HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 779 reacties, 106 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 26 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 101 tot 150 (van in totaal 779)
  • Auteur
    Anoniem

Superrrrrrr gaaf

Peter van Velzen
    Admin

Mooie plaatjes hoor. Echt super die bekvechtende kruisbekjes.
    Wat betreft de vogels kunnen zien door het glas heb ik eerder voor hut 7 eens wat bevindingen opgeschreven.
    Het is altijd raadzaam om zwarte handschoenen aan te trekken en als de temperatuur het toelaat iets donkers om het gelaat. De camera met camouflage uitrusten of anders een zwarte doek eromheen wikkelen. Wat, ook met glas, altijd helpt is een camouflage doek met gaatjes voor de lens. Er zijn in de meeste hutten wel wat haakjes oid om zo’n doek op te hangen. Ja het verandert de beleving van de observatie enigszins, maar je hebt toch veel meer kans een schuwe vogel voor de hut vast te houden.

Yvonne
    Admin

En nog een paar plaatjes

DSC02270-kikker.jpg boomkruiper.jpg DSC02414-goudvink.jpg Gaai.jpg

Yvonne
    Admin

Zaterdag 13 juni na een zeer lange tijd weer een bezoek aan hut 5 samen met Cees. De verwachtingen waren hoog gespannen want het zou een warme broeierige dag worden en het had de dag ervoor niet geregend. Om 6.15u zaten we gereed en kon het feest beginnen. Om 9u zaten we al op 17 soorten. Heel veel jong spul, heerlijk sullig. Echt een genot om naar te kijken.Toen na een tijdje alle vogels in het struweel verdwenen leek het duidelijk dat er een rover in de buurt moest zitten. Het duurde even maar inderdaad kwam er een havik naar ‘beneden vallen’. Helaas werd een bezoek van 20 tellen. Ik wist dat ze door het glas heen kunnen kijken en ik deed al zo voorzichtig. Toch door het draaien van de lens koos de vogel het luchtruim om niet meer terug te keren. We hebben ook eens getest wat er nu zichtbaar is door het glas en dat is meer dan je denkt! Handen zie je prima maar ook een witte lens of iets glinsterend wat naast de camera staat.

Het duurde even voordat er weer wat vogelspul naar de bak kwam; ook omdat het het tijdstip van rusten was. Inmiddels was het in de hut ook behoorlijk opgewarmd en de beloofde bewolking wilde niet komen. Sterker nog, het was een strakblauwe lucht. Met het draaien van de zon kwam deze vol op het glas te staan. Gevolg: veel warmte maar ook weerspiegeling van de plank waarop de schommelkoppen staan in het glas. Dit gaf een wat blauwige gloed wat het fotograferen lastig maakte. En juist op dat moment schoot er een sperwer tussen de takken door achter wat vogels aan wat schromelijk mislukte. Een gaai kwam om te badderen en te drinken en zoals verwacht dook de sperwer richting de gaai maar ook deze aanval werd afgeslagen; de gaai ging rustig door met het verkoelende bad om zich vervolgens op een tak nog wat uit te schudden en daarna pas weg te vliegen. De sperwer zat op een paaltje achter de waterbak wat lullig te kijken. Pas toen de gaai was verdwenen kwam de vogel op de paal zitten om na een kwartier op het gemakje op 1 poot in de waterbak te gaan zitten ….

Om 6 uur zijn we op gaan ruimen. Waarschijnlijk hebben we de zwarte specht gemist die we ergens in de verte hebben horen roepen maar daar gaan we dan de volgende keer voor. Al met al hebben we 25 soorten geteld: Koolmees, pimpelmees, matkop, zwartkop, gaai, sperwer, kruisbek, merel, vink, goudhaantje, roodborst, kuifmees, appelvink, gbs, goudvink, bonte vliegenvanger, grote lijster, zanglijster, boomklever, boomkruiper, gekraagde roodstaart, fitis, havik, holenduif, staartmees.

kruisbek.jpg sperwer2.jpg muisje.jpg kruisbekken.jpg zanglijster.jpg sperwer.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Vandaag weer een bezoek gebracht aan deze hut, het weer was prima voor te fotograferen.
    We hebben genoten van de soorten vogels die zich lieten zien.
    Nu ook weer meer vogels omdat de jongen soms er ook bij zijn deze tijd van het jaar.
    De volgende soorten gezien vandaag.

