HBN-8 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-8 resultaten

• Dit onderwerp bevat 437 reacties, 77 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 351 tot 400 (van in totaal 438)
  • Auteur
    Yvonne
    Admin

Zondag 21 juli heb ik mijn ‘vuurdoop’ in deze vogelkijkhut.
    Ik ben benieuwd wat ik allemaal ga zien. Ik laat het jullie weten 🙂

Yvonne

Aalt van Tongeren
    Verhalenverteller

27 vogelsoorten op 18 juli die in of bij de hut kwamen
    appelvinkjong1.jpg

appelvinkjong2.jpg

kleinebontespecht.jpg

kneu.jpg

tuinfluiter.jpg

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Kijk je even niet op het forum en er wordt opeens van alles geplaatst.
    Mooie serie van de groene specht en kleine bonte specht.
    En ook de andere vogeltjes mogen er zeker wezen.

Met vriendelijke groet,

Frank

Berry Bekkering
    Verhalenverteller

Prachtige foto,s Tom , groet Berry

Han Bouwmeester
    Admin

Schitterend!
    In de aanbouwfase, toen het water er net in zat, zag ik hem elke dag op de camera. Daarna waarschijnlijk druk met de kids geweest. Hopen dat hij nu regelmatige gast wordt. Net als de kleine bonte trouwens want dat blijft toch een zeldzame soort voor de hutten

john breugelmans
    Verhalenverteller

schitterende foto,s Tom en prachtige soorten ook !

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Vond deze foto vd Groene Specht ook nog wel de moeite waard om hier te plaatsen.

Groet Tom

groenespecht20194han.jpg

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Hele mooi foto’s Tom.
    En ook hier dus de Groene specht. Wij hadden hem zaterdag al gehoord maar niet voor de hut gehad. Hopelijk zijn de KBS en de Groene specht terugkerende vogels. De KBS is al meermalen gemeld en wie weet gaat dat met de Groene specht ook gebeuren.

groet Martin

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Zoals gewoonlijk weer schitterende foto’s, Tom!

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Wat een prachtige foto’s van de Kleine Bonte Specht en Groene Specht man.

Han Bouwmeester
    Admin

Jemig schitterende beelden laten jullie weer zien zeg!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Staan er nu prachtig op @ Peter .
    Mooie serie .

Peter van Velzen
    Admin

Ok dank.
    Zou jammer zijn van de mooie foto’s.
    Peter

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Hoi Peter, kwam er inmiddels zelf achter, heb ze al opnieuw geupload! Bedankt voor de tip.

Groet Tom

Peter van Velzen
    Admin

Tom, het inmiddels bekende raster probleem. Heel jammer van de foto’s.
    De oorzaak is ook bekend.
    De bestanden die je upload zijn te groot.
    Maximaal formaat langste zijde 1200 pixels, kortste zijde 800 pixels. Vierkant foto’s dus 800 pixels vierkant.
    En bestandsgrootte maximaal 450 kB.
    Op het forum is toegelicht hoe je het beste de bestanden zo kunt maken dat ze zonder raster worden weergegeven.Jammer, want foto’s van een kleine bonte specht zijn toch uniek te noemen.

Ik hoop dat je nog even de tijd vindt om de foto’s te resizen en uploaden.

Peter

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

en nog eentje. Ik kreeg eerst rasters, weet nu wat het probleem is. Als het bestandsgrootte groter is dan 500 kb dan maakt ie een raster.

groenespecht20193zoom.jpg

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Toch nog snel even wat foto’s bewerkt van de Kleine Bonte Specht en het mannetje Groene Specht van vandaag 7-7-2019

Groet Tom Kruissink

kleinebontespechtzoom20192-2.jpg

kleinebontespecht20193zoom-2.jpg

groenespecht20191zoom-2.jpg

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Wat hebben jullie veel soorten vogels gezien. Echt super.
    Mooie beelden hoor, vooral de Kneu.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Afgelopen vrijdag 5 juli had ik het voorrecht om samen met mijn vriendin en ons vaste hutmaatje Peter Wimmers deze hut te bezoeken.
    Tussen 07:00 en 17:00 uur konden we de volgende 30 soorten noteren: koolmees, pimpelmees, kuifmees, glanskop, roodborst, merel, winterkoninkje, boomklever, boomkruiper, boompieper, bonte vliegenvanger, grauwe vliegenvanger, heggenmus, vink, appelvink, goudvink, putter, vlaamse gaai, houtduif, witte kwikstaart, grote bonte specht, fitis, tjiftjaf, geelgors, zwartkop, zanglijster, tuinfluiter, gekraagde roodstaart, zwarte roodstaart en last but not least de kneu.

