HBN-8 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-8 resultaten

• Dit onderwerp bevat 433 reacties, 76 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 september 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 434)
  • Auteur
    Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

Dinsdag 14 September we hebben de hut bezocht van 07.00 uur tot 14.30 uur

’s morgens was het een komen en gaan van vogels die alle zin hadden om zich te verschonen, en zich een op een was beurt trakteerde. de vogels die we gezien hebben waren de soorten die we altijd al tegen kwamen zoals de Koolmees, Pimpelmees, Vink, Roodborstje, Merel ook kwamen er vogels die we niet zo vaak bij de hut zagen zoals Groene Specht, Gaai, Tjiftjaf, Grauwe Vliegenvanger, Grote Lijster, Boomklever, Grote Bonte Specht, Turkse Tortel, Holenduif en met al een bonte verzameling aan vogels. tevens werden we de hele morgen bezig gehouden door de Eekhoorns die zich rond om en op de rand van de vijver bevonden. na 12.00 uur werd het rustig en kwamen er weinig vogels meer, de eekhoorn bleef wel komen. het was niet te min een geslaagde dag. bedankt voor deze mogelijkheid van fotograferen.

14 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC850314 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC850014 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC917514 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC925014 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC926514 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC929214 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC936414 september 2021   Vogelhut Nijverdal _DSC9393

Jaap Velden
    Verhalenverteller

Afgelopen 10 september voor het eerst in mijn leven in een fotohut gezeten, HBN8; wat een mooie ervaring. De dag was bewolkt met af en toe doorbrekende zon. 20 soorten gezien, waarvan enkelen voor het eerst in mijn leven. Hieronder de lijst en enkele foto’s.

Koolmees,Pimpelmees, zanglijster, tjiftjaf, GBS, merel, gaai, vink, turkse tortel, sperwer (laag overvliegend – daarne een hele tijd stil van de vogels), holenduif, fitis, boomkruiper, roodborst, goudvink, appelvink….. en voor mij als klap op de vuurpijl een middelste bonte specht die een tijd rond de hut bleef. Hele mooie dag gehad!DSC_8434-DeNoiseAI-clearDSC_8473-DeNoiseAI-clearDSC_8467-DeNoiseAI-clearDSC_8477-DeNoiseAI-clearDSC_8521-DeNoiseAI-clearDSC_8532-DeNoiseAI-clearDSC_8624-2-DeNoiseAI-clearDSC_8488-DeNoiseAI-clear

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Ronald, dank voor je berichtje. Fijn dat er goed niveau van activiteit was en de groene specht is natuurlijk een pracht waarneming.

In deze tijd van het jaar wil het raam ’s morgens na een koudere nacht nog wel eens (vooral aan de buitenkant) beslaan. Binnen schoonmaken met de aanwezige Glassex helpt vaak wel, maar de buitenkant is toch een kwestie van tijd om de condens te laten verdampen. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat met de aanwezige doekjes het glas aan de buitenkant poetsen de condens niet sneller doet verdwijnen.

Tja dat is een effect van het glas. Maar dan is het ook weer het glas dat garant staat voor de waarneming van de schuwere soorten als de groene specht.
    Binnenkort zullen we de kachel weer installeren, de beste manier om de condens op de ramen weg te krijgen.

Ronald Schalekamp
    Verhalenverteller

Op 2 september in hut 8 geweest.

Ik pakte dit nu eens anders aan. In plaats van de wekker heel vroeg (en dan nóg vroeger wakker worden) en dan oververmoeid een hele dag in een hut; ditmaal lekker uitgeslapen en tegen 8-en in de auto gestapt. 9 uur goed en wel kant en klaar in de hut.

Overigens (wederom) moeite om een hut te vinden. Omschrijving rept over nummer 94 waar alleen een paardenstal staat. Die is er niet. Is gewoon een woning.

Mooie hut, mooie locatie. Veel soorten. Spiegelglas van hut was in de ochtend erg beslagen/vies en heb er lange tijd op staan poetsen.

Heb het qua tijden (dus) kalm aan gedaan en ben om 13.30 reeds vertrokken, maar tussentijds de hut niet uit geweest.

Groene specht was reeds snel na aankomst te horen en kwam uitgebreid – maar zenuwachtig – badderen. Daarna nog mooi op boomstammetje. Mooi vond ik ook een badderende boomkruiper, een badderende goudvink, een stuk of 4 eekhoorns (eentje begon al met eten toen ik nog buitenstond), een aantal grote bonte spechten, de parende libellen, badderende fitis, man en vrouw zwartkop.

Toen ik buiten kwam ion 13.30 uur waren de voederbakjes schoon leeg gegeten. (komt zeker ook door de eekhoorns!)  Was ook erg rustig met vogeltjes laatste uur. Overigens mooi systeem met die voederbakjes; handiger dan gaatjes graven.

Heb gedurende de ochtend een buizerd gehoord; niet gezien.

Actief op FB ben ik niet. Foto’s plaats ik op zoom.nl.

https://zoom.nl/profiel/ronald-schalekamp

Peter van Velzen
    Admin

Net als vorig jaar verblijven rond hut 8 van Han Bouwmeester een aantal groene spechten. In het voorjaar worden regelmatig de man en vrouw adult waargenomen, prachtig in de veren, vanaf midden juli vaker de juveniel. Dit jaar, afgaande op de tekening, zijn er twee juveniele exemplaren, die meerdere malen per week, soms langdurig voor de hut worden waargenomen. Vaak even in de bomen en stammen rondhangend, om dan uitgebreid in het water te gaan. Hoewel ze niet elke dag door fotografen worden waargenomen en vermeld in het logboek,  vermoed ik dat in de uren dat er geen fotograaf is de soort ook voor de hut verschijnt. Het zijn wel uitermate schuwe vogels, en uit de hut gaan zal de kans op waarneming flink verminderen. In het dichtere struikgewas en bebladerde bomen ziet een specht (of een roofvogel) je veel eerder dan jij de specht (of roofvogel).
    Enfin, zo af en toe na onderhoud aan de hut neem ik wel eens de kans waar. En ik wilde hier even een paar leuke foto’s laten zien die zijn gemaakt tussen midden juli en eind augustus.
    De eerste was werkelijk komisch. Het was weer erg druk voor de hut met een flinke groep mezen en dergelijke in het water, toen de juveniele groene specht verscheen. Niet op zijn (of haar?) gemak maar even de verweerde stam opgezocht. Daar zat al een juveniele grote bonte specht. De beiden vonden elkaar’s aanwezigheid niet “optimaal”, wat leidde tot een quasi “stare down” als bij worstelen.

