HBN-7 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-7 resultaten

• Dit onderwerp bevat 1,341 reacties, 149 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 1,251 tot 1,300 (van in totaal 1,342)
  • Auteur
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goedemiddag Gert H .
    Een mooie serie en ook leuke soorten gezien bij je bezoek aan deze hut .
    Graag zou ik erbij zien welke soorten je gezien heb en wanneer je deze hut bezocht heb .
    En bij het plaatsen van je foto’s zou je nog even op toevoegen klikken dan komen de foto’s mooier op deze site te staan .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Als nieuwe gast bij deze hut wil ik jullie deze soort niet onthouden , graag melden aan Han als je deze soort bij de hut ziet .

B44I2802.jpg

Had deze dag helaas een lange lens op de Camera en kon geen groepsfoto maken van deze soort .

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hier enkele foto’s van 29 oktober .

B44I2774.jpg

B44I2780.jpg

B44I2812.jpg

B44I2769.jpg

B44I2785.jpg

Anoniem

Enkele resultaten van ons bezoek aan hut 7.

142.jpg

206.jpg

196.jpg

056.jpg

223.jpg

Anoniem

Benieuwd wat je ervan gemaakt hebt

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zaterdag 29 Oktober mochten we weer een dag naar deze hut , dit keer een zon overgoten dag met in de ochtend veel bezoek van diverse soorten vogel’s .
    Gezien Koolmees – Pimpelmees – Kuifmees – Winterkoning – Vink – Boomklever – Matkop – Merel – Roodborst – Zanglijster op afstand – Vlaamse Gaai ( gehoord ) – Zwarte Specht ( Gehoord ) – Sperwer voor de hut langs op jacht naar !!
    Muis en Eekhoorn en nog een kleine kudde schapen die voor de hut langs kwam lopen !! .
    Ik ben nog niet toegekomen om de foto’s van deze mooie dag uit te zoeken en gereed te maken om hier te plaatsen mogelijk komend weekend .

Hans Overes
    Verhalenverteller

Ach Han,

Het kan niet altijd feest zijn. De natuur laat zich (gelukkig) niet regiseren. Dat maakt elk bezoek aan een vogelhut (weer of geen weer)
    ook weer spannend want je weet niet wat je voor je lens gaat krijgen.

En altijd een feest om in een van de hutten te zitten.

Bijgaand de foto’s.

Boomklever_HBN7_20161022_Lowres.JPG

Koolmees_HBN7_20161022_Lowres.JPG

Matkop_HBN7_20161022_Lowres.JPG

Roodborst_HBN7_20161022_Lowres.JPG

Eekhoorn_HBN7_20161022_Lowres.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Dat laatste komt bekend voor Hans:-))
    Jammer van het weer en de vrij rustige dag.
    Ja de vogels zijn soms idd erg schuw en komt idd door het regelmatige bezoek van de sperwers,. Ze zijn overal enorm actief momenteel en dat heeft zo zijn weerslag.

Hans Overes
    Verhalenverteller

Zaterdag 22 oktober 2016 vertoefden wij, vriend Leo, broer Joy en ik in hut 7.

Het weer was niet geweldig (somber) maar wel droog en gelukkig weinig (NNO) wind die de hut in stond te blazen. Temperatuur was net onder de 10gr.
    Het was erg rustig met vogels, zeker in vergelijking met het voorjaar en zomer. De ochtend ging nog wel maar de middag was stil. Niet zo’n ramp want dat was een mooie gelegenheid om wat achterstallige slaap in te halen 😉

Van de waargenomen vogels hebben we, zoals gewoonlijk, aantekeningen gemaakt. Achteraf wel gerealiseerd dat we het logboek niet hebben bijgewerkt. Sorry Han.

Waarnemingen deze dag:
    – Koolmees
    – Pimpelmees
    – Grote bonte specht
    – Boomklever
    – Roodborst
    – Merel
    – Kuifmees (2 keer kortstondig)
    – Matkop (de ganse dag door)
    – Gaai
    – Boomkruiper
    – Keep
    – Zanglijster

In de grote berk ver achter de vijver zat regelmatig een groep Kramsvogels (variërend in omvang van 10 tot 40 vogels).
    Verder in een van de coniferen achter de ‘roofvogel-stam’ een grote lijster.
    Helaas geen roofvogel en ook de gewenste staartmees heeft zich niet laten zien (wel laten horen in de bossages achter de hut).

