HBN-3 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-3 resultaten

• Dit onderwerp bevat 1,289 reacties, 144 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 1,290)
  • Auteur
    Klaas Pie
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Tom. En wat een geluk met 3 Sperwers 🙂

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Gisteren 7-10 genoten van een prachtige dag in hut 3. Het weer zat zeker mee, sochtends prachtig licht in de middag wel wat kleine buitjes, maar de hele dag met 400 iso goed kunnen fotograferen. Gezeten van 8.30 uur tot 17.30 uur

De soorten waar ik op hoopte in deze tijd van vogeltrek, lieten helaas verstek gaan (Koperwiek, Kramsvogel, Beflijster), Wel waren er een aantal Kepen aanwezig. De ochtend was geweldig binnen 3 kwartier kwam er al een juveniel mannetje Sperwer de setting vanaf een tak bekijken, hij heeft hier zo’n 15 minuten gezeten. Nadat deze vertrokken was kwam er binnen 20 minuten een adult vrouwtje die ook even de setting inspecteren, deze heeft zo’n 3 minuten voor de hut gezeten om daarna te vertrekken en om het feest compleet te maken kwam na een half uur ook nog een adult mannetje Sperwer een bad nemen, dit duurde ongeveer een kwartier, daarna ging hij zich net te ver en achter een dennentak poetsen dit duurde ongeveer 3 kwartier. Had dit nog nooit eerder meegemaakt en ook nog in mooi ochtendlicht. Dit had natuurlijk wel zn weerslag op de rest vd dag. in de ochtend was het nog redelijk druk met vooral verschillende soorten mezen. Koolmees, Matkop, Pimpelmees en Kuifmees en de Kepen en Roodborstjes bleven ook gewoon komen. Maar helaas de middag was erg rustig, ook ah eind vd dag geen echte baddersessie vd aanwezige soorten, zoals ik dat vaak zie. Maar mag niet klagen met uiteindelijk 17 vogelsoorten voor de lens waaronder dus de 3 verschillende Sperwers. Ik heb genoten en nu nog veel uit te zoeken.

Hierbij de lijst vd vogelsoorten die we voor de lens kregen :

Koolmees
    Pimpelmees
    Matkop
    Kuifmees
    Keep (man + vrouw)
    Vink
    GBS
    Roodborst
    Zanglijster
    Grote Lijster
    Geelgors
    Boomklever
    Appelvink (vrouw)
    Zwarkop (vrouw)
    Merel (man+vrouw)
    Winterkoning
    Sperwer juv man (8.44-9.01) + Sperwer ad vrouw (9.20-9.22) en Adult man Sperwer badderend (9.50-10.05)
    Han en helpers weer bedankt voor deze schitterende dag.keep202001zoomgrotelijster202002zoomroodborst2020012zoomsperwer2020034zoomsperwer2020036panoramazoomsperwer2020035zoom

Peter van Velzen
    Admin

Mooi Martin, de vuurgoudhaan!

Peter

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

En nog een paar foto’s van mij.

groet Martin

Marie -José Verbeeten
    Verhalenverteller

Hoi hoi,
    Vandaag weer een dagje naar hut 3 geweest en wat voor eentje. Normaal een hut waar vaak een rol weggelegd is voor de grote bonte specht en de vinken. Vandaag was deze weg gelegd voor vele sijsjes en kepen, soms wel met meer dan 30 tegelijk rond de bak!! Dat is genieten. Terwijl ze aan het badderen waren kwetteren ze volop, een heel gezellig geluid.
    Ondanks dat we geen rover hebben gezien, wel buizerd en havik gehoord en het de hele dag bewolkt was hebben we genoten van alle kleine vogeltjes die gezellig langs kwamen:

Roodborst
    Sijs
    Winterkoning
    Merel
    Pimpelmees
    Koolmees
    Zanglijster
    Vink
    Glanskop
    Keep
    Grote lijster
    Grote bonte specht
    Kuifmees
    Groenling
    Koperwiek
    Zwarte mees
    Appelvink
    Vuurgoudhaan
    Boomklever
    Matkop
    Goudhaantje
    Fitis
    Staartjes
    Heggemus
    Gaai

Bij vertrek uit de hut nog 2 raven boven ons hoofd :-).

Grote lijster

Keep
    <p style=”padding-left: 40px;”>Zanglijster</p>

Ik ben benieuwd wat er in de andere hutten is gezien vandaag ;-)!

Groetjes Martin en Marie-Jose

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Dank je wel Bas.

Het verslag heeft betrekking op fotohut 3 van Han Bouwmeester. Deze ligt in de wijde omgeving van Ommen.

Groet, Klaas.

