HBN-4 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-4 resultaten

• Dit onderwerp bevat 518 reacties, 116 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 november 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 151 tot 200 (van in totaal 519)
  • Auteur
    Han Bouwmeester
    Admin

Hallo Andreas,

Vielen Dank für Ihren Beitrag. Schade, dass ich Ihren Anruf nicht bemerkt habe und dass Sie Probleme mit der Suche nach der Hütte hatten. Die Route in der Karte ist zwar auf Niederländisch, aber die deutsche Version war in der deutschen Sprache Informationen, die Sie erhalten haben. Ich muss sagen, dass wir noch nie Probleme mit deutschen Gästen hatten, die es nicht finden konnten, aber ich werde sehen, ob wir das noch weiter verbessern können.
    Ich kann mir vorstellen, dass Sie mit der Arbeit des Landwirts nicht zufrieden waren. Dennoch wissen wir, dass sich das nicht auf die Vögel auswirkt. Schließlich sind sie an dieses Umfeld gewöhnt. Ich bin sehr gespannt auf Ihre Beobachtungen und Bilder.

Anoniem

Hallo zusammen , ich war heute in der Hütte 4. Um 6:30 bin ich aus Düsseldorf los gefahren und war kurz nach 9 Uhr am Tresor . Bis dahin hat alles gut geklappt , ich holte die Mappe von Hütte 4 aus dem Tresor und versuchte aus der Wegbeschreibung schlau zu werden , was mir nicht wirklich geglückt ist , da ich kein Holländich kann . Auch der Anruf beider Nummern brachte mich nicht weiter , da keiner zu erreichen war .
    An Hand der Karte konnte ich den Parkplatz ausmachen , nur wie geht es weiter ?
    Also habe ich den Text mit Google übersetzt so das ich dann um 10:30 in der Hütte war .
    Dann mal fleissig Fotografiert , Wetter war so weit ok , Hütte auch . Dann das nächste Highlide , als ich dort an gekommen war sah ich den Bauern wie er das Feld rechts von der Hütte mit Hülle besprühte , ich dachte mir nichts weiter dabei und machte weiter Fotos, nun gegen 13 Uhr war er dann bei mir angekommen .
    War mir dann aber auch egal das ich später dann über das Güllefeld zurück muste.
    Zusammen gefasst war es ein gelungener Tag .
    Bilder werde ich noch nachreichen .
    Ich hoffe das ich die Hütte und das Gelände ordentlich hinterlassen habe und wieder kommen darf.

Gruss Andreas

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Yvo,
    ik heb de foto’s even ingevoegd. Voor een volgende keer, na de selectie van de foto nog even voeg in selecteren.

Peter

Anoniem

En nog wat laatste foto’s

Anoniem

Op dinsdag 12 februari hebben mijn vrouw en ik gefotografeerd in hut 4. Het was een bewolkte dag, met af en toe het zonnetje er doorheen. De hut zag er mooi uit, en de setting rondom de bak was mooi. Helaas hadden eerdere bezoekers als hun voerresten en vet laten zitten. We hebben zelf niet gevoederd, alleen voederresten die in het zicht van de foto’s zaten weggehaald.

Verder mogen we niet klagen, een leuke dag gehad. De drukte rondom de hut varieerde nogal, maar wel een leuke verscheidenheid aan vogels gezien, waaronder de MiBoS. Deze kwam maar liefst drie keer langs, soms onderbroken door zijn grotere broer. De boomklever had de dag van zijn leven en was niet weg te slaan. Dacht zeker dat het een all you can eat buffet was 🙂

De soorten die we hebben gezien:
    – middelste bonte specht
    – heggemus
    – glanskop
    – merel man
    – koolmees
    – pimpelmees
    – GBS
    – vink M/V
    – boomklever
    – roodborst
    – winterkoning
    – muis (weet niet welke soort)
    – boomkruiper
    – vlaamse gaai
    – eekhoorn
    En een groene specht gehoord.
    Om 900 waren we er (eerder nog te schemerig), om 1515 opgehouden ivm rust bij de hut.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie van je doelsoort op deze regenachtige dag .

