HBN-6 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-6 resultaten

• Dit onderwerp bevat 449 reacties, 93 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 351 tot 400 (van in totaal 450)
  • Auteur
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Leuke serie foto’s Ronald .
    Jammer dat de visarend zich deze dag niet liet zien .

Anoniem

Donderdag 6 juli 2017 een bezoek gebracht aan Hut 6. Ik was er reeds om 5.00 uur. Bij aankomst stond een ree op het weiland. Op weg naar de hut hoorde ik een kakofonie aan vogelgeluiden. In de hut zag ik door het raam op de achtergrond vooral veel wulpen staan. Mooi om te zien. Het licht was mooi. Een heldere zonsopkomst. Tot de middag lieten twee ijsvogels zich regelmatig zien. En vingen vis. Nabij de hut kwamen verder foeragerende en springende karpers, strandloper, kivet, blauwe reiger, waterkip en waterhoen met jongen. Verder liep er nog snel een ree voorbij langs. En een rat zwom in het water. Verder weg zag ik nog wulp, scholekster, grauwe gans, kat, boerenzwaluw, kraaien en Vlaamse gaai. Geen roofvogel gezien, ook geen visarend. Na de middag geen ijsvogels, maar er bleef activiteit. Mede door de jongen en de waterkip, waterhoen en fuut die nest aan het bouwen zijn. Verder op in de middag werd het licht eigenlijk veel te hard. Om 15.00 uur vertrok ik weer, na 10 uur in de hut te hebben gezeten. Mooie dag.

RWJ17-07-066-2.jpg

RWJ17-07-06258.jpg

RWJ17-07-06417.jpg

RWJ17-07-06427.jpg

RWJ17-07-06452.jpg

RWJ17-07-06532.jpg

RWJ17-07-06599.jpg

Attachments:
    john breugelmans
    Verhalenverteller

klopt Maurice bijna allemaal full frame dus erg dicht bij de hut is wel kikken als ze zo dicht bij komen soms tot op minder dan een meter van daar de vele portretje,s

Anoniem

Lekkere close ups goed vermaakt

john breugelmans
    Verhalenverteller
    john breugelmans
    Verhalenverteller

Hier een bijdage van de foto,s die ik afgelopen zondag maakte in hbn 6 aardig wat soorten ongeveer 18 gezien denk ik. maar helaas geen ijsvogel of visarend waar ik een beetje op hoopte toch mezelf goed vermaakt met de vogels die er wel waren.
    Het weer begon slecht met regen en donker weer met veel wind maar in de loop van de dag klaarde het gelukkig wat op.

nijlgans-1b.jpg

blauwe-reiger-2b.jpg

waterhoen-met-jong-1b.jpg

waterhoen-met-jong-2b.jpg

witgatje-1b.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Dank heren!
    Nikon D500, Nikon 600 mm f4, iso 800. f4, sluitertijd rond 1/600 en tegenlicht

Anoniem

erg mooi Han, over paar weken mag ik, dus ben benieuwd.

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Han kicken die vliegende beelden van de visarend, met welke sluiter,diafragma en iso waarden zijn deze gemaakt? En met welke tele waarden? Dank alvast voor het beantwoorden.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Wouw Han een mooie beleving met prachtige serie foto’s van de visarend .

Han Bouwmeester
    Admin
    Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor jullie bijdragen mensen. Ik heb van deze hut 6 categorie om een of andere reden de nieuwe bijdragen gemist. Maar fijn ze toch te zien. Had gehoopt meer van de visarend te zien want jongens wat zijn daar foto’s van gemaakt. Zeer bijzonder om in het voorjaar hier nu al twee weken lang twee visarenden te hebben zitten. De laatste dagen minder dicht bij de hut maar dat zie ik nog wel weer veranderen de komende dagen.

Hier mijn eigen bijdrage op de avond na de eerste melding waarbij dank voor de dames die me er op wezen.

Anoniem

Bedankt JvDooremolen, goede tip om groothoek objectief mee te nemen. Zal volgende keer in juli aan denken. Groet, Ronald

Anoniem

Het is al even geleden dat ik in hut 6 geweest ben. 18 Mei was ik er namelijk geweest. Helaas door drukte niks op het forum kunnen plaatsen. In de ochtend was het helaas regenachtig en bewolkt, maar in de middag klaarde het weer gelukkig op en werd het zonnig en droog. Mijn waarnemingen van toen waren; Meerkoet, Waterhoen, Fuut, Eend, Turkse tortel, Witte kwikstaart, Blauwe reiger (Veel aanwezig geweest voor de hut en jagend naar vis.) Ekster, Holen duif, Oeverloper en brandganzen. Het was een mooie ervaring om in een water hut te zitten en zeker voor herhaling vatbaar.

