HBN-4 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-4 resultaten

• Dit onderwerp bevat 516 reacties, 115 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 401 tot 450 (van in totaal 517)
  • Auteur
    Anoniem

En de middelste bonte specht.

Groeten van
    Alex & Annette

Mibo(1van5).jpg

Mibo(2van5).jpg

Mibo(3van5).jpg

Mibo(4van5).jpg

Mibo(5van5).jpg

Anoniem

Zaterdag hebben we samen een dag in deze hut met de mooie achtergronden doorgebracht. Naast de “gangbare” soorten hoopten we op eekhoorns en de middelste bonte specht. ’s Morgens was het de beurt aan de eekhoorns en ’s middag aan de middelste bonte specht. Af en toe rustige momenten maar een prima dag gehad. Hierbij eerst een paar resultaten van de eekhoorn. Later van de middelste bonte specht. Han en Maurice bedankt!

Groeten van
    Alex & Annette Hagenbeek

Eekhoorn(1van1)-2.jpg

Eekhoorn(1van1)-3.jpg

Eekhoorn(1van1).jpg

Eekhoorn(3van4).jpg

Eekhoorn(4van4).jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie , en ondanks het wat bewolkte weer toch een leuke serie foto’s kunnen maken .

Ben de Winter
    Verhalenverteller

AL1I1690.JPG

AL1I1673.JPG

AL1I1695.JPG

AL1I1810.JPG

AL1I1684.JPG
    Vrijdag 10-02-2017 samen met mijn fotomaat Arie Buurman in de hut de hut gezeten , het was een sombere dag met in de ochtend lichte motsneeuw .
    Het doel van de dag was het platen van de Middelste Bonte Specht wat ook gelukt is en tal van andere mooie momenten meegemaakt .
    De soorten van vandaag : Gr Bonte Specht , Heggenmus , Winterkoning , Koolmees, Pimpelmees, Merel, Boomklever , Matkop, Roodborst wel zes stuks tegelijk haha.. levert hele gave momenten op
    Verder Vinken , 3 Eekhoorns en de Mid Bonte Specht . Gave dag gehad en het was goed uit te houden met de kachel aan, Han en Maurice dank voor de gastvrijheid het was weer top !!

Groet Ben .

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuk dat die MBS nog steeds langskomt.
    Mooie series.

Met vriendelijke groet,

Frank

Michel van der Zee
    Verhalenverteller

Zondag 5-2-17 hebben wij na een ietwat vervelende opstart weer mogen genieten van hut 4. Door een lekkage in de waterbak stond er bijna geen water meer en was het zeil op meerderde plekken flink zichtbaar. Helaas hierdoor Han wakker moeten bellen met deze mededeling. Gelukkig was Han snel ter plaatse en heeft ons snel weer voorzien van een volle waterbak waarvoor nogmaals onwijs bedankt voor je snelle actie!

Verder hebben we een goede dag gehad met een hoop soorten voor de lens en was de ster van de hut ook weer aanwezig, de Middelste bonte specht! Ondanks dat het licht in de ochtend wat slechter was trok het s’ middags lekker bij. wel waren de vogels en schrikkerig en alert, waarschijnlijk door een rover in de buurt

de soorten: koolmees, pimpelmees, roodborst. boomkruiper (na wat onderzoek toch geen taiga), boomklever (2), merel (man en vrouw), grote bonte (man en vrouw), middelste bonte, glanskop, eekhoorn (2), gaai, holenduif (gehoord), Buizerd (gehoord), zwarte kraai, vink en 1 roep niet thuis kunnen brengen.

IMG_3026_1486369101995.JPG

IMG_3027_1486369101786.JPG

IMG_3023_1486370553983.JPG

IMG_3028_1486369101622.JPG

IMG_3022_1486369102210.JPG

IMG_3025_1486369101432.JPG

IMG_3024_1486369100894.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Gelukt Karin!
    Bedankt voor het delen van je mooie verslag en beelden!

