HBN-7 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-7 resultaten

• Dit onderwerp bevat 1,341 reacties, 149 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 1,342)
  • Auteur
    Peter van Velzen
    Admin

Tjonge Arjan, Helemaal eens met Tom, wat een prachtige lijst. KBS, beflijster, sperwer en klap op de vuurpijl bosgors. Dat gaat niet snel met overtroffen worden.

Mooie plaatjes.

Peter

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Schitterende foto’s Arjan, wat een dag had je. Heel bijzonder de Bosgors, helaas was ie de volgende dag weg.  Gelukkig was de Beflijster er nog wel.  Groet Tom

arjan seppenwoolde
    Verhalenverteller

donderdag 15 -10-2020

erg mooie dag gehad in hbn 7

een speciale verrassing was dat er een Bosgors voor de hut lande ,na navraag via facebook bleek het erg bijzonder te zijn omdat ze heel weinig worden gezien in Nederland ,volgens  de kenners zelfs nog nooit in Overijssel waargenomen.

verdere soorten waren koolmees,glanskop,gbs,kuifmees,roodborst,pimpelmees,lijster,merel,geelgors,goudhaantje,kruisbek,vink,boomkruiper,gaai,winterkoning,staartmees,tjiftjaf,koperwiek,beflijster,sperwer,kramsvogel,torenvalk en de kleine bonte specht.190A7561190A7569190A7632190A7667190A7901190A7739190A7982

Peter van Velzen
    Admin

Super plaatje van de beflijster Tom.

Peter

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Vandaag 16-10-2020 van 8.30 – 18.00 uur genoten vanuit hut 7. Het weer was smorgens bewolkt, waardoor de iso behoorlijk omhoog moest tot 1250 iso en smiddags kwam de zon er af en toe bij zodat de iso naar 400 kon.

De gewenste soort waarvoor we kwamen was de Beflijster en tot onze verrassing was er een jong mannetje al binnen een half uur aanwezig en liet zich over de hele dag een keer of 10 zien om water te drinken. Hij was ook niet echt schuw. Dus onze dag kon al niet meer stuk. De vogels waren wel erg schichtig en dat bleek terech wat om 13.15 uur kwam er een vrouwtje Sperwer en wilde een bad nemen, maar ze was erg schichtig en vloog na een paar slokjes weg, om binnen 10 minuten nog  weer een poging te wagen, ook nu vloog ze weer snel weg om daarna binnen 10 minuten nog een keer terug te komen en gelukkig 5 minuten te badderen om ons zodoende gelegenheid te geven om foto’s te maken. Na een kwartier kwam er een mannetje Sperwer ook deze ging heel voorzichtig te werk, ik heb geen foto kunnen maken en mijn fotomaatje heeft een keer afgedrukt en het mannetje vloog al weer weg om in de den naaste de hut een half uur zitten te gluren om alsnog weg te vliegen. ( ik heb het vermoeden dat dit geen plaatselijke Sperwers zijn maar trekkers, omdat ze klaarblijkelijk de omgeving niet vertrouwden) Gelukkig voor ons kwam er voor ons nog een kans toen om 16.30 uur een juveniel vrouwtje kwam badderen, die zich niet liet storen en zo’n 5 minuten een bad heeft genomen. Over de hele dag was het dus erg rustig en logisch door de aanwezigheid van al deze Sperwers. Toch liet een groep Staartmeesjes zich ook nog prachtig fotograferen. Uiteindelijk kwam de teller toch nog op 18 soorten uit.

Al met al een zeer geslaagde dag vooral door de aanwezigheid vd Beflijster.

Han en helpers weer bedankt om dit weer mogelijk te maken.

Hieronder de soorten die we op de setting hebben gehad  (en alvast een foto vd Beflijster ):

1. Beflijster
    2. GBS
    3. Goudhaan
    4. Koolmees
    5. Pimpelmees
    6. Kuifmees
    7. Glanskop
    8. Roodborst
    9. Boomkruiper
    10. Vink
    11. Geelgors
    12. Gaai
    13. Grote Lijster
    14. Merel
    15. Staartmees
    16. Keep
    17. Sperwer vrouwtje (5 min badderend), Sperwer mannetje( kort in bad, geen foto) en juveniel vrouwtje 10 minuten in bad
    18. zanglijster
    19. eekhoorn
    20. Beflijster202001zoom

Yvonne
    Admin

Hoi Jaap, jouw vorige bericht is verwijderd. Na het plaatsen van een bericht heb je slechts 5min om eea te wijzigen. Daarna kan alleen admin dat doen dus bij deze 😁.