Bas
    Verhalenverteller

leuk verslag. Over welke hut gaat dit?

groet Bas Schreuder

Klaas Pie
    Verhalenverteller

26-09-2020 Samen met Mirjam een dag doorgebracht in de hut HBN-3. Het weer is heel erg meegevallen. Volgens de berichten zou aanvankelijk alleen de ochtend nog goed worden, maar de middag werd uiteindelijk ook prima. De hele dag goed licht om te fotograferen. En de vogeltjes werkten ook heel erg goed mee. Gedurende de hele dag was er leuke bedrijvigheid. Met enige regelmaat lieten zich mooie soorten goed zien. En twee Appelvinken hadden een wat fanatiek onderonsje.

Screenshot_20200926-222623~2

_KPI5176

_KPI5175_KPI5174_KPI5173_KPI5172_KPI5171

Han de Zwaan
    Verhalenverteller

Zondag 13 september heb ik samen met mijn dochter de eerste HBN ervaring gehad en ik kan zeggen die was geweldig! Dit gaan we zeker vaker doen. Wat was alles prima verzorgd. Bij de start wel wat last van condens aan de buitenzijde van het raam, maar na het starten van de ventilatoren was dit redelijk snel opgelost. Het was een dag met prachtig weer.

Kool- en pimpelmezen waren direct volop aanwezig. Daarna werd het een poosje redelijk rustig. Maar rond 10:30-11:00u hadden we een ware invasie van vele soorten: behalve de mezen, een spechtenfamilie (grote bonte), Vlaamse gaai, zwartkop, vinken, bonte vliegenvanger, goudhaantjes, fitis en iets wat een slag groter is dan de fitis, een spotvogel?? Kan dat?. Voorts nog boomklever en boomkruiper, roodborst en winterkoning. Je wist bijna niet waar te kijken/ te fotograferen. Na het middaguur werd het rustig. Mooi tijd om een sanitaire stop te gaan maken. Voor ons vrouwen zijn de opties op dit gebied genoemd in de handleiding toch wat minder ;). Maar gelukkig is de B&B bij de toegangsweg meer dan dat en is ook een echte horecagelegenheid. Super zo dichtbij!

’s Middags blijft het wat rustiger, maar de meeste soorten komen nog wel een keer langs. Helaas geen sperwer of havik, de eerste had zich de vorige dag wel laten zien, volgens het logboek. Maar er moet wat te wensen overblijven!

Kortom we hebben een geweldige dag gehad!

Eén tip: achter de tafel worden twee takken met een tyrap bij elkaar gehouden. Zou wel handig zijn als het uiteinde wat korter werd afgesneden. Had nu een storend effect bij de Vlaamse gaai ( wel oplosbaar achteraf)

En Rini, zie in het forum dat jij en Grace ook onlangs bij de hut geweest zijn (prachtige havik foto’s!) Al heb ik je nooit ontmoet, onze digitale paden kruisen elkaar wel. Helaas even geen (Afrika) fotoreizen met Jeroen, zullen jullie ook wel missen 🙂Vogelhut Rijs 2020-09-13 109aVogelhut Rijs 2020-09-13 257aVogelhut Rijs 2020-09-13 463aVogelhut Rijs 2020-09-13 644aVogelhut Rijs 2020-09-13 883aVogelhut Rijs 2020-09-13 1025aVogelhut Rijs 2020-09-13 1441akVogelhut Rijs 2020-09-13 085

Justin Hachenberger
    Verhalenverteller

19.08.2020

On wednesday my girlfriend and I visited HBN3 and we were looking forward to photograph some birds with the beautiful heath in the background. We arrived around 6.30 in the morning. The weather was really nice throughout the day – mostly sunny with light clouds.

I was especially happy to see and photograph my first crossbill. Two females showed up three times in the afternoon. Overall we have seen (only) 11 species this day. It got really quiet after 10 in the morning as it got hot and I also think that there was a sparrowhawk around the hut. But nevertheless we had a great day 🙂

• Great tit
    • Blue tit
    • Marsh tit
    • Robin
    • Great spotted woodpecker
    • Tree pipit
    • Grosbeak
    • Coal tit
    • Crested tit
    • Chaffinch
    • Crossbill

20200819_1409_CER_683720200819_0930_CER_668920200819_1528_CER_6848

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Bijgaand een 3-tal foto’s van afgelopen zondag.

DSC_0162-denoise-clear.jpg DSC_0220-denoise-clear-sharpen-stabilize.jpg DSC_0611-denoise-clear.jpg

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Fraaie platen Rini!