Peter van Velzen
    Admin

Mooi Andre, tja ze moeten toch eten, of het nu regent of niet. De vogels hebben niet de luxe om alleen te gaan foerageren als het droog is :<))

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Zondag 10 februari op een kletsnatte zondag HBN 4 bezocht.
    15mm regen beloofde niet veel goeds maar deze dag stond voor mij allang vast
    om speciaal de MIBO op de plaat te zetten. Maar zou deze verschijnen op deze wel erg natte dag
    De dag begon om 8 uur met regen maar de eekhoorn was al snel op het toneel om daarna niet
    meer te verschijnen die dag. Het bezoek aan deze hut was voor mij meer dan 2 jaar geleden en dit was voor mij het 2de bezoek aan HBN 4
    Wat mij opviel was de keurig verzorgde setting met boomschors aan de randen, katjestakken en ander flora naast de zorgvuldig opgestelde stronken
    en takken rondom de vijver.
    Koolmezen en pimpelmezen zorgden voor de meeste activiteit voor de hut zo ook de altijd wel regelmatig aanwezige
    GBS. Om 11 uur was het even droog geworden en nam ik mijn kans waar om de takken/stronken opnieuw met vet in te smeren.
    Nog maar net in de hut teruggekeerd zat de MIBO van het vet te snoepen bovenop de berkenstronk. Totaal kwam deze 2 maal deze dag op de setting voor enkele
    minuten, genoeg tijd om vele plaatjes te schieten. Dus ondanks pessimistische verwachting toch zeker een geslaagde dag met dank aan de MIBO

gezien:

koolmezen
    pimpelmezen
    boomklevers
    roodborstje
    heggenmus
    glanskop
    GBS man/vrouw
    merel
    vink man/vrouw
    MIBO
    eekhoorn
    woelmuis

sized_DSC_3023.JPG

sized_DSC_3061.JPG

sized_DSC_3134.JPG

sized_DSC_3152.JPG

sized_DSC_3092.JPG

Anoniem

Ik mag de eekhoorn ook graag zien Michel 🙂

Dank je voor je leuke reactie.

Groetjes, Helma

Anoniem

Leuke foto’s van de eekhoorn, Helma! Vind de eekhoorns altijd een zeer welkome gast bij de hutten, zulke leuke dieren!

Groetjes,

Michel

Anoniem

Zal nog even een paar foto’s zetten van afgelopen 2 februari.
    De eekhoorn is bewerkt en dat ging nog wel.
    De andere foto’s zijn minimaal maar anders konden ze in de prullenbak.

Eekhoorn.png

Eekhoorn1-2.png

MiddelsteBontespecht1a.jpg

MiddelsteBontespecht1c.jpg

Roodborstje.png

Anoniem

Hoi Geerie,

wat een mooie foto’s kon je maken.
    Ik had al iets gezien in de hutfotografie. De mibo heb je er echt heel mooi op staan en ja, zondag was het ook het mooiste weer van de wereld hihi…..
    Wat een verschil met de dag ervoor! Ik heb genoten van je foot’s.
    Ik zal ook nog een paar foto’s plaatsen.

Groetjes, Helma

Anoniem

Hoi Robert,
    ik had me dan ook voorgenomen dat als de mibo zich zou laten zien ook daarvan foto’s te maken al was het alleen maar als bewijsplaatje maar….. werkelijk, hij kwam tot 5x toe. Misschien hadden de weersomstandigheden daar ook mee te maken want wij waren ook echt heel verrast om hem zo vaak te zien en hij bleef dan ook nog een tijdje zitten. Heb danook veel meer foto’s maar die moet ik nog uitzoeken cq bewerken..

