HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 798 reacties, 117 deelnemers, en is laatst geΓΌpdatet op 24 juni 2022 door .
50 berichten aan het bekijken - 651 tot 700 (van in totaal 799)
  • Auteur
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooi verslag van een wel zeer geslaagde hut bezoek zoveel mooie soorten voor de hut op 1dag .
    Super mooie foto’s van deze dag , zal je nog lang van na genieten en veel foto’s hebben gemaakt .
    En zullen er weinig zijn die dit allemaal op 1dag zullen zien !!!

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Wouter gefeliciteerd met jullie mooie resultaten Echt bijzonder dat zowel zwarte specht, sperwer man en vrouw en havik zich binnen relatief korte tijd laten zien en dan ook nog op een manier dat ze prachtig zijn vastteleggen op de foto. Ik begrijp dat jullie hier van aan het nagenieten zijn.

Anoniem

Wow…….. ik ben er echt stil van!!!
    Prachtige foto’s en vooral die zwarte specht is grandioos naast de uiteraard geweldige sperwer in het water.
    Echt geweldig om dit te zien.

Anoniem

Dank je Maarten, ja die reis was zo om. We vonden het eerst toch wel een puntje van overweging die 3 uur rijden. Op de heen weg zaterdagochtend (eerst naar hut 7) zijn we om 13:30 opgestaan zodat we om 14:30 konden gaan rijden. Zondag naar hut 5 vanuit Barg Willem te Lemele ook weer om 04:00 vertrokken naar hut 5 en dus daarna 3 uur terug naar huis. We hebben nog veel nagepraat over wat we allemaal hebben gezien en dan vliegen 3 uurtjes zo om.

Anoniem

Jeetje Wouter, wat een geweldige dag hebben jullie gehad! Prachtige resultaten van heel mooie soorten!
    Ik kan me zo voorstellen dat de 3 uur terugreis voorbij gevlogen zijn.

Vriendelijke groet, Maarten

Anoniem

Sorry ik heb nog wat meer foto’s die ik ook graag wil laten zien.

Sperwervrouw(001)390A2079.JPG

Sperwervrouw(002)390A2025.JPG

Buizerdjuveniel(001)390A2743.JPG

Fitis(001)390A2885.JPG

Boomkruiper(001)390A2925.JPG

Sperwerman(001)390A3021.JPG

Sperwerman(002)390A3038.JPG

Sperwerman(003)390A3154.JPG

Anoniem

Zoals beloofd een verslag van mijn bezoek aan hut 5 van Han Bouwmeester. Het verslag van hut 7 komt later.

We waren al om 05:30 in de hut na een overnachting bij B&B Barg Willem (aanrader) te Lemele.

De ochtend begin rustig de eerste foto’s konden pas gemaakt worden nadat we al een uur in de hut zaten en de lichtomstandigheden waren toen nog niet echt gunstig. Gelukkig werd het al snel beter zowel qua licht als bezoek aan de setting. Eerst kwamen wat wij altijd “the ussual suspects” noemen zoals Grote Bonte Spechten, Koolmeesjes, pimpelmeesjes, de Glanskopjes kwamen ook al snel, een nogal gesleten Bonte Vliegenvanger, de Tjif Tjaf, kuifmeesjes en toen ineens zat daar wensvogel nummer 1 de Zwarte Specht in een boom tegenover de hut. In de tussentijd komt er een Gaai een beetje klieren in dezelfde boom en ik ben bang dat die de boel gaat verzieken. Maar we hebben geluk en de Zwarte Specht komt na wat heen en weer tussen de grond en de boom naar de vijver. Op nog geen 2 meter afstand gaat de Zwarte Specht eerst op enkele plekken rond de vijver zitten om vervolgens te gaan badderen. Wauw wat een geluk, onze dag kon niet meer stuk. Al zou er de rest van de dag geen enkele vogel meer komen. Maar het werdt nog beter. Eerst blijft het een hele tijd stil maar na ongeveer 35 minuten komt daar ineens de Sperwer vrouw en ook zij gaat uitgebreid badderen. De Sperwer vrouw is net weg en de Zwarte Specht komt weer terug. Nadat hij even in een boom heeft gezeten en ondanks een aanval van een Sperwer komt hij weer naar de vijver en gaat opnieuw badderen. Hierna komt er een juveniele Havik in een boom zitten.

