HBN-8 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-8 resultaten

• Dit onderwerp bevat 437 reacties, 77 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 301 tot 350 (van in totaal 438)
  • Auteur
    Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie afsluiting van wat werkzaamheden en dan bijna een uur deze voor de hut .
    Dan zou een ieder ook even blijven zitten .
    Prachtige serie foto’s .

Rick Robaard
    Verhalenverteller

Prachtig!

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Na wat werkzaamheden nog even gezeten bij hut 8 van Han Bouwmeester . Vlak voordat ik weg wou gaan kwam deze juveniele havik nog 45 minuten langs . Ja , dan blijf je toch maar even .
    havikdrink.JPG

havikfront.JPG

havikonhoog.JPG

havikrecht.JPG

havikstretch.JPG

haviktheeye.JPG

Anoniem

Mooi fotoverslag verslag van deze vogelrijke dag.
    Ik was verheugd met de bonte vliegenvanger die je in het westen van het land niet vaak ziet.
    groet,
    Boudewijn
    bontevliegenvangerNijverdal2019080306lqnBP.jpg

Anoniem

Werkelijk hele mooie foto’s en met name de kruisbekken staan er mooi op.
    Prachtige tekeningen en mooi helder.
    Klasse!

Gr,. Helma

john breugelmans
    Verhalenverteller

Dag Peter ik ben blij dat ik je aan een nieuwe soort heb geholpen , zelf had ik deze soort een keer bij hbn 3 met een mooie foto maar dat is al lang geleden . en verder nog wel een paar keer bij andere hutten en dan te kort voor een foto.

Peter van Velzen
    Admin

Eens John, onze “determinatie” was eigenlijk prematuur en vooral gebaseerd op de veronderstelling dat we de al eerder bij deze hut geziene grasmus nu ook zagen.
    Maar de kenmerken, als je een boek bij de hand hebt zijn duidelijk, een braamsluiper.
    Voor mij overigens ook een nieuwe soort voor een hut, dus ben ik wel blij mee.

john breugelmans
    Verhalenverteller

Graag gedaan , ik zou zelf nog blijer zijn met de braamsluiper die zie je toch minder dan de grasmus omdat ze nogal schuw zijn . de bovenkant van de vleugel van de grasmus is wat meer bruin de poten zijn zwart bij de braamsluiper en bij grasmus lichter gekleurd en de braamsluiper heeft 1 zwart veertje aan de zijkant van de vleugel bij de grasmus zijn dit er meer , maar je hebt gelijk ze lijken sterk op elkaar en de verschillen zijn klein.

Anoniem

Dag John. Bedankt voor je compliment! Voor wat betreft de foto van de braamsluiper. Peter en ik gingen er vanuit dat het een grasmus was, maar het kan natuurlijk zijn dat we ons vergist hebben. Braamsluiper en grasmus hebben veel van elkaar weg en verwarring ligt op de loer. Bedankt voor je correctie.

john breugelmans
    Verhalenverteller

schitterende serie foto,s vooral de kruisbekken zijn erg mooi en ook de braamsluiper staat er erg mooi op, ik zie hem alleen niet bij de soortenlijst staan verwisseld met grasmus of tuinfluiter ?

Anoniem

Gisteren voor de tweede keer hut 8 bezocht. Dit keer samen met Peter van Velzen. Aan het eerste bezoek bewaar ik memorabele herinneringen. Niet alleen omdat op die dag de temperatuur in de hut opliep tot meer dan 40 graden, maar vooral ook omdat ik erg veel vogels had gezien en maar liefst 33 soorten.
    Gelukkig waren de weersomstandigheden gisteren beter. Voor wat ik de laatste tijd gewend ben, zelfs vrij optimaal. Een graad of 20 en een enigszins bewolkte lucht waaruit gelukkig geen regen viel. Alleen op het moment van vertrek – zo tegen 18.00 uur – begon het te regenen.

