HBN-8 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-8 resultaten

• Dit onderwerp bevat 437 reacties, 77 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2021 door .
38 berichten aan het bekijken - 401 tot 438 (van in totaal 438)
  • Auteur
    Anoniem

Bedankt Peter en Han voor de tips. Ik heb nu alle foto’s bekeken en stel vast dat ik ongeveer 400 van de 600 foto’s met een verkeerde instelling hebt gemaakt. Of ik heb per ongeluk een verkeerde toets ingedrukt of mijn camera is van slag. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb inmiddels een aantal foto’s bewerkt. De “match color functie”, heb ik niet kunnen vinden in mijn versie van Adobe. Ik heb de foto’s nu bewerkt door ” automatische tinten” te gebruiken. Dat geeft wel iets een verbetering, maar de foto’s worden er wel vrij hard door. Nou zou dat ook gewoon door het harde licht in de middag kunnen komen.
    Ik plaats hieronder eerst 3 foto’s die ik ’s ochtends tussen ongeveer 6.00 uur en 07.30 uur heb gemaakt. Toen stond mijn camera nog goed ingesteld. Wel was er toen vrij weinig licht waardoor alle foto’s zijn gemaakt met isowaarden tussen de 3000 en 4000 met diafragma 5.6 en een belichting van tussen de 1/100 en 1/160. De foto’s die daaronder staan zijn bewerkt omdat er een bruin zweem over de foto’s hing als gevolg dus van een foute instelling van mijn camera.
    Ik ben benieuwd welke vogel er als laatste te zien is. Ik houd het zelf op een braamsluiper maar zou ook een grasmus kunnen zijn. Wie het weet mag het zeggen.
    KneuHBN2.JPG

KneuHBN.JPG

VliegenvangerHBN.JPG

KruisbekHBN.jpg

PimpelmeesHBN.jpg

N85_8802.jpg

N85_9119.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Ik heb tijdens de bouw (de laatste loodjes daarvan) een braamsluiper gezien dus de kans is best groot dat je gelijk hebt hoor Zeno. Ben benieuwd.

En zoals Peter al aangeeft moet de bruinzweem goed te verhelpen zijn. Lukt het in je raw bestand niet goed kun je in photoshop de Match color functie eens proberen. Mach color, dan ond vinkje aanzetten en schuif terug zetten tot ergens tussen 70 x 90%

Peter van Velzen
    Admin

Hallo Zeno,

indrukwekkende lijst hoor en een record denk ik. 33 soorten, ik geloof niet dat iemand dat aantal op een dag bij andere hutten al eerder had gezien.
    Complimenten voor je uithoudingsvermogen. Tijdens de try out merkten Rob en ik dat de hut heel snel warm werd. Gelukkig heeft Han alert gereageerd en isolatie aangebracht op de hut, maar toen wij er zaten was het buiten (ongeveer) 21 graden en in de hut zo’n 35. Dus als het buiten dan 33 graden is . . . . De isolatie op het dak moet dus al veel goed doen.

Braamsluiper of grasmus. Er leven in Twente veel grasmussen, maar evenzo braamsluipers. Gegeven het biotoop ( de kale stukken achter de hut met hier en daar een boompje) kan een grasmus heel goed hoor.
    Ben benieuwd wat je foto’s laten zien.

Bruinzweem? Dat moet in PS goed te corrigeren zijn lijkt me, als je de RAW opent en met de kleurtemperatuur speelt. Mocht je dat nuttig vinden stuur me dan even een foto op mijn mail adres en ik zal eens zien wat er te doen is.

Hoe die bruinzweem komt: ik vrees inderdaad dat je het knopje van de kleurtemperatuur/white balance instelling hebt verdraaid (ik laat dat altijd op auto staan, niet altijd perfect, maar beter dan ik het kan inschatten).

Klinkt allemaal heel belerend, maar is niet zo bedoeld. Ik heb de gewoonte om elke zoveel (aantal afhankelijk van de actie) opnamen even wat foto’s terug te kijken. En dan merk je (soms/bijna) op tijd dat bijvoorbeeld de belichting nog een stopje of meer verkeerd staat. Dat redt bij mij nogal wat foto’s, maar vraagt tijdens de opwindende momenten wel even discipline.

