HBN-4 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN RESULTATEN PER HUT HBN-4 resultaten

• Dit onderwerp bevat 492 reacties, 100 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 april 2021 door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 493)
  • Auteur
    Jeannette Arends
    Bijdrager

Afgelopen donderdag 15 april hebben wij voor het eerst een HBN vogelhut bezocht. We waren er lekker vroeg en de zon scheen prachtig over het decor. Het was een drukte van jewelste en we werden rijkelijk beloond met mooie taferelen. De eekhoorn kwam 5 maal langs, de kool en pimpelmezen kwamen steeds dichterbij, de boomklever en boomkruiper lieten zich zien, de muis kwam links uit de hoek waarna de pad van rechts kwam. De specht kwam met zijn vrouw op visite en de gaai kwam ook buurten. De haas op de achtergrond liep voorbij net als de duif die geen zin had om even bij het water te komen. In de middag werd het rustig en met een heel tevreden gevoel keerden wij weer richting huis. Ik zeg tot de volgende keer.

HBN420210415IMG_3245HBN420210415IMG_3262HBN420210415IMG_3282HBN420210415IMG_3274HBN420210415IMG_3286HBN420210415IMG_3324HBN420210415IMG_3447HBN420210415IMG_3372

Francoise Harmsze
    Bijdrager

Bezoek aan de hut op 27 maart.

Een dag met wat buien, sommige zelfs met een klap onweer en hagel. Maar het weerhield de vogels er niet van om te komen eten en drinken. Badderen hebben ze eigenlijk niet gedaan.

Zoals gewoonlijk, heb ik weer heel veel foto’s gemaakt. Dus ik ben er nog niet doorheen. Daarom alleen een kleine selectie, en de daglijst.

FJH_6621

FJH_6873

FJH_7890

P1070350

Gerrit Bril
    Bijdrager

foto’s HBN4 13 maart 20216279D8F5-0E2A-4574-9CC7-F567CBA8ACD6B1B415FC-4621-4F6C-83BB-586AB5C462FFB017DE26-D742-47F9-A49B-B6CFC5605BCE9F24006F-8D2A-4676-A64C-65346E5A727AC6504D02-FF2E-43BE-9C61-497B06F5D9D71E61E235-BDF1-43C4-9CEA-E0DC5B1538AF4A419713-B9DF-42D8-B288-4DD351B4A6377A0D1F28-C4D9-45B3-BFB7-24F04EF2FF65

Klaas Hadderingh
    Bijdrager

Vervolg op onderstaand bericht: ( jammer van de nu vreemde volgorde)

Maar de volgende dag, tijdens een wandeling bij Haarle, zat die middelste bonte specht zomaar in een dikke eik, gewoon langs het wandelpad. KliK, klik!

IMG_5357 (1)

Klaas Hadderingh
    Bijdrager

Een bezoek aan HBN 4 op 19 februari jl.

Woensdag 17 februari pakten we het idee op om nog maar een vogelkijkhut uit de serie van Han Bouwmeester te bespreken. Het liefst op zeer korte termijn. En dat is, gezien de grote belangstelling, nog niet zo eenvoudig, zo bleek!
    Maar we hadden geluk:  hut 4 was vrij op vrijdag de 19e en die hebben we gelijk vastgelegd.

Na 3x fotograferen rondom de Lemelerberg was er nu sprake van een andere setting, maar niet minder interessant! Overwegend loofbos, al was er (gelukkig?) nog heel weinig loof te bekennen. Ruim voldoende licht dus. En, zo bleek, ruim voldoende “gevleugelde vrienden” Werkelijk de hele dag door was het een komen en gaan van mezen, vinken, de heggenmus, de merel, het roodborstje en andere “gewone” gasten.
    Een regelmatige gast was ook de boomklever en zelfs de boomkruiper liet zich zien. En net als bij de andere hutten was de grote bonte specht veelvuldig aanwezig. De middelste bonte specht liet echter verstek gaan…. Jammer, want die hebben we nog nooit in levende lijve gezien. Maar daarover later meer!
    Te midden van al dat kleine goedje zat plotseling mevrouw sperwer op een van de berkenstronken en mooi in het licht liet ze zich een tijdje bewonderen.
    Een “vreemde vogel” deze dag was het eekhoorntje, dat ons minstens 5x een tijdje gezelschap hield. Prachtig! We hebben weer genoten!

