HBN-7 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN RESULTATEN PER HUT HBN-7 resultaten

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 1,315)
  • Auteur
    Bijdrager

Op zondag 17 januari kwam hut 7 onverwachts vrij dus gelijk mijn kans gegrepen en geboekt!

Het was een erg koude en bewolkte dag waardoor ik met hoge ISO moest werken om een beetje knappe sluitertijden te halen. Verder was het qua vogels erg rustig. Ik heb de meest gangbare soorten gezien maar doordat ze allen erg onrustig waren heb ik helaas ook niet echt knappe foto’s kunnen schieten. Waarschijnlijk waren ze onrustig door het vele bezoek van de Sperwer van de afgelopen weken maar deze heeft zich op deze dag niet laten zien of horen (helaas). In de ochtend was de setting nog bedekt met een beetje sneeuw maar middags was alles weer bij het oude. S’middags brak kort het zonnetje een klein beetje door maar toen waren er weer geen vogels op de setting. Desondanks was het weer een feestje om in een van de hutten te mogen vertoeven. Ik heb mezelf voorgenomen om dit weer wat vaker op te gaan pakken!

gezien: roodborst, koolmees, pimpelmees, kuifmees, vink, glans/matkop, boomkruiper, GBS, merel, gaai

HBN 7-9201HBN 7-9195HBN 7-9253HBN 7-9244HBN 7-9220

Bijdrager

Op 14 januari weer een dagje in de hut geweest. Een erg koude dag, ijs op de vijver. Aan begin en einde van de dag een flauw zonnetje,  rest van de dag bewolkt. Het was een rustige dag, 13 ‘standaard’ soorten die zich helaas niet heel vaak lieten zien. Kuif-, pimpel- en koolmees, glanskop, roodborst, boomkruiper, boomklever, merel, vink, gaai, grote bonte specht. Grote lijster en kramsvogel in de bomen, sperwer helaas niet gezien. Al met al een leuke dag met aardige foto’s.

Groet Henriëtte en Tom

Boomkruiper-1Glanskop-1Boomklever-1Koolmees-1Kuifmees-1Kuifmees-2Roodborst-1

Tom KruissinkTom Kruissink
    Bijdrager

Vandaag 16-1-2021 een dagje in hut 7 vertoefd. (van 9.00 tot 16.00 uur), Ik had gehoopt op een beetje rijp op de takken, want er was mist met lichte vorst voorspeld, maar helaas als zo vaak kwam deze voorspelling niet uit. Het was rond het vriespunt en het was de hele dag bewolkt. De sluitertijd zat de hele dag rond de 1000 iso bij F5.6 en een sluitertijd van 1/125 sec.

De mezen (Koolmees, Glanskop, Pimpelmees en Kuifmees), waren de hele dag aanwezig op wat rustige periodes na.

Om 9.45 uur knalde er een vrouwtje Sperwer 2x over de bak, zonder resultaat.

Gelukkig kwam dit juveniele vrouwtje rond 14.00 uur nog een bezoek brengen met een kortstondig bad van zo’n 5 minuten, om daarna te vertrekken

Verder hebben we de gewone soorten gezien. In totaal 11 soorten voor de lens gehad : Koolmees, Pimpelmees, Glanskop, Kuifmees, Goudhaan, Merel m+v, Gaai, Roodborst, Vink, GBS en Sperwer(juv vrouw 5 min in bad). en de Woelmuis liet zich ook nog af en toe zien.

Verder nog in de berk ver weg gezien en gehoord : Grote Lijster, Kramsvogel, Zwarte Specht, Torenvalk en Raaf.

Han en helpers weer bedankt voor deze mooie dag.

Hieronder een paar foto’s van vandaag.

met vriendelijke groet

Tom Kruissinkglanskop202101zoomgoudhaan202101zoomkuifmees202101zoomsperwer202101zoomsperwer202103zoomsperwer202102zoom

Bijdrager

Hier enkele foto’s van mijn bezoek op 20 Sept .

