HBN-9 resultaten

Forums FOTOSCHUILHUTTEN Waarnemingen van hutbezoekers HBN-9 resultaten

• Dit onderwerp bevat 174 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 september 2021 door .
50 berichten aan het bekijken - 101 tot 150 (van in totaal 173)
  • Auteur
    Peter van Velzen
    Admin

Op 10 December een dagje in deze hut geweest. Mijn eerste keer voor deze hut. Heel nette hut, mooi afgewerkt, zeer helder glas en heel fijn is de verwarming (hoewel die tijdens mijn bezoek een storing had).
    Deze hut wordt niet vaak bezocht, maar mijn ervaring van die dag is dat, en het logboek ondersteunt dit, er toch een mooie range van waarnemingen te doen is, natuurlijk afhankelijk van het seizoen.
    Ik had die dag 13 soorten. Ik was speciaal gegaan voor de vuurgoudhaan (die daar vrij regelmatig gezien wordt), en hoewel je die af en toe achter en naast de hut kon horen roepen, en ik bij vertrek een exemplaar in een taxus zag foerageren heeft dit vogeltje zich niet voor het glas vertoond.
    Wel de goudhaan, heel bewegelijk en behoorlijk schuw, zoals meedere soorten. In de loop van de middag wees de plotselinge landing van een sperwer vrouwtje uit waarom. De sperwer sloeg mis, en was ook na enkele seconden weer vertrokken.
    Hier een paar van de foto’s die ik die dag kon maken:

De goudhaan, net voor zijn bad:

goudhaantje-hut-9_10-12-2019_1.jpg

En vol in actie, een duik in het koude water:

goudhaantje-hut-9_10-12-2019_2.jpg

Een ander vertederend vogeltje waar het vrij slecht mee gaat, de zwarte mees:

zwarte-mees-hut-9_10-12-2019_1.jpg

Verder een mooi exemplaar van de matkop, die veel aan de zijkant foerageerde, maar zich nauwelijks voor de hut vertoonde:

matkop-hut-9_10-12-2019_1.jpg

En tenslotte de vrouw sperwer, die zo dichtbij zat dat ik de vogel maar ternauwernood in het “frame” kon krijgen:

sperwer-hut-9_10-12-2019_1.jpg

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Vuurgoudhaan en goudhaantje zijn vrijwel dagelijks te zien. Zijn wel razend bewegelijk, maar er zijn momenten dat je ze goed kan fotograferen.

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldige serie Jan. Echt top en weer de vuurgoudhaan er bij. Daarvoor moet je idd in Friesland zijn.

Peter van Velzen
    Admin

Wow Jan,

prachtige opname van een erg weinig frequente gast bij onze hutten (om niet te zeggen erg zeldzaam).
    Ik zie dat bij deze hut 9 de vuurgoudhaan wel regelmatig gezien wordt, of is dat een vertekend beeld?
    Peter

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Deze opnamen horen bij het vorige verhaal.
    Sperwer-dichtbij.jpg Goudhaantje-1.jpg Goudhaantje-badend.jpg Grote-bonte-specht1.jpg

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Over het algemeen hoef je niet veel te verwachten in deze periode, maar dat betekent niet dat er in de hut niks te beleven valt. Hut HBN-9 heeft u echter wel wat te bieden en dat is de verwarming in de hut en het prachtige glas (geen verlies aan licht en scherpte) en ook nog vogels. Afgelopen week heb ik met plezier een ochtend in de hut gezeten en dat was gewoon een feest. Meer dan 14 soorten kwamen in beeld en daar zaten een paar leuke waarnemingen tussen. U moet gewoon eens een keertje naar Gaasterland komen, want u kunt ook na het bezoek aan de hut nog even langs de IJsselmeerkust kijken vanuit één van de gratis vogelkijkhutten met zicht op allerlei wintergasten. Denk daarbij aan kleine zwanen, zaagbekken, brilduikers en nonnetjes. Kortom de moeite waard om een dagje Gaasterland te boeken.