DSC_4116kopie.jpg

DSC_4484kopie.jpg

DSC_4538kopie.jpg

DSC_4856kopie.jpg

DSC_4975kopie.jpg

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

@ Tom.
    Toch nog een mooie dag geworden gelukkig.
    Ben benieuwd naar je foto’s.

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Vandaag 7 juli 2019 van 7:00 tot 16.15 uur in deze prachtige ruime hut gezeten.
    De dag begon zwaar bewolkt met ook nog ietsje regen, het weer bleef de 1e 2 uur zwaar bewolkt en het was ook een stuk kouder dan de dagen ervoor. Had de 1e 2 uur ook maar 6 soorten en was bang dat het geen goede dag zou worden, die gedachte nam nog toe, toen in het perceel achter het bos een boer met zijn grote machine luidruchtig de motor liet draaien en naast de trekker heen en weer liep. Dit duurde tot ongeveer 9.00 uur. Daarna werd het weer ook iets beter, af en toe wat zon maar toch overwegend bewolkt. de teller liep toch gestaag naar 11- 12 soorten, toen om 11.15 uur de Kleine Bonte Specht een bezoek bracht ad boom ad rechterkant vd bak, zij (want volgens mij een vrouwtje) liet zich mooi fotograferen en ging zelfs even poetsen, toen ze door de plaatstelijke GBS werd verjaagd helaas. de soortenteller liep in de middag toch steeds verder op met mooie soorten zoals o.a. Kneu die je toch lang niet altijd ziet. Om 14.10 uur zag ik in een keer naast de waterbak op de grond tussen het struikgewas een mannetje Groene Specht naar voedsel zoeken, hij bleef helaas in het struikgewas scharrelen en was niet te fotograferen. Maar gelukkig ging hij even later kort in dezelfde boom zitten als waarin de KLeine Bonte Specht zat, kon net een paar foto’s maken en wilde het toestel kantelen om hem er in het geheel erop te krijgen toen ie op de grond landde en eerst wat ging drinken om daarna ook nog korstondig te badderen. Was geweldig om te zien. Ben om 16.15 uur gestopt toen de teller op 26 vogelsoorten stond. Was net op tijd thuis voor de Wk finale vd vrouwen, de boer begon toen ook weer in het land en het was op dat moment zwaar bewolkt, dus besloten om de WK finale te gaan kijken).
    De Buizerds lieten zich de hele dag horen, maar helaas niet zien.

De volgende soorten heb ik voor de lens gekregen : GBS m+v+juv, KBS v, Groene Specht m, Koolmees, Pimpelmees, Glanskop,Roodborst ad+juv,Merel juv, Bonte Vliegenvanger, Heggenmus, Houtduif ad+juv, Goudvink m+v+juv,Zwartkop m+v, Boomkruiper, Vink, Boomklever, Winterkoning, Tjiftjaf, Gaai, Zanglijster, Kneu m+v, Putter, Geelgors m+v, Fitis, Gekraagde Roodstaart m+v en Boompieper,

Han en helpers bedankt dat jullie deze schitterende dag mogelijk hebben gemaakt.
    Volgens volgen later, als ik wat meer tijd heb.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

De KBS kwam aanvliegen van rechts, meteen naar de achterkant en heel kort aan de voorkant. Toch nog 2 foto’s kunnen maken.
    Wat dat groen betreft ga ik nog naar kijken.

