HBN-1XL resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-1XL resultaten

• Dit onderwerp bevat 349 reacties, 98 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 301 tot 350 (van in totaal 350)
  • Auteur
    Anoniem

Op 1 augustus rond half 8 in de hut gearriveerd. De hut is mooi gelegen aan de bosrand en is zoals gebruikelijk bij Han zeer netjes verzorgd.
    De stoelen zijn prima en de statiefkoppen op rail zijn een verademing, top!

Het is een grauwe dag met zware bewolking en voorspelling voor wat regen. Dat geeft in combinatie met een flinke teletoeter een uitdaging. Voor fotografie heb je tenslotte wat licht nodig…
    We zien koolmezen, nog meer koolmezen en zelfs nog heel veel meer koolmezen. Dat zijn ook mooie vogeltjes natuurlijk, maar daarvoor gaan we niet in een hut zitten natuurlijk.

Dan zien we na een uur of wat plotseling een ijsvogel op de grote stok zitten. Helaas is dat nog geen 30 seconden.
    Daarna weer koolmezen, koolmezen en zowaar een boomklever en een duif. Hier en daar een muis, dat is dan wel weer grappig.

Rond kwart over vier, we zijn al van plan om op te breken (vrienden moeten een lange rit terug), plots een ijsvogel! Ditmaal wordt er gejaagd en na een paar keer plonzen is een vis gevangen.
    Uitgebreid wordt de vis voorbereid om op te eten, dus tijd om vele foto’s te maken.
    Zoals gezegd is het licht niet optimaal en zitten we regelmatig rond 6400 iso, maar het is voor mijn vrienden de eerste keer dat ze een ijsvogel voor de lens krijgen.

Dag geslaagd!

Theo Elbers
    Verhalenverteller

Na alle prachtige foto’s van mijn voorgangers in deze fraaie hut te hebben bewonderd, mocht ik nu zelf 2 augustus vol verwachting foto’s gaan maken. Mijn hoop was vooral gevestigd op het kunnen vastleggen van de groene specht en natuurlijk de ijsvogel. Welnu, de groene specht heb ik alleen in het bos achter de hut horen roepen, maar de ijsvogel liet zich meerdere keren zien. Helaas was het vooral vroeg in de ochtend vrij somber weer waardoor het ISO-gehalte flink opgeschroefd moest worden om nog met acceptabele sluitingstijden te kunnen schieten. In de loop van de dag werd het weer gelukkig wat beter. Naast de ijsvogel heb ik eigenlijk alleen maar de gangbare soorten gezien: grote bonte specht, fitis, pimpelmees, koolmees (heel veel), glanskop, boomklever, grote lijster, houtduif, winterkoninkje. Toen op een geven moment zelfs een tweede ijsvogel zich aandiende, was mijn dag helemaal goed. Helaas zijn door het slechte licht sommige foto’s wat korrelig, maar dat mocht mijn pret zeker niet drukken. Han, bedankt voor wederom een mooie ervaring. Op, naar het bezoek van een volgende, voor mij nieuwe hut.

THE_9120.jpg

THE_9178.jpg

THE_9215.jpg

THE_9358.jpg

THE_9380.jpg

THE_9439A.jpg

Anoniem

Die biddende ijsvogel is echt geweldig!

Anoniem

Afgelopen zondag mochten wij, mijn vriendin Burnie en ik, ook genieten in de prachtige nieuwe hut. Wat een mooie locatie en wat is het allemaal super mooi aangelegd. We schrokken wel van het bericht over de water overlast, wat een strop als je zoveel bloed, zweet en tranen in een project hebt gestopt. Hierbij een aantal foto’s uit een grote collectie. De IJsvogels vlogen ons om de oren, zo ook Koolmezen en Vinken, een iets minder prettige ontmoeting vonden we die van 2 grote bruine vechtende ratten, brrrrr.

Anoniem

Wat is hut 1XL een geweldige plek om je kaart vol te schieten. Ondanks slecht licht toch met een meer dan tevreden gevoel achter de camera gezeten. Mooi dat je rond deze hut zo een brede diversiteit aan vogels voor de lens krijgt. Ga zeer zeker snel weer een boeking plaatsen.
    hanb9246.jpg

Han9248.jpg

han9051.jpg

hanb9010.jpg

hanb9512.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Top Peter en anderen voor de reacties en aangeboden hulp! Het zal vroeg of laat van pas komen.
    We hebben inmiddels wat maatregelen uitgedacht waaronder inderdaad een gracht rondom de hut waardoor het water afgevoerd kan worden. Deels was zo’n systeem er al wel maar het was duidelijk niet tegen deze overmacht opgewassen.

