HBN-3 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-3 resultaten

• Dit onderwerp bevat 1,289 reacties, 144 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 1,290)
  • Auteur
    Henk Hilkmann
    Verhalenverteller

19 oktober in HBN-3 geweest van 8 tot 16. ‘S ochtends was het nog vrij donker in de aanloopkosten tussen de bomen, maar uiteindelijk in een keer goed gelopen. Bijna de hele dag bewolkt, ‘n enkel spatje regen en ongeveer 16C. De hele dag redelijk veel activiteit met ‘n enkel dood moment. Geen vogels van ons wensenlijstje af kunnen vinken, maar wel redelijk wat verschillende soorten gezien en de nodige fraaie plaatjes kunnen maken.

Koolmees

Pimpelmees

Zanglijster

Winterkoning

Roodborstje

Boomklever

Matkop

Merel

Grote bonte specht

Sijs

Vink

Glanskop

Keep

Zwarte mees

Kuifmees

Grote lijster

Gaai

Goudhaan

Enlight2332Enlight2331Enlight2336Enlight2338Enlight2326Enlight2328Enlight2329Enlight2330

Yvonne
    Admin

Dat is inderdaad wat je noemt een topdag! Niets meer te wensen nu zeker?

Mooie lijst en mooie foto’s 👍

Jeroen
    Verhalenverteller

Gisteren 17-10-2021 hebben Marjan en ik fotohut HBN-3 bezocht. Hadden het zo gepland dat wij bij familie in Twente waren en konden zo mooi op tijd naar de hut. Onderweg tegen Marjan nog gezegd wat mijn grote wensvogel die dag was, nl de kruisbek en bij Marjan was dit de kuifmees.
    Bij aankomst auto geparkeerd op de aangewezen plaats en zijn naar de hut gelopen. Helaas ik dacht dat ik alles goed had gelezen, maar tellen tot 5 is een lastig dingetje blijkt. Ben blij dat we niet tot 10 moesten tellen dat zal zeker niet gaan.
    Het zal aan mijn dyslexie liggen zullen wij maar zeggen. Dus 1 afslag te vroeg, gelukkig de fout snel ingezien en de hut gevonden.
    Hier en daar klein beetje gevoerd en we konden beginnen.
    Vandaag ging ik mijn nieuwe camera uitproberen, dus snel de lens erop en beginnen.
    Waren een 1/2 uurtje onderweg ploppen daar 5 kruisbekken naar beneden!!! Mijn wens vogel was er, fantastisch. Helaas ik had de 600mm erop zitten, komen ze net dicht bij de hut water drinken en een mooi rood mannetje net te dichtbij voor mij, maar toch een paar leuke platen kunnen schieten. De kuifmees heeft zich ook goed laten zien.
    Wat een dag 21 soorten gezien, keep, sijs, koperwiek, kruisbek, vuurgoudhaan, goudhaan, grote lijster, kuifmees, zwarte mees, sperwer, en natuurlijk de bekendere soorten.
    Hele mooie dag gehad en rond 16:45hr afgemeld en terugreis naar Limburg begonnen.
    HBN3-3HBN3-8HBN3-12HBN3-10HBN3-14HBN3-16HBN3-22HBN3-15

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Nog een paar foto’s van afgelopen zondag 10 oktober

Met vr. groet Tom Kruissinkgrotelijster202101pixgroenespecht202101zoomsijs202103zoomkruisbek202102zoom

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Gisteren 10 oktober een dagje hbn 3 geboekt, het was een prachtige dag, met sochtends sluierbewolking en smiddags zon wat hard licht gaf.

In de ochtend was het lekker druk met verschillende soorten vogels, smiddags werd het rustiger met echt rustige periodes, vooral de Sijsjes hielden ons de hele dag bezig, soms met 8 tegelijk, en eindelijk weer eens Kruisbekken, ik hoorde zo sochtends al overvliegen tijdens de trek. We hebben 5x een bezoek gehad, waarvan 1x met 3 tegelijk. Verder nog een vluchtig bezoek van een mannetje Groene Specht, die heel even onderin de boom links voor de bak ging zitten. ook nog een Vuurgoudhaantje in de den rechts vd bak, maar die was ons helaas te vlug af.

We hebben de volgende 21 vogelsoorten voor de lens gehad : Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees, Matkop, Roodorst, GBS, Groene Specht m,  Kruisbek m+v+j, Sijs (heel veel), Vink, Zwarte Mees, Keep, Boomklever, Merel, Grote Lijster, Zanglijster, Goudhaan, Vuurgoudhaan (helaas te snel voor een foto), Gaai, Putter en Winterkoning

(heb de sijsjes vergeten in het logboek te zetten)

Al met al een heerlijke dag gehad.

Han en helpers bedankt dat jullie dit weer mogelijk maakten.kruisbek202101zoom

Francoise Harmsze
    Verhalenverteller

Dinsdag 14 september naar hut3.

Een zonnige dag, vooral in de ochtend. Later op de dag wat meer wolken, en ook veel minder activiteit van de vogels. De muizen daarentegen bleven juist ’s middags erg actief, net als de kikkers. En rond de lunch hadden we veel activiteit van bruinrode heidelibellen die eitjes aan het afzetten waren in het water.

De grootste verrassing van de dag: de kruisbek! Die kwam slechts 1x, maar kwam wel rustig wat drinken, zodat we een paar foto’s konden maken.FJH_3192

Daarnaast best veel badderende vogels, zoals dit zwartkop vrouwtje:

FJH_2968

Het vuurgoudhaantje bracht alleen een bliksembezoek, net lang genoeg voor een foto:

FJH_2834

Ook heel leuk: sperwer bracht een bezoek. Eerst op de tak wat verder weg, waar 2 gaaien toch echt hun best deden haar weg te jagen.

