HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 784 reacties, 109 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 november 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 551 tot 600 (van in totaal 784)
  • Auteur
    Anoniem

DSC_9584.jpg
    Op 4 mei 2018 heb ik HBN5 bezocht samen met collega Paul en zijn vader. Na eerder opgedane ervaringen in HBN7 hadden wij de smaak goed te pakken. Op het forum had ik al kunnen opmaken uit eerdere ervaringen dat HBN5 een alles of niets hut was.
    Als het dan nu maar alles is! Gauw een en ander op orde gebracht en het feest kon beginnen.

Het was warm weer en de eerste vogel die zich presenteerde was een grote bonte specht. Ook de boomklevers vlogen af en aan net als de mat- en glanskoppen.
    Af en toe viel het compleet stil voor de hut terwijl het rond om ons heen in de bomen
    toch een waar vogelorkest was? Ondertussen deden de woelmuizen zich tegoed aan het voer.

Wij hadden de hoop om nog een rover te zien maar deze liet zich niet verschalken. Na de hut weer aan kant gemaakt te hebben en een aantal grassprietjes te hebben verwijderd rondom de vijver vertrokken wij aan het eind van de middag want wij hadden nog een aardige autorit voor de boeg. Beetje tegenvallend resultaat maar wel weer een topdag in de natuur!

Hieronder een opsomming van de soorten die wij hebben gezien en vastgelegd;

1. grote bonte specht
    2. koolmees
    3. zwartkop m/v
    4. matkop/glanskop
    5. boomklever
    6. winterkoning
    7. pimpelmees
    8. gaai
    9. vink
    10. roodborst

woelmuizen
    boomkikker

DSC_9630.jpg

DSC_9643.jpg

DSC_9719-2.jpg

DSC_9732.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Jammer Flip. Hut 5 blijft hut 5 met zijn nukken en grillen. Echt een alles of niets hut want gisteren heeft er bijvoorbeeld wel weer een groene specht gezeten.
    Met de appelvink bij de hut wel blij overigens want die zien we daar helaas niet zo vaak. Er zijn tot nu toe nog veel uiteenlopende dagen bij de hutten.

Anoniem

Wijn zijn 11 April naar Hut 5 geweest met 3 man.
    Het was een dag om snel te vergeten het weer was goed daar lag het niet aan maar er waren nog heel weinig vogels ja heel af en toe de bekende soorten maar zo slecht als deze keer hebben we het nog niet gehad komt waarschijnlijk door het toch late koude weer.
    Het was jammer we gingen er voor maar 10 soorten verder kwamen we niet buiten de bekende soorten viel het vrouwtje Appel vink op en de Bonte vliegenvanger vloog heen en weer.
    Voor de rest misschien 20 foto`s.

Op naar de volgende keer.
    Han bedankt het is een fijne hut.

Anoniem

DSC05519(2)(940x627).jpg

DSC05681(2)(940x627).jpg

DSC05731(2)(755x503).jpg

DSC05810(2)(900x600).jpg

DSC05945(2)(870x580).jpg

DSC06156(2)(850x567).jpg

DSC06291(2)(940x627).jpg

DSC06367(2)(815x543).jpg
    maandag 19 maart een bezoek gebracht aan deze hut, helaas speelde het winters weer ons parten, de waterpartij was bevroren. Dar door kwamen er dus geen vogels drinken en hebben we buiten de normale huis, tuin en keuken soorten geen bijzondere vogels mogen waarnemen. Wel voeg ik enkele foto’s toe.
    Aanwezig waren:
    Grote Bonte specht
    Koolmees
    Pimpelmees
    Glanskop
    Sijs
    Vink man en vrouw
    Barmsijs, helaas niet kunnen vastleggen op de gevoelige plaat
    Kuifmees
    Roodborst
    Boomklever
    Merel
    en een muis.

