HBN-6 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-6 resultaten

• Dit onderwerp bevat 449 reacties, 93 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 450)
  • Auteur
    Han Bouwmeester
    Admin

En net na het schrijven van mijn laatste bericht….visarend vissend voor de hut.!

Han Bouwmeester
    Admin

De dagen na jou ook nog geen visarend Michel. Ze laten lang op zich wachten dit jaar maar de hoop blijft.
    Ook zonder beelden zijn je bijdragen in elk geval lezenswaardig! :-))

Han Bouwmeester
    Admin

Heel graag Joop en ik had het wel begrepen dat je positief was hoor. Ben heel benieuwd hoe je volgende bezoek gaat verlopen.

Joop Smit
    Verhalenverteller

beste Han, bedankt voor jouw bericht. Ik ga volgende week weer naar hut 6 en laat dan op dit forum wel weer een bericht achter hoe die dag dan is verlopen. Vergis je niet: ik ben erg enthousiast over de setting bij deze hut en het hoeft natuurlijk niet altijd van een leien dakje te gaan 🙂 Ik ben so wie so blij met de foto’s die ik heb kunnen maken.

Han Bouwmeester
    Admin

Dag Joop,

Ik kom de laatste tijd zelf helaas nauwelijks aan het forum toe dus vandaar dat ik je bericht nog niet gezien had.
    We maken het de ijsvogels idd makkelijk maar zo maken het ons soms erg moeilijk; logischerwijs gaan ze toch vooral hun eigen weg. Op het bultje voor de hut zit een vijver waar veel kleine visjes in zwemmen; dat is dus het episch centrum qua ijsvogels en gelukkig werkt dat meestal ook goed. Maar natuurlijk zwemmen er inmiddels ook kleine visjes (jonge aanwas) binnen de ring en die smaken natuurlijk net zo lekker. En het gebeurd dus soms dat ze de visjes op het bultje links laten liggen en elders gaan vissen. Momenteel is dat ook nu en dan het geval omdat er net buiten de ring door het lage water daar ook enorme scholen zwemmen.

Wat de jonge vis binnen de ring betreft is dat eigenlijk ook waar ik naar toe wil; een hut waar het zo natuurlijk mogelijk zijn gang gaat dus juist met de natuurlijke populatie met visjes dus in die zin ben ik er blij mee. Links van de hut zijn we een rietkraag aan het kweken zodat we hier op den duur ook andere soorten kunnen aantrekken. IJsvogels jagen graag vanuit het riet en kunnen daarvoor werkelijk elke stengel die ze willen gebruiken en dat doen ze dan ook. Riet groeit als kool en ziet er dus bijna dagelijks anders uit; mede geholpen door regen of harde wind. Dat in combinatie met het feit dat we hier niet elke dag het veld in willen gaan (verstoring) maakt het dat het idd zomaar kan gebeuren dat er even wat anders voor zit op de plek waar ze gaan zitten. Maar ja, dat hebben we in de andere hutten natuurlijk ook wel.
    Ik begrijp alleen nog niet goed wat je bedoeld met het makkelijk voor de ijsvogels maken om ver weg te gaan zitten (?). Natuurlijk maken ook zij graag gebruik van de hoge stammen die er voor andere vogels, zoals buizerds en hopelijk weer de visarenden, staan. Dus wellicht dat je die bedoeld.

Zie hut 6 echt een beetje zoals we hem ook beschrijven; iets heel anders dan een bos- of heidehut omdat je de vogels dichtbij maar ook verderaf kunt hebben. Hoewel HBN-6 geen specifieke ijsvogelhut is kun je er van alles verwachten maar ook uren of soms een hele dag nauwelijks wat zien. Je volgende bezoek zal waarschijnlijk weer een heel andere ervaring zijn; hoop ik.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Zondag 30-8-2020 van 06:45 tot 17:45 uur in HBN6 gezeten, uiteraard al maanden geleden gereserveerd in de hoop een visarend voor de hut te krijgen. Om maar direct met de deur in huis te vallen; mijn hoop werd helaas geen bewaarheid. Wel vloog er ’s middags eenmalig een exemplaar op behoorlijke hoogte over de hut richting de andere plas.

