HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 774 reacties, 103 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 30 augustus 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 775)
  • Auteur
    Annemiek
    Verhalenverteller

Hij maakte gelukkig geen zieke indruk

Yvonne
    Admin

Ik heb deze vink niet gezien afgelopen zaterdag Annemiek.

Ziet er in ieder geval niet best uit!

Annemiek
    Verhalenverteller

Deze foto had ik er hierboven niet bij geplaatst vanwege de slechte opname. Maar het bleef me bezighouden wat deze vink zou mankeren en of hij al eerder was gespot. Het lijkt een soort gezwel op zijn rug. Van opzij was ook heel goed een ‘bochel’ te zien. Ben benieuwd!DSC_6915

Yvonne
    Admin

Een spontane actie: zaterdag 28 augustus kon ik mee met Cees naar hut 5. Helaas waren de vooruitzichten niet bijster goed maar we hadden ons voorgenomen er toch een gezellige dag van te maken. Nou dat is gelukt … Niet alleen vanwege de (soms) schijtlolligheid om de tijd te doden maar zeker omdat er toch een paar verrassingen langskwamen.

De zwarte specht is een behoorlijk aantal keren langs de hut gevlogen om ineens in een struik met rode besjes te duiken. Nooit geweten dat zwarte spechten ook bessen op het menu hebben staan. Sporadisch maar dat maakt het moment alleen maar uniek. We hoopten dat ie ook nog zou gaan badderen maar na een bezoek van 3 tellen aan de stam bij de vijver vloog hij toch weer weg.

Na een tjiftjaf, een tuinfluiter, vele kool- en pimpel- en glanskopmezen, territoriale gbs’en, een gaai, (jonge) roodborsten, boomklevers, vinken en een boomkruiper kwam er ook nog een jong reebokje tot vlak achter de waterbak langs. Een supermoment!!

Wat iets minder super was, was de aanvaring van een boomklever met het glas. Wrs werd het achterna gezeten maar ineens kwam het met een harde klap tegen het glas en bleef in het gaas hangen; de kop viel achterover, de snavel ging open en ik zag het al helemaal gebeuren … met z’n tweetjes hebben we de boomklever bevrijd uit het gaas (zat behoorlijk vast!) en een tijdje in mijn handen gehouden. De snavel ging weer dicht, de hartslag verminderde en de vogel begon zich te roeren. Tijd om los te laten dus maar daar dacht ie zelf anders over. Zeker een minuut of 5 bleef het mijn hand vast omklemmen

WhatsApp Image 2021-08-28 at 18.13.25

en toen pas vloog het de boom in. Aan het eind van de middag zag ik weer 2 boomklevers rondfladderen dus wrs heeft ie het gered!!

Al met al dus een enerverend dagje!

reebok_DSC4188-klein

zwarte-specht_DSC4106-klein

zwarte-specht_DSC4111-klein

zwarte-specht_DSC4121-klein

zwarte-specht_DSC4144-klein

Annemiek
    Verhalenverteller

Woensdag 25 augustus 2021

Met Ineke voor het eerst HBN-5 bezocht. Wisselend bewolkt en ’s morgens nog zeer fris in de hut, buiten later tot 20gr. Een hele fijne hut: stahoogte, prima stoelen en een mooie omgeving. Door gebrek aan ervaring met schommelkoppen, kwam ik er ’s middags pas achter dat de camera ook hoger gezet kon worden en er dan dus geen vijverrand te zien was. We hebben genoten: een afwisselend aanbod van de gebruikelijke vogeltjes, maar aan het eind van de ochtend kwam de sperwer op zo’n 2,5 m. links van de vijver zitten om wat rond te kijken, dat was de klapper van de dag ;-). Maar hij/ zij is helaas niet teruggekomen om te badderen. Ook was het leuk om de kuifmees weer eens te zien, maar nog geen zwarte en/of groene specht gezien.

Complete lijst: Koolmees, pimpelmees, GBS, MBS, vink, roodborst juv., boomklever, glanskop, gekraagde roodstaart, bonte vliegenvanger, tjiftaf, fitis, sperwer, gaai, kuifmees. Verder nog bosmuis, keizerlibelle, klein koolwitje, kleine bruine kikkertjes, 2 grote naaktslakken.

DSC_6922DSC_6879DSC_6924DSC_6929DSC_6938DSC_7057DSC_7138DSC_7151

Yvonne
    Admin

Woensdag 4 augustus. Een dagje hbn5. Samen met Margot.

Het was een aardige dag qua weer. Niet warm maar met prachtig licht, soms wat hard en soms bewolkt. Al vroeg in de ochtend werden we verrast door een (mislukte) aanval van een sperwervrouw waarna het even stil werd. Na de grote schrik kwamen de vogels één voor één weer terug. Het voer ging snel maar er werd ook flink gebadderd. Hut5 was ooit mijn eerste hut waar ik een zwarte specht had gezien; daarna nooit meer (voor een vogelhut). Ik hoopte dan ook zo dat deze weer naar beneden zou vallen en besloot te blijven tot 18.00u. Het licht was echt prachtig. Het zou een hele mooie foto worden… Maar het werd een appelvink die aan het eind nog met de hele familie kwam badderen. De zwarte specht blijft nog even op mijn wensenlijstje staan.

We bleven steken op 14 soorten: kool-, pimpel-, glanskopmees, roodborst, GBS, tuinfluiter, vink, boomklever, sperwer, grauwe vliegenvanger, fitis, tjiftjaf, gekraagde roodstaart en als laatste de appelvink.

boomklever_HB52069

GV_HB51962

jonge-pimpel_HB52074

Pimpelmees_HB51987

Wim Frank
    Verhalenverteller

Glanskop 2 sh klHolenduif sh kl19 Juli. Bewolkt en windstil. Ruimte voor mooie reflecties dus.