We zien jouw nieuwe bijdrage graag tegemoet. Als het goed is kan je nu weer ‘normaal’ afbeeldingen uploaden.

Yvonne

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Yvonne .

Het ging niet hellemaal goed met het toevoegen van de foto’s .

Kon het bericht ook niet meer aanpassen/ verwijderen dus graag actie van jouw zijde .

Alvast bedankt hiervoor .

Gabi Roetz
    Verhalenverteller

On October the 1st I went to hut 7. Great hut, no problems with the window, because it was removed. Nice setting. The following birds showed up:

Koolmees, pimpelmees, kuifmees, fitis, roodborst, zanglijster, grote lijster, sperwer, GBS, merel, gaai, matkop,boomkruiper. The gaai kept on disturbing the sperwer, while it was taking a bath and later on while trying to dry the feathers. Quite funny to observe this.. Unfortunately after lunch it started to rain and all birds disappeared..

Klaas Pie
    Verhalenverteller

27-09-2020 Samen met Mirjam een dag doorgebracht in de HBN-7. Het was de hele dag droog, maar toch vaak nogal donker. De meeste soorten bleven heel kort op de set. Gelukkig waren er ook wat vaste klanten. Een daarvan was de Boomkruiper, die zich vaak en goed liet zien. Daar waren we heel blij mee om te fotograferen. We hebben erg genoten van de prachtige hut, en de schitterende locatie.

Screenshot_20200927-222902~2_KPI5668

_KPI5667

_KPI5629

_KPI5601

_KPI5547

_KPI5512

_KPI5496

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

20 September was een prachtige dag met veel zon en mochten we weer naar deze hut .

Zoals altijd een dagje genieten van de rust in het bos/heide gebied en ondertussen wat foto’s proberen te maken

van wat er zoal voor de hut komt zitten !!

Het is altijd een verrassing wat er allemaal gezien is en wat je er zelf allemaal te zien krijgt .

Een rustige dag fotograferen met voldoende vogels die zich de hele dag wel bij het water lieten zien , maar lastig te vangen waren in de lens.  Mogelijk een poosje een roofvogel in de omgeving zonder dat we dat gemerkt hebben .

Wel lieten de Gaaien zich regelmatig horen en zien .

De volgende soorten gezien voor de hut .

Kuifmees .  2 ex.

Koolmees .

Pimpelmees .

Merel .

Vink .

Boomkruiper .

G.B.S.

Appelvink . v .

Roodborst . 2 ex.

Heggenmus .

Glanskop .

Gekraagde Roodstaart ipv de gemelde Zwarte Roodstaart .

Gaai .

Geelgors.

En verschillende keren de Eekhoorn .

Foto’s mag ik nog gaan uitzoeken en zal deze nog hier laten zien tzt .

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

Donderdag 17 september naar de vogel hut nummer 7 gegaan, samen met een beginnende fotograaf die wilde kijken of het bezoeken van een vogel hut en daarna foto’s maken van vogels iets voor hem was, we waren van 07.00 uur tot 14.45 uur in de hut en hebben daarbij diverse vogels gespot, waarbij enkele mooie vogels, hieronder de vogels die we gespot hebben.

17 september 2020  Vogelen Lemele hut 7 _DSC555517 september 2020  Vogelen Lemele hut 7 _DSC556717 september 2020  Vogelen Lemele hut 7 _DSC565717 september 2020  Vogelen Lemele hut 7 _DSC606817 september 2020  Vogelen Lemele hut 7 _DSC604217 september 2020  Vogelen Lemele hut 7 _DSC6082

Mike
    Verhalenverteller

Hallo allemaal, mijn eerste post.

Dinsdag 8 september 2020 voor het eerst in een HBN hut geweest.

Erg genoten. Ik ben express wat later gegaan omdat het nu helaas in de ochtend wat donker is. Ik was er om 8 uur en ben om 1500 weggegaan.

Ik heb nog niet alle foto’s bekeken maar hier vast een paar

_MED6855_20200909184222458exif F/5.6 320.0mm 1/1000s ISO-2800

_MED6540_20200909184552817

Exif F/5.6 260.0mm 1/323s ISO-1250

_MED6749_20200909184724031

Exif F/5.6 320.0mm 1/323s ISO-800

Rest volgt snel. Maar heb deze dag de volgende vogels/dieren gezien.

