HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 798 reacties, 117 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 juni 2022 door .
50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 799)
  • Auteur
    Francoise Harmsze
    Verhalenverteller

Vrijdag 6 november waren wij met 2 personen in HBN-5. Het was een prachtige dag en we hebben ons prima vermaakt. Het was heel rustig weer, zonnig, en vrijwel geen wind. De zon viel afwisselen op plekjes rond de vijver.

We hebben 3x een klein handje zaad neergelegd en wat vet gesmeerd aan de boom en de stronk. De eerste 2 keren (8u en 11u) zaten met name de pimpelmeesjes te popelen. Ze aten het zo ongeveer onder onze handen weg! De derde keer (14u) was het kennelijk minder urgent en duurde het langer voor ze kwamen kijken. Maar na afloop viel er niets op te ruimen, ook het laatste voer is toch allemaal opgegeten.

Het grootste deel van de dag was er activiteit. Af en toe even 5 minuten niemand, maar soms ook veel activiteit en niet alleen na het voederen. Bijvoorbeeld een groep-badsessie. Na 15:30 werd het echt rustig, eigenlijk kwamen er toen vrijwel geen vogels meer. Alleen de muis liet zich toen zien. Bovendien werd het licht ook echt minder. 16u zijn we weggegaan, voor het licht helemaal weg was.

De duizenden foto’s moeten we nog uitzoeken, maar hier is alvast het lijstje van wat we gezien hebben. Highlight voor ons was het goudhaantje dat uitgebreid zat te badderen. We hebben wel uitgekeken naar een groene of zwarte specht, want we hoorden zo iets, maar we zagen hem niet.

Lijst_HBN5

Anoniem

Vorige zaterdag 30 Oktober zijn wij voor het eerst naar een vogelhut geweest.

We wisten eigenlijk niet zo goed wat we ervan moesten verwachten maar het was erg leuk.

We waren ons aan het instaleren en ik ging wat voer buiten leggen en terwijl ik aan kwam lopen lagen de koolmezen al op de loer.

Nadat we wat voer hadden neergelegd kwamen er ook van alles aan, we hadden niet verwacht dat dat zo snel zou gaan dus de camera’s waren nog niet ingesteld…. leer momentje dat doen we de volgende keer andersom.

Er is veel langs gekomen:

Bonte Specht – Boom klever -Boom kruiper – Koolmees – Pimpelmees – Goudhaantje – Kuifmees – Zwartkop – Vink – Muis en als klap op de vuurpijl de sperwer, wat was die mooi. Hij nam uitgebreid een bad. Mooi om te zien hoe voorzichtig hij is.

We waren er om 8:00 uur en zijn om 14:00 weg gegaan. Bas was echter zijn portemonnee vergeten en moesten terug. Het was de hele ochtend bewolkt geweest met zelfs wat lichte regen maar toen we teruggingen begon de zon te schijnen.

Even met de beheerder Marco geappt want wij hadden ons al afgemeld of we toch nog even mochten blijven, dat was geen probleem. En dat was niet voor niets de specht kwam nog even in heel mooi licht!

Al met al een top dag en 6000 foto’s rijker…. Pfffff dat was wel even een klus.

Omdat het toch wel donker was hebben we op hoge ISO moeten fotograferen maar ben wel tevreden voor de eerste keer!

DSC06082-denoise-denoise_resize

DSC06534-denoise-denoise_resize

DSC07595-denoise-denoise_resize

DSC06563-denoise-denoise_resize

DSC07866-denoise-denoise_resize

DSC08165-denoise-denoise_resize

DSC08545-denoise-denoise_resize

DSC08718-denoise-denoise_resize

Anoniem

23 Oktober heb ik sinds lange tijd weer eens een dag  in een hut van Han kunnen zitten. De weersomstandigheden waren eigenlijk ideaal: de hele dag bewolkt, maar ook weer niet al te donker. Toch moest ik m’n iso’s wel redelijk opschroeven om rond de 1/250ste te blijven.

Het was ook wat drukte rond de hut betreft een ideale dag. Eigenlijk was er de hele tijd wel iets te zien, maar in de middag waren er wel enkele momenten dat er een kwartiertje/ 20 minuten even rust was.

De soorten die ik gezien heb en vast heb kunnen leggen zijn de volgende: Boomklever, Boomkruiper, Gaai, Glanskop, Goudhaantje, Grote Bonte Specht, Grote Lijster, Koolmees, Kuifmees, Merel, Pimpelmees, Roodborstje, Sijs, Sperwer, Vink, Winterkoninkje en Zwarte Mees.

Een aantal keer heb ik de Zwarte Specht in de buurt va de hut gehoord, maar helaas liet hij zich niet bij de hut zien. Het was 1 van mijn wenssoorten, maar Grote Lijster en Goudhaantje stonden ook op dit lijstje, dus eigenlijk was de dag meer dan geslaagd.

Toen ik na een lange dag weer naar de auto liep, hoorden ik zelfs 2 Zwarte Spechten. Bij de auto aangekomen, bleek er 1 in het bosje aan de overkant te zitten en kreeg ik hem zelfs nog even in beeld. Alsnog even gezien was een waardige afsluiter voor een geslaagde dag.

Han en Marco weer bedankt voor het mogelijk maken van deze heerlijke manier om dicht bij de vogels te kunnen zijn!

Maarten

BoomkruiperGoudhaantjeGoudhaantje2KuifmeesPimpelmeesSperwerSperwer2Zwarte Mees

Ria van der Helm
    Verhalenverteller

HBN 5, zaterdag 17 okt 2020, was een rustige herfstdag, veel bewolking en af en toe een zonnetje, ca 10 graden. waar voorheen de roodborstjes je opwachten is het tegenwoordig de boomklever die ongeduldig in je buurt fladdert tot je eindelijk klaar bent met voeren en de hut ingaat. ik ging voor het kleine grut zoals goudhaantje, kuifmees, mat/glanskop en boomkruiper. kreeg er de grote lijster en sperwer bij. sperwer kwam rond 12:00u even badderen

om de lijst compleet te maken: koolmezen, pimpelmezen, vinken, roodborstje, boomklevers, GBS koppel waarvan het mannetje regelmatig met zn spiegelbeeld aan de haal ging, vl gaai, merel bijna volwassen man, winterkoninkje, muizen, er kwamen 2 reeën voorlangs , ca 15 m voor de hut rond 12:30u. kortom mooie dag. nb wat al eerder voorbij kwam: sprietjes aan de rechterkant van de vijver mogen eruit.