Zo rond een uur of half zeven arriveerden Peter en ik bij de hut, De setting bij hut 8 ziet er goed uit. We hoefden daaraan niet veel te veranderen. Wat me hier vooral aanspreekt is de afwisseling van schors en mos. Ook liggen er mooie stronkjes op de rand en zijn er voldoende takken voor aanvliegende vogels.
    Net als de vorige keer lieten de vogels zich al snel zien. Vooral de vinken waren gisteren erg actief. Niet alleen de gewone vink, maar ook de goudvinken – meerdere paartjes – en een paar juveniele appelvinken lieten zich veelvuldig zien. Ongelofelijk wat een activiteit bij deze hut! Bij veel hutten zie je vooral ’s ochtend veel vogels, maar bij deze hut is het doorlopend een gekrioel van allerlei soorten vogels, ook ’s middags!.
    En andere opvallende en zeer gewenste gast was de kruisbek. Wat is dat toch een schitterende vogel. Zeker vier verschillende individuen verschenen met grote regelmaat voor de hut. Een andere soort die we bij de andere HBNhutten niet zo vaak aantreffen is de grasmus. Dit prachtige vogeltje was eveneens erg actief en liet zich steeds makkelijker fotograferen. Stiekem hoopten we op de kleine bonte specht, maar die liet zich gisteren helaas niet zien. Ook van rovers was gisteren geen enkele spoor. Toch hebben we al met al 29 soorten gezien en was het een bijzonder leuke dag. Zeker als je met z’n tweeën in de hut zit vliegt de tijd voorbij. Peter, nogmaals bedankt voor je gezelschap!
    Ons soortenlijstje: koolmees, pimpelmees, kuifmees, vink, goudvink, appelvink, boompieper, roodborst, putter, merel, houtduif, grasmus, tuinfluiter, GBS, boomkruiper, boomklever, gaai, grote lijster, zanglijster, groenling, gekraagde roodstaart, grauwe vliegenvanger, kruisbek, glanskop, kneu, fitis, tjiftjaf, zwartkop en heggemus.
    Han bedankt voor weer een fijne dag in een tophut!
    HBNkruisbekman4.JPG

KruisbekmanHBN1.JPG

KruisbekmanHBN3.JPG

HBNkruisbekvrouw1.JPG

Grasmus.JPG

HBNgrauwevliegenvanger.JPG

KuifmeesHBN.JPG

HBNvink.JPG

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Maar ook eens met, Han!!!

Gave opname van de kibbelende lijsters!

Gr,
    Marco

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Hoi Marco,

Mooi dat jij nog de kans kreeg om 3 grote lijsters naast elkaar te fotograferen.
    Fraai met die weerspiegelingen.

Met vriendelijke groet,

Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Goh mooie serie zeg ! De groene specht maar de twee discuserende grote lijsters is toch mijn favoriet

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Was idd gaaf, maatje!
    De Kramsvogel had je goed gezien tussen het lijstergeweld.

Gr,
    Maco
    _25E0759.jpg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

En hier de laatste serie van de kleinere vogeltjes.

Met vriendelijke groet,

Frank

297A4489.jpg

297A4585.jpg

297A4609.jpg

297A4794.jpg

297A4716.jpg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

En hier nog een serie….

297A4069.jpg

297A4185.jpg

297A4198.jpg

297A4199.jpg

297A4446.jpg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Afgelopen zaterdag op 03AUG19 hebben Marco, Boudewijn en ik een bezoek aan hut 8 gebracht.
    Om een uur of 3:45 vertrokken we vanuit het westen om uiteindelijk rond 06:00 uur op de plaats van bestemming te zijn.

Eerst hebben we wat nieuwe takken gezocht en een beetje voer geplaatst en daarna beginnen maar.
    Het weer was in ieder geval prima met lichte bewolking.

We zaten nog maar net in de hut en opeens een groene specht voor onze neus!
    Al die jaren wilde deze soort maar niet voor onze lens verschijnen en nu zat die binnen 5 minuten voor de hut. Erg gaaf! Onze schaamsoort was binnen, dus we konden eigenlijk alweer terug naar huis.
    Natuurlijk niet, maar het is natuurlijk wel een fijne binnenkomer ;-)!

Vanaf een uur of 10:00 werd het helemaal druk. Het leek wel een lijster party. Uit het niets opeens 8 jonge merels, 15 grote lijsters en een kramsvogel tegelijkertijd bij de vijver.
    En als je dan net een leuk plekje hebt gevonden om te baden, dan duld je natuurlijk geen concurrent. Opzouten!
    Met name de kramsvogel vond ik bijzonder, omdat het toch wel bekend staat als een wintergast. Kon er een paar foto’s van maken. Helaas zat er alleen wel net een tak voor.

