HBN-7 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-7 resultaten

• Dit onderwerp bevat 1,341 reacties, 149 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 oktober 2021 door .
42 berichten aan het bekijken - 1,301 tot 1,342 (van in totaal 1,342)
  • Auteur
    Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Krijn!
    Tja, de tijd van het jaar brengt met zich mee dat het soms stil is en soms erg druk is. De stilte wordt momenteel nog eens in de hand gewerkt door een koppel sperwers wat zich rond de waterbak ophoud en zich gelukkig ook regelmatig laat fotograferen.
    Je houtduif is mijn favoriet.
    Bedankt voor het delen!

Krijn Dijkema
    Verhalenverteller

Warme dag.. de vogels kwamen vrij onregelmatig, soms twee uren niet of nauwelijks en dan opeens volop.. Geen bijzondere soorten misschien, maar voor een Groninger-klei-fotograaf toch soorten die hij thuis zelden aantreft..
    naast de bekende vinken en mezen oa. ook: Grote Lijster, GBS, Kuifmees, Gaaien, fitis, roodstaart, houtduif. Jammer geen roofpiet..
    De vogels kwamen alleen maar om te drinken en te badderen, het voer interesseerde hen nauwelijks op deze droge, hete nazomerdag.
    Ik heb weer heel erg genoten om hier een dag te mogen doorbrengen! Klasse !
    Ik voeg even een paar plaatjes bij Zie ook mijn weblog http://www.krijndijkema.nl

lele2.jpg

lele3.jpg

lele4.jpg

lele5.jpg

Anoniem

Mooi de sperwer is je dag al goed

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Thijs!!

Anoniem

@Paul
    Dat was afgelopen zondag, 11 September. Had ik er idd bij moeten zetten….

@Frank. Dank voor je reactie 🙂

Groet
    Thijs

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Thijs, op welke datum was je in deze hut 7?

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Prachtig resultaat van de mannetjes sperwer met weerspiegeling.
    De achtergrond kleurt er prima bij.

Met vriendelijke groet,

Frank

Anoniem

Voor de eerste keer in een HBN hut.
    Erg leuk om daar een dagje to fotograferen.
    ’s Ochtens was het zwaar bewolkt en meteen grote drukte, zelfs toen ik nog m’n spullen aan het klaarzetten was.

Gaai, koolmees, pimpelmees, zwartkop, vink, boomklever, kuifmees, winterkoning, grote bonte specht, merel,
    En aan het einde van de ochtend had ik het geluk dat de sperwer uitgebreid kwam badderen!

In de middag liet de zon zich weer af en toe zien, maar lieten de vogels het afweten. Alleen de koolmees, kuifmees en roodborst kwamen af en toe nog kijken….

IMG_4541-1.jpg

IMG_4683-1.jpg

IMG_4761-1.jpg

Anoniem

Mooi serie geduld beloond

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Donderdag 8 Sept. weer een dagje vermaakt bij deze hut .
    Het was een rustige morgen wat vogels betreft maar door het warme/droge weer toch wel verwacht dat in de middag wat vogels zouden komen drinken en een bad nemen .
    Het duurde tot wel drie uur maar toen was er gelijk van alles wat en meerdere vogels van 1 soort soms .
    De volgende soorten gezien oa.
    Koolmees – Pimpelmees – Winterkoning – Roodborst – Matkop – Zwarte Roodstaart – Appelvink jong – Merel – Grote Lijster ( in top van jeneverbes ) – Vlaamse Gaai ( gehoord ) Fittis – Vink – GBS – Eekhoorn .
    B44I1797.jpg

B44I1803.jpg

B44I1815.jpg

B44I1825.jpg

B44I1890.jpg

B44I1832.jpg

B44I1800.jpg

Anoniem

Op dinsdag 23 augustus heb ik samen met Katinka Mann en Frans Di Tucci fotohut 7 bezocht. Bijzonder leuke dag gehad!
    Wist niet wat ik kon verwachten, maar we hebben genoeg moois gezien. De specht heeft zich meerdere malen laten zien en de eekhoorn had er ook zin in.
    De boompieper had ik nog nooit ‘live’ gezien, dus dat was super. Ze zaten af en toe met z’n vijven bij elkaar. Het was warm, maar in de hut was het lekker koel.
    Kortom, een super leuke dag gehad!

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Fraaie foto van de sperwer en van de konijnen tussen de heide.
    Mooi kleurrijk.
    Met vriendelijke groet,

Frank

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Mooi. Zowel de konijnen als de sperwer staan er geweldig op!