Ik hoopte op wat roofvogels en de Zwarte Specht, maar die lieten zich helaas niet zien.Appelvink 2 sh klBoomklever sh klGBS 3 sh klGrauwe Vliegenvanger sh klGrauwe Vliegenvanger 2 sh klGrote Lijster 2 sh kl

kim Aafjes
    Verhalenverteller

IMG_20210620_183224_345IMG_20210620_183224_416IMG_20210620_183224_393IMG_20210620_183224_437IMG_20210620_183224_460IMG_20210620_182303_278IMG_20210620_182303_311IMG_20210620_181424_355Was een heerlijk dagje op 15-jun-2021 voor het eerst in hbn-fotohut 5 geweest was 28 graden die dag mooi zonnetje  veel gezien

Muizen goudvink vink spechten met jongen glanskop kuifmees winterkoning houtduif merel boomklever pimpelmees roodborstje.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s Arnoud.

Fijn dat je het jullie bevallen is.

Het laagje op het water krijg je inderdaad niet weg met het schepnet. Dit laagje wordt in deze tijd veroorzaakt door stuifmeel van bomen/struiken.

De meidoorns naast de vijver staan in deze tijd in bloei. Dit kan mooie foto’s opleveren en later in het jaar mooie rode bessen waar vogels op foerageren. Ja dat stuifmeel is tijdelijk en is een keerzijde. Het weerhoud vogels niet van het badderen en drinken.

De foto’s te zien hebben jullie je wel vermaakt.

Groeten Art Wittingen

Arnoud Huberts
    Verhalenverteller

Afgelopen zondag ben ik met mijn schoonvader in HBN-5 geweest. Toen we bij de hut aankwamen zaten er al 2 grote bonte spechten en een boomklever op de takken bij de vijver. Die waren niet erg schuw en dat beloofde al veel voor de rest van de dag. Het waren ook vooral die vogels die zich het meeste lieten zien die dag. We waren erg content met het comfort en de uitrusting van de hut. Het water van de vijver was niet erg schoon, er lag een groen laagje over, wat we niet weg kregen, waardoor er minder spiegeling in het water was.

De soorten die we te zien kregen hier op een rijtje, met een paar foto’s:

• Grote Bonte Specht (m+v)
    • Boomklever
    • Appelvink (m+v)
    • Vink (m+v)
    • Bonte Vliegenvanger (v)
    • Koolmees (m)
    • Roodborst (m)
    • Zwartkop
    • Glanskop of Matkop
    • Holenduif
    • Winterkoning
    • Rosse Woelmuis (3)
    • Veldmuis

P1050221P1050219P1050122P1050419P1050717P1050610P1050461P1050512

Ik had gehoopt op een Zwarte of Groene Specht en een Sperwer of Havik, maar was toch erg tevreden met de bezoekers en de platen.

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

Maandag 3 mei 2021 met de kleinkinderen naar de hut geweest, de dag begon bewolkt, later in de dag kwam het zonnetje door. we zijn van 07.45 tot 13.30 in de hut geweest, we hebben 22 soorten dieren vast gelegd waaronder een muis en een hommel. zie onderstaande lijst.

Appelvink (m/v)
    Bonte Vliegenvanger
    Boom Klever
    Boom Pieper
    Gaai
    Glanskop
    Groene Specht
    Grote Bonte Specht
    Holen Duif
    Hommel
    Koolmees
    Merel Bruin
    Merel Zwart
    Muis
    Pimpelmees
    Roodborstje
    Vink (m/v)
    Winterkoninkjes
    Zanglijster
    Zwart kop
    Zwarte  mees

_DSC7862_DSC7878_DSC7943_DSC7999_DSC8026_DSC8030_DSC8090 (2)_DSC8120

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige dag gehad zo te lezen en te zien Art!
    Hopen dat we weer wat meer te zien gaan krijgen van de hut hier want er worden zeker mooie foto’s gemaakt!

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Voor het paasweekeinde  een extra dag vrij genomen van het werk, en een heerlijk dagje “de kop leegmaken” in HBN5. Het zou een zonnige dag worden met af en toe sluier bewolking en een temperatuur tussen de 9 en net aan 20 graden.   Het beheer van deze hut doe ik samen met Marco en uiteraard Han. Marco had de avond ervoor controle_MG_8360 Boomklever 10 gedaan en al een lijst met waarnemingen voor me ingevoerd met de meest fantastische en zeldzame soorten…(1 April! LOL )

Bij aankomst liep er een Ree een eindje voor de hut in het bos. Om 7:30 setting in orde gemaakt en wat water bijgepompt en wat voer in een paar kuiltjes en wat vet in de stam geplaatst. Om 16:45 heb ik de hut uitgeveegd, opgeruimd en de luiken weer gesloten. In de tussen tijd ben ik de hut niet uit geweest en zijn er op een paar korte periodes na eigenlijk de hele dag wel vogels aanwezig geweest.  Pimpelmezen halen mos voor het nest, maar zijn steeds snel terug, die zullen dus dichtbij de hut een nestje maken. De Boomklevers halen modder bij de vijver, voor het betere metselwerk.   Uiteraard het logboek zelf ook ingevuld, want we willen graag weten wat er gezien word, ook als het alledaagse soorten zijn die niet op de 1 April lijst van Marco stonden).

_MG_9008 Boomklever 10_MG_8565 Pimpelmees 10_MG_8231 Holenduif 10

– Grote Bonte Specht – Koolmees – Roodborst – Pimpelmees – Glanskop – Boomklever – Winterkoning (koppel) – Holenduif (koppel en in de middag 3 stuks) – Vink – Zwarte mees – Houtduif – Sperwer (vrouw) – Tjiftjaf._MG_9397 tjiftjaf 10

De Sperwer dook vanuit het niets om 15:00 ineens op. Maar de jacht mislukte waarna ze nog terugkwam vliegen en op de tak de omgeving bleef afspeuren._MG_6865 Sperwer 10_MG_6868 Sperwer 10

Verder nog Ree, Rosse Woelmuis en Citroenvlinder.  En te horen waren nog o.a. Gaaien, Zwarte specht en Groene Specht._MG_8398 Rosse Woelmuis 10