groene-specht-juveniel-stare-down-met-juveniel-GBS-hut-8_28-07-2021_1_HBN

De tweede foto, een juveniel dat na badderen uitgebreid ging poetsen. Dat leidde tot “uitgebreide rek en strek oefeningen”.

groene-specht-juveniel_hut-8_25-08-2021_1_HBN

De derde foto laat zien hoe mooi het verenkleed van de groene specht is, met een pracht zwavel gele stuit.

groene-specht-juveniel-hut-8_28-07-2021_1

Enjoy.

Peter van Velzen
    Admin

Afgelopen woensdag (01-09) na het onderhoud en de schoonmaak enkele uurtjes in hut 8 de vogelwereld geobserveerd. Het was een zwaar bewolkte dag, voordeel mooier contrast, nadeel langere sluitertijden en/of hogere iso. Het was druk voor de hut. Vrijwel geen moment dat er geen vogels te zien waren. Dit in tegenstelling tot sommige dagen ervoor. Kennelijk wisselt de drukte flink, maar uit het logboek valt toch op te maken dat de meeste dagen tussen de 15 en 20 soorten worden waargenomen. Ik voer altijd zeer beperkt, en natuurlijk zijn vooral de meesjes, boomklevers en grote bonte spechten daar dol op. Het is ook mijn ervaring dat minder voeren de competitie tussen de vogels verhoogt en ze moeten dan ook langer zoeken, wat weer meer gelegenheid geeft op mooie poses. Nog los van het mindere risico van voer aan de snavels etc. Alles bij elkaar in ruim 2 uur 18 soorten waargenomen. En natuurlijk de lokale stofzuigers: de eekhoorns, waarvan er soms 3 tegelijk rond de hut scharrelen. Prachtig om een tweetal tjiftjafjes waar te nemen die elkaar niet kunnen luchten of zien. Normaliter zijn het al kleine stuiterballetjes, maar als ze elkaar constant wegjagen is dat met het matige licht een mooie uitdaging. Hier een paar foto’s van wat we soms, ik vind ten onrechte, de “gewone” soorten noemen.

De vrouw bonte vliegenvanger, die enkele seconden tot de “middel” in het water ging staan, even vanaf de kant rondkijkend alvorens weer snel te verdwijnen.

bonte-vliegenvanger-female-hut-8_01-09-2021_1_HBN

Nog even en deze soort is net als de zwartkop van de tweede foto weer naar het zuiden.

zwartkop-female-hut-8_01-09-2021_1_HBN

De boomkruiper, wel een standvogel, die ook nooit stil kan zitten.

boomkruiper-hut8_01-09-2021_1_HBN

En tenslotte de tjiftjaf, nog deels in de rui, toen die even stil zat alvorens weer de clash met de andere tjiftjaf aan te gaan.

tjiftjaf-hut-8_01-09-2021_1_HBN

Enjoy.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Zaterdag 17 juli deze mooie ruime hut weer eens bezocht. Op deze zonnige en warme dag, je voelde tegen de middag de temperatuur oplopen, zou de eindstand 23 soorten zijn.

De Boomkruiper bleef bijna de hele dag bij de hut. Afwisselend in de den en berk aan de linkerkant of op de grond om een zonnebad te nemen.

Veel jonge vogels die regelmatig terug kwamen. Op het eind kwam een jonge Grote Gele Kwikstaart een paar rondjes rond de waterpartij lopen. Steeds op en neer wippend met zijn achterlijf en bijna geen moment stilstaand scharrelde hij/zij een maaltijdje bij elkaar.

Al met al weer een mooie dag beleeft.

Wat hebben we gezien:

Koolmees, Pimpelmees, Boomklever, GBS, Holenduif, Vink, Merel, Goudvink, Tortelduif, Appelvink, Roodborst, Zwartkop, Gaai, Tjiftjaf, Boompieper, Fitis, Boomkruiper, Tuinfluiter, Gekraagde Roodstaart, Houtduif, Boompieper, Witte Kwikstaart, Grote Gele Kwikstaart, Bonte Vliegenvanger.

Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca 3776Appelvink - Coccothraustes coccothraustesGekraagde Roodstaart - Phoenicurus phoenicurus 3644Boomkruiper - Certhia brachydactylaGoudvink - Pyrrhula pyrrhulaGrote Gele Kwikstaart - Motacilla cinerea 2Tuinfluiter - Sylvia borin 3665Pimpelmees - Cyanistes caeruleus

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Tom,

prima lijstje. En uniek de MBS voor de hut, dat is echt een zeldzaamheid. De zwarte specht is dit seizoen ook nog niet bij deze hut waargenomen. Top dus, jammer dat je geen foto’s hebt kunne =n maken.

Peter

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Vandaag 11-7 een dagje genoten in deze prachtige hut.

Helaas begon de ochtend met miezerregen, we waren om 7.15 uur aanwezig en in de regen de setting naar onze hand gezet en wat voer gestrooid. Tot ongeveer 8.45 uur heeft het geregend/gemiezerd, daarna werd het gelukkig droog met af en toe wel dreiging wat dus wisselende fotografie omstandigheden gaf.