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Nu het wat droger wordt zie je ook veel meer vogels in beeld komen. Zo nu en dan is het een drukte van belang en soms is het even stil. Echter vaak onverwacht zitten de vogels voor je neus waar je op zit te wachten.
    Gaai-F.jpg Goudhaantje-spetterend-in-bad-F.jpg Matkop-3.jpg Roodborst-mooie-houding.jpg

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Een prima combinatie met de hut HBN-9 zijn de vrij toegankelijke hutten op verschillende locaties in de omgeving: Sondelerleien 9km (wintergasten in het meertje), It Swin bij Elahuizen (10km) met rietvogels en vogelkijkhut op meertje. Oudemirdumerklif uitzichtpunt (4km) met vogels op IJsselmeer, Workum uitkijkbult bij IJsselmeer (16km) kleine zwanen en andere wintergasten, De Bocht van Molkwerum (11km) vogelkijkhut met kans op nonnetjes, pijlstaarten, waterral, kleine zwaan en vele anderen en vogelkijkhut de Ral bij Piaam (25km) allerlei watervogels op IJsselmeer. Dus zeker de moeite waard om een reisje Zuidwest Friesland te plannen.

Annemarie de Kok
    Verhalenverteller

leuk we kijken uit naar de toekomst.

Han Bouwmeester
    Admin

Dank Annemarie en Jan voor het plaatsen van deze resultaten! Ziet er goed uit allemaal en mooi om weer wat te zien uit deze nieuwe hut!
    Goede suggestie Annemarie! Ik kan samen met Jan eens een lijstje maken van vogelhutten in de omgeving want die zijn idd zeker de moeite waard.
    Overigens is het de opzet meer hutten in het noorden te gaan verwezenlijken waarbij het succes van deze hut ook een rol speelt. Maar dar komt helemaal goed volgens mij.

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Een paar foto`s van afgelopen week.

Koolmeesopstam2.jpg

Merelmanspetterenddichtbij1.jpg

Grotebontespecht1f.jpg

Merelvrouw.jpg

Annemarie de Kok
    Verhalenverteller

2 Oktober zijn we, Henk Noordam en ik, naar hut 9 geweest. Het was een regenachtige dag en dus ook tamelijk donker. We kwamen aan bij de hut, en waren aangenaam verrast door de setting, mooie boomstammetjes met paddenstoelen er op om de herfstsfeer te verhogen. We waren heel benieuwd naar de soorten vogels, en ondanks het natte weer kwamen er toch veel kleine soorten badderen o.a. boomklever, pimpelmees, koolmees, roodborst, maar ook de grote bonte specht. Af en toe een stil moment en dan bedachten we hoe het komt dat deze mooie hut wat minder wordt bezocht. Ons idee was dat de hut niet in de buurt ligt van de andere hutten, vaak boek je immers 2 hutten achter elkaar. Maar deze hut is zeer goed te combineren met hutten die in de buurt liggen o.a. de vogelkijkhut de Ral in Piaam. Maar er zijn er nog meer zie http://www.vogelkijkhut.nl Bovendien is het echt een prachtig stukje Nederland, Gaasterland. De verwarming werd toevallig ook geïnstalleerd dus koud is het ook niet meer. Al met al weer een heerlijke dag al denk ik dat het met iets beter weer nog beter vogelen is.