Nu komt er weer een lange periode met alleen klein spul, de fitis komt langs om te badderen en een boomkruiper komt zo mooi dichtbij dat ik er echt een mooie foto van kan maken, dit is me in een jaar tijd nog niet gelukt.

Als afsluiter komt de mannelijke Sperwer ook uitgebreid badderen.

Het is zo rond 15:30 als deze Sperwer vertrekt en dit is wel het einde van een spectaculaire dag. We blijven nog tot 17:30 maar zien geen vogels meer. Ik hoop nog op de Boommarter die onlangs is gesignaleerd maar helaas het blijft volledig stil, geen teken van leven meer. Het is met tussenpozen ook gaan regen dus we wachten op een goed moment om droog te vertrekken. Na een terugreis van 3 uur zijn we om een uur of 21:00 weer thuis met onze kop nog in de wolken van wat we die dag hebben gezien.

GroeneKikker(001)390A1121.JPG

BonteVliegenvangervrouw(001)390A1449.JPG

Kuifmees(001)390A2819.JPG

Gaai(001)390A1681.JPG

ZwarteSpechtman(001).jpg

ZwarteSpecht(005)390A1829.JPG

GroteBonteSpecht(002)390A1542.JPG

Tjiftjaf(001)390A1653.JPG

Anoniem

Klopt en zelfs Han was blij verrast πŸ™‚
    De Sperwer hebben we die dag wel gezien maar niet kunnen fotograferen helaas.
    Daarom is het genieten van de foto’s die jij hier neerzet πŸ™‚

Frank
    Verhalenverteller

Bedankt voor het compliment! We hadden de wespendief van jullie ook gezien inderdaad. Erg mooi! Zo’n kans krijg je niet vaak.

Frank
    Verhalenverteller

De kwaliteit van onze geplaatste foto’s valt wat tegen. Waarschijnlijk kan ik ze beter op een andere manier uploaden?
    fullsizeoutput_2b6d.jpeg

fullsizeoutput_2abc.jpeg

Anoniem

Heel mooi die Sperwer!
    Wij hadden de Wespendief maar deze Sperwer is ook een geweldige vogel om zo mooi dichtbij te zien.
    Hele mooie foto’s.

Frank
    Verhalenverteller

We hebben 26 juli in de hut gezeten. Het was een aardige dag met redelijk wat zon. Er kwamen af en toe wat vogels. Na een tijdje was het ineens helemaal stil. Toen kwam de sperwer. Echt mooi om een sperwer van zo dichtbij te kunnen zien en fotograferen. Ons dag was helemaal goed!

fullsizeoutput_2b5e.jpeg

fullsizeoutput_2b25.jpeg

fullsizeoutput_2b4d.jpeg

Anoniem

Ja, die Wespendief blijft echt de mooiste waarneming van die dag πŸ™‚

Anoniem

Mooie serie vooral de wespendief is super !

Anoniem

Mijn foto’s had ik al geplaatst.
    Hier ook alvast wat foto’s van mijn ega Henk.
    De andere foto’s komen nog.

Anoniem

Hoi Frank,
    ja, dat was Han ook.
    Hij was zelfs blij verrast dat deze voor de hut kwam zitten πŸ™‚

Anoniem

Wat een prachtige foto van de wespendief.
    Schitterend in deze entourage.
    Denk dat Han hier ook erg blij mee is.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Bedankt Hut 5 word volgens mij de laatste tijd wat minder vaak verhuurd waardoor het rustiger is en dus de kansen op deze schuwe soorten toe neemt

Anoniem

We hadden ook eigenlijk een andere hut gehuurd maar die kon door omstandigheden niet doorgaan.
    Hut 5 was een alternatief en omdat daar ook de groene en de zwarte specht ook gezien worden (en ook eekhoorn) vonden we dat een goed alternatief.
    Geen van genoemde spechten of eekhoorn gezien maar wel deze mooierd .
    Gaaf dat jij wel een zwarte specht kon fotograferen zeg!