Succes.

Anoniem

Dank je, Martin.
    Ik heb al gezien dat deze hut weer meer ongebruikelijk soorten laat zien. Zo zag ik bv een braamsluiper. IK twijfel licht want ik had die nog nooit eerder gezien en het kan ook maar zo een andere soort zijn geweest. Ik vind dat de grasmus er wel wat op lijkt. Ik zal er een foto van plaatsen dan kan iedereen meekijken.

Verder wel heel veel vliegenvangers. Nooit eerder zag ik er zoveel op een dag.
    Ik kan natuurlijk geluk hebben gehad met zoveel soorten, maar ik zag in het logboek dat er ook in de dagen voor mijn bezoek rond de 30 soorten zijn gezien. Het was dus niet echt een toevalstreffer. Ook was ik heel verbaasd over de kruisbekken want die had ik absoluut niet verwacht.
    Ik denk dat sperwer de hut nog moet gaan otdekken. Sowieso van rovers geen spoor. Het kan dus ook zijn dat al die kleine soorten zich nog betrekkelijk veilig voelen rond de hut door het geheel afwezig zijn van juist die rovers.
    Wie zal het zeggen.
    Een andere opvallende gast vond ik de boerenzwaluw. Die komen waarschijnlijk vanaf de paardenstal aan de lage esweg aanvliegen. Ik zag er rond het schuurtje nl verschillende vliegen.
    Wie weet wat voor moois ons die hut nog meer gaat brengen. De tijd zal het leren.

Dan een wat vervelend bericht. Ik heb net de foto’s even snel gescreend en stel vast dat ik halverwege de dag waarschijnlijk heb lopen klungelen met de witbalans. Alle middagfoto’s hebben een soort van bruinzweem die ik niet echt kan verklaren. Voor mijn idee heb ik geen instellingen veranderd, maar ja, ik draai nogal veel aan alle knoppen dus het zou kunnen dat er onbedoelld iets versprongen is. Wel balen want een groot deel van de foto’s ziet er nu niet uit. Ook van die misluke foto’s zal ik er een plaatsen, misschien dat iemand van het forum weet wat ik fout heb gedaan.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Prachtige serie Zeno.
    Zo heet en dan nu toch zoveel soorten voor de nieuwe HBN 8. Wat heeft deze hut ons nog meer te bieden.

Martin

Anoniem

Dank je Han.

O ja, voor wat betreft de eekhoorn. Ik heb er in de verte één in de boom zien klimmen. Hij kwam alleen nog niet naar de hut. Wie weet een volgende keer 🙂

Han Bouwmeester
    Admin

Heerlijk verslag weer waarvoor dank Zeno!
    Wat een dag; zowel qua weer als qua vogels. Ik en de biswachter inventarisatie Rick Ruis wisten dat het een goede plek zou zijn maar nu al 33 soorten op een dag had ik niet durven hopen zeg ik eerlijk. Nu ook de kruisbekken er bij dus.
    Wat voor mij nog een zeer opvallende afwezige is, is de eekhoorn. Enorm veel sporen in het bos en tijdens de bouw af en toe gezien maar nog niet op de setting dus. Zal zeker nog komen.

Nou, we wachten je beelden af Zeno!