Algemene indruk van de vogels is wel dat ze ‘ongedurig’ of ‘over-alert’ zijn. Wellicht toch rovers in de buurt (geweest). Wie zal het zeggen..

En natuurlijk liet(en) de eekhoorn(s) zich ook veelvuldig zien.

De foto’s moeten nog behoorlijk ‘opgepimpt’ worden. Ik heb nog geen tijd gehad om daar mee bezig te zijn maar binnenkort zal ik nog wat foto’s posten.

Hans

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Rmenke,

Bedankt voor de mooie plaat van de kwikstaart. Dit is zo ie zo een soort die ik graag zie en al een aantal keren in hut 7 op gehoopt had.
    Ik vind het verschil tussen een Fitis en Tjiftjaf ook niet altijd simpel, maar als regel hanteer ik: een geprononceerde geelachtige oogstreep en een gelere borst is van de fitis.
    De oogstreep bij de Tjiftjaf is zwak en gebroken wit evenals de borst.
    Maar toegegeven, toen ik twee weken geleden in hit 7 zat kwamen er een tweetal fitissen regelmatig langs, en ik hoorde een aantal malen op de dag de tjiftjaf roepen, maar die verscheen niet. Het kan verleidelijk zijn die dus de verwisselen, omdat de fitissen, althans toen ik er was, totaal geen geluid maakten.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Tom een mooie serie foto’s maar ik zie er nog 1 verkleind onder staan , mogelijk kun je deze er nog aan toevoegen .

Anoniem

Bedankt voor de feedback heren.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik de fitis en tjiftjaf wel eens door elkaar haal, in de drukte ook niet op zang gelet.
    Ik baseerde mijn determinatie o.a. op onderstaande foto waarbij de donkere poten en heldere oogring mij tot tjiftjaf brachten.
    Op welke harde kenmerken halen jullie uit dat het om een fitis gaat?

Hierbij voor jou ook nog de ggk Peter 😉

Ps. Prachtige foto van de kuifmees Tom.

Peter van Velzen
    Admin

Bedankt Tom, dat klopt met mijn eigen waarneming van 28-09.
    Ik dacht dat het nu, tweede week van oktober wellicht al wat laat is voor een fitis?
    Mvg
    Peter

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Peter van Velzen de foto waar jij op doelt is geen Grote Gele Kwikstaart maar een Fitis. Groet Tom

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Dinsdag 11 oktober samen met Ben in de hut gezeten van sochtends 8.30 tot savonds 17.30 uur. Er was de hele dag bedrijvigheid en bijna geen momenten van stilte.
    We hebben in totaal 13 soorten voor de lens gehad en de Eekhoorn.
    De volgende soorten hebben we voor de lens gekregen : Koolmees, Pimpelmees, Matkop, Kuifmees, GBS, Boomklever, Winterkoning, Roodborst, Heggenmus, Vink, Grote Lijster, Merel en Goudhaan
    Verder in de verte nog een mannetje Blauwe Kiek zien vliegen en vele Kolganzen die overvlogen.
    Al met al weer een prachtige dag gehad, ondanks dat het weer niet echt geweldig was, zwaar bewolkt en af en toe motregen.

roodborstje8pix.jpg

kuifmees35pix2.jpg

winterkoning9pix-2.jpg

winterkoning11pix.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Oscar,

Ik aarzelde bij de 4de foto, niet goed zichtbaar als klein plaatje op mijn telefoon, maar dacht dat de in het lijstje genoemde ggk afgebeeld was.
    Ik zou eerder aan een fitis denken, maar die wordt niet in het lijstje genoemd.
    Duidelijke oogstreep als de fitis en de staart lengte lijkt ook niet lang genoeg voor een ggk, maar dat zou, zeker als je op een telefoon kijkt nog een kwestie van perspectief kunnen zijn.
    Nu ik op de iPad kijk is mijn vermoeden dat het een fitis is nog sterker, en dat komt ook overeen met mijn eigen waarnemig twee weken geleden. Voor een tjiftjaf lijkt me de oogstreep te geprononceerd en de borst etc te geel.
    Is misschien al wat laat voor een fitis?
    Nog andere suggesties?

