HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 779 reacties, 106 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 26 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 701 tot 750 (van in totaal 779)
  • Auteur
    Andre de Gier
    Verhalenverteller

Beter laat dan nooit, sept. 2016 op een prachtige zomerse dag HBN 5 bezocht
    hier volgen nog enkele resultaten
    sized_DSC00215.JPG

sized_DSC00209.JPG

sized_DSC00243.JPG

sized_DSC00423.JPG

Anoniem

fijn dat jullie het goed doorstaan hebben samen en er plezier van gehad hebben , bedankt voor het delen van je verhaal en foto’s

Anoniem

Gisteren hebben we voor het eerst een ´vogelhut´ gehuurd van Han. We zijn allebei natuur,- en vogelliefhebber, maar dit hadden we samen nog nooit gedaan.
    Ik ben een enthousiast amateur macrofotografe (lees vaag, bokeh, maximaal F3.2, creatief 😉 ) en E is een wandelaar die veel ziet, maar niet echt van het stilzitten is…uitdaging in een hut!
    We hebben een mooie dag gehad! Ondanks dat de temperatuur tegen het vriespunt lag, het mistig en de hele dag bewolkt was, het soms erg rustig was met bezoekers door het koude weer (wel een ree en muisjes in de vogelpauze),
    we helaas geen roofvogels hebben gezien en er meer foto´s mislukt waren dan gewenst….Wie mij wel lief was en de hele dag ongeveer aanwezig was..het roodborstje! De hele dag huppelt het rondom de hut en neemt graag het podium…
    Wat hebben we oa gezien? Roodborstje (zeeeeeer trouw), pimpel, kool, kuifmees, merels, gbs man en vrouw, goudhaantje, winterkoninkje, boomklever en kruiper, vink, muisjes, ree en een zwart/glanskop.
    Mijn foto´s die ik heb geplaatst zijn geen echte ´nette´ foto´s, maar dat komt meer door een andere achtergrond 😉 Groetjes, Marieke

Volgende keer even op Voeg in klikken zo voeg je de foto’s in het groot toe aan je bericht , Groet Maurice

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuk die barmsijsjes en de nieuwsgierige winterkoning zo naar boven kijkend.

Met vriendelijke groet,

Frank

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Michel .
    een mooie serie , waarvan voor mij foto 4 eruit springt met twee Barmsijsen op de foto .

Michel de Beer
    Verhalenverteller

Nog een kleine aanvulling op het bezoek samen met Erik Ruiterman op 25 november.

337A6701a.jpg

337A6886a.jpg

337A6925aa.jpg

337A6943a.jpg

337A7084a.jpg

Peter van Velzen
    Admin

@Erik,

Prachtige foto’s ondanks de hoge ISO waarden.
    Vooral de sijs en de barmeisje vind ik erg mooi.
    Een zwarte specht blijft ook een wens vogel voor me. Zijn iha erg schuw.
    Heb je de vuurgoudhaan nog kunnen fotograferen?

Mvg

Peter

Han Bouwmeester
    Admin

Zo…lekkere dag gehad zie ik Erik! Kleine barmsijs kon wel eens de eerste zijn hier.

Het licht; tja de zon staat laag in de winter en het is en blijft een boshut natuurlijk. Ik snap heel goed dat je wat meer sluitertijd had willen hebben maar 1/500 vat ik niet helemaal. Een hut als deze is niet de plaats voor het maken van actiefoto’s al zouden we dat allemaal erg graag willen natuurlijk. Zelf vindt ik het helemaal geweldig om juist op tragere sluitertijden te werken aangezien ik de sfeer en kleuren in de foto’s dan een stuk mooier vindt; maar dat is persoonlijk natuurlijk.
    Gistermorgen ben zelf even geweest met ook een mooie zonnige dag. Om half elf kwam de zon op de waterbak te staan en had ik op iso 400 een sluitertijd van 1/200 sec. Daarvoor iso 560 bij 1/80e.
    Toch heb ik ook wel de frustratie hoor als ik daardoor net die mooie actie mis:-))

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Prachtige serie Erik!
    Het licht is heel fraai.
    Mooi om de zwarte specht in z’n natuurlijke omgeving te zien.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Afgelopen vrijdag 25 november ben ik samen met Michel de B. naar hut 5 geweest. Bijgaand enkele opmerkingen. Er komen voldoende soorten voor de hut, de hut is ruim en de omgeving is mooi ingericht. Wat wel opvalt is dat het licht (ondanks een zeer zonnige dag op de 25e) zeer matig is. Iso waarden van 5000 en hoger om een beetje sluitertijd (1/500 – 1-640) te halen heeft zijn effect op de kwaliteit van de foto’s. Bovendien zijn de sluitertijden dan nog behoorlijk laag voor de kleine dansende donsballetjes, de kleintjes zitten zelden stil.