De ijsvogels waren vooral vroeg in de ochtend actief, maar vonden het blijkbaar makkelijker om vis te scoren net buiten de ring.
    Verder nog gezien binnen de ring: koolmees (3x), pimpelmees (1x), 2 juveniele waterhoentjes (hele dag door), een blauwe reiger (2x geruime tijd op zoek naar een maaltje), 2 oeverlopertjes (diverse keren gedurende de dag) en een koppel nijlganzen met een juveniel exemplaar (stuk of 5x verdeeld over de dag). Tevens landde er een buizerd zo’n 25 meter buiten de ring. Ik had de hoop dattie daar wellicht een muis of iets dergelijks zou scoren, om die vervolgens op te komen eten op 1 van de stammen voor de hut, maar ook dat bleek ijdele hoop.

Helaas waren de lichtomstandigheden het grootste deel van de dag niet van dien aard dat ik mooie platen van overvliegende vogels kon schieten.

Mooie hut / setting, maar het geluk was deze dag niet aan mijn zijde. Misschien dat ik later nog wat foto’s plaats.

Anoniem

16-8 een rustige dag, dit heeft waarschijnlijk alles met de warmte te maken.

De ijsvogel en de reiger kwamen geregeld terug, ondanks de rust toch een geslaagde dag.

In ieder geval een hut om nog eens te boeken53E5AAC5-B91A-4156-8035-8FE521C67219AA4C10EF-958F-4463-9203-558CE8B513ED99E7676F-0EDE-4F17-A1FA-398E9F521F104B353325-11D5-439F-9408-A567FC66D0058A0A06E3-EDE9-47BB-97EB-9A6A7A55DF42

Joop Smit
    Verhalenverteller

woensdag 12 aug ben ik in HBN6 (met airco!!) geweest. Ondanks die airco werd het mij op een bepaald moment te heet onder de voeten. Ik was er om 6.15 uur en heb het tot 17.00 uur volgehouden. Het was een rustige en zeer warme dag. De hitte en de tijd van het jaar zijn denk ik de oorzaak van weinig bedrijvigheid. Ik heb foto’s kunnen maken van de ijsvogel, witgatje, blauwe reiger, waterhoen, nijlgans. Daar ben ik tevreden mee. Als beginnend fotograaf heb ik nog niet veel soorten voor de lens gehad, dus ik ben al snel blij. Volgende maand kom ik weer in HBN6. Prachtige setting! Ik heb nog wel een opmerking: de ijsvogel wordt het wel heel gemakkelijk gemaakt op grote afstand van de hut te gaan zitten en duiken. Zelfs voor mijn camera en lens (1200mm equivalent full frame) was die afstand eigenlijk te groot. Links voor de hut (dus dichtbij) ging hij vaak wel in het riet zitten op stengels van oud riet, maar daarvoor groeiden enkele nieuwe rietstengels en daardoor werd het fotograferen haast onmogelijk gemaakt. dit is even een test mijnerzijds. Ik krijg geen reactie op mijn bericht en wellicht heeft dat te maken met het feit dat ik mijn tekst niet op het tabblad “tekst” had geplaatst. Graag een reactie of dit juist is.

Ik moet even een correctie aanbrengen. In de haast zag ik de oeverloper aan voor een witgat.

De foto die ik geplaatst heb is dus geen witgat maar een oeverloper.