DSC00075 (2)DSC09925 (2)DSC00361 (2)DSC00284 (2)DSC00399 (2)DSC00455 (2)DSC09759 (2)DSC09794 (2)

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Mooie foto’s Wim, en wat een geluk met de Goudhaantjes, leuk hoor.

Groet, Klaas

Wim Coene
    Verhalenverteller

Zaterdag 10 october in HBN-5 geweest, al voor zonsopgang in de hut. Veel bedrijvigheid bij het ochtendgloren, het zonnetje doet zijn uiterste best, maar toch te weinig licht voor goede foto’s op dat vroege moment, wel een heel mooi spektakel, echt een aanrader. Vooral de grote bonte spechten zijn in het begin erg actief, het is een mengelmoesje van twee volwassen GBS-en, en minstens twee opgegroeide juvenielen. Later op de dag vliegt nog een adult GBS recht met de sterke bek op het fotoglas af, wat een knal, maar gelukkig geen schade aan het dure foto-glas en de GBS vliegt zonder een krimp terug van waar ie gekomen was, knap hoe die spechten-hersenen zo’n frontale botsing opvangen. Dan verder het typisch drukke gedoe van de kool- en pimpelmezen, samen met de wat luiere luie vinken. Soms na een doodse stilte weer een drukke periode, zeker in de vroege namiddag. Plots een koppeltje goudhaantjes, wauw, dat is puur kicken. En het koppeltje matkop-mezen niet te vergeten, ook zo’n mooi getekende mees. Daarnaast nog een koppel zanglijsters, waarvan een heel dicht bij de lens durft te komen. Verder stelen ook de badende roodborstjes de show. Om de oogst ter vervolledigen (maar niet in de getoonde foto’s): meerdere boomklevers, 1 boomkruiper, 1 zwarte mees, 1 sijsje, 1 mannetje zwarte specht 3x op afstand gespot, 1x buizerd (?) meerdere keren horen roepen. De vogel waar we uiteindelijk voor gekomen waren hebben we niet gezien, de sperwer geeft niet thuis, sobeit: de natuur laat zich gelukkig niet dwingen. Hopelijk een volgende keer ietsje meer geluk, want de dag voor wij kwamen verscheen de sperwer wel voor de lens van Anneke (dat was op vrijdag 9 october).

GOU 01 IMGa_20201010_WRAW1250

GBS 01 IMGa_20201010_WRAW1104

MAT 01 IMGa_20201010_WRAW1401

KUI IMGa_20201010_WRAW1361b

ZAN 01 IMGa_20201010_WRAW1023

BKL 01 IMGa_20201010_C21A3101

ROO 01 IMGa_20201010_C21A3297b

Han Bouwmeester
    Admin

Dank voor je input Johan! Fijn dat je weer genoten hebt.

We gaan naar de punten van de setting kijken; dat is wel aan de beheerders toevertrouwd. het is enorm groeizaam weer nu dus die sprietjes groeien als kool en is dus even lastig bij te houden.

De statiefkoppen hebben we bewust zo moeten plaatsen om te voorkomen dat ze er af gedraaid en meegenomen kunnen worden; dat is een noodzakelijk kwaad dus.
    In de beginjaren van mijn hutten had ik een lampje in de hut maar helaas bleek dat niet te werken. Te vaak werd vergeten hem weer uit te doen want tijdens het opruimen zie je nog maar nauwelijks dat het nog aan is. Maar een belangrijke reden er mee te stoppen ontstond ook toen we begonnen met spiegelglas want mensen lieten het lampje vaak aan zonder zich te beseffen dat je dan zichtbaar bent voor de vogels.

Dank ook voor je andere punten en dat de slider bevalt; zijn we nog steeds erg blij mee want het geeft je idd de nodige vrijheid.

Anoniem

Gisteren met Bas in deze hut gezet. Aangezien we regelmatig een hut boeken, hebben we enig vergelijkingsmateriaal :-). Hierbij wat opmerkingen over zaken die ons opgevallen zijn, wellicht kunnen jullie er wat mee. De tips zijn puur opbouwend bedoeld!

• De setting van de hut ziet er op zich prima uit. Wel zijn de lange grassprieten aan de rechterkant wat vervelend, ze belemmeren het zicht op het stammetje rechts achterin. Je kant er helaas ook niet goed bijkomen om de lange sprieten weg te halen.
    • Het deel rechts achterin vormt een beetje een rommelig beeld, hierdoor is het lastig in dit stukje mooie foto’s te maken. Jammer, omdat juist in dit hoekje veel vogels gingen badderen.
    • Het slider systeem met de schommelkoppen werkt heerlijk, veel vrijheid om heen en weer te schuiven. Doordat de schommelkoppen echter lager zitten dan de ‘vensterbank’, kan je deze niet helemaal naar links bewegen. De stelknop van de schommelkop verhinderd dat je door kunt draaien. Hierdoor is een klein deel van de setting niet te fotograferen. Mooier zou zijn als er meer ruimte om de schommelkoppen zou zitten.
    • De ventilatoren zijn ideaal, in het begin besloeg het glas een beetje. Met de ventilatoren aan was dit echter snel verdwenen.
    • Een lampje in de hut zou handig zijn bij binnenkomst. Omdat er toch al een accu staat, is dit vrij eenvoudig te realiseren. Zeker omdat LED verlichting bijna geen stroom verbruikt. We hebben het nu met een zaklamp opgelost.
    • De stoelen zijn wat lastig in te stellen. Als je ze eenmaal goed hebt ingesteld zitten ze overigens prima.