Koolmees, pimpelmees, kuifmees, zwartkop, vink, tjiftjaf, GBS, gaai(geen foto), boompieper, sperwer, muis(geen foto) en eekhoorn

Groet Mike

Yvonne
    Admin

Mooie serie John.
    En voor de volgende keer … de rijstzakken liggen in een afgesloten emmer in de hut (dit om te voorkomen dat eventueel kleine knaag-grage diertjes ermee aan de haal gaan!)
    Je kunt altijd even een appje sturen naar de hutbeheerder of naar Han Bouwmeester als iets onduidelijk is.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door .
    John Stijnman
    Verhalenverteller

Vorige week woensdag 19 augustus 2020 zat ik in hut 7.
    De weerberichten gaven aan dat het in de ochtend zonnig zou zijn en vanaf de middag wat meer bewolking. Ik vertrok dan ook rond de klok van 5:15 vanuit Almere en was rond 6:45 zonder oponthoud op de plaats van bestemming. Wat mij meteen opviel is dat het een prachtig gelegen hut is aan het bosrand met uitkijk over de heide. Zelf had ik nog even wat aan de setting toegevoegd zoals een overhangende tak boven het water maar voor de rest zag het er al top uit.
    Hier en daar een klein beetje voer en daarna mezelf geïnstalleerd in de hut. Gelukkig had ik mijn eigen rijstzak mee want die zijn (waarschijnlijk) vanwege de corona-virus even niet aanwezig in de hut.

De ochtend startte met veel activiteit van diverse soorten vogels waarvan het hoogtepunt wel was een kort bezoek van de groene specht (juv). Het bleef niet alleen bij vogels want plots doken er twee eekhoorns op, eentje dronk wat bij de vijver voor een perfecte shot voor een mooie weerspiegeling.

Rond de klok van 11:15 was het helaas even gedaan met de activiteiten tot ongeveer 14:00. Toen doken de koolmezen en eekhoorns weer even op. Ook het weer zat de gehele dag al mee, geen wind en regelmatig een mooi zonnetje. Het mooie van deze hut is toch wel dat de hut geen last heeft van heel veel schaduw van de bomen rondom, de gehele dag door is er genoeg natuurlijk licht op en/of om de vijver.

Het einde van de dag naderde tot ik plots een duik in de bosjes hoorde aan de rechterkant. Met moeilijk zicht kon ik vaststellen dat het waarschijnlijk de sperwer was. Vanaf nu zo min mogelijk bewegen en geen geluiden anders is ie zo gevlogen. Na een half uur werd het wachten meer dan beloond, de sperwer kwam bij het water en nam na lang rondkijken een heerlijk bad.

Mijn dag kon niet meer stuk en rond de klok van 17:15 ging ik zeer tevreden weer richting Almere.

Vogels gezien: koolmees, pimpelmees, grote bonte specht, groene specht, kuifmees, glanskop (herkend aan geluid), roodborst, boomklever, sperwer, gaai en nog een onbekende die ik even niet kan plaatsen.

Hieronder enkele foto’s, op instagram: Johnalmere plaats ik regelmatig nieuwe foto’s.

IMG_0525

IMG_0575

IMG_0599

IMG_0612

IMG_0534

IMG_0711

IMG_0632

IMG_0510

Klaas Hadderingh
    Verhalenverteller

Een dagje naar HBN-hut 7

De foto’s zoals beloofd!

Ree 001 kleinPimpelmees 002 kleinMatkop 002 kleinKuifmees 005 kleinKoolmees 001 kleinunnamed (1)unnamedGrote bonte specht klein

Klaas Hadderingh
    Verhalenverteller

Een dagje HBN-hut 7

Donderdag 20 augustus had ik voor mijn vrouw als verjaardagscadeau een dag deze vogelkijkhut vastgelegd. Gelukkig mocht ik zelf ook mee!

Om 7.00 uur hadden we de locatie gevonden en als eerste begonnen we maar aan ons ontbijt. Op dat tijdstip was, mede door het weer, het licht namelijk nog niet ideaal voor het maken van foto’s. Ook waren de aanwezige vogels nog niet opzienbarend, al was de kuifmees wel een plaatje om te zien. Verder waren het vooral kool- en pimpelmezen die ons blikveld vulden.