Joop Smit
    Verhalenverteller

woensdag 12 aug ben ik in HBN6 (met airco!!) geweest. Ondanks die airco werd het mij op een bepaald moment te heet onder de voeten. Ik was er om 6.15 uur en heb het tot 17.00 uur volgehouden. Het was een rustige en zeer warme dag. De hitte en de tijd van het jaar zijn denk ik de oorzaak van weinig bedrijvigheid. Ik heb foto’s kunnen maken van de ijsvogel, witgatje, blauwe reiger, waterhoen, nijlgans. Daar ben ik tevreden mee. Als beginnend fotograaf heb ik nog niet veel soorten voor de lens gehad, dus ik ben al snel blij. Volgende maand kom ik weer in HBN6. Prachtige setting! Ik heb nog wel een opmerking: de ijsvogel wordt het wel heel gemakkelijk gemaakt op grote afstand van de hut te gaan zitten en duiken. Zelfs voor mijn camera en lens (1200mm equivalent full frame) was die afstand eigenlijk te groot. Links voor de hut (dus dichtbij) ging hij vaak wel in het riet zitten op stengels van oud riet, maar daarvoor groeiden enkele nieuwe rietstengels en daardoor werd het fotograferen haast onmogelijk gemaakt.

dit is even een test mijnerzijds. Ik krijg geen reactie op mijn bericht en wellicht heeft dat te maken met het feit dat ik mijn tekst niet op het tabblad “tekst” had geplaatst. Graag een reactie of dit juist is.

Han Bouwmeester
    Admin

Dank Ronald voor het delen van deze prachtige foto’s!

Het eilandje komen wel meer vragen over moet ik zeggen dus aan mij om dat verder te verduidelijken. Het is op deze hoogte gemaakt om je in staat te stellen foto’s op ooghoogte van de (vooral) ijsvogels te maken; op het heuveltje zit immer een kleine vijver. Het deel achter het bultje is maximaal onaantrekkelijk gemaakt voor vogels dus heel vaak zal daar niet wat te zien zijn. We moeten zo’n plek altijd voor het jaar rond zo vriendelijk mogelijk maken en door de vaak wisselende waterstanden kan het raam niet lager omdat we dan in najaar en winter natte voeten krijgen.

Voeren doen wij overigens ; meestal s’avonds in het donker want op een plek als deze zorgt het veld in gaan voor teveel verstoring en bovendien mag het ook niet van de terreineigenaar. Dus beetje intensiever voor ons maar eten is er altijd.

Super te horen dat je het statiefsysteem zo goed bevallen is. Hierin zijn we afhankelijk van de constructie van de hut want het plafond moet super sterk zijn om het systeem trillingsvrij te kunnen gebruiken. We hebben het ook in HBN-9 geplaatst.

Komende weken gaan weer spannend worden in afwachting van de visarenden; wie weet!

Anoniem

Vrijdag 14 augustus 2020 in hut 6 gezeten.

Kwamen met onweer aan maar rond 7 uur klaarde het op en werd het weer foto technisch steeds beter. In tegenstelling tot de berichten geen regen of andere narigheid meer gehad. Wel was het erg warm en drukkend deze dag.

Het is een andere soort hut en zonder voeren ben je afhankelijk wat er allemaal langs komt. Mooie setting al had het eilandje links wel een heel stuk lager gemogen, je kunt nu niks waarnemen wat er achter het eilandje gebeurt. Erg druk qua aanbod is het deze dag niet geweest. Zal ook met het warme weer te maken hebben gehad. De IJsvogel en reiger kwamen wel veelvuldig langs en dat maakt een hoop goed 🙂 . Rond 18:30 uur hebben we het voor gezien gehouden. Soorten, Waterhoen, karpers, libellen, juffers, fitis, roodborst, ijsvogel, reiger, nijlgans, oeverloper voor de hut. Groene specht horen roepen, andere ganzen, duifen, aalscholvers verder naar achtere maar niet voor de hut.

Hut is top zeker het systeem dat aan het plafond hangt. Mag van mij in elke hut 🙂

Groetjes Ronald

_B5A1003A_B5A1990AB

Joop Smit
    Verhalenverteller

Ik moet even een correctie aanbrengen. In de haast zag ik de oeverloper aan voor een witgat.

De foto die ik geplaatst heb is dus geen witgat maar een oeverloper.