Vandaag zaten Peter Wimmers en ik er weer, als afsluiter van een 3-daagse (vrijdag HBN8, zaterdag HBN5 en vandaag dus HBN3). De weersvooruitzichten waren niet best, maar afgezien van een bui op het moment dat we net de setting aan het gereedmaken waren (tegen 07:30 uur, we zijn toen maar ff een kwartiertje naar binnen gevlucht en hebben het werkje daarna afgerond), is het de hele dag droog gebleven en was er het grootste deel van de dag meer dan genoeg licht voorhanden. Ik had behoorlijk last van m’n rug na de 2 hutdagen die we al achter ons hadden, dus heb 3x een plaspauze gebruikt om een klein rondje door het fraaie bos te lopen. Op die manier kon ik het toch nog uithouden tot een uur of 18:30.
    Uiteraard hoopten we weer op een vliegshow van de juveniele havik. Deze verscheen ook wel vrij snel op de rechter stam achter de vijver, maar vertrok al na 10 seconden, ons zonder foto’s achterlatend omdat we de beslissing hadden genomen om niet te bewegen, in de hoop dat de havik bij de vijver zou komen. Helaas zou dit prachtbeest niet nog eens in ons vizier verschijnen…
    De uiteindelijke lijst : havik, koolmees, pimpelmees, glanskop, zwarte mees, merel, zanglijster, vink, goudvink, geelgors, putter, sijs, winterkoninkje, roodborst, gekraagde roodstaart, vlaamse gaai en een witgatje. Vooral de putters waren veelvuldig en vaak in grote getale (vooral juvenielen) aanwezig, soms wel met 12 tegelijk.
    Foto’s volgen later.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooi verslag van je dag bezoek aan hut 3 Rini .
    Een prachtige serie v/d ( roof ) vogels die velen van de bezoekers van deze hut graag voor de lens zouden willen zien !!
    Prachtige foto’s maar wel krap in beeld , heb je deze gemaakt met een grote vaste lens of zo uitgesneden .

Peter van Velzen
    Admin

Top Rini, prachtige opnamen.

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Fotohut verslag d.d. 18 juli 2020
    Vorige week zaterdag dag was het voor mij de 7de keer dit jaar dat ik deze fotohut mocht bezoeken en nu eindelijk weer samen met mijn vrouw Grace. ‘s-Ochtends 4.00 uur liep onze wekker af om 3 uur later er helemaal klaar voor te zitten voor wat er komen gaat. We hadden gehoord van de juveniele Haviken en zouden het wel zien, het over ons heen laten komen wat er wel of niet zou gebeuren. We werden al wel door ze verwelkomt toen we onderweg naar de fotohut liepen als ook toen we e,e,a, bij de vijver in orde aan het maken waren. Het zou mooi weer worden en dat werd het ook met perfect licht, geen hard zonlicht of harde schaduwen; alleen af en toe een beetje zon. Rond 8.30 kwam van de rovers als eerste de Sperwer vrouw maar ging gelijk weer weg om uiteindelijk om 10.50 uur terug te komen en nu wat langer. Ze keek constant om haar heen en vooral naar boven waar de 2 juveniele Haviken regelmatig luid schreeuwend over het gebied vlogen, ook tijdens de baddersessie keek ze regelmatig naar boven. Nadat ze was weg gegaan kwam het kleine spul langzaam aan weer terug om uiteindelijk rond 13.37 uur weer te vluchten omdat, ja hoor, één van de Haviken linksvoor de fotohut neer streek. Wauw, we keken elkaar aan en wat een pracht exemplaar. Lieten hem rustig om zich heen kijken en probeerde af en toe een foto van hem te maken, daarna zette hij de pas richting vijver en mochten al meer foto’s maken. Uiteindelijk liep hij het water in en mochten de camera’s ratelen; wat een feest voor zowel hem als voor ons. Na een uitgebreid bad vloog hij linksachter een boom in en dachten dat hij zich niet meer zou laten zien, totdat de andere Havik naar hem leek te roepen en hij tevoorschijn kwam en terug schreeuwde om te laten zien waar hij zat. Hij kwam tevoorschijn en ging poetsen en keek regelmatig om zich heen en af en toe terug schreeuwend naar de andere Havik, rond 14.00 uur vloog hij uiteindelijk weg en hoopten we een klein beetje dat de andere Havik ook nog een bad zou komen nemen of de Sperwer man maar dat gebeurde niet meer; hadden gewacht tot tegen 18.50 uur.
    De hele dag door was er wel leven voor de fotohut met soms lange pauzes en uiteindelijk stond de teller op 25 vogelsoorten hetgeen niet slecht was. Wat ons wel opviel is dat er maar 1 keer een Appelvink kwam, een juveniel. Maar ook de Boomklever liet zich niet zien en al voor langere tijd geen Kruisbek mee. Van deze laatste kon ik mij herinneren dat ze regelmatig voor de fotohut kwamen en nu dus helemaal niet, dingen die ons wel verontrusten want we weten dat de natuur aan het veranderen is onder invloed van de mens en niet geheel op een positieve manier….
    Na alles opgeruimd te hebben gingen we langzaam aan weer terug naar onze auto en mochten tevreden en met veel mooie foto’s huiswaarts keren, ‘s-avonds hebben we er nog op geklonken en zondag de eerste foto’s bekeken.
    Zondag had ik al de eerste 2 foto’s op FB geplaatst en afgelopen woensdag nog eens 3 van de Sperwer vrouw, hieronder 4 foto’s van de Havik en 4 van de Sperwer; voor ons wel de hoogtepunten van de dag. De baddersessie’s moet ik nog helemaal uitzoeken.