IMG_7011.jpg

HBN9-9907.jpg

HBN9-9995.jpg

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Vorige week hebben bezoekers aan de vogelhut een prachtige dag beleefd. Daar ze zelf geen account voor het Forum hebben aangemaakt, wil ik de resultaten toch wel even delen. De volgende soorten zijn waargenomen: houtduif, boomklever, koolmees, pimpelmees, roodborstje, goudhaan, vuurgoudhaan, gaai, grote bonte specht, vink, winterkoning, keep, matkop, zwarte mees en kuifmees. Deze soorten werden opgetekend in het logboek met daarbij de opmerking: Allemachtig prachtige dag, paar honderd foto`s,
    Keep-vrouw-2.jpg

Zwarte-mees-4-f.jpg

Tjiftjaf.jpg

Winterkoning-dichtbij.jpg

Boomklever-mooi-kleed.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Idd hopen op beter weer want de regen in die mate heeft zeker zijn weerslag. Toch zijn dit twee fraaie beelden!
    Het concept met watertafel hadden we 7 jaar geleden voor het eerst gemaakt bij hut 2 destijds en hebben we nu ook bij HBN 8 en dus 9 gemaakt. Het heeft zo zijn voordelen.
    Dank voor het delen!

Peter van Velzen
    Admin

Hallo, ik heb de foto’s even ingevoegd.

Anoniem

Begin september 2019 zijn bij deze hut appelvinken en kruisbekken waargenomen en gefotografeerd. Reden voor ons om deze hut ook eens te bezoeken. Wij zijn zondag 29 september 2019 naar deze hut geweest. Het heeft die dag bijna continu geregend wat zij weerslag had op het aantal (soorten) vogels wat zich liet zien.

Het werd dan ook een kort lijstje die dag: boomklever, roodborst, vink, grote bonte specht, winterkoning, merel, gaai, pimpelmees.

Meer recent (week 43) zijn er ook de volgende soorten waargenomen: keep, goudhaantje, vuurgoudhaantje, houtduif, matkop.

De hut is verder van alle comfort voorzien, er zijn 2 ophangsystemen voor de camera’s aanwezig. Tevens zijn er stopcontacten aanwezig. Het concept is iets anders dan bij andere hutten. De andere hutten zitten dieper in de grond en kijk je iets boven maaiveld naar de vogels.
    Hut 9 bevindt zich boven de grond en voor de hut vindt je een grote watertafel. Deze is verder met takken en stronken mooi ingericht, ja kan zelf ook e.e.a. toevoegen.

Kortom: zeker voor herhaling vatbaar, dan hopen op beter weer!

Annemarie de Kok
    Verhalenverteller

Gaaf hoor. Mooie foto’s. We gaan ook binnenkort naar deze hut. Ben zeer benieuwd.

Tom Kruissink
    Verhalenverteller

Heel fraai Jan, ik had het geluk deze soort 2 jaar geleden bij hut 7 aan te treffen.

Han Bouwmeester
    Admin

Geweldig Jan! Er schijnt een invasie op gang te komen van deze mooie soort en zoals zo vaak begint het in het noorden-:))

Peter van Velzen
    Admin

Very nice pictures, particularly the vuurgoudhaan, one of my favourites. Compliments.

Peter van Velzen
    Admin

Prachtig, de eerste kleine wintergastjes, althans de bladkoning zeker, en wellicht ook de vuurgoudhaan.

Yvonne
    Admin

Dan heb je m toch mooi op de foto gezet Jan!

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Vandaag bijzondere gast voor de hut. Bladkoning is geen alledaagse waarneming. Het vogeltje zat geen moment stil.
    Bladkoning.jpg

Anoniem

Hallo,

Wij zijn afgelopen zondag (22-Sept) in Hut 9 geweest.
    In totaal 23 soorten gezien: boomklever, koolmees, pimpelmees, grote bonte specht, roodborstje, goudhaantje, vuurgoudhaantje, zwartkop, bonte vliegenvanger, vink, fitis, houtduif, zanglijster, merel, winterkoninkje, appelvink, sijs, matkop, gaai, zwarte mees, staartmees, kruisbek en tuinfluiter.