Mvg
    Peter

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Heb ik een foto gemist?

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Rmenke

Prachtig die grote gele kwikstaart.

Peter

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuk inderdaad die staartmezen en de eekhoorn.

Met vriendelijke groet,

Frank

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Leuke foto met die 3 staartmezen

(the boss and his bodyguards)

Anoniem

Wij hebben vrijdag 7 Oktober van 9:00 tot 17:00 deze hut bezocht.
    Hele fijne dag gehad en ook de hele dag vogels gezien.
    Vanaf het begin was het druk, alle vogels zijn voor ons in bad geweest en de dag werd afgesloten door een groepje staartmezen.
    We hebben de volgende vogels waargenomen en gefotografeerd:

Kuifmees
    Goudhaan
    Tjiftjaf
    Grote Gele Kwikstaart
    Pimpelmees
    Koolmees
    Grote Bonte Specht
    Matkop
    Merel
    Boomklever
    Boomkruiper
    Gaai
    Vink
    Roodborst
    Zanglijster
    Grote lijster
    Houtduif
    Winterkoning
    Staartmees
    +Eekhoorn
    +Muis

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Vandaag 9 oktober weer een dag naar deze hut geweest .
    Een mooie dag met afwisseling van zon en wolken .
    Het was gelijk al aardig druk met de vogels ook de soorten , in de morgen op afstand de Sperwer gezien bij de berkenboom omringt door Vlaamse Gaaien .
    De Grote Lijsters lieten zich alleen van afstand bewonderen .
    De volgende soorten gezien vandaag bij de hut .
    Koolmezen
    Pimpelmees
    Kuifmees
    Vink
    Winterkoning
    Merel
    Zanglijster
    Roodborst
    Grote Bonte Specht
    Boomklever
    Matkop
    Vlaamse Gaai
    Fitis
    En de Groene Specht kwam roepend overvliegen .
    De Eekhoorn was er meerdere keren deze dag .

We zijn van ongeveer 8.30 tot 16.30 uur in de hut geweest deze dag , bij het verlaten van het gebied kwam er een zeer donkere lucht aan , onderweg richting Utrecht diverse buien ( tjes ) gehad .

Anoniem

Gisteren 6 oktober hele dag in hut 7 gezeten.
    Samen met Ali.
    Het was fantastisch.
    We hebben veel gezien. Maar eigenlijk alleen in de morgen
    s Middags was het heel erg rustig.
    We hebben een muis gezien en een buizerd gehoord.
    Op de foto kunnen zetten: roodborst, lijster,merel,vink,gaai,gbs,koolmees,pimpelmees,kuifmees,matkop,fitis,boomklever,boomkruiper,winterkoninkje,groenling en eekhoorn
    IMG_1060x.jpg

[
    IMG_0901x.jpg

IMG_0970x.jpg

IMG_1052x.jpg

IMG_1151x.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen Marius!
    Mooie beelden met fraai licht.
    Grauwe vliegenvanger is een latertje geweest zeg. Zwartkoppen zullen al weg geweest zijn dus denk glans- en/of matkop.
    Wel jammer dat je vroeg gestopt bent want de middagen zijn vaak verrassend goed en de sperwers komen meestal in de loop van de middag de laatste tijd.
    Maar goed; erg fijn te horen dat het je goed bevallen is!

Oscar Balm
    Verhalenverteller

mat- of zwartkopmees

Je zult mat- of glanskopmees bedoelen. 😉

Anoniem

Een paar foto’s van 4 oktober
    boomklever.jpg

eekhoorn.jpg

vink.jpg

Anoniem

Op 4 oktober samen met mijn neef Wouter Smit hut 7 bezocht. Voor ons was dit de eerste keer dat wij van een hut gebruik maakten.
    Vanaf een uur of half negen kwamen de eerste vogels de waterplas bezoeken gevolgd door een eekhoorn.
    Deze soorten hebben we gespot: kuifmees, lijster, mat- of zwartkopmees, boomklever, roodborstje en winterkoninkje. Het was geen
    grote drukte rond de schuilhut en tegen een uur of half een hebben we ingepakt.
    We hebben de smaak te pakken en gaan zeker weer gebruik maken van een hut.