Joop Smit
    Verhalenverteller

HBN6 1

HBN6 2HBN6 3HBN6 4HBN6 5HBN6 6

woensdag 12 aug ben ik in HBN6 (met airco!!) geweest. Ondanks die airco werd het mij op een bepaald moment te heet onder de voeten. Ik was er om 6.15 uur en heb het tot 17.00 uur volgehouden. Het was een rustige en zeer warme dag. De hitte en de tijd van het jaar zijn denk ik de oorzaak van weinig bedrijvigheid. Ik heb foto’s kunnen  maken van de ijsvogel, witgatje, blauwe reiger, waterhoen, nijlgans. Daar ben ik tevreden mee. Als beginnend fotograaf heb ik nog niet veel soorten voor de lens gehad, dus ik ben al snel blij. Volgende maand kom ik weer in HBN6. Prachtige setting! Ik heb nog wel een opmerking: de ijsvogel wordt het wel heel gemakkelijk gemaakt op grote afstand van de hut te gaan zitten en duiken. Zelfs voor mijn camera en lens (1200mm equivalent full frame) was die afstand eigenlijk te groot. Links voor de hut (dus dichtbij) ging hij vaak wel in het riet zitten op stengels van oud riet, maar daarvoor groeiden enkele nieuwe rietstengels en daardoor werd het fotograferen haast onmogelijk gemaakt.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zulke dagen heb je soms dat alles tegen zit .
    Uiteindelijk wel goed gekomen met de Camera en laat je hier nog enkele mooie foto’s zien van deze
    tegenvallende dag voor jou .:sick:

Yvonne
    Admin

Natuur is wreed.

Afgelopen zaterdag een dag in HBN6 doorgebracht. Het was voor mij 8 maanden geleden dat ik in deze hut heb vertoefd. De foto’s van de afgelopen weken gaven mooie resultaten dus ik hoopte ook op wat moois.

Nadat ik mij had geïnstalleerd en de gordijnen en screens had geopend werd het uitzicht op de plas zichtbaar. In de verte grote groepen ganzen die met regelmaat opvlogen en kwamen overvliegen. Het weer was zonnig dus lage sluitertijden en kans op mooie vliegbeelden. Helaas … wat ik ook probeerde, de foto’s werden niet scherp.

De familie waterhoen verscheen ook ten tonele met maar liefst 5 jonkies. Pa lette totaal niet op het spul en deed z’n ding. Haalde soms wat voedsel naar boven en het jong wat in de buurt was kreeg dit aangereikt. Het was duidelijk dat een van de jongen een achterblijvertje was en sterk verzwakt. Het kachelde overal achteraan, luid piepend en met z’n kleine pootjes (die trouwens voor zo’n klein beestje toch best groot zijn) snel bewegend om de rest van de familie in te halen. Het mocht niet baten. Al het voedsel ging aan z’n snaveltje voorbij. Het was wreed om te zien maar klaarblijkelijk had de familie het al opgegeven. Met een laatste krachtsinspanning ging het beestje op het eilandje voor de hut liggen. Ik wist wat er ging gebeuren en da’s niet fijn.

Helemaal niet toen de blauwe reiger in beeld kwam. Deze liep wat parmantig rond te stappen en begon zich vervolgens eens flink op te poetsen achter de grote boomstronk. De uitgeleden plek voor wat mooie foto’s. Maar zelfs een stilstaande reiger kreeg ik niet scherp in beeld. Mijn camera liet mij in de steek. Ook de ijsvogel zag er wat bibberig uit. Ik gaf het op … Ik zou met mijn camera naar de fotowinkel moeten….

Daar bleek dat er wrs stof, vuil, zand of iets dergelijks tussen de contactpunten tussen de aansluiting lens/body is gaan zitten waardoor de communicatie niet helemaal goed verliep. Eea werd schoongemaakt, de boel gereset naar fabrieksinstellingen en het euvel was verholpen.

