HBN-4 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-4 resultaten

• Dit onderwerp bevat 518 reacties, 116 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 november 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 201 tot 250 (van in totaal 519)
  • Auteur
    Han Bouwmeester
    Admin

De ondieptes zijn er wel bij 4 Peter maar idd absoluut minder dan bij de andere hutten.
    Het blad halen we elke keer als we bij de hutten komen zoveel mogelijk weg maar als het eenmaal naar beneden komt gaat het hard. Eigenlijk zouden we bij hut 3 en 7 wat meer mensen moeten hebben om de beheerder hier in te ondersteunen want die twee hutten zijn best intensief.

Die koolstof systemen ken ik maar we hebben geen elektra zoals bij sommige andere hutten die bij bewoning staan. En die systemen werken alleen goed bij vrijwel constante doorstroming net als bij een tuinvijver.
    Maar mest krijg je er zo goed als niet uit. Eigenlijk triest dat dat allemaal zo maar kan maar goed; das weer een ander verhaal:-))

Ik weet het wat het glas betreft maar we hebben natuurlijk ook met mensen te maken met minder geavanceerde camera’s en lenzen. Ik ben idd aan het puzzelen met zulke lens doorvoeren. ik ben er persoonlijk verre van een fan van want in buitenlandse hutten vaak gebruik van gemaakt. Vooral bij kleinere vogels was ik zelf snel het richtingsgevoel kwijt waardoor ik vaak te laat was. Maar het is dus zeker een optie om te overwegen; idd een flinke aanpassing maar dat is nog de minste overweging.
    En ja, natuurlijk was hut 7 eerst niet van glas voorzien maar merkten we dat het gedrag van de vogels dermate schuwer was dan in de andere hutten waardoor we deze keuze maakten. Wat inderdaad ook erg goed uitgepakt heeft.

Maar bovenal en nogmaals: ik vindt het bijzonder waardevol dat ik de input van anderen hierin hoor; dat maakt het maken van die keuzen een stuk eenvoudiger.

Peter van Velzen
    Admin

Han, je kunt gelijk hebben. Als er alternatieven in de buurt met schoner water zijn dan zal water dat ruikt niet de voorkeur hebben.
    Maar ik denk dat ook de diepe randen niet helpen. Net als de begroeing die heel dicht bij de vijver komt.
    Overigens zijn er filter systemen te koop die het water goed kunnen reinigen. Gebaseerd op koolstof. Even er doorheen pompen en het water is glashelder.
    Wat me wel opviel, ook bij andere hutten is dat blad dat afzinkt na de blasval in de herfst voor stinkend water zorgt.
    Als je het drijvende blad met het netje weghaalt zie je dit blad opwervelen en dat ruikt ook niet fris.
    Dat lijkt me ook onvermijdelijk.
    Over het glas.
    Ik vind persoonlijk hut 7 juist vanwege het glas fantastisch. En het compromis met ruim een stop verlies aan licht is niet echt een probleem op normale dagen. Tja, als er de hele dag een zwarte lucht hangt en het regent is er geen kruid tegen gewassen. En de ene camera kan ook wat meer hebben dan de andere.
    Ik heb een keer in een hut mogen fotograferen waar de lens door een gat kon steken, maar je zelf achter spiegelglas zit.
    Dat was maar een keer, maar ik moet je zeggen dat de verschillende schuwe soorten erg dichtbij kwamen en de foto’s geen hinder hebben van glas (want naast lichtverlies is er toch ook verlies aan scherpte, contrast en het risico van reflecties). Het geluid van de camera was overigens wel een issue hoor (zekrr die 1DxIi. Dat is een redelijk ingrijpende verbouwing neem ik aan.
    Maar . . . . persoonlijk neem ik dat alles, dus de nadelen van glas graag voor lief. Een groene of zwarte specht, kramsvogel of een sperwer, havik, etc. op 5 meter krijg je zonder glas meestal niet voor elkaar.
    Keuzes, keuzes. Altijd lastig, vooral als je bedenkt dat je dan iets ook niet kiest :<))

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor jullie zinvolle bijdragen mensen! Daar had ik zo op gehoopt met dit forum!

Zelf denk ik dat het weinig badderen en drinken komt door de bemesting van de akkers rond de hut. Het grondwater ruikt duidelijk naar mest en heeft een zwarte look.
    Jammer natuurlijk maar ik vrees heel weinig aan te doen hoewel ik al even overweeg om water uit die nabij gelegen poel te gaan pompen. Maar het is ook zeker waar dat de vogels zich hier in een dergelijk omsloten vijver een heel stuk minder op hun gemak voelen. badderen betekend een nat pak en veel minder snel kunnen vluchten immers.

