HBN-7 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-7 resultaten

• Dit onderwerp bevat 1,341 reacties, 149 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 101 tot 150 (van in totaal 1,342)
  • Auteur
    Anoniem

Vrijdag 12 juni jl. in hut 7 van Han Bouwmeester. Aanvankelijk was er weinig hoop. Om 3.00 uur er uit. Niet geslapen. En om 5.15 uur knikkebollend in de hut. Weinig activiteit. En geen mooie zonsopkomst. Totdat plots rond 10.00 uur een sperwer man in een boom landde. Tien minuten later gevolgd door een bij nader inzien grote sperwer vrouw in de bubbel bak. Rond 13.15 uur naar huis. Meestal blijf ik altijd rond 8 uren in een boshut. Na 11.00 uur benauwd in de schuilhut door de drukkende warmte. Uiteindelijk dus toch weer een geslaagde dag.

IMG_20200612_131240.jpg RWJ_20-06-12_60.JPG RWJ_20-06-12_97.JPG RWJ_20-06-12_90.JPG RWJ_20-06-12_1106.JPG RWJ_20-06-12_1007.JPG RWJ_20-06-12_1150.JPG

Anoniem

Afgelopen vrijdag was ik met Piet een dag in de hut. Het weer was bewolkt en later ook veel regen. Waarschijnlijk kwamen door die omstandigheden weinig vogels voor de hut en was het regelmatig lang stil. We hebben de appelvink, gekraagde roodstaart, vinken, grote bonte specht, geelgors, roodborst, gaai, eekhoorn, merel en fitis gezien. Ik zal wat foto’s meesturen. 20200605-WGM_3357.jpg 20200605-WGM_3478.jpg 20200605-WGM_3564.jpg 20200605-WGM_3421.jpg 20200605-WGM_3440.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie serie Bennie! En de kruisbekken doen het opvallend goed bij deze hut momenteel vlgs mij.

Anoniem

Op 04-06-2020 heb ik samen met Erik weer een dag mogen verblijven in deze hut waar altijd wel wat te beleven valt.
    het begon als een bewolkte dag met door de hele dag veel activiteiten voor de hut van appelvinken met jongen die de hele dag permanent aanwezig waren en ook de flaamse gaaien lieten zich veelvuldig zien
    daarnaast ook de vinken koolmezen pimpelmezen , en vele andere soorten waaronder ook twee maal over de kruisbekken en staartmezen en boompieper bonte vliegenvanger en grauwe vliegenvanger.
    al met al weer een geslaagde dag DSC_0163.JPG DSC_0290.JPG DSC_0296.JPG DSC_0316.JPG DSC_0496.JPG

Anoniem

Mooi lijstje Peter! De groene specht en de koekoek op één dag is super. De koekoek heb je in vlucht toch nog aardig vast weten te leggen.
    Ook de groene specht staat er prima op.

Peter van Velzen
    Admin

Hierbij nog het lijstje met waargenomen soorten.

1128BCDE-7292-43EC-803C-9694414962EE.jpeg

Peter van Velzen
    Admin

22 mei in hut 7.
    De dag verliep qua activiteit en aantal soorten min of meer zoals hierboven beschreven door Tom. De ruim 20 soorten verschenen met flinke tussenpozen en vrijwel steeds als een enkel individue.
    Noemenswaard: de hele dag hoorde ik met tussenpozen een koekkoek rond de hut roepen. Een keer, rond het middaguur verscheen de koekkoek bovenin de grote berk zo’n 100 meter voor de hut, maar zo kort dat de enige foto die ik kon maken van een reeds weer vertrekkende koekkoek was:

koekkoek-hut-7_22-05-2020_2_HBN.jpg

Er verschenen totaal 3 mannetjes gekraagde roodstaart voor mijn lens, waarvan een geringd. Deze vogels waren erg schrikachtig, en zelfs met de zachtste sluiterstand van mijn camera sprongen ze elke keer bij de eerste klik weer op. Het voordeel van “geen glas” is meer licht en mooiere scherpte, maar meer schrik bij de wat schuwere vogels zit er wel in.

gekraagde-roodstaart-male-hut-7_22-05-2020_2_HBN.jpg

Pas nadat ze een keer of 5 voor de hut verschenen waren raakten ze wat meer op hun gemak en kon ik ze ook op mijn gemak vastleggen, evenals de details van de ring, die hopelijk voldoende zijn om te bepalen waar de vogel geringd is (hier een foto van de niet geringde man).

gekraagde-roodstaart-male-hut-7_22-05-2020_1_HBN.jpg

Zo rond 1300 uur verscheen er plots (niet de karakteristieke roep vooraf gehoord) rechts langs de hut een groene specht man, die al scharrelend over de grond rechts langs de waterbak huppelde en achter de bak in het hoge gras verdween. Al die tijd durfde ik geen foto te maken, de sluiter geluiden hadden de vogel (vrijwel zeker) weg kunnen jagen. Maar even later verscheen de specht weer in beeld en mierenvangend op wat grotere afstand (15 meter) kon ik de specht goed vastleggen.

