HBN-1XL resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-1XL resultaten

• Dit onderwerp bevat 349 reacties, 98 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 151 tot 200 (van in totaal 350)
  • Auteur
    Han Bouwmeester
    Admin

>>>>>NIEUWS VRIJGEKOMEN WEEK<<<< Beste HBN forum lezers. Ik heb de week van 10 t/m 16 juni heel veel plekken van de hutten vrij gekregen en geef jullie hiervan als eerste dit bericht. Doe er je voordeel mee als je in deze topweek nog een van de hutten wilt bespreken!

Anoniem

Ich war mit einem Freund am 20.04.2019 in der Hütte HBN-1XL. Erstmal ein Kompliment und
    den Daumen drei mal hoch. Die Hütte ist sehr komfortabel und sehr gut angelegt.
    Das Wetter war sehr sonnig und die Temperatur stieg auf ca. 24 Grad. Von dem Glas bin ich
    nicht so überzeugt. Ich würde lieber darauf verzichten…aber da hat jeder seine eigene Meinung.

Folgende Vögel konnten wir fotografieren:

Blaumeise, Kohlmeise, Rotkehlchen, Ringeltaube, Buntspecht, Zilpzalp, Sumpfmeise,
    Heckenbraunelle, Buchfink, Amsel

Vielen Dank an Han Bouwmeester

Hier ein paar Ergebnisse

_68A3904-web.jpg

_68A7054-web.jpg

_68A7082-Kopie.jpg

_68A7141-web.jpg

_68A7181-web.jpg

_68A7297-web.jpg

_68A7382-web.jpg

_68A7543-Kopie.jpg

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Hallo Erik,
    .
    Ja dat is klote als het weer lokaal zo anders uitpakt terwijl je extra een last minute boekt vanwege een gunstig weerbericht.
    Maar je hebt er wel een humoristisch verhaal van gemaakt met een paar geinige foto’s van je hoofdrolspeler 🙂

Groetjes, Michel

Anoniem

Nog een paar plaatjes om de sfeer compleet te maken

IMG_20190128_204055_689.jpg

IMG_20190128_203931_228.jpg

IMG_20190128_203312_001.jpg

IMG_20190128_203432_863.jpg

Anoniem

IMG_20190128_200117_095.jpg
    Vandaag last minute maar weer eens bedacht om een hut te bezoeken…het kriebelde weer eens en qua weer zag het er gister naar uit dat er de zon wel eens bij kon komen…
    Helaas niet in het oosten van het land, daar trok nou net een front heel langzaam over waardoor het eigenlijk de hele dag regende.
    Dat har zo zn weerslag op het aantal soorten wat langs kwam. Niet veel. Helaas
    Maar goed…je zit er en dan moet je het beste er maar van maken. Had vandaag een hoofdrolspeler uitgekozen en wel een redelijk dominante pimpelmees…makkelijk te herkennen aan zn kitserige ring. Hij was duidelijk de aanvoerder van het hele mezenkoor wat vandaag de boventoon voerde.
    Ik heb me wel vermaakt al hoop je natuurlijk dat je niet in een hut zit als er zo weinig qua soorten langs komt…
    Thats all in the game!

IMG_20190128_201319_088.jpg

IMG_20190128_201853_720.jpg

IMG_20190128_203251_292.jpg

IMG_20190128_203515_488.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Dat is een mooie serie Henk! Het gaat er zo goed nu en dan is het zo jammer om weinig foto’s van mensen te zien. Dus ik ben erg blij dat we jullie resultaten mogen bekijken en horen hier!
    Het probleem met de ijsvogel is momenteel inderdaad de schrik die het dier krijgt als er plots mensen bij de hut staan. Het lijkt me een voor deze hut nieuwe vogel dus die moet duidelijk nog even wennen.

Anoniem

Donderdag 3 januari naar hut 1 xl geweest met Erwin en Johnny.
    was erg benieuwd naar deze hut, en moet zeggen het voldeed aan de verwachting. Mooie natuurlijke setting met een mooi riet gebied erachter, waardoor je hoopt dat daar ineens een roerdomp uit te voorschijn komt. ( dat was onze fantasie 🙂 ). Mooie ruime hut en met heerlijke stoelen en Benro systeem. Bij aankomst werden we al verrast door de ijsvogel die er zat. Hoopvol alles klaar gezet en afwachten maar. Helaas kwam de ijsvogel nog 1 keer langs scheren over de vijver, en daarna niet meer gezien, maar nog wel gehoord.
    Was gezien de dagen ervoor een redelijke dag, maar toch moest de ISO flink omhoog, maar dat mocht de pret niet drukken en dat weet je eigenlijk ook wel als je met deze weersomstandigheden gaat fotograferen.
    Al met al een zeer geslaagde dag, en zeker een hut waar ik nog weer eens heen ga.

gezien;

boomklever
    matkop
    pimpelmees
    koolmees
    roodborst
    heggemus
    vink
    GBS
    gaai
    winterkoning
    ijsvogel
    _MG_0473.jpg