Uiteindelijk kwamen we deze dag uit op 24 vogelsoorten en 3 Eekhoorns. We kregen tijdens het donkere weer een vluchtig bezoek van een Zwarte Specht vrouwtje die zich een paar seconden liet zien met haar koppie schichtig kijkend vanuit de den links naast de hut, maar helaas te donker om goede foto’s te maken. Daardoor werd het hoogtepunt vd dag een adulte Middelste Bonte Specht die zo’n 20 minuten zat te hakken in de kale stam naast de setting en ook nog vluchtig een bad nam.

Het bleef de hele dag een komen en gaan van vogels.

We hebben de volgende soorten voor de lens gehad. : Koolmees juv+ad, Pimpelmees juv+ad, Roodborst Juv+ad, Appelvink Juv+M+V, Goudvink M, Vink, GBS M+V+Juv, Middelste Bonte Specht ad, Zwarte Specht V, Zwartkop V+M, Tuinfluiter, Boomklever, Holenduif, Gaai, Tjiftjaf, Fitis, Merel M+V+Juv, Gekraagde Roodstaart Juv+M, Heggenmus, Zanglijster, Boomkruiper, Boompieper, Grauwe Vliegenvanger, Bonte Vliegenvanger V+Juv en 3 verschillende Eekhoorns.

Han en helpers weer bedankt om dit mogelijk te maken.

Binnenkort zal ik enkele foto’s plaatsen.

Met vr. groet Tom

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Geerie,

Mooie lijst, en de groene specht is altijd een plaatje om te fotograferen.

Mooi werk hoor.

Peter

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

DSC_3694 fb

DSC_3658 GBS juv fb

DSC_3758 boomkruiper fb

DSC_3858 Goudvink ♂ fb

DSC_3987 Tjiftjaf fb

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Zondag 27 juni ben ik met een vriendin een dag naar de hut geweest. Het was lekker druk met vogels. De volgende soorten hebben wij gezien:

Koolmees en juv., Vink, Grote Bonte Specht en juv., Gekraagde Roodstaart juv., Boomklever, Roodborst en juv., Bonte Vliegenvanger juv., Holenduif, Merel, Grauwe Vliegenvanger, Zwartkop, Pimpelmees en juv., Gaai, Turkse Tortel, Boomkruiper, Fitis, Tjiftjaf, Appelvink, Zanglijster, Houtduif, Braamsluiper en als kers op de taart de Groene Specht ♂.    Ook de juveniele Groene Specht gezien, maar die wilde niet dichtbij de hut komen.

DSC_4074 Groene Specht ♂ fb

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Francoise,

ik had je mooie lijst al in het logboek gezien. De groene specht is bij deze hut een regelmatige gast, maar de kleine bonte is wel heel speciaal hoor. Je hebt het echt getroffen.

Peter

Francoise Harmsze
    Verhalenverteller

Vrijdag 25/6 in hut 8.
    Als we aankomen zitten de usual suspects al te wachten op hun ontbijtje: koolmezen, pimpelmezen, gewone vinken en de GB specht.
    Deze dag zien we:
    ● Koolmezen met jongen
    ● Pimpelmezen met jongen
    ● Grote bonte spechten met in totaal 3 jongen
    ● 12u komt een groene specht langs, om uitgebreid te badderen in het water en in de modder. die lag zich echt te schurken in het zand. Hij heeft het niet afgespoeld; hij vloog weg vol modder.
    ● ‘s middags ineens een kleine bonte specht, in een boom naast de vijver. Hij/zij komt een paar keer terug, en aan het eind van de middag zien we er 2 tegelijk.
    ● Roodborstje met jong(en?)
    ● Vinken mannetjes en vrouwtjes
    ● Appelvink mannetje en vrouwtje: ‘s ochtend een keer heel kort, maar ‘s middags vaker en langer. Onder andere badderen.
    ● Grauwe vliegenvanger
    ● Bonte vliegenvanger. 2 jongen die zelfstandig functioneren, al bedelen ze af en toe hoopvol bij heel andere vogels – dat werkt natuurlijk niet. In de loop van de middag komt het vrouwtje een keer.
    ● Zowel een fitis als een tjiftjaf. Tenminste als we obsID mogen geloven.
    ● Tuinfluiter
    ● Boompieper
    ● gekraagde roodstaart vrouwtje: pas later in de middag en het mannetje heeft zich niet laten zien.
    ● Zwartkop m+v. Vooral zij gaat uitgebreide in bad. Maar hij duikt later ook op
    ● Holenduif: je ziet er een en je hoort er nog een.
    ● Houtduif
    ● Turkse tortel: op een gegeven moment 3 tegelijk
    ● Merel m+v, ook in bad
    ● Zanglijster, 2 tegelijk, waarvan 1 in bad
    ● Gaai, op enig moment 2 tegelijk.
    ● Boomkruiper
    ● boomklever
    ● Minstens 2 eekhoorns, want we zien er 2 tegelijk.
    Ze rennen periodiek tegen de wand van de vijver op of over de pompslang, en dan eten ze ook meteen alles op wat er nog ligt. En ze nemen iedere keer aan elke kant van de vijver ook een slokje water!
    Verder nog een zwart-witte kat

Een kleine selectie van de foto’s:

FJH_6277_resizeFJH_7324_resizeFJH_7548_resizeFJH_8020_resizeFJH_8374_resize

Martin Kloosterman
    Verhalenverteller

Op 22-6-2021 een bezoek gebracht aan fotohut 8. Om 6:15 uur aanwezig en het is licht bewolkt, De vogels zitten al te wachten op voer als ze beweging zien.

Er is een foto toegevoegd met een lijst waarop de gespotte vogels staan.

20210622_184849[6560]IMG_2579IMG_2706IMG_2741IMG_2760IMG_3180IMG_3238IMG_3289

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Maandag 7 juni 2021 een zonnige dag.

Een dag doorgebracht in deze mooie (luxe) hut. Veel ruimte, een prachtig uitzicht door het raam met een mooie achtergrond. Alles om er een leuke dag van te maken.

Het enige wat (gelukkig) niemand in de hand heeft is het weer en wat er die dag voor de hut gaat komen.

