HBN-5 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-5 resultaten

• Dit onderwerp bevat 779 reacties, 106 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 26 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 251 tot 300 (van in totaal 779)
  • Auteur
    john breugelmans
    Verhalenverteller

Bedankt nog Han, het is een echte verassingshut hbn 5 , en vaak alles of niets

Yvonne
    Admin

Dank je John. Duim maar voor een beetje redelijk weer! De voorspellingen zijn niet al te best maar er is vast wel iets wat voorbij komt.
    De resultaten zie je wel verschijnen 🙂

Ga in ieder geval een 2-tal mede-fotografen leren kennen en dat is ook weer leuk!

Han Bouwmeester
    Admin

Zo…prachtige resultaten John!
    Witgatje is een soort die wel eens verrassend bij de hutten opduikt maar stond me van 5 niet bij idd. Super handig dat Martin het inmiddels na kan kijken.

john breugelmans
    Verhalenverteller

Yvonne succes nog zaterdag !

john breugelmans
    Verhalenverteller

bedankt Yvonne , Jaap en Martin , en Martin nog bedankt voor de info over de waarnemingen bij deze hut, dan zou het hier misschien een nieuwe soort voor deze hut kunnen zijn .
    ik weet wel dat ze bij hbn 7 ook al eens een witgatje hadden .

Yvonne
    Admin

Zo hé, die staan er allemaal top op.
    Mooie serie.

Hoop ze komende zaterdag ook te zien wanneer ik in die hut zit.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Hallo John.
    Zo zie je maar weer de ene dag is de andere niet. Mooie foto’s van de Zwarte specht.
    Ik heb even in het databestand van HBN 5 gekeken. Vanaf 15 maart 2015 is er geen melding gemaakt van een Witgatje

groet Martin

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie foto van de Zwarte Specht , wel een vogelrijke zondag .
    Benieuwd naar andere foto’s van deze dagen hut 5 .

john breugelmans
    Verhalenverteller

afgelopen vrijdag en zondag ben ik naar hbn 5 geweest , vrijdag viel wat tegen s,ochtends nog wel wat vogels met tegen de middag regen en weinig vogels meer, maar zondag was het wel raak met maar liefst 25 soorten . helaas geen wielewaal of wespendief waar je stiekem toch op hoopt . maar wel de zwarte specht, middelste bonte specht havik , sperwer en als grote verassing een witgatje en verder nog veel andere leuke soorten als gekraagde roodstaart ,goudvink enz.ik ben wel erg benieuwd of het witgatje hier al eerder is waargenomen ! hier onder al vast wat foto,s later zal ik er nog een aantal plaatsen.

zwartespechtvrouwtje1b.jpg

zwartespechtvrouwtjebadend1b.jpg

zwartespechtvrouwtjebadend2b.jpg

witgatje3b.jpg

havikbadderendstaartopen1b.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Kijk even terug mhrroes dan zie je hoeveel er in die maand bij deze hut gezien zijn , blijf ik toch
    bij drie keer zoveel !!

Anoniem

@ Arjen Drost .
    Dat zijn niet veel soorten geweest tijdens jou bezoek aan deze hut .
    Gemiddeld toch meestal drie keer zoveel gezien door de bezoekers van deze hut ??

Dan kan het de volgende keer alleen maar beter worden! Kijk er nu al naar uit.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

13 mei was dat bezoek Jaap, zit je midden in de broedperiode 🙂

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Arjen Drost .
    Dat zijn niet veel soorten geweest tijdens jou bezoek aan deze hut .
    Gemiddeld toch meestal drie keer zoveel gezien door de bezoekers van deze hut ??

Anoniem

Ben natuurlijk ook wel benieuwd welke soorten je wel gezien heb 13 mei !!!!!

Als je de video bekijkt, heb je dat overzicht 🙂

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zoals beloofd hierbij een overzicht van de wespendief waarnemingen.

18 juni: 15.15 uur en 28 graden
    23 juni: 16.45 uur en 29 graden
    25 juni: onbekend en 35 graden
    20 juli: onbekend en 26 graden
    23 juli: 16.50 uur en 34 graden (paring)
    24 juli: 15.30 uur en 38 graden
    25 juli: 14.00 uur en 40 graden

Daarna geen waarnemingen meer tot nu toe.