Dank je voor je leuke berichtje 🙂

Groet, Helma

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Zondag 3 februari een dag in de hut gezeten met een vriendin.
    Het was mooi weer. Af en toe een beetje bewolking.
    De vogels kwamen al snel van het vet eten. Er was gelijk drukte.
    De vijver was bevroren. Begin van de middag landde er een Koolmees op het ijs en ging er in hakken.
    Dat was niet zo moeilijk meer, want door de zon begon het een beetje te smelten.
    Erg leuk om te zien.
    De Middelste Bonte Specht liet ons in spanning wachten. Hij kwam na de middag een kijkje nemen.
    Ik had de interne crop van de camera aan en het scherpstelpunt zo’n beetje in het midden.
    Tot het moment dat de Middelste Bonte in het zicht kwam was ik vooral de zangvogels op de foto aan het zetten.
    En de Grote Bonte, maar die is zo relaxed dat je wel tijd hebt om terug te zoomen en je scherpstelpunt kan wijzigen.
    De Middelste Bonte Specht was erg snel van hot naar her…. en je kreeg de kans niet om alles goed in te stellen. Of ik ben te traag. 🙂
    Op 1 foto van de Middelste Bonte Specht mis ik de laatste cm van zijn staart, zo balen…
    Maar gelukkig heb ik er 1 waar hij helemaal op staat. Alleen jammer dat hij iets te veel wegkijkt.
    Al met al weer een zeer geslaagde dag.

De soorten die wij hebben gezien:

Koolmezen
    Pimpelmezen
    Roodborst
    Merel ♂
    Vinken
    Glanskop
    Grote Bonte Specht
    Heggenmus
    Boomklever
    Middelste Bonte Specht
    Fazant man naast de hut en voor de vijver langs.

Hier een aantal foto’s

DSC_0990Boomkleverhbn.jpg

DSC_1019koolmeeshbn.jpg

DSC_1023GroteBonteSpechthbn.jpg

DSC_1094mbs.jpg

DSC_1100roodborsthbn.jpg

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Mooie serie van de Middelste Bonte Specht Helma.
    Ikzelf was er zondag met een vriendin. Toen kwam de Middelste Bonte Specht slechts 1 keer.

Anoniem

Prachtig Helma,
    Volgens mij had je inderdaad gelijk. In de loop van de middag bleef meer sneeuw liggen en werden de sneeuwvlokken behoorlijk groot.
    Desondanks mooie sfeerbeelden gemaakt….. en 5 maal de mibo in één sessie is uniek 🙂

Anoniem

Dank je Han 🙂

we komen sowieso weer terug in deze hut hoor want het is gewoon een prachtige stek.

Ik ben echt superblij dat de mibo er was en ook echt veel keer kwam.

Wat heet slecht weer. We hadden gewoon nog even moeten blijven want de vaste sneeuw kwam daarna maar…… ik ben ook echt wel tevreden met deze plaatjes hoor 😉

Groetjes, Helma

Han Bouwmeester
    Admin

Toch wel erg mooie beelden Helma!
    Ik heb mezelf altijd voorgehouden ‘als het ‘slecht’ weer is; laat dat dan maar zien in je foto’s’. Dat gaat helemaal op voor deze serie en zelf mag ik dat dus wel.
    De mibo is onze vaste hut 4 gast van najaar t/m de winter. Daarna trekken ze zich meer terug om in het bos achter de hut te gaan broeden en laten ze zich (tot nu toe) veel minder zien. Maar dan hebben we weer andere mooie veren bij de hut:-))

Anoniem

Hoi Michel,

die mibo is ook echt een hele mooie specht.

En ja, het was daar wat winters die dag 😉

Goeie reden om weer een keer terug te komen daar.

Groetjes, Helma

Anoniem

De MiBO blijft een uiterst fotogenieke specht en de sneeuwvlokken op sommige foto’s geven het geheel toch een winters sfeertje!

Groetjes,

Michel

Anoniem

Dank je Zeno,
    de mibo kwam dan ook wel tot 5x toe bij de hut en dat was echt fantastisch!
    ik mag ook hopen dat deze hier blijft komen want dat zou een geweldige mooie aanvulling zijn 🙂

Anoniem

Prachtig Helma, vooral die Mibo. Ondanks het mindere weer toch nog een mooie serie kunnen maken.
    Het heeft er alle schijn van dat die mibo bij hut 4 inmiddels toch een vaste verschijning is. Wie had dat gedacht.
    Zou mooi zijn als hij zich ok buiten het winterseizoen voor de hut laat zien. We wachten het af.