Uiteindelijk hadden we de volgende soorten gezien:

Koolmees, pimpelmees, matkop, roodborst, grote lijster, vink, grote bonte specht, groene specht, merel, glanskop, boomklever, bonte vliegenvanger, grauwe vliegenvanger, tjiftjaf, holenduif, houtduif, zwartkop, grasmus, braamsluiper, appelvink, gaai, gekraagde roodstaart, winterkoning, kramsvogel, heggenmus, kleine barmsijs, tuinfluiter, kuifmees, geelgors, goudvink, fitis en buizerd.

Voor iedereen die deze hut nog gaat bezoeken: Veel plezier!

Met vriendelijke groet,

Frank
    297A3841.jpg

297A4226.jpg

297A4236.jpg

297A4271.jpg

297A4396.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Bericht op de juiste manier geplaatst en foto’s goed ingevoegd Nienke Vriezen .
    Mooie serie foto’s heb je kunnen maken .

Nienke Vriezen
    Verhalenverteller

Op twee augusutus van de nieuwe hut genoten.
    6:30 de hut in en ruim genoeg tijd voordat de regen losbrak in de middag.
    Het was een komen en gaan van volgroeide jongen van allerlei soorten
    Buizerd wel gehoord maar jammer genoeg niet gezien.
    De krolse kat ook een tijdje achter de hut gehad maar die werd gelukkig meest genegeerd.
    Hartelijk dank voor deze nieuwe plek

hoop dat het invoegen van de fotos goed loopt

DSC_4742.jpg

DSC_4883.jpg

DSC_5013.jpg

DSC_5128.jpg

DSC_5460.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Marco!
    Groene specht staat er heel fraai op.
    En nu maar wachten op wat Frank nog in petto heeft-:))

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Een hele mooie serie foto’s Marco .
    Ook nog een Kleine Barmsijs voor de hut prachtige waarneming / foto .

Anoniem

Mooie platen, Marco. Vooral de Groene Specht vind ik erg mooi!

Marco Simonis
    Verhalenverteller

En uiteraard de Kleine Barmsijs!

HBN16.JPG

Marco Simonis
    Verhalenverteller

De andere,
    HBN1-2-3-4.JPG

HBN2-2-3-4.JPG

HBN3.1-2.JPG

HBN3-2-3-4.JPG

HBN4-2-3-4.JPG

HBN6-2.JPG

HBN7-2-3-4.JPG

HBN8-2.JPG

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Nog een keer ;{

HBN21.JPG

HBN20.JPG

HBN19.JPG

HBN18.JPG

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Hier wat foto’s

HBN14.JPG

HBN17.JPG

Marco Simonis
    Verhalenverteller

Op 03-08-2019 was het zover, op naar hut 8.
    Om 03:45 werdt ik op gehaald door, Boudewijn Schreiner om vervolgens Frank Kremer op te halen. Na het bespreken van de wens en schaamsoorten, kwamen we rond 06:00 uur bij de hut, wat aangepast en lekker vers water gepompd, zaten we 06:30 in de hut.
    Ook was het weer zeer meewerkend, lichte bewolking geen plassen in de buurt.
    1 Van die schaamsoorten is de Groene specht, iedereen heeft hem behalve jij. Al snel hoorden wij een Groene Specht en 5 minuten later een jong bij de vijver, de dag kon al niet meer stuk.

Maar vanaf 09:30 werdt het stil, dus maar even een pauze en wat voeren, (wat we bij aankomst hebben geminaliseerd in de hoop op schuwe soorten). Toen ging het helemaal los, de ene na de andere soort bood zich aan.
    Maar de hoofdrolspeler was wel de Groene Specht!
    We hadden 32 soorten, waarvan 2 zeker nieuwe soorten. De eerste is de Kleine Barmsijs, voor de 2e zullen jullie moeten wachten op het verslag van, Frank Kremer 😉

Hans Overes
    Verhalenverteller

Hi Yvonne,

Ik gebruik doorgaans (zo ook voor deze foto’s) een Canon 1D-X met een vaste 300mm lens en een 1.4 teleconverter (dus bij elkaar 420mm) beiden ook van Canon.

Yvonne
    Admin

Hans, dan nog even de vraag: met welke camera en lens fotografeer jij?

Peter van Velzen
    Admin

Hans, helemaal eens. Helaas posten bij lange na niet alle bezoekers hun ervaringen, om niet te zeggen de f meerderheid doet dat niet. Jammer om de door jouw genoemde redenen.

Hans Overes
    Verhalenverteller

@Han en @Jaap,
    Dank voor de complimenten.