Anoniem

Afgelopen zaterdag 5-2-2017 een bezoek gebracht aan hut 4. Dit is voor mij de derde hut die ik van Han Bouwmeester huur. Eens kijken wat deze hut ons zal brengen. Samen met mijn partner gaan we er eens een dagje voor zitten. Het weer zat mee, tenminste het grootste deel van de dag aangezien het zonnig was en er dus mooi licht op het gebeuren viel. Het duurde niet lang of de zo graag geziene middelste bonte specht kwam al een kijkje nemen. Wat was dat mooi om te zien. Mijn dag kon nu al niet meer stuk. Het bleef bijna de hele dag wel bezet met vogels. De GBS man kwam zelfs 10 keer langs en de vrouw 6 keer. Bij het uitzoeken van de foto’s eens goed geteld. De MBS is in totaal 7 keer geweest. Verder hebben we de boomklever vaak gezien, zelfs twee tegelijk. De boomkruiper waarvan nog even de vraag is of het de taiga boomkruiper is, was ook vaak van de partij. Verder de glanskop, heel misschien zat er zelfs een matkop tussen maar dat weet ik niet. Vinken, koolmezen, pimpelmezen. merel man en vrouw waarvan de vrouw een armzalig staartje met 1 veer had. De gaai schoot even aan en was gelijk weer weg. De heggenmus en de roodborst (2 stuks) waren er ook. Plots vloog er nog een sperwer uit de bosje recht over de waterpartij en zo verdween hij over het dak van de hut. Veel te snel helaas. De buizerd heeft zich ook bijna de hele dag laten horen maar niet gezien. De eekhoorns kwamen ook gezellig snuffelen en drinken. Dus eindconclusie is echt een fantastische dag met een heerlijk kacheltje erbij.

Boomklever.jpg

BoomkruiperPimpel.jpg

Eekhoorn.jpg

GBS.jpg

Koolmees.jpg

MBS1.jpg

MBSrechtop.jpg

Vink.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Henk jan leuk deze foto’s , de Middelste bonte specht laat zich goed fotograferen bij deze hut .
    Foto’s zijn zo beter te bekijken dan in je andere bericht – met dank aan Han voor het toevoegen van deze serie .

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen van al jullie resultaten mensen!
    Het is ronduit genieten van de Middelste bonte specht; zoveel is wel duidelijk!

Henk -Jan
    Verhalenverteller

Vandaag met mooi weer maar met een heerlijke kachel aan (wat een luxe) genoten.
    Tezamen met mijn fotomaatje Jan voor het eerst de middelste bonte specht gezien naast vele andere soorten.

Han: Foto’s ingevoegd. Kan door na het uploaden op ‘invoegen’ te klikken.

Anoniem

Op donderdag 26 januari bezochten ik de hut 4 van HB. Mooi licht bij lichte vorst en als hoogtepunt de middelste bonte specht. Helaas maar een kans gekregen. Verder de eekhoorns, gaai, pimpel en koolmees, glanskop, winterkoning, heggenmus, vink, merel, roodborst.
    middelste-bonte-specht3.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterend Robert!
    Erg fijn trouwens dat je Msurice ook even noemt! Een van de vrijeilligers die ons geweldig goed en fijn helpen en allemaal hun vogelhart ten opzichte van verantwoorde vogelfotografie op de juiste plek hebben zitten.

Je hebt er een hele fraaie serie aan overgehouden. Ondanks of wellicht wel mede dankzij het licht.

Anoniem

Normaal gesproken boek ik een hut en zie wel wat er aan komt fladderen.
    Vorige week voor het eerst een hut geboekt, gericht om de hoofdrolspeler op dat moment te vereeuwigen (uiteraard de MiBo).
    Op het moment van boeken, en zelf een dag ervoor, leek het een koude maar stralende dag te worden.
    Enigszins teleurgesteld stapte ik in de auto op weg naar Goor. Er hing een nevel en het was zwaar bewolkt, dat zou het ook de hele dag blijven.