IMG_2692

Maar daarna kwam ze wel terug, om uitgebreid in bad te gaan.

FJH_3543

FJH_3655_resize

Verder waren de muizen dus erg actief, soms zagen we zelfs vechtpartijtjes.

FJH_3983

De daglijst:

P1000381

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Gisteren 7-8-2021 had ik hut 3 geboekt. De weersvoorspellingen waren volgens buienradar dat het om 7.00 uur even licht zou gaan regenen en van 2 tot 4 zou er een beste bui met onweer komen. Maar zoals zo vaak zat buienradar er weer helemaal naast, want het is de hele dag tot 18.30 uur doorgebleven, met wisselende omstandigheden van zon en wolken, wat soms prachtig licht gaf en dan weer heel hard.

Wat de vogels betreft, was het sochtends een komen en gaan van vooral mezen, Kool-, Pimpelmezen en Matkopjes. het bleef druk tot een ongeveer 12:45 uur toen er een juveniel mannetje Sperwer laag over de hut vloog om even later in de bak met water te landen, helaas bleef hij maar 2 minuutjes om kort te badderen, om daarna uit bad te stappen en weg te vliegen. Hierna werd het heel rustig tot er om 14.45 uur weer een juveniele Sperwer nu een vrouwtje, op een stronk op 2 meter voor me landde. Helaas bleef deze ook maar heel kort en vloog voor de hut langs weg. Om 15.30 uur was het even een baddersessie van Kool- en Pimpelmezen wel 20 tegelijk een prachtig gezicht, daarna werd het weer rustig. Uiteindelijk kwam er om 18:00 uur nog een mooi mannetje Goudvink badderen. Om 18:30 uur heb ik de boel ingepakt omdat er een onweersbui aankwam.

Over de hele dag heb ik de volgende 18 soorten vogels voor de lens gehad:

Koolmees ad + juv, Pimpelmees ad+juv, Kuifmees, Matkop, Glanskop, Tjiftjaf, Fitis, Goudvink m, Vink, Geelgors m+v+juv , GBS m+v+juv, Merel v, Roodborst ad+juv, Winterkoning, Gaai, Gekraagde Roodstaart m+v+juv, Bonte vliegenvanger juv, Sperwer juv m+juv v, daarnaast nog een ei-afzettende Blauwe Glazenmaker, een Woelmuis en 2 Kikkers.

Verder hoorde ik sochtends 2 groepjes Kruisbekken overvliegen en hoorde ik overdag vlakbij de hut een luidroepende Raaf, een Groene Specht en een Zwarte Specht, maar helaas niet in het zicht. En de hele dag hoorde ik jonge Sperwers roepen.

Al met al weer een heerlijk dagje genoten.

Han en Helpers weer bedankt dat jullie dit mogelijk hebben gemaakt.

Met vriendelijke groet

Tom Kruissink

ErikFleur
    Verhalenverteller

Vrijdag 16 juli heb ik een bezoek gebracht aan fotohut 3. Het was voor mij de eerste keer dat ik zo’n hut heb geboekt en ik moet zeggen dat het me uitstekend is bevallen. Zowel het weer als de vogels werkte goed mee. Vrijwel de gehele dag zaten er grote bonte spechten en vinken bij de hut. Verder doken regelmatig glanskoppen en geelgorzen op. Vooraf had ik gehoopt op de appelvink, de goudvink en de kruisbek. Alle drie zijn ze langsgekomen.

Dit smaakte naar meer!

geelgors160721appelvink160721gekraagde roodstaart160721glanskop160721goudvink160721kruisbek160721kuifmees160721

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

Donderdag 15 juli 2021, we kwamen om 07.00 uur aan bij de vogelhut het weer was druilerig af en toe een bui, maar meer momenten met regen dan zonder regen. het aantal vogels wat zich aanmelden was beperkt, de Grote Bonte specht heeft ons de gehele dag wel bezig gehouden, daarnaast kwamen de vink en de koolmees regelmatig melden, ook de pimpelmees en de zwartkop waren van de partij, later op de dag melden zich de Geelgors en de Merel zowel de ouders als het jong zich bij de hut, ook kwam de Gaai een keer langs vliegen en liet de muis zich wel zien maar niet fotograferen.

15 juli 2021 Vogelhut 3 lemele _DSC8422

15 juli 2021 Vogelhut 3 lemele _DSC8429

15 juli 2021 Vogelhut 3 lemele _DSC8542

Peter Schook
    Verhalenverteller

Hallo Allemaal,

Vorige week woensdag, 7-7 zijn wij, Loes en ik in HBN-3 geweest. Dit was ons 2de bezoek aan een vogelhut. De 1ste was goed bevallen en de 2de nog beter.

We zijn er van half 8 tot 4 geweest maar hebben ons geen moment verveeld. Hele dag mooi foto weer. Zon maar niet te fel bewolking maar niet te veel.

De schommelkoppen is een uitkomst. Had er nog nooit mee gewerkt maar, als ik weer gespaard heb weet ik het wel.

Bij aankomst al voor de apparatuur goed stond 3 grote Bonte Spechten (man, vrouw en juveniel) die de hele dag min of meer gebleven zijn.

Het was een “woensdag wasdag” denk ik want de hele dag door vogels tot soms 10 tegelijk voor onze neus aan het wassen. Het ultieme was de wasbeurt van de Sperwer. Deze heeft zich 5 meter voor ons 10 minuten lang uitgebreid gewassen.