_MG_0495.jpg

_MG_0433.jpg

_MG_0516.jpg

john breugelmans
    Verhalenverteller

Bedankt voor het advies !
    jammer genoeg heb ik maar 1 camera.

Anoniem

Ik hoop dat ook anderen deze kans krijgen. Mijn advies : neem een 2e camera mee met daarop een (groothoek) zoom (18-55mm, 24-70mm) en leg deze klaar om te pakken. Natuurlijk alleen als je een 2e camera hebt.
    Ik zat werkelijk aan het maximum vandaar dat de oortjes er niet helemaal op staan. Je moet dan overigens ook geen geluid maken (op staan en stoelen verplaatsen), dan is het jong zo weg.

john breugelmans
    Verhalenverteller

zo dat is erg dichtbij , mooie portret foto jammer dat de oortjes er net niet helemaal op staan.

Anoniem

Dank je wel John.
    Het was net tussen de regenbuien door.

Ik had ook nog een bijzondere ervaring met een ree en haar jong. Nadat beide op afstand snel voorbij de hut liepen, kwam het jong even later alleen terug. Dit keer liep het jong direct langs de hut bij het raam. Ik was aangenaam verrast en had er met mijn camera en instellingen niet op gerekend. Het was ongeveer 1 meter afstand. Ik heb snel gewisseld met instellingen en gelukkig heeft mijn Canon 100-400 mm II met extender (dus totaal 560mm) een minimale focus afstand van 99cm! Dus, hier is de foto. Het was natuurlijk een geweldige ervaring.

FS4A8674_LR1-3.jpg

En hier nog een foto van een fuut die net omhoog uit het water komt. Ze zijn een nest aan het maken rechts van de hut ongeveer 20 meter van de hut vandaan. Voortdurend zwemmen ze met materiaal. Het was vaak te ver weg en het weer (regen en bewolking) waren spelbedervers.

FS4A8348_LR1-2.jpg

john breugelmans
    Verhalenverteller

geweldige foto met die prachtige lucht er achter !

Anoniem

Mooie foto Maurice
    De visarend is niet in de buurt van de hut gekomen.
    Maar hoog over – op ongeveer 96 meter afstand – heb ik de visarend gefotografeerd. In vlucht op de hut afkomend. Vrij lastig als je niet vrij buiten staat maar in een hut achter het glas zit.

TMI-FS4A7829_LR6-1.jpg

john breugelmans
    Verhalenverteller

wat een schitterende foto !

Anoniem

Succes de komende dagen , hopelijk
    FB_IMG_1497004936499.jpg

Anoniem

5-6-2017

Ondanks het mooie weer was het een rustige dag rond vogelhut 6. Waterstand was laag en veel vogels bleven wat verder op zitten. Helaas liet de ijsvogel zich deze dag niet zien, maar was er wel een ree die nieuwsgierig rond liep. Ondanks dat het niet druk was, wel een heerlijke relaxte dag gehad.

Anoniem

Mooie dag maandag 22 mei 2017 in hut 6.
    Prachtige locatie.
    Hier een aantal foto’s

-20170522-062210.jpg

-20170522-073801.jpg

-20170522-075032.jpg

-20170522-085042.jpg

-20170522-092700.jpg

-20170522-095256.jpg

Anoniem

Zoals jullie al hebben gelezen zijn wij (Ronald en Adrie) weer samen naar een hut geweest.
    Heerlijk genoten weer en ook nog mooie plaatjes geschoten, wel jammer dat de takken niet gebruikt werden door de vogels, ja alleen de duif heeft op de grote Boomstronk gezeten.
    Verder was het een mooie dag.
    Reiger.jpg

IMG_8801.jpg

Duifoptak.jpg

IMG_9238.jpg

Duifvliegend.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Leuke serie , en jammer dat de ijsvogel afwezig was deze dag .
    Wel leuke soorten gezien bij deze bijzondere hut .

Anoniem

Arjan, dank je.

Dan komt er nog een soort bij gisteren, beide soorten staan op de foto.

Anoniem

het duifje op de foto is een holenduif

Anoniem

Zaterdag 20 mei met mijn zwager Adrie weer eens naar een mooie HBN vogelhut geweest.

Een totaal andere hut dan de eerder bezochte HBN vogelhutten en bijzonder mooi aangelegd. De gehele dag was het afwisselend bewolkt, zonnig met af en toe en korte regenbui, wat mooie luchten en licht gaf.
    Geen ijsvogel bij de hut gezien, wat je natuurlijk hoopt, maar dat heeft de mooie dag er zeker niet minder op gemaakt. ’s Ochtends de meeste vogelactiviteit en halverwege de middag werd het rustiger.