Dan ook nog een aantal zaken die ons positief zijn opgevallen:

• De hut ligt in een prachtig gebied met een grote diversiteit aan soorten.
    • Erg fijn dat de hut lekker hoog is, je kan er prima in staan.
    • Het slider systeem met schommelkoppen is een aanrader

Foto’s van ons bezoek zullen we later zeker nog plaatsen, hierbij al wel vast een opsomming van hetgeen wij gezien hebben, in volgorde van verschijning:

• Grote bonte specht (mannetje, vrouwtje, juveniel) – man en vrouw vlogen elkaar regelmatig in de haren 🙂
    • Fitis
    • Boomklever
    • Matkop
    • Koolmees – stuk of tien in totaal
    • Pimpelmees
    • Vlaamse gaai (even vluchtig op de setting, daarna niet meer gezien, alleen gehoord)
    • Muis (twee verschillende, een kleine en een grote -> ze kwamen gedurende de dag regelmatig langs)
    • Lijster
    • Vink (man + vrouw)
    • Roodborstje (slechts een paar keer vluchtig op de setting)
    • Merel
    • Boomkruiper (ook maar heel kort)
    • Sijs (man + vrouw)
    • Kuifmees
    • Putter
    • Sperwer (van 13:50 tot 14:00 uur badderend)
    • Winterkoninkje
    • Blauwe glazenmaker (libelle)

Kortom, veel mooie soorten met als hoogtepunt toch de sperwer. Helaas geen groene of zwarte spechten gezien of gehoord. Volgende keer beter :-).

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s Luciano. Fijn dat het zo goed bevallen is. Vooral je boomklever, boomkruiper en de staartmees in het groen zijn prachtig.

Je had inderdaad een mooie lijst in het logboek staan.

Had je ook nog foto’s kunnen maken van de witkopstaartmees en de grote barmsijs die je in het logboek had staan?

Veel plezier en succes bij het volgende hutbezoek.

Grt Art Wittingen<!–more–>

Anoniem

eerste bezoek aan deze fotohut, erg professioneel opgezet en zeer comfortabel, 15 verschillende soorten kunnen vastleggen en de hele dag bedrijvigheid, dus geen moment verveeld. Mooie ervaring en volgende hut al geboekt. Groeten en bedankt, Luciano

https://www.hbnforum.nl/wp-content/uploads/hm_bbpui/15966/ktoadht8vmahjfb6byvfhrj79q393zva.jpg

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Vriendelijk bedankt voor je leuke reactie Frank.

Groet, Klaas

Anoniem

Wat een fraaie serie. De natuurlijke omgeving waar de zwarte specht zich in bevind vind ik ook erg mooi.

Met vriendelijke groet,

Frank

Klaas Pie
    Verhalenverteller

25-09-2020 Samen met Mirjam een dag doorgebracht in de hut HBN-5. In de nacht en vroege ochtend is er veel water gevallen. Maar na regen komt zonneschijn, en toen we bij de hut kwamen was het prachtig weer. In de loop van de dag was het afwisselend een beetje (te) donker en prettig licht. De Zwarte specht was de hoofdrolspeler. De specht was relatief lang aan de rechterkant van de hut bezig. Daar heeft de specht circa twee vierkante meter aan takken doorgewerkt. De hout snippers vlogen door de lucht. Het was niet mogelijk om daar goede foto’s van te maken. Heel veel takken, grassprieten, en een lastige hoek om nog scherp te kunnen stellen. Het was evengoed heel erg leuk om de specht zo actief bezig te zien, en om regelmatig het ‘zang’ geluid te horen. Daarna vloog de specht een klein stukje linksom, en verdween uit het zicht. Maar Mirjam zat links van mij, en zag de specht nog terug in een boom. Niet veel later zat ik links van Mirjam op het trapje, en knallen maar. Wat hebben we daar van genoten. 🙂

Screenshot_20200925-175620~2_KPI4760Even controleren of er niemand kijkt?

_KPI46341, 2, 3…

_KPI4644Hakke maar

_KPI4666_1Het begin is er!

_KPI4764_1Snel verstoppen, er komt vast iemand aan.

Anoniem

Zo te zien was het een fraai spechtendagje! Mooie beelden.

Met vriendelijke groet,

Frank

Art Wittingen
    Verhalenverteller

En nog een paar foto’s van een mooie dag in HBN5_MG_2579 Groene Specht_MG_2566 Groene Specht_MG_9069 Glanskop_MG_2486 Grote Bonte Specht_MG_2335 Middelste Bonte Specht

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Donderdag – 17 Sept 2020 – zelf een dagje doorgebracht in HBN5. (7:00-17:30)
    Hele dag door bedrijvigheid voor de hut, alleen tussen 14:15-14:40 even rustig, en na 17:00 werd het rustiger.
    Koolmees, Glanskop, Pimpelmees, Vink, Boomklever, Zanglijster, Tjiftjaf, Gekraagde roodstaart (v), Grauwe Vliegenvanger, Putter, Middelste Bonte Specht, Grote Bonte Specht, Groene Specht, Sijs, Gaai, Houtduif, (en naast de hut aan het houthakken, buiten zicht de Zwarte Specht)                Bruine Kikker, Paardenbijter, Bruinrode Heidelibel, Blauwe Glazenmaker.
    Hier een selectie uit de foto’s van wat er momenteel o.a. te zien is in HBN5

_MG_2741 Gaai_MG_2973 Boomklever_MG_2720 Libel_MG_2563 Groene Specht_MG_9180 Grauwe Vliegenvanger_MG_8945 Putter_MG_2363 Gekraagcde roodstaart_MG_8757 Tjiftjaf

Paul Obdeijn
    Verhalenverteller

Hierbij wat foto’s van mijn dag in HBN-5 van 15 september.

Herschaalde kopie van IMG_3805

Herschaalde kopie van IMG_4202

Herschaalde kopie van IMG_4252

Herschaalde kopie van IMG_4323

Herschaalde kopie van IMG_4673

Herschaalde kopie van IMG_4742

Herschaalde kopie van IMG_5104

Herschaalde kopie van IMG_5461

Paul Obdeijn
    Verhalenverteller

Dag Yvonne,

Kan ik dat doen door te reageren op mijn eigen bericht en dan foto’s toevoegen?

Yvonne
    Admin

1000 foto’s …. ja het gaat snel met de vogels die je opnoemt. Je wilt geen moment missen. Zo te lezen een topdag geweest. Ik hoop hier op het forum toch ook een aantal foto’s te gaan zien!!

