HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 779 reacties, 106 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 26 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 151 tot 200 (van in totaal 779)
  • Auteur
    J Vogelaar
    Verhalenverteller

Hallo Helma,

Zeker goed gelukt, maar wel met een iso van 6400 en een sluitertijd van 1/160. Gelukkig zat ze stil 😉

Anoniem

Het roodborstje met de reflectie is toch een hele mooi foto zeg.
    Bovendien ook mooi licht.

Groetjes, Helma

J Vogelaar
    Verhalenverteller

Maandag 24 Februari een dagje in de hut doorgebracht met mijn echtgenote. Helaas werkte het weer niet zo mee. Hierdoor vaak hoge iso’s moeten gebruiken. roodborst.jpg Vink.jpg Woelmuis.jpg Ook de hoeveelheid soorten viel wat tegen. Voorbij kwamen een drietal grote bonte spechten, koolmezen, pimpelmezen, kuifmezen, matkoppen, winterkoninkjes en een stel vinken. Ons verder vermaakt met een drietal rosse woelmuizen. Helaas de reeën alleen in de verte gezien. Prima dagje uit. Volgende keer hopelijk meer succes

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@Michel .
    Heb vijf bezoeken aan deze hut dit jaar gepland en geboekt.
    Ben benieuwd wat het gaat opleven aan fotomomenten .

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Dank Peter, Helma en Jaap.
    Jaap; ik heb zelf inmiddels ook al 3 reserveringen staan in de maanden juni en juli en ik sluit niet uit dat ik er de komende maanden nog wel vaker zal zitten. Zeker weten dat de aanpassingen je prima zullen bevallen. Wat dat aangaat kan ik iedereen aanraden om dit zelf te ervaren door een dag in deze hut te gaan zitten.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie bericht Michel .
    Als ik de foto’s open zien ze er schitterend uit , is hellenmaal niets mis mee hoor .
    Ben ook benieuwd naar de verbeterde lichtomstandigheden bij deze hut .
    Maar ik mag later dit jaar naar deze hut .

Anoniem

Ik vind het toch hele mooie foto’s hoor.

Groetjes, Helma

Peter van Velzen
    Admin

Prima plaatjes Michel

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Vrijdag 7 februari heb ik van 08:30 tot 16:15 uur in deze hut vertoefd. Kort in voren geboekt vanwege de gunstige weersverwachting en dat bleek een juiste keuze te zijn geweest.
    De dag begon bewolkt, maar al snel brak de zon door en gedurende de dag bleef dat ook zo.

Ik was vooral benieuwd naar de verbeterde lichtomstandigheden bij deze hut, want dat was in het recente verleden wel een dingetje. Onlangs had ik Art Wittingen al eens gepolst inzake de situatie na de aanpassingen en die kon me al vertellen dat het nu een heel stuk beter was. En die mening kan ik na afgelopen vrijdag staven!

De diversiteit kwa soorten was niet groot, maar dat is deze ‘winter’ bij alle hutten wel een dingetje, inherent aan de niet-gunstige weersomstandigheden. Aan het eind van de dag had ik de volgende soorten op papier staan: koolmees, pimpelmees, kuifmees, glanskop, vink, boomklever, grote bonte specht, middelste bonte specht, winterkoninkje, sijs (m+v) en goudvink (m). En op zo’n 100 meter afstand liepen er ook nog reeën door het bos, wat kwa pure natuurbeleving nog wel het mooiste moment van de dag was (maar dat is persoonlijk). In de verte was ook nog diverse keren de roep van de groene en zwarte specht te horen.

Ondanks de tips inzake de ideale manier om je foto’s voor dit forum aan te passen, lukt het me maar niet om het kwaliteitsverlies afdoende binnen de perken te houden. Ook niet met het naderhand nog aanscherpen. Toch plaats ik ze maar, want een kaal stuk tekst is ook al weer zo wat he 🙂 .

84605759_1067473106945075_7589372731481653248_o.jpg
    84770533_1066759750349744_1633362842759462912_o.jpg
    85122150_1066759837016402_631187298603499520_o.jpg
    DSC_0946kopie.jpg

Ter vergelijking plaats ik hier ook nog linkjes naar 2 foto’s die ik op Flickr heb gezet, van de kuifmees en van de middelste bonte specht:

mibo

kuifmees

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Sharon .
    Leuke serie foto’s heb je bij een eerste bezoek aan een vogelhut gemaakt .
    Succes bij een volgende keer met hopelijk beter licht!!