De 25 vogelsoorten waren: Appelvink, Bonte Vliegenvanger, Boompieper, Fitis, GB Specht, Geelgors, Gekraagde Roodstaart, Glanskop, Goudvink, Groenling, Havik, Koolmees, Kuifmees, Merel, Pimpelmees, Putter, Roodborst, Roodborsttapuit, Sijs, Sperwer, Tjiftjaf, Vink, Winterkoning, Zwarte Mees en Zwartkop.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

André, Jaap en Frank bedankt voor de positieve feedback.
    Frank: ik ben heel content met de foto’s. Het probleem zit ‘m in het feit dat wanneer ik de foto’s aanpas aan de eisen van dit forum, ik de kwaliteit erg slecht vind. Maar misschien komt dat ook omdat ik er dan op de pc teveel op inzoom. 🙂

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Maar Michel, dit zijn toch schitterende vliegbeelden van de havik.
    Proficiat.
    Denk dat menigeen hier erg blij mee zou zijn.
    Althans ik wel.

Met vriendelijke groet,

Frank

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtige beelden Michel van de vliegende Havik .
    Je heb de geboden kansen goed benut en mooie vliegbeelden kunnen maken .

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Michel kicken man, Ik vind dit al erg mooie platen hoor! Dank voor de moeite.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Op verzoek van André dan toch maar een drietal foto’s van de vliegende juveniele havik van vorige week zaterdag. Ik ben niet tevreden over de kwaliteit in dit format, maar dat zal wel aan mij liggen 🙂 .

50112073426_1733392994_o.jpg
    ISO-2000 F7.1 1/2000s

50112407202_8c033b93f3_o.jpg
    ISO-2000 F7.1 1/2000s

50116509526_51fa6ca5e1_o.jpg
    ISO-2000 F7.1 1/2500s

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Prachtig verslag Michel en deze juveniele havik gaf wel een hele bijzondere voorstelling aan jullie weg dat komt zeer zelden voor. Om jaloers op te worden! Ik heb helaas geen Facebook maar ben wel reuze benieuwd naar die vliegbeelden van die havik Ook ben Ik benieuwd naar de Instellingen waarmee je die gemaakt heb met name naar de sluitertijden

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Zaterdag 11 juli samen met Peter Wimmers HBN3 bezocht. De weersverwachting was redelijk gunstig: ’s morgens vrij helder, gaandeweg de ochtend wat bewolking en ’s middags mogelijk een bui(tje), dat alles bij een temperatuur van max 19 graden.

Toen we om 05:45 uur op de parkeerplaats waren, bleek het toch ietwat donkerder dan was voorspeld; er was laat in de nacht nog een heel klein beetje regen gevallen en de bewolkingsgrens van die zone trok nog net over de Lemelerberg. Dan maar eerst een bakkie doen bij de auto en een beetje bijpraten. Tijdens de koffie bleek al snel dat het niet lang zou duren alvorens de zon er goed door zou komen, dus niet al te lang op de parkeerplaats blijven hangen.

Tegen 06:30 uur zaten we klaar achter onze camera’s en was het wachten op wat komen ging. Een paar dagen eerder had mede-beheerder Jan Hullen na wat onderhoudswerkzaamheden een juveniele havik bij de hut gehad, daar hoopten wij natuurlijk stiekem ook op. Je weet echter dat het soms nauw luistert en dat je een portie geluk moet hebben. We hoorden al snel minstens 2 haviken ergens in de bosrand kekkeren, maar ja; horen is één ding, dat zegt niets over het wel/niet voor de hut verschijnen. Maar het houdt de spanning er in ieder geval wel in.

Een uur later zou blijken dat het ons die dag mee zou zitten; 07:30 uur vloog een juveniele havik van achter over de hut en landde op de boomstam links achter de vijver. Voorzichtig wat foto’s gemaakt en daarna snel de instellingen aangepast voor het geval de havik zou gaan vliegen. Nou, en of de havik ging vliegen; van stam naar vijverrand, van vijverrand weer naar stam etc. etc. , volgens mij is de havik wel een stuk of 6 a 7 keer aan komen vliegen vanaf stam… Dan worden de mogelijkheden om vliegfoto’s te nemen wel op een presenteerblaadje aangeleverd! Makkelijk was het echter niet; de 2 stammen achter de vijver stonden in het felle zonlicht, terwijl de vijver helemaal in de schaduw lag. Tijdens zo’n vlucht heb je natuurlijk liever overal dezelfde hoeveelheid licht. Desondanks was ik achteraf tevreden met de foto’s. Na 25 minuten hield de juveniele havik het voor gezien. We hebben ‘m gedurende de rest van de dag alleen nog maar regelmatig in de directe nabijheid van de hut gehoord, dus niet meer gezien.