Koolmees.
    Pimpelmees.
    Kuifmees.
    Merel .
    Zanglijster .
    Grote Lijster .
    Appelvink M/ V .
    Vink .
    Roodborst .
    Sperwer . V.
    Bonte Vliegenvanger . M/ V
    Boomklever .
    Boomkruiper .
    Zwartkop .
    G.B.S.
    Gaai .
    Gekraagde Roodstaart . M.

De Wielewaal liet wel van zich horen maar kwam niet voor de hut kijken .
    Al met al een geslaagde dag vogels kijken en horen en ook nog wat fotograferen als het wilde lukken.
    Nu even wachten op een volgende keer van een HBN hut .

Han Bouwmeester
    Admin

Fantastisch Martin!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Martin .
    leuk dat de Zwarte Specht even liet zien bij de vijver .

Frank
    Verhalenverteller

Zo, de zwarte specht! Prachtig zeg!

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller
    Art Wittingen
    Verhalenverteller

Fraaie serie Martin. Mooi helder en fraai licht. Pimpeljong staat er prima op. Die sperwer blijft toch ook regelmatig langs komen bij 5.
    Fraai zo in het water.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Martin,

Mooie resultaten hoor.
    Ik heb geprobeerd je foto’s in te voegen, maar er is kennelijk iets niet in orde met de bestanden.
    Kun je die bestanden nog een keer uploaden, dan kan ik ze invoegen.
    Peter

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Woensdag 3 juni een dag doorgebracht in HBN 5. De hele dag door vogels voor de hut en opvallend was dat alle vogels, ook de Sperwer, tijdens het foerageren of badderen regelmatig naar boven keken. Onder luid geroep plofte de Zwarte Specht op de rand van de waterbak en na een paar slokken water was ze weer verdwenen.
    Bijna geen moment dat er geen vogelgeluiden te horen waren totdat de Sperwer zich achter de hut ophield. Na minuten op de takken van de dode boom voor de hut plonsde hij in de waterbak. Voorzichtig schuifelend naar het midden van het water waar hij een poging deed om te badderen.
    Gezien: GBS, Gaai, Merel, Matkop, Boomklever, Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees, Zanglijster, Zwartkop, Appelvink, Winterkoning, Fitis, Zwarte Specht, Gekraagde Roodstaart, Goudvink en Sperwer.

Groet Martin

4U7A5279.jpg

4U7A5492.jpg

3Q4A0255.jpg

3Q4A0214_2020-06-05-2.jpg

4U7A5492_2020-06-05.jpg

Attachments:
    Art Wittingen
    Verhalenverteller

Prachtige serie foto’s met fraaie lichtval Sam.

Anoniem

Ik hoop het … maar eerst nog een paar spetters …

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Sam .
    Leuke serie foto’s van je hut bezoek.
    Mooi dat je je goed hebt vermaakt, mogelijk een vervolg bezoek aan een HBN hut.
    We zien je bericht hiervan mogelijk in de toekomst wel verschijnen!!

Anoniem

25 mei 2020: heerlijk zonnige dag, dus er kwamen veel vogeltjes voor een wasbeurt – het voer vonden ze niet echt interessant (de GBSsen (3) waren wel dol op het vet). Heerlijk om te zien hoe verschillend de diverse soorten zich gedragen. Heb me goed vermaakt!

HBM-54_2020-05-27.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Dank je Art .
    Hebben we mogelijk meerdere vogels van de wielewaal gehoord vandaag .
    Hopelijk volgende keer wel geluk dat ze even komen kijken voor de hut/lens.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Wielewalen zitten inderdaad dicht in de buurt. Volgens mij zelfs meerdere koppels. Dus wellicbt dat ze met warm en droog weer wel een keer bij de vijver voor de hut komen. Ook de zwarte spechten verwacht ik er nog wel.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Vandaag een bezoek gebracht aan deze hut en een mooie dag beleefd.
    Het begon al meteen toen we de spullen uit de auto pakten, er vlogen vlakbij drie Meikevers rond de boom naast de doorgang naar de hut en we hoorde mogelijk ook de Wielewaal roepen in de verte.
    Bij de hut eerst even de spullen binnen wegleggen en wat vet en een klein beetje voer smeren/ neergelegd.
    Toen de camera geïnstalleerd toen zagen we gelijk al de eerste vogel en dit keer een lijster .
    De volgende soorten gezien vandaag.
    Koolmees.
    Pimpelmezen.
    Kuifmees.
    Matkop.
    Zwartkop.
    GBS. m/v.
    Boomklever.
    Appelvink. M.
    Vink .
    Merel.
    Lijster.
    Gekraagde Roodstaart.
    Roodborst.
    Boomkruiper.
    Tjiftjaf.

