HBN-1XL resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-1XL resultaten

• Dit onderwerp bevat 349 reacties, 98 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 350)
  • Auteur
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Arjan .
    Foto’s i plaatsen is gelukt .
    Mooie foto’s .

john breugelmans
    Verhalenverteller

Mooie foto,s Arjan leuk dat ik nu ook de foto,s bij het bericht kan zien !

Peter van Velzen
    Admin

Arjan, het is nu gelukt.
    Ik heb ook het derde plaatje voor je ingevoegd.

Anoniem
    Anoniem

Test even voor een bestand (ja zit op zijn kop bewust als test gedaan)

a) via afbeeldingslink krijg ik het niet voor elkaar. (foto is 1200×800 en 159kb)
    b) wel als bijlage.
    c) ik kan hem dan ook nog toevoegen in dit bericht zodat gelijk zichtbaar is. Alleen niet de grote instellen – liever kleiner. 😉

Ik had het uiteindelijk in mijn eerste bericht (pagina 49) als link naar mijn eigen site er in gezet.

HBN-WEBLR-IMG_3341.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Nee heren, ik heb al gekeken, maar kan aan de kant van het forum geen probleem vinden. Het lijkt erop dat de bijlagen niet geupload zijn. Ik kan ze namelijk niet benaderen als ik je mail als beheerder open.
    Hebben de files het juiste format (jpg). En zijn ze niet groter an 1200 pixels langste zijde, en maximaal 450 kB?
    Arjan, misschien kun je dat controleren?

Anoniem

Ja en tot zoverre mijn technische pc kennis . Ik krijg ook die melding en na drie keer opnieuw een verslag getypt te hebben is het maar niet anders . Mss beheer een tip ?

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

We missen de rechten om deze te openen John .
    @Arjan v/d Laan foto’s zijn zo dus niet te zien op dit forum !!

john breugelmans
    Verhalenverteller

prachtig verslag ! maar ik mis wel de foto,s

Anoniem

Rustgevende hobby of niet ben het wel gewend ivm werk deze tijden . 02:45 in de auto van brabant naar goor.
    Hoopvol vrolijk en nogmaals vol verwachtingen . Koekoek groene specht . Van mijn part de Phoenix van Harry Potter als er pluimen opzitten ben ik blij.

Aangekomen even rustig ivm spullen pakken en entree tijd van het gebied . Verdorie de blauwe reiger gemist nu kan ik daar best mee leven dus screen omhoog voeren en zitten maar . Rondje om de vijver een kleine planten en omgeving studie doen.
    Zitten. Zitten en joo zitten het is rustig extreem rustig. Dan ineens een koolmees Euh wie het kleine niet eert etc. Verdorie twee kleppers van rode ringen ( pak dan de staal kleur variant aub) ineens de ijsvogel na een luide showerige plons . Hij wilt gaan zitten schrikt en is weer weg . Dan maar koffie en een boterham met het verslagen boekje open . Hummm gisteren niet veel beter . Gelukkig na 10:30 is de ijsvogel nog 2 x zeker 7 min per keer geweest. Mede als merel . Grote zanglijster . Fitis. Muis.grasmus . Roodborst etc
    Het ligt i i g NIET aan de hut die is heerlijk ruim en netjes

Ik heb ondanks het minimale aan vogels toch genoten . Volgende keer beter

Anoniem

Gisteren hut 1XL bezocht.
    Na 5-6 weken thuiswerken kwamen de muren op me af. En bij toeval kwam de hut vrij.
    Helaas alleen vanwege het Corona virus.
    Vogels hadden alleen ook goed geluisterd naar Mark Rutte. #stayhome #blijfthuis.
    Het was rustiger dan verwacht maar dat is natuur. Had gehoopt op het ijsvogeltje, werd meer de grote bonte specht show.

Weet alleen nog niet alle namen maar doen mijn best.
    Mocht het verkeerd zijn dan hoor ik het graag.

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor jullie bijdragen en mooie beelden! Altijd fijn om te lezen dat jullie genoten hebben en daar doen we het natuurlijk voor!