Om 15:45 kwam ook nog een volwassen sperwer-man kort badderen. Helaas ging die al snel met z’n rug richting de hut zitten, maar dat mocht de pret niet drukken, de dag was namelijk toch al meer dan geslaagd! Uiterst tevreden besloten we om 18:30 uur de boel in te pakken. Er was uiteraard nog licht zat om langer te blijven zitten, maar met de hoek van de lichtinval hadden we niet de indruk dat de foto’s er beter op zouden worden en de volgende dag stond er weer een hutbezoek op de planning, dus het was mooi geweest.

De volgende soorten kwamen die dag voorbij:

01. Koolmees 02. Pimpelmees 03. Kuifmees 04. Zwarte mees 05. Zwartkop (♀) 06. Glanskop 07. Grote bonte specht 08. Vink (♂+♀+juv.)
    09. Appelvink (♂+juv.) 10. Goudvink (♂+♀) 11. Putter (♂+♀+juv.) 12. Geelgors (♂) 13. Merel (♂+♀+juv.) 14. Zanglijster
    15. Bonte vliegenvanger (♀+juv.) 16. Gekraagde roodstaart (♂+juv.) 17. Roodborst (♂+♀+juv.) 18. Roodborsttapuit (♂+♀+juv.)
    19. Tjiftjaf 20. Fitis 21. Boompieper 22. Sijs (♂+♀+juv.) 23. Sperwer (♂) 24. Havik (juv.)

De foto’s zijn te vinden op de HBN Fotohutten pagina van Facebook.

Tevens zijn er ook al enkele te bekijken op mijn Flickr-account.

Ik doe het maar op deze manier, want als ik ze conform de regels van dit forum aanpas, hou ik meestal erg slechte foto’s over.

Han en Jan bedankt!

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Dank je wel Peter!!! Ik was volop aan het googlen nadat ik door iemand binnen de groep vogelvrienden op een dwaalspoor was gebracht op een eerder door mij geplaatste foto die ik 2 weken geleden had genomen bij een andere fotohut. Deze leek heel erg op deze qua uiterlijk / veren. Ben dus heel blij met jouw reactie.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Tom en Rini,

Mooie plaatjes hoor.
    Rini, de foto die in je post is bijgevoegd is van een juveniele bonte vliegenvanger. Zonder twijfel.
    Peter

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Dagje fotohut 3 dinsdag 30 juni 2020

Afgelopen dinsdag was het al weer voor de 5de keer in de vijfde maand dat ik deze mooie fotohut heb mogen bezoeken, hiermee zit ik op de helft van 10 bezoeken verdeeld over 10 maanden en iedere maand was wel iets bijzonders. Aanvankelijk zou ik om 4.00 uur op staan maar door de weersvoorspellingen werd dit 4.30 uur. Rond 6.20 uur kwam ik aan op de parkeerplaats en bracht eerst mijn spullen naar de fotohut om daarna een stuk door het bos te wandelen op zoek naar mooie takken, na deze heerlijke ochtendwandeling was het tijd om de gevonden takken in gereedheid te brengen en hier en daar het nodige voer aan te brengen. De familie GB Specht zat al op mij te wachten als ook een aantal Vinken, rond 7.30 uur was ik klaar met alles en kon het feest beginnen. Het beloofde een koude en winderige dag te worden met de nodige regen en moest rekening houden dat de vogels niet veel zin zouden hebben om te komen. In de ochtend was dat ook zo en met name de Kool- en Pimpelmezen kwamen laat op gang, het weer viel alles mee op een paar kleine regenbuien na want ook het zonnetje probeerde er door te komen en met name het eerste deel van de middag. Iets na 18.00 uur kwam nog heel even de Roodborsttapuit en zette de teller aanvankelijk op 20, bij het bekijken van de foto’s deze week zag ik dat ik naast de Glanskop ook de Matkop had gefotografeerd en daarmee kwam de teller op 21 vogelsoorten. Door de weersomstandigheden bleven enkele soorten maar heel kort voor de hut waardoor ik daar geen foto’s van heb, andere kwamen helemaal niet. Grootste twijfel voor mij is nog steeds de Vliegenvanger of dit nu de Grauwe is zoals door anderen herkend of de Bonte, aanvankelijk had ik de Bonte geschreven maar door twijfel dit gewijzigd in Grauwe.
    Ik hoop dat iemand binnen het forum uitsluitsel wil en kan geven en heb daarom er een foto hieronder van geplaatst tezamen met die van de GB Specht, Koolmees, Merel, Roodborst (juv.), Tjiftjaf en Vink.

