, maar de waarneming is voor mij minstens net zo leuk.

Tot onze verbazing zagen we ook heel snel een duif voorbij schieten.
    Zagen we dat nu goed? Was dat niet een zomertortel?
    Dan zou wel heel gaaf zijn!

Een kwartiertje later werd deze vraag schitterend beantwoord.
    De zomertortel liet zich vanaf dat moment meerdere keren lprachtig zien.
    Echt een prachtige soort, jammer dat het momenteel zo slecht me ze gaat.
    Duidelijk te zien dat de biotoop rond 1xl prima beviel, de zomertortel was telkens langdurig aanwezig.

Tussendoor ook nog 5x ijsvogel man die kwam vissen!

Aantal soorten viel wat tegen, maar met zulke waarnemingen geen klagen.
    Genoten dus, dank weer Han! 8DCE6E82-420C-4D54-BE49-0BE3408B407B.jpeg 52E45C40-2A47-45D3-A431-219B612BD84F.jpeg 9A49BBCD-CB6A-4DF8-A704-8C4E199F78D4.jpeg 33644FCC-52CF-4778-A6AB-7F49DBFEF413.jpeg D401F09A-9493-480B-81A7-7A1AB696E8AC.jpeg A5E087AF-258D-4F21-9ACE-D344B4098956.jpeg 2B89CE81-EB79-4B73-83A4-744BD3D54C41.jpeg

john breugelmans
    Verhalenverteller

afgelopen zondag in hbn1xl gezeten met liefst 22 soorten waarvan de meeste de gewone soorten , helaas geen koekoek op de setting die wel de hele ochtend zat te roepen in een van de hoge bomen naast de setting en ook de groen specht bleef buiten de setting in de boom links van de setting was wel te zien maar niet te fotograferen en toen hij kort op de tak in de verte ging zitten leverde dit slechts een zeer matige foto op. het goede nieuws is dat grauwe en bonte vliegenvang zich wel mooi lieten fotograferen en dat ook de ijsvogel in een flits nog even lanks kwam.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Arjan .
    Foto’s i plaatsen is gelukt .
    Mooie foto’s .

john breugelmans
    Verhalenverteller

Mooie foto,s Arjan leuk dat ik nu ook de foto,s bij het bericht kan zien !

Peter van Velzen
    Admin

Arjan, het is nu gelukt.
    Ik heb ook het derde plaatje voor je ingevoegd.

50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 347)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.