Het waren dus allemaal warme dagen maar ook een aantal dagen die we de afgelopen week ook qua temperatuur wel gehad hebben.
    De vogelwereld blijft ons vragen oproepen en onderzoek er naar doen blijft leuk.

Mooi overzicht van deze soort , mogelijk iets voor komende jaren te gaan kijken of dit zich gaat herhalen met het weer en de vogels !!
    Heb je ook een overzicht van de Wielewaal met de tijd/temperatuur Han .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Arjan .
    Mooie video heb je gemaakt van je hut bezoek .
    Jammer dat je een mindere dag getroffen heb , maar dat overkomt iedereen wel bij de hutten .
    Hoop dat je volgende hut wel een super dagje vogelen wordt .
    Ben natuurlijk ook wel benieuwd welke soorten je wel gezien heb 13 mei !!!!!

Anoniem

Dank je, Han. Ja, heb met enige jaloezie gekeken naar de foto’s die ik de laatste tijd uit deze hut langs zie komen… Maar goed, je kunt niet alles hebben hè. En zo zijn de verwachtingen minder hoog voor de volgende keer 😉

Aan het eind van de maand een nieuwe poging in HBN3, dan weer een nieuw filmpje (hopelijk).

Han Bouwmeester
    Admin

Dat waardeer ik zeer Arjen!
    Ik heb de video bekeken en knap werk. Als ik dit zie had ik nog meer gehoopt dat je ook een van die fantastische dagen van de laatste tijd getroffen zou hebben. Maar top en dank voor het delen hier!

Anoniem

Misschien niet heel recent meer, maar ik realiseerde me ineens dat ik wel het forum gebruik om te kijken wat er gebeurt in de hutten, maar zelf geen resultaten heb laten zien.

Op 13 mei voor het eerst een dag in een van de HBN hutten gezeten en gekozen voor de hut in m’n voormalige local patch: het Haaksbergerveen. Volgens mij niet de meest spectaculaire dag gehad, maar we hebben ons toch prima vermaakt. Tegenwoordig richt ik me voornamelijk op filmen en ik geloof dat ik nauwelijks foto’s gemaakt heb die dag. Maar wel veel gefilmd. Hier een compilatie van die dag.

Dank aan de beheerders natuurlijk, het zag er geweldig uit!

Groeten, Arjen

john breugelmans
    Verhalenverteller

fantastische serie foto,s wow stuk voor stuk toppers, mooi overzicht van de wespendief Han bedankt voor het plaatsen van de foto,s en het mooie overzicht.

Han Bouwmeester
    Admin

Zoals beloofd hierbij een overzicht van de wespendief waarnemingen.

18 juni: 15.15 uur en 28 graden
    23 juni: 16.45 uur en 29 graden
    25 juni: onbekend en 35 graden
    20 juli: onbekend en 26 graden
    23 juli: 16.50 uur en 34 graden (paring)
    24 juli: 15.30 uur en 38 graden
    25 juli: 14.00 uur en 40 graden

Daarna geen waarnemingen meer tot nu toe.

Het waren dus allemaal warme dagen maar ook een aantal dagen die we de afgelopen week ook qua temperatuur wel gehad hebben.
    De vogelwereld blijft ons vragen oproepen en onderzoek er naar doen blijft leuk.

Peter van Velzen
    Admin

Nou probeer dat nog maar eens te verbeteren :<)) Een schuwe ree (die wij wel zagen lopen op 30-40 meter afstand), en een boommarter, nachtdier en heel schuw. Hoeveel kan de droogte de dieren uit hun gewone doen pushen . . . . Top foto's.

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Dat noem ik nog is een topdag ;-)!
    Werkelijk schitterende foto’s!
    Het is echt ongelooflijk wat er dit jaar allemaal al voor de HBN-5 hut langs is geweest.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Alle mensen zeg!!!!!!!!

Dit is echt zo gaaf!!!!

Ik heb echt met open mond zitten kijken naar deze prachtige beelden!!!