Nienke Vriezen
    Verhalenverteller

20APR20

Geweldige dag gehad in de hut en dit maal ook veel kunnen genieten van de ijsvogel.
    Achtergronden erg mooi qua kleur ook, dank voor de doordachte begroeiing

NVZ_2131.jpg DSC_7554.jpg DSC_7498.jpg DSC_7473.jpg

Jose Ulijn
    Verhalenverteller

17-04-2020
    Het was voor mij (een onervaren beginnende hobbyfotograaf) de eerste keer in een vogelhut. Maar het zal zeker niet de laatste keer zijn.
    Helaas geen ijsvogel gezien maar wel de koolmees, pimpelmees, merel, boomklever, grote lijster, rosse woelmuis, houtduif, roodborstje, grote bonte specht, glanskop, winterkoninkje, vink (man en pop) en de vlaamse gaai.

Han Bouwmeester
    Admin

Fantastisch Ronald!
    Een draaihals is de hoop voor de natuurfotograaf dus van harte met deze waarneming en bovendien mooie foto’s!
    Ijsvogel is twee dagen afwezig geweest maar gelukkig vandaag weer langdurig terug. Hoop dat we daar ook de resultaten van gaan zien.
    En zeer bedankt voor het delen hier!

Anoniem

Op 16-04-2020 van 07:00 uur tot 17:00 uur in Hut 1XL gezeten. Vanwege de corona alleen. Was een lange zit maar als je de Draaihals voor de hut ziet en hem op de foto kunt zetten dan kan je dag niet meer stuk. In de ochtend verder de bekende soorten alleen de IJsvogel niet. Erg jammer maar denk dat hij de aanwezigheid van een roofvogel (Sperwer?) voelde. Voor de hut rond 11:30 uur namelijk een aanval van een roofvogel (Sperwer?) op een koolmees. Gelukkig voor de koolmees ging deze poging niet slagen. Het licht was geweldig, dut hut is erg luxe dus de lange zit met goede stoelen hou je wel vol. Fijn ook dat je af en toe even op kunt staan om de benen te strekken, de hut is groot genoeg. Heerlijke dag gehad. Een paar foto’s heb ik toegevoegd. _B5A9777B.jpg _B5A9780A.jpg _B5A9965A.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Knappe plaat geworden Rob!
    Dank voor het delen hier!!

Han Bouwmeester
    Admin

Mooi met de rijp Johanita!
    Zelf laat ik de witbalans gewoon op automatisch staan. wellicht dat je hierdoor een wat blauwe kleur in je beelden hebt gezien.
    Maar dank voor het delen hier hoor!

J Vogelaar
    Verhalenverteller

Zaterdag 4 April een tijd doorgebracht in de hut. Bij aankomst rond 08.00u opgeschrikt door een Blauwe Reiger die ws rond dat tijdstip nog geen bezoekers verwacht had 😉
    Groot deel van de waterbak was bedekt met ijs en omgeving was nog vol met rijp. Eerste uur wat last gehad van het “blauwige” licht, maar uiteindelijk wel wat mooie foto’s kunnen maken. Zodra de temperatuur steeg volop licht en vogels. Tegen een uur of twaalf werden we verrast door een bezoek van de IJsvogel. Hij bleef een minuutje of 10 rond de hut. Deed een viertal duiken in het water en wist af en toe met wat zwartigs uit het water op te duiken. Visjes niet gezien.
    Koolmees, Pimpelmees, Matkop, Boomklever, Heggenmus, Gaai, Roodborst, Vink, Merel, Winterkoning, IJsvogel, bosmuis en Citroenvlinders gezien.
    Door de opstelling en de begroeiing mooie achtergronden kunnen krijgen! Top
    Prima dagje samen uit.
    IMG_0599.JPG IMG_0611.JPG IMG_0727.JPG

Anoniem

Vrijdag 28 maart een prachtige dag in deze mooie hut.
    Gezien van 7:00 tot 13:00
    Koolmees, Pimpelmees, Glanskop/matkop, Boomklever. Roodborst, Vink , Groenling, Grote bonte specht, Winterkoning, Ijsvogel, Merel, Citroenvlinder, Kleine vos
    1d0a9787.jpg

Rob Foekens
    Verhalenverteller

Vandaag een koude en winderige dag gehad, maar door lange aanwezigheid van de ijsvogel is het een zeer geslaagde dag geworden. Hij verscheen 5 keer: de eerste 2 keer heel kort (voor 8:00 al), daarna 2 keer zo’n 10-15 minuten (rond 9:15 en 10:15). Van 11:00 tot 13:00 vrijwel niets voor de hut, maar van 13:10 tot 14:10 was hij er om te jagen, poetsen en te rusten. Hij heeft vrijwel elke plek rond de hut benut, waaronder het dak van de hut zelf.
    Gezien van 7:30 tot 14:20:
    – ijsvogel
    – koolmees
    – pimpelmees
    – boomklever
    – roodborst
    – GBS (mannetje)
    – winterkoninkje
    – glans/matkopje
    – tjiftjaf
    – vink
    – bruine rat (denk ik)

Han Bouwmeester
    Admin

Wow, 10 until 15 times! Realy nice shots Justin and thanks for sharing them here!