_MG_0520.jpg

_MG_0572.jpg

_MG_0576.jpg

_MG_0670.jpg

_MG_0651.jpg

_MG_0923.jpg

Anoniem

Vandaag, 23 november 2018 bezochten mijn man en ik opnieuw hut 1XL. De gebruikelijke vogeltjes als koolmees en pimpelmees waren volop aanwezig. Ook veel vinken gezien. Bij een groepje vinken zagen we 1 keep. Verder: grote bonte specht man en vrouw, roodborst, heggenmus, glanskop, boomklever, winterkoning en buizerd. We vertrokken met wat mist van huis en na anderhalf uur rijden was de zon op en werd het lichter. In de ochtend nog meest bewolkt, het was flink koud maar gelukkig konden we het kacheltje gebruiken. Dat was echt wel nodig anders hadden we het maar een paar uur volgehouden. Rond de middag werd het wat lichter, de zon scheen rondom op de struiken maar kwam niet voor de hut. In deze tijd van het jaar staat de zon natuurlijk veel lager dan in de zomer, dat merk je echt. Het verschil buiten en binnen was erg groot wat het licht betrof, dat zagen we toen we om 14.30 uur weer weg gingen. Leuk om de buizerd van dichtbij te zien. Hij/zij was wel erg schuw, even op de boomstam en weer weg. Maar we hebben foto’s kunnen maken. Alle foto’s op hoge iso, diafragma en flink plussen. Dat komt de kwaliteit van de foto’s niet ten goede. Maar ach, we waren een dagje ‘uit’ en hebben genoten van de rust en de aanwezige vogels!

20181123-roodborst-2.jpg

20181123-winterkoning-2.jpg

20181123-pimpelmees-2.jpg

20181123-boomklever-2.jpg

20181123-gbspecht-2.jpg

20181123-keep-2.jpg

20181123-buizerd-2-3.jpg

20181123-buizerd-2-2.jpg

Anoniem

Bericht bleek dubbel geplaatst, dus 1 verwijderd. Staartmezen zagen we ook nog trouwens.

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Erik en Peter!
    Het is een tijd met de laagstaande zon en het laag gelegen terrein dat het koude deel langer in de schaduw blijft liggen en daardoor soms een dauwwolk rond de hut hangt. mooi om te zien als je langs het kanaal rijd maar minder leuk als je vroeg in de hut zit.
    Maar als het daarna optrekt is het toch weer genieten zo te zien.
    Elke keer wordt ik blij beelden te zien van het eilandje; juist omdat ik er niet veel beelden van zie. juist hier komt de opzet van deze hut met de reflecties goed tot zijn recht; dat is maar weer te zien aan de grote gele kwik. En een middelste bonte specht bij deze hut is super! Dat kunnen nog mooie maanden worden al zou het fijn zijn dat de ijsvogels zich ook weer snel gaan melden.
    Dank voor het delen heren!

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Wederom prachtige foto’s Peter! Ik zou er bijna moedeloos van worden als ik die platen bekijk… Misschien toch maar een keer een bank beroven haha!
    Dank voor het delen!

Peter van Velzen
    Admin

Zoals beloofd hierbij enkele foto’s van het bezoek aan HBN 1 XL (11-10-2018), samen met Rob van Mourick.

Al vroeg in de ochtend verscheen een door ons zeer gewenste soort: de koperwiek. Echter de foto’s (hoge ISO) vielen tegen, alsof er een waas over de foto’s heen zat. Toch was het glas van binnen (dankzij de uitstekende ventilatoren) vrij van condens. Bij nadere inspectie bleek dat het glas aan de buitenkant (achter het dunne gaas vangnet) beslagen was met een dun laagje fijn stof. Tja droog weer en wat wind, dan is dat snel gebeurd. Samen met Rob het glas zeer voorzichtig met de zachte doek uit de hut gereinigd, en zie, een veel helderder beeld. Helaas, de koperwiek verscheen die dag niet meer.
    Enfin, na wat “dehaze” bewerking met Topaz is de foto toch redelijk geslaagd. En daar doen we het mee. Toch een mooi resultaat. Gaan we nog een keer proberen.

koperwiekhut1XL_11-10-2018_1.jpg

koperwiekhut1XL_11-10-2018_2.jpg

Wel kwam de grote gele kwikstaart enkele keren voor de hut, ook een soort waar ik heel blij van kan worden.

Maar daarvoor heb je wel wat licht nodig: de kop en de staart staan geen moment stil, behalve als de vogel wat natter is bij het baden. Maar de foto’s zijn denk ik prima geslaagd:

grotegelekwikstaarthut1XL-11-10-2018_1.jpg

grotegelekwikstaarthut1XL-11-10-2018_2.jpg

grotegelekwikstaarthut1XL-11-10-2018_3.jpg

grotegelekwikstaarthut1XL-11-10-2018_4.jpg

Voor herhaling vatbaar.
    Prima en zeer comfortabele hut Han, en alles goed in orde.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Mja we zullen het de komende maanden met een stuk minder licht moeten doen. Maakt de uitdaging wel groter 🙂
    Toch sfeervolle plaatjes van enkele interessante soorten en de middelste bonte specht die zou ik ook nog wel eens voor de lens willen vanuit een hut. Ik heb ze hier wel eens op de begraafplaats gefotografeerd en een keer bij het Twickel, maar vanuit een hut krijg je meestal toch een stuk mooiere foto’s 😉

Anoniem

Hallo!