Soorten die we gezien en gefotografeerd hebben zijn:
    Boompieper, Fitis, GBS (man, pop en juveniel), Geelgors (man en pop), Gekraagde Roodstaart, Glanskop, Merel (man en pop), Pimpelmees, Koolmees, Roodborst, Sperwer, Tjiftjaf, Vink (man en pop), Goud Vink (man en pop), Zanglijster, Zwartkop (man en pop), Heggenmus.

Kortom mooie dag en weer wat vogels aan mijn lijst toegevoegd.

Organisatie bedankt. Wij gaan zeker voor een volgende hut.

Fitis_1589Boompieper_1640-2GBS Juvineel_1208Gekraagde Roodstaart_1595-2Merel pop_1609-2Roodborst_1950-2Sperwer_1551-2Zanglijster_1901-2

Dirk -Jan
    Verhalenverteller

_DSC7339 - kopie_DSC7353 - kopie_DSC7398 - kopie_DSC7272 - kopie_DSC8084 - kopie_DSC8050 - kopie_DSC8119 - kopie_DSC7978 - kopie

Dirk -Jan
    Verhalenverteller

Woensdag 23 juni een dag in hut 3 geweest. Een mooie dag gehad. Vooral bewolkt, af en toe zon. Veel juveniele vogels. Het was weer genieten! Hieronder een deel van  de resultaten. Geniet u mee? _DSC7339 - kopie

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Vandaag 5 juni weer eens in HBN 3 gezeten.

Na een nacht met veel regen was het afwachten wat er voor vogels langs zouden komen. Het kwam dan ook maar langzaam opgang en soms met lange pauzes. Maar ja, daar hebben de vogels geen boodschap aan dus gewoon geduldig afwachten.

Voor het naar ons vakantieadres gaan stond de teller op 19 soorten. Al met al toch een leuke dag gehad.

Gezien zijn: vink, koolmees, pimpelmees, zwarte mees, roodborst, appelvink, goudvink, fitis, tjiftjaf, zanglijster, zwartkop, glanskop, gekraagde roodstaart, heggenmus, boomklever, merel, gbs, geelgors en een voorbij vliegende zwarte specht.

Marie-José en Martin Verbeeten4U7A00994U7A00724U7A01304U7A02274U7A02444U7A03084U7A03814U7A0428

ErikvdW
    Verhalenverteller

Ik heb HBN3 op 15 mei bezocht.  De ochtend was bewolkt. In de middag was het even zonnig.  Ik ging voor de groene specht en de kruisbek. Helaas heb ik  deze niet gespot. Desondanks heb ik top dag beleefd en meer dan 1500 foto’s gemaakt!

Naast een rode eekhoorn heb ik de volgende vogels gefotografeerd:

1.       Koolmees

2.       Pimpelmees

3.       Merel m/v

4.       Vink m/v

5.       Roodborst

6.       Heggemus

7.       Appelvink

8.       Zwarte mees

9.      Roodborst

10.   Goudvink m/v (m geringd zie foto)

11.   Gekraagde roodstaart

12.   Matkop

13.   Grote bonte specht

14.   Fitis

15.   Zwartkop

16.   Boompieper

17.   Geelgors

18.   Goudvink

Hierbij enkele foto’s. (Onbewerkt alleen het formaat is  verkleind tot 500k )

Met vriendelijke groet

Erik

AppelvinkBonte SpechtBoompieperGeelgorsGoudvinkMerelZwarte  MeesPimpelmees

G.l. Schouten
    Verhalenverteller

Op 28-04-2021 in de hut geweest.  het was zonnig weer met af en toe een wolkje. Voor mij de eerste keer in een fotohut. Maar wat een geweldige ervaring, met dank aan de mooie locatie en de uitrusting van de hut. Vooral het werken met de schommelkop was een genot. de vogels die ik gezien heb zijn :

-koolmees

-vink man / vrouw

-appelvink man / vrouw

-geelgors man / vrouw

-grote bonte specht

-zanglijster

-pimpelmees

-roodborst

-merel man / vrouw

-goudvink

-glanskop

-matkop

-boomklever

-putter

-kuifmees

heggenmus

zwartkop man / vrouw

-boompieper

-tjiftjaf

-zwarte mees

-fitis

-groene specht

De laatste vloog weg toen ik alles had opgeruimd en weg ging. Verder heb ik niet alle soorten op de gevoelige plaat kunnen zetten.

_MG_2651_MG_2769_MG_2869_MG_2881_MG_2890_MG_2978_MG_3067_MG_3076

Hans van Essen
    Verhalenverteller

17 april samen met mijn moeder een dag in deze prachtige foto hut gezeten. Dat was een prachtige ervaring. Wel koud, maar met de constante stroom van vogels hebben we ons de hele dag goed vermaakt. zoals gewoonlijk werd het smiddags wel een stuk rustiger.

Al met al 30 soorten waargenomen (incl. alleen gehoord) waarvan we er 18 naar tevredenheid hebben gefotografeerd.

Mijn moeder wou graag een sperwer en ik had de gekraagde roodstaart als wens soort. Beide zijn gelukt.

verder waren de kepen, goudvinken, putters, zwarte mees en boompiepers erg gaaf. maar ook de roodborstjes, vinken, merels, GBS, koolmezen en pimpelmezen, putters, etc waren erg gaaf zo dichtbij. Hieronder een aantal foto’s210417 gekraagde roodstaart210417 goudvink man210417 merel vrouw04210417 keep vrouw06210417 sperwer06210417 boompieper01210417 geelgors05

Peter van Velzen
    Admin

Mooi aantal soorten Joop.

Enkele dagen eerder was ik ook in deze prachtige hut. Helaas minder dan 10 soorten.