groene-specht-male-hut-7_22-05-2020_1_HBN.jpg

groene-specht-male-hut-7_22-05-2020_2_HBN.jpg

Noemenswaardig is ook de af en toe gelijktijdige verschijning van een grauwe vliegenvanger en een bonte vliegenvanger. De grauwe had het niet zo op de bonte en joeg die steeds met nogal wat agressie weg. Voedsel competitie?

bonte-vliegenvanger-hut-7_22-05-2020_1_HBN.jpg

grauwe-vliegenvanger-hut-7_22-05-2020_1_HBN.jpg

Al met al een prima dag, in deze geweldig gelegen fotohut. Vooral de groene specht vind ik een erg mooi resultaat.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie serie foto’s Tom .
    Leuk dat je de koekoek er gezien en gefotografeerd heb prachtige foto van deze vogel .

Han Bouwmeester
    Admin

Toch fantastische serie weer Tom!
    Vooral de groene specht is super in deze houden en ronduit knap om de koekoek op deze afstand zo mooi in beeld te krijgen. Top!

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Geweldige serie. Tja, die koekoek hoor je vaak alleen maar. Mooi vastgelegd. Top!

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Tom, mooie plaatjes hoor. Ik was de dag voor je in deze hut, en zelfde waarnemingen. Ook ongeveer hetzelfde aantal soorten en niveau van activiteit voor de hut. De groene specht zat enkele minuten voor de hut mieren te eten, en ik hoorde ook de hele dag de Koekkoek, zag die slechts een keer ver weg in de hoge berk. Dus complimenten dat je deze druktemaker zo mooi hebt kunnen fotograferen. Ik zal later deze week wat plaatjes posten.

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Tom ,

Mooie reeks weer , vooral de koekoek . Top !

Gr Berry

Anoniem

Werkelijk prachtige foto”s Tom.
    Ze zijn allemaal scherp en heel mooi van kleur. De bonte vliegenvanger heb je heel mooi geplaat .
    Ook de groen specht is ene topper maar de winnaar is toch echt de koekoek!
    Wat kon je die mooi vereeuwigen. Klasse!

Groetjes, Helma

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Gisteren 23 mei 2020 een dagje in hut 7 geweest. Het weer was wat koeler zo’n 18 graden en het begon licht bewolkt, tegen een uur of 11 was er zon afgewisseld met wolken dat gaf prachtig licht.
    Helaas was het corona tijd bij de vogels, lange perioden zonder vogels, heel af en toe kwam er 1 en soms 2 en dat ging de hele dag zo door helaas.
    Toch nog 22 soorten over de hele dag met als toppers de Koekoek op de stam zo’n 35 meter voor de hut en een kort bezoekje vd Groene Specht. Ondanks de rustige periodes toch genoten vd rust en alle vogelgeluiden. De hele dag hoorden we de Koekoek roepen en ook de Nachtzwaluw liet regelmatig zijn geratel horen. Smorgens vroeg vloog er nog een Buizerd met muis over de hut. Verder had ik het idee dat de stilte niet veroorzaakt werd door rovers, alhoewel de vogels wel heel alert waren. Misschien had het te maken dat het weer wat is afgekoeld en de harde wind, geen idee. het blijft altijd gissen.
    Hieronder de lijst met 22 soorten : Fitis, Tjiftjaf, Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees, Matkop, Bonte Vliegenvanger, Roodborst, Heggenmus, Merel, Zanglijster, Gaai, Koekoek, Groene Specht m, GBS, Zwartkop m+v, Appelvink v, Vink, Boomklever, Boompieper, Houtduif, Turkse Tortel verder nog 2 Eekhoorns en een mannetje Zandhagedis.

Han en helpers bedankt voor deze mooie dag.