Anoniem

Afgelopen zaterdag 2 februari in hut 4 geweest.
    Het weer wat was voorspeld kwam niet en we zaten dan ook een hele poos in de regen en natte sneeuw waardoor de iso veel te hoog moest.
    Om 14:00 uur de hut verlaten en dat zal je altijd zien, toen begon het dus behoorlijk te sneeuwen.
    Toch heel erg genoten in deze hut want het is een prachtige stek,

Gezien:
    ======
    – Kool en pimpelmezen
    – vinken (man/vrouw)
    – Grote bonte specht
    – Heggenmus
    – Gaaien
    – Roodborstje
    – Middelste bonte specht
    – Boomklever
    – Muisje
    – glanskopmeesjes
    – Eekhoorn

Veel foto’s konden weg maar ik zal hier alvast een paar foto’s plaatsen.
    Sowieso van het weer maar ook van de mibo…..

Roodborstenmeesfs.jpg

MiddelsteBontespecht1norm.png

MiddelsteBontespecht1d.jpg

MiddelsteBontespecht1dd.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Deze week in Polen en bar weinig mogelijkheden gehad het internet op te duiken maar dit is heel mooi wat hier allemaal voorbij komt!
    Dank voor het delen van al dit moois en tevens dank aan Robert voor het picobello bijhouden van de hut en de setting!

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Het licht was erg slecht. De iso heb ik niet hoger dan 1600 iso gezet. De sluitertijd was 1/125. Ik heb fe foto niet helemaal verscherpt. Misschien komt hij dan beter uit de verf.
    Qua scherpte was hij niet super . Bedankt voor de positieve reactie.

@Helma . Bedankt voor het compliment.

Peter van Velzen
    Admin

Geerie,
    Dank voor je berichtje op dit forum.
    Prachtig spotlight in deze foto, lijkt wel een studio opname zo goed beheerst ook qua belichting.
    Misschien kan de scherpte nog wat beter (weet niet of dit de opname condities, de bewerking, of de fotoweergave op dit forum is).

Anoniem

Hele mooie foto van de middelste bonte specht Gerrie. Top!

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Erg leuk dat de Middelste Bonte Specht zich weer liet zien.

Zelf ben ik 22 december een dag naar deze hut geweest met een vriendin.
    Het was een erg donkere dag, erg jammer. En het ging zelfs regenen. Dus de ISO moest eigenlijk flink omhoog, maar ik heb hem niet hoger gehad dan 1600 iso. En bij de meeste foto’s maar op 800 of 1250.
    En dan maar hopen dat ze gaan poseren. Ik heb erg weinig foto’s overgehouden en zo wie zo niet veel gemaakt. Gewoon genieten van de soorten die je ziet.
    De soorten die zich hebben laten zien: Koolmees, Pimpelmees, Roodborst, Boomklever, Grote Bonte Specht, Heggenmus, Winterkoning, Vink, Glanskop en Middelste Bonte Specht.
    Echt super dat de Middelste Bonte Specht zich een paar keer heeft laten zien.

DSC_0360middelstebontespechtfb.jpg

Anoniem

Prachtige foto’s Rick.

Mooi van kleur en supermooie achtergronden.
    Ik ga begin februari naar deze hut . Hopelijk dan ook mooi weer net als jij deze dag.
    De Middelste bonte specht is echt super om te zien. Ik ben blij dat hij er nog is 🙂

Groetjes, Helma

Peter van Velzen
    Admin

Rick,

Mooie foto’s van deze zeldzame specht. Prachtige donkere achtergrond, mooie houding.
    Complimenten.