Peter

Joop Smit
    Verhalenverteller

ik heb een foutje gemaakt in mijn lijst met waargenomen vogels. De roodborst staat 2x genoemd. De keep heb ik niet genoemd, dus het blijven 20 soorten. Voor mij een record op één dag voor een vogelhut.

Joop Smit
    Verhalenverteller

20 april jl. was ik in HBN3.

v.m.: volop zon

n.m. : hoge bewolking (gelukkig, want daardoor prachtig licht)

om 16.30 uur kwam er een flinke bui over, die ongeveer 45 min. duurde.

Temperatuur: 18 graden

Ik heb er gezeten van 7.30 uur tot 18.00 uur.

Ik heb een prachtige dag beleefd. Er kwamen liefst 20 soorten vogels voor de hut, nl.:

1.       Koolmees

2.       Pimpelmees

3.       Merel

4.       Vink

5.       Roodborst

6.       Heggemus

7.       Appelvink

8.       Zwarte mees

9.      Roodborst

10.   Roodborsttapuit

11.   Gekraagde roodstaart

12.   GBS

13.   Tjiftjaf

14.   Fitis

15.   Zwartkop

16.   Putter

17.   Boompieper

18.   Geelgors

19.   Glanskop

20.   Goudvink

Ik laat hierbij enkele foto’s zien. Bij het plaatsen van foto’s op dit forum gaat er helaas veel scherpte verloren.

Hartelijke groet, Joop Smit

20042021_111147_DxO20042021_082857_DxO20042021_114413_DxO20042021_114237_DxO20042021_143655_DxO20042021_120054_DxO

Ab van Lenten
    Verhalenverteller

Afgelopen 9 april HBN 3 bezocht.
    In de loop van de ochtend brak gelukkig het zonnetje een klein beetje door tbv de sluitertijd.
    In deze hut is geen kachel aanwezig, alleen voldoende lichaamskleding aangetrokken, tot verdriet van onze voeten.
    14 mooie waarnemingen gedaan:
    Merel en roodborst waren de hele dag aanwezig, net als de vinken, koolmezen en pimpels.
    Glanskop en heel even een zwarte mees (te kort voor een goede foto).
    Gelukkig kwam laatst genoemde ‘s-middags nog eens terug om uitgebreid in bad te gaan.
    GBS-en waren ook gehele dag aanwezig, al ruziënd.
    De rosse woelmuis paar keer gezien aan de rand van de vijver.
    Aan het eind van de ochtend werden we blij verrast door een vrouwlijke sijs.
    Over de gehele dag kwamen af en toe een aantal putters snel wat drinken.
    Gedurende de middag werd het meer en meer rustig voor de hut, tot plots uit het niets een grote gele kwikstaart midden in de vijver landde, bounchend naar de rand, en weer weg.
    Vanaf een uur of 3 twijfelden we of we nog langer zouden blijven.
    Nog een uurtje dan, en gelukkig maar, want we konden nog genieten van een badderend goudhaantje, mannetjes sijs en een tjiftjaf.
    Zo zie ja maar…..
    Ondanks 2 paar ijsklompen toch weer een fantastische dag gehad in HBN 3.
    Ab en Shanna

Nederland is ook mooi-3-Grote gele kwikstaart, HBN 3Nederland is ook mooi-4-Goudhaan, HBN 3Nederland is ook mooi-2-HBN 3, PutterNederland is ook mooi-1-HBN 3, RoodborstjeNederland is ook mooi-5-HBN 3, VinkNederland is ook mooi-6-HBN 3Nederland is ook mooi-7-HBN 3, Zwarte meesNederland is ook mooi-8-HBN 3, Seis

Michiel Deiman
    Verhalenverteller

Vandaag (24-03) in HBN3 geweest.
    Hele dag gezeten, en hele dag veel geluk gehad met het weer.

Heel veel verschillende soorten gezien, waarvan sommigen helaas maar erg kort.
    We hebben gezien:

-GBS
    -Koolmees
    -Pimpelmees
    -Staartmees
    -Zwartemees
    -Glanskop
    (mogelijk ook wel Matkop, maar daarvoor moet ik de fotos nog even checken)
    -Kuifmees
    -Vink
    -Roodborstje
    -Putter
    -Sijs
    -Keep (v)
    -Merel (m)
    -Fitis
    -Goudhaantje
    -Sperwer
    -Woelmuis
    -Kikkertje

Van allen toch wel wat mooie fotos kunnen maken, alleen bij de Keep was ik iets te enthousiast, ging er eigenlijk vanuit dat ze net zo onverstoorbaar zou zijn als de Vinkjes…. Niet dus; direct weg, niet meer gezien….

Sperwer wilde uitgebreid gaan badderen, maar werd verstoord door een andere Sperwer 🙁 Beide weg…..
    Maar wel spectaculair 😀

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Op 11-2 hut 3 bezocht, het was had snachts 16 graden gevroren en het was kraakhelder. Er lag een prachtig pak sneeuw wat de setting in een sprookjeslandschap had veranderd. We hadden kranten meegenomen en op de grond gelegd om geen koude voeten te krijgen en dat hielp goed, geen koude voeten gekregen.

Helaas waren er niet veel soorten die zich lieten zien in deze kou, in totaal kwamen we op 10 soorten voor de hut, die gelukkig wel de hele dag actief waren en gulzig op het voer afkwamen en omdat de er sneeuw lag, was het echt genieten.

We hebben de volgende soorten voor de lens gehad : Koolmees, Pimpelmees, Matkop, Glanskop, Zwarte Mees, Kuifmees, Merel, GBS, vink en Roodborst.

Han en helpers weer bedankt om dit mogelijk te maken.