Aangekomen bij de hut werd ik positiever, een comité fladderde al rond de hut om mij welkom te heten.
    De hele dag hoefde ik mij niet te vervelen, continue waren er vogels aanwezig. En ja……….na een uurtje, uit het niets, zat mijn hoofdrolspeler op de stam.
    Een keer of 4 is hij (volgens mij waren het er 2) aanwezig geweest.
    De drukte rond de hut, de MiBo en uiteraard het kacheltje hielden mij die dag warm.
    Gezien: koolmees, pimpelmees, glanskop, winterkoning, merel, GBS, MiBo, vlaamse gaai, boomklever, vink, roodborst, heggemus, eekhoorn (3x).
    Memorabel moment: de eekhoorn die door de bak kruipt en naast de lenssteun gaat zitten, op 30 cm voor je neus 🙂

Han en Maurice, bedankt voor jullie inspanningen en de geboden mogelijkheid.

HBNhut4(1).jpg

HBNhut4(2).jpg

HBNhut4(3).jpg

HBNhut4(8).jpg

HBNhut4(10).jpg

HBNhut4(4).jpg

HBNhut4(7).jpg

HBNhut4(6).jpg

Chris
    Verhalenverteller

De MBS zit er nog steeds……Verder een grijze en sombere dag. De gebruikelijke mezen (matkop, pimpel en koolmees), De GBS, Roodborst, Eekhoorn en vinkjes

Attachments:
    Frank Kremer
    Verhalenverteller

Wat een prachtige serie kon je maken van de middelste bonte specht Thijs.
    Heel mooi.

Met vriendelijke groet,

Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Ronduit subliem weer; zoals we van je gewend zijn Thijs!
    Echt blij dat je zo een hele mooie afsluiting hebt kunnen maken van je gewonnen prijs.
    Ik hoop een extra stimulans voor alle HBN hut fotografen om alsnog te gaan posten om ook kans te maken op deze prijs.
    Een jaar lang de tijd om elke HBN te bezoeken. Het kan nog tot 1 februari.

Anoniem

Zondag 15 januari in deze fraaie hut gezeten. Het winterse weer met een mooi zonnetje er bij zorgde voor prachtige fotografie omstandigheden.
    De Middelste bonte specht was de doelsoort voor deze dag en die heeft zich in de ochtend 7x laten zien. Wat een prachtig vogeltje.
    Overige soorten voor de lens: Koolmees, Pimpelmees, Glanskop, Grote bonte specht, Heggenmus, Roodborst, Boomklever, Merel en Eekhoorn.
    Genoten van deze mooie dag en met veel leuke foto’s huiswaarts gegaan!

En Han, bedankt, ik heb genoten van alle hutten, dankzij de geweldige prijs die ik mocht benutten. Hut 4 als mooie afsluiter met een prachtige soort.

Bijgevoegd alvast wat foto’s, later zal ik er nog wat toevoegen.

Groeten, Thijs

MiddelstebontespechtHBN2.jpg

MiddelstebontespechtHBN1.jpg

MiddelstebontespechtHBN3.jpg

MerelHBN.jpg

EekhoornHBN.jpg

Attachments:
    Anoniem

mooie resultaten erik, koperwiek nog niet eerder gezien daar dit jaar

Anoniem

Zeker leuk!

Ik zie dat ze inderdaad nog wat verscherpt kunnen worden…doe ik normaal wel..maar nu helemaal vergeten. Zal het tzt even aanpassen
    Dank voor de tip

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Erik en super dat ook jij de mibo te pakken hebt! En koperwiek is ook al geen alledaagse soort.
    Ik denk dat je je beelden nog wel wat na kunt verscherpen overigens. Na verkleinen verscherp ik ze altijd nog na. Geen idee of je dat al gedaan hebt.

Anoniem

img_1484246853503.jpg
    Vandaag (12-01-2017) hut 4 kunnen bezoeken….
    Wat een mooi licht hen je daar als de zon schijnt…echt de moeite waard! Tot de middag scheen de zon en verschenen er constant vogels. Erg leuk ook die eekhoorns daar…en natuurlijk de middelste bonte specht.
    Had helaas de tak iets te dicht bij neergezet waar hij op ging zitten… (wat ik hoopte dat hij daar ging zitten) leer voor de volgende keer moet ik dan maar denken. Hij verscheen vandaag 2 keer 5 minuten wat een erg gave beleving was.
    Smiddags werd het wat rustiger en de zon was vertrokken wat fotograferen iets lastiger maakte maar heb weer genoten…!!