Hieronder enkele foto’s

eekhoorn202001zoom.jpg

bontevliegenvanger202001zoom.jpg

boomklever202002zoom.jpg

fitis202001zoom.jpg

groenespecht202001zoom.jpg

koekoek202001zoom2.jpg

Anoniem

Dinsdag 19 mei 2020 alleen in hut 7 van 06:00 t/m 18:45 uur geweest. Mooie dag, zon en 23 graden, met gelukkig ook wat bewolking dus niet alleen maar hard licht. Meerder keren hier al geweest, hele fijne hut. De hele dag vanaf ongeveer 07:00 uur vogels voor de hut, soms een kwartiertje rustig (niet erg voor de fotograaf). Veel soorten die ik zo zal opnoemen, met toch wel de kruisbekken als bijzonder. Sperwer helaas, niet expres, maar wel zelf, onbedoeld laten schrikken. Na ruim 7,5 uur in de hut om ongeveer 13:30 uur, kreeg ik last van kriebelhoest en pakte wat te drinken in de tas achter mij. Toen ik had gedronken en weer terugdraaide naar de vijver had inmiddels de sperwer plaats genomen aan de rand van de vijver. Door het te snel draaien schrok hij (hij zit die beweging toch door het netje) en vloog hard weg. 10 min knap ziek van geweest want je weet dat die dezelfde dag niet meer terugkomt. Daarna weer lekker verder genoten van alle mooie vogels want ik kom niet alleen voor de sperwer, die is alleen een heel mooi toetje. Verder een topdag gehad.
    Vogels en andere van deze dag: Gaai, roodborst, zwartkop M+V, Kruisbekken M+V, glanskop, zanglijster, groete lijster, kool en pimpelmezen, gekraagde roodstaart, zandhagedissen M+V, boompieper, Tjif Tjaf, Fitis, bonte vliegenvanger, boomklever, GBS, Kuifmees, eekhoorn, hazen in de hei, Koekoek ver weg in de bomen, geelgors, reeën op de hei, merel M+V, appelvink M+V, Turkse tortelduif en vinken. _B5A8448A.jpg _B5A9077A.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hallo Joop .
    Mooie foto’s .
    Ik gebruik zelf nog Adobe LR 6 , met de nieuwere camera’s gaat dit niet meer lukken !!
    Succes met het zoeken naar een bewerking programma .

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Joop,

Ik heb het fotografie abonnement (middelste). Ik gebruik overigens Lightroom niet, alleen PS op mijn desktop (is nu versie PS 2020).
    Met dit abonnement heb je een aantal voordelen: updates zijn inclusief, meestal betekent dit elk jaar een nieuwe versie.
    Een raw converter is inbegrepen en betekent dat vrijwel altijd de meest recente raw bestanden van nieuwere camera’s geopend en bewerkt kunnen worden.
    Als je dan een krachtig ruis en scherpte filter wilt hebben is Topaz een heel goede optie zoals ik schreef. Ik vind het veel beter dan de ruis en scherpte filters die standaard in PS zitten. Eenmalige kosten en een aantal jaren functionele updates, Bij nstallatie verschijnt dit als een filter on de tab Filters in PS.
    Je kunt van Topaz een proefabonnement nemen om het uit te proberen.

Joop Smit
    Verhalenverteller

ik stuur toch nog een paar foto’s 07052020_073855_02_DxO.jpg 07052020_153404_02_DxO.jpg 07052020_172536_DxO.jpg

Joop Smit
    Verhalenverteller

Peter bedankt voor jouw reactie. Wat bedoel je met Photoshop? Er zijn verschillende mogelijkheden. Adobe.JPG

Bedankt alvast. Joop

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Joop, heel mooie resultaten hoor.

Voor bewerking gebruik ik Photoshop, maar dan doe ik ruis verwijderen en aanscherpen met Topaz Noise AI. Niet gratis, maar werkt als plugin voor PS erg lekker.
    Fantastische en goed instelbare ruisverwijdering zonder artefacten en zeer goed controleerbare aanscherping.
    Succes.

Peter

Joop Smit
    Verhalenverteller

Gisteren 7 mei 2020 was ik in HBN7. Het was de hele dag volop zon; dat maakte het maken van mooi belichte foto’s wel een beetje lastig.
    Na vorige week in HBN8 was dit als beginnend vogelfotograaf (ik ben mijn hele leven lang al een vogelaar) mijn 2e keer in een fotohut. Ik heb weer enorm genoten. Je kunt wel merken dat het broedseizoen volop aan de gang is; het is toch wat rustiger met de vogels dan in mrt/april. Maar met wat geduld (begin van de avond maak je de mooiste foto’s wat betreft licht en bedrijvigheid van de vogels) lukt het ook in deze tijd van het jaar mooie vogels voor je lens te krijgen. Hieronder geef ik een opsomming van de vogels die ik heb waargenomen. Ook stuur ik foto’s mee van man en vrouw gekraagde roodstaart, grauwe vliegenvanger en boompieper.
    1. GBS
    2. Pimpelmees
    3. Merel
    4. Vink
    5. Appelvink
    6. Holenduif
    7. Roodborst
    8. Glanskop
    9. Houtduif
    10. Koolmees
    11. Zwartkop
    12. Gaai
    13. Fitis
    14. Boompieper
    15. Gekraagde roodstaart
    16. Zanglijster
    17. Grauwe vliegenvanger
    18. Bonte vliegenvanger
    19. Geelgors
    Ik hoorde o.a. de goudvink, grasmus en kuifmees, maar helaas deze vogels niet gezien.
    Verderop hoog in de boom zat een koekoek te roepen.
    Ook de eekhoorn en heel even de zandhagedis kwamen even langs.
    Dan nog een vraag: welke software zou ik het beste kunnen gebruiken om raw-bestanden te bewerken? Ik heb nu op proef DxO. Kennen jullie dat? Ik stel het op prijs van deze of gene een advies te krijgen.
    Hartelijke groet, Joop Smit
    07052020_151429_01_DxO-1.jpg 07052020_103756_01_DxO.jpg 07052020_174454_01_DxO.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Ondanks het weer toch enkele mooie foto’s kunnen maken , geelgors staan er mooi op .
    Hopelijk is je volgende bezoek aan een hut zonniger !!