Verder nog een Zwarte Specht gehoord .
    En bij de auto hoorde we al een keer de vogel roepen maar in de hut hebben we ook enkele keren de Wielewaal gehoord en ook leek het dicht bij de hut te zijn maar deze schuwe vogel liet zich deze dag nog niet zien .
    Mogelijk dat één deze dagen iemand het geluk wel heeft en de vogel op de foto kan zetten.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Wellicht dan wel met jongen….wie weet

Frank
    Verhalenverteller

Die Holenduif met spiegeling is inderdaad erg mooi, Jaap!
    Die Gekraagde roodstaart staat er ook mooi op Art. Die hoop ik over een paar weken ook te zien in deze hut!

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Mooie serie Jaap. Die holenduif en specht zijn bijzonder fraai.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hier nog enkele foto’s van mijn bezoek aan deze hut op maandag 18 mei .
    Zie vorige melding van deze dag .

[attachment=8125]HBN Hut 5 18 mei

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Donderdag 21 Mei aan het eind van de middag de hut nog even bezocht tijdens controle. 1,5 uur gezeten met het late middag licht op een warme dag.
    Veel vogels kwamen badderen en drinken. Zo ook een Rosse woelmuis

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Maandag 18 mei een dagje in deze hut geweest .
    Ondanks de aanhoudende droge weer en voldoende zon kwamen niet veel vogels in een korte tijd bij de vijver drinken dit zal
    ook wel komen dat veel soorten nu aan het broeden zijn en dan ook maar kort voor de hut komen drinken .
    De volgende soorten gezien .

Goudvink m/v .
    Vink .
    Holenduif .
    Roodborst .
    Zwartkop m/v .
    Matkop .
    Koolmees .
    Pimpelmees .
    Lijster .
    Merel.
    G.B.S.
    Appelvink .
    Boomklever .

We hebben ons zeker niet verveelt deze dag maar je hoop altijd op – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
    bv. een Zwarte Specht of de Havik om er zo maar twee te noemen .
    Maandag maar weer een herkansing .

Peter van Velzen
    Admin

Hallo pcsneijders,

Ik heb ook de foto van de gekraagde roodstaart voor je ingevoegd.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Mooie lijst en prachtige serie foto’s. Maar je Gele kwikstaart lijkt me de Grote Gele Kwikstaart te moeten zijn.

Anoniem

Gisteren 19-05-2020 in de Hut 5 gezeten. Was mooi weer vrijwel de hele dag door wel vogels. Geen Roofvogels helaas maar wel even gehoord…
    De soorten waren er best veel : Koolmees, Pimpelmees, GBS, Zanglijster, Roodborst, Winterkoninkje, Kuifmees, Woelmuis, Vink, Zwartkop, Glanskop, Gelekwikstaart, Hoornaar,
    Sluipwesp, Boomklever, Appelvink, Grote lijster, Gekraagde roodstaart, Tjiftjaf, Boomkruiper, Kikker, Ree – gezien, Vlaamse gaai – gezien, Hagedis – gezien. Ree van 75m voor de hut.
    De Gaai en Hagedis waren te snel.

DSC04888.jpg

DSC04754.jpg

DSC04572.jpg

DSC04674.jpg

DSC05119_2020-05-20.jpg

Anoniem

Afgelopen vrijdag 15 mei in hut 5 geweest. Vrijwel de hele dag door zaten er vogels bij de hut, dus we hebben ons niet verveeld. Geen heel spannende dingen, zoals een havik, maar we hebben ons goed vermaakt.

Appelvink man en vrouw
    Boomklever
    Fitis
    Glanskop
    GBS man en vrouw
    Goudvink man en vrouw
    Holenduif
    Koolmees
    Lijster man en vrouw
    Merel
    Pimpelmees
    Roodborst
    Vink
    Winterkoning
    Zwartkop

Ook de zwarte specht vloog langs en bleef rechts van de hut even in de struiken zitten, maar een foto was kansloos.

Anoniem

Afgelopen 5 mei in hut 5 geweest.
    Het was niet echt druk en er waren echt hele stille uurtjes. Er moest een roofvogel in de buurt zitten want er werd zelfs niet gefloten door de vogels.
    Helaas geen rover voor de hut gehad.