Zoals Robert al zei hadden we een eilandje aangelegd bij hut 4 maar het bleef er niet lang liggen. maar de vijver in zijn huidige vorm leent zich er ook niet zo heel goed voor omdat je al snel een lelijke achtergrond krijgt door de vijverranden.
    Het is een hele klus maar ik ben er best voor te porren om de hele vijver er weer eens uit te halen en totaal te veranderen. dat werkt vaak heerlijk verfrissend….

Glas is en blijft een overweging waarbij meespeelt dat we voor ieder wat wilt willen bieden. Maar bij hut 7 ben ik bijna zover om het er de wintermaanden uit te halen omdat het hier wel erg lastig wordt die maanden qua condens.
    Zo is er ook altijd wat:-))

Anoniem

Zeno en Peter, bedankt voor de feedback en jullie tips!

Ik loop ook al langer met het idee om een ondiep gedeelte, voor het badderen / drinken te creëren.
    In 2017 is door Han / Maurice, na een grondige wijziging in de setting, al zo’n mogelijkheid gerealiseerd.
    Aan de linkerzijde, circa 1 meter voor de achterkant, is toen een eilandje van klei ‘gepolderd’.
    Indien de waterstand in de vijver laag is kan men hier nog iets van waarnemen. Maar de bedoelde werking is helaas ‘weggespoeld’…….

Oorzaak: tijdens de hete en vooral droge zomer, van afgelopen jaar, moest deze vijver zeker 2 maal in de week worden aangevuld met water.
    Dit aanvullen en de bijbehorende circulatie (wegspoelen) zorgde ervoor dat het kunstmatige eilandje helaas ten onder ging.
    Buiten de warmte / droogte was het sterretjes mos eigenlijk de grootste dader. Je wilt niet weten hoeveel water door dit mos wordt geabsorbeerd waardoor het bijvullen van de vijver noodzakelijk was.
    Het was ook mijn eigen bewuste keus om dit mos langs de rand te poten. Vooral voor een boshut en de mogelijke aanwezige vogels vind ik dit passend (o.a. prachtige setting hut 5)!
    Ieder voordeel heeft z’n nadeel.

Maar een uitdaging ligt er, en wordt door jullie ook bevestigd. In 2019 ga ik hier mee bezig, tips / suggesties zijn altijd welkom (liefst per PM).
    Al met al een mooie gedachtewisseling hier, en dit wordt ook zeer gewaardeerd. Ook dit is de volgens mijn mening de bedoeling van dit opgezette forum.

En Zeno: de mibo , en dan moet ik voorzichtig zijn, komt de laatste tijd dagelijks en vaak meerdere malen langs.
    Daarom spreek ik niet van geluk, zoals je schreef, maar je hebt fantastische platen van deze specht vastgelegd!
    Misschien geluk dat op deze dag ook het licht meespeelde, misschien geluk dat de mibo het schroom jegens zijn grote broer (GBS) niet liet blijken.
    Maar de complimenten gaan geheel naar jezelf.

Anoniem

Dag Robert en Peter,

Bedankt Robert voor alle info over hut 4. Ik ben nou toch ook wel nieuwsgierig naar hut 4 in de zomer.
    Interessant item trouwens die vijver van hut 4. Ik denk persoonlijk dat bepaalde vogels een voorkeur hebben voor een vijver die heel makkelijk toegankelijk is en daarnaast de juiste diepte heeft. Zeg maar een soort van “inloopvijver” met verschillende waterniveaus. Verder moeten vogels volgens mij het gevoel hebben dat ze veilig en met voldoende overzicht kunnen drinken en badderen. Omdat de vijver van hut 4 iets dieper ligt dan de vijvers bij de andere hutten, is het wellicht zo dat badderen ze eerder afschrikt. Aan de andere kant heb ik vorige week welk gezien dat ook schuwere soorten er gewoon gaan drinken. Soms hangen ze daarbij zelfs bijna op kop. Zo zag ik een enkel sijsje even drinken bij een wat steiler gedeelte.