Yvonne
    Admin

Zaterdag 1 mei. Samen met Cees een bezoek aan hut7 waar altijd aardig wat soorten worden genoteerd.
    Door het weer hebben we wat later afgesproken en om 7.15u stonden we beiden op de parkeerplaats. De lucht in het noordwesten is inktzwart en we zijn nog niet binnen in de hut of het begint te hozen. Grote druppen. Cees heeft nog net wat vet op de stammen kunnen smeren en wat voer neer kunnen leggen.
    De eerste 3 uur hebben we al keuvelend doorgebracht, onderbroken door een moment dat een koppeltje geelgorzen de nattigheid durfde te trotseren en van het voer kwam smikkelen.
    Pas om 9.33u kwam de eerste koolmees terwijl dat toch een soort is die je samen met de pimpelmees, vink en boomklever als eerste kunt afvinken.
    Een spectaculair momentje toen in de hoge bomen aan de achterzijde een buizerd zat wat niet in dank werd afgenomen door een torenvalk. Met schijnaanvallen probeerde de valk de buizerd te verjagen, wat duidelijk niet lukte. De torenvolk taaide af.
    Ondanks het weerbericht bleven de buien op poppen. Het was niet eens het geringe aantal soorten wat opviel maar juist het geringe aantal vogels wat voorbij de hut kwam. Er is geen enkele keer gedronken of gebadderd. Slechts een handjevol vogels heeft het voer genuttigd en er waren tijden dat we naar een waterbak hebben zitten staren. Het zal de ‘broeddip’ zijn. Vogels zijn druk met nestjes en jongen, en het weer werkte ook niet echt mee.
    Kortom …. op naar een volgens hutbezoek.

Het aantal vogels wat we hebben gezien kwam uit op 12 + 1 verzopen eekhoorn
    geelgors
    GBS
    Merel,
    Koolmees
    Pimpelmees
    Roodborstje
    Holenduif
    Houtduif
    Matkop
    Gaai
    Groenling
    Vink

geelgorsvrouw.jpg geelgors-man.jpg geelgorsman.jpg

Attachments:
    Michel Roesink
    Verhalenverteller

Ik zou nog wat foto’s plaatsen van mijn bezoek d.d. 12 april 2020.

93797118_1121566718202380_7305823023574024192_o.jpg
    93872789_1121566698202382_2779094443263787008_o.jpg
    94210707_1121566881535697_4132854734665023488_o.jpg
    93885240_1121566791535706_6276693377064894464_o.jpg
    94118006_1121566824869036_2055804152272912384_o.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Michel,

Leuke opnamen, vooral de actie foto van de zandhagedis. Dit mannetje had ik enkele dagen eerder ook. En het is een moedig diertje dat met de op hem jagende merels speelt en die uitdaagt.
    Een man sperwer voor de hut was ooit uitzonderlijk, maar het lijkt of deze soort zich aangepast heeft aan de opportuniteit van veel prooi bij elkaar, met als bonus een lekker bad. En het deert ze niet dat er geen glas in de hut zit, en gegeven de scherpe blik van deze rovers zou het me verbazen als ze je niet zien zitten. Dus ze zijn kennelijk ook tot “de conclusie gekomen” dat degenen die achter dat gordijn zitten geen gevaar opleveren.
    Ik Heb zelfs een keer een sperwer man voor de hut gehad (was met Rob samen, voor de 1.5 meter economie :<)) en stootte toen per ongeluk het schepnet om dat met een flinke klap op de grond kwam. We hadden vanwege de warmte de deur open, en de sperwer reageerde even met een blik richting de hut, om weer lekker verder te gaan met badderen. Dus jullie zorg t.a.v. hoe het glas de activiteit voor de hut beïnvloedt is iets waar de komende tijd van zal blijken hoe reëel die is. Het zal zeker van soort tot soort verschillen. Een groene en zeker een zwarte specht zijn in dat opzicht het meest gevoelig. Of een kramsvogel. Maar ook een kneu, ik had vorige week enkele malen een kneu, en met de 5DIV in de stilste stand ging dit vogeltje toch onmiddellijk bij de eerste klik de lucht in. De eerste foto (en dat enkele malen) steeds nog een staart of zo in beeld). De tijd zal het leren.

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Natuurlijk is de kans groter dat vogels reageren op het geluid van de sluiter, maar als je toch ziet welke soorten er voor hut 3 zijn vastgelegd, dan schrikt het blijkbaar maar gedeeltelijk af. Zo te zien vloog de sperwer ook niet weg na één foto.
    Persoonlijk vind ik dat je zonder glas veel meer beleving hebt bij hetgeen je ziet. De geluiden die bij de beelden horen.
    Ieder zijn ding 🙂
    Mooie series overigens.