14 oktober deze hut voor het eerst bezocht…was best nieuwsgierig hoe het er uit zou zien en welke soorten er zouden komen.
    Het is heel anders dan de andere hutten die ik bezocht heb…meer “natuurlijker” wat het interesant maakt…maar ook moeilijk. Althans…het ligt er natuurlijk aan wat je voor ogen hebt.
    Een nieuwe omgeving is altijd even wennen…waar komen de vogels vandaan,welke plekken bezoeken ze het meest, waar is er een goede lichtval.
    Dat was best even een uitdaging hier in deze mooie hut.
    Het duurde lang voordat er voldoende licht voor de hut kwam. Al was het onwaarschijnlijk mooi weer voor de tijd van het jaar.
    De vogels waren al wel volop aanwezig al waren het vooral de mezen en de hutroodborst. (Zat de hele dag lekker te lunchen)
    Opeens viel er een specht uit de lucht…hipte over wat stammen langs het water…nam een paar duiken en verdween net voordat de grote broer een aanval wilde doen…de middelste bonte specht was langs geflitst…gelukkig kon ik een paar keer klikken en heb er een bewijsplaatje aan over gehouden.
    Het begon lekker druk met volop zanglijster en een paar koperwieken. Ook wat sijzen en putters lieten zich zien.
    De mezen waren er natuurlijk ook weer niet als boomklever en grote bonte specht. Een tjiftjaf scharrelde de hele dag rondom de hut en tijdens de rustige momenten was er altijd wel een winterkoning en heggemus. Aan het eind van de dag kwam er een groepje vinken met 2 kepen nog even drinken.
    Het was weer een fijne dag…met veel vogels…lange stiltes en spektakel!

Hieronder nog wat resultaten zoals altijd!

2018-10-14-18-03-57.jpg

IMG_20181015_130453_920.jpg

IMG_20181015_114244_452.jpg

IMG_20181015_114223_477.jpg

IMG_20181014_175532_129.jpg

IMG_20181015_114158_139.jpg

IMG_20181015_112027_018.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Dank Peter,

Klinkt als een mooie dag inderdaad met mijn favoriet de grote gele kwik er bij. ik ben heel benieuwd.

Peter van Velzen
    Admin

Vandaag, 11-10-2018, waren Rob en ik in hut 1XL.
    Prima weer, erg warm voor de tijd van het jaar, en alleen in de middag een passerende zone met lichte bewolking. Maximum temperatuur 23 graden.
    Desalniettemin was door de lage stand van de zon het licht op de vijver en omgeving nog relatief beperkt, en waren ISO waarden van 800-1600 net haalbaar.
    In de hut was het onverwacht koel, vergde goede kleding, waar we ook op gerekend hadden.
    Vooral in de eerste uren was er relatief veel activiteit, en na 2 uur zaten we al op zo’n 15 soorten. Het totaal aan het eind van de dag was 20 soorten.
    In tegenstelling tot de voorafgaande dagen verscheen er geen buizerd direct voor de hut, maar we werden wel getrakteerd op een grote gele kwikstaart (2 maal redelijk langdurig voedsel zoekend, en een maal in bad), en een koperwiek, die het aan de stok kreeg met twee zanglijsters.
    Verder hebben we gezien:

Koolmees, heggemus, pimpelmees, grote bonte specht, zwartkop man (kennlelijk nog niet vertrokken), tjiftjaf, roodborst, goudhaan (letterlijk twee seconden), boomklever, merel, staartmees (groepje dat niet echt bij de vijver kwam), keep (2 vogels die in de struiken verscholen bleven), matkop, glanskop, zanglijster, winterkoning, gaai en vink.
    Na uitzoeken zal ik in de komende dagen enkele foto’s plaatsen.

Mooie dag, alles prima in orde. Bedankt Han.

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor het delen Zeno!
    Toch een mooie serie en die jonge eekhoorn zullen we maar eens leren gras te maaien:-))

Anoniem

Na hut 3, 5 en 7 heb ik Ik gisteren voor het eerst een bezoek gebracht aan Hut 1xl.
    Wat een prachtige hut! Lekker ruim, breed glas en heerlijke stoelen waar menig bioscoopzaaleigenaar jaloers op zal zijn.
    Het weer zat mee. Zonnig, wat sluierbewolking en weinig wind. Op het eerste gezicht gunstige voorwaarden voor een mooie vogeldag. Ik hoopte natuurlijk op soorten als ijsvogel, groene specht en zo mogelijk een kleine of middelste bonte specht.
    Van meet af aan zag ik veel koolmezen,lijsters en boomklevers rond de vijver. Ook veel geringde exemplaren. Om een uur of 10.00 vloog in de verte een wespendief over. Verder geen roofvogel gezien. Jammer genoeg hadden de bijzondere soorten er geen zin in vandaag.
    Dat kan gebeuren. De natuur laat zich niet dwingen en het is niet alle dagen feest. Wel een eekhoorn gezien. Ook een jonge eekhoorn gespot die zeker een half uur vlak voor de hut met het kunstgrastapijt heeft zitten spelen. Hij zat alleen
    zo dichtbij dat ik er geen foto van heb kunnen maken.