Anoniem

Vandaag voor het eerst in deze hut geweest (overigens ook mijn allereerste keer bij een vogelhut) Het weer was echt slecht. Hard waaien, hier en daar een bui en vooral erg donker wat het lastig maakte om te fotograferen. Ben ook maar een paar uurtjes geweest. Ondanks dat niet ontevreden over de vogelsoorten.
    koolmees, pimpelmees, roodborst, grote bonte specht (2 stuks) rosse woelmuis, vink, matkop, boomklever, boomkruiper (ver weg) en een ree (ver weg).
    Het was toch een geslaagde eerste keer en meerdere keren zullen zeker volgen! PST_9219.jpg PST_9316.jpg PST_9287.jpg PST_9339.jpg PST_9311.jpg

Attachments:
    Han Bouwmeester
    Admin

Schone Bilder mit dieser kamera Martin! Und vielen dank fur das Teilen davon hier!

Anoniem

Leider wurden nur 5 der 8 Fotos geladen, deshalb schicke ich die drei Fehlenden nun nach. DSC02029.JPG DSC02180.JPG DSCN4907.JPG

Anoniem

Am Samstag, dem 23. November 2019 haben wir die Fotohütte Nr. 5 besucht. Wir waren von 9:00 bis 16:00 bei gutem Wetter in der Hütte. Wir sind keine Fotografen, sondern mehr Naturbeobachter. Alle Bilder wurden mit den Bridge-Cams Nikon P 900 und Sony DMC aufgenommen und sind unbearbeitet (nur kleiner gerechnet). Es war ein sehr schöner Tag und der Aufenthalt in der Hütte war sehr angenehm. Wir haben die folgenden Vogelarten gesehen:
    Sperber (Accipiter nisus)
    Buntspecht (Dendrocopos major)
    Eichelhäher (Garrulus glandarius)
    Amsel (Turdus merula)
    Rotkehlchen (Erithacus rubecula)
    Zaunkönig (Troglodytes troglodytes)
    Wintergoldhähnchen (Regulus regulus)
    Gartenbaumläufer (Certhia brachydactyla)
    Kleiber (Sitta europaea)
    Kohlmeise (Parus major)
    Blaumeise (Parus caearuleus)
    Sumpfmeise (Parus palustris)
    Weidenmeise (Parus montanus)
    Haubenmeise (Parus cristatus)
    Buchfink (Fringilla coelebs)
    und die Rötelmaus (Myodes glareolus)

Viele Grüße
    Gabi Joormann und Dr. Martin Steverding DSCN8336.JPG DSCN8379.JPG DSC02266.JPG DSCN8461.JPG DSCN8414.JPG

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

De Sperwer met opengesperde snavel vind ik echt supergaaf Peter.

Peter van Velzen
    Admin

Dank Zeno, het nieuwe glas en aardig weer (in elk geval droog en half bewolkt) maakten het bij deze normaliter wat donkere setting fijn te werken.
    Wat de reden is dat deze sperwer, en heel veel andere sperwers die ik gezien heb, zo’n “geeuwen” is me overigens nog steeds een raadsel.

Anoniem

Mooi werk Peter! Vooral de laatste foto van de roepende sperwer vind ik heel mooi en sfeervol. Je kunt zien dat je een vrij lange belichtingstijd hebt aangehouden, want de foto leeft aan alle kanten.
    Ik ben benieuwd naar het nieuwe glas in deze prachtige hut. Volgend jaar juli ga ik er weer naartoe, wie weet zie ik dan ook deze prachtige sperwers.

Peter van Velzen
    Admin

Dank Cees en Jaap.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtig verslag van deze dag in hut 5 .
    Ook mooi dat je meld en omschrijft over het andere glas in deze hut .
    Mooie serie foto’s @ Peter .

Cees
    Verhalenverteller

Mooie foto’s Peter!