HBN Hut 7 Sept 20 134

HBN Hut 7 Sept 20 256

HBN Hut 7 Sept 20 188

Han BouwmeesterHan Bouwmeester
    Admin

Prachtige resultaten weer de laatste tijd te zien hier. Dank allen voor het delen!

Bijdrager

Zaterdag 28 November , grijs en koud ( 2 tot 6 graden ) op naar HBN7 en wat een dag , vol drukte van de mezen en vinken en tussendoor steeds 1 of 2 kansen voor de Grote lijster, Kramsvogel,Sperwer,Zwartkopje,Gaai,B-Specht,Roodborstje,Koperwiek en winterkoninkje.

Dus een mooie rijke dag van waarnemingen en uitdagingen met de mist en grijs weer.

Zonder glas is top fotograferen alleen in het begin wel wennen voor je ogen dat Camo net.

Voor dit jaar de laatste maar we gaan snel wat boekingen doen voor 2021 😉

Onderstaande wat screenshots voor inspiratie van deze geweldige hut.

68FB0C16-E25B-4626-ADB8-C952B41D4585

Bijdrager

Op 24 november weer naar de mooie hut 7 geweest. De weersverwachting klopte gelukkig niet helemaal, was de eerste uren minder nevelig dan voorspelt en de echte volle zon ontbrak gelukkig. Lichte bewolking met een flauwe zonnetje er doorheen geeft m.i. toch het mooiste resultaat. De hele dag was het lekker druk, behalve de 2 momenten dat de sperwer man en vrouw langskwamen. Een grote groep kramsvogels kwam regelmatig naar beneden om te drinken, dit was toch wel een echte onverwachte bonus. Verder kool-, pimpel en kuifmees, glanskop, vink, merel, boomkruiper, goudhaan, roodborst, grote lijster, grote bonte specht, gaai en koperwiek.
    Was weer een heerlijke dag met veel mooie foto’s. Henriëtte en Tom

Sperwer-1Kramsvogel-1Kuifmees-1

Grote lijster-1Boomkruiper-1Glanskop-1

Bijdrager

Wederom afgelopen zondag een prachtige dag gehad. Twee soorten die ik eerder niet kon fotograferen erbij zijnde kramsvogels en de grote lijster. Op basis van de waarnemingen nog voldoende uitdagingen in hut 7 om vast te leggen. Aantal foto´s kan ik helaas na het verkleinen niet naverscherpen zonder over de 500kb heen te gaan dus sperwer en grote lijster heb ik alleen lokaal scherp maar niet op dit forum.

rsz__dsc0394

rsz__dsc0055

rsz__dsc0164

rsz__dsc0018rsz__dsc0447

rsz_1_dsc9979

rsz__dsc0301

rsz__dsc0355

Bijdrager

woensdag 18 nov ,erg somber weer , vink , koolmezen en pimpelmezen ,soms een kuifmees .tegen 11 uur kwam de beloofde opklaring ,ook meteen  veel activiteit ,de sperwer kwam 10 minuten badderen ,tot rond 12 uur veel activiteit vooral kuifmezen waren vaak aanwezig .Toen werd het stil ,een tweede sperwer kwam buurten zat even op een tak ,net genoeg voor twee snelle foto’s en weg .de hele middag bleef die in een straal van 50 meter rond de hut ,we zagen zeker hem zeker 4 keer langs vliegen ,ging dan in de boom zitten de bak in de gaten houden .dat was meteen de reden dat we de hele middag amper een vogel bij de bak zagen ,en eigenlijk geen foto meer gemaakt hebben ,wel de grote lijsten tegen de middag even .sperwer-798

Bijdrager

Hallo,

Vrijdag 13 November naar deze hut gegaan in de hoop dat de sperwer zich liet zien.

Was om 08.00 uur aanwezig en het zonnetje begon even later te schijnen.