Wat mij naast het geweldige licht en de mooie setting ook bevalt aan hut 4 zijn de fotografeeropeningen met de camouflagenetjes. Ik ben daar misschien wat ouderwets in, maar direct contact met de omgeving heeft toch mijn voorkeur. De beleving is puurder en dat vind ik toch wel belangrijk. Daarnaast is een meegenomen effect dat je de vogels sneller leert kennen omdat je ze hoort. Ook hoor je soms dat vogels in de buurt zijn en kun je je daarop voorbereiden. Zo hoorde ik bij mijn laatste bezoek aan hut 3 dat er goudhaantjes in de buurt waren. Het gefluit van deze vogeltjes is alleen zo zacht dat je dit in een hut met spiegelglas niet snel hoort. Bij schuwere soorten vind ik het daarnaast een uitdaging om ze onopvallend te fotograferen. Eén verkeerde beweging en ze zijn weg. Regelmatig ga ik daarbij nog in de fout door te snel te enthousiast te reageren. Zo zat er vorige week in hut 4 opeens een prachtige goudvinkman vlak voor mijn lens. In plaats van te wachten totdat hij op veilige afstand zat, wilde ik hem van dichtbij vastleggen. Dat mislukte en de vogel was gevlogen. Verder de hele dag niet meer gezien.
    Aan de andere kant kan ik mij wel weer voorstellen dat mensen die altijd in gezelschap van anderen een hut bezoeken, juist een voorkeur hebben voor spiegelglas. Je kunt dan wat makkelijker praten zonder dat je direct bang moet zijn dat je vogels verjaagt. Als je – zoals ik – vaak alleen in een hut zit, speelt dat niet.
    ik heb de foto’s die ik in hut 4 heb gemaakt nog eens bekeken en stel vast dat ik bij veel foto’s een prachtige doortekening zie in het verenkleed. Heeft natuurlijk ook met het licht te maken, maar is wat mij betreft wel typisch voor hut 4.
    En ja, Robert, ik realiseer me dat ik met die MiBO wel heel veel geluk heb gehad 🙂

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Robert,

Dank voor je uitgebreide beschrijving. En ja, ook al ben ik maar 3 keer geweest, mijn ervaring, plus het uitpluizen van alle bezoeksrapporten en het logboek geven me een beeld dat met jouw beeld overeenstemt.
    Ik heb nog wel een overweging. Bij de hutten in Lemele en bij 1 XL is er een ondiep deel, daar kunnen de vogeltjes letterlijk een plasje inlopen van enkele cm’s diep. En dat gebeurt dus het hele jaar door, en door vrijwel alle soorten, tot en met boomkruipertjes toe. Bij hut 1XL zie je zelfs dat die “landtong” rechts DE plek is waar gebaad wordt, met prachtige foto’s als resultaat.
    Ik herken zo’n soort “inloopplek” niet bij hut 4.
    Zou dat een oorzaak kunnen zijn.
    Helder schoon water? Misschien, maar in de zomer is het water in de Lemeler hutten ook niet altijd fris hoor. pH, ja die heb ik niet gemeten.
    Ik heb nog twee andere ervaringen.
    Een hut bij Emmen, overal even diep, helder water en flink begroeid met waterplanten. Daar werd toen ik er was niet gebaad. Zelfs niet ten tijde van de dagen met 38 graden.
    Een hut in Rijssen. Daar wordt continue een kleine stroom water toegevoerd, het water is er relatief helder, maar er wordt alleen gebaad op het ondiepe zandstrandje, zelfs door de sperwer.
    Dus misschien is het te overwegen een ondiep plekje aan te leggen.
    Just my 2 cents :<))

Anoniem

Peter / Zeno,
    Dat klopt helemaal. Ook voordat ik beheerder werd kwam ik graag met enig regelmaat in deze hut.
    Het spotlighteffect (zwarte achtergrond) of bokeh effect (wazige lichtpuntjes door de dichte bladeren) maken bepaalde foto’s helemaal af.
    Door de jaren heen heb ik een groot arsenaal aan foto’s ‘opgebouwd’, maar bv de boomklever heb ik er zelden zo mooi opstaan als HBN4.
    Wel kan het zijn dat je continue bezig bent met de instellingen van je camera door wisselende weersomstandigheden, zie dit als een uitdaging.
    Wat betreft de vogels, de winter is in deze hut zeker de toptijd. Uiteraard door de MiBo maar ook door de activiteit die er dan heerst.
    Let wel, niet zo zeer om het aantal (zeldzame) soorten. Al is een ontmoeting met een sperwer, groene specht, goudvink etc goed mogelijk.

Zeno, je vroeg om de activiteit rondom de hut in de zomermaanden. Ik kan alleen over 2018 praten, dit was zeer wisselend.
    In het voorjaar / begin zomer was dit onverklaarbaar slecht (in tegenstelling tot andere jaren). Lag dit aan de overmaat insecten (lees rupsen)?
    Dit feit duurde toch wel 2 maanden, een beetje een radeloos gevoel kreeg ik er wel van. Gelukkig ging de activiteit begin juni omhoog, net voor de wildpix HBN huttenweek.
    Inderdaad zijn het dan hoofdzakelijk de typische bosvogels die te zien zijn, met altijd wel weer de nodige verrassingen gevangen in het heersende licht.
    De groene specht, vliegenvangers en bv de gele kwik kwamen toch met enig regelmaat voorbij.