Wel leuke soorten, onderstaand een overzicht:
    Grote bonte specht
    Roodborst
    Boomklever
    Pimpelmees
    Koolmees
    Vink
    Matkop (of toch glanskop…altijd lastig als ze niet zingen)
    Kuifmees
    Goudhaan
    Kleine barmsijs
    Winterkoning
    Vuurgoudhaan
    Rosse woelmuis
    Sijs
    Merel
    Zwarte specht (bleef helaas op afstand)

Bijgaand ook enkele resultaten.

Groet, Erik

Anoniem

Prachtig die groene specht

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Karin , het is beter laat dan nooit toch .
    En je heb je deze dag niet beter kunnen treffen met deze groene specht voor de hut .
    En prachtig op de foto gezet .

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuk dat je ze nu alsnog toont.
    En het was zo te zien spechtendag :-)!
    Mooi jong exemplaar van de groene specht.
    Fraai met de staart onder water en het prachtige licht.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Groenespechtbad-2.jpg

Groene_specht_achter_stam_MG_3014-2.jpg

Grote_Bonte_Specht_MG_3272-2.jpg
    In augustus 2016 had ik het genoegen in de hut 5 van Han een dagje te kunnen vertoeven.
    Ik was aangenaam verrast door het bezoek van een prachtige groene specht.
    Mijn dag kon niet meer stuk toen ze ook nog even een badje ging nemen.
    Ook de grote bonte specht en de Vlaamse Gaai genoten van het water.
    Nogmaals dank voor de fijne accommodatie en super dag en graag tot een volgende keer.

Sorry dat ik deze beelden wat laat op het forum plaats, maar beter laat dan nooit” 🙂

Groetjes
    Karin Van Couwenberg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s van de sperwer Marco.
    En Rini, leuk dat er kruisbekken langskwamen. Ze zijn zo mooi met die fraaie snavels en kleuren.
    Prima vastgelegd.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Erg fraai Rini

Ik was blij verrast toen ik je bericht kreeg over de kruisbekken.

Groetjes Marco

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Rini!
    Wel zonde dat ze kennelijk vooral op de planken gingen zitten.
    Bedankt voor het delen!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooi deze kruisbekken zo dichtbij , man op de tak is wel de mooiste uit deze serie .

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

En dan dus nu de Kruisbekken
    Kruisbek252.jpg

Kruisbek255.jpg

Kruisbek257.jpg

Kruisbek259.jpg

Kruisbek260.jpg

Kruisbek261.jpg

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Afgelopen zaterdag heb ik de hele dag in deze heel mooie fotohut plaats mogen nemen, hoewel bewolkt en soms lange pauzes heb ik enorm genoten van deze dag. Grote Bonte Specht, Kool- Pimpel- en Kuifmees als ook Roodborstje, Vink en Boomklever lieten zich zien. Het Goudhaantje liet zich helaas maar 1 keer zien, ik hoopte dat deze zich in de middag nog zou laten zien maar helaas. Maar dit mocht de pret niet drukken want in de middag kwamen 4 paartjes Kruisbekken om te drinken en dus voor mij het hoogtepunt van deze dag. Het glazen raam zorgde dat deze mij niet konden zien en was maar goed ook want ze zaten echt vlak voor de hut. Dit was fotograferen en genieten tegelijkertijd. Ik plaats mijn foto’s in 2 blokken, 1 van de “overige vogels” en 1 alleen van de Kruisbekken.

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Heel mooie serie Marco, pracht foto’s!!!

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Schitterende Sperwer serie Marco.
    De eerste mooie indringende blik recht in de lens, fraai frontaal beeld
    tweede schitterend scherp op de kop en mooie beweging van het badderen , en de laaste super herfst sfeertje.