Na het blad uit de vijver te hebben gevist en enkele voer plekken te hebben gemaakt ben ik gaan zitten.

En gelijk kwamen de verschillende soorten mezen en de eekhoorn.

Dit ging door tot een uur of 11 en toen was het plotseling muisstil.

Om half 12 landde mevrouw sperwer uit het niets en nam uitgebreid een bad, daarna weer een stilte.

Om 12.15 kwam meneer sperwer ook langs en ging ook uitgebreid in bad.

Daarna mondjes maat enkele mezen en op afstand de kramvogels in de berkenboom.

Het was in ieder geval niet vrijdag de 13e voor mij eindelijk roofvogels voor de camera.

20201113_gertpofotografie_00220201113_gertpofotografie_00120201113_gertpofotografie_00420201113_gertpofotografie_00320201113_gertpofotografie_005

Bijdrager

Woensdag 11 november 2020 was ik in HBN7.

Ik was er rond 8.00 uur en het was mistig. In de loop van de ochtend trok de mist op, maar het bleef bewolkt. Rond 15.00 uur kwam het zonnetje er nog bleekjes bij. De hele dag prima lichtomstandigheden.

Op de setting voor de hut zag ik de volgende vogels:

1. Koolmees
    2. Pimpelmees
    3. Kuifmees
    4. Glanskop
    5. Gbs
    6. Boomklever
    7. Winterkoning
    8. Vink
    9. Roodborst
    10. Goudhaantje
    11. Sperwer (man)
    12. Boomkruiper
    13. Keep
    14. Merel

De sperwer kwam om 11.30 uur en na een tijdje te hebben geposeerd op een tak, nam hij uitgebreid een bad.

Van de kleine vogels kwamen met name de mezen en glanskop de hele dag door voor de lens. Ik zag ook kans om de roodborst en boomklever goed te fotograferen.

Regelmatig hoorde je de geluiden van de koperwiek en kramsvogel en in de verte zag ik ze soms vliegen, maar helaas lieten ze zich niet voor de hut zien.

Om iets na 16.00 uur ben ik weer vertrokken; de hele dag hoefde ik mij geen moment te vervelen. Natuurlijk zijn het de bekende soorten die je fotografeert, toch is het een uitdaging dat vlugge spul op een mooie manier vast te leggen. De sperwer was voor mij helemaal top, zeker nadat ik vorige week in HBN3 het vrouwtje kon schieten.

Ik plaats maar weer enkele foto’s en ik hoop dat het mij nu lukt om deze op het forum te laten zien zonder dat er veel scherpte verloren gaat.

Groet, Joop Smit

11112020_104123_DxO11112020_092144_DxO11112020_113854_DxO11112020_114905_DxO11112020_134223_DxO11112020_150251_DxO11112020_153552_DxO

Peter van VelzenPeter van Velzen
    Admin

Op 10 november, twee weken na mijn vorige bezoek, was ik weer in deze mooi gelegen hut.

De weersvoorspelling was niet best: mist in de loop van de dag overgaand in laaghangende bewolking. Dat kwam helaas ook meer dan uit, wat later in de ochtend ging het fotograferen bij de bak redelijk, in de middag trok het steeds verder dicht. Het zicht was minder dan 100 meter, zie de foto van een kramsvogel nabij de Juniperus struiken zo’n 40 meter voor de hut. Een kramsvogel is te onderscheiden, maar dat was het dan ook.

kramsvogel-in-mist-hut-7_10-11-2020_1

Het was gedurende de dag rustig, alles bij elkaar 15 soorten, allemaal de “usual suspects”. Anders dan de meeste voorgangers geen sperwer, kramsvogel, koperwiek of keep bij de bak. De vogels reageerden uitermate nerveus, bleven, afgezien van de rondscharrelende vinkjes, geen seconde langer dan nodig, een hapje vet of een slokje en weer als een pijl er vandoor. Ik houd het erop dat dit het gevolg is van predatie, getuige de vaak waargenomen sperwertjes bij deze hut.