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Afgelopen dinsdag besloot ik dat het weer eens tijd werd om te gaan fotograferen. Het werd hut 4. De hut staat denk ik het meest bekend om de middelste bonte specht en om het mooie licht wat daar kan zijn. Om 8.15 uur pikte ik Herry Borrink op voor een ritje van ruim een uur naar Goor en vervolgens naar de hut. Veel vroeger is bij die hut naar mijn gevoel niet noodzakelijk omdat de zon dan gewoonweg nog niet hoog genoeg staat. Na wat ruzie gemaakt te hebben met het slot ging de deur eindelijk open en konden we de prachtige setting voorzien van vet en van een klein beetje ander voer. Het blijft jammer dat er ondanks de vele waarschuwingen nog altijd zoveel voer blijft liggen….
    De vijver was voorzien van een laagje ijs waardoor badderen niet en drinken voor de vogels nauwelijks tot de mogelijkheden behoorde.
    We zaten nog maar net in de hut of er verscheen een eekhoorn voor de hut. Alltijd leuk en fotogeniek. Een halfuurtje later werden we blij verrast door de middelste bonte specht. Het was een tijdje geleden dat hij voor het laatst is vastgelegd, maar hij is er dus weer of nog altijd. Een hele goede reden om eens naar hut 4 te gaan. Al met al hebben we 14 soorten voor de hut gehad en ook nog woelmuizen en 3 verschillende eekhoorns. De lijst van soorten is als volgt:

– Koolmees
    – Pimpelmees
    – Glanskop
    – Grote bonte specht
    – Middelste bonte specht (4x voor de hut geweest)
    – Heggenmus
    – Roodborst
    – Merel
    – Vink
    – Sijs (te kort voor een foto)
    – Boomklever
    – Gaai (te kort voor een foto)
    – Winterkoninkje (te druk voor een foto)
    – Keep

Het was weer een mooi dagje van 10.00 uur tot 15.30 uur.

RP02MiBo.jpg

RP08MiBo.jpg

RP10Eekhoorn.jpg

RP14Pimpel.jpg

RP13Boomklever.jpg

RP09Koolmees.jpg

RP12Glanskop.jpg

RP07MiBo.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Robert, jij ook de beste wensen voor 2019, en veel succes in de vogelwereld.
    Bedankt ook voor de goede zorgen bij hut 4.
    Altijd een genoegen daaruit te fotograferen. Vaak gewone soorten (wat zijn we toch verwend niet), maar steeds unieke plaatjes met de nodige fotografische uitdagingen.
    Je plaatje van de MBS is echt super. Zo mooi heb ik ze nog zelden gezien.
    Daagt me uit ook zo’n plaatje te kunnen maken.?

Anoniem

@Jaap: de 3 bijgevoegde foto’s zijn niet van gisteren hoor. Maar ergens in 2018 gemaakt en voor mij de hoofdrolspelers van deze hut 🙂
    Dank

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Robert .

Mooie afsluiter van 2018 , prachtige foto’s met voor de meeste wel één wenssoort om te mogen zien bij deze hut .

Op naar 2019 met voor bezoekers van deze hut een mooie dag in de hut en dat alle bezoekers van deze site
    mee mogen genieten van je beleving met enkele van je gemaakte foto’s .

Anoniem

Jaap bedankt voor je wensen en dank, dit wordt zeer gewaardeerd.

Ook vanuit hut 4 wil ik de forumleden bedanken voor de bijdragen in het HBN forum. Je wilt niet weten wat voor een ‘drive’ dit opwekt 🙂
    Bij deze ook veel foto(vogel)plezier voor 2019 in goede gezondheid gewenst, en wie weet tot ziens!

middelstebontespecht(26).JPG

sperwer(35)-kopie.JPG

jut4poging2323.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Fantastische dag en resultaten Erik. Zo mag het wel zullen we maar zeggen.

In hut 4 gaat geen glas komen. Daarvoor is het aantal dagen dat het licht er te beperkt is te groot en bovendien hoort het luisteren naar de vogels ook bij het fotograferen er van. Menig keer hoor je alleen aan de roepjes of en wat er aan kan zitten te komen. Zelf zie ik glas echt als alternatief zodra het qua gedrag van de vogels nodig is maar is het fotograferen zonder glas meer zoals hutfotografie bedoeld is dus met de beleving van buiten maar vooral de discipline om stil te blijven en het spel met de vogel om pas af te drukken zodra die het toelaat.

Jou verhaal geeft deze beleving helemaal weer.