Ook viel het je op dat door de vogels weinig gedronken en/of gebadderd wordt. Dat klopt inderdaad, uitzonderingen zijn er altijd.
    We denken dat dit te maken heeft met het water dat in de vijver wordt gepompt. Achter de hut zit een ‘wel’ waar vanuit het water gepompt wordt.
    Dit ligt in een laag (drassig) gedeelte achter de hut onder een struikperceel. Dit is zachte grond bestaand uit afstervend materiaal. Kort gezegd, dit water heeft een behoorlijke lage pH en kan behoorlijk ‘ruiken’.
    In ieder geval anders dan op de zandgronden in Lemele. Tevens zit vlak bij de hut een kikkerpoel en een stromend beekje, waar de kwaliteit van het water beter is. Maar het blijft gissen.
    Toch blijft water altijd vogels trekken, al is het alleen maar door de insecten die erop af komen. Trouwens o.a de sperwer(s) en eekhoorns drinken / wassen zich gewoon.

Je had maar 1 keer de eekhoorn gezien, dit is weinig. De laatste paar maanden wordt de eekhoorn regelmatig vereeuwigd (vaak zijn het er 2), voor sommige fotografen een ware plaag 😉
    De foto die je geplaatst hebt van de eekhoorn is de donkere variant (zwarte staart). Deze fotogenieke acrobaat is prachtig vast te leggen (Michel).
    Ook bij HBN4 heb je mindere dagen (beetje afgezaagd, maar het blijft wel de natuur) maar met een beetje geluk kom je met bijzondere foto’s thuis, of niet Zeno 🙂

Peter van Velzen
    Admin

Robert, Zeno,

Hut 4, ik ben er nu 3 keer geweest en een fotomaatje ook enkele keren, is ook een hut waar je wat geluk moet hebben. In de herfst/winter is de MBS er regelmatig. In de zomer niet. Het voedselnood tussen de GBS en de MBS laat de laatste zich vaak nerveus gedragen. In de zomer is het meer een boshut, met de reguliere soorten, mezen, vinken, GBS, boomklever etc. en af en toe een klapper.
    Wat me altijd bevalt bij mijn bezoeken aan deze hut is de uitdaging, maar ook de voldoening van het prachtige licht.

Anoniem

Dank Robert! Voor mijn gevoel was het ook een topdag. Had niet verwacht dat de mibo zo vaak langs zou komen. Ik ben nou toch wel heel benieuwd naar hut 4 in het zomerseizoen Zal dan toch wel weer heel anders zijn.

Anoniem

Prachtig Zeno!
    Je had echt wel een topdag te pakken, ook zeker gezien je lijstje!
    Bedankt voor het plaatsen van de foto’s, maar ook voor het duidelijke verslag. Leuk!
    Betreffende deze hut heb je helemaal gelijk, mooie en welgemeende woorden.
    Daar worden wij (ook) blij van 🙂

Anoniem

Dank je, Han. Ja, ik was zelf ook verbaast hoe helder de meeste foto’s waren. Had ik zelf ook niet verwacht. Kom zeker nog eens terug in hut 4.

Han Bouwmeester
    Admin

Goh geweldig mooie en heldere foto’s van de mibo zeg Zeno. Knap werk en goed geprofiteerd van zijn bezoek. Inderdaad geen sinecure aangezien ze idd nogal eens op de kop krijgen van andere vogels daar.

Anoniem

De eekhoorn heb ik maar één keer gezien dinsdag. Hij kwam zo rond een uur of 11. Wel was het een mooi, donker volwassen exemplaar. Altijd leuk zo’n eekhoorn.
    Ze zijn natuurlijk gek op pinda’s en die waren ruimschoots voorradig in de voerbakken in de hut. Het voer ging er trouwens hard doorheen dinsdag, het leek erop dat alle dieren erg hongerig waren.
    Vooral het vet is erg populair bij veel vogels!

Anoniem

Zeno, mooie foto van de eekhoorn. Ik heb een zwak voor die beestjes! In hoeverre waren ze actief voor de hut? Veel / weinig?

Peter van Velzen
    Admin

Ja Zeno, ziet er prima uit. De beperking hier blijft natuurkijk dat je met een in de camera bewerkte jpg begint. Maar deze foto is zonder meer goed. De jpg beperkingen spelen voornamelijk op scherpte en dynamisch bereik.
    Het dynamisch bereik (hoe goed kun je hoge en lage lichten aan) is voor deze foto niet zo groot. Dus daar doet de jpg niet veel schade.