Dus … terug naar de hut. Nu is het tijdstip tussen 13.00-16.00u niet echt een periode waarbij je de waarnemingen niet meer kunt bijbenen. Het was dan ook rustig. Heel rustig. In de verte een zilverreiger die af en toe een soort regendans leek te doen, wat ganzen, grote aantallen kievieten en in de plas voor de hut, de familie waterhoen. Het jong was van het eiland af en ik had nog de ijdele hoop dat …. maar helaas. Toen ik iets pluizigs in het water zag liggen werd mij duidelijk dat dit kleine waterhoentje het niet had gered. De familie zwom langs het beestje, keek ernaar en zwom gewoon door, alsof het nooit tot een van hen had behoord. De natuur is wreed….

Ik denk dat ik deze dag maar snel moet vergeten. De waarnemingen waren niet echt top, de frustratie rondom het niet werken van de camera zeer hoog en het mineure gevoel vanwege een stervend waterhoenjong. Nee dit was duidelijk niet mijn dag.

DSC08579.jpg DSC08324.jpg DSC08822.jpg DSC08825.jpg DSC08836.jpg DSC08847.jpg DSC08937-waterhoenjong.jpg DSC08904.jpg

admin
    Admin

Natuur is wreed.

Afgelopen zaterdag een dag in HBN6 doorgebracht. Het was voor mij 8 maanden geleden dat ik in deze hut heb vertoefd. De foto’s van de afgelopen weken gaven mooie resultaten dus ik hoopte ook op wat moois.

Nadat ik mij had geïnstalleerd en de gordijnen en screens had geopend werd het uitzicht op de plas zichtbaar. In de verte grote groepen ganzen die met regelmaat opvlogen en kwamen overvliegen. Het weer was zonnig dus lage sluitertijden en kans op mooie vliegbeelden. Helaas … wat ik ook probeerde, de foto’s werden niet scherp.

De familie waterhoen verscheen ook ten tonele met maar liefst 5 jonkies. Pa lette totaal niet op het spul en deed z’n ding. Haalde soms wat voedsel naar boven en het jong wat in de buurt was kreeg dit aangereikt. Het was duidelijk dat een van de jongen een achterblijvertje was en sterk verzwakt. Het kachelde overal achteraan, luid piepend en met z’n kleine pootjes (die trouwens voor zo’n klein beestje toch best groot zijn) snel bewegend om de rest van de familie in te halen. Het mocht niet baten. Al het voedsel ging aan z’n snaveltje voorbij. Het was wreed om te zien maar klaarblijkelijk had de familie het al opgegeven. Met een laatste krachtsinspanning ging het beestje op het eilandje voor de hut liggen. Ik wist wat er ging gebeuren en da’s niet fijn.

Helemaal niet toen de blauwe reiger in beeld kwam. Deze liep wat parmantig rond te stappen en begon zich vervolgens eens flink op te poetsen achter de grote boomstronk. De uitgeleden plek voor wat mooie foto’s. Maar zelfs een stilstaande reiger kreeg ik niet scherp in beeld. Mijn camera liet mij in de steek. Ook de ijsvogel zag er wat bibberig uit. Ik gaf het op … Ik zou met mijn camera naar de fotowinkel moeten….

Daar bleek dat er wrs stof, vuil, zand of iets dergelijks tussen de contactpunten tussen de aansluiting lens/body is gaan zitten waardoor de communicatie niet helemaal goed verliep. Eea werd schoongemaakt, de boel gereset naar fabrieksinstellingen en het euvel was verholpen.

Dus … terug naar de hut. Nu is het tijdstip tussen 13.00-16.00u niet echt een periode waarbij je de waarnemingen niet meer kunt bijbenen. Het was dan ook rustig. Heel rustig. In de verte een zilverreiger die af en toe een soort regendans leek te doen, wat ganzen, grote aantallen kievieten en in de plas voor de hut, de familie waterhoen. Het jong was van het eiland af en ik had nog de ijdele hoop dat …. maar helaas. Toen ik iets pluizigs in het water zag liggen werd mij duidelijk dat dit kleine waterhoentje het niet had gered. De familie zwom langs het beestje, keek ernaar en zwom gewoon door, alsof het nooit tot een van hen had behoord. De natuur is wreed….