Anoniem

Mooi verhaal, Erik! En heel herkenbaar. Ik zat zelf vorige week in deze hut en deel je mening over het licht. In een woord: fantastisch. Ook ben ik een fan van de camouflagenetjes. Er vliegt weliswaar al snel een vogel weg als je te enthousiast bent, maar qua natuurbeleving – en natuurlijk het optimale licht – gaat er niets boven direct contact met de natuur.
    Geweldig trouwens dat je ook de sperwer zag. Die heb ik helaas niet gezien. De mannetjes goudvink zag ik wel, maar gretigheid speelde me parten. Ik had hem eerst rustig moeten laten drinken, maar dat geduld kon ik niet opbrengen en dus was de vogel al snel gevlogen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook steeds makkelijker accepteer als een vogel ervandoor gaat als gevolg van mijn eigen fouten. It’s all in the game, denk ik dan maar.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Erik na je bezoek aan hut 4 vandaag een mooi en duidelijk verslag geschreven met nog wat mooie foto’s erbij geplaatst .
    En beleving met of zonder glas bij een hut , voor beide wat voor en tegen .
    Zelf heb ik toch liever glas er voor zodat de vogels wat minder opletten op de geluiden / beweging van wat er achter het glas gebeurd . Zit meestal met meerdere in een hut plus mijn Camera is niet de stilste bij het maken van opnames .

Anoniem

@Peter ik zal nog eens naar het contrast kijken…blijf ik lastig vinden…kleine bestanden toonbaar op internet krijgen…ga me er eens in verdiepen.

@mhrroes dat snap ik heel goed dat je liever glas ziet…zeker als je met meerdere in een hut zit dan is dat zeker een pre of eigenlijk onmisbaar. Maar ik vind bij hut 4 dat het zo’n geweldige sfeer is met dat licht dat ik bang ben dat het wat minder word. Kan er naast zitten…maar een paar stops minder licht is best wel bepalend. Bij andere hutten is dat van minder bepalend.
    Dankjewel voor je compliment weer!

Anoniem

Nou Erik, zo’n 1e Kerstdag wil elke fotohut-fanaat wel 🙂
    Mooie foto’s!

Wat de discussie hierboven aangaat, moet ik zeggen dat ik persoonlijk een voorkeur heb voor spiegelglas. De directe verbinding met buiten mag dan weg zijn, maar ik kom er in eerste instantie om foto’s te maken en zou het zwaar irritant vinden wanneer de wat schuwere vogelsoorten bij de eerste klik zich al uit de voeten maken… Komt nog bij dat wanneer je op zo’n moment met meerderen in zo’n hut zit, de kans groot is dat er 1 spekkoper is en de rest baalt als een stekker omdat de vogel gevlogen is.

Peter van Velzen
    Admin

@Erik,

mooie resultaten. Ik denk dat je inderdaad een mooie dag getroffen hebt. Met karakteristieke soorten en poses.
    Misschien mag je het contrast van de foto’s nog wat opkrikken.

Peter

Anoniem

IMG_20181225_171424_147.jpg

IMG_20181225_171406_955.jpg

IMG_20181225_171218_438.jpg

IMG_20181225_171159_233.jpg

IMG_20181225_171040_960.jpg

IMG_20181225_171103_555.jpg

Anoniem

IMG_20181225_171349_926.jpg

IMG_20181225_171329_817.jpg

IMG_20181225_171313_379.jpg

IMG_20181225_171256_822.jpg

IMG_20181225_171239_206.jpg

Anoniem

Soms heb je dat. Van te voren bedenk je wat je met kerst gaat doen…overdag niet veel plannen…dagje vogelhut…maar het is best donker de dagen voor Kerst…het weerbericht gaf enigszins hoop. Dus toch maar besloten om een hut te huren…keuze genoeg. .want wie gaat er nu met kerst in een hut zitten.
    Ik wilde graag nog een keer naar hut 4 omdat het licht daar zo mooi kan zijn en niet door glas fotografeert. (Heeft voor en nadelen en voor en tegenstanders…i know)

Dus vanmorgen naar hut 4 gereden.
    Voer neergelegd en in de schemer kwam eekhoorn 1 alles al plunderen…dus kon weer opnieuw beginnen. Toch nog een paar redelijke plaatjes op 1/6s kunnen maken van deze brutale rakker die me gewoon op stond te wachten.

