› Forums › FOTOSCHUILHUTTEN › Waarnemingen van hutbezoekers › HBN-5 resultaten
- Dit onderwerp bevat 798 reacties, 117 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 juni 2022 door .
- AuteurBerichten
- 15 april 2017 om 10:36 #2428Anoniem
14-4-2017
Na een rit van 2,5 uur aangekomen bij de hut, na alles gereed te hebben gemaakt was het wachten op de eerste bezoekers voor de hut maar dat duurde wel even.
Het was zwaar bewolkt en dat is het ook de hele dag gebleven waardoor we aardig hoog in de ISO waarden zaten …..2000 tot wel 2500 om aan een sluitertijd te komen van 1/ 80 sec.Uiteindelijk was het resultaat matig die dag …………maar zo gaat dat, het is en blijft toch onvoorspelbaar de natuur.
Wat hebben we gezien niet zoveel helaasGrote bonte specht
Koolmees
Pimpelmees
Merel
Sijs ………..maar een paar tellen voor de hut dus geen foto van.
Matkop
Roodborst
Muis
Boomklever
Vink3 maart 2017 om 23:48 #2060AnoniemAber dus habt spaB Gehabt bis nachtes mal
2 maart 2017 om 00:10 #2059Walter WeigeltVerhalenvertellerhier sind noch ein paar Fotos vom Montag, die wir in Hütte 5 gemacht haben.
Unter anderem konnten wir einen Molch fotografieren, der am Ufer über das Moos gelaufen ist.
Leider ist die Bildqualität nicht besonders.
1 maart 2017 om 22:34 #2053AnoniemVandaag gefotografeerd in HBN 5, het weer was donker, regenachtig en soms een zonnestraal, in de voormiddag genoeg te fotograferen, in de middag zeer rustig.
Toch een leuke dag beleefd, naast de vogels nog 2 enorme hazen gezien.
Zeker de moeite waard om nog eens terug te gaan, mooie plek en en goede fotohut.Attachments:1 maart 2017 om 00:35 #2041Jaap . DeenikVerhalenvertellerWelkom bij het HBN hut forum .
Jammer van het licht op deze dag maar toch enkele mooie foto’s kunnen maken.
Foto’s kun je de volgende keer nog toevoegen zodat deze in het bericht geplaatst worden en niet zoals nu als bijlage gezien zijn .28 februari 2017 om 16:34 #2038Walter WeigeltVerhalenvertellerHallo iedereen
Ik ben nieuw hier in het Forum, ik wil je laten zien mijn eerste foto’s. Ik kom uit het Münsterland en foto vogels liever.
Gisteren (27.02.17) was ik met mijn foto-vriendin hier in cabine 5.
Helaas is het weer was niet zo goed en het was bijna alle dagen bewolking.
Niettemin, we zagen vele vogels en sommige interessante shots kon maken. Echter, hadden we te verhogen van de ISO,
de meeste van de tijd bij ISO 1600.
Over het geheel genomen hebben we de volgende vogels:Goudvink
Kuifmees
Boomklever
Grote Bonte Specht
Koolmees
Glanskop
Goudhan
Merel
Roodborst
Vinkin de ochtend kwam een konijn haasten, in de middag een hert afgelopen.
19 februari 2017 om 21:25 #1993Anoniemzou best kunnen, maar we hebben hem 1x in een flits gezien
19 februari 2017 om 20:35 #1992Jaap . DeenikVerhalenvertellerMooie soorten gezien in zo korte tijd dat je deze hut heb bezocht die dag .
Prachtige serie foto’s @ janedubois .19 februari 2017 om 14:17 #1991Anoniemkijk aan dat wist ik zelfs niet dat WE af en toe voor reeën voeren, nu kom ik nooit bij 5 dat verklaard alles
19 februari 2017 om 11:55 #1990Tom KruissinkVerhalenverteller@janedubois, ik neem aan dat de Zwartkop een Matkop of Glanskop moet zijn. Groet Tom
17 februari 2017 om 19:48 #1982AnoniemGisteren fotohut 5 voor de 1e keer bezocht. Prachtige hut.
We waren niet zo vroeg: even voor 11 uur.
We hebben meerdere keren veel vogels tegelijk gehad.
Niet zo heel veel verschillende soorten: Koolmees, pimpelmees, kuifmees, zwartkop, boomklever,gaai , GBS m en vr, vink m en vr. roodborstje.
Kwamen pas een uur voor we weggingen erachter dat er ook voer voor de herten was.
We vertrokken 15.15.
Leuke dag gehad16 februari 2017 om 22:16 #1976Han BouwmeesterAdminGeweldige resultaten Robert; echt mooi. Hoorde het van de zwarte spechten. Wie weet….