Peter van Velzen
    Admin

Dank je John.

john breugelmans
    Verhalenverteller

Prachtige foto,s Peter gefeliciteerd

Peter van Velzen
    Admin

Dagje hut 5 op 30-10. Een redelijke dag qua weer, maar in het bos aldaar, dicht tegen het Haaksbergerveen aan, is het toch al snel wat “donker”. Maar deze plaats is uniek, ligging en ook de rust. Je moet het soms treffen, maar zeldzamere soorten worden toch regelmatig gezien. Dat was ook mijn hoop dus.
    Han had enkele dagen ervoor nieuw glas, een nieuw type glas geïnstalleerd, en dat beviel uitstekend.
    Kort gezegd, het glas is veel transparanter dan in de andere hutten, en is dunner.
    Daardoor is aanslag op je sluitertijden veel minder zwaar, en echo’s of ghosting in je images, als je een foto onder een kleinere hoek maakt, lijkt geen grote rol meer te spelen. Heel positief dus.
    Verder is de spiegelende werking om het zo te zeggen prima. Bijvoorbeeld twee afzonderlijke sperwers kwamen tot een meter of 2 van de hut en keken recht naar het glas, maar waren totaal op hun gemak. Nu is mijn ervaring in het laatste jaar wel dat de sperwers steeds “brutaler” worden en veel, zo niet bijna al mijn bezoeken komt er wel een sperwer even snacken, of doet een poging daartoe, vaak genoeg zelfs 2 of 3 verschillende exemplaren. Ook anderen, getuige dit forum en de HBN FB site hebben soortgelijke ervaringen bij de verschillende hutten.

De dag begon rustig met de geijkte 6 a 7 soorten, mezen en boomklever, de GBS etc. Ook de matkopjes waren veelvuldig van de partij en zo brutaal dat ze bijna op je schouder landen als de setting in orde aan met maken bent.
    Tot tweemaal toe landde er een sperwer, eerst een juveniele vrouw, die ik eerder gezien heb, en die zo ik hiet op het forum zie, vrijwel elke bezoeker treft.
    Even later een mannetje, dat ook even ging baden. Beide sperwers probeerden het verrassingselement te gebruiken, maar beide niet succesvol. De meesjes etc. verbleven in de groenstrookjes en zaten luid alarmerend te wachten tot de sperwers weer vertrokken.
    Alles bijeen 13 soorten: koolmees, pimpelmees, glanskop, matkop, boomklever, GBS, merel, vink, roodborst, zwarte mees, gaai, sijsjes en sperwers (man en vrouw).
    Hierbij een paar plaatjes:

Een parmantige pimpelmees, een van de weinige vogeltjes die ging badderen:

pimpelmees-hut_30-10-2019_1.jpg

De zwarte mees, die slechts enkele seconden verscheen om “zich even af te spoelen”:

zwarte-mees-hut-5_30-10-2019_1.jpg

En het vrouwtje sperwer dat hier veelvuldig wordt gezien:

sperwer-female-juveniel-hut-5_30-10-2019_2.jpg

sperwer-female-juveniel-hut-5_30-10-2019_1.jpg

en het mannetje dat de typische gaap beweging maakt, overigens zonder een braakbal op te “hoesten”.

sperwer-male-juveniel-hut-5_30-10-2019_1.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie serie met de sperwer voor mij als uitschieter met het mooie licht.
    Afgelopen zomer was de beste ooit voor deze hut. Hopen dat het vlgd jaar weer zo uit mag pakken. Veel dank voor het delen!

Anoniem

N.a.v. verzoek om foto’s te plaatsen, hierbij een eerste bijdrage. Vorig jaar juli deze hut bezocht en veel verschillende soorten vogels kunnen fotograferen.
    Onder andere een boomklever en als hoogtepunt een sperwer.

boomklever_20180703_13993_HBN-5_RRJ-web.jpg

boomklever_20180703_14290_HBN-5_RRJ-web.jpg

sperwer_20180703_14133_HBN-5_RRJ-web.jpg

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Hoi Art,
    Ik laat toch nog even de foto aan een expert zien, hij is ook ringer.
    Dus je hoort nog van mij 😉

Gr,
    Marco

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Hi Marco,

We hebben inderdaad getwijfeld over wel of geen Taiga. Hele witte buik ook, ,maar zelfs de vogelaars/vogelringers die Han en ik gevraagd hebben zijn niet eensluidend hierin.
    Ik laat hem voor de zekerheid maar op ‘gewone’ Boomkruiper staan,
    En wellicht is het dan de Taiga-, maar hoe dan ook een boomkruiper 🙂

Dank voor je reactive.

Grt Art

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Beste Art,

Door de mooie opname van de “Boomkruiper”, zie je duidelijk dat de vleugelstreep is onderbroken en witte puntjes op de dekveren.
    Dus van mij mag je er Taiga voorzetten.

