HBN-1XL resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-1XL resultaten

• Dit onderwerp bevat 349 reacties, 98 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 201 tot 250 (van in totaal 350)
  • Auteur
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Is opgelost door Han .
    Foto’s staan nu in het bericht , ipv als bijlage .

Anoniem

Zelfde methode uitgevoerd, bij de eerste kreeg ik een foutmelding. Daarna kwamen foto’s ales bijlage bij bericht.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie soorten weer gezien bij deze hut .
    Koekoek mooi voor de hut op het takje .
    Jammer dat je de eerste serie foto’s niet heb toegevoegd zoal de koekoek in je tweede bericht wel heb gedaan .

Anoniem

180518HB1XLMarkeloKoekoek2jpg.jpg

Anoniem

Vrijdag 18-05 onder droge. frisse en licht bewolkte weersomstandigheden in de hut geweest. Het was de gehele dag redelijk rustig, 12 soorten waaronder de koekoek en meerdere keren het groene spechten koppeltje. We hebben de volgende soorten gezien: GBS, merel, mankop, heggenmus, groene specht, pimpelmees, gaai, houtduif, koekoek, koolmees en er scheerde een winterkoninkje voorbij. De groene kikker en twee libellen waren ook aanwezig.

Anoniem

Prachtig Jaap, deze foto’s bevestigen inderdaad je verslag! Top(dag)!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Laatste serie nu de Groene Specht.

HBNHut1XL.2018deel1057.JPG

HBNHut1XL.2018deel1082.JPG

HBNHut1XL.2018deel1086.JPG

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Nog enkele foto’s .

HBNHut1XL.2018deel1099.JPG

HBNHut1XL.2018deel1109.JPG

HBNHut1XL.2018deel1114.JPG

HBNHut1XL.2018deel1043.JPG

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hier enkele foto’s van gisteren .

HBNHut1XL.2018deel1003.JPG

HBNHut1XL.2018deel1015.JPG

HBNHut1XL.2018deel1166.JPG

HBNHut1XL.2018deel1136.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Ik zag inderdaad een mooie lijst in het logboekje staan Jaap. Mooi man!
    De groene spechten laten zich nu steeds vaker zien net als de koekoek. En ik begin elke dagen een beter gevoel bij de ijsvogels te krijgen. Ze hebben al even gegraven in de nestwand dus wie weet.
    Heel benieuwd naar je foto’s bij dit verslag!

Anoniem

Veelzeggend lijstje, Jaap. Kan me goed voorstellen dat je een prachtige dag hebt gehad.
    En inderdaad….Koekoek daar ben ik dan 🙂
    Ben benieuwd naar je foto’s.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Vandaag een bezoek gebracht aan deze hut .
    De laatste tijd weinig meldingen gezien van deze locatie , nu maar zelf even wat melden wat er vandaag zoal even langs kwam .
    Eerst even het weer terplaatsen ondanks de voorspelling toch kunnen genieten van wat zon en wolken met soms een druppel regen .
    De volgende soorten gezien voor de hut / takken .
    Koolmees .
    Pimpelmees .
    Heggemus .
    GBS .
    Kraai ( tak rechts achter )
    Groene Specht . ( tak rechts achter en tak ervoor rechts )
    Houtduif .
    Koekoek . ( tak rechts achter )
    IJsvogel M/V ( vrouw 1keer gezien man zeker 4 keer gezien visjes vangen )
    Zanglijster .
    Merel .
    Matkop .
    Een prachtige dag gehad met enkele onverwachte soorten , binnenkort enkele foto’s van dit bezoek .
    Binnenkort nog een dag naar deze prachtige hut .

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Martin en Ruud!
    Het gaat weer de goede kant op met het aantal bezoeken van de ijsvogels; gezien de hoge sterfte afgelopen winter zal het niet zo’n feest worden als vorig jaar.
    Maar top en bedankt voor het delen hier. Inderdaad wordt dat maar weinig gedaan terwijl er toch dagelijks heel veel mooie beelden gemaakt worden.