Groeten Art Wittingen

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Voor het paasweekeinde  een extra dag vrij genomen van het werk, en een heerlijk dagje “de kop leegmaken” in HBN5. Het zou een zonnige dag worden met af en toe sluier bewolking en een temperatuur tussen de 9 en net aan 20 graden.   Het beheer van deze hut doe ik samen met Marco en uiteraard Han. Marco had de avond ervoor controle_MG_8360 Boomklever 10 gedaan en al een lijst met waarnemingen voor me ingevoerd met de meest fantastische en zeldzame soorten…(1 April! LOL )

Bij aankomst liep er een Ree een eindje voor de hut in het bos. Om 7:30 setting in orde gemaakt en wat water bijgepompt en wat voer in een paar kuiltjes en wat vet in de stam geplaatst. Om 16:45 heb ik de hut uitgeveegd, opgeruimd en de luiken weer gesloten. In de tussen tijd ben ik de hut niet uit geweest en zijn er op een paar korte periodes na eigenlijk de hele dag wel vogels aanwezig geweest.  Pimpelmezen halen mos voor het nest, maar zijn steeds snel terug, die zullen dus dichtbij de hut een nestje maken. De Boomklevers halen modder bij de vijver, voor het betere metselwerk.   Uiteraard het logboek zelf ook ingevuld, want we willen graag weten wat er gezien word, ook als het alledaagse soorten zijn die niet op de 1 April lijst van Marco stonden).

_MG_9008 Boomklever 10_MG_8565 Pimpelmees 10_MG_8231 Holenduif 10

– Grote Bonte Specht – Koolmees – Roodborst – Pimpelmees – Glanskop – Boomklever – Winterkoning (koppel) – Holenduif (koppel en in de middag 3 stuks) – Vink – Zwarte mees – Houtduif – Sperwer (vrouw) – Tjiftjaf._MG_9397 tjiftjaf 10

De Sperwer dook vanuit het niets om 15:00 ineens op. Maar de jacht mislukte waarna ze nog terugkwam vliegen en op de tak de omgeving bleef afspeuren._MG_6865 Sperwer 10_MG_6868 Sperwer 10

Verder nog Ree, Rosse Woelmuis en Citroenvlinder.  En te horen waren nog o.a. Gaaien, Zwarte specht en Groene Specht._MG_8398 Rosse Woelmuis 10

Groeten Art Wittingen

Andreas
    Verhalenverteller

Heute einen Tag im Fotoversteck verbracht. Es war teilweise wolkig.

– Kohlmeise

– Blaumeise

– Sumpfmeise

– Gr. Buntspecht

– Kleiber

– Rotkehlchen

MandyvanSighem
    Verhalenverteller

17 februari met z’n tweeën in HBN-5 geweest.

We waren er rond half 8 en vertrokken pas weer rond 5 uur/half 6. Lange dag dus! Het was heel leuk dat er nog wat sneeuw lag, het was niet te koud gelukkig. We hadden dikke kleding aangetrokken en hebben geen gebruik gemaakt van de kachel.

Wat we zoals hebben gezien gedurende de dag:

– koolmezen (veel en vaak)
    – pimpelmezen (veel en vaak)
    – roodborstje (vloog soms tot aan het raam, soms in het netje wat ervoor hing!)
    – grote bonte specht(en)
    – boomklevers (regelmatig)
    – boomkruiper (stuk of 4 keer)
    – woelmuisje (ong. 3 keer)
    – goudhaan (1 keer verderop, 1 keer bij de hut, maar snel weg)
    – keep (paar keer rondom de hut en bij de hut)
    – barmsijs (1 keer, heel snel weer weg!)
    – sijs (stuk of 3 keer)
    – zwarte mees (regelmatig)
    – glanskop/matkop (??) (vaak)

We hebben nog lang niet alle foto’s uitgezocht, maar wel deze foto van de pimpelmees:

3H0A1799-bewerkt-bewerkt

Michiel Deiman
    Verhalenverteller

Gisteren 29-01 in hut HBN 5 geweest.
    Het weer was helemaal niets, donker/grauw en veel regen.

Eerste 1 1/2 uur vooral bezig geweest met het beslagen glas.
    Bij aankomst was het in de hut kouder dan buiten, dus zat het condens aan de buitenkant. (gelukkig dat er een kachel is, anders was het meteen einde oefening geweest)
    Na gelang het binnen behagelijker werd, deden de ventilatoren hun werk en bleef het glas mooi.
    Toen nog een half uur moeten wachten tot ook mijn lens condensvrij bleef 🙁

Gezien het weer hoge ISO en korte sluitertijden.
    Aangezien mijn m43 camera veel meer last heeft van ruis bij hoge ISO dan FF en APS-C, toch met vrij lange sluitertijd moeten schieten, wat veel bewogen foto’s oplevert (wat zijn die meesje bewegelijk), en ingezoomd ook veel zelf toch iets te veel bewogen.

Aan de meesjes lag het niet, heel veel meesjes in diverse soorten en maten:
    (eigenlijk continue beweging voor de hut, meestal +3)
    Gezien:
    -Pimpelmees         (héél véél en veel tegelijk)
    -Koolmees              (héél véél en veel tegelijk)
    -Glanskop              (héél véél en meerdere tegelijk, elkaar verjagend)
    -Matkop                 (héél véél en meerdere tegelijk, elkaar verjagend)
    -Zwartmees           (héél véél) (2* kort 2 tegelijk)
    -Kuifmees              (paar keer kort)
    -GBS                       (paar keer kort) (1* kort 2)
    -Boomklever         (paar keer kort) (ook aantal keren met z’n tweeën)
    -Groenling            (1* héél kort)
    -Vink                      (2* kort)
    -Roodborstje        (aantal keren kort)

Glas- en Matkop heb ik thuis op basis van de snavel geprobeerd te determineren, maar daarvan weet ik niet echt zeker hoe vaak welke soort voorbij is gekomen.

Gelukkig klaarde het tussen 13:00 en 15:30 een beetje op, en heb ik toch nog een paar leuke plaatjes van het Roodborstje, glans- en matkop én zwartmees kunnen maken.