Hier een paar resultaten van vandaag

img_1484247265498.jpg

img_1484247764413.jpg

img_1484247659724.jpg

img_1484247051857.jpg

img_1484247599484.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Een mooie serie foto’s met een zeer donkere kleur eekhoorn .
    Benieuwd wat je ons nog meer laat zien in de toekomst Joop .

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldig Joop!

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Fraaíe serie van de MBS en eekhoorn.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

In december in de hut geweest die erg comfortabel is, complimenten.
    Ik kom niet echt aan het bewerken van de foto’s toe maar zal er af en toe een plaatsen hier.
    Heerlijke dag gehad.

Anoniem

Gave foto’s en soorten de afgelopen weken, de Middelste bonte specht is natuurlijk helemaal top!
    Dat het er zelfs 2 zijn maakt het alleen maar unieker.
    Hopelijk blijven ze nog een tijdje hangen.

Groeten, Thijs

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuk dat er middelste bonte spechten zijn.
    Mooie foto’s.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

even een foto om het te bevestigen dat ze er nog steeds zitten

DSC_0620.jpg

Anoniem

Vanmorgen even hutcontrole gedaan en er is idd volop leven ik had zelfs 2 mibo’s tegelijk

Anoniem

7 Januari hut 4 bezocht.

Wat een mooie plek, maar wat een weer..
    De vogels waren reuze enthousiast , ze vlogen bijna de hut binnen.
    Door het slechte weer wel gebruik moeten maken van hoge iso waarden.
    Echter de plaatjes in de sneeuw maakten het dubbel en dwars waard.
    Elk nadeel heeft zijn voordeel.
    Gelukkig is er een kacheltje waarvoor dank.

Veel Eekhoorntjes,koolmeesjes, vinken, matkoppen, pimpelmees, roodborstjes, bonte specht (GBS als MBS), boomklever, merels, lijster, etc, etc gezien.
    DSC_3161_113.jpg

DSC_3061_033.jpg

Anoniem

Hele mooie resultaten vooral de mibo

Albert Knol
    Verhalenverteller

In de afgelopen weken een paar fotohutten bezocht. ( Het werkt verslavend!) Op 5 jan fotohut 4 bezocht. Prachtig zonnig weer. Helaas de spechten net niet in het ” spotlight” . Ik ben geen vogel kenner.
    Bij het bekijken van de foto’s, kwam ik er achter dat ik 3 soorten spechten had gezien; de mannetjes en vrouwtjes bonte specht en de MBS die zich zeer regelmatig liet zien.
    k heb een geweldige dag gehad. Niet echt goed om van je verslaving af te komen. De komende periode zal ik dan zeker regelmatig een hut reserveren.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s Willem , ook even op je FB pagina gekeken en je heb genoeg om uit te zoeken aan foto’s .
    Mogelijk heeft deze dag van een vogelhut bezoek je enkele mooie momenten van een hut bezoek opgeleverd dat we je in de toekomst nog eens hier zien met wat resultaten van een ander bezoek .
    Er zijn nog andere hutten met ieder zijn eigen mogelijkheden wat fotograferen betreft >

Anoniem

fijn dat je hebt genoten hopelijk zien we je snel weer terug bij 1 van de hutten mooie resultaten in elk geval

Anoniem

Woensdag de 4e jan. voor de eerste keer een hut gehuurd. We hadden dus geen idee wat we konden verwachten. Het was echt super en het weer was ook prima. Hieronder een kleine greep uit de resultaten:
    [
    546A6465_1373.jpg

HBfotohut-4---jan-2017_0138.jpg

HBfotohut-4---jan-2017_0388.jpg

HBfotohut-4---jan-2017_0714.jpg

HBfotohut-4---jan-2017_0779.jpg

Voor meer resultaten:Mijn Facebook

Anoniem

Een mooie zonnige winterdag en wat is er veel te zien rondom de hut , zeer veel foto’s kunnen nemen en wat zijn ze mooi de eekhoorns met hun pluimpjes aan de oren.