Anoniem

Gisteren met Martin Verbeeten en Marie- Jose in deze hut gezeten.
    Zie het bericht van Martin over de omstandigheden.
    Hierbij mijn bijdrage.

Groet,

Ruud Scherpenisse
    Hut1XL150mmFB8271.jpg

IjsvogelFB6070.jpg

IjsvogelFB6081.jpg

HeMFB8484.jpg

IjsvogelFB8327.jpg

RBFB8445.jpg

ZwKFB8433-2.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s , en eindelijk weer eens iemand die een bericht plaatst op dit forum van het bezoek HBN Hut 1XL .
    Leuke waarneming van de Grasmus , jammer dat de IJsvogel maar kort aanwezig was deze dag .
    Nog enkele weken wachten dan mag ik weer eens gaan kijken bij deze hut .

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Vandaag met mijn dochter en Ruud Scherpenisse naar HBxl1 geweest. Mooie setting en dus wachten welke vogels er zullen verschijnen. De hoop was dat de IJsvogel ons een bezoek zou brengen. Het weer was nogal wisselend…..zon, bewolking, regen en een beetje hagel. De Zwartkop liet zijn lied luid en duidelijk horen en soms afgewisseld door de Winterkoning. En toen ineens uit het niets de IJsvogel op een mooie tak boven het water. Al snel dook zij het water in en kwam met een visje boven. Dit werd nog 1 keer herhaald en verdween zoals ze gekomen was. De soorten die we gezien hebben: Matkop, Koolmees, Vink, Zanglijster, Winterkoning, Pimpelmees, Zwartkop, IJsvogel, Heggenmus, Grasmus, GBS, Roodborst,
    3Q4A2858.JPG

3Q4A2882.JPG

3Q4A2923.JPG

3Q4A2999.JPG

3Q4A3013.JPG

3Q4A3055.JPG

3Q4A3190.JPG

3Q4A3276.JPG

Anoniem

Mijn vrouw en ik hebben zaterdag 24 maart voor het eerst een HBN hut bezocht om eens goed te oefenen met vogelfotografie en hebben van ongeveer 06.30 – 16.00 in de hut gezeten. Het is voor ons een relatief jonge hobby, vooral omdat we eerder enigszins beperkt werden door ons materieel. Nu dat materieel er wel is, is het enthousiasme na bezoek aan de hut alleen maar toegenomen! Uiteraard hoopten we op de wat meer spectaculaire soorten, maar deze lieten zich helaas niet zien. Wel was er constant activiteit van het volgende lijstje:

Pimpelmees
    Koolmees
    Staartmees
    Glanskop (kan ook een matkop geweest zijn?)
    Vink
    Roodborst
    Grote bonte specht
    Heggenmus
    Winterkoning
    Eekhoorn
    Gaai

Een keer passeerde er een haas tussen het riet. De buizerd en zwarte specht veelvuldig gehoord, maar niet gezien.

Glanskop.jpg

Heggenmus.jpg

Heggenmus2.jpg

Pimpelmees.jpg

Vink.jpg

Winterkoning.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Een prachtige serie foto’s aan je bezoek van deze aparte hut overgehouden Rini .
    Komende maand mag ik ook weer even komen kijken bij deze HBN hut .