Het weer dat zat wel goed. De vogels niet echt om te klagen, 19 soorten. Pauzes ja maar die werden opgevuld door de eekhoorn en de libellen boven de waterbak. Best wel lastig om die op de foto te krijgen.

Han en hutbeheerders onze dank en tot een volgende keer.

Marie-José en Martin Verbeeten

4U7A0498-24U7A0544-24U7A0600-24U7A0559-24U7A0663-24U7A0877-24U7A0995-24U7A0963-2

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Joop,

Het is inderdaad een flink ander soort voorjaar dan de laatste 3 jaar. Veel nesten mislukt, en veel later broeden. Ik zie eigenlijk dat overal lagere aantallen vogels gemeld worden.

Toch is een groene specht, bonte vliegenvanger en grauwe vliegenvanger in een dag beslist niet te versmaden hoor.

Aardige foto’s, vooral de specht in een mooie pose.

Peter

Joop Smit
    Verhalenverteller

Op 1 juni ben ik in de zeer comfortabele hut HBN8 geweest. De hele dag volop zon; geen ideale omstandigheden dus.

De vogels die voor de hut kwamen, waren bijna allemaal ook snel weer weg. Lange perioden waarin niets te beleven viel stelden mijn geduld wel op de proef. Ik was erg blij met de groene specht, die ’s ochtends om 8.00 uur even kwam buurten. Hij was er maar even, maar ik kon toch enkele foto’s maken.

De volgende vogels heb ik direct voor de hut waargenomen:

1. Bonte vliegenvanger
    2. GBS
    3. Mevrouw groene specht
    4. Holenduif
    5. Grauwe vliegenvanger
    6. Koolmees
    7. Roodborst
    8. Merel
    9. Fitis
    10. Houtduif
    11. Zanglijster (druk nestmateriaal aan het verzamelen)
    12. Gaai
    13. Pimpelmees
    14. Zwartkop

Hierbij enkele foto’s.

P6010066_DxO cpsP6010047_DxO cpsP6010093_DxO cpsP6010100_DxO cpsP6010116_DxO cpsP6010156_DxO cps

Elly Riemens
    Verhalenverteller

Alweer een poosje geleden (13 maart) bezochten Jeannette en ik hut 8.

Een prachtige plek en een mooie comfortabele hut. Geweldig hoe Han dat iedere keer weer voor elkaar weet te krijgen.

Het weer was onstuimig. Soms even zon, maar vooral regen, wind en hagel.

Wat vogels betreft niet veel bijzondere soorten, al vind ik de holenduif en de goudvinken bijzonder genoeg.

De hele dag werden we bezig gehouden door drie eekhoorns. Geweldig om te zien hoe ze bezig waren de nootjes te eten en te verstoppen.

Alles bij elkaar hadden we een prachtige dag die zeker voor herhaling vatbaar is.

21-03-13 - 355

21-03-13 - 1347

21-03-13 - 1217

21-03-13 - 606

21-03-13 - 818

21-03-13 - 1638

21-03-13 - 1509

21-03-13 - 1859

Ivo van Meurs
    Verhalenverteller

Vrijdag 9 april met Marien naar deze schitterende hut geweest.

Setting is prachtig en als dan ook soorten als de goudvink, gekraagde roodstaart en de appelvink zich laten zien dan kan de dag al niet meer stuk.

Bijgevoegd wat foto’s, in juni staat deze hut weer in onze agenda.

Zoals altijd (maar deze keer in het bijzonder 😉…) dank aan Han, het was weer genieten!

8CD1A016-5363-4561-A121-DB47C52DE61B1E9D0104-C325-430A-ADDB-0FD0D900F80EE7034E1B-25EF-4A7B-A58B-40B104FDA076C28E5891-3CCF-4392-B3D4-11CFED9DC48AFEFE812F-30F9-4B80-BADB-9BC4FDC6FC0A

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtige serie en mooi verslag er bij Yvonne! Klopt helemaal; April doet wat het wil gaat ook voor de vogels op.

Yvonne
    Admin

17 april een bezoek aan de altijd mooie hut 8. Het was zonnig en koud en het was al een aantal dagen droog gebleven. Je denkt: “Het is tenslotte al april!” … en dan bedenk je: “Het is eigenlijk pas april …. Er kan van alles gebeuren … maar ook heel weinig…..”

Samen met Cees de setting aangepast met wat bloesem voor de broodnodige afwisseling en her en der wat voer neergelegd.

Binnen no time was heer Appelvink aanwezig gevolgd door zijn vrouw waar hij het mee aan de stok kreeg aangezien zij eerst wilde eten …

Aan pimpels en koolmezen en vinken geen gebrek en ook de roodborst liet zich veelvuldig zien: staart omhoog en vleugels omlaag en jezelf zo groot mogelijk maken tegen je mannelijke soortgenoot (of was het nu imponeergedrag naar een dame …??) De vinkenmannen waren ook meer bezig met elkaar verjagen dan dat er gegeten werd. Het zal de tijd van het jaar wel zijn!

De bruine Grote Bonte Specht kon ik nu ook met eigen ogen aanschouwen. Wat een aparte kleuren heeft dat beest. Die heeft echt een pigmentprobleem maar wat ziet het er gaaf uit…

De immer lachende groene specht liet zich eenmaal zien aan de linkerzijde in een boom waarna hij naar de grond vloog en vervolgens verdween, zijn lach nog vaak gehoord maar helaas geen tussenstop bij de waterbak.

In de ochtend waren er zeker tijden van totaal geen activiteit en zit je een kwartier lang te staren naar een waterbak.

In de middag, nadat het ijs op het water verdwenen was, kwamen er meer vogels drinken en badderen waaronder het zwartkopje, de fitis, de tjiftjaf, de goudvink en last but not least de gekraagde roodstaart. Het blijft een rare gewaarwording zo’n ‘tropisch’ gekleurde vogel te zien; bijna alsof hij hier niet thuishoort maar ze zijn zo mooi! Het maakte onze dag helemaal goed..

We hebben weer een hele leuke dag achter de rug met toch een paar zomergasten. En we gaan nu richting het goeie seizoen dus het wordt alleen maar beter.