Groet, Rick

Michel de Beer
    Verhalenverteller

Ik deel de mening van Erik over het ontbreken van spiegelglas. Of misschien maken onze camera’s gewoon teveel herrie:)
    Enkele resultaten van mijn kant.
    B77I6787ab.jpg
    B77I6765ab.jpg
    B77I6565ab.jpg
    B77I6751ab.jpg
    B77I6515ab.jpg

Anoniem

Gisteren samen met mijn fotomaatje Hbn7 bezocht (de hut is groot genoeg om 1,5 meter afstand van elkaar te houden :-). Na een korte nacht en een lange rit om 6.15 uur op de set. Stralend weer…beetje sluierbewolking was welkom geweest (het is ook nooit goed :-). De volgende soorten kwamen voorbij: Koolmees, Geelgors, Gaai, Kuifmees, Merel, Boompieper, Grote bonte specht, Holenduif, Houtduif, Staartmees, Roodborst, Tjiftjaf (donkere pootjes?), Fitis (lichte pootjes?), Vink, Roodborsttapuit, Pimpelmees, Appelvink, Glanskop, Zwartkop, Eekhoorn, Sperwer, Zandhagedis en een Buizerd, langsvliegend. Het ontbreken van glas, volgens eerdere reacties een pluspunt, zorgde in mijn beleving voor wat meer schrikkerigheid. Ook al staat de camera in silent mode, het blijft een vreemd en duidelijk hoorbaar geluid voor de vogels. Ik zag ze dan ook zeer regelmatig opkijken of zelfs opvliegen bij iedere klik. Misschien leuk voor diegene die graag bijzondere poses vastlegt, maar ik ben bang dat de vogels er anders over denken. Ik vind het in ieder geval geen pluspunt. Het bezoek van de sperwer was erg leuk. Dat ie na zijn bad 1,5 uur in de naast de hut gelegen boom ging wachten tot ie opgedroogd was, was minder leuk want het hield de zangvogels bij de vijver vandaan :-). De door de sperwer gegenereerde pauze ging naadloos over in de standaard middagdip. Mede gelet op de lange terugreis om 15.00 uur de boel in gaan pakken, het resterende voer opgeruimd(!) en huiswaarts gekeerd. Bijgaand enkele resultaten. ERU20200425-3.jpg ERU20200425-1.jpg ERU20200425-4.jpg ERU20200425-7.jpg ERU20200425-2.jpg

Fernando
    Verhalenverteller

En deze nog. Kan iemand trouwens op basis van deze foto’s met zekerheid zeggen of het een matkop of glanskop betreft. En een fitis of tjiftjaf?

20200418-IMG_6045-2.jpg 20200418-IMG_6348-2.jpg 20200418-IMG_6966-2.jpg 20200418-IMG_6684-2.jpg 20200418-IMG_6326.jpg

Fernando
    Verhalenverteller

Bij deze wat foto’s van afgelopen zaterdag, 18 april. 20200418-IMG_6879-2.jpg
    20200418-IMG_5760-2.jpg
    20200418-IMG_6589.jpg 20200418-IMG_6829-2.jpg 20200418-IMG_5834-2.jpg

john breugelmans
    Verhalenverteller

Bedankt voor het melden Peter dat is geweldig nieuws!!!
    vorig jaar kon ik in deze hut prachtige foto,s maken van de zomertortel maar toen zat je nog wel achter glas

Peter van Velzen
    Admin

John en anderen, toen ik er was zat een zomertortel achter de hut te zingen. Dus de kans is groot dat we die spoedig gaan zien en fotograferen.

john breugelmans
    Verhalenverteller

prachtige foto,s, ik ben erg benieuwd of de zomertortel zich nog zal laten zien die hierbijna elk voorjaar wel aanwezig was, verder blijft het natuurlijk een prachtige hut ook zonder glas

Rick Robaard
    Verhalenverteller

De groene specht is ook wel voor hut 3 gefotografeerd dus zonder glas zou geen bezwaar moeten zijn.

Han Bouwmeester
    Admin

Supermooie resultaten Peter en Robert! Vooral de zandhagedis is wel echt heel fraai zeg.
    Het is idd nog even afwachten hoe het zich zonder glas gaat ontwikkelen maar het is in elk geval al zeker beter dan de eerste periode zonder glas bij deze hut dus ik maak me er nog geen zorgen om. Denk dus dat het met de groene specht ook wel goed zal komen.

Robert Westerhof
    Verhalenverteller
    Robert Westerhof
    Verhalenverteller

Op zondag 20 april ook deze hut bezocht. In totaal 23 vogelsoorten waargenomen. De kuifmees en gaai werken goed mee. Was zelf tevreden hoe de zandhagedis leuk mee wilde werken. Verder geen echte toppers voor deze hut dit keer.