Peter van Velzen
    Admin

Han no offense taken. Ik wil net als jij het gedrag van de vogels beter begrijpen. Ik bedacht me dat er misschien larven van libellen in het water zitten die de pootjes van de vogels aanvallen? Ik heb zelf regelmatig waargenomen dat de vuurjuffer in het water eieren legde. En de larven daarvan zijn nogal agressief. Mogelijk een factor.
    Wat me blijft biologeren is dat juist op het moment dat de lens scherp gesteld is ogenblikkelijk de vogels er vandoor gaan.
    Ik heb ook vastgesteld dat op de Lemelerberg de vogels iha schrikachtiger zijn dan ik gewend ben, bijvoorbeeld in de hutten op de Hoge Veluwe zie je dit alleen voor de kruisbek, de andere vogels zijn veel meer op hun gemak.
    Ik denk dat dat met de aanwezigheid van de sperwers samenhangt.
    De beperking van de bestandsgrootte snap ik, is ook voldoende voor een goede impressie van de foto’s maar het verschil met het origineel is toch opvallend.

Peter

Han Bouwmeester
    Admin

Dag Peter,

Dank. Wel even verduidelijken dat ik met het onrustige bewegen van lenzen helemaal niet de bedoeling had te suggereren dat jij dat zou doen; snap wel dat het zo over kan komen nu. Ik schreef het om mijn overwegingen van het al dan niet gebruiken van spiegelglas uit te leggen.

Ik zit er ook steeds over te denken wat de oorzaak van dat opspringen kan zijn. ik hoop er binnenkort zelf weer een keer te kunnen gaan zitten. Ik ben wel benieuwd of nog meer mensen het merken hier.

Over de beperking van de grootte van de beelden. Ik moet zeggen dat 300 kb al best groot is en het lijkt me niet verstandig het groter aan te bieden op internet daar je ze dan al aardig geschikt maakt voor kleine afdrukken en printscreens gevolgd door een afdruk. Maar als je de foto’s verwerkt op het formaat waarop je ze wilt plaatsen hoeft je foto niet gecomprimeerd te worden. Comprimeren moet je eigenlijk niet aan het internet overlaten maar zelf doen en daar je verscherping op aanpassen.

Ik heb het tevens enigszins beperkt om de kosten wat in de hand te houden want op jaarbasis kost de hosting van deze site toch best veel centjes. Dat komt vooral omdat ik het zo eenvoudig mogelijk wil maken en dus de upload mogelijkheid aanbiedt in plaats van het moeten linken. Wat inderdaad een goed alternatief is.

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Als je foto’s upload naar dit forum heb je idd een bestandgrootte beperking.
    Om dat te ‘omzeilen’ kun je de foto’s elders plaatsen en vanaf hier er naar toe linken.

Dat levert dan een code op als:
    {img size=800}http://plek-van-de-foto.jpg{/img}
    voor bijvoorbeeld een foto van 800 breed

Ik heb nu {} ipv [] gebruikt om te voorkomen dat het forum mijn tekst vertaald

Peter van Velzen
    Admin

Dank je Frank.
    Wat ik wel jammer vind is dat de bestandsgrootte beperking ervoor zorgt dat de foto’s duidelijke minder scherp overkomen dan de originele ongecomprimeerde jpg’s of raw bestanden.
    Peter

Peter van Velzen
    Admin

Han en Jaap,

Bedankt voor jullie terugkoppeling.
    Ik herken natuurlijk de nervositeit van de vogels ten gevolge van een mogelijk aanwezige sperwer. In mijn tuin, in de winter, heb ik ook bijna dagelijks een sperwer die de vogels bij de feeder probeert te verschalken. Toch is er met de uitende waterbak opspringende vogels denk ik meer aan de hand. Wat me met name verbaast is ook dat naast het reageren op het bewegen van de lens, de vogels er vaak juist op het moment dat de vogel scherp is en lens niet beweegt, ze vaak er vandoor gaan. En dat gebeurt in mijn tuin feitelijk nooit.
    Han, ik ben het met je eens dat een spiegelruit flink wat van de charme en emotie van het observeren, luisteren naar en fotograferen van de vogels wegneemt, zoals ik zei, ik ben geen voorstander. Overigens heb ik nog nooit met een spiegelruit gewerkt, dus dit is meer een gevoel dan een ervaring.
    Panning met de lens doe ik altijd erg voorzichtig, en wacht vaak af tot ze wat tot rust komen alvorens een beweging te maken. Maar als de vogels erg beweeglijk en nogal nerveus zijn mis je zo veel momenten, maar dat neem ik voor lief.
    De reiger, ja, vreemd, uit stedelijke gebieden ben ik gewend dat je ze kunt voeren, en deze reiger was buitengewoon schichtig.