Anoniem

ik zou hem wel gelijk herkennen en ik hoop hem ook ooit eens te fotograferen maar ik weet dat het een lastige soort is,vandaar mijn enthousiaste reactie en ook om dat hij er heel mooi op staat !
    ik had zondag zelf geluk met de zwarte specht in hbn 7 die was erg dichtbij en die is meestal ook erg schuw.

Anoniem

Ik moest ook eerst even raadplegen wat dit voor roofvogel was maar Han herkende hem meteen.
    Ook een Sperwer gezien en de meeste vogels herken ik ook wel, maar deze was en is een kadootje πŸ˜‰

Leuk dat je zo enthousiast op deze Wespendief reageert πŸ™‚

Anoniem

Dat snap ik, dat is echt heel bijzonder en ze zijn meestal ook erg schuw en ze worden daarom ook maar zelden gefotografeerd !

Anoniem

ook wij waren zeer verrast met deze Wespendief πŸ™‚

Anoniem

zo een wespendief dat is geweldig om voor de lens te krijgen en hij is prachtig gefotografeerd,die worden maar zelden gefotografeerd !!!

Proficiat met de prachtige foto !

Anoniem

Afgelopen donderdag 13 juli in hut 5 geweest.
    Veel gezien maar niet alles vast kunnen leggen.
    Grote verrassing was een Wespendief die ineens voor ons neus kwam zitten.

Gaai.jpg

GBSjuv.jpg

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Dank Frank die grauwe vliegenvanger had ik niet herkend

Frank
    Verhalenverteller

Hoi Andre,

De bovenste lijkt mij een grauwe vliegenvanger. De tweede is een jong roodborstje.

M.v.g. Frank

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Vraag 2 hoort bij foto1 en vraag1 bij ingevoegde foto2 . Sorry voor de verwarring!

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Nu opnieuw er ging iets mee met uploaden

sized_DSC07307.JPG

sized_DSC07124.JPG

sized_DSC07194.JPG

sized_DSC07312.JPG

sized_DSC07093.JPG

sized_DSC07301.JPG

Andre de Gier
    Verhalenverteller

hier een paar foto’s

met vragen bij de eerste 2

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Zondag 16 juli HBN5 bezocht, het was een bewolkte relatief koele dag Heb van 6.45u. tot 15.00 u. in de hut
    gezeten. Vooral veel groepen jonge pimpelmezen en koolmezen voor de hut
    maar 10 soorten gezien te weten: pimpelmees, koolmees, kuifmees, matkop, fitis, GBS juv. + adult, gaai
    boomklever, vink, roodborst

over de eerste 2 ingevoegde foto’s heb ik 2 vragen

1 Is de eerste foto roodborst adult die in de rui is of een juveniel die verandert naar adult kleed
    2 De 2de foto van de lichte vogel is dat een roodborst? een juveniel heeft bruingevlekt kleed
    Welke expert brengt verheldering

Frank
    Verhalenverteller

Afgelopen zaterdag (24 juni) hebben wij een hele dag doorgebracht in hut 5. Helaas was het erg bewolkt waardoor fotograferen lastig was. We hebben ruim 20 soorten gezien. Hieronder enkele foto’s:
    IMG_4959.jpg

IMG_4893.jpg

IMG_5025.jpg

IMG_4474.jpg

IMG_4803.jpg

Anoniem

Het is al weer een paar maanden geleden (17 mei) dat ik voor de eerste keer foto hut 5 heb bezocht.
    Het was een redelijke zonnige dag, maar wel met af en toe een wolkje voor de zon.
    Er was met perioden dat de vogels zich lieten zien, maar dan was het ook druk.
    Ik moest de ISO hoog instellen om nog een redelijke sluitertijd te krijgen, en een hoge ISO betekend bij mijn fototoestel ruis en dus geen super scherpe foto’s.
    Toch nog enkele leuke foto’s gemaakt.