Ik denk dat ik deze dag maar snel moet vergeten. De waarnemingen waren niet echt top, de frustratie rondom het niet werken van de camera zeer hoog en het mineure gevoel vanwege een stervend waterhoenjong. Nee dit was duidelijk niet mijn dag.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door .
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtige soort voor deze hut Han .
    Mooie serie foto’s , nog gekeken naar de herkomst van de geringde vogel !!

Rick Ruis
    Verhalenverteller

Supergaaf Han!!!

Yvonne
    Admin

Natuurlijk!! Heel logisch om flamingo’s voor de hut te hebben. Wat gaaf!!

Anoniem

Bizar, mooi om ze zo dicht bij te zien.

Han Bouwmeester
    Admin

Gisteren een verrassing voor de fotohut; twee flamingo’s waren aanwezig. Vijf jaar geleden hadden we er ook een aantal maar dat was in de winter.

Nikon D500 met 600 mm en 1,4 converter

Anoniem

Vrijdag 26 juni een zonnige en zeer warme dag in hut 6 doorgebracht. Behalve blauwe reigers, meerkoeten (met 4 jongen) en een paar keer kort een ijsvogel, voor de hut weinig activiteit. 
    Verder weg grote groep wulpen, verschillende soorten meeuwen en ganzen.
    IMG_5609-1.jpg [/attachment] IMG_5766-1.jpg IMG_5189-1_2020-06-28.jpg

Anoniem

Graag gedaan Han!! Zoals altijd genieten!!

Han Bouwmeester
    Admin

Wauw schitterende beelden zeg Jos!!
    Dank voor het delen hier.

Anoniem

Soms is veel verwachten van een dag [prima maar als je niet ziet wat je verwacht had dan snel tevreden zijn met de rust het uitzicht en genieten van de “gewone”soorten ook al bestaan die in mijn ogen niet……gewoon. Alles is prachtig….. JvB_10-06-2020-14661.jpg JvB_10-06-2020-14617.jpg JvB_10-06-2020-15109.jpg JvB_10-06-2020-14849.jpg JvB_10-06-2020-14822.jpg JvB_10-06-2020-14909.jpg JvB_10-06-2020-14862.jpg JvB_10-06-2020-15011.jpg

Peter van Velzen
    Admin

I have just uploaded and inserted pictures, the website has no problem at this moment.
    Please take care that:
    1. The photo is maximally 1200 pixels longest side
    2. Less than 450 kB in size.
    I trust this will solve your problem.
    Thanks for trying again.

Anoniem
    Anoniem

Kann keine Fotos einfügen!

Anoniem

Tja, es war leider ein enttäuschender Tag für mich.Sehr wenig Aktivität vor der Hütte, zudem ein paar Nilgänse die jeden Neuankömmling lauthals zu vertreiben versuchten. Nett anzuschauen waren die Wildgänse mir ihren Küken, die Altvögel immer sehr wachsam. ist halt Natur, kann man nichts machen. Außerdem hatte ich Probleme mit meinen Konvertern, die wollten einfach nicht scharf stellen, so das ich um 12 Uhr entnervt abgebrochen habe. Nächster Versuch am 21.5. ,HBN 1XL, dann hoffentlich mit mehr Glück.

Anoniem

Dank je wel Jaap, vind ik ook, maar lukte niet.
    Blij dat Peter het goed heeft gezet.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo, ik heb je foto’s ingevoegd.
    Peter

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Een mooie beleving bij deze hut .
    Was/ is ook een soort die door Han hoog op de lijst staat om te kunnen zien fotograferen bij de hut .
    Jammer dat je de foto’s nog niet hab ingevoegd in het bericht , kijkt mooier vind ik zelf .