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Mooie serie heb je kunnen maken.
    Naast de vogels vind ik de foto van de hoornaar en de eekhoorn ook prachtig.

Met vriendelijke groet,

Frank

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Peter ondanks de schrikreacties van sommige vogels heb je er toch een serie leuke foto’s aan deze dag over gehouden .
    Zelf gebruik ik een 500 mm lens en soms zijn de vogels zo alert dat ze echt alles in de gaten houden en snel op dingen reageren , kan je alleen zelf aanpassen en pas iets veranderen /bewegen als de vogel iets anders gaat doen bv. eten of zich gaat wassen . En zoals Han al aangeeft zijn de sperwers actief bij de hut en dus zijn de vogels erg alert op beweging .

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Peter!
    De pomp was inderdaad goed kapot. De zwengel was binnenin losgeschoten dus was ff een klusje. Maar alles werkt weer prima gelukkig.

Ik zie idd meer springende vogels de laatste dagen. Ik heb ook werkelijk geen idee waarom dat steeds op dezelfde plek gebeurd; in jou geval in elk geval. Wat wel zo is, is het feit dat de sperwers zowel bij hut 3 als 7 erg actief zijn momenteel. Dan zijn alle vogels echt scherp op alles en schrikken van alles wat beweegt; ook lenzen. Overigens; wist je dat blauwe reigers in onze regionen een van de schuwste vogels zijn en idd voor het minste weer op de wieken gaan?

Spiegelglas wordt vaak als zaligmakend gezien maar dat is het niet helemaal. Het vervelende is dat de overweging het te gebruiken (wat we doen bij een aantal hutten) eigenlijk alleen te maken heeft met het gedrag van fotografen. Niet negatief bedoeld tegen wie dan ook maar er wordt te vaak te snel en te wild bewogen met de lenzen. Fotograferen uit een hut betekend ook het juiste moment afwachten om met je lens te gaan pannen. Ik heb soms wel eens de indruk dat mensen die al eens met glas gewerkt hebben denken dat zonder glas ook flinke bewegingen op verkeerde momenten mogelijk zijn. Ik wil het allemaal zo veel mogelijk natuurfotografie laten en dus het liefst ook zonder het glas werken. Toch gaan we ter test een deze weken/maanden in een van deze twee hutten met spiegelglas werken. Dat wil zeggen; met de keus het te gebruiken of niet. Dat is althans het uitgangspunt want er zijn ook erg veel mensen die de charme missen als ze achter glas zitten. Eerlijk gezegd ervaar ik dat zelf ook wel een beetje zo want het is ook de spanning of de vogels in je tactiek trapt en even blijft zitten. Daarnaast natuurlijk het genot van de zingende en alarmerende vogels die je dan grotendeels gaat missen.

Allemaal van die lastige overwegingen.
    PS: Vanzelfsprekend gaan we het wel weer op een verantwoorde manier doen zodat vogels zich niet te pletter kunnen vliegen tegen het glas.

Peter van Velzen
    Admin

en dan nog de kikker . . .