Zo langzamerhand werd het wat lichter om de hut, waarbij intussen ook de matkop zich voegde bij de geregelde “golf” van die mezen. (zo’n keer of 5 over de dag genomen)

Ondanks de naam vogelkijkhut werden we deze dag pas echt enthousiast toen de eekhoorn zich aandiende. In al haar/zijn speelsheid was dat een lust voor het oog! Er werden heel wat foto’s van gemaakt. Vervolgens was het een behoorlijke tijd oorverdovend stil……. De opmaat voor een bezoek van iets bijzonders?

Inderdaad! De sperwer diende zich aan, maar voor we ook maar konden denken aan het maken van een foto was deze rover ook al weer vertrokken…..

Gelukkig kwam dezelfde bezoeker aan het begin van de middag nog een keer. Maar ook toen was het: de grond aantikken en weg weer! Geen slokje, geen verkoelend bad. Zelfs was er voor ons niet eens de gelegenheid om de vogel in alle rust te kunnen bekijken.

Later kwamen o.a. nog het vrouwtje van de gekraagde roodstaart, een grote bonte specht, het roodborstje, een Vlaamse gaai en een boomklever ons met een bezoek vereren. Een torenvalk vloog ook nog als een speer langs onze locatie en dat was het wel zo’n beetje.

Ietwat teleurgesteld waren we al wat aan het afronden, toen er plotseling een ree van links aan kwam wandelen. Alert tot en met ging het dier toch rustig staan drinken, wat heel wat mooie foto’s opleverde.

Rond 16 uur was het zo langzamerhand tijd om op te stappen. Na het eten stond de sportschool namelijk op het programma. Een verademing na zo’n 9 uur stilzitten!

IMG_1235

Meer foto’s volgen!

Reinhard
    Verhalenverteller

Fotohut (1 von 8)

Fotohut (9 von 1)

Fotohut (2 von 8)

Fotohut (3 von 8)

Fotohut (5 von 8)

Fotohut (7 von 8)

Fotohut (8 von 8)

Yvonne
    Admin

Ik snap er niks van; ik kan blijkbaar enkel een bericht plaatsen zonder foto’s… Net ook 2x geprobeerd een verhaal met foto’s te plaatsen, afronden door op verzenden te klikken, kom ik op de laatste pagina terecht, klik ik op pagina 1, en is mijn post niet geplaatst…

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Toen we zondagochtend om een uur of 7 begonnen, was het geheel bewolkt en trok er zelfs een licht buitje over. Veel stelde het allemaal niet voor en al snel werd de bewolking dunner en hadden we mooi diffuus licht. Net op het moment dat de lichtomstandigheden op z’n best waren, streek er een volwassen sperwer-man neer achter de vijver. We verroerden ons niet, maar toch leek de sperwer het niet te vertrouwen en vloog na een paar tellen weer weg, ons zonder foto’s achterlatend. Balen natuurlijk, want zoals gezegd waren de lichtomstandigheden perfect… Gelukkig landde er een paar minuten later een volwassen sperwer-vrouw bij de vijver en dit exemplaar ging wel uitgebreid badderen.
    Na het vertrek van deze sperwer, het was inmiddels een uur of 11:00, was het gelijk gedaan met de activiteit bij de hut, niet zo heel vreemd want de temperatuur was ondertussen weer als een dolle aan het stijgen en zou uiteindelijk weer tropische waarden bereiken. Desondanks zijn we blijven zitten in de hoop op nog meer ‘gewilde’ soorten, maar die hoop bleek achteraf ijdel. Misschien hadden we wat langer moeten blijven zitten, maar 2 dagen achterelkaar in een hut bij dit soort temperaturen, is behoorlijk slopend en omdat de lichtinval zoals bekend schuin van voren komt laat in de middag bij hbn7, besloten we om 17:30 uur dat het mooi genoeg was geweest.
    Met mooie platen van met name de sperwer en de staartmees en de geweldige dag ervoor met zowel man als vrouw havik, konden we het weekend met een goed gevoel afsluiten!

DSC_2530-denoise-clear

DSC_2779-denoise-clear

DSC_2763-denoise-clear

DSC_2694-denoise-clearDSC_2577-denoise-clearDSC_2710-denoise-clear

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Ik snap er niks van; ik kan blijkbaar enkel een bericht plaatsen zonder foto’s… Net ook 2x geprobeerd een verhaal met foto’s te plaatsen, afronden door op verzenden te klikken, kom ik op de laatste pagina terecht, klik ik op pagina 1, en is mijn post niet geplaatst…

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Zondag 9 augustus zat ik met Peter Wimmers in HBN7.