Anoniem

Dank je Peter. Hieronder een foto van een eekhoorn die ik ook gisteren heb gemaakt en dit keer opgeslagen voor webtoepassingen. Hopelijk is ie zo beter.
    Eekhoorn-hut-4.gif

Peter van Velzen
    Admin

Zeno, om raw te kunnen openen heb je een recente versie van Camera raw nodig.
    Ik heb versie 11.1. Die is pas een paar weken oud en zou moeten werken.

Opslaan voor web toepassing:

File ——->.export——-> save for web.

Hoop dat dit helpt.

Anoniem

Oke Michel, bedankt voor de tip. Ga het meteen proberen 🙂

Anoniem

Zeno,

Ik kan RAW ook niet openen in mijn Adobe Photoshop. Ik zet ze altijd eerst in Lightroom om van RAW naar TTIF. Daarna kan ik ze gewoon in Photoshop openen en bewerken 🙂

Anoniem

Ook Michel natuurlijk bedankt. Ik zag jouw reactie pas toen ik die van mij al geplaatst had.
    En ja, ik kan je hut 4 echt aanraden. Echt een schitterende plek met ongeëvenaard licht.

Anoniem

Dank je Helma en Peter voor de complimenten. Ja, als de mibo in totaal 4 keer voorbijkomt, moet je natuurlijk wel je kans waarnemen.
    Ik heb helaas nog steeds in jpeg moeten fotograferen omdat ik er vorige week achter kwam dat ik foto’s in raw niet kan openen in mijn adobe photoshop. Heel frustrerend. Blijkbaar is op mijn computer niet alles geïnstalleerd wat nodig is om in raw te kunnen bewerken. Ik heb al verschillende uploads geplaatst, maar ook die zorgen niet voor het gewenste resultaat. Moet me hier nog even in verdiepen want ik ben er wel achter dat het in jpeg echt behelpen is. Ook weet ik niet hoe ik de foto’s in jpeg kan opslaan voor specifiek web gebruik. Ik kan die manier van opslaan nergens ontdekken in mijn adobe photoshop versie. Waarschijnlijk staat er een verouderde versie op, maar dat weet ik niet zeker.
    Van de drie foto’s die ik geplaatst heb staat de middelste nu niet scherp op het forum terwijl ik die thuis wel haarscherp kan krijgen. Ook dat is behoorlijk frustrerend. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe dat kan want bij mij thuis zijn alle drie de foto’s even scherp.

Ik ben er achter gekomen dat het belangrijk is om de boomstronken regelmatig met vet in te smeren om de mibo te lokken. Vanaf een uur of drie ’s middags heb ik hem niet meer gezien en ik denk dat dat te maken heeft gehad met een tekort aan vet. De boomklevers zijn wat dat betreft een aardige graadmeter want ook die laten het afweten als er geen vet meer te halen valt. Het is werkelijk ongelooflijk wat die kleine boomklevers aan vet versjouwen op een dag. Ze vliegen werkelijk af en aan en zijn echt grootverbruiker.
    Ik vind trouwens die hut 4 echt een onderschatte hut. Er is voor deze hut veel minder animo dan voor hut 3 en 7 en dat vind ik niet helemaal terecht. Nogmaals het licht bij hut 4 is echt fantastisch. Je moet dat gewoon een keer meegemaakt hebben. En verder: waar zie je nou nog meer de mibo?

Anoniem

Schitterende foto’s van de MiBO zeg!
    Sowieso vind ik de foto’s vanuit deze hut veelal wel iets extra’s hebben. In 2019 toch maar een keer bezoeken 🙂

Gr.,

Michel

Peter van Velzen
    Admin

Prima foto’s Zeno.
    Zo scherp heb ik ze bij hut 4 nog niet kunnen maken, vooral door de stoorfactor GBS.

Heb je die opnamen als raw geschoten?

Overigens, dat wegjagen van de MBS door de GBS heb ik ook meegemaakt in de winter.
    Dit jaar, vroeger in de herfst gebeurde dat vrijwel niet.
    Ik denk dat voedselnijd de reden is.

Anoniem

Wow…. dit is toch echt wel jaloersmakend zeg.
    Werkelijk prachtige foto’s!