Groet Martin

Peter van Velzen
    Admin

Uniek Martin. Dat is toch een zeldzame gast. En zeker flink schuw is mijn ervaring.
    Mooie foto’s ook van leuke momenten, zoals de Boomkruiper en het groepje kneutjes.
    Het kan aan mijn telefoonscherm liggen, maar hebben je foto’s niet een lichte groensteek?

Han Bouwmeester
    Admin

Goh gaaf zeg; de kleine bonte in beeld. Ben ik heel blij mee!
    48 soorten alweer; nou ja zeg! Denk zeker dat we nog wel wat kunnen verwachten hier en heb zo’n gevoel dat beflijster en draaihals hier ook mogelijk zullen zijn.

Han Bouwmeester
    Admin

Fraaie serie weer Martin! Het is best wel uniek dat deze hut zo in het begin als dermate veel vogels trekt.
    De grijze waas weet ik inmiddels dat het door de houtduiven komt die hun verenkalk er in achterlaten. Afgelopen woensdag het water ververst en eens in de gaten gehouden.

En die zwarte kraai mag weg blijven:-)) Hebben in de aanloop flink wat problemen mee gehad met deze brute slopers.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Het was gisteren weer volop genieten in HBN 8. Bij aankomst lag er een waas over het water, stof en stuifmeel. Bij een korte pauze toch geprobeerd met het schepnet het meeste eraf te halen. Dat lukte gedeeltelijk. Verder de hele dag een komen en gaan van vogels. Jammer dat er niet één van de familie Buizerd even langskwam maar dat biedt weer de gelegenheid om nog eens te gaan boeken. Nog niet zo lang in de hut of we hoorden de Groene specht roepen maar helaas bleef het daarbij. Het aantal soorten liep snel op en bij het verlaten van de hut stond de teller op 28 soorten: Koolmees, Pimpelmees, Goudvink, Zwartkop, GBS, Merel, Roosborst, Vink, Bonte vliegenvanger, Fitis, Putter, Zwarte kraai, Boomklever, Gaai, Kneu, Zanglijster, Glanskop, KBS, Boomkruiper, heggenmus, Winterkoning, Appelvink, Tuinfluiter, Groenling, Gekraagde roodstaart, Boompieper, Houtduif, Zwarte roodstaart.

groet Martin Verbeeten

Boomkruiper5476.jpg

Boompieper5691.jpg

Groenling5715.jpg

Kneu5883.jpg

Pimpelmees6068.jpg

Putter5582.jpg

Tuinfluiter5596.jpg

Zwarteroodstaart5820.jpg

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Hallo Han.
    De 2 beloofde foto’s van de Kleine bonte specht.

Ik heb van de data in het logboek foto’s gemaakt en alles eens op een rijtje gezet. Vanaf de eerste ingaven op 7 juni t/m 6 juli zijn er in totaal 48 soorten gezien.
    Ik weet niet of er in de herfst veel trekvogels over dit gebied gaan komen maar ik ga er van uit dat er dan nog een aantal soorten bij gaan komen.
    Weer een toplocatie erbij!!!!

Groet Martin

Kleinebontespecht5492.jpg

Kleinebontespecht5493.jpg

Anoniem

Hoi Han,
    Ons pap heeft een paar foto’s van de kleine bonte specht, voor mij was hij iets te snel, dat is het dan weer een nadeel van een telescoop en telefoon. Maar het voordeel is wel dat ik op de terug weg in de auto alvast foto’s an plaatsen ;-).
    Groetjes Marie-José

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Hallo Han.
    Het was een vlugge jongen. Ik heb 2 foto’s maar niet helemaal scherp. Zal ze morgen op de site zetten.

groet Martin

Han Bouwmeester
    Admin

Mooi en verbluffend hoe snel weer geplaatst. Elke keer weer knap zo met de telescoop.
    Heb je ook beelden van de kleine bonte specht?