Anoniem

OP zaterdag 3 september mogen genieten van deze hut. Had even de Sperwer. Ook een leuk plaatje van de Konijnen.Verder me vooral vermaakt met Boompiepers. Meer foto’s op http://www.natuurfoto-andius.nl/recente-foto-s/

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Zondag 4-9 met Herry Borrink en Margot doorgebracht in hut 7. Het hield op met 13 soorten die ook niet meteen al te bijzonder waren maar de achtergrond van de heide was wel erg de moeite waard. Aan dit soort dagen kun je merken dat het huren van een fotografiehut niet hetzelfde is als het gaan naar de dierentuin. En dat is maar goed ook. Bijgaand nog een paar aardig geslaagde foto’s. Han weer bedankt voor het bieden van de mogelijkheid.

RPGBS1.jpg

RPGlanskop1.jpg

RPKuifmees3.jpg

RPKuifmees1.jpg

RPkoolmees1.jpg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Leuke foto’s van deze badderende appelvink 😉

Groeten Frank

Anoniem

Gisteren even heel kort in 7 gezeten.

appelvink-badderend.gif

appelvink-badderend2.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Reminder over het opruimen van voerresten aan het eind van je fotodag!!!
    Waarom voerresten opruimen

Han Bouwmeester
    Admin

Hele fraaie (grote) serie Christina!
    Tja, het is roofvogeltijd bij de hutten en dat heeft gevolgen op de rest van de vogels. Het zorgt wel voor spannende momenten zoals je gezien hebt.
    Bedankt voor het delen!

Anoniem

Han, ik weet niet of het mag maar wil ook deze nog graag laten zien.
    CHJ-544-.jpg

Attachments:
    Anoniem

Nog een paar foto’s uit de serie van 26 augustus
    CHJ-11-.jpg

CHJ-75-.jpg

CHJ-207-.jpg

CHJ-355-.jpg

CHJ-535-.jpg

Anoniem

26 augustus een bezoek gebracht aan fotohut 7.
    De weersverwachting was weer een heel warme dag,, dus maakte ik me wel zorgen dat het niet uit te houden zou zijn in de hut.
    Dat viel alles mee.We hebben niet echt last gehad van de warmte, meer een beetje van hard licht.
    Het was eigenlijk wel erg stil bij de hut qua vogels. Had verwacht dat er meer vogels op het water af zouden komen, maar het waren vooralsnog de “gewone: vogels die kwamen badderen.
    Was een beetje een teleurstelling, totdat ’s middags ineens uit het niets een sperwer of kiekendief (weet ik niet precies) langs de hut vloog, maar gelijk weer weg was.
    Met spanning gewacht, zou hij nog een keer terugkomen, en ja hoor, hij kwam . Ging op de tak zitten die rechts door de conifeer stak.
    Keek heel onderzoekend rond, en vloog weer weg. Was een bijzondere ervaring.
    Heb wel een paar foto’s kunnen maken, maar alleen portretfoto’s omdat m’n camera nog op 500mm stond en ik niet durfde uitzoomen.
    Daarna hele tijd stil. Tegen de tijd dat we wilden vertrekken, zagen we ineens een ander soort vogel zitten, leek op een grote vink.
    Had nog niet door wat het was, zag ik toen ik hem ging fotograferen. Een appelvink. Deze had ik nooit gezien. Later kwam ik erachter dat het een juveniele was.
    Heb er veel foto’s van kunnen maken.
    Dit en de sperwer maakte mijn dag goed.
    soorten vogels die ik gezien heb zijn:
    koolmees, pimpelmees, vink, kuifmees, boompieper, fitis of tjiftjaf, sperwer, appelvink, zwartkop, boomklever
    CHJ-9--jpg.jpg

CHJ-66-jpg.jpg

CHJ-435--.jpg

CHJ-514-.jpg

CHJ-120-.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Toch fraaie serie Martin.

PS: Ik heb je foto’s even toegevoegd. Ze waren nu als bijlage geplaatst maar als je op ‘voeg in’ klikt komen de foto’s in je bericht zelf te staan.
    ff wennen natuurlijk.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Hallo.
    Na zaterdag met Ruud en Frans in de hut gezeten te hebben, heb ik het zondag nog maar even dunnetjes overgedaan. Het duurde even voor er wat voor de hut kwam maar het begin was veel belovend. Uit het niets zat de gekraagde roodstaart in de begroeiing achter de hut. Gelukkig kwam ze ook nog even een bad nemen. Verder de gewone soorten die met de regelmaat even terug kwamen. Veel van het zaad werd er niet gegeten. Op het einde van de ochtend en halverwege de middag ben ik bezig gehouden een een groepje boompiepers; 5 stuks. Toch nog zo’n 13 soorten gezien. Weinig drukte is misschien het begin van de vogeltrek?
    Op naar de volgende keer in hut 3.