Oh ja, die middelste bonte specht….. We hebben van 8.30 uur tot 16.30 op ‘m zitten wachten, maar no

Heggenmus 001 kopiekRoodborstje 001 kopiekGrote bonte specht 002 kopiekGlanskop 002 kopiekEuropese rode eekhoorn 003 kopiek

En dan wandel je de volgende dag bij Haarle en daar zit dan die vermaledijde vogel, gewoon voor je neus in een dikke eik! Klik! Klik!

arjan seppenwoolde
    Bijdrager

woensdag 27-1-2020

erg donker en nat ,maar toch best tevreden met deze ijsvogel (kwam 4 keer langs)

arjan seppenwoolde
    Bijdrager

190A8678

Peter van Velzen
    Admin

Dank je voor je berichtje.

Mooie foto’s, zeker van de ijsvogel. Geen glas is inderdaad fijn voor de natuurbeleving en de sluitertijden, maar het heeft ook als nadeel dat de vogels makkelijker schrikken. Tja, ieder zijn voorkeur heb ik al lang geleden geleerd.

Voor het ijsvogeltje moeilijker tijden zo, ziet de visjes niet en hopelijk duikt hij niet op het ijs.

Marian Peters
    Bijdrager

Op 14-01-2021 foto hut 4 bezocht. Het was een koude dag het water van de vijver was bevroren maar een droge dag waarbij ook de zon zich liet zien. Bij aankomst om 8.30 uur was er al volop activiteit en voordat ik mijn spullen had klaargelegd waren er al 2 eekhoorntjes die dankbaar het voer aan het eten waren. Dit was mijn hoogtepunt van de dag want hierop had ik gehoopt, ze bleven ook rustig zitten eten zodat ik volop gelegenheid had om ze te fotograferen. Tot mijn grote verrassing kwam het ijsvogeltje ook langs hij probeerde nog 2x in het water te duiken maar dit was dus bevroren. Het was voor mij de eerste keer dat ik een eekhoorn van zo dichtbij kon spotten en de eerste keer dat een ijsvogel zo rustig voor mij zat op een tak dit kom je zo in de natuur niet tegen. Ik had al eens in HBN 3 en 5 gezeten maar 4 vind ik zelf de mooiste omdat er geen glas in zit je krijgt dan meer het gevoel dat jezelf ook in de natuur zit. Ik fotografeer als hobby en doe dit nu 3 jaar, een schuilhut geeft je de mogelijkheid om veel te oefenen in je eigen tempo.  Verder heb ik volop koolmezen, pimpelmezen, mussen, merel, roodborstje, en vinken gezien. De goudvink kwam ook heel kort nog langs vlak voor de hut maar was ook gelijk weer weg. Ik heb nog veel te leren maar optimaal genoten in deze hut.IMG_9444IMG_9625 (2)IMG_9593 (2)IMG_9632 (2)

Saar
    Bijdrager

Op 8 januari 2021 bezochten mijn man en ik voor het eerst een vogelfotografiehut. Op dinsdag zagen we dat de weersverwachting voor vrijdag mooi was en besloten we dat het er eindelijk van zou komen. De keuze voor HBN-4 was eenvoudig: het was de enige hut die op zo korte termijn beschikbaar was.

Omdat de weersverwachting was omgeslagen (mijn verwachting was inmiddels de hele dag alleen maar kletsnatte vogeltjes te zien), startten we niet al te vroeg: rond half tien pas. Uiteindelijk viel het met de verwachte regen enorm mee: we hebben nauwelijks een spat gezien en heel af en toe kwam zelfs de zon door.Het was ijskoud; we hebben de verwarming uit Spartaanse overwegingen uit gelaten. Ik was ondanks de kou heel blij dat deze hut geen glas, maar open luiken met camouflagedoek heeft. De koolmezen wipten nog nèt niet naar binnen.

Ik fotografeer met een Nikon CoolPix P950 en heb steeds variërend tussen 0,3 en 1 onderbelicht. Normaal is mijn uitgangspunt zo min mogelijk nabewerking, maar omdat ik had gelezen dat het licht bij deze hut uitdagend was (vrij donker), heb ik me bewust óók gericht op foto’s die in de nabewerking (niks spannends: uitsluitend belichting, vignettering, contrast, verzadiging e.d.) een bepaalde spanning  zouden kunnen krijgen.