Han Bouwmeester
    Admin

Hier een bijdrage met foto’s welke ik van Ellen Wantia (D) ontving van haar HBN-5 dag op 20 juli.
    Bizarre beelden.

BoommarterEllenWantia-1.jpg

BoommarterEllenWantia-3.jpg

BoommarterEllenWantia-4.jpg

ReeEllenWantia-1.jpg

WespendiefEllenWantia-1.jpg

WespendiefEllenWantia-2.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Geen dank John.

Peter van Velzen
    Admin

En dan nog een paar foto’s van de “meer gewone soorten”:

matkop-hut-5_30-07-2019_1.jpg

zwarte-mees_hut-5_30-07-2019_1.jpg

(foto met zon bij recht van opzij, veel contrast)
    pimpelmees-hut-5_30-07-2019_1.jpg

We voeren normaliter niet, zeker in de zomer niet. Dat leidt ertoe dat de vogels komen drinken en dan lang rondscharrelen naar voedsel. Hier een juveniele koolmees die een cocon in de struiken vond met een rups erin. Jammer dat het half achter een tak was. Maar toch wel aardig als de vogels natuurlijk gedrag vertonen.

tjiftjaf-hut-5_30-07-2019_1.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Een dagje Hut 5 op 30-07-2019, samen met Rob.
    Dit was de (voorlopig) laatste warme, doch niet extreem warme dag. De dagen ervoor was het bloedheet en droog geweest, bomen en struiken werpen de bladeren af. Rondom de hut zagen tal van bomen eruit als je gewend bent van oktober. Een zuchtje wind en er vielen kruiwagens vol blad naar beneden. Toen we aankwamen, rond 05.30 uur was het erg rustig in het bos. Geen enkel geluid. Tegen 0600 uur geweervuur, kennelijk een jager. Dat hield terwijl we de voorbereidingen namen gelukkig op. Water bijgepompt (nieuwe pomp, top Han, gaat als de brandweer). De setting een beetje custom gemaakt en plaatsgenomen achter de lenzen.
    Wat direct opviel was de rust, er kwamen slechts weinig vogels tevoorschijn. Pas na enige tijd het karakteristieke “deh-deh-deh” van de matkopjes, en die verschenen dan ook met leuke groepjes, zoveel als ik niet eerder bij elkaar gezien had. Geleidelijk volgden meer soorten, en rond een uur of 0700 ook de MBS. Maar het was nog heel donker, precies zoals toen een “adhd” goudhaantje verscheen. ISO naar 4000, lens vol open (2.8), en sluitertijd nog maar 1/60. Ragscherp zat er niet in, maar het resultaat is toch net iets meer dan een bewijsfoto:

goudhaan-hut-5_30-07-2019_1.jpg

Gelukkig verscheen de MBS gedurende de ochtend een aantal keren, ook met wat beter licht (soms wel met groot contrast). Op basis van de tekening hebben we vastgesteld dat er minimaal een adult en een juveniel voor onze lenzen verscheen, dus er zal dit jaar daar wel gebroed zijn, cq. een juveniel van een andere locatie is uitgeweken om in dit stukje bos zich te vestigen.
    Hier een foto van de adult, die zat te wachten tot een GBS “hem erbij liet”.

MBS-hut-5-30-07-2019_1.jpg

Deze adulte MBS was trouwens wel een doorzetter, vluchtte niet voor de GBS, week slechts momentaan even uit. Ik heb dat bij hut 4 wel anders gezien.

Totaal hebben we 18 soorten gezien, van het merendeel echter slechts een exemplaar, en vaak maar een of twee keer voor de hut. Alleen de juveniele koolmezen, pimpelmezen en de mat- en glanskopjes waren frequente bezoekers. Hoewel . . .