Totaal 18 vogelsoorten en dat is best een redelijk gemiddelde:

pimpelmees, koolmees, roodborst, gbs, fitis, tjiftjaf, merel, vink, appelvink, goudvink, gaai, houtduif, holenduif, putter, gekraagde roodstaart, zwartkop, heggemus, boomklever.

bruine-gbs

GKR

goudvink-drinkend2

appelvinkenstel

pimpel-met-gele-bloesem

putter

zwartkopje

Francoise Harmsze
    Verhalenverteller

28 maart: bezoek aan deze hut. ’s ochtends hadden we nog een straaltje zon, maar ’s middags werd het steeds grijzer, en viel er ook een lange bui. Maar ook tijdens de bui kwamen er vogels badderen. Tot onze enorme vreugde kwam de groene specht langs! Die hadden we nog nooit echt voor de lens gehad, alleen heel vaak gehoord.

Het gaat nog even duren voor ik ale foto’s goed bekeken heb, maar dit zijn er alvast een paar:

appelvinken hadden we eigenlijk de hele dag door.

FJH_8426

De kramsvogel was er maar even, maar dit was wel een soort die we nog niet zo dichtbij hadden gehad. Bonus dus…

FJH_8928

En de klapper van de dag voor ons:

FJH_9047

De daglijst:

P1070370

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Enkele foto,s van Februari 2021

barmsijs struik

keep tak

Barmsijs look back

keep snow

putterr

winterking2

Reto Gadient
    Verhalenverteller

Zaterdag 20 maart HBN8

Het is vandaag koud aan het begin van de dag -3graden en de vijver is mooi bevroren , later op de dag een zonnetje en bijna windstil hoe mooi wil je het hebben 😉

23 soorten vogels kunnen spotten en fotograferen en daarnaast de eekhoorn, Haas en een ree,

Heerlijke hut wat een luxe en met de koude start een kacheltje echt genieten de eerste uurtjes.

Veel kunnen zien genoten de gehele dag en complimenten aan het team daar wat een mooie fotografie setting.

Ik heb mijn foto’s op de Facebook pagina staan.

Schermafbeelding 2021-03-21 om 14.05.13

Gerard Roelofs
    Verhalenverteller

En hier nog wat andere foto’s van mijn dag in hut 8 op 11 maart.

appelvink10vink03boomkruiper04gaai02groene specht02kramsvogel03

Gerard Roelofs
    Verhalenverteller

Vandaag, 11 maart een stormachtige dag beleefd in hut 8. Het weer was grijs, het waaide hard, en er was weinig licht. Toen ik arriveerde trof ik een keurig verzorgde hut, wat is het een genot om met het slider-systeem te mogen fotograferen. Stabiel, handig en nauwkeurig in te stellen. Eerst maar eens de setting bekijken en wat voer plaatsen. Ik had het zaad nog maar aan één kant geplaatst en was nog niet eens aan het vet toegekomen, of de mezen begonnen me al duidelijk te maken, dat ze al lang genoeg gewacht hadden. Ze joegen me bijna de hut weer in. En nu was het wachten op al die vogels, volgens het schriftje zouden hier wel leuke soorten zitten. Maar gedurende de ochtend kwamen vooral de vinken, kool- en pimpelmezen voorbij. Daarnaast een enkele merel, en welgeteld één grote bont specht. Ietwat teleurstellend, hoewel het altijd leuk blijft, wat er weer voorbij komt. Het meeste plezier beleefde ik aan een drietal eekhoorns, die in staat waren om al het voer in korte tijd te verorberen. Tegen de middag had zich ook nog één gaai gemeld, die zoals gebruikelijk zeer schuw was, en binnen vijf seconden weer vertrokken was. Gelukkig bracht een appelvink nog wat afwisseling. Na de middag werd het wat rustiger, toch kwam er nog een groep kramsvogels voorbij, waarvan er enkele op de setting verschenen. Mooiste moment voor mij was het verschijnen van een tweetal barmsijsjes, ook zij bleven niet lang, maar lang genoeg om bijgaande foto te maken. Toen de middag ten einde liep, en de iso’s eigenlijk boven de 2000 kwamen, was voor mij deze fotodag ten einde. Voor het eerst weer sinds lange tijd in een hut gezeten. Het aantal soorten viel misschien tegen, maar de beleving was prima. Gelukkig kun je de natuur niet sturen. Han en Berry bedankt.
    (koolmees, pimpelmees, vink, grote bonte specht, merel, kramsvogel, barmsijs, appelvink, holenduif, roodborst, gaai, groene specht, eekhoorn) barmsijs01

Joop Smit
    Verhalenverteller

Dinsdag 9 maart 2021 was ik in HBN8. Dit is een zeer comfortabele hut; er is ook een kachel en die had ik die dag wel nodig. Het was kil, voor de middag regen en na de middag bewolkt. De zon heeft zich niet laten zien.

Ik denk dat de weersomstandigheden er de oorzaak van waren dat er die dag wat minder soorten voor de hut kwamen dan de dagen er voor.

Direct voor de hut zag ik de volgende vogels:

1. Koolmees
    2. Pimpelmees09032021_113406_DxO09032021_114032_DxO09032021_114648_DxO09032021_114853_DxO
    3. Roodborst
    4. Merel
    5. Vink
    6. Heggemus
    7. Holenduif
    8. Appelvink
    9. Zanglijster
    10. GBS
    11. Gaai
    12. Houtduif

Ik hoorde o.a. de groene specht, goudvinken, glanskop en kramsvogels. Helaas lieten deze zich niet zien. Met name ’s middag was het erg rustig.

Dus geen spectaculaire waarnemingen, maar ik vermaak me altijd weer als ik een fotohut zit. Lekker in mijn eentje in de natuur en dan met spanning uitkijken wat er zoal verschijnt. Ik laat toch maar enkele foto’s zien.

Peter van Velzen
    Admin

Mooie plaatjes Frank. En boffen met zoveel activiteit en soorten. Kramsvogel en koperwiek waren al enige tijd niet meer gezien.