Anoniem

2017-12-15-18-34-30.jpg
    Goedenavond,

Vandaag (15-12-2017) een bezoek gebracht bij deze hut.
    Ik had een beetje hoop dat er nog wat zon zou komen, wat er helaas niet van gekomen was.
    Dat maakte de omstandigheden erg lastig maar uitdagend om er toch nog wat uit te slepen…

De vogels hadden een uitslaapdag want het kwam pas rond het middaguur echt op gang…even was het erg druk met verschillende soorten mezen boomklevers en grote bonte specht.
    Echt spectaculair werd het echter niet vandaag….helaas.
    Wel grappig om te zien was als het wat drukker werd de “hutroodborst” zich terug trok tot tegen het net bij het raam…en me regelmatig aankeek als of hij wilde zeggen…wat een druktemakers hier….

Al met al viel het vandaag tegen met het aantal soorten en vooral de hoeveelheid licht…maar dat heb je weleens…heb er het beste van gemaakt en genoten!

Tot een volgende keer!

Groet erik
    2017-12-15-17-43-59.jpg
    F6 500mm ISO 2000 1/60s
    2017-12-15-17-42-15.jpg
    F6 500mm ISO 2000 1/60s
    2017-12-15-17-40-05.jpg
    F6.3 600mm iso2000 1/30s
    F6.3 600mm iso2000 1/30s
    2017-12-15-18-08-08.jpg

2017-12-15-18-19-52.jpg

Anoniem

Was inderdaad een super dag, Frank.

Gr,
    Marco.

Han Bouwmeester
    Admin

Hele mooie soorten en beelden Chris! Dank voor het delen hier!!

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterende resultaten zeg! Complimenten!!
    Ik heb je foto’s even in het bericht gezet. Simpel even op ‘voeg in’ klikken en ze zijn in het groot te zien.

Anoniem

Beste fotografen,

Door drukte weinig tijd gehad om een aantal foto’s te plaatsen, dus dat wil ik bij deze alsnog doen.
    Het was op 15-10-’17 toen ik samen met Marco Simonis naar hut 5 ging.
    Voordat we aankwamen hadden we het al over de meest bijzondere soorten die hier gezien worden.
    Dat een aantal van die soorten daadwerkelijk voor de lens kwamen was natuurlijk super.

Uiteindelijk hadden we 16 soorten gezien met als hoogtepunt de havik! Helaas was deze rover er maar kort, maar net genoeg voor een leuk kopportret.
    Verder hadden we nog een kruisbek, zwarte mees, kuifmeesjes etc. gezien.
    Het was een geslaagde dag.

Iedereen veel succes in deze hut.

Met vriendelijke groet,

Frank

Sijs.jpg

sized_297A8537b(001)sized_297A8413a

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door .
    Chris
    Verhalenverteller

En dan zijn al je afspraken gecanceld voor de woensdag (22-11-17) Dus dinsdagavond snel gekeken of er nog iets vrij was. Hut 5 Haaksbergen snel geboekt en bijna direct antwoord gekregen. Super want het weer leek ook nog redelijk te worden. Kool-, Pimpelmees, Merel, Winterkoning, (Vuur) Goudhaan, Matkop, Kuifmees, GBS, Boomklever en -Kruiper, Roodborst, Vink, Muis en de (kleine) Barmsijs. Het leek wel Nationale ‘badderdag’
    1M0A1252.jpg

1M0A1760.jpg

1M0A2209.jpg

1M0A2288.jpg

Anoniem

[quote=”BrianDorling” post=1965]Hi, we were at HBN5 on the 13th of November which was quite a sunny day. Here’s a few of my favourite shots from that day:
    Cheers Brian

The Forum software keeps changing “which” to “how many followers” strange.[/quote]

Its fixed now. Cheers

Anoniem

Hi, we were at HBN5 on the 13th of November which was quite a sunny day. Here’s a few of my favourite shots from that day:
    Cheers Brian

The Forum software keeps changing “which” to “how many followers” strange.

Anoniem

Hi, we were at HBN5 on the 13th of November which was quite a sunny day. Here’s a few of my favourite shots from that day:
    Cheers Brian

362A0540.jpg

Anoniem

Thank you again Walter. Have a nice weekend 🙂

Anoniem

Die heeft er echt lang gezeten en is meerdere malen over de dag terug geweest voor een bezoek. Het was inderdaad genieten van deze mooie vogel.