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Vrijdag 23 maart was het voor mij zover dat ik deze fotohut mocht gaan bezoeken en alles wat ik erover had gelezen klopt; het is een pracht fotohut!!! Met de bioscoopstoelen die er staan waande ik mijzelf in een real live movie met de vogels als hoofdpersonages. Er kwamen totaal 12 soorten bij of in de buurt van de fotohut en 9 daarvan lieten zich fotograferen. De Gele Kwikstaart en Staartmees kwamen te kort voor de hut om er foto’s van te mogen maken en de Gaai bleef op grotere afstand. De IJsvogel heeft wellicht de kortstondige maar heftige winter wellicht niet overleefd of had zijn/haar heil elders opgezocht, hopen dat er snel weer een stelletje komt om de IJsvogelwand te komen bemannen. Ook de Zwarte Specht had er geen zin in. Het weer was te bewolkt om met hoge sluitertijden te werken ondanks dat de ISO op 3200 stond, is natuurlijk geen ramp want dan ga je aan de slag met sfeer- en compositie foto’s en dat is op deze locatie wel toevertrouwd met de prachtige achtergronden. Van de 9 soorten hieronder een 8-tal: GB Specht, Kool- en Pimpelmees, Matkop (heb dit ingeschat op basis van de brede bef onder de snavel), Roodborstje, Vink, Winterkoning en Heggenmus. De 9de soort was de Merel en liet zich eenmaal zien.

GrotebonteSpecht2018006.jpg

Heggenmus.jpg

Koolmees-2.jpg

Matkop-2.jpg

Pimpelmees-2-3.jpg

Roodborstje.jpg

Vink-2.jpg

Winterkoning-2.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

prachtige waarneming van soorten op deze koude februari dag .
    wat ik jammer vindt aan sommige foto’s van deze dag is het vogelvoer dat duidelijk zichtbaar in beeld is te zien !!

Anoniem

Zaterdag 24 februari 2018 vanuit de hut gefotografeerd van 8.00 tot 14.30 uur.
    Soorten gezien: heggenmus, koolmees (veel), pimpelmees, roodborst, bonte specht, boomklever, boomkruiper, merel. winterkoninkje.
    Verder weg: meeuwen, kraaien, aalscholvers. Mooi om te zien was dat rond 14.00 uur er twee buizerd vlak bij de hut waren.
    De een verjoeg de ander, maar op een gegeven moment gingen ze ook vlak voor de hut zitten in onderscheiden bomen.
    Kon niet zien of het een mannetje en vrouwtje betreft. Apart licht met dat ijs. Zonnig. Ochtend koud, iets later in de ochtend -2.
    Geen ijsvogel gezien. Mogelijk de plas te veel bevroren, ondanks klein stukje open met stroming.
    Aan achterzijde lag volgens mij een klomp bevroren vlees vastgepind. Geslaagde dag.

RWJ18-02-24-0073.jpg

RWJ18-02-24-0085.jpg

RWJ18-02-24-0123.jpg

RWJ18-02-24-0144.jpg

RWJ18-02-24-0152.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie waarneming bij deze hut , toch nog gelukt enkele foto’s hiervan te nemen Han .
    Hopelijk komt deze hier vaker zijn rondje draaien .

Hans Overes
    Verhalenverteller

Ik zou het niet erg vinden om mijn nek te moeten verdraaien om zo’n imposante vogel te zien en te fotograferen Han. 😉

Wat een bof om zo’n onverwachte verschijning waar te nemen.

Hans

Han Bouwmeester
    Admin

Om eerlijk te zijn; dat deed ik eerst ook. Zat me er eerst met de verrekijker aan te vergapen. Tot hij wel erg dichtbij kwam. Maar toen moest ik wel op de grond zitten en met nek in een s-bocht leggen om er nog bij te kunnen:-))

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Zo Han daar gaat je hart inderdaad sneller van kloppen. Ik zou me kunnen indenken dat ik zou vergeten om er foto’s van te maken.
    groet Martin

Han Bouwmeester
    Admin

Niet zoveel bijdrage hier helaas terwijl de hut nu vaak bezet is met genietende fotografen. IJsvogels laten zich weer steeds vaker zien; vooral nu het ijs weer snel aan het verdwijnen is.
    Zelf zat ik dinsdag even in de hut en viel bijna van mijn stoel toen ik iets groots aan zag komen; onder begeleiding van een bende zwarte kraaien en kauwtjes. Een heuse zeearend; nooit gedacht die ooit nog eens te mogen zien hier.
    Mijn hart ging nog sneller tekeer toen de vogel als cirkelend steeds lager boven de hut ging hangen maar uiteindelijk toch besloot om door te vliegen. Het zal je gebeuren!
    In elk geval, hoe je het went of keert; een nieuwe soort die vanuit de hut gefotografeerd is.

zeearend-2.jpg

zeearend-4.jpg

boomklever-1.jpg

heggenmus-2.jpg

Anoniem

Op 10 februari voor het eerst naar een hut van Han. HBN1XL.