Rob van Mourick
    Verhalenverteller
    Anoniem

Dank je Rob! Ja ik had prachtig licht! Was mijn eerste keer met mijn nieuwe camera en lens. Ik kom van een Nikon D90 en Sigma 150-500 en heb nu een Canon 650D en 100-400mm L lens… Moest dus die dag nog vanalles ontdekken… Ben daarom extra blij met de foto’s…

Anoniem

Ik houd ze niet uit elkaar Peter. Maar in het logboek van de hut zag ik alleen de matkop staan, dus ben er van uitgegaan dat ik dezelfde heb gefotografeerd….

Anoniem

Dat is zeker de moeite waard Han 🙂 Heb zoals altijd in jouw hutten weer een topdag gehad!

Rob van Mourick
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Hermen, zo te zien had je mooi licht die dag. Vooral de MBS perfect in ’t licht!

Peter van Velzen
    Admin

Hoi Hermen, wat een plaatje die middelste bonte specht.
    En dan te bedenken dat een 10-tal jaar geleden deze vogel zijn intrede deed in Oost Nederland en nu toch al her en der het jaar rond te observeren is.
    Ik heb nog een vraagje: hoe houd je de matkop en glanskop uit elkaar? Ik fotografeer deze vogeltjes redelijk vaak (zie een van mijn foto’s van het verblijf in hut 1 op 30-12) en op grond van geluid en biotoop denk ik dat het een glanskopmees is die ik gefotografeerd heb.
    Dank, hopelijk kun je me wat wijzer maken.
    Peter

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterende resultaten Hermen en bedankt voor het delen.
    Je hebt de ‘mibo’ er heel fraai op staan! Wordt tijd dat ik daar zelf ook weer eens ga zitten.

Anoniem

Op de valreep van dt jaar nog snel even wat foto’s van mijn laatste bezoek aan hut 4 van Han…
    Wat een topdag gehad!! Soorten die voorbij kwamen: merel, heggemus, vinken, koolmees, pimpelmees, matkopmees, boomklever, boomkruiper, grote bonte specht, middelste bonte specht (mijn eerste!!), roodborstje en de prachtige eekhoorn…
    IMG_3965-bewerkt.jpg

IMG_3416-bewerkt.jpg

IMG_3900-bewerkt.jpg

IMG_3426-bewerkt.jpg

IMG_3978-bewerkt.jpg

IMG_3864-bewerkt.jpg

Rob van Mourick
    Verhalenverteller

Dank je Peter, Die Boomkruiper, daar ben ik zelf ook heel blij mee! Ik herken je ‘jacht’.. zo vergaat het mij al jaren, weliswaar en heláááás niet in eigen tuin maar wel in de grienden vlak bij mijn huis. Ik zit daar regelmatig in een tentje bij de Ijsvogels en ook de Boomkruiper laat zich dan regelmatig zien, het is met echter niet eerder gelukt om van 3 meter afstand en profiel zo’n foto te kunnen maken. Deze boomkruiper heeft gedurende de hele dag met regelmaat op de stam 3 meter links voor de hut gezeten, ik had de luxe om uit wel 30 foto’s deze te kunnen selecteren, toch maar een keertje hut 4 dan? (-;

Rob van Mourick
    Verhalenverteller

Zo is dat Peter, en ik ben zeker niet ontevreden over het resultaat en de belevenissen van die dag, integendeel, daar komt bij; -ook al had ik alles al gezien in één bezoek- dan zou ik toch nog regelmatig terugkomen, ik vind de hut beleving echt fantastisch, ook in eigen tuin zit ik regelmatig in mijn tentje..