Altijd weer heel leuk zijn de goudhaantjes, een ging uitgebreid in bad.

Hier een aantal plaatjes.

glanskop-hut-7_10-11-2020_1_HBN

guodhaan-male-hut-7_10-11-2020_1_HBN

kuifmees-hut-7_10-11-2020_1_HBN

Bijdrager

8 november een heerlijke dag in deze hut gehad. Het is een prachtige plek. Behalve het feit dat ik het prettiger had gevonden als de rand van de vijver wat dichter bij de hut was geplaatst voor wat meer werkruimte is het een super plek. Glanskop 2 sh klBoomklever sh klGrote Bonte Specht sh klKuifmees 5 sh klLijster sh klSperwer 5 sh klSperwer 6 sh klSperwer 8 sh kl Het weer was geweldig en het licht perfect. Toppers deze dag waren de Sperwers die 3 x een bad kwamen nemen. Verder uiteraard vooral de vogels die iedereen ziet deze tijd. Zeker voor herhaling vatbaar. Het is een prachtige plek.

Bijdrager

Afgelopen zondag een heerlijke dag gehad bij de hut. Het leek een regendag te worden maar uiteindelijk nog best veel zon. De vogels rond de hut zijn schichtig en met reden want de sperwers zijn gelukkig talrijk rond de hut. Dit was wonderbaarlijk genoeg ook de minst schuwe vogel die wel een half uur in bad heeft gezeten.

rsz__dsc8554

rsz__dsc8276-2

Verder een grote fan van de kuifmeesjes en de glanskoppen, die zie je in het westen veel minder

rsz__dsc8899-2

rsz__dsc8993

Ook de puntjes op de i bij veel voorkomende vogels als koolmees verliep vlekkeloos met die herfsttinten

rsz__dsc8942

Ik was zo enthousiast dat ik hem over 3 weken weer heb geboekt. Ik heb veel koperwieken en kramsvogels gezien maar die waren vrij schuw en te snel weg voor een goede foto. Hetzelfde geldt voor de goudhaantjes.

Heerlijk genoten!

Admin

Dinsdag 27 oktober een mooie dag gehad in deze fotohut. Het was een overall donkere dag, vooral naarmate de middag vorderde en een regenfront over Twente trok. Hogere ISO’s (1600 en 3200), maar daar kan de camera redelijk mee omgaan. Ook in ruis nabewerking zijn er de laatste tijd prima programma’s. Over het algemeen was het een rustige dag, met langere stille perioden. Naast de standaard soorten (kool en pimpelmezen, vink, winterkoning, roodborst, merel) was ik blij verrast met de enorme activiteit van de kramsvogels. D.w.z. niet direct voor de hut, maar boven de heide. Ze stroopten met meer dan 100 exemplaren de jeneverbessen af (zie een van de foto’s) om af en toe in de berk zo’n 150 meter voor de hut te rusten.

kramsvogel-met-jeneverbes-hut-7_27-10-2020_1

Af en toe was de top van de berk helemaal vol met deze mooie lijsters. Later op de dag kwamen ze voor de hut bij de waterbak, maar eerst met een of twee exemplaren. Die waren maar moeizaam te fotograferen, zelf met een donkere gezichtsbedekking en zwarte handschoenen schrokken ze nog van de minste beweging. Dus het plan veranderd: de al neergelegde stam met mooi verweerde opstaande punt dichter langs de achter rand gelegd. En nu maar wachten tot de kramsvogels in grotere aantallen zouden komen drinken. Ze vlogen wel een uur aarzelend in het rond, totdat enkele durfal het probeerde. Geen beweging gemaakt, de camera voor gefocusseerd op de verweerde punt. Al ras zaten er meer dan 20 rond de achter rand en moesten de vogels op hun beurt wachten.