We hadden gezien dat het ijsvogeltje zich al had laten zien, dus we hadden goede hoop.
    Helaas had hij vandaag geen zin. Was zeker carnaval aan het vieren.
    Of vond de muziek niet mooi, die toch wel te horen was in de hut.
    Verder geen heel bijzondere vogels gezien.Al blijft het leuk om ze zo van dichtbij te kunnen bewonderen.
    We zagen
    – boomklever
    – koolmees
    – pimpelmees
    – roodborst
    – zwartkop/ of matkopje
    – heggemus
    – winterkoninkje
    – grote bonte specht
    – vinken

De hut op zich is mooi ruim…fijne stoelen…de schommelkoppen op de rail vond ik heel prettig!

2018-02-12_11-28-02.jpg

2018-02-12_11-28-17.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Succes met alle werkzaamheden aan/bij deze bijzondere hut .
    Kunnen we er weer mooie foto’s gaan maken in 2018 .
    En hopelijk is het waterprobleem ook over voor komend jaar (en) .

Han Bouwmeester
    Admin

Na het voor hut 1XL zo dramatisch verlopen winterweer met een pak sneeuw in het weekend van 15 december hebben we er flink aan moeten trekken maar de hut is inmiddels weer klaar en beschikbaar.
    De hut was voor de tweede keer in zijn bestaan volledig onder water gelopen. Maar liefst 90 cm water stond er in dus je kunt wel nagaan wat dit voor gevolgen heeft.
    De mooie bioscoop stoelen staan nog steeds te drogen maar er staan nu tijdelijk drie ook lekker zittende eetkamerstoelen die ook meer dan prima zitten.
    We hebben tevens van de onverhuurbare periode gebruik gemaakt door het afdak boven het raam te verdubbelen zodat er via deze weg geen regenwater meer richting raam kan komen.
    En de vooruitzichten zijn goed want het is echt grappig om te zien hoe de ijsvogels gewoon bij de hut komen als je er aan het werk bent. Dat kan niet anders dan weer mooie dagen op gaan leveren.
    Medio Januari/februari gaat de hut een paar doordeweekse dagen op slot aangezien er nog een aantal hele mooie veranderingen doorgevoerd gaan worden in de vorm van een hoge zandwal tussen het zanddepot en de hut en de aanleg van een enorme ril van boomstronken. Deze zullen veel vogels bescherming en nestplekken bieden maar fotografisch hopelijk ook voor een betere achtergrond zorgen op de momenten dat het riet laag is.

Chris
    Verhalenverteller

Ik maak er een gewoonte een dag van te voren boeken ::) donderdagavond geboekt en vrijdags plaatjes schieten. Enorm veel vinken, kool- en pimpelmezen en glanskopjes. Verder de Gaai, GBS, Winterkoning, Heggenmus De gele Kwik was er eigenlijk qua licht net iets te vroeg maar gelukkig kwam s middags de IJsvogel. Hij dook iedere keer hoog vanuit de taken van een naast de bak staande boom. Dus duikplaatjes waren bijna niet te doen. Bedankt weer

Anoniem

Succes

Han Bouwmeester
    Admin

Snap ik hoor Sacha. Geen probleem.
    Het gat heb ik gezien inderdaad. Ook dat gaan we weer repareren-:))

Anoniem

Hoi Han
    Wij dachten dat ook wel van het gaas, maar het stond zo en durfde er niet aan te zitten. Nu zit er onderin het gaas ook een gat in het midden, misschien hebben ze het daarom zo gezet. Geen idee