Ik hoopte hartstochtelijk op de middelste bonte specht, want die heb ik nog nooit gezien. Helaas liet dé diva van deze hut zich niet zien, maar we hadden toch een erg leuke dag met Grote Bonte Specht (m), Boomklever (geringd), IJsvogel (m+v), Vink (m+v), Kool-, Pimpel- en Mat-/Glanskopmees, Roodborst, Heggenmus en Winterkoning. Bij vertrek dook ook nog even een muis op.

Al met al een ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is!

HBN-4_1HBN-4_2HBN-4_4HBN-4_3HBN-4_5HBN-4_6HBN-4_7

BaukeKortleve
    Bijdrager

dank voor de tips Jaap! Ik ga ermee oefenen volgende keer!

Jaap . Deenik
    Bijdrager

Hoi Bauke .

Tip voor HBN Hut 4      is 1/1000 sec kan ook 150 sec vanaf statief en iso tot ongeveer 1600 en bij de lens –  beeldstabilisatie uitzetten .

En veel testen/ uitproberen met div instellingen van je Camera !!

BaukeKortleve
    Bijdrager

Beste Jaap
    Dank voor de reactie!
    Ik heb een Canon EOS 7D Mark II met 100-400 lens
    Bij de MBS foto’s: 1/1000s f/5.6 at 310.0mm iso8000
    Sommige foto’s die dag op nog hogere iso geschoten.
    De dag erna in HBN-3 waren mijn foto’s veel scherper vanwege het betere weer en andere lichtomstandigheden.
    Voor HBN-4 graag tips hoe ik met minder licht toch scherpere foto’s kan maken.
    dank! Bauke

Jaap . Deenik
    Bijdrager

Goedendag   Bauke Kortleve .

Leuk dat dit een mooie ervaring is voor je fotografie hobby van vogels .

Mooie soorten gezien bij deze hut bezoek en enkele foto’s van de mibo hierbij geplaatst .

Als je verder wil met deze kant van fotograferen kun je hier ook aan mede fotografen om advies vragen bv.

Welke type camera en lens heb je hier gebruikt !!!!

Voor betere inzicht wat je mogelijk anders kan doen met betrekking tot je instellingen is het handig om bij je geplaatste foto de exif

gegevens erbij te vermelden zoals  ISO – Diafragma ( F getal ) en Sluitertijd ( sec ) !!!!!!!!

Mogelijk dat je bij je volgende hut bezoek al gebruik kan maken van ————————–  !!!!

BaukeKortleve
    Bijdrager

Donderdag 3 december onze eerste keer in een HBN hut. We hadden 2 dagen geboekt met HBN-3 de volgende dag (zie mijn post bij HBN-3). We hebben er paar heerlijke dagen gehad in Twente en de fotohutten waren een heel bijzondere ervaring. Meestal fotografeer ik vogels ‘on the go’ in het veld en ik wou graag eens deze manier van vogels observeren en fotograferen proberen. Ons doel voor HBN-4 was de Middelste Bonte Specht (een nieuwe soort voor ons voor NL #297). De dag ervoor zagen we al een MBS tijdens een wandeling op landgoed Twickel, waar we ook Zwarte Specht zagen. De dag van HBN-4 was erg grijs en regenachtig, we arriveerden om 8.30 bij de hut waar het al druk was met vogels. Na het neerleggen van voer en vetsmeren installeerden we ons in de hut. Ik ben geen ervaren fotograaf en worstelde een beetje met de camerainstellingen in deze donkere weersomstandigheden. Echt scherpe foto’s heb ik niet kunnen maken, maar we hebben desondanks echt genoten!
    Soorten voor de hut: Eekhoorn, Rosse Woelmuis, Koolmees, Pimpelmees, Glanskop, Roodborst, Vink, Merel, Heggenmus, Boomklever, Boomkruiper, Grote Bonte Specht en ja! na een paar uur ook de Middelste Bonte Specht die zich fraai liet bekijken.
    Groene Specht en Koperwiek waren ook aanwezig maar niet voor de hut.
    Heel fijn om vogels zo mooi dichtbij in zo’n fraaie setting te observeren en fotograferen.
    Ik zag het als een goede oefendag om wat ervaring op te doen met deze wijze van fotograferen. De volgende dag HBN-3 dat was een geweldige ervaring! Wij komen zeker terug naar deze en andere hutten.
    Dank aan Han en de vrijwilligers die dit mogelijk maken!