Grt Art

Anoniem

Mooi marco en dan nog een heel stoer roodborstje als afsluiting

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtige serie van deze sperwe Marco .
    Jammer dat je ze niet hebt toe gevoegd in je bericht .
    Dan zijn ze gelijk beter te bekijken .

Anoniem

Met die mooie herfstkleuren was de verleiding erg groot om even plaats te nemen in de hut, heb me deze ochtend totaal gefocust met een setting voor het goudhaantje die er geregeld is waargenomen.
    Deze liet zich een paar keer zien maar niet op de plek waar ik hem in gedachten had. Rond het middaguur was het vrij druk bij de bak totdat alles ineens wegvloog, ik hoorde wat op het dak van de hut en na een poosje stokstijf
    stil te hebben gezeten plofte er een prachtige sperwer in de bak. Een heel mooi exemplaar waar ik zo’n 10 minuten van heb mogen genieten.

Opnamen zijn gemaakt op Zondag 30-10-2016

Groetjes, Marco

Anoniem

Prachtige opnamen heb je kunnen maken Jaap !

Anoniem

prachtig

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Je heb deze dag je niet verveeld aan de foto’s te zien .
    Mooi de groene specht , de gaai staat er ook prachtig op .

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Sperwer, groene specht, zwarte specht. Er worden de laatste tijd weer mooie soorten gezien bij deze hut.
    Mooi.

Met vriendelijke groet,

Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Fantastisch weer met de groene specht John! Toch voor de meeste mensen wel de slagroom op de taart.
    Dank voor het plaatsen!

Anoniem

Op zaterdag 24 september samen met Evert vogelhut 5 bezocht:

gefotografeerd:

glanskopmees
    grote bonte specht
    groene specht
    vinkje
    roodborstje
    boomklever
    koolmeesje
    pimpelmeesje
    bosmuisje

Voor meer foto’s zie Flickr: https://www.flickr.com/photos/127322014@N04/

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Vandaag weer eens bij deze hut geweest , toen ik vanmorgen vroeg opstond was het regenachtig en onderweg nog enkele buien gehad .
    Bij het parkeren van de auto op het aangewezen stukje grasberm was het bijna droog geworden .
    Bij de hut aangekomen was het er zeer rustig , geen vogels te zien , na de setting iets te hebben aangepast was al zeer snel de eerste G.B.S. bij een stam om het aangebrachte vet te bemachtigen .
    Later in de ochtend kwam er steeds meer zon tevoorschijn .
    Vandaag lieten de volgende soorten zich soms kort voor de hut zien / fotograferen . Gehoord bij de hut . Vlaamse Gaai . Kraai . Zwarte Specht .
    Grote Bonte Specht .
    Vink .
    Roodborst .
    Koolmees .
    Pimpelmees .
    Glanskop.
    Kuifmees .
    Merel .

B44I2704.jpg

B44I2709.jpg

B44I2718.jpg

B44I2717.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Marco .

Zo te lezen heb jij je niet verveeld deze dag , en heb je prachtige foto’s kunnen maken .
    Zelf vind ik de laatste foto van de Zwarte Specht het mooist van deze serie .
    Morgen mag ik zelf deze hut weer eens bezoeken kijken of er ook zulke prachtige vogels voor de hut komen kijken .

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Beste Marco,

Het licht dat je had was echt schitterend.
    En als er dan ook nog een zwarte specht langskomt is helemaal mooi meegenomen.
    Prachtige serie.

Groeten Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Zucht…subliem man en wat een licht had je!
    Bedankt voor het delen!!

Anoniem

Afgelopen zondag een aantal uurtjes in de hut gezeten hopende weer wat leuke opnamen te kunnen maken, het was een verrassende dag waar 16 soorten zich lieten fotograferen.
    Ik had het geluk dat de zwarte specht zich weer mooi liet zien deze dag, de gaaien waren erg dorstig en kwamen regelmatig wat drinken bij de bak.
    Op en top genieten !

Marco Rolleman

Anoniem

Ik kreeg de site reeds door. Chipclean kende ik al van het laten schoonmaken van m’n camera ooit.

