HBN-4 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-4 resultaten

• Dit onderwerp bevat 518 reacties, 116 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 november 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 251 tot 300 (van in totaal 519)
  • Auteur
    Han Bouwmeester
    Admin

Lekker Jaap!
    De mibo is nog erg schuw; das was de laatste jaren steeds zo de eerste dagen dus hopen dat het snel anders gaat worden. Groene is wel een hele mooie krent in de pap.

Anoniem

En Jaap, ik zie echt zelf nu zo groen als die specht.
    De groene, zwarte en ook de mibo staan al heel lang op mijn lijstje.
    Echt super om deze platen te zien!!

Anoniem

Echt hele mooie foto’s zeg en vooral de Sperwer vind ik gaaf!
    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de andere niet mooi zijn, juist wel!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hier de drie spechten van zaterdag 13 Okt .
    G.B.S.

HBNHut4044.JPG

Groene Specht . Even kort voor de hut en zeer alert omhoog kijkend . )

HBNHut4037.JPG

Middelste Bonte Specht . ( kort op deze stam 1x )

HBNHut4033.JPG

Anoniem

Han, Frank, Jaap, bedankt .
    @Jaap: Een mooi lijstje. Behalve de MiBo (kort) heb je ook de groene specht….Gefeliciteerd.
    Ben benieuwd naar je foto’s.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Vandaag 13 okt een poosje in deze bijzondere hut geweest .
    Veel getracht om de belichting steeds weer juist in te stellen met de steeds wisselende licht omstandig heden .
    Het was een uitzonderlijke dag met veel zon en een temperatuur van 26 graden .
    De volgende soorten voor de hut gezien .
    Koolmees .
    Pimpelmees.
    Vink .
    Roodborst .
    Boomklever .
    Winterkoning .
    Matkop/Glanskop .
    Gaai .
    G.B.S.
    MIBO .
    Groene Specht .
    Houtduif .

Ook twee Eekhoorns meerdere keren gezien .
    De meeste vogels lieten zich maar kort of zeer kort zien deze dag , niet zo heel veel foto’s gemaakt maar later in de week zal ik er een enkele hier laten zien .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s in een korte tijd .
    Prachtig de achtergrond op de foto met de Sperwer ervoor .

Anoniem

Mooie foto’s heb je gemaakt vanuit deze hut.
    Fraaie herfstkleuren.
    Leuk ook die eekhoorn, waarbij de pluimpjes op de oren al een klein beetje zichtbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige serie kunnen maken in zo’n beperkte tijd. Ziet er naar uit dat er de komende maanden nog veel meer moois uit deze hut gaat komen.

Anoniem

Uiteraard de hoofdrolspeelster van deze dag

0D1A3736.JPG

0D1A3798.JPG

0D1A3803.JPG

0D1A3852.JPG

0D1A3988.JPG

0D1A3859.JPG

0D1A3952.JPG

Anoniem

Afgelopen week zelf de stoute schoenen aangetrokken en zelf een paar uurtjes in de hut gezeten. De MiBo was alweer gespot en aangezien ik deze erg fotogeniek vind…….
    Buiten 12 waargenomen soorten vreemd genoeg geen enkele specht gezien. De oorzaak werd mij al snel duidelijk. Poffff met een doffe knal zat zij daar…. een sperwer 🙂
    Gedurende 20 minuten van haar genoten, eerst rustend daarna badderend. Ook een eekhoorn, nog niet op zijn mooist, toonde zijn acrobatische kunsten. Kortom ik heb me weer erg vermaakt in HBN 4.
    Bij deze hut 4 in de spotlight…….
    0D1A3374.JPG

0D1A3375.JPG

0D1A3624.JPG

0D1A3367.JPG

0D1A3458.JPG

0D1A3606.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Ik heb het even na laten kijken en het blijkt een jonge tjiftjaf te zijn die aan het ruien is naar een 1e winterkleed. Fitis is meer lichtgeel dan dit exemplaar.
    Bron: Henri Bouwmeester; ringer

Anoniem

Voor Mijn gevoel was deze jonge vogel al groter dan de volwassen tjiftjaf. Heb even gezocht op fitis en daar lijkt hij wel aardig op. Blijft een lastige dit maar toch bedankt.

Anoniem

Excuus ik wist niet dat er een maximum was aan het aantal foto’s. Hoeveel mag ik er plaatsen? Weet ik dat voorde volgende keer.