Groet
    Martin Verbeeten

Gaai.jpg

Anoniem

27 augustus tussen 07.00 uur en 16.00 uur in deze fraaie hut gezeten met Martin en Frans.
    Na een aantal snikhete dagen hadden we gehoopt op veel activiteiten bij het vijvertje maar helaas viel dat heel erg tegen.
    Het was heel erg rustig, vrijwel de gehele dag.
    Ik heb natuurlijk wel mijn kansen gepakt en ben toch nog met hele leuke foto’s thuis gekomen, hierbij een paar voorbeelden.

Han Bouwmeester
    Admin

Bedankt voor je bijdrage Ronald.
    Ja, zoals met alles in de natuur is het voorjaar beter dan de zomer. Is echter wel afhankelijk van het weer want op droge warme dagen kun je hier nog steeds net zoveel vogels treffen als in het voorjaar.
    Kruisbekken is een perfect voorbeeld van een soort die hier komt op vooral die warme dagen. Ze komen immers alleen om te drinken; voer interesseert ze niets. Hoewel ze in de winter ook gezien worden (eigenlijk het hele jaar) is het zeg zo tussen april en begin september de beste tijd.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Het zijn weer mooie waarnemingen en foto’s bij deze hut , mag zelf binnenkort weer een dagje genieten van deze hut.

Anoniem

19 augustus jl. in hut 7 gezeten, Lemelerberg, nabij Ommen (Salland, niet Twente). Ik begon om 5.45 uur. Het was schemerig, gelukkig had ik mijn leesbril en zaklamp mee: anders had ik de cijfercombinatie van het slot niet kunnen lezen. Het bleef zonnig weer. In de ochtend tot circa 11.00 uur de meeste activiteiten. Naast de meer gebruikelijke soorten een zwarte mees, jonge grauwe vliegenvanger en boompieper (gelig van kleur) gefotografeerd. Ik hoopt ook op de groene specht, kruisbek of distelvink: deze verschenen niet. In de middag duidelijk veel minder activiteit in en rondom de hut. Een konijn huppelde nog voorbij de hut en een zandhagedis (vrij groot) liet zich zien, deze had ik vanuit hut 7 nog niet eerder gezien. Mooie waarnemingen. Het lijkt er wel op dat in het voorjaar de meeste activiteit hier is. Hoe zijn voor mensen de ervaringen tegen zonsondergang en in de winter (kruisbek en zo)? In ieder geval weer een mooie dag gehad. Wat zon maakt me wel vrolijker, hoewel soms het licht hierdoor wat hard werd. Ik heb het idee dat mijn Canon 400 mm/2.8 met 2x converter een hoge resolutie heeft en contrasten goed kan overbruggen. Ben tot 15.00 uur gebleven. Groeten, Ronald.

Anoniem

Hallo vogelaars,

Hierbij enkele resultaten van 29 juni.
    Het was een mooie dag in goed gezelschap.
    Over een week weer naar deze hut, ik verheug me er al een tijdje op!