Anoniem

Ben net terug van mijn eerste bezoek aan hut 8.
    Vanmorgen al vroeg vertrokken en rond 06.15 uur arriveerde ik in NIjverdal. Terwijl ik naar de hut liep, werd ik opgewacht door de buizerd. Dreigend vloog hij zijn rondjes en vol verwachting liep ik naar de hut.
    Mijn eerste indruk was ronduit positief. Een degelijke, ruime hut en een hele doordachte verhoogde vijverpartij. Je moet er maar op komen. De setting behoefde niet veel aanpassing. Die zag er verzorgd uit. Wel zag ik dat er een groene smurrie op de vijver dreef. Ik probeerde met het schepnet de vijver wat te klaren, maar dat lukte niet echt. Ik pompte iets water bij in de hoop dat het watervoppervlak transparanter zou worden, maar dat bleek ook ijdele hoop. Dan maar een wat groenig wateroppervlak.
    Om 06.30 uur zat ik gereed in de hut. Tot 08.00 uur was het relatief rustig, maar daarna kwam er duidelijk meer leven in de brouwerij. Vooral heel veel jonge vogels. De eersten die me opvielen waren jonge bonte vliegenvangers.
    Maar ook heel veel andere jongelingen: roodborsten, pimpelmezen, koolmezen, gekraagde roodstaarten, een enkele appelvink en ….kneutjes.
    De kneu staat best hoog op mijn wensenlijstje en vandaag kreeg ik niet alleen de volwassen exemplaeren voor de lens, maar ook de juvenielen. Wat zijn dat toch prachtige vogeltjes. Jammer dat ze intussen behoorlijk zeldzaam beginnen te worden.
    Om 12.00 uur stond de teller al op 20 soorten. Dat had ik nog niet vaak meegemaakt. Wat weer opviel was het grote aantal bezoeken van de goudvink. Die zie ik de laatste weken echt ongelofelijk vaak. Er waren twee mannetjes goudvinken die steeds samen optrokken. De een zat nog goed in z’n verenkleed, maar de andere had een paar happen uit z’n kraag. Hij zag er daardoor wat gehavend uit. Is dit al de rui???

Ik was intussen benieuwd naar de middagbezoeken. Vorige week in hut 7 viel het helemaal stil naar 12.00 uur. Hoe zou het nu gaan?
    Gelukkig viel het mee. Er waren voortdurend vogels rond de vijver. Geen enorme aantallen, maar toch.

Tegen 13.00 uur landde een buizerd op een dode boomstronk rechts van de vijver. Dat was boffen. Een prachtexemplaar op een tiental meters voor de hut..Ik vermoed dat dit het exemplaar was dat mij ’s ochtends zo enthousiast begroette, maar zeker weten doe ik het niet. Hij bleef daar zeker een kwartier zitten en ik hoopte natuurlijk dat hij bij de vijver zou neerstrijken. Helaas, daar had ie geen zin. Gelukkig kon ik meerdere foto’s maken voordat hij wegvloog.. Het licht was intussen wel ontzetten hard geworden en ook de temperatuur in de hut liep behoorlijk op.
    Tja, dat was voorspeld. Gelukkig heeft Han een isolatielaag op de hut aangebracht waardoor het nog te harden was. Ik had een korte borek aan en een Tshirt. Meer was echt niet nodig. Ook had ik 4 liter water bij me. Dat moest genoeg zijn voor een hele dag. In de loop van de middag werd het warmer en warmer – 34 graden op het warmste punt – en op een gegeven moment vroeg ik me echt af hoe lang ik dat nog ging volhouden.
    Het aantal soorten dat ik zag nam intussen behoorlijk toe. De ene na de andere nieuwe soort diende zich aan. Zo rond drie uur verschenen er zelfs twee kruisbekken voor de hut. Zo te zien een paartje. Het viel me direkt op dat het mannetje vrij flets gekleurd was. Ik heb het niet opgezocht, maar ik vermoed dat kruisbekmannetjes in het voorjaar het felst gekleurd zijn. Desalniettemin: wat een prachtige vogels zijn dat toch. En…nog niet eerder gesignaleerd voor hut 8.
    Over de hele dag zag ik maar liefst 33 soorten. Dat was me nog niet eerder overkomen. Zo rond 18.30 uur hield ik het voor gezien. Ik had meer dan 12 uur in de hut gebivakkeerd en ik kan je verzekeren dat was met die hitte best een lange zit.
    Ik ga komende week de foto’s bekijken en zal de beste hier plaatsen.