_H2A2617 crop 2_H2A2607 crop 2_H2A2590 crop 2

Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie foto’s weer mensen. Hut 4 is goed in trek bij de vogels en eekhoorns momenteel

Jaap de Leeuw
    Bijdrager

Erg leuke dag, koud maar redelijk windstil met natuurlijk eerst de eekhoorn die kwam scannen wat er te eten viel. Grote bonte en groene specht, kool en pimpelmeesjes, boomklever en boomkruipertje verderop, de sperwer die even in de boom achterin ging zitten. Helaas net te vroeg weg om de ijsvogel te kunnen zien toen de regen begon te vallen.

watermarksmall_jdl_1486watermarksmall_jdl_1420watermarksmalljdl_1315watermarksmalljdl_1305

Jaap de Leeuw
    Bijdrager

watermarksmall_jdl_1275watermarksmall_jdl_1279watermarksmall_jdl_1328watermarksmall_jdl_1297watermarksmall_jdl_1334watermarksmall_jdl_1350watermarksmall_jdl_1368watermarksmall_jdl_1376

Karin van Leeuwen
    Bijdrager

Op 24 oktober hebben we genoten van een dag in deze leuke hut. Het was een grauwe dag met enkele buitjes, maar wij hebben ons prima vermaakt met de bezoekjes van met name de middelste bonte specht, koperwiek en ijsvogel!

XAW_1392XAW_1173XAW_1440XAW_1412XAW_0596XAW_1457XAW_1012XAW_0978

Behalve bovenstaande soorten ook nog koolmees, pimpelmees, boomklever, roodborst, merel, heggenmus, vink, winterkoning en houtduif gezien deze dag.

Ronald Schalekamp
    Bijdrager

18 november, een korte impressie;

_1010185-bewerkt-kleiner

_1010161-bewerkt-kleiner

_1430543-bewerkt-kleiner

_1010273-bewerkt-klein

_1430777-bewerkt-kleiner

_1430786-bewerkt-klein

_DSC2476-klein

https://ronald-schalekamp.zoom.nl/fotos/index.html

Carola Michielsen
    Bijdrager

Zondag 8 November, prachtig weer, koude start met veel grondmist maar een mooie zonnige dag. Lekkere drukte voor de hut, zeker toen de ijsvogel met veel kabaal zo’n 5 minuten voor de hut verbleef. Wauw! Trillend van de adrenaline maakten we onze eerste foto’s van dit prachtige vogeltje! Ook de boomkruiper was voor ons nieuw voor de lens net als de middelste bonte specht die een paar keer langskwam. Wat een heerlijke dag! boomkruiper

ijsvogel op tak

ijsvogel voor je neus

mbs op tak

mbs op boom

boomklever spiegelbeeld

2 koolmezen

Yvonne
    Admin

Zoals al eerder gezegd, echt prachtige foto’s Rick! Heel sfeervol.

Yvonne
    Admin

Zoals al eerder gezegd, echt prachtige foto’s Rick! Heel sfeervol.

Rick Robaard
    Bijdrager

Ik vergat de middelste bonte nog….01 Mibo

Rick Robaard
    Bijdrager

Afgelopen woensdag 4 november heb ik met Herry Borrink deze hut bezocht. Qua licht was het altijd al mijn favoriete hut, maar nu is ook de setting helemaal geweldig. Het was een zonnige dag en ik heb geprobeerd optimaal gebruik te maken van de spotlight mogelijkheden. De ochtend was echt top met mannetje en vrouwtje ijsvogel en de mibo.  In de middag was het duidelijk minder spectaculair maar dat mocht de pret niet drukken. Ik ben tevreden over de resultaten.

Groet, Rick12 IJsvogel man001 IJsvogel vrouw07 Eekhoorn05 Pimpel08 GBS10 Heggenmus

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 493)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.