HBN-7 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-7 resultaten

• Dit onderwerp bevat 1,341 reacties, 149 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 1,201 tot 1,250 (van in totaal 1,342)
  • Auteur
    Tom Kruissink
    Verhalenverteller

De vogel is een Tjiftjaf, swinters verblijfen er altijd wel wat in Nederland. Groet Tom

Anoniem

Blijft interessant die vogel. Lijkt ook wel wat op oostelijke vale spotvogel.
    Ook iets gekromde snavel. Ik weet te weinig van vogels.
    Zou tuinfluiter ook uit het hoge noorden kunnen komen (wintergast).

Peter van Velzen
    Admin

Bedankt Ronald.

Ik heb daar ook over gedacht, maar dat is ook een vogel die het in de winter meer naar het zuiden zoekt.

Ik heb nog wel een foto die ik nog aan mijn oorspronkelijke post wilde toevoegen, maar die “gewoon vergeten” was: een kuifmees.
    Altijd weer een prachtige soort.

Peter
    kuifmees_1sf.jpg

Anoniem

De vogel met ietwat gekromde snavel is volgens mij een tuinfluiter.

Peter van Velzen
    Admin

Thijs bedankt.
    Ik dacht in eerste instantie ook aan een tjiftjaf maar ook die verblijven momenteel niet (althans niet volgens de “boekjes”) in Nederland (misschien wat exemplaren langs de Noordzee kust).
    En ik vind de snavel naar verhouding te lang voor een tjiftjaf en teveel naar beneden gebogen.
    Jammer dat de vogel ver weg zat en ook niet echt vrij te fotograferen was. Wellicht had dit meer duidelijkheid opgeleverd
    Peter

Anoniem

Fraaie serie Peter, lekker scherpe foto’s!
    De soort op foto 6 lijkt mij een tjiftjaf. De fitissen zitten lekker in het warme zuiden.
    Jammer dat de sperwer niet wat langer bleef.

Groeten, Thijs

Peter van Velzen
    Admin

Op 05-01-2017 een mooie dag gehad in hut 7, toch een van mijn favorieten. Het was een koude nacht geweest, en ook de rest van de dag is het onder of rond nul gebleven. De vijver was bedekt met een 2 cm dikke ijslaag.

Bij aankomst was het direct druk, de roep van de kuifmezen, koolmezen en glanskopjes die kennelijk al rekenen op een bezoeker die ze komt voeren.

Voeren doe ik overigens heel spaarzaam, een dunne laag vet aan de achterkant van de stok die ik als foto doelwit heb opgesteld. Zaad gebruik ik zelden.

Probleem waar ik nog geen oplossing voor heb is de gulzigheid van de daar rondscharrelde merel (man). Vaak, binnen 5 minuten, verschijnt deze, jaagt alle vogels weg en schrokt in een keer alle vet weg. Dan komen de kleintjes nog wel terug, maar nadat ze de restjes hebben afgeschraapt blijven ze ook langer weg, of komen minder frequent terug.

Ik heb alles bijeen 17 verschillende soorten waargenomen:

glanskop, koolmees, pimpelmees, roodborst, kuifmees, GBS, vink (m/v), merel, grote lijster, goudhaantjes, boomkruiper, boomklever, kramsvogel, vrouwtje sperwer, koperwiek en winterkoning. En een voor mij onbekende soort (zie onder)
    10 soorten hiervan heb ik kunnen fotograferen.

Enkele opmerkingen:

1. Rond een uur of 9 (ik was een uurtje in de hut), stormde er van rechts een vrouwtje sperwer langs de vijver, miste net een koolmees, en ging op de kale stam zitten.
    Ik maakte geen enkele beweging, in de hoop dat de vogel tot rust zou komen. Maar aangezien de vijver volkomen bevroren wat en alle vogels gevlogen (in het dichtere struikgewas en de grove dennen aan de rechterkant) koos de sperwer er na zo’n 15 seconden voor om toch maar elders te gaan jagen. Ze is ook de rest van de dag niet meer teruggekomen.
    2. Rond een uur of 11 zag in mijn ooghoek, links bij de pijp van de waterpomp een koperwiek. Buiten bereik van mijn lenzen. Proberen af te wachten of deze al scharrelend in mijn beeldveld zou komen, maar na een 10-tal seconden gaf een van de kleine mezen een alarmroep en de hele boel, inclusief de koperwiek stoof weg. De koperwiek is niet meer teruggekeerd. Overigens had ik er geen koperwiek verwacht, er zijn geen bessen, het hoofdvoedsel van deze soort. Mogelijk een verdwaalde enkeling, en is het ook de eerste keer dat deze soort hier is waargenomen (kan ik niet controleren). Overigens is een koperwiek, een prachtige vogel een wenssoort van me, dus jammer dat die niet in het vizier wilde komen.
    3. Op wat grotere afstand op 11 uur”” voor de hut, zat in een boomtop een kramsvogel. Wat vreemd, deze vogels opereren bijna altijd in grotere groepen, maar het ging hier om een enkel exemplaar (en ik ben er 100% zeker van dat het om een kramsvogel ging (met de verrekijker geverifieerd), maar wat ver voor de camera).
    4. Rond een uur of 12 verscheen er in de den linksvoor de vijver (die op een meter of 15-20) een klein vogeltje dat foerageer gedrag vertoonde als van de tjiftjaf of fitis: van tak tot tak hangend aan de takjes en onder blaadjes speurend. Ik kon deze vogel niet thuisbrengen, maar heb er een foto van gemaakt. Het is in mijn ogen geen tjiftjaf of fitis, de snavel is te lang en enigszins naar beneden gekromd. Het lijkt wel een typische Phylloscopus soort, maar die zijn allemaal (of zouden allemaal) naar het zuiden moeten zijn vertrokken, al een flinke tijd geleden). Zie foto 6, de laatste foto, onder. Iemand een idee? Bedankt voor je hulp.

roodborstonicesf.jpg

glanskop2onicesf.jpg

glanskop3sf.jpg

grotelijsterdrinkendvanijs_2sf.jpg

pimpelmees_1sf.jpg

onbekendezangvogelsf.jpg

Anoniem

vrijdag 7 januari naar hut 7 geweest met erwin majoor en bert merema
    erg koude dag en de vijver was bevroren( -6)
    IMG_1629-4.jpg

IMG_1697-4.jpg

15895285_1118686484910869_8469761429430460548_n.jpg

15875022_1118686428244208_9147672395147523968_o.jpg

15895215_1302351639807884_4637296912035311819_n.jpg

15823148_1302351813141200_1207071294001033048_n.jpg

s’morgens gelijk veel bedrijvigheid en dan ben je de kou snel vergeten 🙂
    s,middags een stuk rustiger en gezien de alertheid van de vogels het vermoeden dat er een roofvogel in de buurt zat

wat er die dag langs kwam;

GBS, Appelvink ( 4seconden) :), koperwiek, kuifmees, koolmees, pimpelmees, grote lijster, winterkoning, glanskop, vink man en vrouw, merel, bomklever, rodborst( deze was wel heel dominant)

een super mooie dag gehad, ondanks de kou.
    en gaan ook zeker andere hutten bezoeken.
    complimenten, hoe alles geregeld is en voor de locatie.

Anoniem

En bij deze wat beelden van Dirk. Hij is vooral erg blij met zijn vliegende boomkruiper

DirkHoogenstein.jpg

DirkHoogenstein-3.jpg

DirkHoogenstein-7.jpg

DirkHoogenstein-2.jpg

DirkHoogenstein-6.jpg

DirkHoogenstein-5.jpg

DirkHoogenstein-4.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige beelden Marco en Luc!
    Bedankt voor het delen hier!!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Ondanks het wat minder mooie weer heb je er toch wel een prachtige serie foto’s van weten te maken op deze dag.