Ja we voeren nu en dan voor de reeen.
16 februari 2017 om 22:06 #1975AnoniemMooi resultaat , voerplaats voor groot wild?
16 februari 2017 om 11:51 #1974AnoniemAfgelopen dinsdag hut 5 maar weer eens bezocht. De dag begon (te) rustig maar na 10:30 uur, toen de zonnestralen de bak bereikten, kwam er voldoende activiteit.
De ‘normale’ soorten, behorend bij deze hut, voor de lens gehad, in ieder geval geen ‘vreemde’ vogels……..
Gezien: kuifmees, koolmees, pimpelmees, sijs, boomklever, roodborst, merel, vink, winterkoning.
In ieder geval leuk dat er ook een voederplaats voor groot wild is gecreëerd.Bij het verlaten van de hut bleken er 2 zwarte spechten pal achter de hut te zitten. Eigenaardig want ik had deze spechten de hele dag niet gehoord.
De alarmroep van beide galmde door het bos “kruuk, kruuk, kruuk”. Vreemd genoeg vlogen ze niet direct weg maar hopten van boom tot boom.
Kortom genoeg perspectief voor deze hut de komende tijd.Groet Robert.
5 februari 2017 om 01:01 #1866Han BouwmeesterAdminToch zeer gewaardeerd dat je alsnog wat plaatst Walter. En met de kruisbek er bij is dat natuurlijk geweldig. Zo vaak hebben we ze daar niet.
4 februari 2017 om 18:45 #1862Anoniemin augustus 2016 al in hut 5 geweest maar nog niet de tijd genomen iets op het forum te zetten excuus. Hierbij wat resultaten van een zonnige warme dag met bezoek van oa
kruisbekjes en bonte vliegenvanger.17 januari 2017 om 11:13 #1738AnoniemMooie resultaten met de sneeuw
16 januari 2017 om 22:26 #1737Andre de GierVerhalenvertellerZondag 15 januari hebben wij HBN5 bezocht.
Het was koud maar daar hadden wij ons op voorbereid.
Er lag een flinke laag sneeuw in het bos en de vijver was dichtgevroren
Rond de hut waren vinken, koolmezen, pimpelmezen , boomklevers
kuifmezen en grote bonte spechten de gehele dag actief.
De hele dag hing naar mijn idee hetzelfde roodborstje rondom de hut.
Ondanks het gebruik van kaarsjes besloegen de ramen helaas door
onze adem zodat regelmatig met blauw doekje de ramen moesten worden gedroogd.
Toch was het een bijzondere dag met winterse taferelen.7 januari 2017 om 21:05 #1606AnoniemZo te zien had je een mooie spechtendag!
Met vriendelijke groet,
Frank
6 januari 2017 om 00:55 #1599Jaap . DeenikVerhalenvertellerEen mooie serie in warmere tijden en het wachten zeker waard .
5 januari 2017 om 20:35 #1598Andre de GierVerhalenvertellerBeter laat dan nooit, sept. 2016 op een prachtige zomerse dag HBN 5 bezocht
hier volgen nog enkele resultaten
29 december 2016 om 22:03 #1504Anoniemfijn dat jullie het goed doorstaan hebben samen en er plezier van gehad hebben , bedankt voor het delen van je verhaal en foto’s
29 december 2016 om 19:16 #1503AnoniemGisteren hebben we voor het eerst een ´vogelhut´ gehuurd van Han. We zijn allebei natuur,- en vogelliefhebber, maar dit hadden we samen nog nooit gedaan.
Ik ben een enthousiast amateur macrofotografe (lees vaag, bokeh, maximaal F3.2, creatief 😉 ) en E is een wandelaar die veel ziet, maar niet echt van het stilzitten is…uitdaging in een hut!
We hebben een mooie dag gehad! Ondanks dat de temperatuur tegen het vriespunt lag, het mistig en de hele dag bewolkt was, het soms erg rustig was met bezoekers door het koude weer (wel een ree en muisjes in de vogelpauze),
we helaas geen roofvogels hebben gezien en er meer foto´s mislukt waren dan gewenst….Wie mij wel lief was en de hele dag ongeveer aanwezig was..het roodborstje! De hele dag huppelt het rondom de hut en neemt graag het podium…
Wat hebben we oa gezien? Roodborstje (zeeeeeer trouw), pimpel, kool, kuifmees, merels, gbs man en vrouw, goudhaantje, winterkoninkje, boomklever en kruiper, vink, muisjes, ree en een zwart/glanskop.