Hieronder een aantal foto’s van die dag.grotebontespecht202101zoomkuifmees202108zoommatkop202101zoompimpelmees202105zoomroodborst202105zoomzwartemees202101zoom

Eric Andriessen
    Verhalenverteller

Voor het eerst een fotohut geboekt op 18 februari. Was een erg leuke ervaring, er lag nog een klein beetje ijs op de vijver wat best een lelijk beeld gaf onder in de foto’s. Met een beetje croppen kom je een heel eind.

Ik wilde bijna gaan inpakken om weg te gaan, landde er plotseling een sperwer die even ging badderen

IMG_4405IMG_4496IMG_4338IMG_4265IMG_4219IMG_4096IMG_4077IMG_3993

Edwin Bosch
    Verhalenverteller

Op zondag 7 februari hadden Tom Stentler en ik hut 3 besproken, voor mij de eerste keer een hut van Han Bouwmeester. I.v.m de hevige sneeuwval die dag hebben wij de afspraak verplaatst naar woensdag 10 februari. Na een rit van 3 uur, naamloos-11naamloos-12naamloos-13naamloos-14naamloos-16naamloos-15naamloos-18naamloos-17door een enorme file, waren wij pas om 10.00 ter plaatse. Wat een mooie plek, en alles wit, ook de vijver lag onder een pak sneeuw. Een sperwer vloog over, jammer genoeg daarna niet meer gezien. We hebben een prachtige dag gehad met zon, afgewisseld door een enkele sneeuwbui. Leuk om de gangbare soorten nu eens in de sneeuw te kunnen fotograferen. Buiten de mezen, vink, roodborst, gbs, merel was ook nog een grote groep kramsvogels en een paar grote lijsters op de bessen aanwezig. Verder kwam er 1 putter even kijken en een goudhaantje zich uitgebreid wassen in de sneeuw. Aangezien er niet veel wind stond was het met de juiste kleding goed uit te houden in de hut. We hebben kansen genoeg gehad om mooie foto’s te maken. Hierbij enkelen van deze foto’s.

Petra Verkade
    Verhalenverteller

Zondagochtend 31 januari kwam Maaike mij om 6.45 uur halen,  in de hoop dat we de havik of sperwer te zien zouden krijgen bij de hut. Het weer was zonnig en koud, maar daar kan je je op kleden. Wat een mooie omgeving daar. De roofvogels lieten het jammer genoeg afweten, maar wij hebben toch zo genoten van de kool- en pimpelmezen, merels, spechten, kuif-, glanskop en sijsjes (nog niet eerder gefotografeerd), roodborstje en lijster. Om 16.00 uur zijn we huiswaarts gegaan en onderweg hebben we wel zes buizerds geteld langs de snelweg. Onze dag kon niet meer stuk.DSC_3495DSC_3488DSC_3513DSC_3503DSC_3585DSC_3588DSC_3634_01DSC_3621

Bert Arons
    Verhalenverteller

Gisteren, 5 februari, met Michel Liefrink in HBN3 gezeten. Weer was vrij behoorlijk, meeste vd tijd droog, soms zelfs zo’n, niet te veel wind. We hadden 12 soorten al kwam de sijs maar een seconde. Soorten: koolmees, pimpelmees, glanskop, matkop, zwarte mees, kuifmees, roodborst, grote bonte specht, winterkoninkje, merel, sijs, vink.

Camera: Sony A9, lens Sony 200-600mm, converter Sony 1.4.

F857B704-8635-49B3-8784-C326840A6A3A27D58127-BEE1-42C8-B3FE-AF8517FF72801CCBF894-22FA-40AB-9F88-A49522AB45A4331E09D9-0844-43EC-86DB-3BA09072745626A91C0D-DE7B-43AB-B8A9-702A9A04A158A0D3BE1F-2F2C-4677-89C1-4E5FE633A0EF91AB43EE-852C-4845-BB26-B3E0A578EBCDABD90047-51CF-4EA3-BABE-A6DE853B57A0

Hein Smelt
    Verhalenverteller

Afgelopen zaterdag met mn vader een dag in hut 3 gezeten mooie dag met 11 soorten voor de lens. Voor het eerst de Zwarte mees en Kuifmees op de foto gezet. Helaas geen sperwer waar we stiekem wel gehoopt hadden.DSC_0936DSC_1052DSC_1025DSC_0684DSC_0022 (1)DSC_0700DSC_1068DSC_0475

BaukeKortleve
    Verhalenverteller

Dank je Klaas!! 🙂

BaukeKortleve
    Verhalenverteller

Fraaie Foto’s Max! de onderste foto is een Glanskop (wit v;ekje basis bovensnavel is onderscheidend). Matkop en Glanskop komen beiden voor in dit gebied, dus waarschijnlijk heb je ze beiden gezien.

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Mooie foto’s ondanks het donkere weer Max.

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Schitterende Sperwer foto’s Bauke, gefeliciteerd!

Max Lange
    Verhalenverteller

Hi allen, afgelopen zondag naar HBN3 geweest, ik hoopte op de sperwer en was niet teleurgesteld!

De hut zelf was vrij krap, laag, stoelen waarvan de leuning niet vastgezet kon worden dus continu wippen. Geen verwarming en geen spiegelglas, zoals ik wel gehad had in de vorige 2 HBN hutten. Dus dat was even spannend! Maar geen glas en alleen camouflagenet was echt geen probleem, de vogels hadden ons totaal niet in de gaten als we gewoon stil waren. Dus positieve ervaring voor mij om zonder spiegelglas te schieten, scheelt toch weer licht.

Rondom de hut wel veel zaadjes nog te zien, dus we hebben vrijwel niet gevoerd, behalve een beetje vet op de stammetjes. De dag zelf was grijs, maar droog. Einde dag kwam er wat zon maar een hoge boom houdt de zon van de vijver in de namiddag dus dat was pech. Ik ben wel benieuwd hoe het hier is in de lente, ga ik zeker proberen!