Peter van Velzen
    Admin

@Han,

Schokkend Han.
    Gelukkig dat de hut weer functioneert, ook al is dat ongetwijfeld met veel werk gepaard gegaan.
    En dan te bedenken dat op 11 juli in Wierden waar ik woon, en hemelsbreed nog geen 20 km naar het noordwesten, geen spat is gevallen. Zie ook de regenkaart:

http://archief.neerslagkaart.nl/?k=neerslag&d=20170711&dm=dag

Op 12 juli was de situatie in elk geval in Wierden wel anders. Toen kregen we in een paar uur meer dan 30 mm regen.

Helaas moeten we vrezen dat dit soort omstandigheden een meer en meer “normaal” verschijnsel worden, gegeven de klimatologische veranderingen.
    Dat dringt de vraag op of er preventief iets te doen is aan Deen aterafvoer rond de hut?

Mocht je hulp nodig hebben aarzel niet me te vragen.

Peter

Anoniem

Joh wat een tegenslag.
    Fijn dat er zoveel mensen geholpen hebben om het weer aardig in orde te krijgen.
    Wij gaan morgen heen, ik had mij zo verheugd op de bioscoopstoelen 🙂
    Hoop wel dat de ijsvogels er nog zijn. Want die loop ik altijd mis.

Anoniem

Zo dan wat een ravage ………maar blij dat hij weer gebruikt kan worden.

Anoniem

Top dat de hut weer gebruikt kan worden en dat deze in zo korte tijd weer is hersteld dank zij he vele werk van jullie allen.
    Gaan we hem opnieuw reserveren.

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt heren!
    Inmiddels veel beter gestemd hoor. De stoelen zijn vandaag flink onder handen genomen en gaan het redden.
    En de fotograaf van vandaag had een goede dag met weer volop ijsvogels; je zou bijna zeggen alsof er niets gebeurt is.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Had al iets gelezen over water overlast , maar dit moet wel zeer veel neerslag geweest zijn , goed dat de hut niet te erg beschadigd is en met hulp dit toch nog weer goed is gekomen .
    Wel jammer van de mooie en goed zittende stoelen deze watermassa niet konden hebben .
    Hoop er tzt weer een keer te gaan kijken hoe het er dan weer uitziet ( Hut en omgeving ).

john breugelmans
    Verhalenverteller

oei wat een ramp dat ziet er niet best uit, de foto,s zeggen inderdaad alles hopelijk is alles weer te herstellen , blijven de vogels komen en kan er weer snel genoten worden van deze prachtige hut !

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Verschrikkelijk Han. Wat een tegenvaller! De foto’s zeggen het allemaal.
    Hopelijk doet één en ander geen afbreuk aan het succes van de hut en blijven de vogels komen.

Han Bouwmeester
    Admin

Op 11 juli werd Twente getroffen door noodweer met als gevolg dat de nieuwe fotohut geheel onder water is gelopen. Ik zat zelf helaas in Hongarije maar de foto’s die me door het thuisfront gestuurd werden lieten me nog het liefst gelijk het vliegtuig naar huis instappen. Ik zag natuurlijk een flinke investering en een half jaar werk weggespoeld worden. Er stond maar liefst 85 cm water in de hut welke plotseling midden in een meer bleek te staan. Ook de ijsvogelwand heeft deze overmacht niet overleefd maar gelukkig bleken de jongen net op tijd uitgevlogen te zijn.
    Met wederom hulp van HBN-5 beheerder Marco en mensen van de vogelwerkgroep werd het ergste leed geleden en na mijn thuiskomst hebben we twee dagen aaneen doorgewerkt om de hut leeg te pompen en weer schoon te boenen.
    Gelukkig heeft de hut het overleefd en kunnen we, tijdelijk met andere stoelen, de draad weer gewoon oppakken.
    Veel dank voor de mensen die op de planning stonden voor deze hut en veelal veel begrip toonden voor de situatie. We gaan het vanzelfsprekend goed maken!

Watersnood-5.jpg

Watersnood-4.jpg

Watersnood-1.jpg

Watersnood-6.jpg

Anoniem

Er zijn ook zoveel hetzelfde uitziende vogels. Ik kom er zelf gewoon niet uit. Dank voor het antwoord. Groetjes Karin

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

@Karin Montanus foto 4 is een KLeine Karekiet. Groet Tom Kruissink

Anoniem

Hierbij een paar foto’s van mijn bezoek aan hut 1XL van 7 juli 2017. Is foto 4 een tuinfluiter?