Bijgesloten een paar van de foto’s
    De rest is te bekijken op: http://www.eijdenberg.nl/index?/category/78-han_bouwmeester_s_vogelhut_9

19A_3066.jpg

19A_3452.jpg

19A_3693.jpg

19A_3788.jpg

Grt, Jan

Michael Joost
    Verhalenverteller

Bedankt!
    HBN9 is definitely worth a visit.
    Ich komme wieder 🙂

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Danke Michael,

Sie haben einige sehr schöne Bilder gemacht und zeigen Ihnen im Forum was hier in Friesland HBN-9 möglich ist.

Michel Roesink
    Verhalenverteller

Lovely shots, Michael ! Love it!

Han Bouwmeester
    Admin

Wauw stunning shots Michael!!
    Yes this glass is a new type what we placed as a test. I placed also a order to place it in hide 5 and 7.
    Thanks for sharing these nice results!

Michael Joost
    Verhalenverteller

Hallo Vogelfreunde!
    I’ve been at HBN9 for the first time on Sunday. Comfortable cabin, nice location and nice collection of forest birds. There was some background noise from a nearby playground, but that didn’t impress the birds. It was very busy until 2:30 pm with 19 species coming for bath, after that longer quiet periods. I also liked the upside-down slider system and the mirror glass which seems to cost less light than at other cabins (… wish this would also be used at HBN5 …)
    VG Michael

MJoost_Moenchsgrasmuecke1.jpg

MJoost_Schwanzmeise1.jpg

MJoost_Gartenbaumlaeufer1.jpg

MJoost_Wintergoldhaehnchen1.jpg

MJoost_Sommergoldhaehnchen1.jpg

MJoost_Sperber1.jpg

Han Bouwmeester
    Admin

Prachtig Jan. Kruisbekken zijn toch wel de krenten in de pap, de slagroom op het toetje; de wens van de fotograaf.

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

De kruisbekken zijn regelmatig op bezoek. De man laat zich even wat minder zien. De zware regenval gaf ook weer mooie beelden. Regendruppels!!!
    Kruisbek-vrouw.jpg
    Kruisbek-vrouw-1.jpg
    Kruisbek-vrouw-drinkend.jpg
    Regendruppels-groot.jpg

Robert Wagter
    Verhalenverteller

ele appelvink liet zich zien.

Robert Wagter
    Verhalenverteller

Bedankt voor het alsnog invoegen van de foto. Inderdaad een prachtexemplaar. Zal de komende dagen nog wel wat resultaten plaatsen.

Peter van Velzen
    Admin

Robert, zoals Jaap aangeeft. In laatste instantie kan Han of ik de foto invoegen, maar dat is inmiddels gebeurd.
    Mooie kruisbek, en fel op kleur.
    Uit de rui neem ik aan en een al wat ouder mannetje.

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Mooi Robert, Zowel de vogel, alsmede de compositie.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Mooie foto .
    Na het selecteren van de foto’s moet je nog toevoegen van foto .
    Dan verschijnt er in dit vak een zin ! als je dit met alle foto’s gedaan heb dan pas je bericht TOEVOEGEN .
    Dit is nog beperkt mogelijk na het plaatsen van je bericht anders kan een beheerder het later nog voor je doen .

Robert Wagter
    Verhalenverteller

Dinsdag de nieuwe HBN-9 hut bezocht in het Rijsterbos in Friesland. Eerst een voorproefje met, voor mij een erg aangename verrassing, een mannetje kruisbek. Wat een vogel! Voor de nieuwsgierigen onder ons, karmijnrood schijnt deze kleur te heten.

PS: ik zie de foto die ik uploadde alleen als bijlage en niet in het bericht. Hoe verhelp je dit?

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Het was druk in HBN-9. Hierbij nog een paar foto`s.

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Vanmorgen de hut weer even op orde gebracht en de setting aangepast. Daarna even gaan zitten met de camera in de aanslag en dat leverde in 90 minuten 20 soorten op. Het weer zit nu erg mee en de vogels komen drinken en baden. De kruisbek was er ook weer eens en dat is toch geen alledaagse waarneming hier in Gaasterland.