Peter van Velzen
    Admin

Op 28-09 een dagje in Hut 7 verbleven.
    Het was de dagen ervoor mooi weer geweest met weinig regen. Dat schiep verwachtingen. Bij eerste daglicht bij de hut, alles geïnstalleerd. Waterpeil leek wat laag (3 cm onder de overloop en aan de overkant zag je een randje van het vijverplastic). Maar helaas de koppeling van de zwengel naar de pomp bleek defect. Han gemeld, was de avond ervoor aan hem gemeld en zou ’s avonds weer verholpen worden.
    Heb derhalve de rest van de dag geprobeerd de plek waar het plastic zichtbaar was te vermijden, wat redelijk gelukt is (behalve bij de merel, zie de foto).
    Als in andere bijdragen vermeld, zag ik ook regelmatig vogels schielijk recht opvliegen (alsof ze uit het water sprongen). Dat gebeurde steeds op dezelfde plek (ongeveer). Ik heb de bodem van de bak op die plek geïnspecteerd, maar kon niets bijzonders vinden. Dus waar dit gedrag vandaan komt is een raadsel voor mij, maar ik heb het bij verschillende soorten gezien.
    De dag begon erg rustig met de gewone soorten, maar zelfs die in kleinere aantallen en minder frequent. Dan heb je het bijvoorbeeld over juveniele vinken, koolmeesjes, een boomklever en een tweetal spechten (een juveniel).
    Dat bleef eigenlijk de hele ochtend het geval. Een kikker nam er zijn gemak van en heeft uren aan de rand van de bak gezeten.
    Tot mijn verbazing zag ik de paar vogels bij de bak ineens wegstuiven en een grote schaduw bewoog over de bak, gevolgd door de landing van een blauwe reiger. Of eigenlijk liever de doorstart, want de vogel bleef geen seconde zitten, direct na waarneming van de telelenzen, spoot hij er vandoor.
    Dat is een algemene waarneming waar ik, als er anderen zijn die dit herkennen, wel een advies over zou willen.
    Ik bezit een 600/4 lens, met een 150 mm frontlens, nogal fors dus.
    Als je deze lens, hoe langzaam dan ook, naar een vogel bewoog ging een ruim deel van de vogels er al vandoor. Nog vaker schrok de vogel als de lens in het focus valt en de vogel scherp in de lens zichtbaar was, of zou zijn als die er niet vandoor was gegaan. Ik vrees dat van de kant van de vogel dus een scherp beeld van de kijker/oog zichtbaar is, dat mogelijk tot een schrikreactie leidt. Misschien draagt dit ook wel bij tot het schrikgedrag wat leidt tot de “sprongetjes uit de waterbak”.
    Ik ben eigenlijk geen voorstander van een spiegelglas in de hut (lichtverlies en condens en je verliest toch een beetje het gevoel buiten te zijn), maar kan me erg goed voorstellen dat dit de kans om schuwere vogels te fotograferen veel groter maakt.
    Al met al heb ik een mooie en rustgevende dag gehad en een twaalftal soorten vogels gezien en goeddeels ook kunnen fotograferen: vink, roodborst, winterkoning, blauwe reiger, boomklever, kuifmees, fitis, merel, koolmees, pimpelmees, grote lijster en grote bonte specht. Verder heb ik tjiftjaf en staartmees gehoord, maar niet bij de hut gezien.
    Wat wel grappig was is de grote activiteit van hoornaars voor het camouflage doek van de kijkgaren.
    Op een gegeven moment ging er een hoornaar aan de verste rand van de bak zitten en kon ik die met de 600 mm lens er redelijk op krijgen (zie de foto).
    eekhoorn_1sf.jpg

fitis_1sf.jpg

grotebontespecht_1sf.jpg

grotelijster_1sf.jpg

hoornaar_1sf.jpg

koolmees_1sf.jpg

kuifmees1sf.jpg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuk die jumpers 😉

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Prachtige foto s.
    Vooral die springende vogel.

Han Bouwmeester
    Admin

Haha, gaan we vast een hele serie van krijgen:-))
    Ze zijn zo enorm op hun hoede voor de mogelijkheid dat een sperwer op hun dak kan vallen…

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Ik denk dat er iets in het water zit. 🙂
    Wij hadden dat 18 september ook met een pimpelmees

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor het delen Ineke!
    Mooie resultaten met de kuifmees als hele grappige uitschieter.

Anoniem

Afgelopen dinsdag, de 20e september, samen met Jitze Terpstra weer een dag in deze hut doorgebracht. We waren er al redelijk vroeg, de setting iets aangepast en toen …..wachten wat om komen ging. We hebben wisselend weer gehad en ook qua vogels wisselende drukte gehad. Soms hele rustige momenten en soms kwamen ze allemaal tegelijk en dan vaak om te badderen. Gelukkig kwam ook het eekhoorntje twee keer langs, daar hoopte ik erg op want daar geniet ik altijd weer van. Ik meen dat we 14 soorten hebben gezien, waaronder regelmatig de GBS, het kuifmeesje, paar roodborstjes, grote lijster enz.enz. Al met al weer een geslaagde dag.
    11.JPG

2.JPG

9.JPG

7.JPG

3.JPG

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Ben benieuwd naar de eerste resultaten.