Justin Hachenberger
    Verhalenverteller

Yesterday I visited HBN-1XL for a couple hours. The weather was great. It was really sunny and the light allowed to shoot with high shutter speed without high ISO. So took some action shots of the kingfisher that was around about 10-15 times throughout the day.
    Overall 9 species were around:

• Kingfisher/Ijsvogel
    • Robin/Roodborstje
    • Chaffinch/Vink
    • Great tit/Koolmees
    • Blut tit/Pimpelmees
    • Marsh tit/Glaskop
    • Wren/Winterkoning
    • Blackbird/Merel
    • Nuthatch/Boomklever
    • Jay/Vlaamse gaai

HBNForum_CER_3154.jpg HBNForum_CER_3590.jpg HBNForum_CER_3446.jpg HBNForum_CER_3687.jpg HBNForum_CER_3936.jpg HBNForum_CER_3325.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Ruud en Sandra, ik heb jullie foto’s even in de tekst ingevoegd.
    Peter

Anoniem

Gisteren een dagje door gebracht in deze ruime nette hut
    In de ochtend was er veel activiteit bij de hut.
    In de middag werd het een stuk rustiger.
    Helaas hebben we de ijsvogels alleen maar gehoord en niet gezien.
    Ook de buizerd liet zich alleen maar horen.
    We hebben wel de kleinere vogels voor de hut gehad zoals:
    Koolmees
    Pimpelmees
    Roodborstje
    Vink
    Matkop
    Heggemus
    Groenling
    Stiekem hadden we een beetje op de ijsvogel en of een roofvogel gehoopt, maar dat komt hopelijk een volgende keer.
    Al met al een leuke dag gehad .

Ruud en Sandra

_MG_6151.jpg

_MG_6221.jpg

_MG_6171.jpg

_MG_6220.jpg

Anoniem

Ik heb de foto’s gemaakt met de canon eos 50d icm de canon 100-400

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor het delen hier Ruben en erg fijn te horen dat het geslaagd was!
    Met welke camera/lens heb je je foto’s gemaakt?

Anoniem

Dinsdag 24-12-2019 voor het eerst een fotohut gehuurd. Het was een zeer geslaagde dag, we zaten rond 9.45 en tegen 14.00 gingen we weer naar huis. Ondanks de regen hebben we wel veel mooie vogels gezien: koolmezen, pimpelmezen, roodborstjes, vinken, heggenmussen, grote bonte specht, ijsvogel (mannetje) en een gaai die maar een paar seconden bleef zitten. De foto’s die ik hier heb gemaakt vallen onder de mooiste van 2019. Voor het eerst een ijsvogel kunnen fotograferen van dichtbij.

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie heb je hier gemaakt Mieke en dank voor het plaatsen hier!!

Peter van Velzen
    Admin

Heb even de foto’s ingevoegd.
    Peter

Mieke Bazuin
    Verhalenverteller

Afgelopen zondag naar HBN-1Xl geweest, 11 soorten gezien, waaronder regelmatig twee ijsvogeltjes en op het laatst de sperwer.
    Prachtige achtergrond bij deze hut, voor herhaling vatbaar

1386DCEF-2BF3-46C7-9B5B-1E3688A1B506.jpeg
    FBB828C4-525C-478E-A737-6FF891BB2696.jpeg
    5B5F8F98-9CB0-479A-B80F-E576B63E925D.jpeg
    82FC5DB9-B4F3-49F8-8F68-9D0127D47644.jpeg

9E1B2651-F122-4623-8543-D5B216A65A8F.jpeg

Anoniem

Afgelopen zaterdag in fotohut 1XL gezeten. Ondanks zonnige dag was er toch iets te weinig licht voor goede foto’s met lage iso en snelle sluitertijden.
    Ondanks dat hebben we toch een zeer geslaagde dag gehad met vogeltjes welke op het dunne laagje ijs liepen. Het ging niet altijd soepel. Zie foto.
    Hoogtepunt van de dag waren toch wel de goudvink man en vrouw. We zien ze niet zo vaak dus daar waren we wel erg blij mee.
    Verder de “gewonere” koolmees, pimpelmees, roodborst, matkop, boomklever, heggenmus, winterkoning en GBS gezien.