Vogels die we zagen:

• Sperwer man
    • Sperwer vrouw of juveniel (ik dacht zelf vrouw…)
    • Roodborstje
    • Vink
    • Koolmees
    • Pimpelmees
    • Kuifmees
    • Matkop
    • Winterkoninkje

Superblij met de sperwer dus!! Kwam meerdere keren badderen vlak voor onze neus. Helaas te weinig licht voor hoge sluitertijden maar dat komt volgende keer wel ;20201213-_B3A1743-bewerkt-).

20201213-_B3A2363-bewerkt20201213-_B3A2615-bewerkt20201213-_B3A2984-bewerkt20201213-_B3A3305-bewerkt20201213-_B3A3848-bewerkt20201213-_B3A3896-bewerkt

BaukeKortleve
    Verhalenverteller

Hier nog wat meer foto’s van vrijdag 4 december HBN-3, wat een geweldige dag was het! Ik heb altijd al een Sperwer van dichtbij willen fotograferen. Als je Sperwers wilt fotograferen kom dan naar deze hut!_H2A4169 crop 2_H2A4143 crop 2_H2A4125 crop 2_H2A4071 crop 2_H2A3789 crop 2_H2A3717 crop 2

J Vogelaar
    Verhalenverteller

Donderdag 10 december een groot deel van de dag doorgebracht in hut 3. Al binnen een kwartier verrast door een mannetjes Sperwer, later op de dag gevolgd door een vrouwtje. Beiden bleven kort op een stam zitten en weigerden te gaan badderen. De meeste vogels waren een groot deel van de dag alert en hadden weinig tijd om rustig te eten. In de middag veranderde dat ineens en werd er door verscheidene soorten gebadderd. Helaas was het de hele dag bewolkt waardoor we hoge iso’s moesten gebruiken.
    Soorten gespot:

– Grote lijster
    – Koolmees
    – Pimpelmees
    – Kuifmees
    – Zwarte mees
    – Grote bonte specht
    – Sperwer
    – Winterkoninkje
    – Matkop
    – Roodborst
    – VinkIMG_9257IMG_8971IMG_9088IMG_9071IMG_9125

BaukeKortleve
    Verhalenverteller

ps: Ik heb een link naar jullie site geplaatst op mijn pbase pagina (daar ook hoge resolutie versies van mijn foto’s)
    Ik heb 100en foto’s van de Sperwers dus ben daar komende tijd nog lekker mee bezig! 🙂
    https://pbase.com/geertbauke/hbn_photohides_overijssel

BaukeKortleve
    Verhalenverteller

Vrijdag 4 december hebben wij voor het eerst de HBN-3 geboekt, het was een geweldige ervaring!
    De hut ligt prachtig in het natuurgebied met heide en jeneverbes en de hele setting was fraai. Het weer was beter dan de dag ervoor bij HBN-4 met af en toe wat zon. Het was de hele tijd redelijk druk met vogels. Hoogtepunten waren de Matkoppen en Glanskoppen die door elkaar aanwezig waren; beiden hebben een heel verschillende roep dus konden we daardoor onderscheiden. Op de foto’s is voor het witte vlekje op de basis van de bovensnavel bij de Glanskop een goede manier om de soorten uit elkaar te halen.
    Hoogtepunt waren de 3 Sperwers die kwamen baden: 1 mannetje gevolgd door een iets groter en donkerder mannetje en een juveniele vogel. Prachtig om ze zo dichtbij uitgebreid te zien baden!
    Wat een ervaring! Soorten gezien vanuit de hut:
    – Sperwer (4 bezoeken van ten minste 3 vogels)
    – Grote Bonte Specht
    – Koolmees
    – Pimpelmees
    – Glanskop
    – Matkop
    – Kuifmees
    – Vink
    – Winterkoning
    – Roodborst
    – Langsvliegend: Grote Lijster, Sijs en Torenvalk
    – Rosse Woelmuis (of verwante soort)
    _H2A3475 crop 2_H2A3898 Matkop crop 2_H2A3918 Glanskop crop 2_H2A3981 crop 2_H2A4450 crop 2_H2A4090 copy 2_H2A4574 crop 2_H2A4569 crop 2

Reto Gadient
    Verhalenverteller

Zondag 15 november 2020

Mooie droge dag met een klein zonnetje en nog genoeg mooie herfstkleuren in de achtergrond.

Wij gingen voor de Sperwer en die hebben we gehad ;-)wat een show en hoe blij zijn we eindelijk gevangen in beeld , het was een hele andere ervaring zo met de netten en open doorkijk maar zeer goed bevallen.

Merk wel een stuk meer inspanning op je ogen als door glas, maar zeker een mooie ervaring die ik volgende week zaterdag nog eens ga beleven in HBN 7 😉

Door het spektakel van de Sperwer maar heel weinig andere soorten , in een flits kool en pimpelmees , vink man en vrouw , kuif mees en specht.

B35A0247-bewerkt-2B35A0430-bewerkt-2B35A0581-bewerkt-2B35A0654-bewerkt-2B35A0681-bewerkt-2

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Terugblik op 14 november

Zaterdag 14 november was mijn 10de en tevens laatste bezoek van dit jaar aan deze mooie fotohut, de dag begon regenachtig maar later trok dit bij en begon het verder op te klaren. Al met al mooi licht met uiteindelijk 13 vogelsoorten die de hut bezochten waarvan de Sperwer de hekkensluiter was. Ik had wintergasten verwacht zoals ook al in oktober maar wellicht waren deze al weer verder vertrokken, toch was het genieten en als je al zo vaak deze fotohut hebt bezocht heb ik al de nodige mooie foto’s mogen maken waar ik later nog op terug ga komen met een terugblik onderbouwd met deze foto’s.