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen van deze mooie resultaten Sacha!
    Dat van de lichte achtergrond klopt inderdaad in deze tijd van het jaar; wat de hoger gezeten vogels betreft dan. Probleem hierin is dat vlak voor de bouw een dromerige man op een maaimachine een deel van het gebied voor de hut van het riet ontdaan heeft terwijl hij er helemaal niet mocht komen. Tja, dan is het kwaad geschied en zijn we een seizoen verder voor het helemaal hersteld is. Kwam ook nog eens de zware sneeuwval overheen waardoor het overgebleven riet platgedrukt werd. Maar…dat maakt het gebied ook wel weer erg dynamisch waardoor een soort als de kwartelkoning het er weer naar zijn zin had.

Die roodborst is inderdaad een geval apart. Het net voor het raam moet eigenlijk tegen het raam aan blijven staan. Dan kan hij er niet meer achter komen en is er niks aan de hand. Helaas wordt dat niet altijd zo achtergelaten. Kan natuurlijk ook niet iedereen zo inschatten. Ik probeer hier een oplossing voor de bedenken.

Anoniem

Vorige week zondag met mijn zus voor het eerst naar deze hut geweest. Het was een redelijk mooie dag met af en toe een buitje. Wat ik moeilijk vind aan deze hut is dat je heel de dag tegen een witte of zeer lichte achtergrond aan zit te kijken. Daardoor zie je haast niet wat voor soort er voor de hut zit. Dit zal in een ander jaargetijde beter zijn als de zon boven de bomen uitkomt en de vogels voor de hut worden belicht. Verder zit heel de dag een roodborstje je lief aan te kijken vlak voor het raam of hij vliegt er tegen omhoog. Hier schrik je de eerste keren van, maar went snel. Het koppie zo voor het glas was heel aandoenlijk. Wij hebben best veel gezien, maar niet alles kunnen fotograferen. De ijsvogel liet het afweten maar de sperwer kwam in het laatste licht voor de hut nog een paar seconden poseren. Heb mooie foto’s aan deze dag overgehouden
    C8E39BA7-CEFE-4CEB-871C-FE06C62DC839.jpeg

5FA9887E-2819-4307-ABD8-B745774E724F.jpeg

4CDCDB9F-8995-4FAB-8B50-7FE5140FF362.jpeg

561E05A9-4F65-4424-AF81-ACBE1CDFEE86.jpeg

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie heb je er ondanks het slechte licht van die dag er uit weten te halen Ivo!
    Met de vuurgoudhaan als nieuwkomer bij deze hut waar we nu toch al zoveel soorten hebben. Laatste nieuws is een waterral overigens.
    Fijn dat jullie de luxe en ruimte hebben kunnen waarderen en zeer bedankt voor het delen hier!!

Ivo van Meurs
    Verhalenverteller

Zeer grauwe lucht, hoge iso’s dus…..
    We komen graag snel weer een keertje terug Han, bedankt weer voor een hele toffe dag!

DSC06753.jpg

DSC06659.jpg

Ivo van Meurs
    Verhalenverteller

Vorige week zaterdag (28 oktober) samen met Marien voor het eerst naar deze hut geweest.
    Bij Han weet je dat de hutten van alle gemakken zijn voorzien, maar deze hut spant toch wel de kroon!

Met recht een XL hut met heerlijke stoelen en een prachtige setting voor de hut.
    Echt een hut waar je van alles mag verwachten, dat was zelfs op deze (vrijwel geheel) grauwe dag ook zo.

De ijsvogel kwam een viertal keren langs en was druk aan het vissen.
    Grappig dat wij werkelijk geen vis in de bak konden zien, maar hij haalde er meer dan genoeg uit!
    Blijf genieten om deze prachtige soort voor de hut te hebben, we zouden het bijna normaal gaan vinden 😉

De grote gele kwikstaart kwam ook nog even langs en vlak voordat we in wilden pakken was daar nog heel kort een prachtig vuurgoudhaantje!
    Voor mij de eerste keer dat ik deze leuke soort voor een hut had, meer dan geslaagde dag dus!