Anoniem

Op zaterdag 9 mei hadden wij ons eerste hut bezoek gepland om de visarend hopelijk te kunnen fotograferen.
    Dit idee had al plaats gevonden in augustus vorig jaar. Niet dat we echt dachten dat die echt zou komen maar dan hadden
    we in ieder geval de ijsvogel. Tot 13.52 was het een rustige dag en hebben we met de nieuwe manier van cameravoering.
    (de hangende statieven, ff wennen maar het werkt wel lekker. Al mis ik wel mijn steuntje 😉 )
    Genoeg kunnen oefenen op de oeverloper, reiger, aalscholver en al die steltlopers die verderop in het water stonden.
    Parende meerkoeten en vechtende waterhoen en meerkoet.
    En toen alsof ie zomaar uit de lucht kwam vallen de zeearend.
    Opgejaagd door de meeuwen, kievit en scholeksters kwam hij/zij vlak voor de hut langs en lande op een tak in de boom links van de hut.
    Bijgekomen van de schrik vloog ie weer op, ook vlak voor de hut langs en ging in het water staan verder op. Goed die bleef verder op gepaste afstand
    wat op en neer hupsen en vloog achter de hoge dijk. Om vervolgens telkens weer op te vliegen wat rond te hupsen en weer te vertrekken naar zijn bekende plekje achter de dijk.
    Dit heeft ongeveer 2 uur geduurd en is daarbij een stuk of 5 keer voor langs gevlogen. Uiteindelijk verjaagd door de meeuwen en kievieten.
    De ijsvogel heeft zich rond half 5 toch ook nog even voor de hut gemeld, wel geteld 1 minuut en ging toen in een boom rechts van de hut te gaan vissen.

_96A0317.jpg

_96A0842.jpg

_96A0530.jpg

_DM30448.jpg

_DM30564.jpg

_DM30857.jpg

_DM47243.jpg

Yvonne
    Admin

@Marieke,
    Leuk dat je eerste hutbezoek zo positief was. Ik garandeer je …. deze ‘sport’ is verslavend!
    Ben zelf vorig jaar juli voor het eerst in hut 5 begonnen maar kan er niet mee stoppen 🙂
    De meesten hier zijn hobbyfotografen, een enkeling is professioneel.
    Mijn ervaring is dat hoe meer je fotografeert, hoe beter je wordt en hoe leuker het wordt.
    Heb van een aantal mensen op dit forum tips ontvangen waar ik nooit aan had gedacht of van gehoord en heb deze toegepast.
    Kortom …. kijk, doe, leer en geniet 😀 en hopelijk zien we nog meer mooie foto’s van je.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Marieke .
    Allereerst gecondoleerd .
    Leuk dat je eerste bezoek aan een HBN hut je bevallen is en benieuwd welke andere hut het gaat worden .
    En de meeste bezoekers van deze hutten zijn hobby fotografen .

Anoniem

Hallo Han en allemaal, zoals beloofd hier een paar foto’s van mijn allereerste bezoek aan een van de HNB fotohutten, in dit geval hut 6! Het heeft even geduurd i.v.m. overlijden moeder, maar hier zijn er dan een paar. Veel plezier ermee, ik ga spoedig weer een andere hut bezoeken 😉 Hartelijke groet, Marieke (geen professioneel fotograaf, wel een enthousiast liefhebber)
    VerkleindIMG_0025.JPG VerkleindIMG_9581.JPG VerkleindIMG_9664.JPG VerkleindIMG_9780.JPG VerkleindIMG_9981.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Mijn excuus dat ik jou bijdrage nog even gemist had Rick!
    Maar knap werk helemaal gezien de onrust wat er de laatste dagen gaande is bij de ijsvogels. Krijg er maar eens een vinger achter.
    En je bent in elk geval de eerste die de visarend dit jaar heeft mogen zien dus spannende tijden zijn weer aangebroken!

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldig Jos en dank voor het delen hier!