Bijzonder vond ik het bezoek van een Boomkruiper die trachtte wat te drinken maar er niet de rust voor vond en opvloog als de rest ook opvloog. Leuk was ook een Winterkoning die vlak voor mij voorbij kwam huppelen, ook dat is gewoon genieten waarbij je geen camera nodig hebt. :-)))

Omdat ik graag met andere foto’s thuis kom ga ik altijd eerst een wandeling maken door het bos (over de paden natuurlijk) waarbij ik op zoek ga naar mooie takken, zelf had ik van thuis een betonnen schaal meegenomen die dik onder de mos zat en had een tak gevonden met heel mooi mos die even groot was als de schaal. Hiermee kon ik een mooie minisetting maken want ik fotografeer ook graag vanuit “less is more”. Dit leverde bijzondere resultaten op waarvan de nodige foto’s hieronder zijn geplaatst, naast deze foto’s ook die van de Sperwer en Boomkruiper. Ik vond het al bij al een heel mooie afsluiter ook al ging de Sperwer niet badderen, was hier te ongerust voor. Was al 2 keer eerder geweest zittend op de boomstam links voor de hut en bij de 3de keer lande ze weliswaar in het water maar bleef om haar heen kijken om uiteindelijk zonder een bad te hebben genomen weer door te vliegen. Jammer maar had al heel mooie foto’s van haar en haar partner in oktober mogen maken dus vond ik het wel prima zo.

De volgende soorten kwamen voor de fotohut: Boomkruiper, GB Specht, Glanskop, Grote Lijster, Heggenmus, Koolmees, Kuifmees, Merel, Pimpelmees, Roodborstje, Sperwer en Vink.GlanskopBoomkruiperPimpelmeesKuifmeesRoodborstjeSperwerVinkWinterkoning

Frank Bos
    Verhalenverteller

Gisteren 18-11 HBN3. Droog weer met af en toe zon en ongeveer 15 graden. We hoopte op een Sperwer en die hebben we ook gekregen. Vanaf 10 uur in de ochtend tot 3 uur in de middag was het een af en aan van Sperwers. We zijn ergens bij de 5e badderende Sperwer de tel kwijtgeraakt. Het was een geweldige dag met natuurlijk prachtige foto’s. Andere vogels hebben we bijna niet gezien, op een enkele Kuifmees en de gebruikelijke andere mezen na. Het was een geslaagde dag!D24A0081-1-3D24A0549-1-2D24A9903-1D24A0555-1D24A9923-1-2

Frans S
    Verhalenverteller

22- oktober

Dag begon met heel mooi licht, in de middag kwam er wat meer bewolking waarna het weer opklaarde. We waren erg blij met de sperwer die zich een aantal keren mooi liet zien.

De volgende soorten zijn langs geweest: Koolmees, Grote Bonte Specht, Merel, Sperwer, Vink, Pimpelmees, Kuifmees, Grote Lijster, Roodborst, Libelen, Winterkoning, Keep, Zwarte Mees, Goudhaantje, Gaai, Zwartkop en Lijster.

We hebben erg genoten van deze dag 🙂

_7R47839hbn_7R47836ahbn_7R48481hbn_7R48663hbn_7R49011ahbn_7R47181ahbn_7R47181hbn

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

Vrijdag 13 november, we waren ongeveer half negen bij de hut, de pimpelmezen waren volop aanwezig, het beloofde dus een drukke dag met veel vogels dachten we. Nadat we de eerste uren diverse vogels hadden gespot  werd het rustig, opeens diende zich een Sperwer aan voor de hut, deze ging zitten, een paar minuten, zodat we de foto’s kunnen schieten, dat gedaan vloog hij weg. Het bleef rustig tot dat we hem later spotten in een boom z’n 50 meter bij ons vandaan,  daar bleef hij diverse uren zitten, en bij de hut bleef het rustig, s’middag hebben we ook haast geen vogels meer gespot.

We hebben er wel diverse voor de camera mogen begroeten, hieronder een overzicht.

al met al een geslaagde morgen.

13 november 2020  Vogelhut 7 Lemerle _DSC592313 november 2020  Vogelhut 7 Lemerle _DSC593613 november 2020  Vogelhut 7 Lemerle _DSC596013 november 2020  Vogelhut 7 Lemerle _DSC637413 november 2020  Vogelhut 7 Lemerle _DSC638513 november 2020  Vogelhut 7 Lemerle _DSC640013 november 2020  Vogelhut 7 Lemerle _DSC641217 september 2020  Vogelen Lemele hut 7 _DSC5620

Ard Jan
    Verhalenverteller

Gister voor het eerst een hut gehuurd (HBN-3) samen met een collega. Was een hele toffe ervaring! nagenoeg de gehele dag veel vogels voor de hut, hoofdzakelijk mezen en 2x de sperwer pal voor onze neus! Ondanks dat de mist en grijze lucht niet optimaal waren voor het licht toch best een hoop mooie foto’s kunnen schieten! Dit is zeker niet de laatste keer dat we dit gaan doen.

De soorten die we hebben gezien:

• Pimpelmees
    • Koolmees
    • Glanskop
    • Kuifmees
    • Roodborst
    • Merel
    • Zanglijster
    • Vink
    • Goudhaan
    • Winterkoning
    • GBS
    • Sperwer
    • Heggemuskuifmees (1 van 1)sperwer (1 van 1)glanskop (1 van 1)grote bonte specht (1 van 1)pimpelmees (1 van 2)winterkoning (1 van 1)
    Peter van Velzen
    Admin

Heel mooie plaatjes van die snelle rakkers Joop.