Peter van Velzen
    Admin

Prachtige resultaten Rob. Mooie plaatjes van de MBS. De specht die een tiental jaren geleden nog afwezig was in Nederland en nu Oost Nederland lijkt te veroveren. Het gedrag van de dominante GBS ken ik, is wel een beetje lastig op zijn tijd. Zie ik ook in mijn tuin, naar bijvoorbeeld staartmezen en andere mezen, evenals een boomkruiper.
    Ook een jaloersmakende foto van de boomkruiper. Een soort die ik ook al een tijd probeer te fotograferen. Komt regelmatig in mijn tuin voor en struint dan de eiken af, boom voor boom van onder naar boven. In het bekende zigzag patroon. Echter als ik in de buurt kom gaat de rakker steevast aan de andere kant van de stam zitten. Kortom schuw, maar ook niet zo berekenbaar dat ik met een tentje bij een boom ga zitten en ga afwachten waar duikt hij deze keer op.
    Dus mooi resultaat, ik zou ervoor tekenen.

Ik was vandaag (30/12) in hut 1, zie mijn verslag daar.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Ondanks een matige dag wat licht betreft heb leuke soorten gezien en er wat mooie foto’s van kunnen maken .
    En er moet toch ook wat te wensen zijn voor nog een hut bezoek anders heb je alles al gezien bij 1 bezoek aan deze mooie hutten .

Rob van Mourick
    Verhalenverteller

Een logisch vervolg op mijn 2 bezoeken aan HBN-1 was een dagje HBN-4, onder het motto één plus één is vier. Woensdag 28 december was een ‘benevelde’ dag en dat was geen restverschijnsel bij mij van de kerstdagen.. Vanuit Goor de routebeschrijving naar de hut volgend stond ik al snel langs het Twentekanaal; ‘loop vanaf de parkeerplek het grasland in, naar het eerste bosje recht voor je..’ Uhmm… het eerste bosje recht voor je? Ik keek tegen een dichte muur van mist aan, maar in de mist was een vage donkere vlek zichtbaar, dat moest het zijn. Gelukkig had ik mijn huiswerk op Google Maps thuis al gedaan, ik wist precies waar ik moest zijn. Binnen enkele minuten stond ik voor de hut.

Met de ervaringen van HBN-1, wat mijn eerste hutbezoeken waren, had ik de boel al snel op orde; alleen het middelste raampje open, en paar strategisch zelf geplaatste stammetjes en takken wat dichterbij de hut. Dat had ook een fotografie-technische reden, het waren al (zeer) hoge ISO-omstandigheden door de dichte mist, het was echt een loodgrijze dag, dichterbij en daardoor zonder extender fotograferen is voor mij het verschil tussen f/5.6 of f/8.0 (of hoger als ik iets meer scherptediepte wil). Met de 1.4x extender moest ik naar 4000 ISO voor een sluitertijd boven de 1/100. Nu kwam ik met 2500 ISO op 1/160 tot 1/250 heel acceptabel én fijn dat je die marge hebt als de snelle rakkers langs komen, of als de Middelste Bonte Specht zo nodig heel de tijd hakbeweging met zijn kop moet maken als hij in beeld zit.

Dat brengt me op de Middelste Bonte Specht, die wordt de laatste tijd regelmatig gezien bij HBN-4, speciaal voor deze gelegenheid had ik een klein stammetje met een paar mooi gaten rechtop gezet rechts vooraan bij de vijver en de gaten vol gesmeerd met vet en meelwormen. De stammen achteraan de vijver heb ik minimaal van voer voorzien, alleen als lokkertje, het geeft natuurlijk geen enkele garantie, maar niet geschoten..

En dan is er dat moment dat je in alle rust gaat zitten in de hut en het observeren begint, heerlijk vind ik dat, je trekt je terug in je eigen wereldje, je kijkt naar een prachtig bosdecor vanuit een laag standpunt waar een zich een ongeregisseerd toneelstuk afspeelt, dieren verschijnen en verdwijnen en zich onbespied voelen. Een dag in een fotohut is voor mij veel meer dan alleen op fotojacht en soorten van het lijstje afstrepen! Én, niet geheel onbelangrijk natuurlijk, de geur van koffie in de hut als de thermoskan opengaat, voor het eerste kopje van de dag. 08:30 in de hut betekent voor mij 05:00 op..