Door het glas komen vogels soms erg dichtbij, wat is een reiger dan intimiderend groot, en kan een oeverloper gewoon onder het raam van de hut gaan zitten op letterlijk 50cm afstand van de fotograaf.

Gezien:

eenden
    waterhoen
    meerkoet
    plevier (op afstand)
    kievit (op afstand)
    fuut (heen en weer zwemmend over de plas bouwend aan een nest)
    blauwe reiger (erg dichtbij)
    houtduif
    holenduif
    bergeend (op afstand)
    vlaamse gaai (overvliegend)
    canadese gans (op afstand)
    merel
    oeverloper (erg dichbij)
    aalscholver

RvE1.jpg

RvE2.jpg

RvE3.jpg

RvE4.jpg

RvE5.jpg

Anoniem

Mooie serie, Wiljo

Ben de Winter
    Verhalenverteller

Fraaie beelden Wiljo .

Anoniem

3-5-2017: Met mijn man hut 6 bezocht. Schitterende hut. 5 soorten voor de hut gehad: fuut, meerkoet, wilde eend, vink en oeverloper

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie Wiljo met de IJsvogel foto als uitblinker .
    Ook even de andere foto’s bekeken , zitten ook hele mooie tussen die zeker de moeite zijn om te bewaren .

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen Wiljo. En tevens voor jullie keuze om gewoon te gaan; beseffend hoe natuur in elkaar steekt. Zo zie je maar weer.
    Weinigen hebben enig idee welk een opluchting het voor mij is dat de ijsvogels zich eindelijk weer laten zien. Vanavond ging een van de HBn vrijwilligers Harm Effing, ook even naar de hut en had hem in een uurtje tijd meerdere keren. Dat gaat vast weer helemaal goed komen vanaf nu.

Anoniem

Het werk loont zich zeker Robert! En ik ben blij dat we de gok genomen hebben.

Hier nog wat resultaten

WJR_2711-a.jpg

WJR_2769-a.jpg

WJR_2847-a.jpg

WJR_2955-a.jpg

WJR_2979-a.jpg

voor wie meer van mijn resultaten wil zien klik hier

Niet allemaal hoogstandjes, maar voor mij het bewaren waard.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtig portret van deze fazant haan.
    Ook weer leuk dat de ijsvogel zich weer liet zien bij deze mooie hut .
    Hopelijk gaat het de komende tijd beter met het bezoek van de vogelsoorten bij deze hut .

Anoniem

Dat zijn zeer goede berichten, Wiljo. Al het gedane werk loont zich dus……..!

Anoniem

Vandaag in fotohut 6 geweest, samen met Nico.

We wisten dat er de laatste tijd niet heel erg veel resultaten behaald zijn in deze hut, en dat met name de ijsvogel de grote afwezige was.
    Om er te zitten met kans op mooi ochtendlicht zaten we al om 06.10 uur in de hut. Een prachtig uitzicht met mist over het water in het ochtendlicht. Maar inderdaad weinig activiteit. In de verte een fuut en wat ganzen. Een plevier op het zandbed wat verder weg. Maar een heerlijk plekje. We vermaakten ons met wat eenden meerkoeten een waterhoentje en een overloper die net buiten de vijverrand op de kleine eilandjes zat.
    Rond half 11 kwam die opeens dichterbij, zodat wij al iets hadden van ” hebben we toch een leuk fotootje van een oeverloper”

Daarna keek ik rond kwart voor 1 even door het gordijntje aan de rechterkant en zag wat doorschijnen. Ik denk wat zit daar nou? en deed het gordijntje wat verder open. Keek ik recht in de ogen van een fazant! Zo dichtbij dat de haastig gerichte camera niet eens wilde focussen. Camera van statief, rug tegen de wand en klik, ja hoor.
    WJR_2821-a.jpg

Een aantal foto’s van gemaakt, en nog grinnikend gingen we weer zitten toen hij weg was, en wat denk je? zit daar opeens de ijsvogel voor onze neus.
    Hij is vandaag 3 keer geweest, dus het was voor ons echt een heerlijk dagje.

Ik zal nog wat resultaten laten zien als ik ze uitgezocht heb, maar moest dit alvast even delen.

Groetjes Wiljo

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Dat is allemaal mogelijk voor de ijsvogels , ze hebben vaak een nest in de broek van een omgewaaide boom waar de wortels met de grond ertussen bij het water licht .
    Dit is een gemaakte vorm hiervan .

Anoniem

bedankt jaap, ik zag wel rechts van mij langs de kant steile schuin aflopende wand van meen ik steen en klei. Moet dit dan ook broedwand voorstellen ?