Grt guido

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Ik ga voor een juveniele tjiftjaf gezien de donkere poten en minder gelig verenkleed

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen van je mooie serie Guido.
    Nogal meer dan toegestaan (dat schreef je al) maar omdat er helaas weinig geplaatst wordt van deze hut laten we het even zo.
    Ik heb ze even voor je in het bericht gezet in plaats van als bijlagen. Je hoeft alleen maar even op invoegen te klikken.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Guido,
    Dit is inderdaad den jonge vogel.
    Ik denk een fitis. Van volwassen fitis zijn de pootjes oranje/geel, maar van jonge volgens mij donker, zoals van de tjiftjaf.
    Moeilijk dier wee uit elkaar te houden. Maar het geel in de veertjes duidt ook op fitis. Anderzijds is de borst eeer erg licht voor een fitis.
    Toch gok ik daarop.
    Maar 100% zeker ben ik niet.

Anoniem

Iemand enig idee wat dit voor een vogel is? Het lijkt me een jonge vogel maar geen idee welke soort. Mijn idee was misschien een jonge Fitis…

Anoniem
    Anoniem

Afgelopen dinsdag 28-08-2018 heb ik voor het eerst een hut van Han Bouwmeester gebruikt.

Ik fotografeer al langer vogels maar pas recent vanuit huur hutten en dat bevalt prima.

Het was een erg leuke dag met veel verschillende soorten vogels, eekhoorns en muizen! Geen hele bijzondere vogels maar ik kan me ook prima vermaken met de meer voorkomende soorten.

Hier een aantal van de foto’s die ik die dag gemaakt heb.

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

@Nijenkamp 1987 Prachtige foto’s. De Zwarte Roodstaart is een Gekraagde Roodstaart en de foto met de 2 jonge vogels zijn Goudvinken.

Groetjes Tom

Anoniem

Beste volgers van de HBN hutten. Even een update betreffende hut 4.

Sinds 1 januari ben ik begonnen als beheerder van deze hut. Een mooie maar ook moeilijke tijd.
    We werden geconfronteerd met hoge grondwaterstanden, diverse keren moesten we noodgedwongen ingrijpen.
    Wel was begin 2018 een goede tijd voor hut 4. Niet zo zeer qua aantal soorten, maar de hele dag was er genoeg activiteit.
    Vooral de dagelijkse terugkeer van de middelste bonte specht leverde schitterende foto’s op ( vaste prik afgelopen jaren in het winterseizoen).

Vreemd was, en balen, dat vanaf april de activiteit rondom deze hut snel afnam. Waarom? Ik heb het ook besproken met Han……. mogelijke oorzaak de vele rupsen (lees voldoende eten) ..?
    Sinds de huttenweek georganiseerd door wildpix travel begin juni zagen we gelukkig weer een toename van vogels.

@krijn: helaas voor je weinig activiteit. Maar bv de foto van de boomklever met die achtergrond….. Super, en echt eenmalig.
    @Roy / Rob: prachtige foto’s . Goed getimed. Gefeliciteerd.

Heren, ik wil geen reclame maken maar bedankt voor het delen van deze prachtige foto’s vanuit de goedkoopste HBN hut 🙂
    Robert Pluimers.

Anoniem

Zondag 12 Augustus naar hut-4 geweest in de morgen was het druk bij de hut en de meeste vogels waren de bekende soorten die men hier aantreft, de eekhoorn wou niet poseren maar spelen boven op de hut.
    Na de middagpauze terug gegaan naar de hut maar er was toen niet veel actie meer.
    maar toch een mooie dag gehad, blijft leuk hut-4
    20180812_gertpofotografie_001.jpg

20180812_gertpofotografie_002.jpg

20180812_gertpofotografie_003.jpg

20180812_gertpofotografie_004.jpg

20180812_gertpofotografie_005.jpg

20180812_gertpofotografie_006.jpg

20180812_gertpofotografie_007.jpg

20180812_gertpofotografie_008.jpg

Anoniem

En hier nog een laatst paar:

Er bestaan meer lelijke eendjes:
    DSC_9079.jpg

Reflectie duif in water:
    DSC_9100.jpg

Boomklever:
    DSC_9170.jpg

Jonge goudvinkjes
    DSC_9186.jpg

Anoniem

Gisteren voor het eerst in een fotohut geweest en goed bevallen. Normaal combineer ik het vaak met een wandeling, maar ben je vaak net te laat.
    Bijna de hele ochtend waren en continue vogels. Vooral de spechten en gaai waren mooi om te zien, want die heb ik nog nooit goed kunnen vastleggen. De eekhoorn was me te snel af, die zat vooral op het huisje en stuiterde aardig rond en leek een paar keer recht naar binnen te willen springen.