Han, nogmaals proficiat met deze fantastische hut en ik hoop er nog vaak te mogen vertoeven.
    O ja de soorten die ik zag:koolmees, pimpelmees, kuifmees, glanskop, merel, zanglijster, vink, appelvink, goudvink, heggemus, roodborst, winterkoninkje, buizerd, gekraagde roodstaart, zwarte roodstaart, tuinfluiter, houtduif, holenduif, gaai, boomkruiper, boomklever, GBS, boompieper, kneu, kruisbek, fitis, tjiftjaf, bonte vliegenvanger, grauwe vliegenvanger, boerenzwaluw, braamsluiper, zwartkop en witte kwikstaart.

Han Bouwmeester
    Admin

Nog even over de watertafel. Vol trots ( :-)) ) een HBN vinding.
    Zo’n 10 jaar geleden alweer bouwde ik hut 2 als een soort testhutje omdat er toen iets speelde rond een hut in een terrein met wilde varkens. Zo kwam ik op het idee en dat is inmiddels flink opgepikt want je ziet het nu wel meer.
    De tafel van hut 8 heb ik met steigerbuis gemaakt met wartels er onder zodat ik hem nog in hoogte kan verstellen mocht dat nodig zijn.Van muizen voorlopig dus nog even geen last:-))

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Prima hut. Ruim, je kunt gemakkelijk achter iemand doorlopen. Je kunt gewoon staan. Die waterbak op poten is helemaal geen probleem is nog gemakkelijk ook om het voor neer te leggen. De aangeklede rand is mooi en hopelijk blijft het mos ook zo mooi groen. Ik ga er van uit dat deze soorten ook regelmatig terug blijven komen.

groet MArtin

john breugelmans
    Verhalenverteller

prachtige foto,s en een mooie hut lijkt me .

Han Bouwmeester
    Admin

Top Ruud!!

Anoniem

Beste mensen,

Hierbij nog een poging ter vervangingen van de foto’s met raster. Allen nu onder de 450KB.

Hut8BPFB1828-2.jpg

Hut8GBSFB1467-2.jpg

Hut8GBSx3FB1296-2.jpg

Hut8GRSFB1279-2.jpg

Hut8MerelFB0719-2.jpg

Groet,

Ruud

Han Bouwmeester
    Admin

Beste mensen,
    Even over de Sirui koppen. Van de 18 koppen die we hebben blijken er een aantal niet oke te zijn. Ik sta daar over in contact met TSE en Sirui en ze gaan allemaal om geruild worden.
    Het blijkt nu dat er een productie serie geweest is die het euvel vertonen en zover ik nu weet zijn elk geval alle drie koppen uit hut 8.
    TSE en Sirui balen hier enorm van en willen op zeker gaan waardoor alle koppen omgeruild gaan worden. Neem wel aan dat hier wat tijd overheen gaat.
    Ik heb er hier nog een aantal liggen welke ik na ga kijken en indien die oke zijn ga vervangen voor die in HBN-8.

Han Bouwmeester
    Admin

Ik zit even op achterstand met het reageren maar dank voor jullie wel erg mooie bijdragen mensen!

@Martin: Er zit een kapstok gelijk rechts van de deur; had je die gezien? Tassen wil ik geen ophang voorziening voor maken want is me te link. De wanden van zo’n schaftwagen zijn niet zo heel dik terwijl tassen vaak zwaar zijn. Zou niet willen dat iemand zijn tas met lenzen op de grond ziet vallen.

De hitte is nog wel een ding; veel meer als de isolatie op het dak waar we nu mee bezig zijn zit er niet in vrees ik.
    Ik zal zo nog even een apart bericht plaatsen over de Sirui koppen.

@Ruud: Jij ook dank voor deze mooie serie! Helaas zitten er een aantal met raster bij. lees even het advies hierin geplaatst door Peter; dan is het opgelost.

Anoniem

Hierbij, zoals beloofd nog een selectie van de vele foto’s van dinsdag 18 juni.

Hut8AVFB1383.jpg

Hut8BPFB1828.jpg

Hut8BVVFB0234.jpg

Hut8GBSFB1467.jpg

Hut8GBSx3FB1296.jpg

Hut8GRSFB1279.jpg

Hut8GVFB1703.jpg

Hut8MerelFB0719.jpg

Groet,

Ruud Scherpenisse

Anoniem

Hele mooie foto’s Martin. Het was inderdaad een topdag en deze hut is zeker een aanwinst.
    Wel vrij benauwd i.v.m. de hitte waardoor we de deur op een gegeven moment iets open gezet hebben.
    Nu nog een klein airco-tje erin?