Gr,
    Marco

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Zondag 13 Oktober kregen we als beheerders van hut 5 een afmeldings bericht in het begin van de middag.
    Marco en ik zijn toen samen even iets eerder ter controle gegaan en om 13:30 zijn we zelf even gaan zitten.
    Het klaarde nog op na wat regen in de ochtend en we hebben uiteindelijk anderhalf uur gezeten.
    In die anderhalf uur hadden we een badderende Grote Bonte Specht, Sperwer man en een Gaai.

Zo kan het dus gaan in deze hut. Ieder moment kan er wat onverwachts gebeuren. dat maakt deze hut zo leuk en spannend
    _MG_0855Sperwer.jpg

_MG_1038Sperwer.jpg

_MG_1091Sperwer.jpg

_MG_1174Sperwer.jpg

_MG_1282Gaai.jpg

Groeten Art Wittingen

Rini Lamboo
    Verhalenverteller

Op woensdag 9 oktober was het mijn beurt deze mooie gelegen fotohut te bemannen, het was de hele dag donker weer en met name tussen 15.45 en 16.30 uur was fotograferen onmogelijk zo donker. Daarvoor sluitertijden variërend tussen 1/30 en 1/150 sec op 3200 iso en diafragma op f5.6; de maximale opening van de Nikon 200-500mm. Aanvankelijk had ik 13 soorten geteld: Kool-, Pimpel- en Kuifmees, Boomklever, Boomkruiper, GB Specht, Roodborstje, Vink, Gaai, Goudhaan, Glanskop, Merel en Winterkoning maar bij het bekijken van de foto’s thuis kwam daar ook nog de Vuurgoudhaan en Zwarte Mees bij; dus totaal 15 soorten. Hoewel het in de loop van de middag rustiger werd heb ik genoten van zowel de aanwezige vogels als de rust. Hieronder een klein resultaat van deze heerlijke dag ondanks het donkere weer, heb er gezeten van ongeveer 8.00 tot 17.15 uur.
    Glanskop.jpg

Goudhaan.jpg

Koolmees-2-3.jpg

Kuifmees-2.jpg

Pimpelmees-2-3-4.jpg

Roodborstje-2.jpg

Vink-2-3.jpg

VlaamseGaai.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Dat is een mooie serie foto’s geworden Art .
    En boomkruiper is id een leuk moment die je heb kunnen vast leggen .

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Dinsdagochtend 8 Oktober 3,5 uur doorgebracht in hut 5.
    Het begon met erg donker weer en regen. Daarna was het droog, maar nog zwaar bewolkt. Buienradar zat er weer eens flink naast met de voorspellingen.
    Desondanks toch erg genoten van de 10 soorten vogels die er waren. Vooral de boomkruiper die aan het mos bleef hangen om voorzichtig te badderen was erg leuk.

_MG_9975Kuifmees.jpg

_MG_0036Boomkruiper.jpg

_MG_0057Boomkruiper.jpg

_MG_0063Boomkruiper.jpg

_MG_0222Koolmees.jpg

_MG_0309Boomklever.jpg
    Met dit soort weer echt een uitdaging qua fotografie. Dubbel genieten dus.

Koolmees, Pimpelmees, Matkop, Glanskop, Grote Bonte Specht, Vink, Boomklever, Boomkruiper, Roodborst, Kuifmees

Justin Hachenberger
    Verhalenverteller

Thank you both!

And I’m sure the gun would help 😀

Han Bouwmeester
    Admin

Really happy to see that you succeed and liked the hide Justin. And stunning pictures with three Sparrow hawks!
    Maybe we have to let a gun in the hide to warn that Cat:-)) We are more hoping for a wolf to show up in front of this hide.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

Hi Justin,

Glad you enjoyed this hide and the setting. In this time of year you need to have bit luck with the specious and the weather.
    The bathing Gartenbaumläufer is really nice.

Great pictures also of the Mittelspecht.and Sperber. They are really nice !

The cat sometimes is in the neighbourhood unfortunately. It’s probably from one of the farms or houses nearby.
    it is a nice pic, but I can imagine you would see birds instead.