Rond 18.30 besloot ik op te gaan ruimen en weer tevreden huiswaarts te gaan, de volgende vogelsoorten heb ik mogen spotten: Appelvink, Boompieper, Fitis, GB Specht, Geelgors, Gekraagde Roodstaart, Glanskop, Goudvink, Grauwe- of Bonte Vliegenvanger, Grote Lijster, Koolmees, Matkop, Merel, Pimpelmees, Putter, Roodborst, Roodborsttapuit, Sijs, Tjiftjaf, Vink en Zanglijster.
    Roodborst.jpg Tjiftjaf.jpg Vliegenvanger.jpg

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Mooie foto’s Tom, ik had afgelopen dinsdag aanvankelijk ook Bonte Vliegenvanger (juv.) in het schriftje gezet maar omdat op de dagen daarvoor Grauwe Vliegenvanger was ingevuld en iemand binnen Vogelvrienden reageerde op een foto van mij die ik 1,5 weken eerder had gemaakt vanuit een andere fotohut begon ik te twijfelen en veranderde het in Grauwe Vliegenvanger. En nog steeds twijfel ik, zou jij of Han mij het verschil uit willen leggen zodat ik de vogel de juiste benaming kan geven? Ik wil er graag van leren. Alvast bedankt. M.vr.groet, Rini

Roland
    Verhalenverteller

Een opgeblazen Goudvink en een kuifmees met een echte kuif. Geweldig :woohoo:

Zoals ik al schreef, superfoto’s

Groet Yvonne (onder ander account)

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Hierbij alvast enkele foto’s van gisteren 4-7 goudvink202001zoom.jpg gekraagderoodstaart202001zoom.jpg kuifmees202002zoom.jpg roodborsttapuit2020010zoom.jpg

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Gisteren zaterdag 4-7 weer eens een dag in hut 3 op de Lemelerberg gezeten samen met een fotomaatje. De voorspellingen waren heel slecht en omdat het smorgensvroeg nog een regenbuitje zou komen, hadden we afgeproken om 7.00 uur, Bij de hut aangekomen zaten GBS, Vink en Koolmees al te wachten. Om half 8 hadden we de setting klaar en wat voer gesmeerd en gestrooid. Met het weer viel het reuze mee, het heeft heel kort nog iets gemiezerd en we hebben een klein buitje gehad, maar over de hele dag mochten we niet klagen en het licht was goed te doen. Door het bewolkte weer konden we smiddags ook prima fotograferen en hadden geen last van het harde licht. Het grootste deel vd dag kon ik fotograferen met iso 400 met 500mm F4 op 5.6 en een sluitertijd van boven 1/100 (voordeel van geen spiegelglas) in de wat donkere periodes de iso tussen 640 en 1000 iso gehad, dat was dus zeer goed te doen.
    Wat de vogels betreft viel het ook reuze mee er werd tot 13.00 uur veel gebadderd, gedronken en gegeten en er was geen moment van rust. In de middag werd het iets rustiger maar er waren altijd wel wat vinken of (juveniele) mezen op de setting. Ook het aantal soorten was echt boven verwachting, toen ik om 18.00 uur stopte , stond de teller op 26 vogelsoorten die voor de lens waren geweest en natuurlijk nog de muizen die voltallig aanwezig waren.
    Vooral de Putters waren zeer actief en zijn zeker meer dan 10x langs geweest, meestal met zn 2-en en max met 4 adulten tegelijk. Met de Mezen was het 2x over feest, Het maximum aantal Pimpelmezen wat ik tegelijk telde was 11 ex en Koolmezen 15 ex echt geweldig om te zien. Dus we hebben onverwacht een schitterende dag gehad.

De volgende 26 soorten verschenen voor de lens : Koolmees (15ex), Pimpelmees ad+ juv (11ex), Zwarte Mees juv, Kuifmees, Zwartkop m+v, Roodborst ad+juv, Merel m+v, Zanglijster (paar bezig met nestmateriaal), Gekraagde Roodstaart juv, Roodborsttapuit m, GBS m+v+juv, Geelgors m+v, Appelvink m+juv, Goudvink m+v, Vink ad+juv, Bonte Vliegenvanger juv, Fitis, Tjiftjaf, Matkop, Glanskop, Winterkoning, Boompieper, Sijs ad+juv, Putter ad+juv, Boomkruiper en Boomklever

Bij het opruimen vd setting, toen ik een stuk hout vd setting wilde terugleggen, vloog er op nog geen 1 meter van mij af een Nachtzwaluw op, (ik had hem af en toe wel licht spinnend gehoord vanuit de hut, maar niet verwacht dat ie zo dichtbij zat).
    Wat mij nog opviel in het schrift wordt bijna dagelijks melding gemaakt van een Grauwe Vliegenvanger, terwijl de juveniele Bonte Vliegenvanger niet genoemd werd, terwijl die bijna de hele dag op de setting aanwezig was;, ik denk dat vele fotografern zicht vergissen in deze soort.