Anand G
    Verhalenverteller

Mooie plaatjes van de sperwer. Jammer dat die er niet kwam toen wij er op dinsdag 5 januari waren. Koud was het er, en best wel donker door een groot wolkendeken boven Nederland. Iso opgejaagd naar de 3200, diafragma op f6.3 van de Sigma 150-600 en diafragma voorkeuze stand gebruikt gaf een redelijke sluitertijd. Door de schommelkop en het geheel stevig vast te houden tijdens het fotograferen kwamen er leuke plaatjes uit. Ik had nog een tweede camera met een lens meegenomen waarmee ik kort voor de hut kon fotograferen. Dit gaf mij een beeldvullend plaatje van o.a. het roodborstje en de kuifmees. Voor mij plaatjes om er over een aantal jaren nog steeds ervan te genieten.

Vogels die wij gezien hebben; koolmees, pimpelmees, kuifmees, middelste- en grote bonte specht, glanskop, boomklever, merel, zwartkop, vink, roodborst en het muisje. Buiten het terrein nog de twee zwarte spechten gezien.2021_misc_jan_-5885_watermerk2021_misc_jan_-6043_watermerk2021_misc_jan_-6108_watermerk2021_misc_jan_-6239_watermerk2021_misc_jan_-7980_watermerk2021_misc_jan_-6391_watermerk

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Wat een unieke ervaring met die Sperwer op het ijs. En wat een prachtige capriolen Joost.

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Yvonne

Yvonne
    Admin

Badderfestijn in HBN5

Woensdag 16 december sinds lange tijd weer een dagje HBN5 gedaan. Ooit de eerste hut (en zo bleek later ook de enige tot nu toe) waar ik de zwarte specht op de foto mocht zetten.

Mistige start met 5 graden maar al snel kwam het zonnetje door de bewolking heen en werd het een prachtige dag. Het was een komen en gaan van allerhande klein grut en wat een zin om te badderen hadden ze allemaal. Van de 12 soorten die ik heb geteld zijn alleen de boomklever, de vink en de roodborst niet in bad geweest.

Na 12u werd het rustig … heel rustig. Op een af en toe opgewonden koolmees of badderende merel na was het voornamelijk een verlaten waterbak. Je zou bijna denken dat er ‘iets’ in de buurt zat, maar niets was minder waar … Het was gewoon een rustig dagje maar wel met een boel badderende gevederde vriendjes.

Lijstje van vogels:
    Koolmees, pimpelmees, glanskopmees, roodborst, vink, gbs, boomklever, boomkruiper, goudhaantje, winterkoninkje, merel en een kuifmees die een soort van doorstart maakte.

GBS-na-kalibratie

pimpelmees-na-kalibratie

goudhaan-na-kalibratie

roodborst-na-kalibratie

boomkruiper-na-kalibratie

merel-na-kalibratie

Ronny
    Verhalenverteller

Prachtige serie.

Peter van Velzen
    Admin

Mooie plaatjes Joost. En grappig die sperwer op “schaatsen”.

Joost van der Meer
    Verhalenverteller

Vrijdag 11 december 2020, hut 5 dus, de eerste dag mét gaskachel; en als-ie eenmaal brandt, is het zeer behaaglijk! Soorten: veel pimpelmezen, kuifmees, winterkoninkje, specht, boomklever, zwartkop, veldmuis, grote bonte specht en veel vinken, maar de JPL_3079JPL_2936JPL_2963JPL_2887JPL_2873JPL_2808JPL_2761JPL_2732kers op de taart was een prachtige juveniele mannetjessperwer die volgens mij voor het eerst van z’n jonge leven op ijs stond, waardoor hij de gekste capriolen moest uithalen om overeind te blijven.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

12 November kon ik een dagje in HBN5 fotograferen. Ik reed naar de hut met een prachtige rode wolken lucht.

8:15 eenmaal bij de hut aangekomen, trok het helemaal dicht ging het behoorlijk regenen maar na 9:30 klaarde het redelijk op en kwam af en toe de zon door.

Ik had de naalden van de Larix zo goed mogelijk verwijderd uit he water, maar vergeefse moeit want al snel lag de gehele vijver weer vol.

Dit gaf overigens een mooi en apart effect in de foto’s.

Soorten die ik waargenomen heb:

Vink; Koolmees; Pimpelmees; Roodborst; Glanskop; Boomklever; Grote Bonte Specht; Kuifmees; Goudhaan; Merel; Matkop; Zwarte Specht (gehoord tot 4 x toe over de dag Zat in het perceel rond de hut te roepen); en een vrouwtje Sperwer.

Deze laatste maakte wel de show deze dag. 12:15 landde ze achter de haag aan de rechterkant van de hut. Ze kwam door de struiken en begroeïng heen om in de vijver te stappen. Vloog toen een paar keer heen en weer, was erg onrustig en alert maar heeft van 12:17 – 12:27 uitgebreid zitten badderen.

Om 14:26 zat ze vanuit het niets plotseling weer op de tak. Daar heeft ze tot 14:47 zitten rondkijken en veren poetsen.

Om 15:15 heb ik de hut verlaten, nadat ik alles had opgeruimd en nog maar eens een poging had gedaan om de Larix naalden uit het water te halen.

Groeten Art Wittingen

_MG_2533 Sperwer

_MG_1868 Sperwer_MG_1945 Sperwer_MG_1954 Sperwer

Jim Oostvogels
    Verhalenverteller

11.11.2020

Ondanks de mist en bewolking was er enorm veel beweging aan HBN-5. Geen 5 minuten zonder vogels aan de poel. Wij verbleven in de hut van 8u tot 16u15.

Glanskop / Zwarte mees / Kuifmees / Goudhaan / Vuurgoudhaan / Goudvink / Koolmees / Pimpelmees / Boomklever / Boomkruiper / Roodborst / Winterkoning / Merel / Sperwer / Bonte specht m/v / Vink

Deze hut is zeker voor herhaling vatbaar.

Sperwer 10.11.2020

Francoise Harmsze
    Verhalenverteller

Vrijdag 6 november waren wij met 2 personen in HBN-5. Het was een prachtige dag en we hebben ons prima vermaakt. Het was heel rustig weer, zonnig, en vrijwel geen wind. De zon viel afwisselen op plekjes rond de vijver.