With Kind Regards,
    Art Wittingen

Justin Hachenberger
    Verhalenverteller

Yesterday (30.09.19) I visited HBN-5 for the first time. On my drive to Haaksbergen it was raining and storming heavily. Therefore I didn’t expect to have the best weather for bird activity and not the perfect light for photography. But luckily as I passed the border to the Netherlands, there was no rain at all and barely any wind.
    I arrived around 6.30 at the hut and started to prepare everything. As I said it was my first time here, but I really really like it. I think it had my favorite setting of all the huts I visited so far (1XL, 3, 5, 7).
    I was really happy about a treecreeper and the middle spotted woodpecker showing up. Also three different sparrowhawk individuals came for a bath – each about 20 minutes. Overall there was a lot of activity in the morning until an unusual visitor came along: a house cat.

HBN-190927-CER_4124.jpg

The cat stayed in that area for at least 45 minutes. From around 11.30 (as the cat showed up) until 15.30 literally no bird was to be seen, except for two sparrowhawks. At 15.30 the small birds started to become active once again.

Full list of species:

• Kohlmeise / Koolmees
    • Blaumeise / Pimpelmees
    • Sumpfmeise / Glanskop
    • Tannenmeise / Zwarte Mees
    • Buchfink / Vink
    • Rotkehlchen / Roodborstje
    • Gartenbaumläufer / Boomkruiper
    • Kleiber / Boomklever
    • Buntspecht / GBS
    • Mittelspecht / MBS
    • Sperber / Sperwer
    • Eichelhäher / Vlaamse Gaai

It was a very nice day, even though there were not many different species present. But thats nature. 🙂 I will definitely come back!

Here just a few results:

HBN-190927-CER_3441.jpg

HBN-190927-CER_3883.jpg

HBN-190927-CER_4096.jpg

HBN-190927-CER_4318.jpg

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Dank je wel Klaas Pie

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Prachtige foto’s Geerie

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Schitterende foto’s Michel

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Ik zie je foto’s nu pas Geerie. Toch een aantal fraaie platen kunnen schieten zie ik!

Klopt, het licht was erg slecht.
    Dank je wel. Inderdaad later op de dag nog een paar redelijke foto’s kunnen maken.

Art Wittingen
    Verhalenverteller

__MG_9487Gaai-2.jpg

Medio September enkele foto’s in deze fraai gelegen hut kunnen vastleggen.
    Fullframe camera, 300mm f/4 lens en op ISO1600, en enigzins tegenlicht maakten het dat je als fotograaf echt met de instellingen moet stoeien
    om er wat moois van te maken. Genieten dus van het fotograferen en de natuur.
    Altijd weer een verrrasing wat er voor de hut komt en of er wat voor de hut komt.

__MG_9457GroteBonteSpecht-2.jpg

__MG_9294Gaai-2.jpg

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Ik zie je foto’s nu pas Geerie. Toch een aantal fraaie platen kunnen schieten zie ik!

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Dankjewel Peter en Geerie.
    Jammer Geerie dat de weersomstandigheden niet mee zaten. Dat heb je in die hut wel nodig. Beter licht dat ongunstig valt dan helemaal geen licht…

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Een aantal weken geleden, 1 september om precies te zijn, ben ik met mijn vriendin naar de hut geweest.
    Wij waren vroeg uit de veren om er met het eerste licht aan te komen.
    Wat was het donker… en het ging zelfs nog een beetje regenen.
    Tot 9:00 uur konden wij geen foto maken, zo donker was het van de zware bewolking.
    Zelfs op 1600 iso een sluiter van 1/15.
    Het was erg druk met Koolmezen.
    De Middelste Bonte Specht kwam even heel kort op de setting. Ik kreeg niet de gelegenheid om een foto te maken.
    Helaas kwam hij niet nog een keer.
    De Zwarte Specht vloog 2 keer voorbij deze dag, maar had geen zin in een bad. Jammer.
    De Sperwer ♂ en ♀ zijn beide geweest en de Sperwer ♀ ging even mooi op de tak zitten alvorens te badderen.
    Verder hebben wij gezien
    Pimpelmees
    Grote Bonte Specht ♀ en juv.eniel
    Glanskop
    Boomklever
    Vink ♂ en ♀
    Roodborst en juveniel
    Heggenmus
    Kuifmees
    Houtduif
    Gaai
    Zwarte Mees

Soms zit het mee en soms zit het tegen.
    Toch nog een mooie dag gehad.

DSC_6640Kuifmees.jpg

DSC_6708Sperwer♂.jpg

DSC_6786Gaai.jpg

DSC_7034Sperwervrfb.jpg

DSC_6883Sperwer♀fb.jpg

DSC_6937Sperwer♀fb.jpg

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Mooie resultaten en foto’s Michel.