Voor nu enkel de lijst:

Goudvink mv

Vink

Koolmees
    Kuifmees
    Roodborstje
    Geelgors
    Eekhoorn
    Glanskop
    Pimpelmees
    Sperwer m 5 sec achter vijver, geen foto
    Sperwer v bad 10:35-10:55
    Grote bonte specht
    Staartmeesjes
    Fitis
    Gekraagde roodstaart v
    Boomkruiper
    Bonte vliegenvanger v
    Grauwe vliegenvanger
    Boomklever

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Op 16-7 deze hut bezocht, zie mijn verslag van die dag en vandaag eindelijk wat foto’s vd Sperwer kunnen uitzoeken en bewerken. hut 7 is toch wel de Sperwerhut bij uitstek dit jaar. Wat is het toch altijd genieten als zo’n rover vlak voor de hut komt badderen. De ogen en de blik spreken me heel erg aan. Vandaar dat ik ook vaak close-ups maak. Ben trouwens benieuwd naar de waarnemingen van komende week met deze hitte, dan zou je toch verwachten dat er erg veel vogels komen badderen.

Hieronder een kleine selectie die ik tot nu toe bewerkt heb.sperwer202009zoomsperwer2020021zoomsperwer2020027zoom2sperwer2020023zoomsperwer2020031zoomsperwer2020029zoom

Tom Verhulst
    Verhalenverteller

Bedankt voor je reactie Han. Ga eens kijken naar dat verscherpen, doe dit altijd in Lightroom en tot nu toe is dit me niet echt opgevallen. Eens wat testjes uitvoeren.

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Tom. Genieten van zo’n dag; zoveel is wel duidelijk.
    Je zo de foto’s iets minder kunnen verscherpen want ze ogen wat te hard volgens mij. Maar neemt niet weg dat dit een hele mooie serie is.
    Zeer bedankt voor het delen hier!

Roland
    Verhalenverteller

Ik heb het eens bekeken. Mooi werk Tom! Kan ik jaloers op zijn!!

Tom Verhulst
    Verhalenverteller

Kuifmezen zijn ook mijn favorieten, kun je nooit genoeg van krijgen. Kijk maar eens op mijn website bij de categorie zangvogels: http://www.vogelplaat.nl

Yvonne
    Admin

Die kuifjes zijn toch wel mijn favoriet Tom. Zulke leuke vogeltjes en prachtig vastgelegd!

Tom Verhulst
    Verhalenverteller

Op 22 juli weer een mooie dag gehad in hut 7. Hele dag droog en meestal mooi gedekt licht. Af en toe volzon maar dat was meestal op de hele rustige momenten. Vond de vogels nu schichtiger met het gordijn als de keren er nog glas aanwezig was. Dus extra voorzichtig nu met zowel geluid als bewegingen.We hebben 20 soorten gezien en heel goed kunnen fotograferen, geweldig resultaat. Kool-, pimpel- en kuifmees, vink, merel, gaai, heggenmus, glanskop, sperwer, GBS, houtduif, geelgors, roodborst, goudvink, appelvink, fitis, zwartkop, groen specht, boompieper en gekraagde roodstaart.Iedere keer toch weer een feest om op deze mooie plek te zijn en zo veel mooie soorten te mogen zien ! Henriette en Tom GoudvinkHBN-2.jpg GroeneSpechtHBN-1.jpg KuifmeesHBN-2.jpg GeelgorsHBN-1.jpg KuifmeesHBN-1.jpg SperwerHBN-1.jpg GoudvinkHBN-1.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Tja Martin, die luxe hebben we niet.

🙂

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Als ik dan mag kiezen dan graag de Koekkoek.

Peter van Velzen
    Admin

Leuk die torenvalk Martin. Lijkt me zo een juveniel.
    Zit op dezelfde boom (berk) als ik een 2 maanden geleden een Koekkoek fotografeerde.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Mijn bijdrage voor afgelopen vrijdag 17 juli.
    Martin 3Q4A0604.jpg 3Q4A0807.jpg 3Q4A0701.jpg 3Q4A0741.jpg 3Q4A0758.jpg 3Q4A0778.jpg 3Q4A0812.jpg 3Q4A0819.jpg

Ivo van Meurs
    Verhalenverteller

Ik ben het met Tom en Peter eens, meer verslagen zou wel echt heel fijn zijn.