Al met al toch nog zo’n 12 soorten gezien: vink, pimpelmees, koolmees, tjiftjaf, gaai, merel, boomklever, gbs, houtduif, winterkoning, roodborst en zanglijster.
    Ik heb een paar foto’s hieronder bijgevoegd.
    In oktober weer naar hut 3. Heb er nu al zin. Bedankt Han voor weer een mooie dag!

Zanglijster-2.JPG

Roodborst-2.JPG

GBS-2.JPG

Eekhoorn-2.JPG

Anoniem

Na hut 3, 5 en 7 heb ik Ik gisteren voor het eerst een bezoek gebracht aan Hut 1xl.
    Wat een prachtige hut! Lekker ruim, breed glas en heerlijke stoelen waar menig bioscoopzaaleigenaar jaloers op zal zijn.
    Het weer zat mee. Zonnig, wat sluierbewolking en weinig wind. Op het eerste gezicht gunstige voorwaarden voor een mooie vogeldag. Ik hoopte natuurlijk op soorten als ijsvogel, groene specht en zo mogelijk een kleine of middelste bonte specht.
    Van meet af aan zag ik veel koolmezen,lijsters en boomklevers rond de vijver. Ook veel geringde exemplaren. Om een uur of 10.00 vloog in de verte een wespendief over. Verder geen roofvogel gezien. Jammer genoeg hadden de bijzondere soorten er geen zin in vandaag.
    Dat kan gebeuren. De natuur laat zich niet dwingen en het is niet alle dagen feest. Wel een eekhoorn gezien. Ook een jonge eekhoorn gespot die zeker een half uur vlak voor de hut met het kunstgrastapijt heeft zitten spelen. Hij zat alleen
    zo dichtbij dat ik er geen foto van heb kunnen maken.

Al met al toch nog zo’n 12 soorten gezien: vink, pimpelmees, koolmees, tjiftjaf, gaai, merel, boomklever, gbs, houtduif, winterkoning, roodborst en zanglijster.
    Ik heb een paar foto’s hieronder bijgevoegd.
    In oktober weer naar hut 3. Heb er nu al zin. Bedankt Han voor weer een mooie dag!

Zanglijster.JPG

Roodborst.JPG

GBS.JPG

Eekhoorn.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen van deze mooie serie met voor hier unieke waarneming van de middelste bonte specht er bij!

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuk die middelste bonte specht als bijvangst 🙂

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Vrijdag 31 augustus kon ik ‘last minute’ boeken om in Hut 1XL na lange tijd weer eens te fotograferen. Het was een prachtige dag met af en toe mooi licht en zo’n 20 soorten die voorbij kwamen. De ijsvogel is denk ik 80% van die dag bij de hut gebleven. Ik hoop dat de vissen in de vijver snel aanjongen want hij heeft er minstens 20 uitgehaald die dag. Hierbij enkele foto’s met als hoogtepunt voor mij de Middelste Bonte Specht, die zich wonderwel mooi liet ‘schieten’.
    (Mijn nabewerking is wat beperkt, hopelijk is de kwaliteit goed!)

Groet, Bert
    _DSC1125_edited_small.jpg

_DSC1113_edited_small.jpg

_DSC1040_edited_small.jpg

_DSC1056_edited_small.jpg

En zo kijk je als de buizerd overvliegt die je al een tijdje in de gaten hield…

_DSC1104_edited_small.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Jaap. Dank weer voor het delen!!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Nog enkele van deze dag .

HBNHut1XL2sept037.JPG

HBNHut1XL2sept085.JPG

HBNHut1XL2sept066.JPG

HBNHut1XL2sept055.JPG

HBNHut1XL2sept094.JPG

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zondag 2 September weer eens een bezoek aan deze prachtige plek .
    De dag begon fris maar al snel liet de zon zich regelmatig zien , wat weer mooie licht op leverde bij het fotograferen van de diverse soorten vogels .
    Bij het bereiken van de hut vloog al gelijk de eerst vogel weg van de vijver nl de Blauwe Reiger en die liet zich de rest van ons bezoek ook niet meer zien .
    Zoals altijd hadden we matig met voer gestrooid en lieten de eerste vogels zich al snel zien .
    Maar het voeren had ook andere bezoekers naar deze plek gebracht die zich regelmatig te goed deden aan het strooi voer nl Fam . Bruine Rat . zie ook de foto .
    de volgende soorten vogels lieten zich zien deze dag .
    Koolmees .
    Pimpelmees .
    Merel .
    Vink .
    Heggenmus .
    Winterkoning
    Zanglijster .
    G.B.S.
    Gaai .
    Zwartkop .
    Boomklever .
    Houtduif .
    IJsvogel .
    Blauwe Reiger .