Peter van Velzen
    Admin

Prima resultaat hoor Michel. Mag je trots op zijn. 3 mooie soorten goed scherp vastgelegd.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Nou, na een hoop gesleutel is dit het resultaat geworden. Zal vast wel één en ander aan mankeren, maar dit was het maximale wat ik er uit kon persen.

DSC_9560kopie.jpg

DSC_9856kopie.jpg

DSC_0019kopie.jpg

DSC_0066kopie.jpg

DSC_0790kopie.jpg

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Vandaag samen met mijn hutmaatje Peter Wimmers deze hut bezocht. Tussen 07:00 en 18:30 zagen we de volgende soorten voorbij komen : koolmees, pimpelmees, glanskop, matkop, kuifmees, 3 staartmeesjes badderend, een koppeltje zwarte meesjes, zwartkop vrouw, vink, winterkoninkje, gbs, mibo, groene specht man badderend, grauwe vliegenvanger, tjiftjaf, houtduif, merel, boomklever, boomkruiper en een juveniele sperwer jagend en badderend.
    Toen we de spullen buiten de hut hadden staan en ik stond te pompen voor vertrek, hoorden we de zwarte specht aan komen vliegen. Daarop zijn we snel weer de hut in gegaan, maar na een paar minuten was te horen dat de specht weer verder weg was gevlogen. Wellicht dat ie ons al gezien of gehoord had, hoe het ook zij : na 10 minuten wachten zijn we alsnog vertrokken omdat het licht erg belabberd was geworden.
    Voor Peter was het de eerste keer dat hij een volwassen groene specht voor de hut had. Hopelijk heeft hij er betere foto’s dan ik aan overgehouden, want de iso moest veel teveel omhoog voor mijn camera. Peter heeft een fullframe die veel beter met die iso-waarden om kan gaan.
    De hele dag kwam ik overigens nauwelijks onder de 1000 iso uit, ondanks het mooie weer, dan moeten de kleine vogels wel erg dichtbij zitten wil ik daar redelijke foto’s van kunnen schieten. Afwachten of ik nog foto’s heb die ik goed genoeg vind om hier te plaatsen.
    Afgezien daarvan, was het een mooie dag, setting lag er keurig bij, veel groen langs de rand van de vijver, daar word ik blij van 🙂
    Han en Marco bedankt!

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Dankjewel Peter.

Het blijft voor mij een vaak onhaalbare uitdaging bij deze hut om de kleinere vogels mooi op de plaat te krijgen. Heeft vooral te maken met het licht op die plek : de hele dag door erg veel schaduwplekken en ”s middags het licht schuin van voren, zoals iedereen hier ongetwijfeld reeds ervaren heeft. An sich is gedempt / gezeefd licht juist goed voor mooie foto’s, maar het blijft een eeuwige strijd met niet lichtgevoelig en iso-zwak materiaal.
    Verder vind ik een rand van schors niet bepaald geweldig : het geeft de foto’s een erg drukke achtergrond, veel vogels vallen daar toch behoorlijk bij in het niet. Plus als de onderste rand van het hout vochtig is en de zon erop schijnt, dan reflecteert het enorm en kun je de foto’s weggooien.
    Ik zou bij deze hut overigens graag een ondiep(er) gedeelte cq strandje zien ergens halverwege de vijver, dat dan ook een stuk richting het midden van de vijver loopt. Nu badderen de vogels namelijk altijd helemaal achterin de vijver en ook dat levert een donkere en/of drukke achtergrond op. Maar dat is slechts mijn mening / wens 🙂

De foto van de boomkruiper is kwalitatief niet geweldig. Die kan ik bijvoorbeeld echt niet gebruiken voor mijn Flickr account. Maar voor dit forum en voor Facebook kan het net. Had de mazzel dat hij dichtbij zat, dan blijven de details afdoende aanwezig en hoef ik nauwelijks te croppen. Want croppen bij deze kwaliteit is helemaal funest.

Scherpte en contrast zijn prima te regelen in de nabewerking, mits de basiskwaliteit van de foto afdoende is. Wat de één overigens mooi vindt, kan een ander verfoeien 🙂

Peter van Velzen
    Admin

Ziet er prima uit Michel. Contrast en scherpte mooi onder controle. De boomkruiper vind ik bijzonder mooi.

50 berichten aan het bekijken - 151 tot 200 (van in totaal 779)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.