Anoniem

Hier een paar foto’s van de Mibo die ik gisteren heb kunnen maken.
    Mibo2klein.JPG

Miboklein3.JPG

Miboklein4.JPG

Anoniem

Mooi Thijs! Leuk dat je daar ook de sperwer hebt gezien.
    Ik heb zelf vandaag een bezoek gebracht aan hut 4. Het was een van de weinige hutten van Han die ik nog niet kende.
    Natuurlijk hoopte ik op de Mibo, maar ik heb inmiddels geleerd dat te hoge verwachtingen vaak tot teleurstellingen leiden.
    De dag begon niet zo goed. Om 7.00 uur vertrokken, maar door file rijden arriveerde ik pas rond 10.00 uur bij de hut. Het licht was aanvankelijk niet geweldig.
    De eerste foto’s maakte ik bij iso 5000. Gelukkig werd het rond 11.00 uur een stuk beter. De bewolking trok open en er kwam een bleek zonnetje tevoorschijn.
    Er was vrijwel voortdurend activiteit voor de hut. Vooral de boomklevers ware erg actief en lieten zich makkelijk fotograferen.
    Zo rond 11.30 liet de mibo zich voor het eerst zien. Hoewel ik hem nog nooit gezien had, wist ik meteen dat het er een was. Hij is een stuk kleiner dan zijn grote broer en heeft een wat lievere uitstraling. Het koppie is wat kleiner, de ogen wat meer rood gekleurd en de borsttekening is ook heel anders.Echt een schitterend spechtje. Hij deed zich te goed aan het vet dat ik in de beide berkenstammetjes had gesmeerd. Jammer genoeg bleef hij maar kort want de GBS vond het nodig om al na een halve minuut de berkenstammetjes op te eisen. Gelukkig kwam hij al snel weer terug. Ook nu weer heel kort, maar lang genoeg om wat foto’s te kunnen maken. In totaal zou hij vandaag maar liefst vier keer langskomen. Wat me bij hut 4 vooral opviel is het geweldige licht. Daar is natuurlijk op deze site al veel meer over geschreven, maar als je er dan uiteindelijk zelf zit moet je vaststellen dat echt geen woord gelogen is. Niet direct spotlicht – dat zal te maken hebben met de inmiddels kale boomtoppen en de stand van de zon in de wintermaanden – maar wel een heel mooi zacht licht. Hoewel het niet overdreven zonnig was, heb ik veel foto’s kunnen maken tussen iso 200 en 400 en dat had ik van tevoren echt niet verwacht. Tot ongeveer 15.30 uur waren de lichtomstandigheden geweldig. De setting bij hut 6 is prachtig. Wel viel me op dat er maar relatief weinig vogels komen drinken en badderen. Misschien komt dat omdat het niet echt een “inloopvijver ” is. De randen zijn – vergeleken met de andere hutten – wat steiler. Wellicht dat dat veel soorten ervan weerhoudt om echt het water in te gaan.

Het aantal soorten viel me niet tegen, 14 in totaal. Ik zag: merel, koolmees, pimpelmees, roodborst, heggemus, glanskop, keep, sijs,gbs, mibo, vink, gaai, boomklever en goudvink.
    Binnenkort zal ik een paar foto’s plaatsen van de mibo.
    Han en Robert, bedankt voor weer een geweldige dag in een prachtige hut!

Anoniem

Wat gaaf dat de middelste bonte specht weer terug is!
    Ook de sperwer staat er prachtig op Thijs.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Kort maar krachtig: Thijs fantastisch.

Han Bouwmeester
    Admin

Super Thijs!
    Hut 4, en Thijs, doen het weer:-))

Anoniem

Wauw……. wat een bofkont ben jij zeg!!
    De sperwer maar ook de MBS en dat zelfs tot 3 x aan toe.
    Hele mooie foto’s.
    Ben benieuwd naar de rest van je foto’s 🙂

Groet, Helma

Anoniem

Vandaag een dagje doorgebracht Hut 4 met het fraaie weer. Dat resulteerde in een mooie dag, met 3x de Middelste bonte specht en 2x de Sperwer! De eerste sperwer (adult mannetje) was helaas snel weer vertrokken, de tweede sperwer (jong mannetje) bleef zo’n 10 minuten zitten. Weer genoten van deze prachtige hut, naar mijn mening toch wel een van de fraaiste hutten in NL door het bijzondere licht! Beide foto’s gemaakt, met de 5DIV en 300mm, ook met wat minder mm’s een leuke hut dus 🙂

Sperwer-HBN.jpg

MiddelstebontespechtHBN.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het zoeken en inrichten van locaties de setting en mogelijkheden voor het maken van mooie foto’s net wat belangrijker vind dan de kans op zeldzame soorten. Ik zeg wel eens voor zeldzame soorten moet je niet in Twente zijn-:)) Dat heeft zich wat die soorten betreft wel een beetje achterhaald (en daar klagen we maar niet over) maar ik wil gewoon erg graag proberen om qua mogelijkheden bij elke hut zoveel mogelijk variatie aan te bieden. Steeds de zelfde soorten in een zelfde setting is immers ook niet echt wat we willen. Hut 4 is daar een mooi voorbeeld van gezien het spotlicht; iets waar bij elke snoeironde weer goed over nagedacht moet worden. Het is wel.zo dat glas ook in deze hut een enorm verschil zou brengen maar dat zou teveel van het goede zijn qua licht wat vaak wat beperkt is. En die mibo….wat een heerlijke vogel is dat toch en als ik foto’s als deze zie begint het bij mij ook weer te kriebelen-:))