Zojuist wat testshots gedaan. Ik ga er even nu naar kijken.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Gertjan.
    Goedemiddag deze kan prima gekalibreerd worden, en Ton van http://www.chipclean.nl/ is hier heel goed in.
    Heb mijn Camera hier ook laten afstellen.
    Je kunt er na afspraak op wachten. ( ongeveer een half uurtje werk. )

Anoniem

O ik dacht al… sluipreclame 😉

Maarten Graat
    Verhalenverteller

Hallo Gertjan. Ik weet niet welke combinaties er wel en niet gecorrigeerd kunnen worden, maar met zo’n camera moet je een heel eind komen, lijkt me!
    Ik wilde trouwens nog even verduidelijken dat ik níet de Maarten ben van de website die ik als link had toegevoegd. Een toevallige naamgenoot…
    Nogmaals succes en met wat proberen zou het best aardig moeten gaan in ieder geval de testopnamen te maken.

Vriendelijke groet, Maarten Graat…

Anoniem

Ik heb de Canon 5D MK3.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedemorgen Gertjan .
    Ik weet niet welke Camera je heb maar niet elke camera kan afgesteld worden op een lens.
    Succes met dit probleem en hoop dat het opgelost wordt.

Anoniem

Bedankt voor de tip. Ik zal nog eens op F4.5 testopnames maken.

Maarten Graat
    Verhalenverteller

Toch zeker prachtige plaatjes van de sperwer Gertjan.
    Ik ken de frustratie vanwege apparatuur ook heel goed door een mindere lens die ik een tijdje gehad heb.
    De tip van Lenie is zeer terecht: je kunt het in Heumen gecorrigeerd krijgen.
    Om te zien of het met front- of backfocus te maken heeft kun je ook een testopname maken. Op bijvoorbeeld deze site: https://www.maartenvandekamp.nl/praktijk/front-focus-of-back-focus/ kun je zien hoe het werkt. (het kan je een rit naar Heumen besparen. Zeker handig als je verder weg woont…)
    Succes ermee!
    Vriendelijke groet, Maarten

Anoniem

Een tip voor front- of backfocus: je apparatuur laten afstellen bij ChipClean in Heumen.

Anoniem

Van de 102 sperwerfoto’s slechts 3 foto’s naar wens. Zo droef is het helaas.
    Een deel is misschien iets meer de schommelkop laten stabiliseren, maar ook een probleem in de afstelling camera/lens ben ik bang. Met deze sperwerfoto’s toch wel heel blij. Om meer scherpte op 100% te krijgen heb ik ze naar 7MP verkleind. Op kleinformaat op dit forum zijn ze toch veel sneller mooi scherp.

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Moet zeggen dat je mooie resultaten hebt overgehouden van de sperwer ondanks het matige licht.
    Wel vervelend van de camera.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Op 18 september heb ik met Mia HBN-5 bezocht.

Daar veel waarvan ik dacht matkoppen gezien, maar dat zijn hoor ik nu glanskoppen.
    We hebben veel standaardsoorten gezien. Ik noem voor zover ik nog weet de soorten die we gezien hebben:

– koolmees
    – pimpelmees
    – vink
    – grote bonte specht
    – roodborst
    – boomklever
    – gaai
    – glanskop (ik dacht eerst matkop)
    – wat klein bruin spul (fitis, tjiftjaf of iets dergelijks)
    – kuifmees
    – goudhaantje
    – sperwer
    – vreemde duif

Het was bewolkt weer en rond de 21 graden. Na 14.00 uur wat zonniger.
    Rond 15.00 uur vlogen de kleine vogels weg. Toen was de sperwer er. Die vloog als een speer achter de jonge vogels aan.
    Zeer veel foto’s zijn mislukt. Door slecht licht veel op F4.5 gewerkt. Ik heb het idee dat als ik op het onderwerp focus de focus ervoor komt. Er is iets niet in orde met de afstelling lens/camera ben ik bang. Volgens mij valt dat bij hogere F-getallen niet zo op. Nu echt om te huilen. Gelukkig van de sperwer toch een aantal mooie foto’s overgehouden.
    20160918-QG0A9546.jpg

20160918-QG0A9529.jpg

20160918-QG0A9493.jpg

20160918-QG0A9468.jpg

20160918-QG0A9487.jpg

Anoniem

Mijn genoemde zwarte mezen, blijken achteraf glanskoppen te zijn.

Anoniem

Dat was het vast Han, nooit eerder gezien, maar het moet haast wel.

50 berichten aan het bekijken - 701 tot 750 (van in totaal 779)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.