Anoniem

Dirk en ik hebben woensdag 28 een koude en vooral mistige dag meegemaakt, waardoor de vogels wat minder actief waren. Kan gebeuren, het weer laat zich niet sturen! Maar er zijn altijd fotografiemomenten 😉 . Hieronder een paar van onze bevindingen, Dirk zal waarschijnlijk later nog wel wat beelden willen uploaden (de nieuwste Star Wars-flim ging vandaag voor).

groet,
    Luc

LucHoogenstein-12copy.jpg

LucHoogenstein-11copy.jpg

LucHoogenstein-13copy.jpg

LucHoogenstein-14copy.jpg

LucHoogenstein-15copy.jpg

LucHoogenstein-16copy.jpg

LucHoogenstein-17copy.jpg

Anoniem

Woensdag 21 december weer eens plaatsgenomen in hut 7, schitterende locatie daar.
    Ik heb me prima vermaakt met de kuifmeesjes deze dag, ook de grote lijster kwam af en toe wat drinken, al met al weer een leuke fotodag gehad
    grotelijsterhbnf.jpg

kuifmeeshut7hbnforum.jpg

roodborstjehut7hbn.jpg

Marco Rolleman

http://www.marcorolleman.weebly.com

Anoniem

idd prachtige platen , mooi hoor die vuurgoudhaan

ik heb hem bij de highlights gezet , nog niet eerder zo mooi gezien

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterende resultaten Tom en bedankt voor het delen hier.
    Vooral de vuurgoudhaan heb je er geweldig op staan!

PS: Ik heb je foto’s even in het bericht gevoegd. Dat kan simpel door volgende keer even op ‘voeg in’ te klikken.

Tom Verhulst
    Verhalenverteller

Op 6 december 2016 een hele koude maar leuke dag gehad in hut 7. Mooi helder weer maar grootste gedeelte van de dag weinig licht rond de vijver (lage stand zon en bomen achter hut). Toch nog aardige foto’s kunnen maken en een leuke soortenlijst:
    Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees en Glanskop
    Vuurgoudhaantje, Merel, Grote lijster, Vink, Roodborst en Grote bonte specht
    Kramsvogel (langsvliegend) en Gaai (gehoord)
    En een Eekhoorn

Groet, Tom

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hoi Tom .
    Als je bij het bericht — ANTWOORD ONDERWERP aanklikt kan je gewoon weer een nieuwe poging doen met een bericht/ foto’s toe voegen bv .

Anoniem

je kan wel een nieuw bericht aanmaken Tom.
    We hebben dit gedaan dat je na 1 uur je bericht niet meer kan aanpassen mocht iemand zich bedenken ineens en al zijn berichten verwijderen dat staat dat zo rommelig ineens.

dus maak rustig een nieuw bericht aan

Tom Verhulst
    Verhalenverteller

Zou dat graag doen, Jaap. Maar kan niets meer toevoegen, geen edit mogelijkheden in eerder opgeslagen bericht. Tom

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Tom .
    Fijn dat je er van heb genoten je bezoek aan deze vogelhut .
    Ik ben nog wel benieuwd naar je foto’s

Tom Verhulst
    Verhalenverteller

Vandaag 6 december 2016 een hele koude maar leuke dag gehad in hut 7. Mooi helder weer maar grootste gedeelte van de dag weinig licht rond de vijver (lage stand zon en bomen achter hut). Toch nog aardige foto’s kunnen maken en een leuke soortenlijst:
    Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees en Glanskop
    Vuurgoudhaantje, Merel, Grote lijster, Vink, Roodborst en Grote bonte specht
    Kramsvogel (langsvliegend) en Gaai (gehoord)
    En een Eekhoorn

Groet, Tom

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Peter .

Maar het lijkt of er iets aan de linkerpoot zit, of is het iets dat op het ijs ligt?

Dit lijkt een soort alg en niets aan de poot !!!!

Peter van Velzen
    Admin

@Karin,

Super die Vuurgoudhaan op het ijs.
    Maar het lijkt of er iets aan de linkerpoot zit, of is het iets dat op het ijs ligt?
    Heb je van de poot een deelvergroting?
    Ben wel geïnteresseerd of dit beestje een afwijking aan de poot heeft.

Bedankt.

Peter

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Karin .
    Een bijzondere dag in deze hut , zowel het Goudhaantje als het Vuurgoudhaantje heb je zeer mooi op de foto kunnen zetten .
    Bij het plaatsen van foto’s nog even op TOE VOEGEN klikken voor deze mooie platen op groot formaat te zien bij je bericht .
    Ik weet niet of je dit nog kunt doen of dat Han het gaat toevoegen !!