Dit was voor ons weer een sperwer dag. In de loop van de dag kregen we 3 maal een (verschillende) sperwer voor de lens. Een adulte vrouw, een adulte man en een juveniele vrouw (zeker adult, maar dat het een vrouwtje was leiden we af uit de afmeting, veel groter dan de mannetjes, ter plekke goed zichtbaar, maar ook als je de vergrotingsmaatstaf van de opnames gebruikt, bereken je een lengte van de vogel van 36 cm).
    Van alle 3 hier een aardige opname:

sperwer-female-hut-5_30-07-2019_1.jpg

sperwer-male-hut-5_30-07-2019_1.jpg

sperwer-juveniel-hut-5_30-07-2019_1.jpg

De juveniel heeft wel 10 minuten op de uitkijk gezeten, en wonderwel kwamen de meesjes gewoon terug om te drinken en badderen. De sperwer keek wel, en heel aandachtig, maar deed geen poging er een te pakken. Ook nooit eerder gezien. Zijn ze minder bang voor een juveniel?

Tenslotte vermeldenswaard: een boomkruipertje dat twee maal kort verscheen om even te drinken. Zowel Rob als ik vonden deze er duidelijk anders uitzien dan de vele boomkruipertjes die we eerder zagen: grijzere rug, wittere borst, stuit wit, geprononceerder oogstreep, en een ander patroon van vlekjes op de uiteinden van de vleugel. Is het misschien een taiga boomkruiper die we zagen, hoewel de snavel voor een taiga misschien wat lang is? Graag jullie expertise.

boomkruiper-hut-5_30-07-2019_2.jpg

john breugelmans
    Verhalenverteller

Nog bedankt Peter !

Anoniem

Op dinsdag 16 juli 2019 opnieuw hut 5 bezocht. Ik was benieuwd of de wespendief net als op 18-6-2019 (toen mooie foto’s ervan kunnen maken) weer voor de hut zou verschijnen; helaas niet. Wel de wielewaal een paar keer gehoord maar ook die kwam niet voor de hut. Naast vele ‘normale’ vogels verscheen de sperwer en ging uitgebreid in bad voor de hut. Kortom, weer een zeer geslaagde dag!
    aD4S_1901Fsperwer(EurasianSparrowhawk,Accipiternisus).jpg

aD4S_1927Fsperwer(EurasianSparrowhawk,Accipiternisus).jpg

aD4S_1937Fsperwer(EurasianSparrowhawk,Accipiternisus).jpg

Peter van Velzen
    Admin

Succes John.

john breugelmans
    Verhalenverteller

Nogmaals dank Peter , ik ben erg blij dat het weer werkt . ik ga morgen en zondag naar hbn 5 dus ik hoop dat ik volgende week weer een paar mooie serie,s foto,s kan plaatsen van hbn 5 .

Peter van Velzen
    Admin

Gelukkig John. Je account was dus corrupt geraakt, geen idee waarom, en HBN 5 resultaten was geblokkeerd (maar niet voor alle gebruikers).
    Enfin, beide zaken zijn aangepakt, met wat hulp van Han, ben blij dat het weer werkt.

john breugelmans
    Verhalenverteller

He het werk weer, bedankt Peter dat je het probleem weer hebt verholpen !

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Opgelost Peter .

Peter van Velzen
    Admin

Dit is een test. Er zijn problemen gemeld met posten bij hut 5. IK probeer dat hier uit.
    Peter van Velzen

Peter van Velzen
    Admin

Ok Tom, dat is me dan ontgaan. Ik meende ook dat de verspreiding nog niet zo ver noord westelijk uitgebreid was.
    Mooi dus, de MBS rukt steeds verder op.

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Peter van Velzen : Ik heb bij hut 7 al een keer een Middelste Bonte Specht voor de lens gehad!

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Dankjewel Peter voor je antwoord!
    Sperwers voor de lens blijven uiteraard ook een genot! Dan heb je toch zeker geen slechte dag gehad. Ben benieuwd naar je foto’s.