Paul Obdeijn
    Verhalenverteller

Gisteren, 15 september, heb ik hbn-5 bezocht. Voor mij de eerste keer in een foto hut, nadat ik de afgelopen maanden het fotograferen na jaren weer opgepakt heb.
    Begin dit jaar verraste mijn vrouw me met een onverwacht kado, een Canon DSLR. Jaren geleden heb ik veel aan onderwater fotografie gedaan, maar door omstandigheden is dat gestopt. Door dit kado weer enthousiast aan de slag gegaan met fotograferen, natuur- en landschapsfotografie heeft toch wel mijn grootste belangstelling. Vooral macro en wildfotografie (vogelfotografie).
    Op een gegeven moment kwam ik bij toeval op de site van Hans Bouwmeester terecht en toen besloten om eens een keer een foto-hut te proberen. En daar heb ik geen spijt van gehad……

Na ’s ochtends aangekomen te zijn, eerst een beetje voer in kuiltjes gelegd en me geïnstalleerd. Het was een mooie zonnige en voor de maand september ongewoon warme dag. Het duurde nog geen vijf minuten of de vijver en omgeving wemelde van koolmezen, pimpelmezen, matkoppen, vinken, boomklevers, een woelmuis, roodborstje, fitis, sijs en houtduif. Gedurende de hele ochtend kwamen de Grote bonte spechten regelmatig langs om te drinken, aan de stam te pikken en te badderen. Rond een uur of 10 waren plotseling alle vogels verdwenen en de reden was een goede, een sperwer landde bij de vijver en ging op haar gemak badderen en drinken. Ze (of hij, daar ben ik niet goed genoeg in) heeft dat zo’n half uur volgehouden. Daarna vertrok ze en keerden de mezen terug. Kort daarna een jonge sperwer, ook op z’n gemak badderen en drinken, waarna hij gezelschap kreeg van de ouder sperwer. Ze hebben ongeveer een kwartier gezamenlijk in bad gezeten. Ik kon ze helaas niet in 1 shot krijgen, ik heb een (kwalitatief slechte) foto met m’n smartphone gemaakt.
    Al met al zijn ze een keer of 7 langs geweest, ik heb enorm veel foto’s kunnen maken en met name close-ups van de kop. Wat een beleving! Aan het einde van de dag, vol van indrukken, opgeruimd en weer ingepakt. Wat een dag!

Ik zal een selectie van de (schrik: bijna 1000 foto’s) op de facebook groep zetten.
    Hans en vrijwilligers, dank.

Paul Obdeyn

Andre de Gier
    Verhalenverteller

vandaag HBN5 bezocht in totaal 13 soorten geziente weten;koolmees,pimpelmees, kuifmees, glanskop,boomklever,boomkruiper, vink, GBS man,vrouw, tjiftjaf, gekraagde roodstaart vrouw, gaai, goudhaantje en als verrassing en volgens Marco nieuwe soort voor deze hut grote gele kwikstaart vrouw

sized_DSC_6153

sized_DSC_6060 (2)

sized_DSC_6070 (2)

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

26 Augustus 2020

Samen met Jan Kleinbussink weer een dagje vogelhut gedaan dit keer Hut nummer 5, het weer was de gehele dag regen en wind, vogels die we gezien hebben waren dan maar ook  5 soorten, de Koolmees kwam regelmatig wat eten, dit deed ook de zwartkop, de Vink, de Grote bonte specht kwam twee keer voorbij en de boomklever waren diverse keren aanwezig, ook de woelmuis liet zich een keer zien en een veld muis was  één keer vande partij al met al een rustige dag met veel  water en weinig vogels volgende keer beter.26 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC551026 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC548526 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC551126 augustus 2020 Vogelhut 5 Haaksbergen 26-08-2020 _DSC5939

Anoniem

Sunday, 16.08.20

I don’t know if everyone understands german, so I’ll write this in english 🙂

Yesterday was my (and my mate’s) first time in one of Han’s photohides, and it was a really great experience.
    We started quite early,  we were set up and ready to shoot at 6:00 am. Half an hour later the first songbirds came in and start eating the food. Sadly it was a cloudy morning and there wasn’t enough light to really start to shoot until about 9:00 am. More and more birds came to the pond, we counted 12 different species (as listed down below). At about 12:30pm I searched the log for some info on when the birds of prey came to the pond in the past. We really hoped to see the sparrowhawk, but it don’t showed up.

It was about 1:00 pm when it got absolutely silent at the pond, and a few moments later the goshawk showed up. It landed right in front of the hide and had a close and intense look at the window. We didn’t move a bit, but he (or she, I don’t know) suddenly jumped against the window. It looked like an attack, and I am sure he could’t see us. Maybe he saw his reflection in the mirrored glas?

After that he got into the pond and searched the area around him. It took about 15 minutes before he started to take his bath. We didn’t want to take any risks and scare him away, so my mate waited until this point to start shooting with his (pretty loud) Nikon D800. Fortunately I don’t have that problem with the silent shutter on my Nikon Z6.

But the goshawk was not bothered and went on with his bath. He sat very close to the hide, about 2 meters away from the window. With my 500mm prime lens I was only able to take headshots at that point, my mate got full body shots with his 150-600 zoom (not a bad choice for big birds in this hide). After his bath he flew on the branch in the back left corner and I was able to take some full body shots aswell. After a couple of minutes he disappeared back in the forest. He stayed for about 35 minutes in total.

We both never saw a wild goshawk before, so this was very special experience for us.  At about 3:00 pm we ended our first (but not last) day in this hide.

Birds:

great tit
    blue tit
    coal tit
    great spotted woodpecker
    robin
    nuthatch
    chaffinch
    willow warbler
    crested tit
    common redstart
    greenfinch
    goshawk

DSC_9820DSC_8993DSC_9949

Anoniem

Hoi Peter, dankjewel!

Vreemd genoeg heb ik juist de indruk dat de hitte een stuk minder spektakel heeft opgebracht dan voorgaande jaren.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Michel,

hut 5, alles of niets. Dus weersomstandigheden en gewoon het geluk dat de vogels er zin in hebben.

Het zij je gegund, en mooie foto’s van de havik. Gebeurt zeker niet alle dag, hoewel ik zelf de indruk krijg dat dit het laatste jaar vaker is dan wat langer geleden. Bij hut 3, hut 8 en hut 5, zo uit het blote hoofd. Het weer, de droogte, verliezen deze standvogels uiteindelijk de schuwheid en verschijnen ze dus op plaatsen die ze vroeger zouden mijden. Zeg het maar.

Anoniem

Mooie foto’s Tom en Yvonne.

Helemaal waar wat je schrijft, Yvonne, maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik niet altijd de ‘drive’ heb om op dat soort dagen mijn stinkende best te gaan doen op het maken van aktie-foto’s van de ‘standaard’-soorten.