1a.jpg

2a.jpg

3a.jpg

4a.jpg

5a.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zaterdag 24 juni een kennismaking met de XL hut .
    Het was de eerste dag dat het weer anders was dan de weken ervoor nl bewolkt en wat neerslag .
    Een prachtige ruime hut waar ik in de toekomst zeker nog hoop terug te gaan komen .
    IJsvogel vaak aanwezig en zelfs een poging om te paren gezien , niet weel foto’s gemaakt maar meer genoten van de vogels en het uitzicht .
    Hier enkele foto’s van deze dag .

B44I6532-2.JPG

B44I6481.JPG

B44I6507.JPG

B44I6465.JPG

B44I6460.JPG

Anoniem

Gisteren hebben wij foto hut HBN-1XL bezocht
    Wat mij het meest aanspreekt is het natuurlijke, je hebt niet gelijk het idee dat je uit een hut fotografeert.
    Wij hadden 22 soorten waarvan wij er 19 soorten hebben vastlegt op de gevoelige plaat.
    De IJsvogel is een regelmatige bezoeker van deze schitterende locatie.
    Hoogtepunten waren een IJsvogel paring en verder hadden wij ook nog een spannend moment met een Sperwer man die een muis pakte het ging allemaal zo snel dat we hiervan helaas geen foto hebben kunnen maken.
    Ik kan deze hut echt aanbevelen al maak je geen foto’s dan geniet je toch van het heerlijke uitzicht vanuit je echte Bioscoopstoelen die heerlijk zitten.
    Bedankt Han dat we even gebruik mochten maken van deze top hut.

Anoniem

Komt me bekend voor die goudvis

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Jaap en bedankt voor het delen!
    Het is de eerste dag zonder de groene specht in weken. De dag na jou ook dus hopen dat ze nog terug komen

Han Bouwmeester
    Admin

Wat is dat dan; een goudvis? Die slimmerikken hebben kennelijk een vijver ergens in de buurt ontdekt dus. Vorig jaar, toen ze nog aan de beek zaten, ook al.
    Maar mooie serie Karin. Jammer van het licht maar de koekoek heb je mooi te pakken!

Karin
    Verhalenverteller

op 25-6-2017 deze pracht hut voor het eerst bezocht
    en had meteen een zeldzaamheid mogen begroeten
    eentje die je zelfs zijn/haar naam hoort roepen en laat zich dan heel sporadisch zien
    deze bleef echter een half uur op een plek zitten om het veren kleed op orde te brengen
    helaas was het in de ochtend veel regen en later in de middag bewolkt en af en toe een spatje regen
    de opnames zijn niet van TOP kwaliteit des ondanks ben ik er heel blij mee met de koerkeok!
    verder de ijsvogel heeft zich vaak laten zien
    ook de lijster , koolmezen,vinken, merel, jonge boomklever, grote bonte specht, het muisje zijn vaak terug gekomen
    kort om al bij al een super geslaagde dag
    kom zeker nog eens terug in deze schitterende en terecht XL hut
    Gr. Karin

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Ook de ijsvogel ’s lieten zich de helle tijd bij de hut zien meestal met vis voor de jonen en daarna even snel wassen en poetsen .

B44I6449.JPG

B44I6452.JPG

B44I6493.JPG

B44I6520.JPG

B44I6522.JPG

B44I6528.JPG

Een mooie dag gehad met geen zon en soms wat motregen , de bekende soorten voor de hut . ( 13 soorten totaal )
    Jammer genoeg is de Groene Specht vandaag niet langs geweest .
    Mogelijk wat minder soorten gezien deze dag doordat het weer veranderd was van droog/zon/warm naar bewolkt/regen /fris .
    Wel genoten van deze prachtige hut met een prachtig uitzicht .
    Gaan we in de toekomst zeker nog eens bezoeken !!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zaterdag 24 juni een kennismaking met deze nieuwe hut . ( 1XL )
    Hierbij enkele foto’s .

B44I6502.JPG

B44I6532.JPG

B44I6486.JPG

B44I6488.JPG

B44I6456.JPG

B44I6458.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Het is zomer André:-))
    Maar het is veelal riet wat hier staat. Nu steeds hoger wordend en in het najaar juist fantastische bruine kleuren. En ik kan niet wachten op de winterse ochtenden met rijp…

Bedankt voor het plaatsen van jullie ervaringen en fraaie beelden mensen!!