Anoniem

Vrijdag 9 juni de hele dag in hut 5 gezeten. Het weer zat niet mee, de hele morgen regen gehad, daardoor (waarschijnlijk) weinig activiteit. Op een enkele specht, koolmees, merel en matkop na weinig gezien. Het meeste vermaak hadden we nog met de muizen en de kikkers.
    Van deze dag weinig mooie foto’s overgehouden, vandaar ook geen foto’s geupload.
    Door de “duisternis” moest de ISO flink omhoog en dan nog hadden we lange sluitertijden zodat we geen mooie scherpe foto’s hebben kunnen maken.

Helaas, volgende keer beter.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Andredegier .
    Mooie serie foto’s .
    En natuurlijk ook een mooie lijst van soorten die je hier gezien had .

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen van al jullie mooie beelden en ervaringen mensen! Momenteel vrijwel constant met de hutten bezig om alles draaiende te houden en blijft er helaas weinig tijd over om op elk bericht goed te kunnen reageren.
    Van het glas is bekend dat het confrontaties met vogels op kan gaan leveren; helemaal nu de territoria vol verdedigd worden. Vandaar ook mijn jarenlange strijd om glas alleen op een vogel veilige manier toe te passen. Door de netten voor de ramen te spannen halen we de spiegeling niet weg maar wel de grootste risico’s. ik heb het zelf hier met de grote bonte specht gezien en ging er gelukkig wei rustig en zonder gevaar aan toe. Toch zie ik het natuurlijk liever helemaal niet.

Nogmaals dank voor het delen mensen!!

Andre de Gier
    Verhalenverteller

hierbij nog 1 plaatje va de fitis, die vond ik wel klein maar fijn

sized_DSC05786.JPG

Andre de Gier
    Verhalenverteller

hierbij enkele foto’s van mijn bezoek aan HBN5

sized_DSC05698.JPG

sized_DSC05875.JPG

sized_DSC05848.JPG

sized_DSC05969.JPG

sized_DSC05748.JPG

sized_DSC06045.JPG

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Maandag 8 mei deze hut bezocht van 7.00 u. tot 15.30u.. 14 soorten gezien;
    n.l.: GBS zowel man als vrouw de gehele dag terugkerend
    koolmees
    pimpelmees
    kuifmees (1maal kort voor de hut)
    houtduif (1maal om te drinken)
    merel (man, verschillende keren)
    vink (de gehele dag met vechtende mannetjes)
    matkop (de gehele dag)
    roodborst ( de gehele dag)
    boomklever (regelmatig)
    gaai ( een stel om te drinken en baden)
    fitis ( 2 keer)
    appelvink ( 2 maal kort om te drinken)
    bonte vliegenvanger (vrouw om te baden)

eekhoorn 2 maal terugkerend en bosmuizen de gehele dag voor de hut

Verschillende keren vloog een GBS tegen het net voor het spiegelglas
    en een matkop heeft telkens terugkerend wel ongeveer bij elkaar 2 uur tegen het net en soms ook
    tegen het glas op gevlogen daar hij naar mijn idee een rivaal in het spiegelglas waande. Heeft best veel energie voor dit vogeltje gekost.

Mooie dag gehad in deze prachtig gelegen hut
    Enkele foto’s volgen in een apart bericht

Anoniem

We hebben weer een heerlijke dag gehad.
    Ongeveer 14 soorten kunnen fotograferen, waaronder de grauwe vliegenvanger
    Het is elke keer weer een feestje om in een hut te mogen fotograferen
    IMG_1790x.jpg

IMG_1621x.jpg

IMG_1813x.jpg

IMG_1870xzwartkopvrouw.jpg

Attachments:
    Anoniem

Gisteren een dagje doorgebracht in Hut 5 van 7.00 – ongeveer 16.00 uur. Mooie hut met fantastische faciliteiten (Benro schommelkoppen).

Relatief rustig met heel veel activiteit van Grote Bonte Spechten. Er was een agressief mannetje dat telkens in het net voor het spiegelglas vloog om zich af te reageren op zijn spiegelbeeld. Wel grappig om dit 30 cm voor je neus te zien gebeuren. Het enige opwindende van de dag was het bezoek van 2 Gaaien die even water kwamen drinken.