De belevenissen in HBN-4 op deze kille donkere mistige dag waren fantastisch; even ‘kort’ op een rijtje:

De Eekhoorn(s) waren al snel van de partij, ik heb ze kunnen verleiden om ook op mijn tak midden boven de vijver te gaan zitten om daar uiteraard wat lekkernijen te verschalken en ik heb mooie drinkfoto’s aan de vijverrand kunnen maken.

Ik had ook een prachtige fly-by van een donkerbruine Buizerd, recht voor de hut langs door de open plek in het bos. Helaas geen mogelijkheid tot fotograferen.

Er was ook weer een lang stil moment, geen geluid in het bos en geen vogel voor de hut, alleen de Boomkruiper, die blijkbaar geen kans had gezien om op tijd weg te komen, zat 15 minuten lang bewegingloos, een afgebroken zijtakje immiterend op de spechtenstam links van de hut, door mijn telelens zag ik alleen zijn oogjes af en toe knipperen. Er moest wel een Roofvogel in de buurt zijn.. Na ruim een kwartier verschenen de Koolmezen weer en alles leek weer voorbij, maar niets was minder waar, plots scheerde er een Sperwer vrouw vanuit het bos met hoge snelheid recht op de hut af, en raakte bijna het water! Vlak voor de hut trok zij weer op, kantelde zijwaarts en schoot dwars door de groep wegstuivende Mezen heen! Of zij er één heeft weten te verschalken achter de hut weet ik niet, alles voltrok zich in een fractie van een seconde, als ik op dat moment met mijn ogen had geknipperd had ik alles gemist.

En dan nog de Middelste Bonte Specht natuurlijk, nu die was er ook, een aantal keren zelfs en telkens goed in beeld! Helaas heb ik hem niet kunnen fotograferen op mijn lokstammetje vlak voor de hut, en dat is de ‘de schuld’ van de Grote Bonte Specht. De Grote Bonte Specht was niet weg te slaan van mijn stammetje en plunderde deze met regelmaat en was ook dominant ten opzicht van zijn iets kleiner familielid. Één keer heeft de Middelste Bonte Specht op mijn stammetje gezeten, aan de achterkant.. hahaha.. ‘Nature is like a box of chocolates, you never know what your gonna get’. En goed beschouwd; wat een luxe situatie, thuis in de tuin verjaag ik wel een kauwen om te voorkomen dat al het voer geplunderd wordt, wanneer heb je nou zo’n zelfde situatie maar dan met een Grote Bonte Specht? Geweldig toch!

Ik ga HNB-4 zeker nog een keer bezoeken voor een herkansing, maar dan wel bij zonnig weer, zodat ik geen compromis hoef te sluiten tussen kleurruis en scherpte. Zo’n fanatieke fotograaf ben ik dan ook wel weer..

De pen in de hut was leeg, dit is het soortenlijstje van Woensdag 28 december:

Gefotografeerd

Grote Bonte Specht
    Middelste Bonte Specht
    Koolmees
    Pimpelmees
    Glanskop
    Vink (man en vrouw)
    Winterkoninkje
    Heggenmus
    Boomklever
    Boomkruiper
    Roodborst
    Eekhoorns (2 verschillende)

Gezien

Buizerd
    Sperwer

N.B. Alle foto’s zijn van die dag en ook van HBN1 zijn te zien op instagram en getagd met #HBN1, #HBN4 #Han_Bouwmeester en #Hanbouwmeester (ik ben nog met terugwerkende kracht aan het taggen)
    mbs-1.JPG

mbs-2.JPG

Heggenmus-hbn4.JPG

gbs-hbn4.JPG

eekhoorn-hbn4.JPG

boomkruiper-1.JPG

boomklever-1.JPG

50 berichten aan het bekijken - 401 tot 450 (van in totaal 517)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.