Eekhoorn .
    Fam . Bruine Rat .

HBNHut1XL2sept002.JPG

HBNHut1XL2sept013.JPG

HBNHut1XL2sept026.JPG

HBNHut1XL2sept028.JPG

HBNHut1XL2sept073.JPG

Peter van Velzen
    Admin

Op 09-08-2018 was ik door Rob van Mourick uitgenodigd om aan te schuiven in hut 1 XL.
    Mooie ruime hut, en echt wat anders qua setting dan de hutten 3 en 7.
    Vanuit mijn positie viel me ook op dat de (zijkant van de) afgezaagde boomstam wel wat weg heeft van een beeld op paas eiland :<)) paaseilandhut1XL.jpg

Qua weer was het feitelijk de overgangsdag van een hete en zeer droge juni, juli en augustus (to date) naar een meer “normaal” Nederlands weer: kortom ’s morgens een kleine bui, wat bewolking, meer wind en lagere temperatuur.
    Of het aan die weersovergang lag of aan iets anders is me niet helder, maar het werd een rustige dag. Voor meer dan 80% waren de bezoekers koolmezen, waarvan een derde deel was geringd.
    Daarnaast de andere “tuinvogels, zoals vink, winterkoning, boomklever, glanskop en grote specht, deels ook geringd en een zwartkop vrouwtje in de rietkraag links. Totaal nog net geen 10 soorten.
    Wat er wel redelijk aanwezig was, waren de ratten, enkele kleine en een supergroot exemplaar. Voeren hebben we nauwelijks gedaan, de ratten kwamen het onmiddellijk opeisen.

In de verte zag ik een roofvogel wat loom voorbijvliegen, ca. 300-400 meter verwijderd. Toch even een shot gemaakt, en tot mijn vreugde: een wespendief (een bewijsfoto, sorry, meer zit er op die afstand qua foto niet in).

wespendiefvanuithut1XLopgroteafstand_1.jpg

Een deel van de dag vlogen een paar paardebijters af en aan, steeds met het achterlijf zoekend naar een plaats om de eitjes te kunnen afzetten denk ik:

paardebijterhut1XLaugustus2018_1.jpg

Leuke foto’s kunnen maken van een jonge tjiftjaf, die niet al te moedig kennelijk een bad probeerde te nemen in de modderrand, en blijkbaar niet te ver het water in durfde.

tjiftjafhut1XL07-08-2018_2.jpg

tjiftjafhut1XL09-08-2018_1.jpg

Al met al een relaxing day, helaas geen groene specht of andere begerenswaardige vogels voor de hut.
    Blijft er iets te wensen over voor de volgende keer.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Op 3 juli 2018 heb ik met mijn vriendin en m’n ma een dagje doorgebracht in hut XL1.

Zoals de hele zomer eigenlijk al het geval is, brandde die dag de zon er best op, al duurde het wel tot een uur of 09:00 voordat een eerste deel van de setting langzaamaan in het zonlicht kwam te staan.

Wat mij vooral opviel in het logboek, was het feit dat het aantal soorten dat gezien is op kwa weersomstandigheden vergelijkbare dagen net een extreme jojo was; of dat dan gelieerd is aan het ‘grillige’ concept van de setting… Uiteraard heb je bij elke hut garantie tot aan de voordeur en is geen enkele dag hetzelfde, maar in deze mate heb ik nog nergens anders gezien.

Wij hadden dus helaas zo’n dag waarop enkel de koolmezen er de hele tijd zin in hadden en de overige soorten zeer spaarzaam of slechts eenmalig op de setting kwamen. Omdat het al een paar weken geleden is, weet ik het complete lijstje van de gespotte soorten niet meer, maar het waren er een stuk of 15 waaronder: GBS, koolmees, pimpelmees, glanskop, matkop, merel, zanglijster, winterkoninkje, tjiftjaf, fitis, vink en kleine karekiet. Daarnaast kwam de eekhoorn 1x buurten en waren vooral ’s morgens 4 bruine ratten actief.

Op de website van Han staat deze setting omschreven als ‘woest’ en dat heb ik eerlijk gezegd onderschat. Op zich is dat natuurlijk niet zo heel vreemd, want er zijn verschillende gradaties in ‘woest’. Persoonlijk is het niet mijn soort setting, maar zoveel mensen zoveel wensen, dus er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die juist wel graag in dit habitat fotograferen.
    De hut zelf was overigens prima: lekker ruim met zeer comfortabele stoelen!

Bijgaand 5 foto’s, zijn helaas niet super maar a la.

DSC_6565.jpg

DSC_6582.jpg

DSC_6588.jpg

DSC_6613.jpg

DSC_6637.jpg

PS: Jammer ook dat er van bepaalde hutten zo weinig gepost wordt op dit forum, want het is a) altijd leuk om te zien wat voor foto’s anderen geschoten hebben en b) toch ook een stukje informatie welke vogels er zoal in die periode worden gespot.