Van alles gezien:

• Houtduif
    • Groene specht
    • Bonte specht
    • Boom/gras pieper
    • Vlaamse gaai
    • Winterkoning
    • Roodborstje
    • Veldmuis
    • Roodstaart
    • Merel
    • Zwartkop familie
    • Fitis
    • Boomklever
    • Boomkruiper
    • Koolmees
    • Pimpelmees
    • Winterkoninkje
    • Eekhoorn
    • Zwarte mees
    • Matkop / glanskop
    • Vink
    • en vast nog meer die ik nog niet heb kunnen onderscheiden.

Helaas was het bijna de hele dag bewolkt, dus weinig ‘spotlight’ en lange sluitertijd met vaak wat beweging. Maar je hebt de hele dag de tijd ;-).
    De hut beviel prima en gelukkig voor de langere mensen een wat lagere kruk. Alleen jammer dat er een benzinelucht hangt van de pomp, zou mooi zijn als dat verbeterd kan worden.

Hierbij een selectie van de foto’s van gister.

De veldmuis die regelmatig een rondje maakt en deze plantjes eet:
    DSC_8236.jpg

Groene specht:
    DSC_8400.jpg

Familie zwartkop:
    DSC_8487.jpg

Wederom familie zwartkop, het lijkt er net 1 in 3 stappen:
    DSC_8530.jpg

Een zwarte roodstaart?:
    DSC_8764.jpg

Vlaamse gaai:
    DSC_8924.jpg

Bonte specht, grote of middelste? Blijkbaar een spin gevangen, vanaf de snavel recht naar boven loopt nog een spinrag.
    DSC_9002.jpg

Anoniem

En nog een paar foto’s gemaakt door mijn zoon…
    _MG_7078-1fb.jpg

_MG_7310-1fb.jpg

_MG_7166-1fb.jpg

_MG_7325-1fb.jpg

Anoniem

En nog een paar foto’s…
    IMG_3918-1fb.jpg

IMG_3934-1fb.jpg

IMG_3954-1fb.jpg

IMG_3984-1fb.jpg

IMG_4021-1fb.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldige serie in het schitterende lichtsfeertje! En ook nog eens de grote gele kwikstaart er bij zeg. Top en dank voor het delen hier!!

Anoniem

Vandaag met mijn zoon hut 4 bezocht. Er was bijna voortdurend iets te zien. Het is hooguit een paar keer 10 minuten helemaal stil geweest.
    Nu ben ik geen ster in determineren, maar ik kom een heel eind denk ik. Verbeter me vooral (bij de foto’s). Naast de boomklevers, vinken, roodborstjes, glanskop, heggenmus, koolmezen, pimpelmees, juveniele vlaamse gaai, grote bonte specht en het winterkoninkje, waren we vooral blij met de matkop (vrouw), 6 (jonge) lijsters in een keer waarvan er 1 ging badderen, goudvink, fitis, gele kwikstaart en gekraagde roodstaart. Dit alles gezien van 7:30 tot ongeveer 15:30. Het weer was voor 75% van de tijd bewolkt. Voor ons een geslaagde dag!

IMG_3734-1fb.jpg

IMG_3767-1fb.jpg

IMG_3768-1fb.jpg

IMG_3771-1fb.jpg

IMG_3786-1fb.jpg

IMG_3831-1fb.jpg

IMG_3886-1fb.jpg

IMG_3913-1fb.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Ondanks dat het er opvallend stil was , toch een mooie hut beleving .
    En deze hut is altijd een uitdaging voor de fotograaf wat betreft het licht .

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Tien dagen op een camping in de Achterhoek en laat ik nou eens op maar 15 kilometer afstand van enkele Han-hutten verwijderd zijn. Eindelijk eens niet voor dag en dauw er op uit. Vrouwlief moest een dagje naar Groningen terug en ik kon vorige week maandag de – als enige die dag vrij zijnde – Hut 4 nog boeken.
    Het was er opvallend stil wat vogels betreft, terwijl alles en iedereen in de bradende zon naar verkoeling zocht. Geen gebadder en er werd nauwelijks gedronken. We kunnen er alleen maar naar gissen wat de oorzaak was, mogelijk een roofvogel of vos? Enkele klevers, matkopjes en roodborsten waren wel ter plaatsen en ik wil ondanks de magere opkomst toch een lans breken voor deze bijzondere locatie, want door de speciale lichtinval kan een foto van elk ‘gewoon’ vogeltje hier uitgroeien tot een bijzondere plaat wanneer de zonreflecties hun fijne ‘spot’werk doen.

klever1.jpg

roodb1.jpg

Anoniem

Graag gedaan Han en bedankt voor je hulp 🙂

Komende zomer weer een andere hut bemensen.