Peter van Velzen
    Admin

Michel, de soorten die je noemt hebben we niet gezien noch gehoord. Geen spoor ervan, terwijl vorige keer (05-07) de zwarte specht enkele keren voor de hut langs vloog, de wielewaal zat te roepen. Maar het had er niet geregend, het was er overal gort droog.
    Wel drie maal een prachtige sperwer voor de lens: volwassen vrouwtje en een juveniele vrouw en juveniele man.
    In mooie houding en rustig zittend, wat wel handig is voor de langere sluitertijden die je daar bij bewolking nodig hebt.
    Foto’s zullen volgen.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Ik had verwacht dat de kansen voor zwarte specht / wespendief / wielewaal vandaag relatief hoog waren, vanwege de droogte en de toch alleszins hoge temperatuur vandaag. Of heeft het gisteravond in Haaksbergen flink geregend?
    Morgen zijn wij aan de beurt en gezien de weersontwikkelingen verwacht ik dat we achter het net zullen vissen wat de hierboven genoemde soorten aangaat. Maar je weet het nooit zeker uiteraard, we laten ons verrassen en een mooie plaat van een mibo is uiteraard altijd welkom.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooi dat de mbs zich verschillende keren even bij de hut kwam kijken .
    Benieuwd wat je verder nog allemaal gezien heb Peter .
    Ook natuurlijk naar de foto’s , maar we hebben natuurlijk geduld ??

Peter van Velzen
    Admin

Vandaag in HBN 5 gezeten. 18 soorten, relatief rustige dag. Wel een handvol keren de MBS voor de hut, maar tenminste twee verschillende individuen, een daarvan een vaal gekleurde juveniel, een een adult. Veel soorten hetzelfde als jij Andre.
    Zal later deze week wat foto’s posten.
    Dus er zijn toch meer MBS in dit gebied nu Han.
    Ik bedoelde, om alle twijfel weg te nemen, dat er bij hut 7 voor zover ik weet nooit een MBS is gezien (wat warrig geformuleerd, I know).

Han Bouwmeester
    Admin

Wel een kleine aantekening.
    De eerste jaren van deze hut was de middelste bonte specht (mibo) idd een behoorlijk vaste gast en najaar en winter. Daarna waren we ze lang kwijt en pas dit jaar, eigenlijk de laatste weken, is er weer een aanwezig. Dus niet zo’n regelmatige bezoeker hier maar wel een heel erg mooie-:))

Peter van Velzen
    Admin

Andre, ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Had mijn post abusievelijk hier geplaats maar was (in de veronderstelling dat je daar was geweest) voor hut 7 bedoeld, maar bij hut 5 is een MBS een regelmatige gast.

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Hallo Peter het zwart in de hals loopt niet door naar snavel en achterhoofd dat is een kenmerk van MBS

Andre de Gier
    Verhalenverteller

sized_DSC_5765.JPG

sized_DSC_5894.JPG

sized_DSC_6011.JPG

sized_DSC_6068.JPG

sized_DSC_6185.JPG

sized_DSC_5723.JPG

[

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Zondag 28 juli deze prachtige hut bezocht. Het weer was duidelijk afgekoeld vergeleken met de vorige dagen
    Na de laatste 5 bloed hete dagen constant zwarte specht, sperwer, havik en zelfs wespendief een paar maal
    in het logboek, lieten deze zich jammer genoeg niet zien in de tijd van 6.00u. in de ochtend tot 15.30u. in de middag.

Wel 23 soorten gezien

1GBS man, vrouw juv.
    2MBS vaak samen met GBS op de set
    3 koolmees adult,juv
    4 pimpelmees adult,juv
    5 glanskop
    6 zwartkop vrouw
    7 fitis
    8 tjiftjaf
    9 tuinfluiter
    10 goudvink man,vrouw
    11 vink man,vrouw, juv
    12 boomklever
    13 boomkruiper
    14 gekraagde roodstaart
    15 gaai
    16 houtduif
    17 roodborst adult,juv
    18 goudhaantje
    19 zwarte mees
    20 kuifmees
    21 winterkoning
    22 grote lijster
    23 sperwer jagend razendsnel voor de hut (geen foto)

Foto’s volgen in volgende bericht

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Han .
    Natuur houd zich niet altijd aan de kalender , mogelijk door het warme weer van de laatste tijd toch nog een poging wagen voor
    het groot brengen van jongen dit jaar !!!!
    We houden deze site in de gaten de komende weken / maand !!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Martin .
    Duidelijke uitleg mogelijk kunnen er nog velen genieten van deze vogels bij deze hut .

50 berichten aan het bekijken - 251 tot 300 (van in totaal 779)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.