Vandaag zat ik samen met Peter Wimmers in HBN5 en (ik zou bijna zeggen: uiteraard) begonnen ook wij vol verwachting aan onze ‘stint’. Met deze droogte en tropische temperaturen, is de kans op bijzondere waarnemingen namelijk een stuk hoger. Bij het inkijken van het logboek, werden onze verwachtingen al flink getemperd…

Bij het begin van de zit, lag de temperatuur op een aangename 17 graden, maar vanaf een uur of 10 schoot het kwik rap de hoogte in. Ik hoop altijd op een vroege verschijning van een gewilde soort, dan is de druk van de ketel zeg maar en heb je een soort van stevige bodem moreel voor de rest van de dag. Meestal komt dat er niet van en zit je tot aan het eind van de dag te hopen op, of blijf je extra lang zitten en levert die vastberadenheid meestentijds ook niks op (het moet natuurlijk ook niet te makkelijk worden 🙂 ) .

Dit keer zat het mee, want om 10:15 uur kwam er een nog niet helemaal diep op kleur zijnde mannetjes sperwer een bad nemen. Nog geen 2 minuten na zijn vertrek zat er al een veel grotere roofpiet aan de zijkant van de vijver; een mannetjes havik! Deze was zeer op z’n hoede en we bleven de eerste minuten dan ook stokstijf zitten om er zeker van te zijn dat hij ons niet zou zien zitten. Gelukkig hangt er tegenwoordig een fijnmazig net in de hut en hadden we dat dit keer niet omhoog gedaan maar keurig naar beneden gelaten, anders had de havik ons vast en zeker zien zitten… Ons geduld werd beloond, want we kregen al met al een dik half uur de tijd om foto’s te maken.

Zo, de kop was eraf en we gingen er eens goed voor zitten; de hitte zou ongetwijfeld voor nog meer spektakel zorgen, daar waren we heilig van overtuigd.

Vervolgens braken er echter 5 lange langdradige uren aan, waarin er geen noemenswaardige soorten voorbij kwamen en de diversiteit was ook niet om over naar huis te schrijven. Zowel Peter als ik, werden gaandeweg de dag toch behoorlijk loom van de snel stijgende temperatuur in de hut en konden ons niet motiveren om aktie-platen van mezen en/of vinken proberen te schieten. En dan lijkt de tijd voorbij te kruipen.

Om een uur of 16:20 zei ik tegen Peter: ‘ik weet niet wat jij van plan bent, maar blijf niet langer zitten dan 18:00 uur en misschien kap ik er wel nog eerder mee’. Zoals bekend valt het licht bij die hut laat in de middag niet gunstig en dat komt de kwaliteit van de foto’s niet ten goede. Maar als er dan slechts enkele minuten later opeens een havik vrouw ten tonele verschijnt, dan zit je toch weer vol adrenaline je uiterste best te doen om zoveel mogelijk uit je camera te halen, ook al weet je eigenlijk wel dat het enigszins vechten tegen de bierkaai is… Echter; wat een genot om zo’n bakbeest van zo dichtbij te mogen observeren… Heel veel aktie vertoonde ze niet gedurende de 3 kwartier dat ze ter plekke was; ze nam af en toe een slok water en liep de rest van de tijd een beetje te pootje baden. We hebben dan ook regelmatig achterover leunend langs onze camera’s heen gekeken, dan zie je pas echt goed hoe groot ze is en kun je maximaal genieten van de schoonheid.

Na haar vertrek om 17:15 uur, besloten we dat het mooi was geweest en keerden we zeer tevreden huiswaarts.

De lijst :

Koolmees
    Pimpelmees
    Glanskop
    Vink
    Zwartkop m+v
    Zwarte mees
    Roodborst
    Grote bonte specht
    Boomklever
    Kuifmees juv
    Fitis
    Vlaamse gaai
    Gekraagde roodstaart v
    Sperwer m bad 10:15-10:35
    Havik m bad 10:37-11:12
    Havik v bad 16:30-17:15

Han, Marco en Art bedankt!

Voor nu 2 foto’s in alle gauwigheid bewerkt.

DSC_2380-denoise-clearDSC_2479-denoise-clear

Peter van Velzen
    Admin

Mooie plaatjes hoor Yvonne. En een zwarte mees of gekraagde roodstaart, zo gewoon zijn die niet vind ik.

Met de vaak uitbundige hoeveelheid vogels voor de hutten van Han zijn we wat verwend. Dus naast genieten van wat er wel is, is ook een wat getemperde verwachting een goed startpunt.

Yvonne
    Admin

Een warm dagje in HBN5

Nou ja, om te beginnen was het helemaal niet warm. Ik had koude voeten en was blij met mijn jas … Je zit tenslotte ‘onder de grond’ en in de schaduw van de bomen. Het was 14 graden toen ik mij had geïnstalleerd achter de schommelkop. Later op de dag kon ik mij dit gevoel niet meer voorstellen….

Met zo’n warme dag was de verwachting hoog … Een kurkdroog bos en een waterbak met heerlijk koel water voorhanden. Waar anders dan daar zouden vogels willen zijn???

Geen idee waar ze verbleven maar in ieder geval niet bij de waterbak van HBN5 … Het was voornamelijk een mezenfeestje. Behalve de staartmees is alles wel zo’n beetje voorbij gekomen. Kool- en pimpelmezen waren volop aan het badderen. 2 Zwarte meesjes waren van de partij en de jonge kuifmees vond het water maar iets engs. Het duurde tot in de middag voordat hij (of zij) eindelijk het water in ging.

DSC02796DSC03216

De GBS kwam regelmatig wat water drinken. Vreemde gewaarwording om zo’n vogel met z’n snavel wagenwijd rond te zien vliegen.

DSC03351DSC03199

DSC02787

De vinkjes snackten voornamelijk van de geringe hoeveelheid zaad en namen soms een bad. Ook een tjiftjaf wilde zich nog wel druk maken in het water. De meest exotische gast van vandaag was de gekraagde roodstaart. Een man en een jong ventje.DSC03190

DSC03172

Op afstand was in de middag de groene specht te horen maar deze kwam  niet dichterbij.

De temperatuur was in de middag opgelopen tot zo’n 35gr (vertelde mijn auto toen ik om 16.45u instapte) en het bos zinderde in de hitte. Het waterpeil van de bak was aanzienlijk geslonken. Na ruim 10 minuten pompen (en na mijzelf een rsi-arm te hebben getrokken) was het weer op acceptabel niveau.