Karin
    Verhalenverteller

een dag door gebracht in hut 7 ( 3-12-2016 ) erg koud in de ochtend, eerst bewolk, na de middag zon, en was tevens gebeurd met de vogels ( weinig meer gezien ! )
    foto 1: Vuurgoudhaantje
    foto 2: Winterkoninkje, bij is dat nog op het water lag
    foto 3 Goudhaantje
    foto 4: Matkop mannetje
    foto 5 Grote Lijster, op zoek naar iets lekkers tussen de eikenbladeren
    een geslaagde hutdag
    Gr. Karin

:

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Bedankt voor het delen Andius van deze info , altijd leuk om te lezen wat andere bij een hut bezoek gezien hebben .

Anoniem

@ Jaap Had niet heel veel soorten: Gaai, Vink, Merel, Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees, Grote Lijster, Goudhaan, Roodborst, Glanskop, Grote Bonte Specht, Heggenmus en Eekhoorn.

Groeten,

Andius Teijgeler

Anoniem

Gister, 27/11/2016 hut 7 bezocht. Kon in vorig bericht geen foto’s meer bijvoegen vandaar op deze wijze.
    423A0255.jpg

423A0955.jpg

423A0397.jpg

423A0293.jpg

423A0762.jpg

423A0234.jpg

Anoniem

Gister, zondag 27/11/2016 samen met Henny Brandsma gebruik mogen maken van hut 7. Weer was in eerste instantie erg somber maar werd later op de dag gelukkig beter. De volgende soorten gezien.
    -Koolmees
    -Pimpelmees
    -Kuifmees
    -Glanskop
    -Vink man en vrouw
    -Vlaamse gaai (te ver weg)
    -Sperwer (vluchtig gezien)
    -Grote lijster
    -Goudhaan
    -Vuurgoudhaan
    -Merel man en vrouw
    -Roodborst
    -Eekhoorn
    -Grote bonte specht
    -Boomklever
    -Boomkruiper
    -Koperwiek (te ver weg)
    423A0747.jpg

Ik zal enkele foto’s plaatsen. Te beginnen met de Kuifmees, rest volgt.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Andius .
    Benieuwd welke soorten je deze dag allemaal gezien heb bij deze hut ,
    zelf heb ik in hut 3 gezeten en er 15 soorten langs zien komen .
    Foto’s bij het plaatsen nog even op toevoegen klikken voor ze mooier in beeld te laten zien .

Anoniem

Gisteren koude maar leuke dag gehad in Hut 7. Het was mistig. Heel even liet zich de Kramsvogel zien. Helaas niet vast kunnen leggen. Bijgaand enkele beelden. Meer op http://www.natuurfoto-andius.nl/recente-foto-s/

Foto, s ingevoegd gr maurice

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Graag gedaan Johan.

Anoniem

Dank Frank, Maurice en Jaap. We hebben een leuk dagje gehad!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s heb je geplaatst Johan .

Anoniem

Netjes gedaan johan

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuke foto’s hebben jullie gemaakt.
    Mooi met al die herfstkleuren.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Zoals gemeld door Lucien zijn we vorige week teruggekeerd naar hut 7. Het was weer een mooie dag, met goed, maar koud weer.
    ’s Morgens was het eerst behoorlijk druk, later werd het een stuk rustiger.
    Mijn oogst:

2016november11_naamloos_6216.jpg

2016november11_naamloos_6459.jpg

2016november11_naamloos_6542.jpg

2016november11_naamloos_6565.jpg

2016november11_naamloos_6574.jpg

Anoniem

Mooie beelden lekker begin lucien

Anoniem

En nog een reportage van een badende merel

_DSC9872_1.jpg

_DSC9873_2.jpg

_DSC9881_3.jpg

_DSC9885_4.jpg

_DSC9884_5.jpg

Met vriendelijke groet,

Lucien

Anoniem

Hut 7 is waar voor Johan en mij het hutten avontuur in juli 2015 begon.
    Destijds werkte het weer niet niet erg mee maar de temperatuur was wel een stuk aangenamer.
    De temperatuur was net boven het vriespunt, eigenlijk toch wel wat te fris.
    Gelukkig hebben we weer een aardig verzameling vogels voorbij zien komen.
    Dit is de score van het bezoek 11-11-2016

Koolmees
    Kuifmees
    Merel
    Lijster
    Vink
    Roodborstje
    Eekhoorn
    Boomklever
    Grote bonte specht
    Eekhoorn

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie , zeker de Kuifjes en de lijster foto .
    Boomklever in mooie herfstkleur als achtergrond .