Ik zal straks nog wat meer foto’s posten.

Hut8fitisklein1520.jpg

Groet,

Ruud

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Hallo Zeno. Dat was idd een top dag. Ik heb als eens zo’n verhoogde watertafel gezien in Zeeuws-Vlaanderen, ik dacht in Clinge. Een boshut van Zeeuwslandschap. Geen idee of die nog bestaat.
    Het waren nu veel jonge vogels dus een beetje “klantenbinding” zou geen kwaad kunnen. Er werd heel weinig met het voer gedaan. Allen de spreeuwen waren zo klaar met de gedroogde meelwormen. Hopelijk komt er geen hele zwerm op de hut af.
    Begin juli weer naar HBN 8 en hopelijk weer een mooie dag.
    Groet Martin

Anoniem

Was echt een topdag Martin! Leuk dat je ook zeldzame soorten als tuinfluiter en zwarte roodstaart hebt gezien. Die zie je niet vaak voor een hut.

Als er nu al zo veel soorten rond de hut zitten, is dat volgens mij een heel goed teken.
    De verhoogde watertafel vind ik heel bijzonder. In landen als Hongarije en Spanje zie je die wel wat meer, maar in Nederland is dat toch wel bijzonder.
    Hoe is dat bevallen? Zo te zien remt dat de vogels niet om een bezoek te brengen aan de hut.

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

nog een paar

4U7A1966.jpg

4U7A2258.jpg

4U7A1894.jpg

4U7A1926.jpg

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

HBN 8
    Mooie ruime hut met een grote waterpartij op hoogte met mos en stukken hout. Rechts, nu nog, mooie niet te hoge en niet te dichte begroeiing waaruit veel vogels tevoorschijn komen. Achter de waterpartij veel ruimte, beetje hetzelfde als bij hut 4 maar dan veel lichter. Links van de hut nog veel ruimte met lage begroeiing.
    In de hut misschien nog een 3-tal haken om evt. jassen en/of rugzak aan op te hangen (of heb ik die niet gezien). Het Sirui schommelkoppen gaan nog een beetje stroef maar dat zal door meer gebruik wel goed komen.
    Weer een TOP-hut erbij.

Dinsdag 18 Juni.
    De dag begon zonnig maar in de loop van de dag was er enkel lichte bewolking met zon. Toch hebben we de iso bijna de hele dag op 1000 gehad met toch nog wat lange sluitertijden.
    De Buizerd was als eerste om ons te verwelkomen maar het waren denk ik meer waarschuwingskreten dan een echt welkom. De hele dag rondom de hut vliegend en schreeuwend. Als snel was het een komen en gaan van vogels waaronder de Tuinfluiter. Deze zou de hele dag regelmatig terugkomen. De vogels kwamen nogal eens in golven te gelijk en meer om te drinken en een bad te nemen dan voor het voer; zijn ze nog niet gewend neem ik aan. Veel jonge Pimpelmezen en andere vogels, die gezamenlijk een bad kwamen nemen.
    Na ruim 11 uur hut bezoek meer dan te vrede naar huis met 29 soorten op de teller.
    Soorten gezien: Buizerd Vink Pimpelmees Fluiter Roodborst GBS Bonte vliegenvanger Koolmees Gekraagde roodstaart Winterkoning Zwartkop Zanglijster Appelvink Fitis Merel Boomklever Goudvink Spreeuw Kuifmees Zwarte roodstaart Matkop Gaai Houtduif Braamsluiper Boompieper Boomkruiper SPERWER Geelgors en tot slot de Witte Kwikstaart.
    In de eerste 15 dagen al 36 soorten gezien.