Frank
    Verhalenverteller

Donderdag 25 februari heb ik in de hut gezeten. Het was een dag met veel zon en vooral in de ochtend veel actie. Ik heb de volgende soorten gezien:

koolmees, pimpelmees, vink, roodborst, gbs, holenduif, appelvink, boomklever, merel, koperwiek, kramsvogel, boomkruiper, heggenmus, spreeuw, gaai, houtduif, winterkoning, kuifmees, zanglijster, kleine barmsijs, goudhaan.

In de verte heb ik nog een sperwer gezien die werd weggejaagd door kraaien. De buizerd cirkelde de hele tijd rond en de groene specht was ’s middags heel dichtbij, maar niet voor de hut.

Ik vind het echt een hele leuke hut in een mooie omgeving. Ga ik zeker nog eens boeken!F279F291-9EF0-4981-A36A-74940C0AAD4FA8A638DB-D2B7-483A-9ACC-8F04BC4D1D3F6BE86EFF-D47C-4DD7-89F7-F0FC585B852D105681BF-467F-49D1-877C-6F1B6178F03A6467C46A-3774-421F-B367-0BF32900B4034F77F6EE-65F3-44FE-9064-1EBA496501D5EF252AA5-1C73-46E1-A866-674439B5A8B70F1C0043-2853-4C3E-9579-F77FFC4E2A8B

AnitaHersevoort
    Verhalenverteller

B4CF6F94-4842-482A-A4B2-D1A23FEDB0ED613F96CD-9FA2-4BB7-B514-11E2460E13D5265BE4B3-8FC4-4446-BB8D-4E9C49D70A3FFA581AA0-1344-4779-B544-EAD61685B09947397E8A-DDA9-4DD4-9369-4EB072152B8F24AAB83D-396C-44CA-A5B0-5A3B0CED7EA7F7B97F6B-D8B6-4B02-9081-5F0666B140D360DD526C-B8E3-4F63-806E-523A9BA80146

Peter van Velzen
    Admin

Namens Anita Hersevoort. Bezoek op maandag 23 februari 2021.

Wij hebben zeker genoten in hut 8

Hadden onze hoop op de appelvink, en die kwam heel vaak langs. Ook de keep hebben we een paar keer mogen zien en vastleggen.

Het goudhaantje was ons te vlug af, reden om nog iets te wensen over te houden.

De Europese kanarie ben ik niet zeker of dat klopt

Verder hebben wij de sijs (m +vr), koolmees, pimpelmees, merel (m +vr), roodborst, heggenmus, grote bonte specht (m+vr), gaai, goudvink (m), barmsijs (vr), gezien.

Maudy van Ingen
    Verhalenverteller

Fijn dat je een mooie dag gehad hebt. Mooie lijst met waarnemingen, ik zag het gisteren in het logboek al. Barmsijs is best bijzonder, zijn er deze winter weinig. Ik zag in het logboek als ik me goed herinner ook een kleine bonte specht, die noem je in je verslagje niet. De KBS is bij hut 8 ook een heel af en toe waargenomen soort.

Ja die kleine bonte specht hebben we ’s ochtends vroeg wel even gezien, maar helaas geen foto van kunnen maken. Zat laag op de boom links.

De Barmsijs was leuk. Ze waren met z’n tweeën.

barnsijs 05

Peter van Velzen
    Admin

Fijn dat je een mooie dag gehad hebt.

Mooie lijst met waarnemingen, ik zag het gisteren in het logboek al. Barmsijs is best bijzonder, zijn er deze winter weinig.

Ik zag in het logboek als ik me goed herinner ook een kleine bonte specht, die noem je in je verslagje niet.

De KBS is bij hut 8 ook een heel af en toe waargenomen soort.

Maudy van Ingen
    Verhalenverteller

Wij hebben donderdag 18 februari een bezoek gebracht aan deze hut. Het was onze eerste keer en we hebben ervan genoten. Fijne stoelen en mogelijkheden om camera’s op te zetten. Helaas geen zon vandaag dus een uitdaging voor de foto’s. Kachel was heel aangenaam. Top!

We hebben de volgende vogels gezien en op de foto kunnen zetten: Koolmees, pimpelmees, gaai, boomklever, boomkruiper, Grote bonte specht (m/v), goudhaan, barnsijs, groene specht, merel, roodborstje, sijs, heggenmus, holenduif, vink en de eekhoorn.

We hebben de sperwer twee keer laag zien overvliegen, maar helaas zonder landing in de buurt. 😉

goudhaan 02

groene specht 02

koolmees 01

HBN8 gaai 01HBN8 boomklever 01HBN8 barnsijs 04HBN8 Boomkruiper

GBS V 04

Egbert Leertouwer
    Verhalenverteller

Dinsdag samen met een mede lid van de Fodo fotoclub hut 8 bezocht, tijdens onze bezoek was het mooie dat je het landschap zag veranderden door de dooi, wat we uiteraard niet erg vonden, tijdens deze dag hebben we de meest voorkomende vogels gezien nl: de Koolmees, de Pimpelmees, het Roodborstje, de Merel, de Vink zowel het vrouwtje en het mannetje, ook de Gaai kwam ons aan de hut bezoeken, en in de grote bomen voor de hut waren zwermen Gaaien aan het ruzie maken, wat een prachtig gezicht was, tevens waren er diverse Spechten en  Holenduiven kwamen ons bezoeken,   en niet te vergeten de Eekhoorns, deze kwamen ons verblijden met het hun bezoek, zelf zo dat ze voor de hut hun noten oppeuzelde, en het slot stuk van de dag was een bezoek van een paartje Keep, ik had ze nog nooit gezien vandaar dat mijn dag niet meer stuk kun. 20210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC640920210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC643620210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC644420210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC644720210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC687720210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC692720210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC693220210216-16 februari 2021  Vogelhut Nijverdal _DSC6959

Tineke de Vin
    Verhalenverteller

Mijn bericht is niet helemaal goed doorgekomen, zie ik. Foto’s zijn door de tekst geplaatst. en 1 foto zit er niet bij.