We hebben 3x een klein handje zaad neergelegd en wat vet gesmeerd aan de boom en de stronk. De eerste 2 keren (8u en 11u) zaten met name de pimpelmeesjes te popelen. Ze aten het zo ongeveer onder onze handen weg! De derde keer (14u) was het kennelijk minder urgent en duurde het langer voor ze kwamen kijken. Maar na afloop viel er niets op te ruimen, ook het laatste voer is toch allemaal opgegeten.

Het grootste deel van de dag was er activiteit. Af en toe even 5 minuten niemand, maar soms ook veel activiteit en niet alleen na het voederen. Bijvoorbeeld een groep-badsessie. Na 15:30 werd het echt rustig, eigenlijk kwamen er toen vrijwel geen vogels meer. Alleen de muis liet zich toen zien. Bovendien werd het licht ook echt minder. 16u zijn we weggegaan, voor het licht helemaal weg was.

De duizenden foto’s moeten we nog uitzoeken, maar hier is alvast het lijstje van wat we gezien hebben. Highlight voor ons was het goudhaantje dat uitgebreid zat te badderen. We hebben wel uitgekeken naar een groene of zwarte specht, want we hoorden zo iets, maar we zagen hem niet.

Lijst_HBN5

Esther en Bas
    Verhalenverteller

Vorige zaterdag 30 Oktober zijn wij voor het eerst naar een vogelhut geweest.

We wisten eigenlijk niet zo goed wat we ervan moesten verwachten maar het was erg leuk.

We waren ons aan het instaleren en ik ging wat voer buiten leggen en terwijl ik aan kwam lopen lagen de koolmezen al op de loer.

Nadat we wat voer hadden neergelegd kwamen er ook van alles aan, we hadden niet verwacht dat dat zo snel zou gaan dus de camera’s waren nog niet ingesteld…. leer momentje dat doen we de volgende keer andersom.

Er is veel langs gekomen:

Bonte Specht – Boom klever -Boom kruiper – Koolmees – Pimpelmees – Goudhaantje – Kuifmees – Zwartkop – Vink – Muis en als klap op de vuurpijl de sperwer, wat was die mooi. Hij nam uitgebreid een bad. Mooi om te zien hoe voorzichtig hij is.

We waren er om 8:00 uur en zijn om 14:00 weg gegaan. Bas was echter zijn portemonnee vergeten en moesten terug. Het was de hele ochtend bewolkt geweest met zelfs wat lichte regen maar toen we teruggingen begon de zon te schijnen.

Even met de beheerder Marco geappt want wij hadden ons al afgemeld of we toch nog even mochten blijven, dat was geen probleem. En dat was niet voor niets de specht kwam nog even in heel mooi licht!

Al met al een top dag en 6000 foto’s rijker…. Pfffff dat was wel even een klus.

Omdat het toch wel donker was hebben we op hoge ISO moeten fotograferen maar ben wel tevreden voor de eerste keer!

DSC06082-denoise-denoise_resize

DSC06534-denoise-denoise_resize

DSC07595-denoise-denoise_resize

DSC06563-denoise-denoise_resize

DSC07866-denoise-denoise_resize

DSC08165-denoise-denoise_resize

DSC08545-denoise-denoise_resize

DSC08718-denoise-denoise_resize

Maarten Graat
    Verhalenverteller

23 Oktober heb ik sinds lange tijd weer eens een dag  in een hut van Han kunnen zitten. De weersomstandigheden waren eigenlijk ideaal: de hele dag bewolkt, maar ook weer niet al te donker. Toch moest ik m’n iso’s wel redelijk opschroeven om rond de 1/250ste te blijven.

Het was ook wat drukte rond de hut betreft een ideale dag. Eigenlijk was er de hele tijd wel iets te zien, maar in de middag waren er wel enkele momenten dat er een kwartiertje/ 20 minuten even rust was.

De soorten die ik gezien heb en vast heb kunnen leggen zijn de volgende: Boomklever, Boomkruiper, Gaai, Glanskop, Goudhaantje, Grote Bonte Specht, Grote Lijster, Koolmees, Kuifmees, Merel, Pimpelmees, Roodborstje, Sijs, Sperwer, Vink, Winterkoninkje en Zwarte Mees.

Een aantal keer heb ik de Zwarte Specht in de buurt va de hut gehoord, maar helaas liet hij zich niet bij de hut zien. Het was 1 van mijn wenssoorten, maar Grote Lijster en Goudhaantje stonden ook op dit lijstje, dus eigenlijk was de dag meer dan geslaagd.

Toen ik na een lange dag weer naar de auto liep, hoorden ik zelfs 2 Zwarte Spechten. Bij de auto aangekomen, bleek er 1 in het bosje aan de overkant te zitten en kreeg ik hem zelfs nog even in beeld. Alsnog even gezien was een waardige afsluiter voor een geslaagde dag.

Han en Marco weer bedankt voor het mogelijk maken van deze heerlijke manier om dicht bij de vogels te kunnen zijn!

Maarten

BoomkruiperGoudhaantjeGoudhaantje2KuifmeesPimpelmeesSperwerSperwer2Zwarte Mees

Ria van der Helm
    Verhalenverteller

HBN 5, zaterdag 17 okt 2020, was een rustige herfstdag, veel bewolking en af en toe een zonnetje, ca 10 graden. waar voorheen de roodborstjes je opwachten is het tegenwoordig de boomklever die ongeduldig in je buurt fladdert tot je eindelijk klaar bent met voeren en de hut ingaat. ik ging voor het kleine grut zoals goudhaantje, kuifmees, mat/glanskop en boomkruiper. kreeg er de grote lijster en sperwer bij. sperwer kwam rond 12:00u even badderen

om de lijst compleet te maken: koolmezen, pimpelmezen, vinken, roodborstje, boomklevers, GBS koppel waarvan het mannetje regelmatig met zn spiegelbeeld aan de haal ging, vl gaai, merel bijna volwassen man, winterkoninkje, muizen, er kwamen 2 reeën voorlangs , ca 15 m voor de hut rond 12:30u. kortom mooie dag. nb wat al eerder voorbij kwam: sprietjes aan de rechterkant van de vijver mogen eruit.