Zelf maak ik mij er ook soms schuldig aan.
    Zo was ik vorige week in deze hut, maar omdat de dag wat tegenviel ga ik dan niet meteen zitten om m’n foto ‘s na te bewerken.

En dan komt het er daarna simpelweg niet van, terwijl de intentie er wel is.

Ik vind de suggestie van Tom (weer hele puike foto’s trouwens!) om een fotootje te maken van je soorten aan het eind van de dag een hele goede.

Simpel en een hele kleine moeite.
    Zeker voor een bezoek aan een hut in dat juist wat we willen weten, welke soorten kunnen en mogen we verwachten.

Ik zie veel mensen altijd Han en de hutbeheerders bedanken, lijkt mij dan een hele kleine moeite om dit even terug te doen.

Ik ben niet zo’n frequent bezoeker als sommige anderen op dit forum, maar ga dit zelf in het vervolg zeker doen!

Marie -José Verbeeten
    Verhalenverteller

Op vrijdag 16 juli hadden we best wat bewolking qua temperatuur was het prima. Maar de vogels dachten er toch anders over. Het werd een rustige dag met 14 soorten: vink, koolmees, grote bonte specht, geelgors, gaai, glanskop, merel, roodborst, kuifmees, pimpelmees, koppel torenvalken (in hoge boom), fitis, zwartkop, boompieper en goudvink. Het koppeltje torenvalken heeft lange tijd in de grote boom ver van de hut gezeten. Steeds als ze opvlogen hadden we stille hoop dat ze naar ons zouden komen, maar helaas. Wel vingen ze diverse muizen die in 1x naar binnen werden gewerkt. Gedurende de dag vele periodes zonder vogels maar op een gegeven moment kwamen er wel zo’n 15 mezen badderen. 
    Door het wat donkere weer heb ik zelf bijna geen foto’s gemaakt, mijn vader zal er later nog foto’s bijzetten.

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Andre en anderen,

Inderdaad is regelmatig verzoeken geen afdoende oplossing. Toch is het maar een heel kleine moeite om even een foto van de pagina uit het logboek te plaatsen.
    Omdat ook dit niet in voldoende mate gebeurt maakt Yvonne sinds kort een overzicht per hut van de vogels die gezien zijn in de afgelopen maand. Zie het forum. Die lijst wordt door Martin verzameld op basis van de logboek gegevens die door de beheerders naar Martin worden gestuurd. Zie elders op dit forum. Waar dit een zeker overzicht per hut en per kalender maand geeft is het toch ook enigszins gedateerd, en een actueel overzicht heb je hier nog niet mee.
    Er zijn nog wel wat ideeën, waaronder een competitie, maar ook dit laatste is al wel geprobeerd in het verleden, en wat ik ervan gezien heb werkte dit ook niet als de magic bullet.
    Wordt vervolgd.

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Een ander idee om toch meer verslagen en fotoinzendingen te bewerkstelligen is mogelijk door een wedstrijd element er in te brengen door een foto van de maand te benoemen. Het lijkt me dat Han de jury hiervan dan zou moeten vormen

Andre de Gier
    Verhalenverteller

Peter en Tom verzoek om regelmatiger te plaatsen gaat niet werken denk Ik helaas Is al regelmatig geopperd door die en gene maar werkt niet Kost blijkbaar te veel moeite toch voor een heleboel fotografen Als alternatief zou m.i. de hutbeheerder hier een rol in kunnen spelen door b.v. per maand een overzicht van de soorten op dit forum te presenteren die voor de hut gezien zijn. Bij hut 9 gebeurt dat al regelmatig Is ten slotte ook reclame voor de hut

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Tom,

Mooi fotowerk zoals steeds.

Ik ben het eens met je pleidooi voor meer posteriori dit forum.
    We breken ons hier het hoofd over, en tja ideeën?

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Hierbij nog wat foto’s van mijn bezoek gisteren 16-7

Vindt het wel jammer dat er niet meer geplaatst wordt op dit forum, ook al zijn het alleen maar de waarnemingen, het is een kleine moeite om een fotootje ah eind vd dag vh schriftje met waarnemingen te maken en hier te plaatsen.
    Ben altijd benieuwd wat er zoal bij de hutten gezien wordt.

groet Tom

kuifmees2020007zoom.jpg

grotebontespecht202001zoom.jpg

gaai202001zoom.jpg

sperwer202004zoom.jpg

sperwer202006zoom.jpg

eekhoorn202008zoom.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie beleving zo dagje vogels kijken en fotograferen .
    Leuke beschrijving van de dag en mooi dat het weer toch meewerkte voor de fotograaf .
    Prachtige foto van de sperwer en benieuwd naar de andere foto’s van deze dag.