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s bij deze nieuwe hut Wat mij wel opvalt als veel voorkomend fenomeen bij veel foto’s in de verschillende series is de hel groene achtergrond. Zou wat mij betreft iets minder kunnen maar is lastig te realiseren denk ik

Anoniem

HBN 1XL 13 juni 2017
    Een prachtige, zonnige dag. We hebben genoten in deze nieuwe luxueuze hut.
    Naast een pad, een eekhoorn en een rosse woelmuis ook nog 26 vogelsoorten langs zien komen.
    Na een half uurtje of zo kreeg ik toch wel last van m’n rug. Zou toch een stuk prettiger zitten als die stoelen een stuk naar voren konden. Zitten die vast dan werd me gevraagd? Volgens mij wel want ik kreeg er geen beweging in. Hij dus wel en nu konden ze een stuk naar voren; wat zit dat prettig zeg.
    Het ijsvogeltje had ik mooi in de lens en ik druk net af als hij zo’n onverwachte beweging maakt dat hij zowat van de tak afvalt. Blijkt dat de buizerd zo laag kwam overvliegen dat het ijsvogeltje rap de benen/vleugels nam. Even later was een koolmeisje bijna de klos na dezelfde actie van de buizerd.
    2x een vliegensvlugge actie die hem niets opleverde (en mij ook niet)
    Na 10 uur in een hut van ik schat 4 bij 1,5 meter hadden we het wel gezien.
    Het was best hard werken want met de zon en de wolken wisselde het licht zo snel dat je goed moest opletten om je instellingen goed te houden.
    Het was in ieder geval een ultieme relatietest die we met glans doorstaan hebben, al zeg ik het zelf.

Top locatie Han.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s en verhalen erbij geschreven over deze nieuwe hut .
    Hoop dit binnenkort ook te gaan zien .

Anoniem

Zondag 18 juni plaats mogen nemen in deze prachtig aangelegde hut, mooi ruim opgezet en voorzien van alle luxe. Ook de waterbak is schitterend aangelegd met de 2 eilandjes die op een mooie korte afstand van het glas zijn geplaatst dit geeft veel voordeel voor de fotografen die met bijvoorbeeld een 300mm fotogrageren. Hoewel het erg warm was buiten was het in de hut lekker koel dus goed vol te houden.
    De ijsvogels waren lekker actief deze dag en ook de groene specht liet zich mooi een paar keer zien en fotograferen. Han je hebt weer een prachtige hut erbij waar veel fotografen nog prachtige momenten gaan beleven Top !!!
    Bedankt Han

groenespechthbn1xl.jpg

Kingfisherbrushinghisfeathershbn1xl.jpg

glanskophbn1xl.jpg

kingfisherflyingoutofthewaterhbn1xl.jpg

Kingfisherinflighthbn1xl.jpg

Rick Robaard
    Verhalenverteller

10 Juni jl. hadden we de eer gebruik te mogen maken van de meest luxe fotografiehut waarin ik ooit gezeten heb, HBN hut 1XL. Zittend in comfortabele bioscoopstoelen, kijkend naar alles wat voorbij komt. Het is alsof je naar een flatscreen zit te kijken. Beetje overdreven geformuleerd misschien maar de hut is geweldig. Ook de schommelkoppen op het slidersysteem zijn perfect. De setting is erg natuurlijk en de vijver mooi groot. Het was een feest om er te zitten, mede ook door de aanwezigheid van de ijsvogel die in totaal toch een aanzienlijk deel van de dag voor de hut zat. Ook de groene specht gaf geregeld acte de présence. Al met al een hele mooie dag met soms wel wat moeilijk licht. Een paar foto’s om mijn verhaal kracht bij te zetten.
    Han, bedankt voor weer een nieuwe hut. Geweldig!

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt en meer dan graag gedaan Michel!
    Ik moet zeggen dat het ook wel ongekend is momenteel; zo’n start hebben we nog nooit meegemaakt met een nieuwe hut.
    Fraaie resultaten ondanks het weer. Tja, er kwam wel het nodige naar beneden zeg…

Michel van der Zee
    Verhalenverteller

nsdag 6-6-17

Onze allereerste ervaring met de nieuwe HBN 1Xl fotohut, ronduit een fantastische hut met heel veel potentie. Je ziet echt dat deze hut met veel liefde is opgezet. De hut zelf is ruim en de stoelen zijn zeer comfortabel. ook de aanwezige schommelkoppen zijn weer fantastisch.