DSC00075 (2)DSC09925 (2)DSC00361 (2)DSC00284 (2)DSC00399 (2)DSC00455 (2)DSC09759 (2)DSC09794 (2)

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Mooie foto’s Wim, en wat een geluk met de Goudhaantjes, leuk hoor.

Groet, Klaas

Wim Coene
    Verhalenverteller

Zaterdag 10 october in HBN-5 geweest, al voor zonsopgang in de hut. Veel bedrijvigheid bij het ochtendgloren, het zonnetje doet zijn uiterste best, maar toch te weinig licht voor goede foto’s op dat vroege moment, wel een heel mooi spektakel, echt een aanrader. Vooral de grote bonte spechten zijn in het begin erg actief, het is een mengelmoesje van twee volwassen GBS-en, en minstens twee opgegroeide juvenielen. Later op de dag vliegt nog een adult GBS recht met de sterke bek op het fotoglas af, wat een knal, maar gelukkig geen schade aan het dure foto-glas en de GBS vliegt zonder een krimp terug van waar ie gekomen was, knap hoe die spechten-hersenen zo’n frontale botsing opvangen. Dan verder het typisch drukke gedoe van de kool- en pimpelmezen, samen met de wat luiere luie vinken. Soms na een doodse stilte weer een drukke periode, zeker in de vroege namiddag. Plots een koppeltje goudhaantjes, wauw, dat is puur kicken. En het koppeltje matkop-mezen niet te vergeten, ook zo’n mooi getekende mees. Daarnaast nog een koppel zanglijsters, waarvan een heel dicht bij de lens durft te komen. Verder stelen ook de badende roodborstjes de show. Om de oogst ter vervolledigen (maar niet in de getoonde foto’s): meerdere boomklevers, 1 boomkruiper, 1 zwarte mees, 1 sijsje, 1 mannetje zwarte specht 3x op afstand gespot, 1x buizerd (?) meerdere keren horen roepen. De vogel waar we uiteindelijk voor gekomen waren hebben we niet gezien, de sperwer geeft niet thuis, sobeit: de natuur laat zich gelukkig niet dwingen. Hopelijk een volgende keer ietsje meer geluk, want de dag voor wij kwamen verscheen de sperwer wel voor de lens van Anneke (dat was op vrijdag 9 october).

GOU 01 IMGa_20201010_WRAW1250

GBS 01 IMGa_20201010_WRAW1104

MAT 01 IMGa_20201010_WRAW1401

KUI IMGa_20201010_WRAW1361b

ZAN 01 IMGa_20201010_WRAW1023

BKL 01 IMGa_20201010_C21A3101

ROO 01 IMGa_20201010_C21A3297b

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor je input Johan! Fijn dat je weer genoten hebt.

We gaan naar de punten van de setting kijken; dat is wel aan de beheerders toevertrouwd. het is enorm groeizaam weer nu dus die sprietjes groeien als kool en is dus even lastig bij te houden.

De statiefkoppen hebben we bewust zo moeten plaatsen om te voorkomen dat ze er af gedraaid en meegenomen kunnen worden; dat is een noodzakelijk kwaad dus.
    In de beginjaren van mijn hutten had ik een lampje in de hut maar helaas bleek dat niet te werken. Te vaak werd vergeten hem weer uit te doen want tijdens het opruimen zie je nog maar nauwelijks dat het nog aan is. Maar een belangrijke reden er mee te stoppen ontstond ook toen we begonnen met spiegelglas want mensen lieten het lampje vaak aan zonder zich te beseffen dat je dan zichtbaar bent voor de vogels.

Dank ook voor je andere punten en dat de slider bevalt; zijn we nog steeds erg blij mee want het geeft je idd de nodige vrijheid.

JohanAssies
    Verhalenverteller

Gisteren met Bas in deze hut gezet. Aangezien we regelmatig een hut boeken, hebben we enig vergelijkingsmateriaal :-). Hierbij wat opmerkingen over zaken die ons opgevallen zijn, wellicht kunnen jullie er wat mee. De tips zijn puur opbouwend bedoeld!

• De setting van de hut ziet er op zich prima uit. Wel zijn de lange grassprieten aan de rechterkant wat vervelend, ze belemmeren het zicht op het stammetje rechts achterin. Je kant er helaas ook niet goed bijkomen om de lange sprieten weg te halen.
    • Het deel rechts achterin vormt een beetje een rommelig beeld, hierdoor is het lastig in dit stukje mooie foto’s te maken. Jammer, omdat juist in dit hoekje veel vogels gingen badderen.
    • Het slider systeem met de schommelkoppen werkt heerlijk, veel vrijheid om heen en weer te schuiven. Doordat de schommelkoppen echter lager zitten dan de ‘vensterbank’, kan je deze niet helemaal naar links bewegen. De stelknop van de schommelkop verhinderd dat je door kunt draaien. Hierdoor is een klein deel van de setting niet te fotograferen. Mooier zou zijn als er meer ruimte om de schommelkoppen zou zitten.
    • De ventilatoren zijn ideaal, in het begin besloeg het glas een beetje. Met de ventilatoren aan was dit echter snel verdwenen.
    • Een lampje in de hut zou handig zijn bij binnenkomst. Omdat er toch al een accu staat, is dit vrij eenvoudig te realiseren. Zeker omdat LED verlichting bijna geen stroom verbruikt. We hebben het nu met een zaklamp opgelost.
    • De stoelen zijn wat lastig in te stellen. Als je ze eenmaal goed hebt ingesteld zitten ze overigens prima.