Verwachtingen… soms komen ze niet uit, zoals vandaag. Maar doordat iemand laatst schreef: “geniet van wat er wel is en raak niet gefrustreerd door wat er niet is” heb ik mij uitgeleefd op vliegende pimpelmezen (wat nog een lastige kwestie is met dit licht). (Dank je Zeno! Vind het een topuitspraak).

DSC02895

Met 12 soorten en ruim 450 foto’s (door die pimpelmezen dus) stapte ik om 5.30u in mijn woonkamer met 22gr….. Heerlijk!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door .
    Roland
    Verhalenverteller

Mooi Tom!

Ga zelf vrijdag as naar deze hut en ben benieuwd wat ik ga zien met deze warmte…

Groetjes Yvonne

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door .
    Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Vandaag 2-8-2020 een dagje in hut 5 vertoefd van smorgens 7 tot savonds 7, het weer was prima met licht bewolkt weer, met smiddags een kleine buitje en tegen de avond volledig zon, wat hard tegenlicht gaf.
    Bij de ingang werden we al begroet door de roep van 2 Wielewalen, we hadden zoiets van die mogen wel komen, maar helaas. De soort waar ik voor kwam de Zwarte Specht, heeft zich ook alleen maar laten horen. De ochtend begon goed met veel badderende vogels, vooral veel Pimpel en Koolmezen en Vinken. tegen 9.00 uur kwam er ineens kortstondig een Middelste Bonte Specht badderen, die zich de rest vd dag ook niet weer heeft laten zien. Tegen 11.15 uur ploft vanuit het niets een jonge Buizerd op de boomstronk links vd bak, liet zich daarna op de grond ploffen en ging langzaam wat drinken en daarna heen en weer lopend in de bak wat drinken en ook badderen, dit duurde al met al een kwartier. Daarna kwamen de mezen en vinken weer. In de middag werd het erg rustig met stille perioden afgewisseld met wat mezen, vinken en de GBS. tegen 18.00 uur kwam nogmaals de juveniele Buizerd voor een heel korstondig bad en om wat te drinken en was na 2 minuten weer verdwenen (het tegenlicht was toen keihard helaas). We hebben daarna nog tot 19.00 uur gewacht in de hoop op een Zwarte Specht of iets anders maar helaas.
    Uiteindelijk hebben we 15 vogelsoorten op de bak gehad, waarvan ik er 3 niet heb kunnen fotograferen door hun zeer korstondige bezoek (Winterkoning, Gekraagde Roodstaart juv en Appelvink juv)
    De volgende 15 soorten kwamen de setting bezoeken :

Vink, Appelvink juv, Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees, Glanskop, Vink , GBS, Roodborst ad+juv, Zwarkop v, Gekraagde Roodstaart juv, Winterkoning, Buizerd (2x in bad), Middelste Bonte Specht, Gaai en Boomklever

Hieronder vast een foto, later meer.

Han en helpers weer bedankt voor een mooie dag!buizerd202001zoom

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Schitterende serie Michel, de Sperwer in de regen geeft juist extra sfeer. Goed geanticipeerd op die hond, ze horen gewoon aangelijnd, dat verhaal van dat doen ze anders nooit, wordt altijd gebruikt.
    Wat voor camera en lens gebruik je eigenlijk?

groet Tom

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Zeno, ik begrijp als je verwachtingen hebt die niet uitkomen dat er teleurstelling is. Toch dat witgatje, ik had er voor getekend. Mooie foto’s man

Grt Art

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Michel,
    Mooie serie foto’s weer. Goed te horen dat het hondje weer bij de eigenaar is en dat hij op wat schrik en commotie na geen leed heeft aangericht.
    Je maakt wat mee en inderdaad, sommige mensen zullen het nooit leren.
    Ondanks het schaarse licht op het sperwermoment vind ik toch dat je er een paar knappe foto’s van hebt weten te maken.
    Grt Art

Anoniem

prachtige serie en goed verhaal en het zoveelste geval van een loslopende hond mensen leren het nooit !

Anoniem

Vandaag van 07:00 tot 18:00 HBN5 bezocht.
    Gezien : koolmees, pimpelmees, kuifmees (juv.), glanskop, zwartkopjes (juv.), grote bonte specht, vink, goudvink (m), fitis, zanglijster, grote lijster, roodborst, vlaamse gaai en een vrouwelijke sperwer, Helaas verscheen de laatste uitgerekend op zo’n beetje het donkerste moment van de dag.
    Om een uur of 10:00 de nodige commotie toen we 2 reeën ver voor de setting door het bos zagen rennen op enige afstand gevolgd door een loslopend hondje… Hoewel ik besefte dat ik waarschijnlijk weinig uit kon halen, besloot ik de hut uit te stappen om poolshoogte te nemen of ik toch wat kon doen. Stond het hondje op zo’n 100 meter richting hut te kijken. Hij reageerde op mijn roep, Marco gebeld of er ergens een touw bij de hut lag, maar helaas. Dus geprobeerd het hondje mee te lokken richting auto, zodat ik in de buurt rond kon rijden om te kijken of ik het baasje kon vinden. Helaas rende er op de hei iets wat ik niet nader kon identificeren (geen ree in ieder geval) en het hondje ging daar als een bezetene achteraan. Er was gewoon geen land mee te bezeilen… Gelukkig kwam er op dat moment iemand op een mountainbike aan die wist van wie het hondje was en uiteindelijk kwam de baas er zelf ook aangelopen en wist de viervoeter weer aan te lijnen. ‘Hij blijft altijd keurig bij me lopen’. Ja natuurlijk, zodra een hond wild bespeurt, heeft het gros opeens wortels in de oren… Mensen hou je honden aangelijnd, ook in losloopgebied als je je hond niet onder appel hebt… Kan een hoop onnodig leed besparen…
    Bijgaand wat foto’s. Ik hoop maar weer dat ze enigszins toonbaar zijn, de bewerkte bestanden voor de omzetting zagen er in ieder geval wel prima uit.
    Han, Marco en Art bedankt!