Han en helpers weer bedankt voor een fantastische dag.

Ps. ik zal proberen vandaag nog wat foto’s te plaatsen.

Met vriendelijke groet

Tom

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Test geslaagd !!
    Mooie foto’s Yvonne .

Yvonne
    Admin
    Yvonne
    Admin

Dank je Roland. Ik heb een Sony Alpha Mark 7III met een Sony lens 200-600 F5.6-6.3. Heerlijke combinatie.

Roland
    Verhalenverteller

Mag ik vragen met welke camera en lens dit is geschoten?

Roland
    Verhalenverteller

Wat een mooie serie Yvonne !!

Yvonne
    Admin

En nog een paar …

DSC04268-gekraagde-roodstaart.jpg DSC04239-kuifmees.jpg DSC04131-zwartkop.jpg

Attachments:
    Yvonne
    Admin

Het voordeel van vroeg opstaan is dat je een prachtige zonsopkomst ziet. Het nadeel van vroeg opstaan is dat je vroeg moet opstaan ….
    Ik wilde per sé vroeg in de hut zijn dus weer om 4.30u bed uit en 5.00u in de auto. Om 6u zat ik achter mijn camera.
    Om 7.30u had ik al 16 soorten …. Uiteindelijk zouden dat er 22 worden. Die 6 extra kwamen verspreid over de dag en er waren hele periodes van geen activiteit. Of dat te maken had met een rover in de buurt??? Wie het weet mag het zeggen. De vogels gedroegen zich daar niet naar. Ze waren niet extra nerveus en wanneer er vogels voor de hut waren namen ze alle tijd om te badderen.
    Na 12u in de hut vond ik het welletjes. Met mijn soortenlijstje ben ik tevreden. Zitten leuke soorten tussen en ik heb een heerlijk relaxt dagje gehad.

De soorten voor de hut:
    koolmees, pimpelmees, matkop, kuifmees, vink, roodborst, putter, sijs, goudvink, geelgors, gekraagde roodstaart, gbs, appelvink, boompieper, heggenmus, goudhaantje, zanglijster, merel, grauwe vliegenvanger, tjiftjaf, fitis, zwartkop

DSC03905-zonsopkomst.jpg DSC04108-appelvink.jpg DSC04050-pimpel.jpg DSC04116-putter-jong.jpg DSC03950-geelgors.jpg DSC04125-putter.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Matthijs, ik heb je foto’s even ingevoegd.
    Peter

Anoniem

Gisteren om 4:30 de wekker gezet, tas ingepakt en op weg naar de vermaarde ‘hut 3’. Al veel verschillende hutten bezocht, maar dit was de eerste van Han. Omstreeks 6 uur parkeerde ik de auto, en arriveerde iets later bij de hut. 
    Vrijwel non-stop vogels voor de lens gehad, met als hoogtepunt een sperwer man. voor het eerst dat ik deze beauty mocht fotograferen. Han, bedankt!

IMG_0392.JPG

IMG_0281.JPG

IMG_0313.JPG

IMG_0323.JPG

IMG_0354.JPGIMG_0378.JPG

IMG_0330.JPG

IMG_0373.JPG

Anoniem

Am 10.6. war ich das erste mal in der HBN 3, hat mir sehr gut gefallen. Da es den ganzen Tag bewölkt war, war es natürlich ein Vorteil ohne Glas zu fotografieren. über den Tag verteilt viele Arten, wobei es ab Mittag etwas ruhiger wurde. Ich werde auf jeden Fall wiederkommen.

Klaas Hadderingh
    Verhalenverteller
    Klaas Hadderingh
    Verhalenverteller

Op vrijdag 5 juni hadden mijn vrouw en ik onszelf “getrakteerd” op een dagje vogelhut.
    Wonend in Ommen is de Lemelerberg natuurlijk om de hoek. Dus onze voorkeur ging, mede om die reden, naar hut 3. We hadden ons wat ingelezen over de mogelijkheden en in de beschrijving was geen woord overdreven. Het werd een prachtige ervaring!
    Met het logboek in de hand hadden we ons al verlekkerd aan de meest mooie gasten aan de plas. Helaas viel dat wat tegen, net als het weer.
    Aan het begin van de dag hadden we zelfs een beetje het gevoel, dat Han Bouwmeester, indachtig coronamaatregelen, geregeld had, dat er alleen ruimte was voor de familie specht en vink……. Die lieten zich volop zien, waarbij de spechten, voor ons gevoel, de hoofdrol hadden.
    Wanneer zie je immers 3 spechten tegelijk op een dikke tak! Later op de dag lieten zich wat meer soorten zien.
    De hut bood voor ons alles wat een (beginnend vogel-) fotograaf nodig heeft om ontspannen te kunnen wachten op wat zo’n dag je brengen gaat. We hebben er probleemloos ruim 10 uur gezeten. En we hebben al gekeken voor een vervolgbezoek, maar de hut is erg in trek…..