Han, vrijwilligers en diverse organisaties bedankt.
    Groet Martin

3Q4A9514.jpg

4U7A1725.jpg

4U7A1731.jpg

4U7A1827.jpg

4U7A2004.jpg

4U7A2362.jpg

4U7A2816.jpg

4U7A2859.jpg

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Dank je wel Martin, Han, Jaap en Zeno voor de complimenten.

Anoniem

Prachtige serie Geerie! Veel verschillende soorten en de uiteenlopende achtergronden voegen veel toe. Ik ben heel benieuwd naar deze hut.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Veel plezier dinsdag Martin ,het weer ziet er veelbelovend uit voor veel spektakel !!

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Prachtige serie Geerie .
    Zal deze hut ook eens op de lijst zetten van te doen !!

Han Bouwmeester
    Admin

Heerlijke serie Geerie. Mooi de rustige maar speelse achtergrond met de beoogde mix van de andere hutten en hut 4.
    Dank voor het delen hier!

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Zozo dat ziet er weer prima uit. Ik kan me indenken dat Rob en Geerie Zich wel vermaakt hebben in de nieuwe hut. Op de mooie series foto’s van beiden maak ik op dat onze gevleugelde vrienden het er ook goed naar hun zin hebben. Wij gaan as dinsdag de hut bemannen en hopen net zo’n mooie dag te gaan hebben.
    Ben benieuwd of deze hut net zoveel, of meer, soorten gaat opleveren dan HBN 3 en HBN 7.

groet Martin

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

DSC_0210GekraagdeRoodstaartjuv.jpg

DSC_9963Zwartkopjuv.jpg

DSC_9912Zwartkop♀.jpg

DSC_9411Zanglijster.jpg

DSC_0160WitteKwikstaart.jpg

DSC_9615pimpelmeesjuv.jpg

Geerie Schermer
    Verhalenverteller

Mooie beelden Peter.

Ook ik mocht proefdraaien in de nieuwe hut. Echt supergaaf om dit te mogen doen.
    11 juni heb ik vanaf 7:30 uur tot 18:00 uur in de hut gezeten.
    Een hele ruime hut en een supermooie setting.
    Er was de hele dag veel activiteit bij de hut.
    De Grote Bonte Spechten kwamen met 4 jongen bij de setting.
    Een jong ging zelfs zo dichtbij zitten dat ik een kopportret kon maken.
    Na lange tijd ook weer een Boomkruiper gezien in de boom naast de hut.
    Erg mooi om ook daar foto’s te kunnen maken. Helaas waren ze niet goed gelukt.
    Aan de rechterkant staat ook een boompje waar de vogels in gingen zitten.
    Een zoomlens is in deze hut zeer aan te raden. Vooral als zo dichtbij komen.
    De vogels kwamen natuurlijk heerlijk badderen en drinken.
    In totaal heben wij 23 soorten gezien.
    Ook meerdere jonge vogels.

De soorten die zich hebben laten zien:
    Koolmees en juv
    Zanglijster
    Grote Bonte Specht ♂ en ♀ en juvenielen.
    Vink ♂ en ♀
    Roodborst en verschillende juvenielen
    Merel ♂ en ♀ en juveniel
    Fitis
    Pimpelmees en juvenielen
    Boomkruiper
    Boomklever
    Heggenmus en juveniel
    Staartmees en juveniel
    Goudvink ♂ en ♀
    Zwartkop ♂ en ♀ en juveniel
    Tuinfluiter
    Grauwe Vliegenvanger ♀
    Houtduif
    Winterkoning
    Gekraagde Roodstaart ♂ en ♀ en juveniel
    Bonte Vliegenvanger ♀
    Geelgors ♀
    Witte Kwikstaart
    Buizerd overvliegend.

DSC_9981GekraagdeRoodstaartjuv.jpg

DSC_9959BonteVliegenvanger♀.jpg

DSC_9740GBSjuv.jpg

DSC_9929GroteBonteSpechtjuv.jpg

DSC_0280Goudvink♂.jpg

DSC_0046Geelgors♀.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Dank mensen! En Peter natuurlijk voor het plaatsen van zijn proefdraai beelden.
    Heerlijk dat na maanden zwoegen de eerste resultaten er zo uitzien!
    Ik zeg eerlijk dat ik zelden zo’n goed gevoel heb gehad bij een plek en dat er al zo snel zoveel activiteit is. Ondanks de aanwezigheid van dat buizerdnest want ongetwijfeld invloed zal hebben. Er zit nog slechts een jong op het nest dus we gaan het snel meemaken nu.