Een van de vogels deed dat wachten op de verweerde punt. Heel voorzichtig, met de stilste modus van de 5DIVgefocusseerd (camera niet meer bewogen) en afgedrukt. Nou dat werkte, maar na enkele opnamen hoorden de kramsvogels kennelijk toch de sluiter en als een wervelwind gingen de 30 of zo vogels er vandoor.

kramsvogel-hut-7_27-10-2020_1_FB

Hut 7 heeft nu geen glas meer en dat vraagt echt om een andere tactiek. Waar ik vorig jaar rond deze tijd rustig een kramsvogel kon “uitzoeken” en erop richten en focusseren, was dat dit jaar gewoon niet mogelijk. Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor de koperwiek.

Gedurende de dag verschenen ook enkele keren (vrijwel steeds gezamenlijk) twee goudhaantjes. Ze arriveerden alsof ze in een flipperkast waren afgeschoten, en stuiterden rond de waterbak. Die goed vastleggen is ook weer een uitdaging van jewelste. Mooi was het badderende mannetje met opgezette rode kuif.

goudhaantje-male-hut-7_27-10-2020_3_HBNgoudhaantje-male-hut-7_27-10-2020_2_HBN

Tenslotte vermeldenswaard: in de ochtend landde een sperwer (ik houd dit op een juveniele man) midden in de bak. Totaal niet onder de indruk keek die me aan en bleef zo’n 10 minuten rondhangen. Dat was tot mijn verbazing de minst schuwe vogel van de dag, dat was ooit wel eens anders. De sperwers bij deze hut, evenals hut 3 lijken helemaal gewend te raken aan “tafeltje dekje” en komen dus regelmatig buurten en badderen, vooral als ze net een prooi hebben gevangen en verorberd.

sperwer-hut-7_27-10-2020_1_HBN

Bijgevoegd een aantal foto’s van deze dag.

kuifmees-hut-7_27-10-2020_1_HBNwinterkoning-hut-7_27-10-2020_1_HBNkoperwiek-hut-7_27-10-2020_1_HBN

Bijdrager

Vrijdag 23 oktober zat ik voor het eerst in hut 7. De dag begon een klein beetje mistig en bewolkt, maar later kwam het zonnetje er door. Ik heb een geweldig leuke dag gehad en heb (voor mij) weer nieuwe soorten gezien als de kuifmees en de kramsvogel. Het goudhaantje kwam ook heel even voorbij, maar die heb ik helaas niet goed kunnen fotograferen. Die blijft dus op het wensenlijstje staan 😉 In de ochtend kwam een wel erg nieuwsgierige eekhoorn regelmatig langs. Blijkbaar vond hij de hut erg interessant, want zijn koppie kwam een paar keer boven de rand van de hut uitpiepen en wilde hij bijna naar binnen komen. Verder was het een komen en gaan van diverse soorten. In de middag ging ik nog een keertje naar buiten om een tak te verplaatsen. Ik was nog niet goed en wel terug in de hut of er landde een sperwer in het water. Ik had niet eens tijd om de deur te sluiten! Ik ben voorzichtig achter m’n camera gekropen en hij bleef gelukkig lang genoeg zitten om een paar plaatjes te kunnen maken. Ik heb de volgende soorten gezien: roodborstje, kuifmees, koolmees, pimpelmees, eekhoorn, vink, GBS, glanskop, merel, boomkruiper, kramsvogel, winterkoninkje, boomklever, groenling, gaai, sperwer, goudhaantje, koperwiek en grote lijster.

EekhoornGlanskopKoolmeesKuifmeesSperwer

Bijdrager

Schitterende foto’s

Bijdrager

Wij Zijn gister 21 oktober naar hbn 7 geweest. We waren er om 8:15 De dag begon rustig met een aantal mezen. Later ook nog andere vogels. Toen een paar uur niks. Tot 1 uur. Toen kwam sperwer vrouw. Bleef even zitten en bleef toen wel 3 kwartier in de boom zitten bij de hut. Later kwam sperwer vrouw en ging badderen wel 25 minuten. Later kwam ook sperwer vrouw badderen. En sperwer jong ging op de tak tegenover de hut zitten. Verder vrij rustig.