@Yvonne
    Dat is het leuke aan een forum als dit.
    Je ziet hoe anderen de compositie van hun foto’s bepalen, je ziet welke bijzondere vogels anderen voor de lens krijgen en je krijgt de kans om van elkaar te leren.
    Daarom is zo’n forum zo waardevol.

Als iedereen dan ook zijn of haar waarnemingen op het forum zou zetten, kan je vooraf een inschatting maken van wat je mogelijk te wachten staat en ben je misschien net even scherper om die ene minder frequente ‘bezoeker’ vast te leggen.

Yvonne
    Admin

Zeker mooi die exif gegevens. Daar kan een beginneling als ik nog iets van leren 🙂

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Hele mooie serie foto’s Hans .
    Ook mooi de exif bij je foto .

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Hans!!

Hans Overes
    Verhalenverteller

Kleine selectie van de foto’s van 23 juli.

Eekhoorn
    EekhoornHBN820180723.JPG
    Exif: f5.6, 1/800s, ISO800

Gekraagde roodstaart
    GekrroodstaartHBN820190723.JPG
    Exif: f6.3, 1/320s, ISO800

Houtduif
    HoutduifHBN820190723.JPG
    Exif: f6.3, /500s, ISO800

Middelste bonte specht
    Mibospecht-1HBN820190723.JPG
    Exif: f6.3, 1/500s, ISO800

Glanskop
    GlanskopHBN820190723.JPG
    Exif: f6.3, 1/160s, ISO400

Klaas Pie
    Verhalenverteller

Wat hebben de bezoekers van hut 8 al een prachtige foto’s geplaatst zeg. Mijn complimenten hoor.

Han Bouwmeester
    Admin

Mooie serie Yvonne en heel fijn dat het je zo goed bevallen is.
    Tja hoe deze wagen op zijn plek krijgen. We hebben een hele fijn HBN team van vrijwilligers waaronder Harm Effing die kan toveren met zijn graafmachine:-))

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Goed gelukt deze foto’s en leuk dat je eerste hut bezoek zo goed bevallen is .
    Veel plezier bij je volgende hut bezoek .

Yvonne
    Admin

En dan nog wat fotootjes erbij

fotoosklein(3van14).jpg

fotoosklein(4van14).jpg

fotoosklein(1van14).jpg

fotoosklein(7van14).jpg

fotoosklein(12van14).jpg

fotoosklein(6van14).jpg

Yvonne
    Admin

Een beetje een late(re) reactie …

Zondag 21 juli was mijn vuurdoop in Hut 8 … of eigenlijk überhaupt in een vogelhut.
    En wat is dat leuk

Vroeg gestart want ik wilde de zonsopkomst meemaken. Dat is gelukt. Om 05.30u zat ik in de fraaie gecamoufleerde wagen. Wat ludiek gedaan zo met die waterplaat!
    Heb mij wel afgevraagd hoe jullie in hemelsnaam die wagen daar hebben gekregen ??? maar goed, dat terzijde.

Je kunt het je nu niet meer voorstellen maar ik begon met een 16graden, wat wind en bewolking en ik was blij dat ik mijn jas had meegenomen. Deze heb ik zelfs nog aangetrokken.

Aangezien het nog redelijk rustig was, heb ik mij eerst maar eens het slidersysteem eigen gemaakt. Het is even wennen maar daarna werkt het prima. En omdat ik toch in mijn upje zat heb ik heerlijk 2 camera’s geïnstalleerd.
    Veel vogels waren in de rui. De gaai zag er met z’n kale kopje bijna ‘gierig’ uit.

Topdrukte was het om 8u. Er zaten voor mij een aantal onbekende soorten bij zoals geelgors, grauwe vliegenvanger en kneu. Om 12u stond het aantal al op 20 en toen ik om 18.30u de hut verliet heb ik 27 soorten gespot. Ook de eekhoorn, een woelmuisje en de eeuwig ‘zeurende’ buizerds boven het wolkendek.

Een heerlijke dag en ondanks dat je alleen maar zit te zitten, gaat de tijd heel snel. Een dag voor herhaling vatbaar en daarom ga ik in augustus een dagje naar hut 5 😀

Han Bouwmeester
    Admin

Dankjewel Hans!
    Tja, uitzonderlijke omstandigheden en aangezien dat de temperatuur in deze hut toch al snel oploopt kan ik me voorstellen dat het doorbijten is.
    Mensen vanaf vandaag krijgen van mij het advies/aanbod om te verplaatsen al blijft dat natuurlijk wrang als je leest dat de vogels er gewoon om blijven komen. Wat lang niet bij alle hutten het geval lijkt overigens.