Walter Weigelt
    Verhalenverteller

Hello Marcel, english conversation ist ok.
    thank you for showing the excellent pictures.
    have a nice day

Walter

Han Bouwmeester
    Admin

Kennelijk gemist van mijn kant deze middelste bonte maar geweldig zeg! Hopen dat hij zich weer lekker vaak laat zien want dat wordt weer genieten.
    Dank voor het delen Marcel!

Anoniem

Vielen dank. My German writing isn’t that good so I hope you don’t mind English 😉
    I too like the image of the Jay. There were 2 of them around the cabin during the day.

Walter Weigelt
    Verhalenverteller

sehr schöne Aufnahmen, mir gefällt besonders der Eichelhäher

Anoniem

Dank je wel. Ik had het geluk dat juist deze vogel bijna de gehele dag af en aan vloog.

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Die Middelste Bonte is helemaal geweldig!!

Anoniem

Op 29 Oktober mijn eerste bezoek aan hut 5 gebracht. Mooie zonnige dag met veel activiteit. Hieronder enkele van mijn resultaten.

MCZ-HBNFotohut5(29-10-17)-04.jpg

MCZ-HBNFotohut5(29-10-17)-05.jpg

MCZ-HBNFotohut5(29-10-17)-06.jpg

MCZ-HBNFotohut5(29-10-17)-01.jpg

MCZ-HBNFotohut5(29-10-17)-02.jpg

MCZ-HBNFotohut5(29-10-17)-03.jpg

Anoniem

Even een kleine correctie, in mijn verhaal.
    Na onderzoek van mijn foto, is de Havik geen man maar een volwassen vrouw.
    Ik dacht al van 600mm naar, 186 mm om de havik in het geheel op de plaat te krijgen.

Gr,
    Marco

Han Bouwmeester
    Admin

Hoi Marco, dag old friend:-))
    Dit zijn toch wel de soorten man! Havik zo mooi frontaal in beeld! Zo zie je maar weer dat de aanhouder wint; en dat zonder gebruik van prooi wat niet in het belang van de vogel is!

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Marco prachtig die havik, heb je daar nog een paar andere fotos van? Hoe Lang bleef de havik voor de hut?

Anoniem

het zijn dan ook mooie foto’s en jammer van de vele regen maar……….
    Die havik is echt een ‘kroon’ juweel zeg.
    Menig fotograaf zou die graag zo voor zijn lens willen hebben 🙂
    Groet, Helma

Anoniem

zo das een mooie plaat zeg , wauw havik, zijn er niet veel die deze voor de lens krijgen zonder hulpmiddelen.
    superrrrr

Anoniem

Hoi, Hbn”ers.

Toen Han zijn hut 1 nog alleen maar een gat in de grond was, huurde ik al een hutje bij hem. Met doelsoort: Havik, dit is echt de vogel waar ik respect voor heb, van kinds af aan al. Dat was 2010/11, denk ik? Ook heb ik veel in hut 2 gezeten(helaas niet meer te huur) voor de Havik, maar leverde wel mijn mooiste KBS foto ooit op Toen er stond er een mooie vriendschap tussen Han en mij, en zag het HBN bedrijf groeien. Ik heb nog proefgedraaid in hut 3, die nu legendarisch is. In hut 5 had ik tijdens het proefdraaien de zwarte specht vlak bij de hut, maar kwam niet. In 2014 heb ik 3 dagen achter elkaar in hut 5 gezeten, helaas was er voor mijn trip heel veel regen gevallen en lagen er overal plassen. Iets wat je juist niet wil, maar toch gingen we er tegen aan en hadden alleen een Kortsnavelboomkruiper en Kleine Bonte Specht als bonus.
    Inmiddels heb ik ook zelf een prive hut aan het westen van het land, dus maak ik nu wat vaker gebruik van wildpix 🙂 Maar een zwarte specht, ga ik hier niet treffen, dus huur ik af en toe 3,of 7. Maar toen die zaterdag allemaal vol zaten en na de droogte 5 niet, nam ik contact op met Han, en uiteraard kon ik 5 huren. Gelijk kreeg ik bericht dat het was geregeld, super.
    Om 06:00 vertrokken met Frank Kremer uit Den-Haag, Haaksbergen. Even de setting aangepast en zitten.
    We hadden 16 soorten, met als mooiste: Zwarte Mees, Sijs, Kruisbek en Havik Man. Helaas kwam die niet badderen, maar op een tak vind ik hem mooier.
    Tip voor de mensen die nog gaan, als het doodstil wordt, wees dat dan ook 😉