Dan maar hier.CHJ_4944-2

Tineke de Vin
    Verhalenverteller

Afgelopen donderdag 11 februari nar hut 8 geweest. Een bijzondere ervaring vanwege de sneeuw die gevallen was. We kwamen 10.00 uur aan, vanwege een file op de A1. De wegen waren goed berijdbaar. De hut ligt in een prachtige omgeving, nu zeker door de sneeuw. CHJ_4710CHJ_4890CHJ_4944-2CHJ_5227-2CHJ_5398-2CHJ_5526-2DSC_3458-3-2DSC_3568Was heel koud in de hut, maar met de kachel werd het behaaglijker. Eerst wat voer gestrooid en vet gesmeerd.. Daarna eindelijk gaan zitten en afwachten wat er komen zou. Altijd heel spannend.  Er kwamen week vogels maar vooralsnog de “gewone”. Maar in de sneeuw is alles anders zelfs met de gewone vogels. Kwam wel even een boomklever langs. Verder op de dag de keep. Maar niet te vergeten de eekhoorn rn die maakte alles goed. Schitterend zo in de sneeuw. Wel gingen om 16.00 uur opruimen want om 17,00 uur moesten we ergens zijn  in Deventer. Maar wat een tegenvaller, de auto bleef doorslippen in de sneeuw en we konden niet weg. (hadden hem op het pad geparkeerd)  Van alles geprobeerd. Gelukkig kwamen er twee mensen aan. Hebben ons geholpen.Waren we heel blij mee.

Al met al, ondanks de  ellende, een prachtige dag.

Jeroen
    Verhalenverteller

Goedemorgen,

gisteren hebben wij HBN 8 bezocht. Om 06hr vertrokken uit Sittard met een grote twijfel wel of niet te gaan. Het weer was bagger maar de stoute laarzen aangetrokken en vertrokken. Buj aankomst hut was ons al vertelt niet door te rijden ivm de modder. Dat was te zien, al tijgerend door de regen en de modder richting hut gelopen. Prefect aangegeven erg duidelijk.
    Aankomst hut gauw naar binnen en de kachel aan gemaakt rolgordijn omhoog, ruit van het vocht moeten ontdoen met de zachte doek die in de hut ligt. Binnen de ventilatoren aan, in mum van tijd helder zicht op de bak. Het bleef regenen en helaas geen enkele vogel voor de hut, die zullen ook gedacht hebben bekijk het veelte slecht weer wij blijven ook binnen. Zo nu en dan een koolmees en de eekhoorns maar het was erg donker hoge ISO trouwens dat is de hele dag wel gebleven, 1600 was minimale.
    Rond 12hr werd het droger en lichter, steeds meer vogels kwamen voor de lens, wel veel de gangbare soorten maar dat mag de pret niet drukken. Alles is aanwezig maar helaas niets onder contract. Han kun je daar wat aan doen😂? Schotel die vogels leuk contractje voor😄.
    We zitten lekker te genieten je moet ervan maken wat de situatie is, is nu eenmaal zo. Een prachtige Gaai kwam voorbij alleen een misvormde snavel maar mooie kleur, koolmezen, pimpelmezen, vinken vliegen aan en af leuk om te zien. Eekhoorns s’morgens aanwezig s’middags niet meer gezien, zullen de buik wel vol hebben gehad.En dan gebeurd het plopt een appelvink uit de lucht, prachtig mijn dag was goed. Vervolgens een 2de man en heel even denk 10 sec te laat voor een foto vrouwtje appelvink.
    Rond 16hr weer naar Sittard terug gereden, prima dag gehad.

koolmees
    pimpelmees
    vink
    roodborst
    merel
    goudhaantje in de struiken links en dennenbomen rechts, te ver voor foto.
    gaai
    boomkruiper
    boomklever
    gbs
    appelvink
    spreeuw enkele hoog in de boom rechts achter
    kramsvogels 15 stuks hoog in de boom rechts achter.

41DF3DBF-9482-478B-B13D-2B88DF12280CB6893282-FE93-4081-962F-7FEE30983D9359333920-BA17-4092-84D5-7A70D8019E9558BDBB6F-EC00-4B50-8CBA-A43BBF47C94A374B9FA7-3C05-454A-9965-5F1354F2DB209F35F8C3-67C1-4C3F-BC83-2533093A79917D6226BF-44EF-4E9C-BB94-D2E03EB84FB7E8F7162A-DE0F-43DD-85BA-A2F05B84A28D

Bert Morelissen
    Verhalenverteller

Op 11 januari 2021 heb ik een dagje me heerlijk vermaakt in hutnr 8. Het weer werkte helaas niet erg mee (een zeer druilerige dag) maar aan de vogelgeluiden te horen zit er van alles in dit bosperceel.

Regelmatig gehoord:

Kramsvogels, Buizerd, Kraaien, sijsjes (mogelijk ook barmsijs maar dat weet ik niet 100% zeker).

Verder liep een haas de hele dag nabij de hut maar wou niet mooi op de foto.

Te fotograferen waren die dag (deze soorten kwamen bij de vijver voor voer en / of water):

Eekhoorns (4-tal, waarvan 2 me opwachten bij aankomst voor het voer!)
    Vinken (heel grote groep, zeer dominant aanwezig)
    Koolmees
    Pimpelmees
    Glanskop
    Boomklever
    Gaai
    Holenduif
    Heggemus
    Roodborst

Ivm het natte weer en de verhoogde vijver is het wat lastiger om het mos & de boomstronken vrij te houden van zaad en vogelpoep. Vooral het zaad kan je nergens een beetje verstoppen in kuiltjes waardoor de setting wat sneller vervuild dan de bij de andere hutten. Vooraf goed schoongemaakt maar vooral de holenduiven maken er een zooitje van (maar ze zien er wel heel mooi uit!). Spannende soorten lieten zich, door het natte weer, niet naar de vijver lokken maar vooral de eekhoorn en holenduiven lieten zich van hun mooiste kanten zienHuMOR210111_0273-1207-EditHuMOR210111_0273-99_DxO-Edit.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

HBN Hut 8 10-01-21 107HBN Hut 8 10-01-21 011HBN Hut 8 10-01-21 051HBN Hut 8 10-01-21 049

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Zondag 10 /1/21 een bezoek aan hut 8 met mooie vooruitzicht wat het weer betreft .