Anoniem

vervolg foto’s bezoek HUT 1 XL 19-06-18

190618DSC_6289-h-web-Copy.jpg

190618DSC_6336-h-web-Copy.jpg

190618DSC_6362-h-web-Copy.jpg

190618DSC_6375-h-web-Copy.jpg

190618DSC_6414web-Copy.jpg

190618DSC_6464-h-web-Copy.jpg

meer zien ; http://fredor2.wixsite.com/freddyhoutmeyers

Anoniem

samen met enkele vrienden een driedaags hutten bezoek gepland, we deden dit jaar al eens in mei hutten 3 en 7 en dit keer ook een extra hut toegevoegd aan ons bezoek. HUT 1 XL .
    om 5h30 vertrokken vanuit ons basiskamp…om 06h45 ready for shooting….
    Het weer zat ons niet mee s’morgens motregen en grijs, s’namiddags iets beter bewolking met af en toe een streepje zon.
    Ik had me goed geïnformeerd, en mijn verwachtingen bijgesteld wat soorten aantal betreft, dit viel eigenlijk best mee 17 soorten :
    Vink-GBS-merel-gaai-winterkoning-roodborst-heggenmus-glanskop-zwartkop-boomklever-koolmees-pimpelmees-groene specht (M-V-Juv)
    zanglijster-tjif-tjaf-huismus-fitis. verder zagen we nog de bruine rat.

Hetgeen ons opviel was het enorme aantal koolmezen die de ganse dag de setting terroriseerde…
    Op voor ons niet de gewoonte om in dergelijke setting te fotograferen…(direct aan het uiteinde van de vijver struikgewas, waardoor je een andere bg krijgt,
    niet de wazige maar wel achtergronden van de habitat…)

Achter het verste eiland links vd hut waar de groene specht telkens weer landde …hadden we slecht zicht op die plaats eigenlijk zou achter/op het eiland geen begroeiing mogen zijn
    en zeker al wat achter dit eiland aan het water komt niet dieper komt te zitten van dan het eiland op zich…
    Verder is het fotograferen van vogels tegen de lucht niet ons geliefde project..en aangezien de groene spechten zich enkel lieten zien op de hoge stam aan de lucht..en achter het verste eiland, en
    ook nog eens het niet komen opdagen van de ijsvogel …samen met het minder goede weer, toch wel een domper op ons eerste bezoek aan deze hut , niet direct vatbaar voor herhaling.
    Wel een heel comfortabele hut .

Han Bouwmeester
    Admin

Heel mooi Ger!
    Het zijn zo van die dagen die je ooit eens mee hoopt te maken. Juveniele specht die zo goed als zeker ook die dag uitgevlogen is; super!

Anoniem

Op 21 juni naar deze hut geweest. Het weer was aanvankelijk somber. Donker en regenachtig. in de loop van de dag klaarde het op, maar het bleef hard waaien. Kortom een onstuimige dag.

waarschijnlijk heeft dat ook zijn weerslag gehad op het aantal soorten; 13 in totaal. Maar van die 13 was er een aantal zeer bijzondere waarnemingen.

De Grote Bonte Specht liet zich (m,v en juv) heel vaak zien, waarbij het jong regelmatig gevoed werd.
    Er waren veel koolmees juvenielen die druk bezig waren met het vaststellen van de hierarchie in de groep
    De groene specht (m en juveniel) lieten zich verscheidene malen (>5) keren zien.
    De ijsvogel foerageerde regelmatig in de vijver. Is zelfs op een gegeven moment een kwartier blijven zitten. Ging ook me voer weg
    Een appelvink, winterkoning, boomklever en heggemus lieten zich incidenteel zien.

Al met al een enerverende dag, waarbij de intensiteit groot was

Ger Brink
    groenespecht01goo201806kopie.jpg

groenespecht02goo201806kopie.jpg

boomklever01goo201806kopie.jpg

heggemus01goo201806kopie.jpg

ijsvogel01goo201806kopie.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Hele mooie resultaten Art! Vooral de laatste van de ijsvogel die dus naar die helikopter kijkt. Ik heb nog geen idee wat die daar al die tijd moest.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Zaterdag 9 Juni konden Marco Rolleman en ikzelf een dagje fotograferen in hut 1XL. ’s Morgens vroeg Marco thuis opgehaald, en na een bakkie koffie op naar de hut.
    Eenmaal aangekomen zetten we de fotospullen binnen, en met de deuren nog open en nog druk aan het lopen en installeren, streek er al een jonge ijsvogel neer op een tak om te vissen.
    Niet lang daarna was er een mannetje Groene Specht, die me slechts twee foto’s gunde bij een paar slokken water om vervolgens de hele dag niet weer te keren.
    De groene specht en de koekoek lieten zich nog wel een aantal keren horen .Een Gaai kwam langs.
    IJsvogel-7606.JPG