Hans Overes
    Verhalenverteller

23 juli 2019 was een warme en heel zonnige dag. Het was bij aankomst (07:30 uur) een aangename 18 graden buiten maar de temperatuur liep uiteindelijk op naar 32 graden.
    HBN8 blijkt een fraaie hut, lekker ruim (dus ook voldoende ruimte om de apparatuur en andere ‘zooi’ uit te stallen) met prima stoelen en goed (breed) zicht op de waterbak.

De waterbak was bij aankomst goed gevuld en de bestaande setting was meteen naar onze zin dus we konden ons snel installeren. Nog een meevaller… Je hoeft niet ver te lopen vanaf de auto (altijd prettig als je met kilo’s bepakking de tocht onderneemt).

De hele ochtend was het een af en aan vliegen van veel soorten. Als er al stille periodes vielen, duurden die niet langer dan een paar minuten. De middag (veel warmer) was betrekkelijk stil met vogels maar het bezoek van de middelste bonte specht en daarna de groene specht (beiden rond 12:30 uur) maakte de dag sowieso al geslaagd. Met name de middelste bonte specht stond heel hoog op ons verlanglijstje en was de spreekwoordelijke kers op de taart.

De zon scheen de hele dag uitbundig op de hut en als de thermometer die in de hut hangt de binnentemperatuur aangeeft dan was het daar 38 graden. Pffff… niet eerder zijn we zo vroeg uit een hut vertrokken als vandaag. Het was 16:00 uur en wilden niets liever dan de auto met airco opzoeken.

Waargenomen soorten:
    Merel, Bonte vliegenvanger, Vink, Grote bonte specht, Appelvink, Koolmees, Goudvink,
    Pimpelmees, Boomklever, Zwartkop, Gaai, Groenling, Gekraagde roodstaart, Fitis, Kneu, Houtduif, Boompieper, Zanglijster, Zwarte kraai, Heggenmus, Glans- of matkop, Middelste bonte specht, Groene specht en Geelgors.
    Regelmatig gehoord (maar niet gezien) een of meerdere Buizerds.

Naast deze gevleugelde dieren ook nog een bruin ‘wild’ katje, een rode eekhoorn en een muisje (voor wat het waard is).

Goed bedoeld advies voor degenen die de komende dagen de hut gaan ‘bewonen’: Neem veel drinken mee, trek luchtige kleding aan en bereid je voor op een erg warm verblijf maar…. het is de moeite waard.

Hans

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Hele fraaie serie en wat een soorten worden hier toch gezien.

groet Tom

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterende foto’s Wim!

Anoniem

En de laatste

Hut8-6.jpg

Anoniem

Nog plaatje

Hut8-7.jpg

Anoniem

Zaterdag 20 juli doorgebracht in Hut 8. Was voor ons de eerste kennismaking met deze hut. Vroeg gestart vanwege het slechte weer dat was voorspeld. De soortenteller stond rond 10:00 al boven de 20 en uiteindelijk is deze blijven steken op 30 inclusief de Eekhoorn en een bruinkleurig zwerfkatje dat onder de vijver een goed heenkomen zocht nadat het onweersgeweld rond 11:30 losbarstte. Daarna was het snel bekeken met het feest. Geen vogel meer te bekennen en geef ze eens ongelijk…
    We zijn blijven zitten om droog de auto te kunnen bereiken. Dit lukte uiteindelijk pas rond 16:30. Mooie soorten gezien waaronder de Braamsluiper, Zwarte Roodstaart, Gekraagde Roodstaart, Kneu en Grauwe Vliegenvanger.
    Han: heel fraaie hut en mooie soorten. Wij komen zeker een keer terug als de weergoden iets gunstiger zijn gestemd. Wim en Carolien Hoek

Hut8-1.jpg

Hut8-2.jpg

Hut8-3.jpg

Hut8-4.jpg

Hut8-5.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Yvonne .
    Een mooi dag vandaag en we zien je bericht binnenkort wel in de volgende Categorie: Resultaten per hut

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ aalt26 .
    Mooie serie foto’s en ook een behoorlijke aantal soorten die je gezien heb deze dag .
    Voor een verdere melding van je hut bezoek van HBN Hutten in het juiste hutten forum je bericht plaatsen nl.
    Categorie: Resultaten per hut 1xl-3-4-5-6-7-8-9 .

50 berichten aan het bekijken - 301 tot 350 (van in totaal 438)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.