De dag begon erg goed met de langdurige aanwezigheid van de groene specht, hierna werd het snel drukker met andere soorten. Helaas zat het weer niet echt mee en hadden we een zeer bewolkte dag waardoor we met hoge ISO waarden moesten schieten. Desondanks aardig wat soorten gezien en gehoord. Het ijsvogel koppeltje wisselde elkaar regelmatig af en vlogen om en om weg om te eten.

voor de hut: 2 groene spechten (m/v), 3 GBS (m/v//juv), ijsvogel (m/v/),tjiftjaf, bonte vliegenvanger (v), koolmees +juv, roodborst, pimpelmees, vink (m/v), merel (m/v), grasmus, zwartkop, bruine kikker, Hoornaar, planbuik libelle

Gehoord/vliegend: gaai, zwarte kraai, houtduif, torenvalk, koekoek (heel erg dichtbij dus zeer waarschijnlijk binnenkort voor de hut) en op terug weg naar de auto vloog er een buizerd weg langs de bosrand

@Han, complimenten voor deze prachtige hut!

zeker een aanrader en we komen graag weer een keertje terug!

gr Michel en Bob

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie eerste resultaten mannen! En er zit weer wat aan te komen gezien de laatste dagen:-))

@Harry: Bedankt voor het delen. Maar volgende keer graag even aan denken om meerdere foto’s per bericht te plaatsen. Nu heb je per bericht een foto gepost; dan wordt het allemaal zo onoverzichtelijk.

Maarten Graat
    Verhalenverteller

Allereerst: Han, gefeliciteerd met weer zo’n fraaie hut! Ik heb de beschrijving op je site met veel aandacht en interesse gelezen en bekeken (mooi filmpje!). Ik hoop snel een keer plaats te kunnen nemen in deze hut en hoop dat ook dan de groene specht even wil poseren.

@Maurice: Heel mooie beelden van de ijsvogel. Ook een soort om weer een keer naar Goor af te reizen…

@Harry: gefeliciteerd met je resultaten. Ook al de groene specht te pakken! De grote (kleine) onbekende is een jonge roodborst. Altijd lastig, die jonkies!

Vriendelijke groet,

Maarten

Anoniem

DSC_1472.JPG
    Ik weet zelf niet wat voor vogel dit is . Iemand wel ?

Anoniem

DSC_1363.JPG

Anoniem

DSC_1457.JPG

Anoniem

Nog 4 leuke foto,s gevonden
    DSC_1599.JPG

Anoniem

Deze van de ijsvogel wou ik ook even plaatsen , om het visje te laten zien .
    DSC_1232.JPG
    . En hoe het niet moet ….

Anoniem

DSC_1207.JPG

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Maurice .
    Een prachtige foto van e ijsvogel met een mooie achtergrond .
    Gaat druk worden bij deze nieuwe hut .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Harry.
    Een mooie start van deze nieuwe hut .
    Mooie serie foto’s .

Anoniem

Mijn Bijdrage vanuit deze hut,

DSC_4089.jpg

DSC_3771.jpg

DSC_3536.jpg

Anoniem

mooi de eerste resultaten ,

Anoniem

DSC_1573.JPG

Anoniem

DSC_1832.JPG

Anoniem

Gisteren deze hut bezocht in de hoop ijsvogels en groene spechten te kunnen zien en met wat geluk ook nog wat foto,s te kunnen maken .
    De hut zelf is net nieuw en is mooi ruim met fijne stoelen . Het uitzicht is ook mooi . Een vijver met struikgewas en wat takken voor de vogels ervoor . Op de achtergrond hoog gras en riet met gele bloemen . Aan de rechterkant een zandwal en ook wat takken voor de vogels .
    Nu de vogels nog . Hier een opsomming .
    Merel . Man en vrouw meerdere keren .
    Zanglijster . meerdere keren
    Koolmees Man en vrouw met jongen . hele dag Door
    Bonte vliegenvanger 1 maal snel
    Grote bonte specht Meerdere met jong en meerdere keren
    Heggenmus meerdere keren
    Gaai vloog vaak voorlangs , af en toe snel op tak , 1 maal lang in bad
    Zwartkop vrouw , meerdere keren in bad
    Fitis of Tjiftjaf , meerdere keren in struiken en in bad
    Groene specht , meerdere keren zelfde rondje . op tak in bad op tak en weg
    Ijsvogel af en toe op tak en in de struiken , 1 keer lang op tak en visje gevangen en opgegeten .
    nog een paar andere jonge vogels of te ver weg om te herkennen
    koekoek dichtbij gehoord

Mooie dag gehad dus met regelmatig vogels in een mooie setting .
    Foto,s volgen later .

Han Bouwmeester
    Admin

HBN1xl

Hier kunnen de resultaten en ervaringen gepost worden van de nieuwe HBN-1XL hut

50 berichten aan het bekijken - 301 tot 350 (van in totaal 350)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.