DSC_9344-denoise-clear.jpg DSC_9306-denoise-clear.jpg DSC_9356-denoise-clear.jpg DSC_9251-denoise-clear.jpg DSC_9375-denoise-clear.jpg

Anoniem

bedankt mhrroes ik heb idd de laatste tijd vaak de zwarte specht voor de lens maar de groene specht wil dit jaar maar niet lukken zondag de zwarte specht niet gehoord ze waren heel stil, maar zaten inneens wel bij de hut zonder waarschuwing ik heb echter letterlijk de hele dag de groene specht gehoord van zeer dicht bij ( de boom boven de hut links buiten beeld ) en andere bomen links en rechts maar buiten beeld en ook verder weg maar wel de hele dag door, maar nooit op de setting of in beeld ook bij andere hut bezoeken hetzelde verhaal gelukking komt dan laat op de dag de zwarte specht mn dag meestal weer goed maken

Anoniem

Gisteren voor de 3e keer in 10 dagen hut 5 bezocht. De vorige twee bezoeken waren helaas wat tegengevallen, maar gisteren had ik goede hoop op het zien van in ieder geval één bijzondere soort. Het weer was prima en de temperatuur ook.
    Rond 6.30 uur zat ik met Peter van Velzen in de hut. Al vrij snel kwam er op grote afstand een reegeit met kalf voorbijlopen. Vanuit mijn positie in de hut kon ik beide dieren echt niet goed zien en ik heb er helaas geen foto van kunnen maken.
    In de eerste uren heel veel vinken voor de hut. Ook de glanskoppen en zwartkoppen lieten zich goed zien. Verder was een hoogtepunt een grote lijster die elk half uur even wat kwam drinken.
    Rond 14.15 uur verscheen er opeens een sperwer voor de vijver. Zo te zien was hij op jacht want hij was onrustig en nam geen tijd om wat te badderen. Zo snel als hij verscheen zo snel was hij (het kan ook een zij zijn geweest, maar dat hebben we niet goed kunnen zien) ook weer verdwenen. Even later zagen we de sperwer achter een vrij grote vogel aanjagen. Het kan de grote lijster zijn geweest die zich regelmatig bij de vijver liet zien.
    Na 15.00 uur werd het licht snel minder. Er was tegenlicht en dat kan leuke foto’s opleveren, maar dan moet de vogels wel meewerken. Helaas deden ze dat niet en rond 17.30 uur verlieten Peter en ik de hut.
    Al met al moet ik vaststellen dat de drie bezoeken aan deze hut niet echt hebben opgeleverd wat ik had gehoopt. Ik heb eigenlijk maar een paar foto’s gemaakt tijdens al die bezoeken. De meest bijzondere soort – en dat is natuurlijk heel arbitrair – was een grauwe vliegenvanger. De beste foto daarvan heb ik bijgaand geplaatst.
    Peter bedankt voor je gezelschap en Han, Marco en Art bedankt voor jullie goede zorgen.

Anoniem

Prachtig John! Jij hebt inmiddels toch wel een klein beetje een abonnement op de zwarte specht 🙂 .

Zeno: die boomkruiper en dat witgatje staan er toch heel aardig op!

Anoniem

Bedankt , ik was ook erg blij met de zwarte specht en de sperwer op een gegeven moment zat er een vrouwtje zwarte specht op 100 meter van de hut in een van de dode bomen te hakken wel een uur lang , net toen ik dacht kom eindelijk eens voor de hut lande er een 2e vrouwtje bij de vijver( ik dacht eerst nog dezelde maar toen ik naar de dode boom keek zat de eerste er nog, jammer genoeg bleef die ver weg maar wel super 2 vrouwtjes zwarte specht gelijk bij de hut .

Anoniem

Er worden gelukkig weer meer fraaie soorten gezien.
    Mooi beelden van de sperwer en zwarte specht.
    Maar ook leuk dat een witgat en een middelste bonte specht hier een bezoekje hebben gebracht.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

afelopen zondag (gisteren) hbn 5 bezocht in de hoop op bijzondere vogels zoals vorig jaar de wespendief wielewaal enz. die kwamen niet 🙂 en de dag begon rustig met eerst alleen gewone soorten naar de middag toe werdt het al leuker en het mooiste werdt voor laatst bewaard met sperwer en zwarte specht . uitendelijk 23 soorten na een lange dag (0500 uur t/m 2000 uur ) met leuke soorten als goudvink appelvink grauwe en bonte vliegenvanger gerkraagde roodstaart en uiteraard een paar toppers met zwarte specht en sperwer. hier onder wat resultaten van deze dag.

Anoniem

Afgelopen dinsdag heb ik voor de tweede keer in een week tijd hut 5 bezocht. Dit keer met hutmaatje Peter van Velzen.
    Zoals ik in mijn vorige verslag al aangaf waren de weersvooruitzichten voor die dinsdag niet geweldig. Jammer genoeg kwam de voorspelling uit en trof ik een regenachtige dag.
    Om met acceptabel licht te kunnen starten, spraken we om 7.30 uur af. De setting bij hut 5 ziet er prima uit en we hoefden daar eigenlijk niet veel aan te veranderen. Even wat vet gesmeerd – dat moet je echt doen als je een soort als de mibo wil trekken – en daarna snel de hut in.
    Aanvankelijk was het nog redelijk droog, maar ergens midden op de ochtend begon het te miezeren en het zou ook niet meer echt stoppen met zachtjes regenen.
    Voor de hut was het opvallend rustig. Actief waren vooral de grote bonte spechten, boomklevers, vinken en glanskoppen. Volgens het logboek worden er bij hut 5 regelmatig matkoppen gesignaleerd, maar de vogels die wij zagen waren toch echt glanskoppen Opvallend was verder het geringe aantal koolmezen.
    Rond 8.15 uur plofte er opeens een vreemde vogel neer in de vijver. Het bleek een witgatje te zijn. Ik meen me te herinneren dat ie ooit eerder is gezien bij hut 5, maar je vraagt je af wat deze soort te zoeken heeft in een boshut. Hij scharrelde zeker 10 minuten wat rond in de vijver voor ie verdween.
    Daarna bleef het rustig. Gelukkig hadden Peter en ik veel uit te wisselen want we hadden elkaar lange tijd niet gezien of gesproken.
    Zo tegen 14.30 uur vonden we het welletjes en we besloten huiswaarts te keren.
    Gelukkig resteert er nog één bezoek aan hut 5 en wel op dinsdag 21 juli.
    Laten we hopen dat één van de meer bijzondere soorten zich dan ook laat zien.
    O ja, bijgaande foto’s zijn genomen op 4000 iso waardoor ze niet uitblinken in scherpte en ruis.
    Han, Marco en Art bedankt voor de service! Boomkruiper-denoise-denoise.jpg Witgatje-denoised.jpg