Toen het zonnetje doorkwam was het een drukte van jewelste…mezen vlogen af en aan en ook de gr b specht was al druk bezig.
    Opeens zat zn middelste broer op een stemmetje naast hem. Hoor vaak dat er strijd is tussen die 2 maar dit keer niet…blijkbaar nog genoeg vet veel voor 2.
    Het licht was echt super en bleef gewoon de hele dag goed…dat maakt het allemaal toch een stuk vrolijker!
    Tijd lang volop mezen en dan verslapt toch je scherpte…immers die mezen zijn er altijd.
    Toen opeens viel een rode bol naast de vijver op de rand. Goudvink…voor ik het wist maakte ik wat foto’s en 7 seconden later was het weer voorbij…maar wat gaaf…en wat een geluk dat mn oog er precies opviel terwijl mn aandacht minder was. Zo zie je maar weer…altijd scherp blijven
    Nu kwam wel het nadeel van geen glas aan bod…de goudvink hoorde de sluiter en schrok daar toch van. Gelukkig nam hij een paar slokjes en ging er toen pas vandoor.

De middelste bonte specht kwam nog een paar keer terug…en was relax maar wel alert. Zn grote broer liet hem met rust vandaag…

Ik had genoten en maakte aanstalten om te gaan vertrekken, het was wat rustiger geworden en het was mooi geweest. Logboekje nog even invullen en opruimen.
    Terwijl ik aan het schrijven was ontstond er paniek en flitste een sperwer langs. Ze plofte net buiten beeld neer en ik baalde een beetje dat er bomen in het bos staan.
    Na 10 minuten weer paniek en weer de sperwer voor de hut achter een koolmees aan. Die ontsnapte en de sperwer plofte neer op een boomstammetje. Ik wist dat ik niet kon bewegen en maar 1 foto kon maken en die moest dan ook goed zijn…gelukkig stom mn camera redelijk goed en terwijl ze de andere kant opkeek kon ik richten en scherpstellen. Na dat ze een minuutje om zich heen had gekeken vond ik het tijd worden voor de foto….en ja…wat ik dacht…1 klik en ze was weg…maar de foto…die is gelukt! Dat geeft toch wel een kick…en dat vind ik het gave van deze hut zonder glas….het is een uitdaging en je leert veel van hoe vogels zich gedragen en wat ze wel en niet aankunnen.
    Ik zal hieronder een aantal foto’s van deze geweldige dag plaatsen.
    Weer een belevenis rijker!

Wat betreft de discussie hiervoor…
    Vandaag heb ik maar weer eens gemerkt dat glas niet altijd de oplossing is. Ik vind het bij deze hut geweldig voor de beleving en de uitdaging dat er geen glas is. Ook ben ik bang dat er wat van het mooie licht verloren gaat…ik ben geen glasexpert…meer een gevoel.

Ik ben wel voorstander voor een andere vijver…merk dat het vogels tegenhoud of extra schuw worden als ze een poging doen om te drinken…zelfs de koolmezen. Dat komt door de hoge rand denk ik. Ik weet nog dat die achterste rand er niet was…toen had je veel badderende en drinkende vogels met een hele mooie achtergrond. Kan me nog een koperwiek herinneren vorige winter
    Zou zelfs willen helpen om er iets moois van te maken!

