HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 779 reacties, 106 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 26 oktober 2021 door .
29 berichten aan het bekijken - 751 tot 779 (van in totaal 779)
  • Auteur
    Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen Lane. Toch mooie beelden!
    Zou die duif geen jonge houtduif geweest kunnen zijn? Die zijn namelijk nog niet op de uiteindelijke kleur en erg ‘flets’.

Anoniem

Vandaag, 16 september, waren mijn man en ik in hut 5. Na een paar warme, zonnige nazomerdagen troffen wij een sombere dag. Na regen in de nacht eerst wat nevel wat gauw wegtrok. Maar het bleef de hele dag vrij donker met af en toe wat zon. De vogels lieten het soms wel meer dan een uur afweten. Uiteindelijk toch zo’n 12 soorten gezien, te weten:

– grote bonte specht (2 juveniel mannen en 1 volw. vrouw),
    – 4 koolmezen,
    – 1 winterkoning,
    – 2 boomklevers,
    – 3 roodborsten,
    – 2 gaaien (niet voor de hut maar er naast)
    – 1 gekraagde roodstaart vrouw,
    – een aantal vinken man en vrouw,
    – 2 zwarte mezen
    – 1 kuifmees.
    Verder een duif, qua figuur een houtduif maar bijna egaal wit/beige zonder de witte nekstreep. Duidelijk geen holenduif of tortel. Heel apart. Helaas hier geen foto van kunnen maken. Het fotograferen ging lastig vandaag vanwege het slechte licht. Hoge iso moeten gebruiken.
    de 12 soort kan ik zo niet meer opkomen…

Hierbij een paar foto’s:

20160916-boomklever-2.jpg

20160916-gbspecht-2.jpg

20160916-gekraagderoodstaartvr-2.jpg

20160916-koolmees-2.jpg

20160916-kuifmees-2.jpg

Anoniem

bijzonder fraai, dit moment nog niet beleefd

Anoniem

helaas de stang in de hut over het hoofd gezien, volgende keer weet ik dat voor deze hut.

Anoniem

In januari ben ik met 2 vrienden ook al een keertje in HBN5 geweest toen qua licht en weer een hele slechte dag maar toch wel wat aardige foto’s kunnen maken. de topfoto van de dag was wel geen vogel maar wel wildlife 😉
    DSC09719-3.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen Ronald. Mooie serie.
    Het glas wat we gebruiken neemt zeer minimaal licht weg hoor; daar hebben we mee getest maar ik kan me voorstellen dat dit in je beleving zo is. Bij deze hut bleek het echt nodig te zijn vanwege de schuwheid van de vogels en sindsdien zien we er dan ook flink wat meer. Zwarte specht is een hele mooie verrassing; kan me helemaal voorstellen dat je daar erg blij mee bent. Typisch een soort wat je zonder glas nauwelijks lukt in Nederland.
    De werking van de pomp stond uitgelegd in de informatie die we toegestuurd hebben:)). De stang ligt in de hut.

Anoniem

Vrijdag 2 september jl. voor het eerst boshut 5 bezocht. De wekker om 3.00 uur gezet. Toen ik in Haaksbergen kwam was het nog donker. Helaas sloeg ik verkeerde weg in. Nadat ik even later de straat borden kon lezen, kon ik me goed oriënteren en vond de juiste plek. De hut heef een mooie setting. Mooi mos aan de vijver rand. Ik had mijn grote Canon 400/2.8 op de statief kop gezet, echter als ik vogels die op de top van de boom stammetjes zat wilde fotograferen, nam ik de bovenzijde van ‘het dak’ mee. De ramen nemen veel licht weg. Er kwamen helaas weinig soorten en er was weinig activiteit. Vooral veel kool mezen en vinken. Af en toe hoorde ik wat mensen schreeuwen op de achtergrond, mogelijk mountainbikers. Ik ben de hut niet uit gegaan. Toch geen roof vogels gezien. Rond 14.30 uur deed zich een aangename verrassing voor: er verscheen nogal plotseling een zwarte specht. De vogel was zo groot -hier had ik me op verkeken- dat ik ‘m met 400 en 2x converter
    er niet vol op kreeg, gelukkig had ik een extra camera met 100-400 mm, waardoor ik ‘m wel volledig in beeld krijg. De vogel oogde nogal onrustig en schuw. De aanwezige (kleinere) bonte spechten durfden hun grote nicht blijkbaar niet weg te jagen, wat ze wel met andere vogels doen. Ik was blij met die waarneming. De zwarte specht had ik in Drenthe ooit een keer in het bos zien vliegen, maar nog nooit gefotografeerd. Ze bleef kort. Voldaan met deze waarneming verliet ik om 16.00 uur de hut. Het water stond nog voldoende hoog, ik wilde toch wat bijvullen, maar ik wist niet hoe de pomp werkte en ik zag geen slinger aan de pomp. Rommel opgeruimd en naar mijn auto gelopen richting Drenthe.

Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie beelden Walter en Dick! Bedankt voor het delen hier!

Anoniem

Zaterdag 20 augustus met een fotomaat in de fraaie hut 5 geweest. We hadden allebei een nieuwe camera aangeschaft en wilden deze uitproberen.
    Bij aankomst van deze hut sprak mij direct het mooie aangelegde mos aan. Het weer hadden we mee en hebben diverse soorten kunnen fotograveren en filmen.
    Ik stuur maar twee foto’s mee, niet dat de andere foto’s minder mooi zijn, maar omdat ik deze de moeite waard vind om met jullie te delen.
    Wij gaan binnenkort naar hut 3, dat zegt genoeg wat we ervaren hebben!

Dick
    P.S. Nog bijzonder dank aan Marco vanwege zijn hulp met het cijferslot.

BoomkruiperL10003901_2.jpg

FitisL10002552_2.jpg

Anoniem

afgelopen zondag een mooie dag in hut 5 gehad. paar mooie drukke periodes maar ook veel stille wat niet erg was met het mooie weer 🙂 Ben nog druk bezig alles na te lopen maar kon het niet laten om enkele resultaten hier neer te zetten.

DSC01925.jpg

DSC02006.jpg

DSC02165.jpg

DSC02333.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Reminder over het opruimen van voerresten aan het eind van je fotodag!!!
    Waarom voerresten opruimen

Hans Overes
    Verhalenverteller

@Jaap

Het was voor mij de eerste ervaring met hut 5. Echt heel anders dan de regelmatig door ons bezochte hutten 3 en 7. Het spiegelglas voor de openingen van de hut is aan de ene kant mooi maar aan de andere kant (en dat ervaarden we alle 3) betekent het ook een verlies aan licht. Met de wat grotere vogels, die zich wat rustiger bewegen, is dat nog niet zo’n probleem maar met de kleine vogels (we noemen ze soms wel ‘springveertjes’) kan je elk straaltje licht goed gebruiken. Nu moest de ISO flink omhoog om een snelle sluitertijd over te houden. En ja… Meer ISO betekent meer ruis (in ieder geval met mijn camera).

Maar zoals eerder aangegeven was het een geweldige dag met veel waargenomen soorten en ik kijk er met een voldaan gevoel naar terug.

Volgend jaar weer in de herhaling want die groene specht moet ik nou toch echt een keer vastleggen 😉

@Maurice
    Een kruisbek is altijd een welkome verschijning. Blijft een bijzondere vogel met die snavel. Had er niet op gerekend haar hier te zien. Bij de hutten 3 en 7 vaak zowel man als vrouw gefotografeerd maar hier dus vrouw en kind ‘genoteerd’. Was een cadeautje.

Groet,
    Hans

Anoniem

Mooi die kruisbek

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

een mooie serie vogelsoorten en foto’s heb je deze dag voor je lens gehad , hoop er binnenkort ook verschillende soorten te zien .

Gr . Jaap .

Hans Overes
    Verhalenverteller

Zoals beloofd een selectie van de foto’s.
    Het was niet mijn allerbeste foto dag. De wisselende hoeveelheid licht (achter het glas) vergde veel jongleren met ISO-waarde, diafragma en sluitersnelheid.
    Ik heb ontdekt dat ik niet de beste jongleur ben 😉

Han Bouwmeester
    Admin

Het kan dus verkeren Hans; zo zie je wel weer.
    Imposante waarnemingen lijst met kruisbek als krent in de pap. Heel benieuwd naar je foto’s straks!
    Bedankt voor het delen vast!

Hans Overes
    Verhalenverteller

Gisteren voor de eerste keer hut 5 bezocht. De verwachtingen waren enigszins getemperd want hoewel er regelmatig een havik of groene en zwarte specht wordt gefotografeerd wisten we wel dat je stinkend veel geluk moet hebben wil je een van deze soorten daadwerkelijk voor de lens krijgen. En deze drie vogels waren wel onze ‘wensvogels’. Om met het einde maar te beginnen… “Dat geluk hadden we jammer genoeg niet”.