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Toch wel leuke foto’ s van je bezoek aan deze hut .
    Als je aan de rechter kant (raam ) kijkt zie je de ijsvogel wand voor je Ronald.

Anoniem

Afgelopen vrijdag 21 april 2017 hut 6 bezocht. Van 6.45 tot 11.45. Rond 7.30 uur brak heel even wat zon door, maar verder de gehele dag zwaar bewolkt en erg slecht licht. De ijsvogel liet zich niet zien. Waarom weet ik niet. Misschien omdat het water in de inham vies oogt. Mogelijk dat ijsvogel zich ophoudt in zijn broedgebied, dat blijkbaar niet bij hut 6 is. Wel zag ik een graaf gat in de boomstronk rechts van mij: is dat ijsvogel ? Er zit wel vis in de inham, want de waterhoen zag ik enkele vangen, mooi om te zien, blijkbaar kon die dat ‘gewoon’ zwemmend doen. Er zou ook een vetbol moeten hangen, maar die zag ik niet. Wel een soort camera ? bij het aquarium, waar ik slechts een paar visjes in waarnam. Dichtbij gezien eekhoorn, eenden (veel onderlinge strijd), nijlgans, grauwe gans, koolmees, merel, meerkoet en water kip. Misschien een idee om voor de hut een soort broedwand te maken voor ijsvogels en zwaluwen (zag enkele wat verderop). Veel muggen zaten er wel. Juli 2016 zat ik er ook, toen mooie taferelen met verschillende ijsvogels gezien, hoewel de rest van de waarnemingen toen ook wat tegenviel. De setting is erg mooi. Wat verder weg onder meer futen, aalscholver en buizerds gezien.

RWJ17-04-2143.jpg

RWJ17-04-2148.jpg

RWJ17-04-21171.jpg

RWJ17-04-21186.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Jammer van de weinige soorten en de ijsvogel .
    Wel enkele foto’s aan overgehouden met mooi licht en achtergrond . ( fuut )
    Hopelijk bij een volgend hut bezoek meer geluk met de vogels !

Anoniem

toch mooie resultaten

Albert Knol
    Verhalenverteller

Door drukte werkzaamheden geen tijd gehad om foto’s te plaatsen. Hierbij een ” inhaalslag”. Op 25 maart hut 6 bezocht. Ik was al eerder in deze hut geweest. Mooie foto’s gemaakt van de ijsvogel.Ik had een kennis
    mee genomen om laten ervaren hoe leuk het is om vanuit een hut te fotograferen. Helaas stond het water zo hoog dat we geen vogels gezien hebben. Dus jammergenoeg ook de ijsvogel niet. Maar het licht was fantastisch
    en het water leek wel een spiegel. Mooi om ook op deze wijze te genieten vd natuur. Ik hoop vooral voor Han en de vrijwilligers dat het water weer gaat zakken en de vogels waaronder de ijsvogel zich weer zal laten zien.
    Mijn kennis was ondanks het gemis aan ” vogelactiviteiten” erg enthousiast en zal zeker een van de hutten een keer boeken.
    785A0754.jpg

785A0725.jpg

785A0826.jpg

785A0817.jpg

785A0989.jpg

785A1003.jpg

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Prachtig die baltsende futen in bijzonder passende kleurstelling van omgeving

Anoniem

Een prachtige serie , geweldig.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Jammer van de hoge waterstand maar toch wel enkele leuke foto’s kunnen plaatsen van je bezoek aan deze aparte hut .

Anoniem

23 maart 2017 hebben we een bezoek gebracht aan hut 6.
    Een erg mooie setting en locatie; echter de waterstand was erg hoog. We hebben zeer weinig vogels voor de hut gehad.

_DSC5530.jpg

_DSC5572.jpg

_DSC5663.jpg

_DSC5779.jpg

_DSC5782.jpg

Anoniem

Mijn foto’s dateren alweer van 15 februari. Ik was er gewoon nog niet aan toegekomen om de foto’s netjes na te bewerken en om een account voor het forum aan te maken.

Het was een mooie, zonnige maar errug koude dag! Tot ver in de middag was de plas zo ver als ik kon kijken nog stijf bevroren.
    Zowat de hele tijd dat ik in de hut gezeten heb, was er een jonge buizerd in de buurt. Daardoor heb ik niet veel soorten kunnen fotograferen. Ik heb wel meer soorten gezien, maar die bleven vér uit de buurt. Wel begrijpelijk natuurlijk …..

Paul Mennema

_DSC2188.jpg

_DSC2200.jpg

_DSC2209.jpg

_DSC2231.jpg

50 berichten aan het bekijken - 351 tot 400 (van in totaal 450)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.