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Hoi Leon,

Toch heb je mooie foto’s kunnen maken van de vogels met herfstkleuren.
    Fraaie fiere pose van de grote lijster.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Afgelopen zaterdag 5-11 naar HBN7 geweest en onderstaand een paar foto’s. Helaas geen roofvogels of eenkhoorn gespot.

Canon00220kuifmees.jpg

Canon00223grotebontespecht.jpg

Canon00228matkop.jpg

Canon00222boomklever.jpg

Canon00224grrotelijster.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Foto 1 lijkt mij een Glanskop .
    Foto 2 lijkt mij een Matkop .
    Matkop heeft een grotere kop (lijkt zo ) en buitenste staartpennen zijn met wit in de rand , pluiziger verenkleed .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mogelijk dat beheerder/Han dit voor je kan doen .

Anoniem

Hallo Jaap,

Bedankt voor je opmerkingen. Ik heb bij deze even twee foto’s van de mat/glanskop gedaan om te vragen of er duidelijkheid kan komen. Op de laatste foto heeft deze vogel een soort gezwel bij zijn keel/borst. Nu begrijp ik dat ik op voeg in moet drukken voor grotere fotoweergave. Hoe kan ik dat bij mijn vorige foto’s doen?
    2Q0A3429.jpg

2Q0A3694.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedendag Karin .
    De meeste bezoekers van deze hut ( ten ) zijn ook hobby fotografen .
    Toch heb je een mooie serie foto’s hier geplaatst jammer dat er geen foto van de glans/ matkop erbij geplaatst is .
    Kunnen de kenners hier jou een antwoord geven welke van deze je gezien had .
    Voor het mooie zou je de foto’s in het bericht kunnen plaatsen door nog op Voeg in te klikken dan staat de foto er in het groot geplaatst
    Zie voorbeeld foto.

B44I2804.jpg

Anoniem

Afgelopen vrijdag 4 november ben ik Karin Montanus samen met mijn partner Bob de Jong naar de fotohut 7 geweest.
    Het weer zat niet helemaal mee want het was knap donker door de bewolking en koud was het ook. De hele dag dus met jas aangezeten maar je moet er wat voor over hebben om mooie vogels van dichterbij te kunnen fotograferen. We hebben de wat gewonere soorten gezien zoals de merel, de koolmees, de pimpelmees, de vink, roodborstje en heggenmus. Voor ons is de grote bonte specht al meer bijzonder omdat we die nog niet zo vaak hebben gefotografeerd van dichtbij. De grote lijster was ook mooi. De boomklever was te snel weer verdwenen. Ik vond de kuifmees ook bijzonder want die hadden we nog nooit gezien, wel op plaatsje maar dat telt niet. Ook de appelvink en het goudhaantje waren speciaal maar we waren helemaal blij met een stuk of 5 kruisbekken waarvan 1 mooi gekleurd mannetje. Aangezien ik geen echte fotograaf ben maar puur voor hobby wat vogels fotografeer en wat andere in het wild levende dieren, weet ik niet echt veel van de vogelsoorten af. Zo heb ik ook een glanskop of matkop of misschien wel allebei gezien want het waren niet dezelfde. Een van hen had een raar soort gezwel denk ik. Op de foto viel dat pas goed op. Het is dus jammer voor mij dat ik niet uit kan maken welke het nu zijn. De matkop heeft ook net als mijn achternaam montanus in zijn naam. Dat vind ik wel leuk vandaar dat ik het des te jammer vind dat ik het niet uit kan vinden welke het nu zijn. Moet ik toch maar eens foto’s op internet vergelijken, ook al zegt dat ook niet alles. Al met al een erg leuke dag. Dit was de 2e hut die we gehuurd hebben en er zal best wel een volgende komen.

Han Bouwmeester
    Admin

Trouwens prachtige sfeer in je beelden Jaap!

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen Gert en Jaap!

Jaap ook bedankt voor de foto van de mooie nieuwe soort. Naar later bleek een herder die zijn dieren niet bij elkaar heeft kunnen houden:-))
    Maar idd dit soort dingen maar gelijk aan mij doorgeven hoor.

50 berichten aan het bekijken - 1,201 tot 1,250 (van in totaal 1,342)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.