Anoniem

Persoonlijk heeft hut 4 mij nooit zo getrokken omdat bij eigenlijk elke post wel duidelijk was dat het relatief rustig is kwa activiteit en kwa aantal soorten. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die posts wel vrijwel iedere keer fraaie net wat andere foto’s zie staan.
    Tevens vind ik de eekhoorns die daar blijkbaar met regelmaat hun opwachting maken wel een extra verleiding om een bezoek te overwegen. De eekhoorn vind ik persoonlijk bij elke hut een zeer welkome gast.
    En uiteraard is het geweldig wanneer de MBS voor je lens verschijnt. Ik kan me eigenlijk geen andere hut bedenken waar de kans zo groot is dat je deze fraaie soort treft. Ik heb ‘m in een jaar tijd 3x kunnen fotograferen terwijl ik aan de wandel was, maar vanuit een hut biedt uiteraard een immense kans om ‘m ideaal op de plaat te krijgen.

Al met al zou ik een bezoek overwegen op grond van de foto’s en de eekhoorns, met de MBS enkel als mogelijk kadootje 🙂

Peter van Velzen
    Admin

Dank Han en Robert, HBN 4 is echt een unieke hut.
    Ik zag dat er ook regelmatig een groene specht is geweest gedurende de droge periode. Dat is natuurlijk wel een smaakmaker.

Anoniem

Prachtig Peter / großartig Michael,

Ondanks dat er niet zoveel vogelsoorten deze hut bezoeken worden hier toch bijzondere foto’s gemaakt. Dat blijkt ook weer uit jullie bijdrage.
    Dankzij het heersende licht echt een hut voor de liefhebber die net wat anders wil 🙂
    Bedankt voor je duidelijk verslag en complimenten.

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldig Peter. In zo’n korte tijd en dan hier mee thuiskomen….En de middelste bonte laat ons weer genieten!

Peter van Velzen
    Admin

Dank je Jaap.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Weer een serie mooie foto’s van je bezoek aan deze uitdagende hut wat de belichting betreft .
    Je had ook een mooi licht op je onderwerpen een deel van je tijd in de hut .
    Ondanks je beperkte tijd in de hut toch weer leuke soorten voor de lens gehad Peter .

Peter van Velzen
    Admin

Op 07-11-2018 mocht ik een dag vanuit HBN 4 fotograferen
    Dit is toch wel een heel bijzondere hut waar het om de belichting gaat. Bij aankomst was het donker, tot ca. 0845 uur de sluitertijden beheersbaarder werden, maar de zon nog wel achter de bomen achter de hut schuilde. Dat gaf mooi gedempt licht, maar wel hoge ISO en langere sluitertijden.
    Op dat moment verscheen de voor mij gewenste soort voor de hut: de middelste bonte specht. Deze nam even de tijd, geschat 2 minuutjes, om de scene te verkennen en onder de omstandigheden mooi lang genoeg om een paar goede opnamen te maken (bij mijn vorige bezoek winter 2017 werd de MBS steeds onmiddellijk verjaagd door de GBS. Dat gebeurde dit keer gelukkig niet)..

middelste-bonte-specht-hut-4_07-11-2018_1.jpg

Even een vergelijking met de grote broer:

grote-bonte-specht-HBN4_07-11-2018_1.jpg

De hele ochtend (ik moest vanwege omstandigheden om 1300 uur al vertrekken) was er wat bezoek, maar het niveau van activiteit was laag. Meestal 1 of twee vogels, en totaal maar 10 soorten.

Toen de zon boven de bomen kwam daalde de sluitertijden enorm, en de contrasten werden vaak erg groot. Mooie uitdaging met bijvoorbeeld zwart witte vogels, maar ook, in combinatie met het licht dat door de achtergrond valt prima voor sfeervolle opnamen met mooie spot verlichting. Ik waardeer dat in deze hut enorm, en het daagt je wel uit, ook al was deze dag het totale bezoek beperkt, het maakt een bezoek zeer de moeite waard.