De hele ochtend (we openden rond 07:15 uur de luiken) was het betrekkelijk rustig. Wat meer algemene soorten en zeker niet in grote aantallen en daar bleef het bij.

Rond het middaguur ging het los met de vogels. Veel ‘jong spul’ die, als je het in mensengedrag moest uitdrukken, zaten te ravotten in en om de waterbak. Ook wat soorten die je in de randstad (thuisbasis) niet zo veel aantreft lieten zich zien.

Om 17:30 uur sloten we de luiken en deden de hut op slot. Op dat moment hadden we onderstaande lijst met waarnemingen vastgelegd

– Kruisbek (vrouw en juveniel)
    – Fitis
    – Koolmees
    – Pimpelmees
    – Vink
    – Grote bonte specht (juv)
    – Roodborst (juv)
    – Matkop (wel gemeend het ‘matkopgeluid’ te horen maar niet 100% zeker)
    – Tjiftjaf (afgaand op de zwarte pootjes)
    – Boomklever
    – Grauwe vliegenvanger
    – Winterkoning (zonder staart)
    – Zwartkop (man en vrouw)
    – Gekraagde roodstaart
    – Goudvink (juv)
    – Gaai
    – Boompieper
    en wat (nog) niet thuis te brengen juvenielen.

Al met al vonden we het geen slechte score ook in vergelijking met de waarnemingen van de afgelopen weken die in het logboek staan. Ondanks de trage dag-start hebben we toch met een voldaan gevoel de reis naar huis gemaakt.

De hele dag maakte een groene specht ons ‘gek’ met zijn geroep. Dan weer dicht bij, dan weer ver weg maar steeds goed hoorbaar. Frustrerend om zo graag een foto te willen maken en die specht de hele dag te horen, maar hem maar niet voor de lens krijgen. Dat vraagt om een nieuwe dag in hut 5 😉

Weersomstandigheden:
    Af en toe zon, rond de 22gr C, weinig wind.

Foto’s ben ik nog aan het uitzoeken maar ik zal snel een selectie op het forum posten.

Hans

Han Bouwmeester
    Admin

Jammer dat de roofvogels zich niet wilden laten zien!
    Het kan verkeren; door de aanwezigheid rond deze hut heeft het wel gevolgen voor de andere vogels die dan ook een stuk voorzichtiger zijn. Komt ie; is je dag goed, komt ie niet dan moet je toch even slikken.
    Al zijn het de standaard soorten heb je er wel mooie beelden aan overgehouden. Bedankt voor het delen hier!

Anoniem

De resultaten van 8-8-2016

Het was vrij rustig en helaas niet waar we voor gingen, een roofvogel.

-koolmees
    -vink
    -pimpelmees
    -roodborst
    -grote bonte specht
    -winterkoning
    -glanskop
    -fitis of tjiftjaf
    -boomklever
    -muis

4a.jpg

6a.jpg

7a.jpg

9a.jpg

12a.jpg

13a.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Dag Ruud,

Ik heb je foto’s even in het bericht gevoegd. Het is even wennen maar kan heel eenvoudig door achter de foto (bijlage) op ‘voeg in’ te klikken.

Maar fraaie serie toch waarbij de sperwer heel fraai is.
    Van harte en bedankt voor het delen hier!

Anoniem

Vandaag een dag in hut 5 vertoefd.
    Waardeloos weer, maar toch nog 12 soorten voor de hut.
    – Grote bonte specht (soms 3 tegelijk)
    – Koolmees
    – Pimpelmees
    – Vink
    – Glanskop
    – Roodborst (juveniel)
    – Winterkoning
    – Fitis
    – Kuifmees
    – Houtduif
    – Boomklever
    – Sperwer

Verder uiteraard de altijd aanwezige rosse woelmuizen en achterin het bos 2 reeën.

Door het sombere weer hoge ISO waarde en lange sluitertijden…..

Anoniem

Bijzondere foto’s, Thijs!!

groet
    Jaap Blom

Han Bouwmeester
    Admin

Lars Bezemer:

19 juni van 8:30 tot 15:15 in hut 5 gezeten.

De volgende soorten gezien:

– Pimpelmees
    – Koolmees
    – Roodborst
    – Vlaamse Gaai
    – Bonte Vliegenvanger
    – Fitis of Tjiftjaf
    – Houtduif
    – Matkop
    – Vink
    – MBS
    – Sperwer (jong?)
    – Woelmuis
    – Heidekikker?