Veel Succes,
    HBNers

HBN1.JPG

HBN2.JPG

HBN3.JPG

HBN4.JPG

Attachments:
    Albert Knol
    Verhalenverteller

en nog een paar vd buizerd en ” gewone” vogels.
    IMG_7143.jpg

IMG_6978.jpg

IMG_7265.jpg

IMG_7326.jpg

IMG_7340.jpg

Albert Knol
    Verhalenverteller

Op 16 september samen met mijn vrouw de hut bezocht. De hele dag bewolkt en als de zon er even door kwam was het prachtig licht. Over de hele dag genomen weinig activiteiten. De hoop was een zwarte specht. Die kregen we niet te zien, maar wel een buizerd die uitgebreid zijn meegenomen “tussendoortje” kwam opeten. Bijzonder gaaf om dat van dichtbij mee te mogen maken.

Foto1.jpg

IMG_7080.jpg

IMG_7093.jpg

IMG_7105.jpg

IMG_7113.jpg

IMG_7135.jpg

IMG_7137.jpg

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Die zwarte specht was inderdaad een fraaie bonus.
    De dag was ook niet slecht, alleen het weer was slechter dan we de afgelopen jaren hadden op 18-9. We waren dus verwend geraakt.

Ach natuurlijk. Diefstalbeveiliging. Ik snap het.
    Daarom dat het idee om mijn eigen schommelkop te gaan pakken en erop te zetten niet uitgevoerd kon worden, want deze kon er niet af 🙂

De waterbak bestrijken lukte inderdaad uitstekend. Daar zat het ‘probleem’ niet in.
    Ik merkte de draaibeperking toen er een zwarte mees op het kale stuk tussen de hut en de waterbak lande. Hij zat net buiten de draaicirkel.
    Ik heb dat opgelost door het toestel snel van de kop af te halen.

Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie beelden Oscar; en tevens een zwarte specht er bij. Weet niet of dit wel zo’n slechte dag was:-))

De statiefkoppen. We kunnen allerlei scenario’s noemen maar er is maar een reden voor het niet volledig kunnen pannen met de statiefkoppen; diefstal beveiliging!
    Maar los daarvan kun je volgens mij met alle drie koppen de hele waterbak bestrijken; zo is het althans wel geplaatst. Ik kom er vandaag nog even en zal er naar kijken. Tevens naar dat schokken wat je gelukkig even meldt want was mij nog niet bekend.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Duidelijk uitleg Oscar .
    Het is weer een tijdje geleden dat ik in deze hut ben geweest , nu ben ik weer helemaal bij.
    Het is niet een erg groot issue maar kan soms een fotomoment bederven .
    Hier mee kan in de toekomst als er iets veranderd aan deze of andere hut mogelijk iets mee gedaan worden door de hutten bouwers !!

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Ik snap dat je niet tegen het glas aan mag komen.
    Maar de beperking is maar 1 kant op door de instelknop aan die kant. Als je de instelknop aan de rechterkant hebt, dan wordt je beperkt naar links. Naar rechts heb je dan volledige vrijheid van draaien. En uiteraard andersom.
    Het is een beperking door de rechtopstaande wand vlak achter (of voor) het slidersysteem.
    En de beperking met draaien was niet zo heel erg door deze tactisch te gebruiken: aan de linkerkant van de hut hield ik de instelknop aan de rechterkant en mijn vrouw (die rechts zat) hield hem aan de linkerkant. Zo hadden we redelijk de hele bak onder schot.
    Alleen voor de extra camera in het midden moest een keuze gemaakt worden en die pakte een keer verkeerd uit waardoor de beperking in het draaien opviel. Verder geen groot issue.
    Uiteraard is het met spiegelglas het beste om recht op je onderwerp te richten, maar met 2 mensen en 3 camera’s lukt dat natuurlijk niet altijd.