Met vriendelijke groet,

Frank

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Ik kijk alvast uit naar mijn volgende bezoek aan deze hut .
    Kan dan kijken hoe dit uitpakt met de verandering .

Han Bouwmeester
    Admin

Beste fotografen,

We zijn flink aan het werk geweest met hut 7. De grond achter de waterbak liep nogal omhoog waardoor het lastig was om een rustige achtergrond te krijgen. Nu is dat geheel anders omdat we daar veel grond weg hebben gegraven en het juist lager ligt dan de vijverrand. We hadden wat heide opgekweekt op het dak en dat staat nu in de achtergrond.
    De eerste beelden die ik gezien heb zijn alvast veelbelovend dus dat gaat weer volop genieten worden in hut 7.

Anoniem

Welke hut is dit kan ik hem verplaatsen naar de juiste plek?

Han Bouwmeester
    Admin

De kepen zijn absoluut vroeg inderdaad dus dat kan niet anders dan een groot feest worden.
    Ik vindt het ook mooie beelden!
    Tja, het gras; een bron van ergernis bij hut 3 en 7. Ik weet ook niet meer op welke manier het de mensen nog beter op het hart te drukken het even weg te halen. Als iedereen dat even doet is het een werkje van niets. We hebben zelfs daarvoor in elke hut een snoeischaar gelegd.
    Op de maandagen doen wij met de beheerders altijd ons best maar inderdaad; zodra er wortelgroei gaat ontstaan valt dat al niet meer mee.

Overigens is mooi nieuws dat we de achtergrond nu heel grondig aan hebben gepakt. Liep de grond achter de waterbak tot nu toe wat omhoog, sinds maandag is dat deel afgegraven en is de achtergrond naar mijn idee enorm veel beter geworden.

Maarten Graat
    Verhalenverteller

Ja, een lijstje met wenssoorten neem je altijd mee en het is dan misschien jammer als ze niet allemaal verschijnen, zoals je beschrijft op je website.
    Maar de opnamen van de kuifmees en keep zullen het vroege opstaan toch best de moeite waard hebben gemaakt. Ik vind het plaatje van de keep erg mooi (wist ook niet dat ze er al weer waren…).
    Mooie resultaten dus!

Vriendelijke groet, Maarten

Oscar Balm
    Verhalenverteller

Op zondag 18 september zijn wij (Oscar en Jolanda) naar hut 7 geweest. Onze vierde keer in een HBN hut (eerder al hut 3, 4 en 6 bezocht)

Bij aankomst bleek dat er veel ontkiemd zaad om de waterbak stond, dus we zijn begonnen met dat opruimen.
    Daar zijn we mee gestopt toen bleek dat er al flinke wortelgroei was en we daardoor gaten trokken.
    Het zou teveel tijd kosten om de setting daarna weer netjes op orde te krijgen.
    Op zich jammer dat niet iedereen het overgebleven voer op lijkt te ruimen.

Het weer was prettig. Droog, 20 graden en regelmatig zon. Gedurende de hele dag regelmatig de nodige vogels gezien, zoals familie specht (man, vrouw en juveniel), en heel veel vinken en koolmezen.
    Uiteraard hoopten we op een bezoek van een sperwer, maar nog liever hadden we kruisbekken gezien. Helaas kwamen geen van beide langs.

Voor ons waren de hoogtepunten kuifmees en keep en een vlak voor ons neus drinkende eekhoorn .
    Dit zijn de 13 vogelsoorten die we gezien hebben:
    Boomklever
    Gaai
    Glanskop
    Groenling
    Grote Bonte Specht
    Grote Lijster
    Keep
    Koolmees
    Kuifmees
    Pimpelmees
    Roodborst
    Tjiftjaf
    Vink

Hieronder een paar van de vele foto’s die we gemaakt hebben.
    De rest is te bewonderen via http://www.bigcats.nl/wandelen/vogelhut/2016-09-18

Grote Bonte Specht

Kuifmees

Rode Eekhoorn

Roodborst

Keep

50 berichten aan het bekijken - 1,251 tot 1,300 (van in totaal 1,342)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.