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Helma en eindelijk weer een bericht hier van HBN-4.
    Veel dank voor het plaatsen…

Anoniem

Op maandag 16 april in hut 4 geweest.
    Het is echt een hele leuke hut en dit was dan ook de derde keer dat we er waren.
    Naast de vele normale bosvogels zoals oa:
    – kool en pimpelmezen
    – zwartkopmees
    – glanskopmezen
    – GBS man en vrouw,
    – Vink man en vrouw
    – Gaaien
    – Heggemus
    – Roodborstjes
    – boomklevers
    – muisje

ook 3 verschillende eekhoorns gezien.
    Wat zijn dat toch ook leuke diertjes 🙂
    Hier alvast de 3 verschillende eekhoorns.

Eekhoorn.jpg

Eekhoorn1.png

Anoniem

vorig jaar waren er 2 mibo’s en de gbs jaagt ze idd weg, ze zijn heel lang gebleven en wellicht in de buurt gebroed maar dan schijnen ze het voer te negeren.

Anoniem

Hallo Peter,

Je hebt daar inderdaad een punt en dat zal ook wel de reden zijn.
    Normaal zie je de MiBo bij deze hut alleen maar in de winter zeg maar december tot maart. Terugkijken in het (oude)forum wordt dit inderdaad bevestigd.
    Ik denk dat de GBS inderdaad rond deze tijd de “macht” overneemt, de kleinste moet (tijdelijk) vertrekken 🙂
    Maar goed, hij vliegt er nog en wordt dagelijks nog steeds vereeuwigd………:-)

Ps: het linker gedeelte van de berkenstam wordt aangepast, lees opgeruwd. Bedankt voor je feedback 🙂

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Robert,

Natuurlijk beïnvloed de aanwezigheid van een sperwer het gedrag van de vogels/vogeltjes.
    Voor de sperwer is zo’n voerplek natuurlijk “tafeltje dekje”.
    Maar ik vond de kleine vogels relatief op hun gemak, zeker vergeleken met de MBS.
    Wat ik wel waargenomen heb is dat de GBS de MBS agressief wegjaagt.
    Kan het zijn dat het naderende broedseizoen de “verhoudingen” tussen deze 2 soorten verder op scherp zet: zelfde voedsel, territorium etc?
    Peter

Anoniem

Harry en Peter, een mooie serie geplaatst hier en bedankt. Jaja de MiBo zit er nog steeds 🙂
    Tijdens mijn rondgangen neem ik soms ook even plaats op de barkruk.
    Het was me eigenlijk nog nooit opgevallen dat de MiBo zo schuw was zoals je nu beschrijft.
    Meestal bleef deze wel enkele minuten in beeld al vliegend van stam naar stam, ook in het bijzijn van de GBS.
    Als je de foto’s van Harry bekijkt zie je ook dat de Mibo een beetje schuchter en gedrongen erop staat (bij eerdere foto’s op dit forum niet).
    Misschien heeft het wel te maken met de sperwer die regelmatig aan komt wippen of voorbij scheert………

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s en je doelsoort van dit bezoek aan deze hut toch nog een foto van kunnen maken Peter .

Peter van Velzen
    Admin

Een verblijf in hut 4 op 15-04. Prima hut, alles goed verzorgd en een mooie setting. Bedankt Han en Robert.

Omdat de bomen nog kaal zijn en de dag vrij zonnig was, was het licht overvloedig, soms zelfs wat hard, afhankelijk van de plaats en invalsrichting van het zonlicht.
    Onder genoemde omstandigheden waren de kleuren intens en verzadigd, oppassen met de contrast omvang en uitbijten van de hoge lichten dus, maar wel de kans om de mooie achtergronden ten voordelen te benutten.

Totaal 10 soorten waargenomen (plus een eekhoorn) en nog 3 andere soorten gehoord (o.a. een buizerd die naar mijn mening in het bos achter de hut een nest aan het bouwen is of al heeft, en een grote lijster).