Joop Smit
    Verhalenverteller

even voor alle duidelijkheid: mijn lijstje dient dus uitgebreid te worden met het vuurgoudhaantje. Ook het goudhaantje liet zich zien.

04112020_113015_DxO

Joop Smit
    Verhalenverteller

dat klopt Peter. Op de foto zag ik pas dat het een vuurgoudhaantje was, maar ik heb mijn lijstje niet gecorrigeerd. Als je in de hut zit ben je helemaal gefocust op het fotograferen en let je niet zo op de details van de vogels. Op dat moment was ik al blij dat ik het goudhaantje (ze zijn zo beweeglijk) kon schieten.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Joop,

mooie resultaten bij deze prachtig gelegen hut. Op de eerste foto zie ik een vuurgoudhaan, een flink stukje zeldzamer dan de goudhaan.

Je vermeldt die niet in je lijstje. Ik hoop dat dit helpt. Mooie foto ook.

Peter

Joop Smit
    Verhalenverteller

Woensdag 4 november 2020 was ik in HBN3. Het was een prachtige dag en ik hoefde mij geen moment te vervelen. Het was die dag half bewolkt dus zo nu en dan kwam de zon er door. Weinig wind en ongeveer 10 graden.

De volgende vogels heb ik waargenomen:

Pimpelmees.

Koolmees

Kuifmees

Zwarte mees

Grote lijster

Sijs

GBS

Kramsvogel

Sperwer

Roodborst

Vink

Keep

Merel

Goudhaantje

Winterkoning

Glanskop

De sperwer (waar ik zo op hoopte) kwam ongeveer 11.30 uur aanvliegen. Zij bleef een tijdje voor mij poseren op een paal, om vervolgens een bad te nemen. Ik heb daar (vind ik) mooie foto’s van gemaakt.

Hartelijke groet, Joop Smit

04112020_092344_DxO04112020_081955_DxO04112020_114617_DxO04112020_115432_DxO04112020_154422_DxO

Peter van Velzen
    Admin

Op 21 oktober had ik hut 3 een dagje voor mezelf. Helaas waren de weersvooruitzichten slecht en voor de verandering bleken die meer dan te kloppen: licht tot matige regen de hele ochtend tot ca. 1400 uur en daarna lichtere bewolking met heel ja heel af en toe een doorbrekende zon. ’s Morgens dus met 3200 ISO volle opening, na 1400 uur af en toe 1600 ISO.

Of het aan het weer lag of wat dan ook: het was ongewoon rustig. Enkele (kool en pimpel)mezen, een roodborstje, een enkele vink, een paartje kuifmees, een glanskop, man en vrouw GBS, een voorbijflitsende goudhaan, en een boomkruipertje dat even de stam links achter onderzocht om na 5 seconden ook weer permanent te verdwijnen. Wel zelfs met ISO 3200 en grootste opening van de Canon EF f/4 600 mm enkele leuke opnamen kunnen maken van deze snelle rakker.

Zo rond 1330 uur dook plots van recht voor een sperwer vrouw op, en die ging op het hoogste punt van de stam links zitten, en daarmee helaas wel net aan te zien, maar niet te fotograferen.

Na enkele seconden hield ze het voor gezien (zonder dat ik daar een reden toe zag anders dan dat er geen prooi bij de hut zat, ik was muisstil). Om toch 15 minuten later weer terug te keren, naar hetzelfde hoge punt. Gelukkig dook ze toen naar de lager gelegen stam en kon ik enkele mooie plaatjes schieten. Op de snavel resten van een prooi. Dus logisch vervolg: de vrouw sperwer ging vervolgens badderen, ca. 5 minuten. Altijd weer een prachtige beleving, 4 meter voor je neus in het diepere gedeelte, terwijl de vogel, voor je gevoel, je zit aan te kijken.

Daarna verscheen er ca. 1400 uur een veel kleinere roofvogel, en die landde weer op het hoogste punt van de stam. Ik heb de vogel niet goed kunnen bekijken, want na enkele seconden verdween die even plotseling als die gekomen was. Ik heb in het logboek genoteerd dat dit waarschijnlijk een juveniele sperwer was, maar het bruine patroon op de borst en rug en de kleine afmeting (toch echt een slagje kleiner dan de sperwer man zelfs) kan ik niet uitsluiten dat het een juveniel of vrouwtje smelleken geweest is. Gewoon te kort kunnen zien, en ook maar half, vanwege de overkapping die een flink deel van het beeld van de stam afschermt.

Vanaf 1400 uur geen enkele vogel meer gezien, hoewel ik in de omgeving de roep van de kramsvogel en koperwiek (die vrijwel dagelijk worden gezien bij deze hut) zeer regelmatig heb gehoord.

Toen de zon zo rond 1500 uur af en toe doorbrak verschenen er binnen enkele tellen legio libellen. Bij gebrek aan vogels heb ik getracht die in de vlucht te fotograferen. Een van de min of meer geslaagde plaatjes is bijgevoegd.

Samenvattend, een rustige dag, met zulk weer niet vreemd denk ik. wel enkele mooie plaatjes kunnen schieten.

Han en helpers, bedankt, de hut was weer prima in orde.

boomkruiper-hut_21-10-2020_1

parende-libelles-hut-3_21-10-2020_1boomkruiper-hut_21-10-2020_2sperwer-female-hut-3_21-10-2020_1

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterend Tom!

Peter van Velzen
    Admin

Prachtige foto’s, met name de adulte sperwer man en de keep man.

50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 1,290)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.