Op tijd van huis vertrokken om voor het eerste licht bij de hut te zijn , bij het klaarmaken van de voerplekjes en het smeren van wat vet zaten de eerste vogels al te kijken of ze konden beginnen met eten .

Spullen binnen klaargezet en Camera uitgepakt en klaar gezet .

Nog te weinig licht voor een foto dus eerst genoten van wat er zoal kwam bij deze hut .

Vooral veel Vinken en enkele Koolmezen lieten zich met regelmaat voor de hut zien deze dag .

De volgende soorten bij de hut gezien en/of kunnen fotograferen .

G.B.S.

Koolmees .

Pimpelmees .

Matkop .

Vink .

Appelvink .  Man

Goudvink . Vrouw

Merel

Roodborst .

Heggenmus .

Boomklever .

Winterkoning .

Holenduif .

Gaai .

Eekhoorn   drie stuks .

Waargenomen op afstand en niet kunnen fotograferen .

Grote groep Kramsvogels , wel bijna bij de vijver maar dorsten het toch niet aan om te landen .

Grote Lijster .

Boomkruiper .

Buizerd .

Houtduif .

Goudvink . Mannen 4 stuks .

Helaas werd het drukker in het bos en kwamen er mensen tot bij de hut kijken , enkele met hond .

De vogels waren verstoord onder andere de Goudvinken groep mannen , nog even blijven zitten maar toch maar alles op geruimd en hut afgesloten .

Dit alles ook gelijk bij de hut beheerder gemeld en gaat men oplossen !!

Een prachtige dag in dit mooie gebied / hut .

Foto’s ga ik later proberen te plaatsen op dit forum .

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Dank je wel 😊. Ik hoop dat morgen de dag net zo mooi begint als vandaag. Al die rijp geeft toch wat extra’s

Succes morgen en veel plezier toegewenst

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie foto’s ondanks het sombere weer @ Sacha .

Altijd leuk als er regelmatig vogels rond de hut te zien zijn, morgen mag ik deze hut bezoeken !

Sacha Bijkerk
    Verhalenverteller

Donderdag 7 januari samen met mijn zus een dag doorgebracht in deze mooie hut. Zeer comfortabel. Wij hebben de kachel niet gebruikt, maar ons gewoon goed aangekleed en we vonden het prima te doen. Wel heel de dag de ventilatoren aan gehad, anders toch condens vorming. Het was heel de dag een drukte voor de hut, dus we hebben genoten. Vooral de eekhoorns en de roodborst en vele vinken zorgden voor vertier. Zoals sommige zeggen geen bijzondere soorten, maar dat vinden wij niet zo belangrijk.  Het was een donkere dag met veel regen, maar in de hut zit je lekker droog

Eekhoorn_DSC7515

Eekhoorn_DSC8553

Glanskop_DSC7659

Roodborst_DSC8214

Roodborst_DSC8350

Groet Sacha Bijkerk

Ard Jan
    Verhalenverteller

Afgelopen maandag (28 december) samen met een collega aan deze hut een bezoek gebracht. Voorspellingen waren de hele week niet al te best, en de dag begon mistig en donker, maar vanaf een uur of 11 brak het zonnetje regelmatig door! Qua soorten was het geen bijzondere dag, maar er waren wel de hele dag veel mezen, vinken en spechten voor de hut. De kachel in de hut is trouwens erg aangenaam! Al met al weer een topdag gehad!

Uiteindelijk hebben we de volgende soorten kunnen zien

• Koolmees
    • Pimpelmees
    • Glanskop
    • Vink
    • Roodborst
    • Merel
    • Boomklever
    • Grote bonte specht
    • Heggenmus
    • Gaai
    • Goudhaan (niet kunnen fotograferen)
    • Kramsvogels (niet kunnen fotograferen, maar een van de hoge bomen op zo’n 50 meter achter de hut zat er de hele dag vol mee)
    • Eenkhoorns

boomklever-7332gaai-7060glanskop-7509grote bonte specht-7410koolmees-6980roodborst-6969vink-7251

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtige foto van de Sperwer @ Peter .

Binnenkort ook weer eens een bezoek aan deze hut , benieuwd of deze ook even kom kijken !!

Peter van Velzen
    Admin

Een sperwer adulte vrouw die er bij hut 8 even netjes voor ging zitten. Licht was voor deze nogal donkere december redelijk, alhoewel ik de diafragma liever nog wat verder had kunnen knijpen. Met een 600 mm prime, en wie de hut kent, weet dat een spewer aan het eind van de bak dan helemaal in beeld krijgen flink passen en meten is. Enjoy. sperwer-female-hut-8_16-12-2020_2_HBN-format

Henk de Groot
    Verhalenverteller

3 december 2020 een grijze, druilerige dag vanuit de hut gadegeslagen.

Toch dertien soorten waargenomen vanuit de hut, met als hoogtepunt het mannetje Goudvink wat snel een slokje kwam drinken. Maar niet alles kwam voor de voor de lens. (Groene Specht, zwarte kraai) Ook veel soorten gehoord, maar die kwamen helaas niet naar beneden (Keep, Barmsijs, Grote Lijster, Kramsvogel, Koperwiek)

Vink, Koolmees, Pimpelmees, Roodborst, Boomklever, Boomkruiper, Merel, Goudvink, Gaai, Grote Bonte Specht, Heggemus, en heel kortstondig een Goudhaantje.DSC_8512DSC_8539DSC_8553

50 berichten aan het bekijken - 1 tot 50 (van in totaal 434)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.