Anoniem

Afgelopen zaterdag weer eens in hut 5 geweest. De omstandigheden waren prima. Een licht gesluierd zonnetje en vrijwel de hele dag een graad of 20. Stiekem hoopte ik een beet je op de zwarte specht want die is daar de laatste weken regelmatig gezien. Een roofvogel zou ook al heel mooi zijn want die heb ik bij mijn voorgaande 6 bezoeken aan hut 5 nog niet gezien.
    Het was mijn eerste kennismaking met de aangepaste hut. Er is het e.e.a gekapt waardoor de lichtomstandigheden sterk zijn verbeterd en het glas is vervangen. Bij het instellen van mijn camera merkte ik meteen dat het een stuk lichter is geworden rond deze hut. Qua ligging vind ik dit echt een fantastische hut. Wat een rust hier en je hebt echt het gevoel dat hier prachtige dingen kunnen gebeuren.
    De dag begon rustig. Zoals ik vaker heb ervaren, gebeurde er tot een uur of negen niet zo heel veel. De grote bonte spechten, boomklevers en kool- en pimpelmezen waren er al vroeg bij , maar de wat apartere soorten lieten het afweten.
    Eigenlijk bleef dat de hele dag zo. Wel zag ik af en toe heel veel koolmezen tegelijk badderen en dat is natuurlijk ook een fantastisch gezicht.
    Jammer genoeg heb ik maar weinig foto’s gemaakt en daar zaten geen foto’s bij die ik hier graag wil laten zien.

Morgen ga ik opnieuw naar deze hut. Nu samen met Peter van Velzen. Wie weet wat de dag van morgen gaat brengen! De weersvooruitzichten zijn helaas niet zo goed. Er is voor vrijwel de hele dag regen voorspeld. Toch hoeft dat niet altijd te betekenen dat je weinig gaat zien.
    Ik wacht het af. Mocht het morgen opnieuw tegenvallen, dan heb ik ook de 21e juli nog. Je zou dan denken dat drie keer scheepsrecht is.
    Maar ja, het is wel hut 5 en als er één hut is waar je geen enkele garantie hebt, dan is het wel hut 5. We gaan het meemaken.
    Han, Art en Marco, bedankt voor de service. De hut en de setting liggen er prachtig bij. Nou nog wat medewerking van de vogels.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Marco .
    Ik denk geen ontwerpfout maar tegen het kunnen los draaien van deze schommelkoppen .
    Voor het bewegen van de lens/camera bij schuwere soorten heb je helemaal gelijk .

Anoniem

Hoi Jaap,
    Ik was daar ook op gekomen. Helaas kwam de MIBO maar een 20 sec badderen en ik zat ook aan de verkeerde kant, mijn maat had wel vrij beeld. Ook hoopte ik dat die op onze meegebrachte tak zou gaan zitten poetsen, dan had ik hem echt mooi gehad. En als je al jaren gewend ben om de draaiknoppen met links te bedienen en met rechts constant op de ontspanknop.
    Ook denk ik, dat bij een schuwe soort, je teveel beweging en geluid gaat maken met het draaien van de kop.
    Het zijn gewoon keuzes en soms werkt het en meestal,,,,! Volgende keer beter.
    Maar ik blijf het een ontwerpfoutje vinden, had niet gehoeven.
    Gr,
    Marco

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Marco .
    Mooi dat de MIBO zich even liet zien en je deze alsnog op de foto heb kunnen zetten .
    Je schreef erbij dat ( De MIBO kwam heel vlak voor de hut badderen, maar kreeg het niet in de lens omdat het draai bereik van de schommelkop zeer beperkt is. ) maar dat is
    aan te passen door de schommelkop voor gebruik links of rechts om te draaien en dan de lens/ camera er aan vast te maken !!
    Je blijf dan aan 1 kant draaien beperkt maar als het nodig is kun je het altijd nog omdraaien door je lens/camera even los te maken en na het draaien weer op de schommelkop vast te zetten .
    Als dit verhaal niet duidelijk genoeg is zal ik enkele foto’s plaatsen als voorbeeld zoals ik het soms doe afhankelijk van welke plek je gebruik in een hut .

Yvonne
    Admin

Wat een geluk Marco. Toen wij er vorige week zaten was er echt geen mibo; alleen het jong van de GBS wat er toch wel wat op lijkt. Vandaar mijn opmerking :cheer:
    Maar goed dat je m toch hebt kunnen fotograferen. De draaiing van de schommelkop is idd wat beperkt in hut5.

Anoniem

Woensdag 8 juli in de hut gezeten.
    Voor deze dag werd heel slecht weer voorspeld, maar dat viel reuze mee. Uiteraard had het wel 20 graden warmer mogen zijn om in deze hut een topdag te halen. Toch had ik 16 soorten.
    Zodra ik geinstaleerd ben pak ik het logboek, om te lezen wat ik kan verwachten. Helaas lag er net een verse met maar een aantal verslagen. Ook las ik dat iemand een MIBO had gespot, met daar achter een aantekening van, Yvonne, “of het misschien geen jonge GBS is” Ik denk het niet, Yvonne, we got him 😉 De MIBO kwam heel vlak voor de hut badderen, maar kreeg het niet in de lens omdat het draai bereik van de schommelkop zeer beperkt is. Gelukkig vloog die nog even op de tak voordat die verdween in het bos.
    Maar ik had deze soort nog nooit voor de lens gehad en ben toch wel blij met het resultaat.
    Hopelijk gok ik volgend jaar wel een hete dag in de, Roulettehut” 😉
    Hier een aantal foto’s
    Gr,
    Marco

Roland
    Verhalenverteller

Dank je Tom,
    Ben benieuwd naar jouw foto’s. Die zullen wel weer super zijn.
    Jij had aanzienlijk meer soorten en veel activiteit. Bij ons was het soms tijden niets.
    Maar je komt altijd helemaal relaxt uit de hut :cheer: Dat is ook wat waard

Groet Yvonne

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Yvonne, inderdaad het weer viel heel erg mee, ik zat in hut 3 en wij hadden idd ook veel Kool- en Pimpelmezen.

groet Tom

50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 799)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.