Wat foto’s:

Han Bouwmeester
    Admin

Thijs:

Afgelopen zondag (10 juli) zat ik in deze fraaie hut. Het was een hele warme en zonnige dag, maar mede door de naaldbomen hadden we weinig last van het harde licht, sterker nog, we konden mooie spotlightfoto’s maken door flink (ruim 3 stops) onder te belichten!
    Doelsoorten van deze dag waren de sperwer / groene- / zwarte specht. Geen van de drie gelukt, maar we hebben wel de sperwer, havik en groene specht waargenomen / gehoord. Zelfs een wielewaal liet zich even horen.
    Over de hele dag hebben we 11 soorten vogels gezien (Gaai, Koolmees, Pimpelmees, Glanskop, Grote bonte specht, Roodborst, Winterkoning, Vink, Merel, Boomklever, Tjiftjaf), 3 muisjes en kikkers.
    Geen overweldigende soorten, maar het was wel praktisch de hele dag druk voor de hut, dus we hebben ons niet vaak verveeld 😉

Bedankt weer Han (en Marco), voor deze dag. Een prachtige locatie en een luxe hut.

Hierbij wat foto’s, om te beginnen de gaai.

Groeten, Thijs

Han Bouwmeester
    Admin

Marco Rolleman:

Vorig weekend na wat onderhoud en snoeiwerk ook maar even een aantal uur in de hut gezeten, de vogels waren lekker actief deze dag. De rust word plotseling bruut verstoord door een sperwer die ongezien van links keihard door de struiken komt vliegen, zelfs ik had een schrikmomentje 🙂 een mislukte aanval en de sperwer vouwt zijn staart uit nog boven de waterbak om af te buigen richting de net nieuw geplaatste stok. Schitterend om te zien hoe snel die vogels af kunnen remmen en van richting veranderen. De sperwer heeft zo’n 2 minuten op de stok gezeten om vervolgens weer in het bos te verdwijnen.
    Verder nog kunnen genieten van een zwarte specht die zich even mooi liet zien bij de hut, verdere soorten waren
    Gaai
    GBS
    GBS juveniel
    Glanskop
    Roodborst
    Roodborst juveniel
    Koolmees
    Boomklever
    Zwartkop
    Vink
    Muis
    Kikker

gaai.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

JanWillem:

Zaterdag 11 juni in hut 5 geweest, was een bewolkte dag.
    zacht licht was fijn om de spechten te fotograferen verder was het soms pozen rustig en dan weer een poosje druk.
    volgende soorten gezien:
    -koolmees
    -pimpelmees
    -matkopmees
    -kuifmees
    -roodborst
    -zwartkop
    -bonte vliegenvanger
    -fitis
    -gbs
    -vink
    -winterkoning
    -boomklever
    -grote lijster
    -merel

Han Bouwmeester
    Admin

Tom Smit:

Afgelopen vrijdag met twee dames mee geweest die graag eens mee wilde maken om vanuit een fotohut natuurfoto’s te maken. Van te voren werden we gewaarschuwd dat het mogelijk een rustige dag zou gaan worden vanwege de aanwezigheid van een Havik de laatste dagen. Blijkbaar had de Havik daar geen zin in vandaag want gelijk vanaf het ogenblik dat we er waren werden we al verwelkomt door een aantal mezen en ook de Specht zat al in de boom een eindje verderop te wachten. Helaas niet de Havik gezien, maar van een echt rustige dag kon je zeker niet spreken. Er was de gehele dag dier drukte. Met name de Gaaien en de Spechten lieten zicht goed zien. Een andere hoofdrolspeler was de Rosse Woelmuis die met regelmaat opdook en zijn familie en vriendjes meebracht.
    Soms kwamen ze zelfs zo dicht bij dat fotograferen bijna onmogelijk was. Geweldige dag in hut 5 gehad.

Bijgaand wat plaatjes.

Han Bouwmeester
    Admin

De laatste tijd wordt er zeer regelmatig een pracht van een havik gezien en gefotografeerd bij hut 5.
    Van Freek Meijer ontving ik bijgaande schitterende beelden; waarvoor dank Freek.
    Beslist de moeite waard van het bezoeken waard is zijn website: http://freekmeijernatuurfotografie.nl/

Han Bouwmeester
    Admin

Plaats hier je ervaringen en jouw mooiste foto’s van hut 5

29 berichten aan het bekijken - 751 tot 779 (van in totaal 779)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.