Het schokkende bij de schommelbeweging (dus van boven naar benden) heeft ook niet zoveel met glasbescherming te maken. Dat is volgens mij echt slijtage aan of vervuiling van de kop.

Gelukkig heeft zowel het weer als deze paar issues de dag verder niet verpest.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Oscar .
    Mooie serie foto’s en jammer van het weer maar dat kan vaker gebeuren als je iets ruim van te voren ( moet ) gaat boeken !!
    Wat betreft de opmerking over het gebruik van de schommelkop het volgende volgens mij beleving met dit systeem .
    De lens beweging in deze opstelling is beperkt nodig om de lens niet tegen het glas te laten komen , en door gebruik te maken van het slider systeem kan je de lens t.o.v . het glas rechter houden .
    Dat geeft een beter beeld ten opzichten van schuin op het glas fotograferen .
    Mogelijk dat een andere fotograaf op dit forum het beter/ duidelijker uit kan leggen !!!

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Op maandag 18 september ben ik samen met mijn vrouw (tevens vogelmaat) in hut 5 geweest.
    Inmiddels is dit het 4e jaar dat we op 18 september gaan. In 2014 naar hut 3, in 2015 naar hut 4 en in 2016 naar hut 7.
    In 2016 hebben we op 18 mei ook hut 6 bezocht, dus dit is ons 5e bezoek aan een HBN vogelhut .

Helaas voor ons was dit de ‘minst goede’ ervaring met een HBN hut, want het was de 1e keer dat we (relatief) slecht weer hadden.
    Veel bewolking en regelmatig een (miezer)bui. Dus hoge isowaarden en lange sluitertijden.
    En er was weinig activiteit. Hetzelfde groepje koolmezen, een pimpelmees en wat boomklevers kwamen om de paar uur langs en nog hier en daar wat andere soorten.
    Van de 8,5 uur die we in de hut hebben doorgebracht was er ruim 3,5 uur activiteit en bijna 5 uur stilteperiodes.
    Allemaal zaken waar je natuurlijk geen invloed op hebt en die verder de beleving niet negatief beïnvloed hebben.
    Tot nu toe had Han ons duidelijk verwend 🙂

We hebben in totaal 11 soorten vogels gezien:
    boomklever
    glanskop
    grote bonte specht
    koolmees
    kuifmees
    pimpelmees
    roodborst
    tjiftjaf
    vink
    zwarte mees
    zwarte specht

Hier een selectie van de foto’s die we gemaakt hebben

20170918_0225.jpg
    zwarte mees

20170918_0301.jpg
    grote bonte specht

20170918_0630.jpg
    kuifmees

20170918_0800.jpg
    koolmees

20170918_0970.jpg
    glanskop

20170918_1049.jpg
    roodborst

20170918_1195.jpg
    zwarte specht

Wat ik wel jammer vond was het gebruik van de schommelkoppen. Van tevoren was ik daar enthousiast over na de ervaring in hut 4 in 2015.
    Helaas blijken de schommelkoppen verlaagd gemonteerd te zijn wat de beweging van links-rechts beperkt omdat een van de stelpunten tegen de rechtopstaande plank aankomt waardoor de kop niet verder kan draaien.
    Ook de schommelbeweging liep niet zo soepel als ik bij mijn eigen schommelkop gewend ben. Het schommelen verliep schokkend (ondanks dat de knop volledig los gedraaid was) wat vooral bij het verticaal volgen van een vogeltje vervelend was.
    Ik denk dat de schommelkoppen wat onderhoud nodig hebben.
    Door de manier van monteren van de schommelkoppen heb ik niet aangedurfd om een beanbag te gebruiken omdat mijn lens dan te dicht bij het spiegelglas zo komen.
    Overigens klinkt bovenstaande negatiever dan het bedoeld is. 95% van de tijd had ik geen nadeel van de hierboven genoemde zaken, maar de 5% dat ik er wel last van had blijft natuurlijk wat sterker hangen 😉