Wel onderstaande:

– GBS man en vrouw
    – Holenduif
    – Rosse Woelmuis
    – aantal keren reetjes in het bos
    – Zwartkop man en vrouw
    – Roodborst
    – Pimpelmees
    – Koolmees
    – Groene kikker
    – Fitis
    -Libellen en juffers
    – Matkop
    – Ganskop
    -Grote Lijster
    – Merel man
    – Boomklevers
    – Gekraagde roodstaart (een geringd exemplaar)

Libel.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtig moment de drinkende Havik Ronald .
    Volgende week mag ik deze hut weer eens bezoeken , benieuwd wat er tussendoor nog allemaal gemeld word .

Frank
    Verhalenverteller

Heel mooi, die Havik!

Han Bouwmeester
    Admin

Fantastisch Ronald; wat een ervaring he?
    Dit is toch wel hut 5 ten voeten uit. De alles of niets hut is wellicht wel de meest spannende hut om te bezoeken. Das een volle plasemmer waard-:))

Anoniem

Absoluut Peter, dank je wel

Peter van Velzen
    Admin

Ronald, prachtig, everybody’s dream denk ik.

Anoniem

Op vrijdag 8 mei 2020 waren weal vroeg, 06:15 uur, aanwezig om niks te missen. De dag begon erg rustig, weinig vogels, goudhaantje, GBS en grote Lijster kwamen als enige in de ochtend voor de hut. Snel drinken en weer weg. Voer werd niet aangeraakt. De woelmuis was wel van de partij. Dit kon maar een ding betekenen, er moest een rover zitten. We verwachten de sperwer maar ten tonele verscheen een juveniele havik, wat een verrassing. De verrassing werd echter nog groter vanaf 12:00 uur tot 15:30 uur bleef hij voor en om de hut. Nog nooit gezien dat een havik ook in het zand gaat liggen om van zijn parasieten af te komen. Wat een voorstelling. Heb voorlopig een paar korte filmpjes geüpload op facebook, om die met jullie te delen. Een paar foto’s plaats ik hier in het forum.

Ohh ja hij kwam om 19:30 uur nog 20 min langs om te drinken. Na 14 uur in de hut, was de plasemmer vol en zijn we zeer tevreden naar huis gegaan. _B5A1418A.jpg _B5A0671A.jpg

Jeroen
    Verhalenverteller

Jammer dat je het een teleurstelling vond Jeroen, maar je kan van te voren ook nooit inschatten wat er gaat komen.
    Dit is een hut waarbij toch wel hele leuke waarnemingen zijn gedaan,
    Ik ga er zelf volgende week heen en hoop ook op wat mooie soorten.

Groet, Helma

Kijk er wordt mij gevraagd om mijn ervaring te delen dat heb ik gedaan.
    Hebben best een hele mooie dag gehad, alleen ja, je wilt alles graag zien je hebt wensen en dromen. Had wat meer typische bosvogels verwacht.
    Ik weet ook alles zit daar, alleen niet onder contract dus moet je geluk hebben. Ik was niet geheel onvoorbereid gezien wat er de dagen ervoor te zien was door collega spotters.

Peter van Velzen
    Admin

Klopt Han, inderdaad 50/50 zou je zeggen. Ik heb prachtige ervaringen (zwarte specht en havik) maar ook (en vooral in de winter) matige aantallen vogels voor de hut 5.
    Dat maakt elke keer weer spannend. En er blijft wat te wensen over.

Han Bouwmeester
    Admin

Jammer dat je teleurgesteld bent Jeroen. Hut 5 noemen we natuurlijk niet voor niets de alles of niets hut en het kan er idd variëren van heel weinig tot extreem veel. Daar hopen we vanzelfsprekend allemaal op maar het zal en kan niet altijd zo zijn; helemaal niet nu veel vogels aan het broeden zijn. Het is wat ik persoonlijk juist zo mooi en spannend vindt aan natuurfotografie; het is wat dat betreft net vissen. Maar nogmaals; snap heel goed dat je dan teleurgesteld bent.

De raamopening is bewust minder hoog gemaakt om zo weinig mogelijk glas aan de voorkant te hebben om maximale kans op de schuwe soorten te maken. Maar deels ook uit noodzaak omdat de constructie van de zeecontainer hoger niet toelaat.