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Vandaag 16-7 stond voor mij hut 7 op het programma. Het weer zou volgens de voorspelling niet veel goeds in petto hebben, grijs en regenachtig, maar gelukkig als zo vaak zaten ze er toch wat naast. Wel bewolkt en om 9.00 uur een paar sputters maar de rest van de dag prima licht. Om half 7 had ik de setting klaar en was geinstalleerd. het was toen nog erg donker. Om 7.00 uur schrokken de aanwezige mezen, ik dacht in 1e instantie van de Eekhoorn die kwam aangelopen, maar toen ik beter keek, zat er een juveniel vrouwtje Sperwer in de grote den rechts vd hut, heb heel rustig wat foto’s gemaakt, maar het was eigenlijk te donker, met 1600 iso toch nog geprobeerd er wat van te maken. De Sperwer heeft er zo’n beetje 20 minuten gezeten, toen ie weg vloog. Daarna kwamen de mezen en andere vogels langzaam terug en was het tot 11.30 uur redelijk druk, vooral de Kuifmezen waren erg actief. (Vanaf 11.00 uur kon ik fotograferen met iso 400 en heb dit bijna de hele dag kunnen doen.) Na 11.30 uur werd het helemaal stil, heb toen het logboek eens doorgenomen en zag dat gisteren en 3 dagen geleden er meerdere bezoeken van Sperwers waren geweest. Vaak kwam de 1e rond 13.00 uur, heb een uur gewacht, maar toen tegen 12.45 uur toch weer een Kuifmees ten tonele verscheen, ben ik toch maar snel even naar buiten gegaan omdat het vet toch grotendeels was opgegeten, tijdens het smeren, was de Kuifmees al op de setting. Toen ik klaar was, ben ik snel weer naar binnen gegaan, maar toen was er geen vogel meer te zien en wat bleek binnen 5 minuten kwam dezelfde Sperwer als vanochtend vroeg weer in de Den zitten, maar ditmaal kwam zij heel snel naar beneden om uitgebreid een bad te nemen, dit duurde ongeveer een kwartier en daarna vloog ze weg. Het werd toen weer erg rustig, tegen 15.15 uur werd het ineens weer drukken met heel veel mezen, wel zo;n 17 in aantal die ah badderen en eten gingen. Maar dit feest duurde maar kort omdat er ineens een Sperwer vrouwtje een aanval deed, die mislukte. Ze ging even in de grote Eik zitten, maar kwam al snel naar beneden om ook een bad te nemen (dit was een ander vogel dan de 1e Sperwer) ook dit duurde ongeveer een kwartier en ze vloog daarna ook weg. Daarna is het de hele middag erg rustig geweest met af en toe bezoeken van Mezen en Gaaien. Ik wilde net om 18.00uur inpakken toen ik vlakbij een groep Staartmezen hoorde, dus maar even gewacht, helaas kwamen ze niet, want er allarmeerden allerlei vogels en dat klopte ook wel want vanuit de verte kwam weer een Sperwer aangevlogen, aan de grote te zien was dit een mannetje, deze vloog hoog in de eik, (voor mij niet zichtbaar) heb toen maar gewacht, tot uiteindelijk weer een paar mezen de setting innamen. Toen het weer rustig werd heb ik om 18.45 uur de boel ingepakt.

Uiteindelijk kwam ik op een totaal van de volgende 17 vogelsoorten : Kuifmees, Pimpelmees, Koolmees, Glanskop, Roodborst, Merel m+v, Zanglijster, GBS m+v+Juv, Gaai, Geelgorst m+v, Appelvink v, Vink, Boompieper, Fitis, Tjiftjaf, Boomkruiper en Sperwer (2 verschilende vrouwtjes, beiden badderend) verder nog een Eekhoorn en wat muizen.

Han en helpers weer bedankt voor een prachtige dag!