Netty en Klaas Hadderingh

Foto’s volgen nog

Anoniem

Prachtige serie.

Anoniem

Op donderdag 4 juni 2020 in hut 3 gezeten. Om 03:15 uur op om om 06:00 uur operationeel in de hut te zijn. Ondanks zwaar bewolkt weer hadden we van een uurtje of 09:00 uur t/m 14:00 uur droog en genoeg licht om mooie foto’s te maken. Daarna begon het licht te regenen maar was er voldoende licht om sfeer foto’s met regen te maken. Eind van de middag begon het steeds harder te regen en werd het licht onvoldoende. Zijn toch tot ongeveer 20:00 uur gebleven, je weet maar nooit 🙂 . Vanaf ongeveer 7 uur tot 16:00 uur hadden we continu steeds vogels voor de hut, daarna vermoedelijk door het mindere weer, werd het aanbod minder. De volgende soorten hebben we deze dag voor de hut gehad.
    Roodborst, geelgors, merel, gaai, kuifmees, vinken, pimpel en koolmees, matkop, zwartkop, fitis, appel en goudvink, zanglijster, grote lijster, wolmuis, eekhoorn, grauwe vliegenvanger, heggemus, goudhaantje, boomkruiper, boomklever, Ree (bok) _B5A7477A.jpg _B5A7436A.jpg _B5A7152A.jpg _B5A7034A.jpg _B5A6725A.jpg

Frank
    Verhalenverteller

Mooie foto’s!

Anoniem

Mooie serie Martin, jullie hebben je goed vermaakt zo te zien!

Groet,

Ruud Scherpenisse

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Mijn foto’s van 30 mei.
    Ook nu weer mooie soorten. Op naar de volgende keer.

Martin 4U7A3744.jpg 4U7A3784.jpg 4U7A3970-4.jpg 4U7A4098.jpg 4U7A4128.jpg 4U7A4180.jpg 4U7A4267.jpg 4U7A4281.jpg

Frank
    Verhalenverteller

Mooie lijst met soorten en ook mooie foto’s!

Anoniem

Vandaag nog een dagje in de hut en deze keer hut 3 bij Lemele.
    Het was lekker zonnig en niet al te koud, het beloofd weer een mooie dag te worden. Tijdens de wandeling naar de hut al vele vogels gehoord, als die allemaal een kijkje zouden komen nemen dan zou het een super dag zijn!
    Bij de hut aangekomen eerst het nodige gras en onkruid gesnoeid en veel water bij gevuld. De setting iets veranderd en dan de hut in en afwachten wat we te zien zouden gaan krijgen.
    Het werd dag met hele drukke periodes maar ook (lange) periodes waar er niks voor de hut kwam. Vanaf een uur of 11 was er nog maar weinig activiteit. Gelukkig vlogen er continu platbuiklibelles boven het water en de zandhagedissen lieten zich ook goed zien, wat een knal kleuren hebben die! Tijdens de stille periodes gaven de vogels wel mooie achtergrond muziek.
    Wat ons vandaag wel op viel was dat er hier nog bijna geen juveniele vogels waren. Gisteren bij hut 8 vele juvenielen gezien.

Onze vogels van vandaag:
    Vink
    Grote bonte specht
    Roodborst
    Koolmees
    Pimpelmees
    Glanskop
    Roodborsttapuit
    Appelvink
    Goudvink
    Boomklever
    Geelgors
    Putter
    Zwartkop
    Fitis
    Gekraagde roodstaart
    Kuifmees
    Merel
    Boompieper
    Zanglijster
    Grauwe vliegenvanger
    Grote lijster
    Tjiftjaf

En nog een aantal andere dieren:
    Hoornaar
    Kikker
    Eekhoorn
    Platbuiklibelle
    Muis
    Zandhagedis

Groetjes Martin en Marie-José

20200530_190700.jpg 20200530_103651.jpg 20200530_190835.jpg 20200530_191020.jpg

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Gave serie van de Putters. Ik vind met name de laatste heel erg fraai
    Grt Art

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Door het pracht licht waarbij het zonnetje net niet kon doorbreken kon ik onderstaande foto’s van de Putter fotograferen met een sluiter van 1/2000 sec met de iso op automatisch, dus geen hard licht en harde schaduwen maar mooi licht verdeeld over de foto’s. Dit kwam met name de laatste drie foto’s ten goede waarbij de Putter opvloog.

50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 1,290)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.