De volgende 10 soorten zijn gezien:
    koolmees, boomklever, roodborst, winterkoning, vink, middelste bonte specht, grote bonte specht, houtduif, keep, merel. Acher de struiken/bomenrij voor de hut zag ik regelmatig een buizerd cirkelen, en enkele gaaien maakten daar veel leven, maar beiden bleven buiten bereik van de camera.

In lijn met de huidige invasie van kepen verschenen er twee vrouwtjes van links uit het struiksgewas, zo rond 12.30 uur, even een slokje en weer weg. Niet typisch keep biotoop, maar toch.

keep-HBN4_07-11-2018_1.jpg

Wat ook opviel is dat alleen door een heel enkel vogel een slokje werd genomen, geen badderen.

Als een kleine bulldozer was ook een eekhoorn actief met het stropen van de voederplekken (hoewel ik zo ie zo weinig tot niet voer). Af en toe keek de eekhoorn wat vragend richting de hut, en met de hoog contrast belichting levert dat mooie opnamen:

eekhoorn-hut-4_07-11-2018_1.jpg

Han, Robert en collega vrijwilligers, bedankt. Het decor van deze hut is waarlijk een plaatje en alles was weer prima in orde..

Anoniem

Han & Helma, vielen Dank!

Anoniem

Wow …. wirklich schöne Bilder!
    Schön klar, scharf und schön in der Farbe.
    Der Mittelspecht ist wirklich ein Juwel!

Grüße, Helma

Han Bouwmeester
    Admin

Wirklich unglaubliche Bilder Michael. Stunning!!
    Vielen dank für das teilen hier!

Anoniem

Anbei einige Fotos vom 31.10.2018, ein Tag mit viel Sonnenschein.
    Es waren nicht sehr viele Arten, aber Vögel und Eichhörnchen kamen den ganzen Tag und auch der Mittelspecht war mehrmals zu Besuch.
    Alles in allem ein super Tag zum Fotografieren mit interessanten Lichtverhältnissen.
    VG Michael

HBN4_Amsel_MJoost.jpg

HBN4_Mittelspecht_MJoost.jpg

HBN4_Kleiber2_MJoost.jpg

HBN4_Kohlmeise2_MJoost.jpg

HBN4_Buchfink_MJoost.jpg

HBN4_Zaunkoenig_MJoost.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldig om de middelste bonte specht weer te zien en de koperwieken; die nu op meerdere plekken opduiken. Dank voor het delen hier!!

Han Bouwmeester
    Admin

Hebben meer mensen hier last van? Ik merk het zelf niet maar het kan gerelateerd zijn aan mijn inlog en/of browser.

Anoniem

Vandaag met mijn zoon een bezoek gebracht aan hut 4. De meeste drukte was voor 11:00, daarna ronduit rustig. De koperwieken lieten zich toen wel zien, maar ze zijn redelijk schuw en snel weer vertrokken. De middelste bonte specht was er tweemaal. De eekhoorn stal de show: zie de foto’s!
    Verder gezien: koolmees, pimpelmees, vink, grote bonte specht, groene specht (in een flits achter de vijver langs), boomklever, roodborstje, libelle, muis, vlaamse gaai, merel.

IMG_5462-1.jpg

IMG_5698-1.jpg

IMG_5589-1.jpg

IMG_5501-1.jpg

IMG_5661-1.jpg

IMG_5663-1.jpg

IMG_5741-1.jpg

IMG_5751-1.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Han .
    Even een bericht voor deze hut , ik zie wie er het laatst iets gemeld heeft maar kan het niet gelijk zien .
    Denk het zelfde probleem als even geleden bij hut 7 was . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Han Bouwmeester
    Admin

De HBN-4 krent te pakken Chris! We zijn de schuwe dagen voorbij dus.
    Heel fijn dat het gelukt is en met mooie resultaten. Zeer bedankt voor het delen hier!

Chris
    Verhalenverteller

Afgelopen Woensdag van 7.45 tot 14 uur in hut 4 gezeten. Niet al te druk (wel regelmaat) met vogels. De MBS kwam 2x langs en was niet schuw en is natuurlijk doelsoort bij deze hut. 2 eekhoorns en het winterkoninkje en de boomklevers waren heel erg actief. Daarnaast de Vlaamse Gaai, Duif, Matkop, Kool en Pimpelmezen, GBS, Merel, Muis, Libellen en de Vink. De Groene Specht liet zich niet zien maar wel veelvuldig gehoord.
    MBS.jpg

45354061752_43c1d64942_o.jpg

31530108418_8563e667d2_o.jpg

45354069452_d153714159_o.jpg

Anoniem

Hele fraaie foto van de groene specht Jaap! Zo wil ik ‘m ook graag in beeld. Super man!

50 berichten aan het bekijken - 201 tot 250 (van in totaal 519)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.