Hieronder alvast een foto vd Sperwer, rest van foto’s volgt binnenkort.

sperwer202002zoom.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Anton, ik heb je foto’s even ingevoegd.
    Peter

Anoniem

Prachtig weer gehad op 23-06-2020 Met een bijzondere waarneming van Een witgat bij HBN-7.
    Dit zijn de soorten die ik gezien heb.
    Vogelhut HBN7 20200623
    1 Appelvink (M) (V) (J)
    2 Bonte vliegenvanger (J)
    3 Boomklever (M)
    4 Boompieper
    5 Buizerd
    6 Gaai
    7 Geelgors (M)
    8 Gekraagde roodstaart (M) (V)
    9 Grauwe vliegenvanger (V)
    10 Groenling (M)
    11 Grote bonte specht (M) (V) (J)
    12 Koolmees
    13 Kuifmees
    14 Matkop 
    15 Merel (M) (V) (J)
    16 Middelste bonte specht
    17 Pimpelmees
    18 Roodborst (A) (J)
    19 Sperwer (V)
    20 Tjiftjaf
    21 Vink (M) (V)
    22 Witgat
    23 Zanglijster
    24 Zwartkop (M) (V)
    ————————
    Bosmuis
    Groene kikker

AJCL-20200623-2078-16W.jpg

AJCL-20200623-2373_1-16W.jpg

AJCL-20200623-1500-16W.jpg

AJCL-20200623-1608-16W.jpg

AJCL-20200623-1622-16W.jpg

AJCL-20200623-0440-16W.jpg

AJCL-20200623-1493-16W.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie belden Martin en Marie-Jose .

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Nog een paar van afgelopen zaterdag.
    groet Martin 4U7A9096.jpg 4U7A9152.jpg 4U7A9223.jpg 4U7A9262.jpg 4U7A9326.jpg 3Q4A9433.jpg

Marie -José Verbeeten
    Verhalenverteller

Zaterdag 27 juni
    Vandaag mochten we ook nog een dagje naar hut 7. Rond 5.30 arriveerden we bij de hut, alles klaar gemaakt en dan word het afwachten wat er komen gaat. Rond een uur of 8 schiet een sperwer de boom in om deze net zo snel weer te verlaten, jammer. Tot een uur of 10 is het geregeld erg druk bij de bak.Rond 12 uur begin ik een beetje te mopperen omdat we al bijna 2 uur tegen een lege waterbak zitten te kijken. Dat had ik eerder moeten doen, er vliegt een buizerd de boom in!! Spannend wat hij zal gaan doen, helaas vliegt hij weg. Nog geen 10 seconden later land er een sperwer man in de bak. Eerst kijkt hij nog wat onrustig om zich heen maar al snel gaat hij heerlijk badderen. 
    Vandaag heb ik het ook eindelijk voor elkaar gekregen om een kuifmees goed op de foto te zetten, super blij mee!!

We hebben de volgende soorten gezien: vink, merel, roodborst, kuifmees, gaai, grote bonte specht, koolmees, gekraagde roodstaart, geelgors, bonte vliegenvanger, zwartkop, appelvink, pimpelmees, fitis, za nglijster, grote lijster, goudhaantje, glanskop, boompieper, tjif tjaf, buizerd en sperwer.
    Groetjes Martin en Marie-Jose
    20200628_203632.jpg 20200628_203309.jpg 20200627_063150.jpg 20200628_203432.jpg 20200627_075012.jpg 20200627_081531.jpg 20200628_203450.jpg

Roland
    Verhalenverteller

Wauw. Dat is een hele mooie kuifmees 🙂

Marie -José Verbeeten
    Verhalenverteller

Test 20200628_094400.jpg

Anoniem

Ich war am 21.6. in der HBN 7, 22 Arten habe ich gezählt. Insgesamt war es ein sehr ruhiger Tag, so dass ich um 13 Uhr Schluss gemacht habe. Neu war für mich die Eidechse, ich denke es ist eine Waldeidechse. 

Anoniem

Op 31 mei 2020 met Marc van 7.00 tot 19.00 uur in HBN-7 geweest. De vogels kwamen wel, maar tamelijk schrikachtig. Vooral tussen 8.00 en 10.00 uur veel activiteit. In totaal 23 soorten gezien waaronder kuifmees, zwarte mees, staartmees, boompieper, geelgors, gekraagde roodstaart, bonte vliegenvanger en appelvink. Ook nog de koekoek en wielewaal gehoord. De zandhagedis was er ook.
    Een mooie dag gehad.
    079A04902.jpg H079A12912.jpg R079A15832.jpg S079A16302.jpg

Attachments:
50 berichten aan het bekijken - 51 tot 100 (van in totaal 1,342)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.