Anoniem

En nog een paar

20190706_100107.jpg

20190706_101239.jpg

20190706_104357.jpg

20190706_104511.jpg

20190706_114521.jpg

20190706_150311.jpg

Anoniem

Vandaag 6 juli in hut 8 geweest. Wat een mooie hut zeg! Lekker ruim, mooi uitzicht door het glas en vele mooie soorten.
    De mezen, grote bonte spechten en vinken waren de hele dag aanwezig. Verder is nog kleine bonte specht, goudvinken, kneutjes, appelvink, bonte vliegenvanger gevraagde roodstaart, zwarte roodstaart en tuinfluiter. De buizerds veel gehoord maar niet voor de hut gezien.

20190706_072011.jpg

20190706_074538.jpg

20190706_080815.jpg

20190706_083838.jpg

20190706_090617.jpg

20190706_094257.jpg

20190706_095021.jpg

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

@ Cees .
    Mooie soorten gezien en ook enkele prachtige foto’s hiervan kunnen maken .

Cees
    Verhalenverteller

Bedankt Han en Frank!

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Het zijn ook prachtige soorten Zeno. Gefeliciteerd!
    En Cees, fraaie foto’s van de verschillende vinken en leuk die kopportretten van de buizerd.

Met vriendelijke groet, Frank

Anoniem

Oke, bedankt Frank. Ik ben blij met zowel tuinfluiter als grauwe vliegenvamger. Beide soorten had ik nog niet zo vaak op de foto gezet.

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Nog een mooie serie Zeno!
    De eerste foto is trouwens van een grauwe vliegenvanger (adult, streepjes op de kop en borst en donkere poten) en de 2e foto is inderdaad van de tuinfluiter, zoals Han ook al aangaf.
    Daarnaast staan de buizerd (gaaf dat die zo makkelijk voor de hut durft te komen, meestal zijn ze toch wel schuw) en gekraagde roodstaart er prima op.

Met vriendelijke groet,

Frank

Han Bouwmeester
    Admin

Haha!

Anoniem

Oke, bedankt Han. En….die 34 soorten op een dag die gaan er nog wel komen, ben ik helemaal niet bang voor 🙂

Han Bouwmeester
    Admin

Het blijkt toch een tuinfluiter te zijn. Ook mooi-:))

Anoniem

Dank je Han. Ik heb helaas van die onbekende soort geen extra foto. Dat vogeltje bleef maar heel kort en ik ben al blij dat ik er überhaupt één foto van heb kunnen maken. Zou inderdaad wat zijn als blijkt dat het een nachtegaal is.

Han Bouwmeester
    Admin

Wat een fantastische serie zet je hier neer Zeno! Je had moeite met de achtergronden maar hetbus je wel gelukt want dit is top!

Wat die tweede foto betreft lijkt die wel wat op een nachtegaal maar dan hoop ik.enorm dat je er nog wat meer materiaal van hebt. Die hoeven niet top te zijn natuurlijk maar zou vooral.de staart graag zien. Zou wat zijn. Ik ga intussen even navraag doen

Han Bouwmeester
    Admin

Echt schitterende serie Cees!!

Cees
    Verhalenverteller

En nog twee.

Tuinfluiter.JPG

BuizerdI.JPG

Cees
    Verhalenverteller

Vandaag naar hut 8 geweest. Het eerste wat me opviel was de lekker korte afstand tussen auto en hut, wel prettig als je zwaar bepakt ben. En verder is het een prachtige hut op een mooie locatie.
    Het was vrijwel de hele dag enorm druk met (drinkende) vogels, met ook opvallend veel goudvinken. Uiteindelijk kwamen er 28 soorten voorbij: koolmees, pimpelmees, matkop, zwartkop, appelvink, vink, goudvink, roodborst, merel, zanglijster, grote lijster, winterkoning, kneu, putter, witte kwikstaart, bonte vliegenvanger, gbs, gekraagde roodstaart, tuinfluiter, fitis, boompieper, tjiftjaf, gaai, boerenzwaluw, holenduif, boomklever, boomkruiper en een buizerd. Er vlogen meerdere (jonge) buizerds, roepend, rond de hut, maar dit exemplaar kwam een bad nemen. Helaas deed hij dit op 3-4 meter afstand, waardoor ik met mijn vaste lens niet meer kon dan kopportretten maken 🙂