Waargenomen:

koolmees (veel)
    pimpelmees (enkele)
    boomklever (mooi in voorjaarskleuren)
    roodborst, enkele
    heggemus, zeer actief aanwezig,
    vink (zeer veelvuldig rond de waterbak)
    grote bonte specht (enkele exemplaren die regelmatig met elkaar in gevecht raakten)
    boomkruiper, een exemplaar, op de dikke eik net voor de rand hulst (ca. 20 meter)
    middelste bonte specht
    ekster, kort eenmalig aanwezig

Het hoofddoel van mijn bezoek was de MBS, die zich 3 maal vertoonde, maar steeds erg alert was, en twee maal radicaal en direct werd weggejaagd door de GBS. Alleen de laatste keer kon de MBS even speuren naar wat vet in de kieren van de stronken, alvorens na een 30 seconden toch weer te worden weggejaagd. Opvallend hoe schuw deze MBS was, bijvoorbeeld vergeleken met de GBS die zich weinig aantrekt van wat er om hem heen gebeurt.

Enkele van de markanste foto’s zijn bijgevoegd.

Peter

middelstebontespechtHBN4maart2018_1_watermerk_sf.jpg

heggemusHBN4maart2018_1_watermerk_sf.jpg

grotebontespechtHBN4maart2018_1_watermerk_sf.jpg

boomkleverHBN4maart2018_1_watermerk_sf.jpg

eksterHBN4maart2018_1_watermerk_sf.jpg

Anoniem

Mooie serie van de middelste bonte specht, eekhoorns en heggenmus.
    Prachtig!

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Op zondag 25 februari hebben ik en Elma in deze hut gezeten. Was een koude maar erg mooie dag. Gelukkig lekker aangenaam door het kacheltje in de hut. Hieronder enkele foto’s die wij gemaakt hebben.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s van de MiBo kunnen maken op deze frisse dag .

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Vandaag 1 maart hebben we hut 4 van Han Bouwmeester bezocht. Vorig jaar was ik er ook al eens geweest in de periode dat de Middelste Bonte Specht zich vaak liet zien, maar juist die dag geen middelste bonte. Vandaag was dat anders. Op deze koude, winderige dag zagen we slechts 10 soorten maar we kwamen er eigenlijk maar voor één. De Middelste Bonte Specht liet zich met regelmaat zien. Steeds niet echt lang, omdat het vet al door zijn grote broer was opgevreten. Lang niet alle foto’s bleken goed genoeg maar er waren erbij die door de ballotage kwamen. Hier wat foto’s van deze dag.

RPMBS03.jpg

RPMBS06.jpg

RPeekhoorn01.jpg

RPeekhoorn02.jpg

RPHeggenmus-2.jpg

RPVink-2.jpg

RPKoolmees-2-3.jpg

RPMBS05.jpg

Anoniem

16 februari voor het eerst in deze hut gezeten. Onder uitstekende weersomstandigheden genoten van de drukte rondom deze mooie hut.
    Totaal 12 soorten (MiBo) gezien en erg genoten van de 2 eekhoorns die regelmatig een bezoekje kwamen brengen.
    Robert en Katy.

HBN416-2(mibo)298.jpg

HBN416-2(mibo)333.jpg

HBN416-2(mibo)635.jpg

HBN416-2(mibo)566.jpg

HBN416-2(mibo)475.jpg

HBN416-2(mibo)477.jpg

HBN4februari026.jpg

HBN416-2(mibo)660.jpg

Walter Weigelt
    Verhalenverteller

Ja, Han, das war ein guter Tag. Als wir das erste Mal in Hütte 4 waren, hatten wir auch sehr schönes Wetter.
    Hier sind noch weitere Fotos von Montag.
    cIMG_5123_DxO.jpg

cIMG_5695_DxO.jpg

cIMG_6329_DxO.jpg

cIMG_6594_DxO.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Afgelopen dinsdagmorgen zelf even in hut 4 gezeten en genoten van de eekhoorns. Ook een sperwer kwam even buurten al ging die niet op de meest gewenste plek zitten.

eekhoorn-1.jpg

eekhoorn-2.jpg

eekhoorn-3.jpg

Sperwer.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Du hattest ein gutes und schones Tag getroffen Walter.

Walter Weigelt
    Verhalenverteller

ich habe noch weitere Fotos aus Hütte 4. Es war wirklich ein spannender Tag!
    cIMG_4657_DxO.jpg

cIMG_4674_DxO.jpg

cIMG_6038_DxO.jpg

cIMG_6107_DxO.jpg

cIMG_6569_DxO.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Wirklich schon Walter!!

50 berichten aan het bekijken - 251 tot 300 (van in totaal 519)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.