Dan ook nog een aantal zaken die ons positief zijn opgevallen:

• De hut ligt in een prachtig gebied met een grote diversiteit aan soorten.
    • Erg fijn dat de hut lekker hoog is, je kan er prima in staan.
    • Het slider systeem met schommelkoppen is een aanrader

Foto’s van ons bezoek zullen we later zeker nog plaatsen, hierbij al wel vast een opsomming van hetgeen wij gezien hebben, in volgorde van verschijning:

• Grote bonte specht (mannetje, vrouwtje, juveniel) – man en vrouw vlogen elkaar regelmatig in de haren 🙂
    • Fitis
    • Boomklever
    • Matkop
    • Koolmees – stuk of tien in totaal
    • Pimpelmees
    • Vlaamse gaai (even vluchtig op de setting, daarna niet meer gezien, alleen gehoord)
    • Muis (twee verschillende, een kleine en een grote -> ze kwamen gedurende de dag regelmatig langs)
    • Lijster
    • Vink (man + vrouw)
    • Roodborstje (slechts een paar keer vluchtig op de setting)
    • Merel
    • Boomkruiper (ook maar heel kort)
    • Sijs (man + vrouw)
    • Kuifmees
    • Putter
    • Sperwer (van 13:50 tot 14:00 uur badderend)
    • Winterkoninkje
    • Blauwe glazenmaker (libelle)

Kortom, veel mooie soorten met als hoogtepunt toch de sperwer. Helaas geen groene of zwarte spechten gezien of gehoord. Volgende keer beter :-).

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s Luciano. Fijn dat het zo goed bevallen is. Vooral je boomklever, boomkruiper en de staartmees in het groen zijn prachtig.

Je had inderdaad een mooie lijst in het logboek staan.

Had je ook nog foto’s kunnen maken van de witkopstaartmees en de grote barmsijs die je in het logboek had staan?

Veel plezier en succes bij het volgende hutbezoek.

Grt Art Wittingen<!–more–>

Luciano
    Verhalenverteller

eerste bezoek aan deze fotohut, erg professioneel opgezet en zeer comfortabel, 15 verschillende soorten kunnen vastleggen en de hele dag bedrijvigheid, dus geen moment verveeld. Mooie ervaring en volgende hut al geboekt. Groeten en bedankt, Luciano

https://www.hbnforum.nl/wp-content/uploads/hm_bbpui/15966/ktoadht8vmahjfb6byvfhrj79q393zva.jpg

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Vriendelijk bedankt voor je leuke reactie Frank.

Groet, Klaas

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Wat een fraaie serie. De natuurlijke omgeving waar de zwarte specht zich in bevind vind ik ook erg mooi.

Met vriendelijke groet,

Frank

Klaas Pie
    Verhalenverteller

25-09-2020 Samen met Mirjam een dag doorgebracht in de hut HBN-5. In de nacht en vroege ochtend is er veel water gevallen. Maar na regen komt zonneschijn, en toen we bij de hut kwamen was het prachtig weer. In de loop van de dag was het afwisselend een beetje (te) donker en prettig licht. De Zwarte specht was de hoofdrolspeler. De specht was relatief lang aan de rechterkant van de hut bezig. Daar heeft de specht circa twee vierkante meter aan takken doorgewerkt. De hout snippers vlogen door de lucht. Het was niet mogelijk om daar goede foto’s van te maken. Heel veel takken, grassprieten, en een lastige hoek om nog scherp te kunnen stellen. Het was evengoed heel erg leuk om de specht zo actief bezig te zien, en om regelmatig het ‘zang’ geluid te horen. Daarna vloog de specht een klein stukje linksom, en verdween uit het zicht. Maar Mirjam zat links van mij, en zag de specht nog terug in een boom. Niet veel later zat ik links van Mirjam op het trapje, en knallen maar. Wat hebben we daar van genoten. 🙂

Screenshot_20200925-175620~2_KPI4760Even controleren of er niemand kijkt?

_KPI46341, 2, 3…

_KPI4644Hakke maar

_KPI4666_1Het begin is er!

_KPI4764_1Snel verstoppen, er komt vast iemand aan.

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Zo te zien was het een fraai spechtendagje! Mooie beelden.

Met vriendelijke groet,

Frank

Art Wittingen
    Verhalenverteller

En nog een paar foto’s van een mooie dag in HBN5_MG_2579 Groene Specht_MG_2566 Groene Specht_MG_9069 Glanskop_MG_2486 Grote Bonte Specht_MG_2335 Middelste Bonte Specht

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Donderdag – 17 Sept 2020 – zelf een dagje doorgebracht in HBN5. (7:00-17:30)
    Hele dag door bedrijvigheid voor de hut, alleen tussen 14:15-14:40 even rustig, en na 17:00 werd het rustiger.
    Koolmees, Glanskop, Pimpelmees, Vink, Boomklever, Zanglijster, Tjiftjaf, Gekraagde roodstaart (v), Grauwe Vliegenvanger, Putter, Middelste Bonte Specht, Grote Bonte Specht, Groene Specht, Sijs, Gaai, Houtduif, (en naast de hut aan het houthakken, buiten zicht de Zwarte Specht)                Bruine Kikker, Paardenbijter, Bruinrode Heidelibel, Blauwe Glazenmaker.
    Hier een selectie uit de foto’s van wat er momenteel o.a. te zien is in HBN5

_MG_2741 Gaai_MG_2973 Boomklever_MG_2720 Libel_MG_2563 Groene Specht_MG_9180 Grauwe Vliegenvanger_MG_8945 Putter_MG_2363 Gekraagcde roodstaart_MG_8757 Tjiftjaf

Paul Obdeijn
    Verhalenverteller

Hierbij wat foto’s van mijn dag in HBN-5 van 15 september.

Herschaalde kopie van IMG_3805

Herschaalde kopie van IMG_4202

Herschaalde kopie van IMG_4252

Herschaalde kopie van IMG_4323

Herschaalde kopie van IMG_4673

Herschaalde kopie van IMG_4742

Herschaalde kopie van IMG_5104

Herschaalde kopie van IMG_5461

Paul Obdeijn
    Verhalenverteller

Dag Yvonne,

Kan ik dat doen door te reageren op mijn eigen bericht en dan foto’s toevoegen?

Yvonne
    Admin

1000 foto’s …. ja het gaat snel met de vogels die je opnoemt. Je wilt geen moment missen. Zo te lezen een topdag geweest. Ik hoop hier op het forum toch ook een aantal foto’s te gaan zien!!