Buizerd-2.JPG

Goudvink-2.JPG

Appelvink-2-3-4.JPG

PuttersII-2.JPG

Kneu-2.JPG

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Zeno,

Ik zie je foto wel komen en zal er zeker even voor gaan zitten.
    De eerste vogel, moeilijk hoor. Zo alleen van voren heb je toch niet alle informatie. Het vogeltje heeft wel wat van een vliegenvanger, met de streepjes op de kop en vleugeltjes. Ook de donkere pootjes wijzen daarop.
    Maar het snaveltje is misschien wel een beetje aan de ruime maat voor een vliegenvanger. Een tuinfluiter, kan, heb nog nooit een jonge tuinfluiter goed kunnen bekijken. Maar de donkere pootjes.
    Ik ga eens in een paar boeken neuzen.
    De laatste foto is volgens mij een jonge witte kwikstaart. De andere spreken uiteraard voor zich.

Anoniem

HBN.JPG

Tuinfluiter.jpg

Buizerd2HBN.jpg

Gekraagderoodstaartjuveniel.JPG

Gekraagderoodstaart.JPG

ZwartkopHBN-2.jpg

Kwikstaartjuveniel.JPG

Anoniem

@ Peter Bedankt voor je aanbod om te helpen. Ik heb één foto van een kneu die qua compositie wel aardig is, maar die helemaal fout belicht is. Ben benieuwd of jij daar nog iets van kunt maken. Zal hem vanavond even toesturen. Jammer genoeg zijn erg veel foto’s mislukt. Dat heeft niet alleen met de foute belichting te maken, maar ook met de scherpte die niet altijd even precies was. Er gingen afgelopen zaterdag erg veel vogels op de achterste rand van de vijver zitten. Omdat de achtergrond daar enorm fel verlicht was, kreeg je een enorm contrast tussen vogel en achtergrond. Mijn camera had moeite om met zoveel lichtverschil goed scherp te stellen. Daarnaast heb ik verschillende belichtingsmethoden uitgeprobeerd om de felle achtergrond te compenseren, maar het resultaat viel vaak tegen. Of een donkere vogel tegen een veel te lichte achtergrond of een over de hele linie uitgebeten foto met te weinig contrast. Tja, ik heb nog erg veel te leren…

@ Frank Ik twijfelde zelf ook of het toch niet een grasmus is. Bedankt voor je hulp! Ik ben met je eens dat de kneu een prachtig vogeltje is. Helaas zien we hem nog maar weinig. Toch heb ik er afgelopen zaterdag verschillende gezien. Ook een aantal juvenielen. Ja, en een kruisbek. Die gaat nooit vervelen. Echt een geheimzinnige vogel met een wel heel opvallende snavel. Hij valt opeens neer bij de vijver en is ook zo weer verdwenen.

Ik ben benieuwd Frank en Peter of jullie de eerste van onderstaande vogels ook kunnen identificeren. Ik gok zelf op een jonge tuinfluiter. Het volwassen exemplaar heb ik daaronder geplaatst.

Frank Kremer
    Verhalenverteller

Fraaie serie Zeno!
    Wat ziet de kneu er toch prachtig uit en die kruisbek mag er ook wezen.
    De laatste foto is trouwens van een grasmus. Te herkennen aan het roestbruine verenkleed en de oranje poten.
    Bij een braamsluiper zou het verenkleed veel grijzer zijn en daarnaast heeft die donkergrijze poten.

Met vriendelijke groet,

Frank

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Zeno,

de laatste foto is inderdaad van een braamsluiper lijkt me.
    Mooi ook de kneutjes. Mazzel joh dat de buizerd zo poseert.
    En een kruisbek, wie is daar niet idolaat van?
    Als je van de 400 foto’s met een kleurtint me er een van je betere stuurt zal ik in PS de juiste instellingen voor het verbeteren bepalen en je aangeven en die als screenshot sturen.
    Dan moet het eenvoudig zijn om zelf de kleuren en contrasten etc. min of meer weer origineel te krijgen.
    Geen probleem help je graag.
    Peter

50 berichten aan het bekijken - 351 tot 400 (van in totaal 438)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.