Han Bouwmeester
    Admin

Vielen Dank Walther und…schone Bilder.
    Ich freue mich das Sie sich gefreut haben im Versteck. Dem Eisvogel kommt jetzt nicht jedem Tag mehr am Versteck aber Fish gebt es genug für ihm und Reiher?)

Walter Weigelt
    Verhalenverteller

Am Dienstag, den 31.10.17 war ich mit meinem Fotokollegen Guido das erste Mal in Hütte 1 XL. Bereits als wir ankamen, war schon allerhand los. Ein Graureiher flog weg, bevor wir in die Hütte konnten.
    Viele Meisenarten – Kohlmeisen, Blaumeisen, Sumpfmeisen kamen häufig. Einmal haben wir auch Schwanzmeisen gesehen, leider kamen sie nicht an den Teich. Der Zaunkönig und das Rotkehlchen waren ebenfalls
    häufig zu sehen. Der Kleiber und auch die Buntspechte zeigten sich immer wieder. Ein paar Mal flog ein Graureiher vor uns am Himmel, traute sich aber nicht zu landen. Ebenso zwei Bussarde, die nur vorbeiflogen.
    Zwischendurch konnten wir eine weibliche Ratte beobachten, die sich Erdnüsse holte und zum trinken kam. Besonders haben wir uns über die Schafstelze gefreut, die sich eine ganze Weile am Teich aufgehalten hat.
    Der Eisvogel hat sich leider nicht gezeigt, vielleicht hat der Graureiher schon alle Fische vorher gefangen.
    Das Wetter war erst nicht so gut, gegen Mittag kam aber etwas die Sonne durch. Danach fing es wieder an zu regnen. Die meisten Fotos haben wir mit ISO 800- 1600 gemacht.
    Es war ein sehr schöner Tag mit viel Aktion, der schnell vorbei ging, Die Hütte ist seht bequem und gut ausgestattet. Wir kommen gerne wieder….

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

R. van den Ancker .
    Mooie foto van de IJsvogel , mooi licht op de vogel zelf en ook een mooie achtergrond erbij .

Han Bouwmeester
    Admin

Fijn dat het geslaagd was én dat de ijsvogel zich ook weer liet zien. Mooie foto!

Anoniem

Vandaag, 20 okt 2017, voor het eerst deze hut bezocht. Alles perfect voor elkaar met heerlijke stoelen!

Veel koolmezen gezien en o.a. pimpelmees, grote bonte specht, winterkoning, roodborst, gele kwikstaart, boomklever, reiger, matkop en hoogtepunt van de dag…de ijsvogel!
    Van laatstgenoemde bijna een half uur kunnen genieten (zie foto).

Attachments:
    Han Bouwmeester
    Admin

Ja, helaas helaas…is hem dus niet.
    Maar nogmaals dank voor je moeite Jaap!!

Anoniem

nee dit is een juv fitis of tjiftjaf?? toch??

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Han .
    Even wat beelden bekeken na je oproep van de cetti’s zangers op de foto!!!!!
    Hierbij een foto van mijn eerste dag in deze hut , zie andere bericht .
    Deze foto niet in dat bericht geplaatst mogelijk de soort / foto die je op hoopte/ verwachte ?

B44I6460-2.JPG

Hoop dat je deze bedoelde Han .

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen hier Astrid. Je hebt wellicht de meest zeldzame soort ooit vanuit de HBN hutten te pakken hier. Proficiat!

Anoniem

Inderdaad Maurice. Regelmatig gehoord, vooral in het “voor” terrein, maar nooit kunnen zien.
    Kiekeboe hier ben ik 🙂 Prachtig!!

Anoniem

zo he daar wachten we al maanden op , geweldig

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Wat een bijzondere waarnemingen!
    Kwartelkoning en cetti’s zanger in prachtig licht.
    Proficiat!

Met vriendelijke groet,

Frank

50 berichten aan het bekijken - 201 tot 250 (van in totaal 350)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.