Paul Obdeijn
    Verhalenverteller

Gisteren, 15 september, heb ik hbn-5 bezocht. Voor mij de eerste keer in een foto hut, nadat ik de afgelopen maanden het fotograferen na jaren weer opgepakt heb.
    Begin dit jaar verraste mijn vrouw me met een onverwacht kado, een Canon DSLR. Jaren geleden heb ik veel aan onderwater fotografie gedaan, maar door omstandigheden is dat gestopt. Door dit kado weer enthousiast aan de slag gegaan met fotograferen, natuur- en landschapsfotografie heeft toch wel mijn grootste belangstelling. Vooral macro en wildfotografie (vogelfotografie).
    Op een gegeven moment kwam ik bij toeval op de site van Hans Bouwmeester terecht en toen besloten om eens een keer een foto-hut te proberen. En daar heb ik geen spijt van gehad……

Na ’s ochtends aangekomen te zijn, eerst een beetje voer in kuiltjes gelegd en me geïnstalleerd. Het was een mooie zonnige en voor de maand september ongewoon warme dag. Het duurde nog geen vijf minuten of de vijver en omgeving wemelde van koolmezen, pimpelmezen, matkoppen, vinken, boomklevers, een woelmuis, roodborstje, fitis, sijs en houtduif. Gedurende de hele ochtend kwamen de Grote bonte spechten regelmatig langs om te drinken, aan de stam te pikken en te badderen. Rond een uur of 10 waren plotseling alle vogels verdwenen en de reden was een goede, een sperwer landde bij de vijver en ging op haar gemak badderen en drinken. Ze (of hij, daar ben ik niet goed genoeg in) heeft dat zo’n half uur volgehouden. Daarna vertrok ze en keerden de mezen terug. Kort daarna een jonge sperwer, ook op z’n gemak badderen en drinken, waarna hij gezelschap kreeg van de ouder sperwer. Ze hebben ongeveer een kwartier gezamenlijk in bad gezeten. Ik kon ze helaas niet in 1 shot krijgen, ik heb een (kwalitatief slechte) foto met m’n smartphone gemaakt.
    Al met al zijn ze een keer of 7 langs geweest, ik heb enorm veel foto’s kunnen maken en met name close-ups van de kop. Wat een beleving! Aan het einde van de dag, vol van indrukken, opgeruimd en weer ingepakt. Wat een dag!

Ik zal een selectie van de (schrik: bijna 1000 foto’s) op de facebook groep zetten.
    Hans en vrijwilligers, dank.

Paul Obdeyn

Andre de Gier
    Verhalenverteller

vandaag HBN5 bezocht in totaal 13 soorten geziente weten;koolmees,pimpelmees, kuifmees, glanskop,boomklever,boomkruiper, vink, GBS man,vrouw, tjiftjaf, gekraagde roodstaart vrouw, gaai, goudhaantje en als verrassing en volgens Marco nieuwe soort voor deze hut grote gele kwikstaart vrouw

sized_DSC_6153

sized_DSC_6060 (2)

sized_DSC_6070 (2)

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

26 Augustus 2020

Samen met Jan Kleinbussink weer een dagje vogelhut gedaan dit keer Hut nummer 5, het weer was de gehele dag regen en wind, vogels die we gezien hebben waren dan maar ook  5 soorten, de Koolmees kwam regelmatig wat eten, dit deed ook de zwartkop, de Vink, de Grote bonte specht kwam twee keer voorbij en de boomklever waren diverse keren aanwezig, ook de woelmuis liet zich een keer zien en een veld muis was  één keer vande partij al met al een rustige dag met veel  water en weinig vogels volgende keer beter.26 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC551026 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC548526 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC551126 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC5939

Benjamin
    Verhalenverteller

Sunday, 16.08.20

I don’t know if everyone understands german, so I’ll write this in english 🙂

Yesterday was my (and my mate’s) first time in one of Han’s photohides, and it was a really great experience.
    We started quite early,  we were set up and ready to shoot at 6:00 am. Half an hour later the first songbirds came in and start eating the food. Sadly it was a cloudy morning and there wasn’t enough light to really start to shoot until about 9:00 am. More and more birds came to the pond, we counted 12 different species (as listed down below). At about 12:30pm I searched the log for some info on when the birds of prey came to the pond in the past. We really hoped to see the sparrowhawk, but it don’t showed up.

It was about 1:00 pm when it got absolutely silent at the pond, and a few moments later the goshawk showed up. It landed right in front of the hide and had a close and intense look at the window. We didn’t move a bit, but he (or she, I don’t know) suddenly jumped against the window. It looked like an attack, and I am sure he could’t see us. Maybe he saw his reflection in the mirrored glas?

After that he got into the pond and searched the area around him. It took about 15 minutes before he started to take his bath. We didn’t want to take any risks and scare him away, so my mate waited until this point to start shooting with his (pretty loud) Nikon D800. Fortunately I don’t have that problem with the silent shutter on my Nikon Z6.

But the goshawk was not bothered and went on with his bath. He sat very close to the hide, about 2 meters away from the window. With my 500mm prime lens I was only able to take headshots at that point, my mate got full body shots with his 150-600 zoom (not a bad choice for big birds in this hide). After his bath he flew on the branch in the back left corner and I was able to take some full body shots aswell. After a couple of minutes he disappeared back in the forest. He stayed for about 35 minutes in total.

We both never saw a wild goshawk before, so this was very special experience for us.  At about 3:00 pm we ended our first (but not last) day in this hide.

Birds:

great tit
    blue tit
    coal tit
    great spotted woodpecker
    robin
    nuthatch
    chaffinch
    willow warbler
    crested tit
    common redstart
    greenfinch
    goshawk

DSC_9820DSC_8993DSC_9949

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door .
    Michel Roesink
    Verhalenverteller

Hoi Peter, dankjewel!

Vreemd genoeg heb ik juist de indruk dat de hitte een stuk minder spektakel heeft opgebracht dan voorgaande jaren.

50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 775)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.