Peter van Velzen
    Admin

HBN 7, de eerste fotohut die ik bezocht, en nog steeds een van mijn favorieten. Prachtig gelegen en op de rand van verschillende biotopen, een garantie voor een rijke variatie aan vogels en andere dieren.
    Ik zag die dag 25 soorten vogels, waarvan vooral de roodborsttapuit, de gekraagde roodstaart en de staartmees me veel plezier bezorgden. Het paartje staartmeesjes was duidelijk aan een broedpoging bezig, het vrouwtje met een knik in de staart veroorzaakt door de lange zit in een voor die staart eigenlijk te krap nestje. Als het vrouwtje kwam drinken en badderen, zat het mannetje luidkeels te roepen op een hoog uitkijkpunt, ik denk om het vrouwtje gerust te stellen dat er geen rovers onderweg waren. Het drinkende vrouwtje was enorm nerveus, zat letterlijk geen seconde stil, wat ook weer mooie effecten kan geven, zoals een van de foto’s hopelijk aantoont. Zo ie zo waren veel van de vogeltjes erg nerveus, zie de foto van de fitis, die tijdens het drinken heel alert steeds weer omhoog keek. Dat geeft denk ik ook de flinke predatordruk bij deze hut weer, in deze de sperwers, die er ook heel frequent gezien worden. Ook een leuke waarneming is de drinkende zandhagedis. Gedurende de dag deden merels verschillende pogingen de zandhagedissen te vangen, maar die doken steeds snel onder de schorsplaten.
    De hut is nu (weer) zonder glas, dus minder lichtverlies, maar vooral iets meer scherpte in de foto’s dan met, hoe goed ook, een glasplaat tussen jezelf en de vogels. De natuurbeleving is zo ook optimaal. Echter, de tijd zal leren of de prijs die we moeten betalen toch niet het minder frequent verschijnen van de erg schuwe vogels is, zoals de groene specht.
    Hierbij een selectie van de foto’s.

staartmees-hut-7_15-04-2020_1_hbn.jpg

staartmees-hut-7_15-04-2020_4_hbn.jpg

fitis-hut-7_15-04-2020_1_hbn.jpg

kneu-male-hut-7_15-04-2020_1_hbn.jpg

roodborsttapuit-male-hut-7_15-04-2020_1_hbn.jpg

gekraagde-roodstaart-male-hut-7_15-04-2020_1_hbn.jpg

zandhagedis-male-hut-7_15-04-2020_1_hbn.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Fernando .
    Mooi verslag van je tweede HBN hut bezoek .
    Meerdere Appelvinken te zien is een zeer mooie waarneming .
    De Zanglijster is een vogel ter grote van een Merel en de Boompieper is ter grote van een Heggemus , volgende keer
    kan je deze mogelijk zo zelf onderscheiden van elkaar .

Fernando
    Verhalenverteller

Zaterdag 18 april 2020

Mijn tweede keer in een HBN-fotohut (en mijn derde keer überhaupt in een fotohut). De vorige keer (vorig jaar) was in hut 5.
    De HBN-7 is ook weer mooi gelegen zo voor de heide. In tegenstelling tot hut 5 geen slidersysteem maar er zijn wel bonenzakken aanwezig. Ook in tegenstelling tot hut 5 geen glas. Het eerste is mij kort gezegd om het even, en wat betreft het tweede prefereer ik geen glas. Ik ben geen ervaren natuurfotograaf dus ik zou niet kunnen zeggen of de vogels zonder glas schuwer zijn en minder snel voor de camera komen. Maar wat ik wel weet is dat ik veel meer het gevoel heb echt in de natuur te zitten, de ervaring is veel mooier zo. Ook de snellere sluitertijd die ik nu kan hanteren vind ik heel fijn. Ik vind wel dat de rand van de vijver wat te snel inbeeld komt, maw je zit eigenlijk iets te laag. Ik heb twee bonenzakken gebruikt om de camera wat hoger te leggen. Dit speelt alleen als je kort aan de zijkant iets wilt vastleggen.

Iets na 7 uur was ik in de hut en na wat voorbereidingen (water pompen, grassprietjes verwijderen, voer neerleggen) zat ik om 7:15 uur klaar. Vooraf had ik gehoopt op geelgors, appelvink en goudvink. Allen nog nooit gezien. De geelgors kwam al meteen in de ochtend. Wat een prachtige vogel, veel geler dan ik verwacht had. Eigenlijk kwam het stel geelgorzen de hele dag wel af en toe langs. Appelvinken heb ik ook vaak gezien, één keer 4 of 6 tegelijk. Wow, dit had ik wel gehoopt maar niet verwacht. Ik las dat het hele schuwe vogels zijn. Ik was wel alleen en ben de hele dag de hut niet uit geweest dus misschien heeft dat geholpen. Helaas geen goudvink gezien maar dan heb ik nog wat om voor terug te komen (ik kom sowieso wel terug hoor ;-)).

Het was verder een prachtige dag, wel zonnig maar later ook wat sluierbewolking wat de foto’s ten goede komt natuurlijk. Ik zal later nog wel wat foto’s plaatsen. Op dit moment heb ik ze alleen uitgezocht en nog niet bewerkt. Ik ben in ieder geval al heel tevreden met het resultaat.