Hieronder veelste veel resultaten van deze mooie dag

Peter van Velzen
    Admin

@Martin,
    Hallo Martin, precies ook mijn ervaring met een hut bij Emmen. Mooie waarnemingen, maar lastig de kleinere vogeltjes in de zoeker terug te vinden.
    Ik was er destijds op een dag met 35 graden en veel zomervogels, inclusief een heel makke gekraagde roodstaart man. Dan is het goed te doen, maar een goudhaan was me veel te vlug af.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedemorgen allen .
    Ik volg dit nu even en elke hut heeft zijn eigen voor en tegen wat betreft soorten die je er kunt zien , maar ook hoe je alles gaat fotograferen zoals licht en achtergrond bv .
    Je kiest als bezoeker /fotograaf zelf de hut (ten) uit die je geschikt lijkt voor jou als fotograaf / bezoeker .
    Zelf heb ik al heel wat hutten bezocht de afgelopen jaren en elke hut heeft zijn eigen voor en tegen .
    Zoals @ Peter schrijft over hut 7 met en zonder glas , zeg ik door het glas zie je nu veel meer en dat de vogels rustiger zijn en de soorten die er eerst zelden te zien waren
    nu zich meer en wat rustiger zijn bij je bezoek aan deze hut .
    Kom zelf al van bijna het begin dat Han deze hutten verhuurde met enige regelmaat op bezoek , dat begon nog met HBN Hut 1 waarna dit allemaal begonnen is .
    Voor allen een een gezond en vogelrijk 2019 gewenst met mooie momenten in 1 van de HBN Hutten .
    En bedankt aan Han en alle vrijwilligers die dit allemaal mede mogelijk maken .

B44I3715-2.jpg

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Hallo Han, Peter en Zeno.
    Hier in het zuiden ken ik een hut met glas en openingen met camouflagenetje waar je je lens door kunt steken. Ik vond het lastig om door het glas te kijken en daarna door de zoeker hetzelfde te zien. Zoals Han het zegt “ik was zelf snel het richtingsgevoel kwijt waardoor ik vaak te laat was”. Dat was voor mij dus ook zo.

Groet Martin

Peter van Velzen
    Admin

@Han,

Han,
    Ik ken hut 7 nog van toen er geen glas voor zat. Het gekke was dat de vogels toen niet alleen heel schuw waren, maar ook nog schuwer dan in hut 3.
    Sinds het glas ervoor zit is die hut “the place to be” voor nogal wat zeldzaamheden, die je, ja, ook wel bij hut 3 kunt zien, maar vaak nauwelijks de kans krijgt ze te fotograferen.
    Ik ben al een keer in Nederland in een hut met fotografie sleuven geweest, evenals in het buitenland.
    Maar je hebt gelijk, kijken door het glas en dan snel, 30-40 cm verder, links of rechts door je lens de vogel zoeken is echt een uitdaging.
    Verder geeft zo’n sleuf redelijk wat beperkingen in bewegingsvrijheid van je lens, zeker een 500 of een 600, tenzij je de sleuf groot maakt, en dat schiet dan het doel (stil en onzichtbaar observeren en fotograferen) weer voorbij.
    Ik ben blij met hut 7 zoals het nu is.

Peter van Velzen
    Admin

Zeno,
    Wat je beschrijft is min of meer de constructie van de hut die ik eerder noemde. Met dien verstande dat het gat voor de grotere lenzen met “dikke” zonnekap wat krap is in die hut, wat de bewegingsvrijheid nadeling beïnvloedde.

Anoniem

Ik heb nog even zitten nadenken over de vraag hoe je eventueel spiegelglas en openingen met camouflagenetjes kunt combineren. Het is wat mij betreft niet zo dat het altijd of het een of het ander moet zijn. Ideaal is wat mij betreft aan de linker- en rechterkant van de hut een deel spiegelglas met precies in het midden – daar waar de glasplaten samenkomen – een opening waarvoor een camouflagenetje hangt. Je hebt dan de keuze om of voor het glas te gaan zitten of precies in het midden achter de opening. Die opening moet dan niet al te breed zijn zodat je toch nog makkelijk door het spiegelglas kunt kijken. Zeker als je alleen in de hut zit geeft dat veel flexibiliteit en kun je steeds voor de beste optie kiezen. Voordelen zijn verder dat het spiegelglas in de winter waarschijnlijk minder snel zal beslaan omdat er voortdurend een luchtstroom naar binnen is. Ook blijf je omgevingsgeluiden horen wat de natuurbeleving weer ten goede komt. Ik zie het helemaal voor me!

50 berichten aan het bekijken - 151 tot 200 (van in totaal 519)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.