Ben en Mat

Peter van Velzen
    Admin

Leuke foto’s Andre. Vooral de sijsjes kunnen me bekoren. Helaas is een foto dubbel, maar ik kan die niet zonder meer verwijderen.

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Zondag 17 november HBN1XL bezocht. Om 8.00u. aanwezig in de hut, waar een dun ijslaagje op de vijver bleek te liggen dat pas rond 12.00u.
    van de vijver verdwenen was. De dag begon met vinken, kool-pimpelmezen,matkoppen, heggemus en boomklevers waarvan er velen geringd waren.
    Een mannetje goudvink kwam om een uur of 10 even drinken en een reiger landde op het dak van de hut en plofte even langs de vijver neer maar hield het snel voor gezien,
    daar er nog ijs op de vijver lag. Omstreeks 12.00u. verscheen een man ijsvogel voor 1 min. op de verste ijsvogel tak om weer heel snel te verdwijnen.
    Na en half uur kwam deze terug om 1 duik uit te voeren in de vijver en daarna op beide ijsvogeltakken enkele minuten te zitten speuren. Gelukkig genoeg tijd voor het maken van foto’s
    Ook was er nog een invasie van sijsjes,die zich bezig hielden met drinken en plukken aan waterplanten. Om 14.30u. hielden wij het voor gezien daar de kou ondanks dikke kleding in de botten was gaan zitten

17 soorten gezien;

1 koolmezen
    2 pimpelmezen
    3 matkoppen
    4 roodborst veel ruziënd met matkop
    5 vinken
    6 GBS man vrouw
    7 heggemus
    8 sijsjes
    9 boomklevers
    10 boomkruiper
    11 merel man vrouw
    12 blauwe reiger
    13 goudvink man
    14 gaai
    15 zanglijster
    16 winterkoning
    17 ijsvogel man

eekhoorn met zwarte rug
    woelmuis

sized_DSC_2931.JPG sized_DSC_2982.JPG sized_DSC_3162.JPG sized_DSC_3286.JPG sized_DSC_3245.JPG sized_DSC_3239.JPG sized_DSC_2870.JPG

Anoniem

8 november
    Koolmees, Roodborst, Pimpelmees, Vink, GBS, Sijs, Merel, Winterkoning, Matkop, Blauwe Reiger, Heggemus, Lijster, Goudvink, Boomklever.

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige serie Yvonne!
    Het kan alle kanten op bij 1xl dat zag je wel de dag ervoor maar dit is qua soorten toch erg mooi. Ijsvogel is weliswaar vaak aanwezig maar grote gele kwik is toch een krent in de pap maar wel een erg welkome. Jammer Dat het maar kort was maar toch goed geprofiteerd

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooi verslag van je dag naar hut 1XL .
    Geen verkeerde dag met het weer / licht en ook nog mooie foto’s van je bezoek gemaakt .
    Roodborst foto is prachtig met die weerspiegeling, jammer dat je deze foto niet nog had toegevoegd.
    Mogelijk dat een beheerder dit nog toevoegt .

Yvonne
    Admin

Herfst! Dat was het tijdens mijn rit richting HBN-1XL. Het regende pijpenstelen en de weg lag bezaaid met bladeren. Toch, als ik richting Goor keek, zag ik steeds meer blauwe lucht.
    En mijn hoop werd waarheid. Toen ik bij de hut aankwam, was er prachtig licht. Helaas had mijn voorganger vergeten het scherm naar beneden te draaien waardoor de buitenkant van het glas een en al condens was. Ik zag geen hand voor ogen. Met de kachel op standje cremeren en de ventilatoren aan duurde het al met al ruim 15 minuten voordat ik eindelijk zicht had.

Aangezien de dag ervoor een verrassende waarneming was gedaan, kwam Han op het idee wat vette vis voor de Hermelijn neer te leggen om het beestje zo te lokken. Helaas mocht het niet zo zijn (of de vis stonk te hard …).
    Geen hermelijn te bekennen. Het was in de ochtend sowieso erg rustig. Alleen een groot aantal koolmezen en pimpeltjes was van de partij. Een winterkoninkje kwam voorbij en het roodborstje liet zich zien samen met een stelletje vinken. De ijsvogel heeft zo’n 5 minuten op de stok gezeten en vervolgens in het struikgewas achter de vijver. Met een duik in de poel werd een visje verorberd en daarna was de vogel gevlogen.