Welke vogels kwamen er verder langs: Zwartkop. Appelvink (vrouw), Gaai, GBS (man en vrouw), Tjiftjaf, Grote Bonte Vliegenvanger, Vinken (man en vrouw), Goudvink (vrouw), Merel. Ook de muisjes zorgden voor wat afleiding.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Leuk cadeautje van je bezoek aan deze hut .

Anoniem

Met recht “een cadeautje”, Caroline. Super!

Anoniem

Afgelopen zaterdag in deze hut geweest, het was voor ons de eerste keer in een fotohut, en het was een heel leuke ervaring! In eerste instantie bleef het rustig en zagen we alleen de muisjes, maar uiteindelijk kwamen er steeds meer vogels, waaronder de goudvink en de bonte specht. Maar echt geweldig vond ik de zwarte specht, wauw, dat was echt een kadootje dat we die te zien kregen, geweldig!
    DSC01706(1).jpg

DSC01809.jpg

Anoniem

Mooi foto,s erg leuk is ook de laatste opname van de jonge kruisbek !

groeten john

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Harry .
    Wat betreft de Lemelerberg hutten zou je al in nov/dec moeten uitzoeken op een datum en deze gelijk aanvragen !!
    Ondanks is je keuze voor deze hut toch niet verkeerd uitgepakt deze maal .
    Leuke sorten en als afsluiter ook nog je wens soort voor de lens ( Kruisbek . )

Anoniem

23-4-2017

Vandaag voor de tweede keer een fotohut bezocht . Vorig jaar genoten in de hut in Goor en dus maar weer eens een fotohut geboekt . De hutten op de Lemelerberg waren beide al voor lange tijd volgeboekt dus die in Haaksbergen maar uitgezocht . Dan maar geen kruisbek dachten we .
    Het weer was erg wisselvallig met zon , donkere wolken en zelfs een hagelbui . Erg lastig voor een stel beginnende fotografen . Toch een mooie dag gehad met ongeveer 10 soorten vogels .
    We zijn ons ook een paar keer rot geschrokken toen een specht onverwacht tegen het raam vloog . Tot drie keer toe , gelukkig heeft het net hem genoeg afgeremd om niet gewond te raken .
    Deze vogels hebben we kunnen fotograferen .
    Koolmees
    Pimpelmees
    Glanskop / Matkop
    Tjiftjaf / Fitis
    Vink , man en vrouw
    Goudvink , man en vrouw
    Sijs , niet zeker , was drijfnat
    Grote bonte specht
    Boomklever
    Bonte vliegenvanger
    Roodborstje
    Winterkoninkje

En terwijl we aan het overleggen waren om zo maar eens te vertrekken toch nog onverwacht bezoek gekregen van
    2 Kruisbekken .

Topdag gehad dus en ondanks weer toch een paar mooie foto,s kunnen maken .
    2017-04-24_02-09-33.jpg

2017-04-24_02-06-49.jpg
    2017-04-24_02-16-07.jpg

2017-04-24_02-05-43.jpg

2017-04-24_02-13-17.jpg

DSC_6001.JPG

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goede instelling voor bezoek aan deze hutten John .
    Volgende keer anders/beter .

Anoniem

Hallo Han,

Het weer heb je niet zelf in de hand en wat betreft de vogels, je gaat toch met het gevoel weg van wat zou het mooi zijn als de zwarte specht en ook nog eens een rover zich lieten zien voor de hut.
    Helaas die dag niet, maar als je van te voren al weet wat er komt die dag is de lol er ook snel vanaf !!
    Maar we hebben wel weer volop genoten en daar gaat het tenslotte ook om.

Hopen dat het water snel zakt voor hut 6 want daar willen we toch ook graag een keer heen.

Groeten John Groenenberg en tot de volgende keer !!

Han Bouwmeester
    Admin

Dat zal je net zien natuurlijk na zo’n rit. Jammer maar toch wel mooie foto’s uit weten te halen.
    Bedankt voor het delen!

PS: Ik heb de foto’s even voor je in het bericht gezet. Dat kan door even op ‘ invoegen’ te klikken.

50 berichten aan het bekijken - 651 tot 700 (van in totaal 799)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.