De momenten die mij zijn bijgebleven;

– terwijl mannetje geelgors in de vijver zit landt een GBS op het boompje erachter. Het geel en rood van de twee vogels in één beeld, wow!
    – het groepje appelvinken
    – een gekraagde roodstaart (m) landt op een perfecte plek, ik maak 4 foto’s en weg is hij. Daarna niet meer gezien, wel nog een vrouwtje
    – een kuifmees staat op een horizontale tak recht tegenover een koolmees. Het lijkt wel een stand-off, dit heb ik mooi vastgelegd
    – einde van de dag zo rond 15:30 was het al een tijdje rustig en ineens zitten er wel 6 of 7 verschillende soorten tegelijk in de vijver. Prachtig schouwspel

Ik heb in ieder geval gezien:

roodborst
    koolmees
    pimpelmees
    kuifmees
    merel
    geelgors
    fitis (zou ook een tjiftjaf kunnen zijn, of beiden)
    gekraagde roodstaart
    appelvink
    grote bonte specht
    vink
    glanskop (niet zeker maar ik las dat matkoppen alleen in moerasachtige biotopen voorkomen en zelden daarbuiten worden waargenomen, alhoewel ik wel waarnemingen in het boekje zag)
    staartmees (niet voor de hut)
    gaai
    groenling
    heggenmus
    zanglijster (misschien zat er ook nog een boompieper of graspieper tussen, moeilijk uit elkaar te halen hoor)
    zwartkop

Verder nog een paar keer het eekhoorn gezien en een paar keer een zandhagedis. Iets na 16:00 uur heb ik hut verlaten. Ik ben heel tevreden met de waarnemingen en de hut HBN-7 in het algemeen (en de foto’s).

Fernando (oceanvolta op instagram)

Han Bouwmeester
    Admin

Fijn om te horen Michel!
    Zowel qua wat je gezien hebt als je beleving met (nee zonder) het glas. Soms wordt een keus uit nood geboren maar ik heb de indruk dat het hier goed uitpakt.
    Dank weer voor het delen; inderdaad weer hopen dat meer mensen dat gaan doen.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Vandaag (12 april) met mijn vriendin bij HBN7 gezeten.
    Om een uur of 08:00 konden we de camera’s aan het werk zetten.

Hoewel ik aanvankelijk niet zo’n voorstander was van hutten zonder spiegelglas, ben ik daar na 2 jaar hutfotografie wel anders over gaan denken; ja het kan in de winter behoorlijk koud zijn in de hut en je moet wat minder geluid produceren, maar de beleving (vogelgeluiden van buiten), geen lichtverlies en (wellicht gevoelsmatig) scherpere foto’s, wegen daar ruimschoots tegenop. En als het warm is, is het ook wel lekker om de deur open te laten en alleen het gordijn dicht te trekken, zodat er toch een briesje door de hut gaat.

We waren al een tijdje niet meer bij deze hut geweest en eigenlijk hoor en lees je er relatief erg weinig over de laatste tijd, dus we waren extra benieuwd wat de dag zou brengen.

Om een lang verhaal kort te maken: het was een prettig ‘weerzien’. Gezien het feit dat we in de broedperiode zitten, is het niet zo vreemd dat het kwa aantallen vogels bij tijd en wijle erg rustig was (vooral ’s middags). Maar de diversiteit was heel behoorlijk en had wellicht nog groter geweest als we wat langer waren blijven zitten; om 16:45 uur begon het namelijk te betrekken en gaf buienradar aan dat er regen in aantocht was, dus zijn we relatief vroeg vertrokken. Normaal gesproken waren we nog wel 2 uurtjes blijven plakken. Altijd lastig om zo’n besluit te nemen; vaak maak je in de uurtjes toch kans op nog een leuke waarneming. Maar met de uiteindelijke lijst waren we meer dan content : vink, appelvink, putter, geelgors, boompieper, koolmees, pimpelmees, staartmees, kuifmees, glanskop, zwartkop, merel, winterkoninkje, heggenmus, roodborst, houtduif, fitis, grote bonte specht, vlaamse gaai, bonte vliegenvanger en de eekhoorn. Deze lijst was overigens conform de lijst van de laatste dagen, toen er ook nog regelmatig de gekraagde roodstaart en de (vuur)goudhaan werden genoemd.

Kwa schuwheid van de vogels heb ik niets vreemds gezien; de ene soort schrikt wat eerder van het klappen van de spiegel dan de ander, maar niks buitensporigs: voorzichtig bewegen met de lens en niet oeverloos lang ratelen luidt het alom bekende advies 🙂 .

Foto’s volgen later nog wel.

Michiel Deiman
    Verhalenverteller

Donderdag 26 maart naar HBN7 geweest.

Geen bijzondere verrassingen gehad, maar de eekhoorn, G.B.S., Kuifmees en Geelgors hebben zich uitgebreid laten fotograferen.