Merel-7459.JPG

Gaai-7010.JPG

De grote Bonte spechten met jongen lieten zich de hele ochtend veelvuldig zien.
    Binnen de minimale focus afstand pal voor de hut ging een jonge bonte specht badderen, op moment dat hij op wilde vliegen viel hij in het water en ging al roeiend met de vleugels, als het ware zwemmend naar zijkant, om daar kletsnat de veren uit te schudden.
    Een jonge roodborst, Heggenmus en heggenmus jong waren nog te zien.. Achterin de vijver was een hele familie Glanskop aan het badderen. Een tweetal Rosse Woelmuizen liet zich een paar keer zien.
    Op een gegeven moment liep er nog een Bruine rat rond bij de hut, maar die was helaas niet vast te leggen.
    Op de rustige momenten konden we nog genieten van de Libellen (Keizerlibel, en Platbuik) en juffers.
    De gehele dag door zijn meerdere ijsvogels, volwasssen , maar vooral jonge vogels bij de plas geweest.
    1 Jong ving in 20 minuten 5 visjes om vervolgens in de grote wilg uit te buiken.
    Verder nog o.a. Merel, Vink, Pimpelmees, familie koolmees en houtduif en een vrouwtje zwartkop.
    na 14:00 werd het echt rustig, maar liep de temperatuur ook verder op en werd het broeierig warm
    Wolken en zon losten elkaar door de dag af, maar het was prima foto weer.
    ’s middags cirkelde er landurig een helicopter met regelmaat boven het gebied, die ook door de IJsvogel nauwlettend in de gaten werd gehouden
    GroteBonteSpecht-7335.JPG

GroteBontespecht-7367.JPG

IJsvogel-7704.JPG

Koolmees-7100.JPG

IJsvogel-8134.JPG

Han bedankt dat we hier een dag konden fotograferen, het was weer genieten .

john breugelmans
    Verhalenverteller

Ik hoop het Han zou mooi zijn want deze winter zijn er volgens mij veel ijsvogels dood gegaan dus een nest met flink wat nieuwe ijsvogels is dan natuurlijk prachtig

Han Bouwmeester
    Admin

Super…zou het toch nog kunnen dus. Vorig jaar was het ook het 2e nest wat bij de hut gemaakt werd dus wie weet.

john breugelmans
    Verhalenverteller

Bedankt Han , hij kwam inderdaad alle 2 de keren van rechts aanvliegen en verdween ook weer naar rechts

Han Bouwmeester
    Admin

Hele mooie serie en bedankt voor het delen hier John!!
    Wat me aangenaam opvalt is dat de ijsvogel een klein beetje zand aan zijn snavel heeft wat wijst op graafwerk aan een nest. Weet je of hij steeds naar de nestwand rechts (vanuit de hut gezien) vloog?

john breugelmans
    Verhalenverteller

en nog een paar foto,s van zondag

fitis-of-tjif-tjaf-2a.jpg

glanskop-1a.jpg

heggemus-1a.jpg

merel-1a.jpg

zanglijster-1a.jpg

john breugelmans
    Verhalenverteller

afgelopen zondag in hbn1 xl gezeten de ochtend begon mistig en bewolkt met later meer zon.
    de vogels waren zeker in de ochtend zeer aktief met aardig wat soorten . de hele dag koekoek rond de hut gehoord zeer dichtbij maar ze weigerde zich te laten zien voor de hut ,slechts een keer kort voor de hut langs zien vliegen.
    wel erg leuk waren mannetje en vrouwtje groene specht die zich regelmatig lieten zien en natuurlijk de ijsvogel.
    hierna volgen nog wat foto,s van de dag.
    groene-specht-mannetje-1a.jpg

groene-specht-mannetje-2a.jpg

groene-specht-vrouwtje-1a.jpg

ijsvogel-1a.jpg

ijsvogel-3a.jpg

ijsvogel-2a.jpg

Bas
    Verhalenverteller

Zoals ik gewend ben van je Jaap, wederom mooie foto’s.

Han Bouwmeester
    Admin

Haha….het digitale tempo:-))
    Maar schitterende serie zeg! Daar zou je wel wat stille momenten voor willen hebben. Super en dank voor het delen Hans!

Hans Overes
    Verhalenverteller

Je was me te snel af Han. Was nog bezig de foto’s te bewerken 😉

Groene specht
    HBN1XL20180526LowResGroenespecht_1.JPG
    Exif: ISO800, f6.3, 1/1600sec, corr +1/3

Groene specht
    HBN1XL20180526LowResGroenespecht_2.JPG
    Exif: ISO800, f6.3, 1/80sec, corr +1/3

Groene specht
    HBN1XL20180526LowResGroenespecht_3.JPG
    Exif: ISO640, f7.1, 1/320sec, corr +1/3

IJsvogel
    HBN1XL20180526LowResIJsvogel.JPG
    Exif: ISO640, f9, 1/160sec, corr +2/3

Merel, Zo warm…. zooo warm…
    HBN1XL20180526LowResMerel.JPG
    Exif: ISO640, f7.1, 1/320sec, corr +1/3