Na een stevige bui vlak voor het middaguur werd het weer even druk met mezen, waarvan er opvallend veel (zeker een stuk of 6), waren besmet met het vogelpokkenvirus. Bij sommigen was het een zeer bloederig geheel. Niet dat ze er last van hadden want de schijngevechten tussen koolmezen onderling en met een paar pimpelmeesjes, gingen in alle hevigheid door.

In de middag kwam de grote gele kwikstaart op de plas af, liep een rondje, at wat gedroogde meelwormpjes, pikte wat her en der en verdween vervolgens naar elders.

Een rustig dagje in HBN-1XL waarbij het weer zeker meeviel en ik blij was met mijn ijsvogel en grote gele kwikstaart.

gele-kwikstaart2-klein-2.jpg

gele-kwikstaart-klein-2.jpg

ijsvogel-klein-2.jpg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Wat een fraaie foto’s van de ijsvogel.
    Mooi met de herfstkleuren en de juffers.

Met vriendelijke groet,

Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterende serie! De tweede pakt de achtergrond idd heel mooi uit en de juffers bij je derde maken de plaat!
    Veel dank voor het delen!

Anoniem

Zondag 13 oktober 2019 een bezoekje gebracht aan hut 1XL. Een prima hut en mooie setting met mooie begroeiing aan het eind van de waterpartij. Deze begroeiing was al mooi in de herfstkleur wat resulteerde in een mooie achtergrond voor de foto’s. Zoals alle HBN-hutten is ook deze prima uitgerust en verzorgd. Het weer was prima die dag, met 22 graden warm voor de tijd van het jaar. Een redelijk zonnige dag met zo nu en dan een buitje.

De waarnemingen van deze dag: merel, zanglijster, koolmees, grote bonte specht, vink, pimpelmees, winterkoning, heggenmus, gaai, roodborst en ijsvogel. Naast deze vogels nog waargenomen: groot koolwitje, citroenvlinder, paardenbijter, heidelibellen (veel paartjes eiafzettend), pantserjuffers en eekhoorn.

Met name de ijsvogel liet zich gewillig fotograferen. Op de eerste foto zit hij mooi in de schaduw maar toch viel het licht even op het oog. Op de tweede foto zit hij voor die begroeiing in de herfstkleuren. Op de derde foto komen twee pantserjuffers tikkertje spelen 🙂

DSC_4099.JPG

DSC_4030(4).JPG

DSC_3935.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldige foto’s Frank!
    Duidelijk een juveniele vogel dus.
    Dank voor het delen hier!!

Anoniem

Wauw!
    Prachtige platen van de kingfisher 🙂

Gr.Helma

Anoniem

Op 15 augustus 1XL bezocht, was een onstuimige bewolkte dag maar ook kingfisher day…..

KF04-2.JPG

KF05-2.JPG

KF06-2.JPG

KF07.JPG

KF09.JPG

KF27.jpg

Anoniem

Hoi Klaas,

dank je wel voor je reactie.
    De Sperwer was ook geweldig om zo mooi voor de lens te krijgen 🙂

Groet, Helma

Hoi Frank,

ja, jullie hadden hem ook al zo mooi en ik nu dus ook.
    Echt super om mee te maken 🙂

Groet, Helma

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Prachtige serie Helma.

Met vriendelijke groet,

Frank

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Helma, die van de Sperwer vind ik helemaal top!

Anoniem

Ik heb echt nog heel veel meer foto’s van deze dag in de hut Han 🙂

Ook die van Henk moet ik nog plaatsen.

Ik vind het super om te lezen dat je het water uit het Twentekanaal mag gebruiken.
    Heerlijk dat deze hut dan weer voorzien is van lekker schoon water en de vogels zullen er blij mee zijn.
    ik verkleur uiteraard wel even bij het lezen van die bosuil daar (ook al komt hij in het donker;-)

Gr. Helma

Han Bouwmeester
    Admin

Goh je hebt er echt een hele mooie serie gemaakt Helma! Genieten!

Overigens eindelijk rond gekregen dat we nu water uit het Twentekanaal mogen gebruiken dus gisteren de hele vijver weer schoon kunnen maken en voorzien van kraakhelder water. Benieuwd wat dit gaat opleveren met de vogels.
    Momenteel hebben we er elke avond een houtsnip en een bosuil die komen badderen en drinken. Helaas wachten deze beesten tot het aardedonker is:-((

Anoniem

En nog een paar mooie foto’s van de Sperwer die dag.

50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 350)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.