Ruud Scherpenisse

GBSHB9285.jpg

BPHB9611.jpg

GGHB8960.jpg

GLHB9044.jpg

VinkenHB9178.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Ik heb op 3 augustus 2016 een dagje vanuit hut 7 gefotografeerd.
    Het had de dagen ervoor stevig geregend en dat was merkbaar aan het niveau van activiteiten bij de hut.
    Bij aankomst zo rond 0630 uur geen vogels, en de eerste paar uur slechts een paar jonge vinken en een enkele koolmees.
    Ook de grote bonte specht was vanaf een uur of 0900 nadrukkelijk aanwezig: 3 exemplaren, die constant ruzie maakten.
    Het miezerde een groot deel van de ochtend en het aantal vogels bleef beperkt tot deze 3 soorten.
    Op een gegeven moment renden 3 reeën voor de hut langs, ik had het gevoel dat ze ergens door waren opgeschrikt. Maar dat lijkt daar niet erg waarschijnlijk, dus waardoor ze op loop gingen is me niet duidelijk geworden.
    Toen het rond de middag wat opklaarde verschenen ook wat andere soorten, boomklever, roodborst en een juveniele groenling.
    Maar vergeleken met mijn vorige bezoek in januari 2016 was het de hele dag erg rustig. Dat zal wel een gevolg zijn van regen in de dagen ervoor neem ik aan.
    Door de zware bewolking was fotograferen ook beperkt tot hoge ISO en langere sluitertijden, maar ik heb van de boomklever en de spechten een paar mooie foto’s kunnen maken.
    In de middag verscheen er ook een eekhoorn die uitgebreid op de stam voor de hut ging zitten. Mooi onderwerp.
    Het was gedurende langere perioden in de middag heel stil als de rondscharrelende vinkjes plots wegvluchten, wat me deed vermoeden dat er roofvogels rond de hut aanwezig waren.
    Dat bleek ook, want rond een uur of 3 landde er plots een sperwer vrouw recht voor het kijkgat, op ca. een meter van de lens, en met de priemende ogen me recht aankijkend. Uiteraard schrok de vogel en bleef maar een seconde zitten. Geen foto, maar wel een unieke ervaring.
    De potentie van hut 7 is prima, maar zoals deze dag aantoonde moeten de omstandigheden meewerken.
    Dat maakt het uiteraard zo spannend. Geen garantie, maar steeds weer een verrassing wat je zult aantreffen.
    Tot een volgende keer Han. Bedankt voor de prima faciliteiten.

john breugelmans
    Verhalenverteller

Bedankt, Maurice

Het was een mooie dag alleen geen wolkje aan de lucht dus soms hard licht vooral in de middag.

Groeten John

Anoniem

Mooi hoor vooral de appelvink

john breugelmans
    Verhalenverteller
    Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie serie weer Rick!
    Tja het was me een puinhoop na het noodweer maar allemaal weer opgelost:-))

Ik heb je foto’s even in het bericht zelf ingevoegd. Dat kan door achter de bijlagen op ‘voeg in’ te klikken. Dan kun je ze overal neerzetten waar je wilt.

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Op 30-7-2016 hebben we gebruikt gemaakt van deze hut 7. Omdat het veel geregend had is de kans op veel verschillende soorten kleiner. Een aantal soorten komt niet om te eten maar om te drinken of om te badderen. Als er overal in de omgeving regenwater ligt, is de noodzaak er niet om naar hut 7 en vijver te gaan. Niet veel soorten dus, maar voor mijn gevoel wel en juiste setting uitgezocht, met een achtergrond waar ik heel tevreden over ben. En natuurlijk …. de sperwer.
    Han, alles zag er weer goed bij bij de hut. Zal wel een ravage geweest zijn. We hebben ons weer prima vermaakt.
    Groet, Margot en Rick

RPGBS.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Bas:

Woensdag 20 juli was mijn 2e keer in hut 7, dit keer samen met Niels. Het zou een warme dag worden (33gr), met pas vanaf een uur of 4 een beetje bewolking. We zijn begonnen om ongeveer 7 uur en zeiden voor 9 uur al tegen elkaar: “Zullen we maar weer gaan?” Niet omdat er niets gebeurde, integendeel: binnen 2 uur tijd hadden we al meer dan 22 soorten gefotografeerd, waaronder een groene(!), en een kleine bonte(!!) specht. Ook de eekhoorn was al een paar keer langs geweest, onze dag was toen al meer dan geslaagd!
    Tot een uur of 11 kwamen er nog maar een paar nieuwe soorten bij (o.a. goudvink, grote lijster) en daarna werd het stil… en heel erg warm… De vogels zullen er ook last van hebben gehad, want tot een uur of 4 hebben we alleen maar een paar ruziënde koolmezen, vinken en een groenling gezien. Na 4 uur kwam er steeds meer bewolking en werd het ook weer wat drukker; naast de genoemde ruziemakers, kregen we nog bezoek van een paar pimpelmezen, een boom(of gras)pieper en een appelvink. Niets wat we die dag nog niet eerder hadden gezien. Wel nieuw waren de torenvalk in de berk op de achtergrond (die een hagedis had gevangen), en een havik die voorbij vloog, maar beiden te ver weg voor een (fatsoenlijke) foto. We hebben nog tot 6 uur gewacht op een sperwer en/of zomertortel, maar helaas.