Soorten die voorbij zijn gekomen:
    Eekhoorn
    G.B.S.
    Pimpelmees
    Koolmees
    Roodborst
    Vink
    Kuifmees
    Geelgors
    Gaai
    Matkop
    Duif

Heggenmus en merel (héél kort)
    Buizerd overvliegend en ver weg in de boom (schat zo’n 200 meter)
    Staartmezen heb ik letterlijk; links, rechts én achter de hut gehoord, maar niet gezien ;(

Mooie dag gehad!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zondag 22 maart het eerste bezoek van een HBN hut dit jaar .
    Het weer was zeer zonnig met een frisse start van de dag met wat ijs vorming op de vijver in de eerste uren van de dag .
    Toen we het laatste stukje weg naar de parkeerplaats naar links over een grasveld keken zaten er veel Grote Lijsters te zoeken naar eten .
    Een mooie start van deze dag .
    Het was niet druk voor de hut met vogels deze dag maar wel genoten van het eerste dagje in deze hut .
    De volgende soorten gezien .
    Koolmees .
    Pimpelmees .
    Vink .
    Matkop .
    Roodborst .
    Geelgors .
    G.B.S.
    Vlaamse Gaai .
    Staartmees .
    Buizerd overvliegend .
    Eekhoorn .

Niet echt veel foto’s gemaakt deze dag meer genoten van de vogels en de stilte bij de hut .
    Zal later nog kijken of ik een foto heb die ik hierbij zal plaatsen .
    Anders een volgend bezoek aan 1 van de hutten !!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Jammer dat het condens probleem zich bleef voordoen met alles dat er geprobeerd is om het op te lossen .
    Gaan het zien of sommige soorten de komende tijd blijven komen met deze verandering .
    Het is natuurlijk niet leuk als je in deze hut zit en de ruit niet schoon te houden is .

Han Bouwmeester
    Admin

Een belangrijke update aangaande HBN-7:
    Het condens probleem ten aanzien van het glas aan zowel de binnen- al;s de buitenzijde heeft me doen besluiten het glas hier voorlopig te verwijderen. Er zijn dagen geweest dat het nauwelijks te doen was en dat levert alleen teleurstellingen op.
    Vandaar dat deze hut vanaf nu is uitgevoerd zonder glas en met een camouflagenet zoals we dat bij andere hutten kennen.
    We gaan even aanzien hoe dit gaat werken en aan de hand daarvan beslissen we of het in het voorjaar teruggezet wordt of niet.

Tom Verhulst
    Verhalenverteller

Op 2 december weer eens naar de mooie hut 7 geweest. Helaas werd het weer steeds slechter naarmate we dichter in de buurt van Lemele kwamen. Het bleef vrij donker, erg bewolkt en regelmatig mistvlagen. Helaas geen enkele redelijke foto kunnen maken (behalve een kuifmees die voor het glas zat met de smartphone gefotografeerd) . Maar dat hoort er ook bij, weer en natuur laten zich (gelukkig) niet vangen door ons.
    We hebben gezien: koolmees, pimpelmees, matkopmees, kuifmees, vink, heggenmus, gaai, roodborst en de muis.

Volgende keer beter !

Henriette en Tom

Han Bouwmeester
    Admin

Thanks for sharing Pierre!
    ‘Elster’ or Magpie a rare bird at this Hide. It;s good to see that the light was better during your second day.

Anoniem

Ich war gestern 31.12. noch einmal in der HBN7.

Dieses mal Sonnenschein. Nicht lange, aber immerhin.
    Heutige Gäste an der Hütte:

Amsel
    Kohlmeise
    Blaumeise
    Sumpfmeise
    Haubenmeise
    Mönchsgrasmücke weiblich, jedoch nur ganz kurz
    Goldammer
    Heckenbraunelle
    Eichelhäher
    Buchfink
    Elster
    Zaunkönig zum Baden
    Sperber männlich zum Baden
    Rotkehlchen
    Baumläufer

Weiter entfernt dann noch ein paar Wacholderdrosseln, Stare und Krähen.
    Und um es nicht zu vergessen noch ein Eichhörnchen.

Dankeschön
    War ein schöner Tag mit vielen schönen Beobachtungen und Fotos

7__REP8259-01_watermark_Mi._01012020_162817-1024x576.jpg 9__REP6747-01_watermark_Mi._01012020_163450-1024x576.jpg 6__REP6978-01_watermark_Mi._01012020_163448-1024x576.jpg 3__REP7157-01_watermark_Mi._01012020_163445-1024x576.jpg 9__REP7329-01_watermark_Mi._01012020_163345-1024x575.jpg 3__REP5946-01_watermark_Mi._01012020_163748-1024x575.jpg 8__REP6234-01_watermark_Mi._01012020_163549-1024x575.jpg 7__REP6275-01_watermark_Mi._01012020_163548-1024x575.jpg 3__REP7554-01_watermark_Mi._01012020_163222-1024x576.jpg 7__REP7721-01_watermark_Mi._01012020_163117-1024x575.jpg 1__REP5274-01_watermark_Mi._01012020_164017-1024x576.jpg 3__REP5346-01_watermark_Mi._01012020_163854-1024x575.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Pierre, I have inserted your pictures into the message text.
    Peter

50 berichten aan het bekijken - 101 tot 150 (van in totaal 1,342)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.