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Mooie serie Jos

Anoniem

9 April mooie dag in hut 6. Vis overdracht en paring….net iets te ver weg maar prachtig om te zien. JvB_09-04-2020-17677-01.jpeg JvB_09-04-2020-17566-01.jpeg JvB_09-04-2020-17729-01.jpeg JvB_09-04-2020-17775-01.jpeg JvB_09-04-2020-17699-01.jpeg JvB_09-04-2020-17919-01.jpeg JvB_09-04-2020-17961-01.jpeg

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Vandaag, maandag 13 april weer eens naar HBN hut 6 geweest. Hoewel het veel meer is dan een ijsvogelhut alleen, heb ik besloten om toch alleen ijsvogelfoto’s te plaatsen omdat de andere soorten bij andere hutten veel mooier worden vastgelegd. De wind speelde duidelijk parten vandaag, maar er bleef genoeg moois over. De twee vliegende ijsvogels zijn helaas net niet scherp. Dat dat anders lijkt komt door het verkleinen en het naverscherpen. Al met al was het een mooie dag in Markelo met meer dan 30 waargenomen soorten, waaronder de visarend.

Han Bouwmeester
    Admin

Hele fraaie serie Ronald!!
    En veel dank voor het delen hier!

Anoniem

Ok, dank je!

Ronald

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Ronald, ik heb de foto’s voor je in de tekst ingevoegd.

Anoniem

Goede Vrijdag

Gisteren, op Goede Vrijdag heb ik de hut bezocht. Dit was voor mij de eerste keer. De gehele dag had ik zon en de ijsvogels waren best actief . Zelfs een visoverdracht en paring kunnen aanschouwen!
    Bij deze wat opnames gemaakt die dag van ijsvogel, waterhoen, wilde eend, blauwe reiger en witgat

Groeten,

Ronald Kamphuis

RKA202004100029.jpg

RKA202004100222.jpg

RKA202004100216.jpg

RKA202004100265.jpg

RKA202004100293.jpg

RKA202004100379.jpg

Albert Knol
    Verhalenverteller

Tot slot ook deze nog. [
    IMG_9542.jpg IMG_9670.jpg IMG_9845.jpg IMG_9576.jpg IMG_1.jpg [

Albert Knol
    Verhalenverteller

Op 31 januari en 3 april hut 6 bezocht. Het leuke van deze hut vind ik dat naast het fotograferen van de vogels het ook gelegenheid geeft om wat te experimenteren. Andere belichting, dubbele belichting etc. Voor mij een mooi hut om dit soort zaken te oefenen. Gisteren had ik graag (geslaagde) actie/vliegende foto’s willen maken. Volop gelegenheid gehad, echter door het bewolkte weer moest de ISO fors omhoog dus relatief veel ruis. De ijsvogels (m/v) waren vollopen samen aanwezig. Dus veel geoefend, volop genoten van de interactie tussen het mannetje en vrouwtje. Helaas niet uitmondend in de “daad”. Deze keer een wat uitgebreider verslag met naar ik hoop voldoende inzicht dat ook bij weinig activiteit dit een heerlijke “oefenhut” is.

Han Bouwmeester
    Admin

Jemig dat is idd wel een flinke vis voor een ijsvogel. Toch heb ik wel eens gezien dat ze wat groter formaat gevangen én gegeten hebben. Dat waren toen snoekjes. Maar blijft bijzonder om mee te maken.
    Leuk trouwens dat witgatje ook terug is net als de kleine plevier!

Rob Foekens
    Verhalenverteller

Vandaag vertilde de ijsvogel zich aan een te vette vangst: drie maal heeft hij geprobeerd de vis weer op te pakken, uiteindelijk heeft hij de prooi moeten laten gaan…
    IJsvogel was van 7:35 tot 11:00 vier keer aanwezig en nog heel kort om 14:35.
    Verder gezien voor de hut van 7:15 tot 15:00:
    blauwe reiger/ meerkoet/ roodborstje/ witgatje/ aalscholver/ koolmees/ waterhoen/ merel/ wilde eend/ ekster/ pimpelmees/ vlaamse gaai/ kwikstaart/ vink/ grauwe gans.
    Verder weg heb ik nog kunnen zien:
    grutto’s/ kievit/ fuut/ scholekster/ kleine plevier/ stuk of 20 wintertalings/ buizerd.

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Beautiful pictures Justin ,the first one of the blue heron is magnificent with very special light.

50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 450)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.