De lijst met vogels (in willekeurige volgorde, *=geen (fatsoenlijke) foto):

Koolmees
    Pimpelmees
    Roodborst
    Merel
    Vink
    Mat(of glans)kop
    Appelvink
    Goudvink
    Zanglijster
    Grote bonte specht
    Kleine bonte specht
    Groene specht
    Grauwe vliegenvanger
    Bonte vliegenvanger
    Geelgors
    Groenling
    Grote lijster
    Kuifmees
    Fitis
    Boomkruiper*
    Gekraagde roodstaart
    Staartmees
    Boom(of gras)pieper
    Gaai*
    Boomklever
    Tjiftjaf
    Torenvalk*
    Havik*

De lijst met niet-vogels:

Eekhoorn
    Muis*
    Hagedis
    Groene kikker*
    Div. Libellen*
    Div. Vlinders*

Tot nu toe was iedere keer dat ik een hut heb bezocht van Han (4x) een betere dag dan de keer daarvoor. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit de volgende keer ook weer zo zal zijn 🙂

Gr. Bas
    HBN7_01.JPG

HBN7_02.JPG

HBN7_03.JPG

HBN7_04.JPG

HBN7_05.JPG

HBN7_09.JPG

HBN7_10.JPG

Han Bouwmeester
    Admin

Mary Thoms:

de foto’s zijn nog van 31 mei. Wij hebben 18 soorten gezien. De topper was wel de sperwer die 1x een kijkje kwam nemen en de 2x uitgebreid ging badderen. Een kwartier lang. Super mooie dag gehad in een geweldige mooie hut en locatie.
    Mary, Mieke en Cor
    Hut74a.jpg

Hut79a.jpg

Attachments:
    Han Bouwmeester
    Admin

John Breugelmans:

gisteren bij hut 7 geweest prachtige vogelshow met veel soorten ik heb 23 soorten vogels geteld maar kunnen er enkele meer zijn geweest wel hard licht en tegenlicht na de middag (had liever wat wolkjes aan de lucht gehad)maar toch een aantal prachtige fotoresultaten vind ik zelf want ik ben vroeg begonnen en de schaduw werking daar maakt ook bijzondere resultaten mogelijk !
    Niet gezien helaas kruisbek,zomertortel,goudvink en gekraagde roodstaart.
    maar wel soorten als kuifmees,grote gele kwikstaart,grote lijster,boompieper,appelvink,geelgors,bonte vliegenvanger,matkopmees,glanskopmees en boomklever.
    helaas ook geen roofvogels.
    bijgevoegd al enkele foto,s van gisteren.

Han Bouwmeester
    Admin

Tom Kruisink:

Zaterdag 9 juli samen met Niels naar hut 7 geweest. Het weer was prima, mooi diffuus licht. We hadden in totaal 18 soorten vogels voor de lens. Maar de Eekhoorn stal de show, hij is een keer of 5 geweest.
    De vogelsoorten die we konden fotograferen zijn: Koolmees, Pimpelmees, Matkop, Zwarte Mees juv, Roodborst ad+juv, Appelvink m+v+juv, vink, Groenling, Geelgors, Boomklever, GBS m+v+juv, Bonte Vliegenvanger juv, Winterkoning, Boompieper, Tjiftjaf, Fitis, Roodborst en Goudvink v. Bij aankomst de Zomertortel wel gehoord en bij vertrek de Nachtzwaluw gehoord.

Het was weer genieten op deze prachtige locatie. Han en team weer bedankt dat je dit voor ons mogelijk maakt.

Han Bouwmeester
    Admin

Eduard Opperman:

op 6 juli dagje in hut 7 gezeten van 7.00 uur tot 16.30 uur mooie dag met af en toe bedekte hemel. Heerlijke dag gehad met bijna continu vogels voor de hut
    Geen bijzonderheden, maar leuke appelvinken, gbspechten en geelgorzen.

Griet Eduard Opperman

Han Bouwmeester
    Admin

Berichten van het oude forum:
    Martin Verbeeten:

Hallo mede vogelaars.
    Woensdag 29 juni samen met Ruud Scherpenisse hut 7 bemand. De dag begon bewolkt met zo nu en dan wat lichter weer en sporadisch een zonnetje. Het eerste kwartier bracht ons 10 soorten maar op het einde van de dag kwamen we op 16 uit. Soms een drukte voor de hut maar zo nu en dan ook helemaal niets. Gezien hebben we: vink, grote bonte specht, groenling, zanglijster, koolmees, pimpelmees, appelvink, matkop, boomklever, geelgors, merel, roodborst, sijs, boompieper, zwartkop, fitis en heggenmus. Gehoord: zwarte kraai, buizerd en gaai.
    Han weer bedankt voor de gastvrijheid en tot de volgende keer.
    Martin Verbeeten

Han Bouwmeester
    Admin

Plaats hier je mooiste foto’s en ervaringen van hut 7!

42 berichten aan het bekijken - 1,301 tot 1,342 (van in totaal 1,342)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.