Anoniem

Gefeliciteerd Han met deze nieuwe hut.
    De eerste resultaten zijn in ieder geval prachtig!

Martin Verbeeten
    Verhalenverteller

Han heel veel succes met HBN 8. Als er door de jaren heen net zo veel soorten komen als bij de andere hutten dan wordt het weer genieten.

groet Martin

Anoniem

gefeliciteerd met nieuwe hut

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooi start van deze nieuwe HBN hut ,en natuurlijk ook weer enkele mooie foto’s Peter .

Anoniem

Allereerst: Han gefeliciteerd met weer een prachtige hut! De eerste indruk is wat mij betreft geweldig. Zo te zien een heel luxe hut met alles erop en eraan en ook de omgeving mag er zijn.
    Peter en Rob: de foto’s zien er veelbelovend uit. Ben erg benieuwd naar de soorten die zich daar gaan laten zien.

Peter van Velzen
    Admin

En nog enkele foto’s van de andere mooie waargenomen soorten:

appelvink-male-hut-8_07-06-2019_1.jpg

boomkruiper-hut-8_07-06-2019_2.jpg

gekraagde-roodstaart-female-hut-8_07-06-2019_2.jpg

gekraagde-roodstaart-male-hut-8_07-06-2019_1.jpg

witte-kwikstaart-hut-8_07-06-2019_1.jpg

zwartkop-male-hut-8_07-06-2019_1.jpg

fitis-hut-8_07-06-2019_1.jpg

glanskop-hut-8_07-06-2019_1.jpg

Peter van Velzen
    Admin

Op 7 juni bracht ik samen met Rob van Mourick als een van de eersten een bezoek aan deze hut. Een hele eer. Mooie locatie, heel luxe hut, helder, schuin geplaatst glas, de vogels kunnen mooi worden geobserveerd en gefotografeerd.
    Het weer was ons goed gezind, af en toe iets te zonnig, maar je kunt niet alles hebben niet waar.
    Over de dag 26 soorten gezien. Er broedt een buizerd vlak bij de hut, en die laat zich afkeurend horen als je over het voorgeschreven pad naar de hut gaat:

Buizerd-HBN-8-07-06-2019_1.jpg

Opvallend veel jonge vogels, waarbij enkele soorten nog worden gevoerd. Hier als voorbeelden: Grote Bonte Specht, juveniele sijs, juveniele roodborst, juveniele pimpelmees, juveniele zwartkop en juveniele staartmees:

staartmees-juveniel-HBN-8_07-06-2019_1.jpg

grote-bonte-specht-male-plus-juvenile-hu8_07-06-2019_1.jpg

zwartkop-juveniel-hut-8_07-06-2019_1.jpg

sijsje-juvenile-hut-8_07-06-2019_1.jpg

roodborst-juvenile-hut-8_07-06-2019_1.jpg

E118EBDA-A1F7-4937-BA68-0CA6EFE985E5.jpeg

E34F7EF2-E8FD-46BC-8E16-6AF8534BD2C4.jpeg

Voor mij een van de eerste keren was de observatie van een tuinfluiter, heel zenuwachtige vogel, net als bijvoorbeeld de fitis, moeilijk te fotograferen. Verder verschenen o.a. de gekraagde roodstaart, spreeuw, witte kwikstaart, boomkruiper, boomklever en de appelvink.
    In een volgende post nog wat foto’s van die soorten.

Han bedankt, prachtige hut, zal zeker nveel mensen blij maken.

Han Bouwmeester
    Admin

Hut 8, fotohut, op de Sallandse Heuvelrug in samenwerking met Staatsbosbeheer.

Plaats hier je ervaringen en mooiste foto’s.

38 berichten aan het bekijken - 401 tot 438 (van in totaal 438)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.