Laat je er niet door ontmoedigen zou ik zeggen want doorzetten levert vooral hier echt veel op. Zijn heel veel mensen hier die daar al veel ervaring mee op hebben gedaan.

Anoniem

Jammer dat je het een teleurstelling vond Jeroen, maar je kan van te voren ook nooit inschatten wat er gaat komen.
    Dit is een hut waarbij toch wel hele leuke waarnemingen zijn gedaan,
    Ik ga er zelf volgende week heen en hoop ook op wat mooie soorten.

Groet, Helma

Jeroen
    Verhalenverteller

Afgelopen woensdag 22 april in HBN-5 geweest.
    Was wel een beetje een teleurstelling vonden de hut erg laag je kon niet iets naar boven kijken en de soorten die wij gezien hebben komt 90% ook in mijn tuin in de stad voor helaas.
    Wij hadden prachtig weer misschien iets te prachtig, het is ook nooit goed 🙂 Door de strak blauwe lucht was het licht erg hard.
    De groene kikker en reeën voorbij zien komen. De reeën waren te ver van de hut en te snel voor een redelijke foto.
    Hadden zo gehoopt op de goudvink of keep, helaas had dat niet zo mogen zijn.

Winterkoning
    Roodborst
    Glanskop
    Zwartkop
    GBS
    Vink
    Boomkruiper
    Pimpelmees
    Koolmees
    Tjiftjaf
    Holenduif
    Reeën
    Woelmuis
    Groene kikker.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie belevenis van je hut bezoek, en leuke uitleg over je bezoek aan deze hut.
    Prachtige foto van het Winterkoning.
    Jammer dat deze Havik niet even voor de lens kwam zitten .

Anoniem

Geeft ook niet hoor maar het had leuk geweest.
    Deze foto’s zijn ook heel erg mooi.
    De roodborstjes zijn heel gaaf gefotografeerd zo en de winterkoning is ook niet te versmaden.
    De glanskop wint het. Mooi helder en prachtig van kleur en scherpte.

Anoniem

Nee Helma ,daar heb ik geen foto’s van kwamen niet echt goed in beeld

Anoniem

Maar toch wel mooie foto’s John.
    Wij gaan binnenkort ook naar deze hut en dan hoop ik eigenlijk wel op wat meer variatie dan.
    Heb je ook foto’s van de reetjes?

Groetjes, Helma

Anoniem

Zaterdag 18-4-2020 samen met mijn fotomaat weer een dag mogen verblijven in deze hut.
    Om 8.00 uur zaten we klaar, het wachten is begonnen. We hadden hoge verwachtingen omdat het al een lange tijd droog is en we verwachten dan ook veel vogel die komen drinken en badderen ……..maar dat viel een beetje tegen. De boosdoener bleek later (denken wij ) een havik te zijn die zich achter de hut ophield en ook een paar keer voor de hut langs kwam vliegen. Dus het aantal soorten voor de hut was niet hoog, wel liepen er nog twee reetjes door het bos en liet een haas zich ook even aan de zijkant van de hut zien.

Wat hebben wij gezien,

Groten bonte specht M / V
    Roodborst
    Pimpelmees
    Koolmees
    Winterkoning
    Glanskop
    Merel
    Havik …… voorbij zien vliegen
    Vink M / V
    Boomklever
    Rosse woelmuis
    Groene kikker
    Haas
    Ree

Justin Hachenberger
    Verhalenverteller

Today (27.03.2020) I visited hut 5. The weather was beautiful and sunny throughout the day. Therefore I was really surprised that the birds were not really active day. Over long periods no birds were around. It still was a beautiful day and I got some nice mouse shots and I’ve seen a brambling (female) for the first time. On monday I visit hut 8 and hope to maybe spot a male brambling this time 🙂

10 species showed up:

• Vink
    • Roodborstje
    • Koolmees
    • Pimpelmees
    • Glanskop
    • Merel
    • Goudvink
    • Keep
    • Boomklever
    • GBS
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Johanita .
    Mooie serie foto’s .
    De Roodborst foto is PRACHTIG .

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Johanita en bedankt voor het delen!!

Anoniem

Het is niet te zien aan je foto dat je hoge iso gebruikt hebt (wat ook wel moet met donker weer),
    maar je hebt er een hele mooie foto aan overgehouden 🙂

50 berichten aan het bekijken - 101 tot 150 (van in totaal 779)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.