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor je mooie uitgebreide verslag!
    Tja, het kan ook té warm zijn. Dat blijkt elke keer maar weer en helemaal in deze overgangstijd van rustige weken naar meer drukte met jonge vogels blijkt het teveel van het goede.Vogels zoeken de verkoeling van de bomen op. Maar gelukkig de attractie van dit moment, de groene spechten, wel kunnen fotograferen en de ijsvogels is geen dagelijkse gast meer helaas dit seizoen. Al met al denk ik dat sommige voorgangers jaloers zullen zijn…

Die pluizen is idd jammer maar goed dat je het er niet uit hebt geschept. Ik doe dat elke avond maar als je het doet op het moment dat je gaat fotograferen wordt het water troebel en kunnen we de ijsvogels wel vergeten. Ik twijfel nog enorm of ik die wilg weg zal halen of niet; hij zorgt immers ook voor de nodige vogels en voor dekking. Twijfel alom dus :-))
    Dank voor je verslag en hoop dat we nog wat foto’s te zien krijgen.

Hans Overes
    Verhalenverteller

Voor de statistieken:
    Het is vandaag zaterdag 26 mei 2018 en we hebben er zin in want we gaan naar hut HBN1XL. Al dagen hebben we de weersvoorspellingen en de meldingen op het forum gevolgd. Eerder dit seizoen bezochten we al de hutten HBN7 en HBN3 maar telkens waren de lichtomstandigheden toen niet optimaal. Dat zou ons vandaag niet gebeuren want het zou een zonnige, lichte, dag worden met af en toe wat wolken.

Dat het zo warm zou worden (de thermometer zou volgens de meteorologen op 28gr gaan pieken) werd pas de afgelopen dagen duidelijk.

Ook het forum gaf reden tot optimisme want er waren de afgelopen week mooie foto’s gepost van de groene specht en van de koekoek. Beide vogels staan hoog op ons verlanglijstje.

‘Bepakt en bezakt’ reden we naar het oosten van het land en na de sleutel te hebben opgehaald hebben we ons in de hut geïnstalleerd. Op het pad bij het bos kruiste een klein bruin reetje ons pad. Bij aankomst bij de hut zagen we dat vanwege de bloeiende bomen er wel veel pluizen op het water lagen. Die pluizen bleven (zo bleek later) de hele dag in grote hoeveelheden uit de bomen vallen en bij tijd en wijle leek het alsof het sneeuwde. Het was ondoenlijk om het water vrij te houden van die pluizen. Onder het motto ‘als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat’ , hebben we de pluizen als een gegeven geaccepteerd voor vandaag.

Voor wat betreft de te verwachten vogels hadden we bedacht dat bij warm weer de vogels veel zouden komen drinken en baden. Het zou een feest gaan worden (dachten we).

Toen we aan het eind van de dag de balans opmaakten hebben we moeten concluderen dat de hoge temperatuur (het kwik liep uiteindelijk op tot 30gr) toch minder positief op het drink- en badgedrag van de vogels had uitgewerkt dan gehoopt.
    De variëteit van de vogels was niet eens zo beperkt, maar de tijd dat de vogels ‘op de bühne’ verbleven was doorgaans heel kort en vaak niet eens lang genoeg om de lens te richten. Niks drinken en niks badderen dus. Gelukkig liet één van de wenssoorten (groene specht) zich wel regelmatig zien en nam de moeite om genoeg te drinken om foto’s te kunnen maken.

Waargenomen soorten vandaag zijn: Houtduif, merel, heggenmus, koolmees, grote bonte specht, ijsvogel en groene specht. (Zeer) Kortstondig (en vaak eenmalig) lieten de pimpelmees, zwartkop, koekoek, tuinfluiter en gaai (overvliegend) zich zien. We hoorden ook de hele dag door de kraai, de winterkoning, de grasmus en de tjiftjaf. Opvallend waren de overweldigende aantallen platbuiken die al parend en eieren afzetten boven het water vlogen.

Tot zover ons verslag.

Hans.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Nog een paar foto’s .

HBNhut1XLdel2129.JPG

HBNhut1XLdel2064.JPG

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Enkele foto’s uitgezocht van bezoek van afgelopen donderdag .
    We hoopten op de Groene Specht en die liet zich vaak zien deze ochtend , middag wat minder maar mogelijk was er een derde soort genoot in de buurt .

HBNhut1XLdel2043.JPG

HBNhut1XLdel2083.JPG

HBNhut1XLdel2121.JPG

Foto erg gecropt om dat deze geringd is .
    HBNhut1XLdel2084.JPG

Ring is niets op af te lezen Han !!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Vandaag 24- juni een bezoek gebracht aan deze hut , de doelsoort voor vandaag de Groene Specht .
    Gezien .
    Koolmees .
    heggenmus.
    Matkop.
    Houtduif .
    Merel
    Winterkoning .
    GBS.
    Groene Specht.

Foto’s nog uitzoeken en volgen later .

Han Bouwmeester
    Admin

Super serie Berry! Het is op en top genieten met vooral de groene spechten en de koekoek momenteel!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie @ Barrybekkering .
    Mooi foto’s van de Groene Specht .

Berry Bekkering
    Verhalenverteller
50 berichten aan het bekijken - 151 tot 200 (van in totaal 350)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.