IMG_8605IMG_7496IMG_7624IMG_7615IMG_7354IMG_7416IMG_8528IMG_8017

We keerden met mooie foto’s terug naar huis op 17:00. Bedankt!!!

Bijdrager

Na 8 september in de hut te hebben gezeten, had ik al een paar foto’s geplaatst. Nu eindelijk alles bewerkt met deze resultaten.

2020-09-08-HBN7-12020-09-08-HBN7-112020-09-08-HBN7-152020-09-08-HBN7-162020-09-08-HBN7-02020-09-08-HBN7-242020-09-08-HBN7-402020-09-08-HBN7-52

Bijdrager

Zeker Yvonne. Hut 3 en 5 zijn ook leuk, maar hut 7 blijft echt favoriet. 🙂

Bij dezen nog enkele andere foto’s van gisteren.191020 Kramsvogel191020 Sperwer191020 Sperwer II191020 Beflijster VI191020 Goudhaan

YvonneYvonne
    Admin

Zo te lezen heb je een topdag gehad Cees! Leuk idee dat stobbetje.

Ben benieuwd naar de andere foto’s.

Bijdrager

Vandaag voor de zoveelste keer een topdag gehad in HBN7. De grote lijsters en kramsvogels waren – prettig – dominant aanwezig, maar de krent in de pap was de beflijster. Ik had wel gezien dat hij de voorgaande dagen ook aanwezig was, maar ja, wanneer vervolgt het beestje weer zijn tocht naar warmere oorden, je zal net zien…
    Ik kreeg echt hoop toen ik de beflijster al hoorde roepen terwijl ik naar de hut liep en gelukkig verscheen hij daarna ook snel voor de lens en bleef de dag door regelmatig langskomen voor een paar slokken water.
    Dat was natuurlijk prachtig, maar leverde wel voortdurend dezelfde foto’s op. Zeker omdat hij een vast patroon had, hij nam telkens dezelfde route naar de vijver (en zat dus telkens op hetzelfde plekje te drinken, tussen lange grassprieten en rommelig boomschors). Na ongeveer twee uur ben ik er even uit gegaan en heb een kleine stronk geplaatst op ‘zijn route’, in de hoop dat hij die zou gebruiken als uitkijkpunt. Vervolgens hier mijn lens op gericht, instellingen gecontroleerd en wachten maar… En jawel, binnen het half uur stond hij keurig te poseren. 🙂
    Andere foto’s volgen nog, in totaal kwamen er 19 soorten voor de hut: roodborst, merel, koolmees, pimpelmees, glanskop, kuifmees, beflijster, kramsvogel, grote lijster, zanglijster, geelgors, gaai, vink, keep, goudhaan, groenling, gbs, sperwer (2 stuks), winterkoning en eenmaal een eekhoorn.

191020 Beflijster

Bijdrager

Hierbij nog wat foto’s van mijn bezoek op 16-10-2020

Met vriendelijke groet

Tom Kruissink

beflijster202004zoomgaai202003zoomgrotelijster202004zoomgoudhaan202001zoomsperwer2020046zoomstaartmees202002zoom

Tom Kruissink

Admin

Tjonge Arjan, Helemaal eens met Tom, wat een prachtige lijst. KBS, beflijster, sperwer en klap op de vuurpijl bosgors. Dat gaat niet snel met overtroffen worden.

Mooie plaatjes.

Peter

Bijdrager

Schitterende foto’s Arjan, wat een dag had je. Heel bijzonder de Bosgors, helaas was ie de volgende dag weg.  Gelukkig was de Beflijster er nog wel.  Groet Tom

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 1,315)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.