Anoniem

Gisteren met me schoonzus in hut 5 gezeten
    Helaas was het smorgens slecht weer, erg veel wind en regen,rond de middag werd de regen minder,maar nog steeds zeer veel wind
    Ook was het extreem rustig, wat dus erg jammer was
    Als er wat kwam , waren het meest de koolmezen en de pimpelmees en boomklever
    Smiddags wat verderop in een boom zat een sperwer, kon het nog net fotograferen.
    Hopen dat een volgende keer er wat meer te beleven valt

13-9-2017,vogelhut5hbn(12)kopie.jpg

13-9-2017,vogelhut5hbn(10)kopie-2.jpg

13-9-2017,vogelhut5hbn(15)kopie.jpg

13-9-2017,vogelhut5hbn(23)kopie.jpg

13-9-2017,vogelhut5hbn(17)kopie.jpg

Anoniem

Fraaie serie!

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Bedankt Jaap en Han !

Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie serie John!!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Leuke serie John .
    Mooie foto van de Buizerd en de laatste van de serie , Koolmees met weerspiegelling is ook prachtig .

Anoniem

en hier nog een paar foto,s van zondag

kuifmees-4b.jpg

zwarte-mees-juveniel-1b.jpg

glanskopmees4b.jpg

boomklever3b.jpg

koolmees-1b.jpg

Anoniem

Afgelopen zondag weer eens in hut 5 geweest,helaas geen bijzondere spechten deze keer alleen gbs, ongeveer 15 soorten gezien onder andere zwarte mees, kuifmees,gekraagde roodstaart,glanskopmees met op het eind nog een buizerd op de bemoste tak.
    Het was toch wel weer een leuke dag,en heb me goed kunnen vermaken met de soorten die er wel te zien waren !

buizerd-hbn-5-1b.jpg

gekaagde-roodstaart-4b.jpg

gekaagde-roodstaart-5bb.jpg

pimpelmees-1b.jpg

winterkoning-juveniel-1b.jpg

Anoniem

prachtige foto,s Silvan vooral de middelste bonte specht staat er erg mooi op !!!

Anoniem

Op 4 september enkele mooie uren in de hut doorgebracht, veel moois gezien maar woelmuis en middelste bonte specht waren hoogtepunten:-) Evert
    gbslr.jpg

mibolr.jpg

woelmuislr.jpg

zwartemeeslr.jpg

Anoniem

Besuch 05.09.2017

eine sehr schön gelegene Hütte , leider viele Wolken und wenig Sonne
    Lichtsituation schwiering – oft hohe ISO erforderlich für 600 mm Tele

16 verschiedene Vögel

Kohlmeise koolmees
    Blaumeise pimpelmees
    Tannenmeise zwarte mees
    Haubenmeise kuifmees
    Sumpfmeise glanskop
    Eichelhäher gaai
    Kleiner Buntspecht kleine bonte specht
    Großer Buntspecht grote bonte specht
    Kleiber boomklever
    Buchfink vink
    Goldhähnchen goudhaantje
    Fitis fitis
    Zilpzalp tjiftjaf
    Gartenrotschwanz gekragte roodstaart
    Trauerschnäpper bonte vliegenvanger
    Zaunkönig winterkoning

Es war wieder ein interessanter und schöner Fototag.

Viele Grüße Bruni

hbn4.jpg

hbn7.jpg

hbn8.jpg

Anoniem

Tjonge, wat worden er de laatste tijd weer mooie soorten gezien, waaronder de zwarte specht en havik, maar ook de zwarte mees en kuifmees. Fraaie resultaten.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

volgens mij komen ze soms idd allebij maar volgens mij niet tegelijk

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Bij het verlaten van de hut zag ik het mannetje achter de hut zitten. Helaas was de camera al opgeborgen. Wie weet treft iemand ze allebei voor de hut.
    Groet Martin

Anoniem

nog een paar foto,s van afgelopen zondag met ook wat andere soorten die ik zag

zwarte-specht-2b.jpg

kuifmees-3b.jpg

zwarte-mees-1b.jpg

winterkoning-3b.jpg

glanskopmees2b.jpg

50 berichten aan het bekijken - 551 tot 600 (van in totaal 784)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.