Mijn foto´s die ik heb geplaatst zijn geen echte ´nette´ foto´s, maar dat komt meer door een andere achtergrond 😉 Groetjes, MariekeVolgende keer even op Voeg in klikken zo voeg je de foto’s in het groot toe aan je bericht , Groet Maurice
10 december 2016 om 23:53 #1389AnoniemLeuk die barmsijsjes en de nieuwsgierige winterkoning zo naar boven kijkend.
Met vriendelijke groet,
Frank
10 december 2016 om 23:09 #1388Jaap . DeenikVerhalenvertellerGoedendag Michel .
een mooie serie , waarvan voor mij foto 4 eruit springt met twee Barmsijsen op de foto .8 december 2016 om 22:41 #1363AnoniemNog een kleine aanvulling op het bezoek samen met Erik Ruiterman op 25 november.
4 december 2016 om 18:00 #1336Peter van VelzenAdmin@Erik,
Prachtige foto’s ondanks de hoge ISO waarden.
Vooral de sijs en de barmeisje vind ik erg mooi.
Een zwarte specht blijft ook een wens vogel voor me. Zijn iha erg schuw.
Heb je de vuurgoudhaan nog kunnen fotograferen?Mvg
Peter
30 november 2016 om 01:46 #1291Han BouwmeesterAdminZo…lekkere dag gehad zie ik Erik! Kleine barmsijs kon wel eens de eerste zijn hier.
Het licht; tja de zon staat laag in de winter en het is en blijft een boshut natuurlijk. Ik snap heel goed dat je wat meer sluitertijd had willen hebben maar 1/500 vat ik niet helemaal. Een hut als deze is niet de plaats voor het maken van actiefoto’s al zouden we dat allemaal erg graag willen natuurlijk. Zelf vindt ik het helemaal geweldig om juist op tragere sluitertijden te werken aangezien ik de sfeer en kleuren in de foto’s dan een stuk mooier vindt; maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Gistermorgen ben zelf even geweest met ook een mooie zonnige dag. Om half elf kwam de zon op de waterbak te staan en had ik op iso 400 een sluitertijd van 1/200 sec. Daarvoor iso 560 bij 1/80e.
Toch heb ik ook wel de frustratie hoor als ik daardoor net die mooie actie mis:-))28 november 2016 om 23:38 #1280AnoniemPrachtige serie Erik!
Het licht is heel fraai.
Mooi om de zwarte specht in z’n natuurlijke omgeving te zien.Met vriendelijke groet,
Frank
28 november 2016 om 14:21 #1269AnoniemAfgelopen vrijdag 25 november ben ik samen met Michel de B. naar hut 5 geweest. Bijgaand enkele opmerkingen. Er komen voldoende soorten voor de hut, de hut is ruim en de omgeving is mooi ingericht. Wat wel opvalt is dat het licht (ondanks een zeer zonnige dag op de 25e) zeer matig is. Iso waarden van 5000 en hoger om een beetje sluitertijd (1/500 – 1-640) te halen heeft zijn effect op de kwaliteit van de foto’s. Bovendien zijn de sluitertijden dan nog behoorlijk laag voor de kleine dansende donsballetjes, de kleintjes zitten zelden stil.
Wel leuke soorten, onderstaand een overzicht:
Grote bonte specht
Roodborst
Boomklever
Pimpelmees
Koolmees
Vink
Matkop (of toch glanskop…altijd lastig als ze niet zingen)
Kuifmees
Goudhaan
Kleine barmsijs
Winterkoning
Vuurgoudhaan
Rosse woelmuis
Sijs
Merel
Zwarte specht (bleef helaas op afstand)Bijgaand ook enkele resultaten.
Groet, Erik
22 november 2016 om 09:49 #1213AnoniemPrachtig die groene specht
20 november 2016 om 20:30 #1199Jaap . DeenikVerhalenvertellerKarin , het is beter laat dan nooit toch .
En je heb je deze dag niet beter kunnen treffen met deze groene specht voor de hut .
En prachtig op de foto gezet .20 november 2016 om 19:50 #1198AnoniemLeuk dat je ze nu alsnog toont.
En het was zo te zien spechtendag :-)!
Mooi jong exemplaar van de groene specht.
Fraai met de staart onder water en het prachtige licht.Met vriendelijke groet,
Frank
20 november 2016 om 18:23 #1193Anoniem
In augustus 2016 had ik het genoegen in de hut 5 van Han een dagje te kunnen vertoeven.
Ik was aangenaam verrast door het bezoek van een prachtige groene specht.
Mijn dag kon niet meer stuk toen ze ook nog even een badje ging nemen.
Ook de grote bonte specht en de Vlaamse Gaai genoten van het water.
Nogmaals dank voor de fijne accommodatie en super dag en graag tot een volgende keer.Sorry dat ik deze beelden wat laat op het forum plaats, maar beter laat dan nooit” 🙂
Groetjes
Karin Van Couwenberg11 november 2016 om 20:50 #1125AnoniemPrachtige foto’s van de sperwer Marco.
En Rini, leuk dat er kruisbekken langskwamen. Ze zijn zo mooi met die fraaie snavels en kleuren.
Prima vastgelegd.Met vriendelijke groet,
Frank
11 november 2016 om 01:19 #1124AnoniemErg fraai Rini
Ik was blij verrast toen ik je bericht kreeg over de kruisbekken.
Groetjes Marco
10 november 2016 om 13:59 #1122Han BouwmeesterAdminPrachtig Rini!
Wel zonde dat ze kennelijk vooral op de planken gingen zitten.
Bedankt voor het delen!10 november 2016 om 00:55 #1119Jaap . DeenikVerhalenvertellerMooi deze kruisbekken zo dichtbij , man op de tak is wel de mooiste uit deze serie .
8 november 2016 om 20:50 #1114AnoniemEn dan dus nu de Kruisbekken
8 november 2016 om 20:46 #1107AnoniemAfgelopen zaterdag heb ik de hele dag in deze heel mooie fotohut plaats mogen nemen, hoewel bewolkt en soms lange pauzes heb ik enorm genoten van deze dag. Grote Bonte Specht, Kool- Pimpel- en Kuifmees als ook Roodborstje, Vink en Boomklever lieten zich zien. Het Goudhaantje liet zich helaas maar 1 keer zien, ik hoopte dat deze zich in de middag nog zou laten zien maar helaas. Maar dit mocht de pret niet drukken want in de middag kwamen 4 paartjes Kruisbekken om te drinken en dus voor mij het hoogtepunt van deze dag. Het glazen raam zorgde dat deze mij niet konden zien en was maar goed ook want ze zaten echt vlak voor de hut. Dit was fotograferen en genieten tegelijkertijd. Ik plaats mijn foto’s in 2 blokken, 1 van de “overige vogels” en 1 alleen van de Kruisbekken.
8 november 2016 om 20:34 #1098AnoniemHeel mooie serie Marco, pracht foto’s!!!
8 november 2016 om 14:18 #1091Art WittingenVerhalenvertellerSchitterende Sperwer serie Marco.
De eerste mooie indringende blik recht in de lens, fraai frontaal beeld
tweede schitterend scherp op de kop en mooie beweging van het badderen , en de laaste super herfst sfeertje.Grt Art
6 november 2016 om 22:51 #1089AnoniemMooi marco en dan nog een heel stoer roodborstje als afsluiting
6 november 2016 om 00:57 #1082Jaap . DeenikVerhalenvertellerPrachtige serie van deze sperwe Marco .
Jammer dat je ze niet hebt toe gevoegd in je bericht .
Dan zijn ze gelijk beter te bekijken .6 november 2016 om 00:02 #1080AnoniemMet die mooie herfstkleuren was de verleiding erg groot om even plaats te nemen in de hut, heb me deze ochtend totaal gefocust met een setting voor het goudhaantje die er geregeld is waargenomen.
Deze liet zich een paar keer zien maar niet op de plek waar ik hem in gedachten had. Rond het middaguur was het vrij druk bij de bak totdat alles ineens wegvloog, ik hoorde wat op het dak van de hut en na een poosje stokstijf
stil te hebben gezeten plofte er een prachtige sperwer in de bak. Een heel mooi exemplaar waar ik zo’n 10 minuten van heb mogen genieten.Opnamen zijn gemaakt op Zondag 30-10-2016
Groetjes, Marco
5 november 2016 om 23:32 #1075AnoniemPrachtige opnamen heb je kunnen maken Jaap !
18 oktober 2016 om 17:01 #934Anoniemprachtig
6 oktober 2016 om 00:18 #846Jaap . DeenikVerhalenvertellerJe heb deze dag je niet verveeld aan de foto’s te zien .
Mooi de groene specht , de gaai staat er ook prachtig op .6 oktober 2016 om 00:00 #844AnoniemSperwer, groene specht, zwarte specht. Er worden de laatste tijd weer mooie soorten gezien bij deze hut.
Mooi.Met vriendelijke groet,
Frank
3 oktober 2016 om 16:38 #813Han BouwmeesterAdminFantastisch weer met de groene specht John! Toch voor de meeste mensen wel de slagroom op de taart.
Dank voor het plaatsen! - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.