Attachments:
    Han Bouwmeester
    Admin

Mooi verslag en resultaten!
    We zullen idd eens extra naar de route kijken. Mocht je een punt hebben waarop we het kunnen verbeteren horen we het graag even.
    Idd jammer van de bijgeluiden. Ik kan me voorstellen dat dit qua beleving wat inbreuk op de dag doet. Gelukkig komen er weer rustiger tijden aan.

Jaap . Deenik
    Verhalenverteller

Een geslaagde dag zo te lezen Nikita .
    Foto’s zien er prachtig uit met alleen de laatste niet toegevoegd aan het bericht ( ree .)

Anoniem

Ik heb inmiddels een paar fotos weten toe te voegen, en dat het idd minder gehorig zal zijn buiten de vakantie periodes. Ik heb genoten van al het moois

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Dank Nikita,

Mooi resultaat, ondanks de kinderen in de omgeving van het bos. Het was het laatste weekend van de vakantie en denk dat iedereen nog even heeft genoten van het fraaie zomerweer. Jammer dat je even de verkeerde parkeerplaats hebt genomen en zal met Han overleggen of er iets in de tekst moet veranderen. Ik tel 20 soorten en dat is een mooi resultaat. Die reeën zijn er bijna iedere dag en drinken soms ook uit de waterbak. Je schreef in het dagboek dat je het een mooie hut vond voor de natuurliefhebbers uit Noord Holland, vanwege de redelijke reistijd. Dat is goed om ook even te vermelden. De trektijd begint eraan te komen en dat kan weer andere soorten opleveren.

Anoniem

Om 5 uur ging de wekker, en om half 6 zat ik in de auto naar Friesland.

De lucht kleurde al mooi roze en het was rustig op de dijk, geen straf om zo wakker te mogen worden.
    rond kwart voor 7 kwam ik op de parkeerplaats (dacht ik), na een stukje het bos in gelopen te zijn en een camping aan mijn linker hand te zien dacht ik al dat het niet klopte. Dus ik loop weer terug pak me telefoon en sta even stil. Nee dit klopt niet ik zit verkeerd. Opeens hoor ik de bosjes ritselen. Ik schrik me rot. (als vrouw alleen in het bos ben je best kwetsbaar)
    Opeens zag ik een ree uit de bosjes vandaan komen die ook van mij schrok. Toch mooi zo een onverwachte ontmoeting.
    Ik zag een vrouw aan komen lopen en vroeg of ze wist of ik goed zat. Ze wist me vertellen dat ik een klein stukje verder moest rijden. Eenmaal op de goede parkeerplaats te zijn was het niet moeilijk meer om de hut te vinden.

Inmiddels was het al rond 10 voor half 8 dat ik de hut in kwam. Ik had er al half 7 willen zijn dus daar had ik flink de balen in.
    De hut was netjes en ruim genoeg, ik kon recht op staan en kon me spullen nog goed wegzetten zonder erover heen te struikelen.
    het statiefsysteem was nieuw voor mij, de schommelkoppen kende ik wel maar deze nog niet. Het bevestigen was makkelijk en sprak voorzich.

In de hut lagen bakjes waar genoeg voer in zat voor 1 dag, erg handig om de juiste hoeveelheid al te hebben.
    Nog even wat voer her en der verspreiden en wachten maar…

In totaal heb ik (denk ik) 19 soorten vogeltjes gezien:
    koolmees, pimpelmees, vink, boomklever, staartmees, grote bonte specht, roodborst, merel, goudhaan, bonte vliegenvanger, glanskop, gaai, gekraagde roodstaart, tjiftjaf, fitis, zwartkop, bonte vliegenvanger, turkse tortel, houtduif en de putter en als verrassing kwam de ree nog 2 keer langs, zowel in de ochtend als in de middag.

Helaas niet de goudvink en/of appelvink gezien waar ik op hoopte

Ik heb het prima naar mijn zin gehad in de hut, ondanks de warmte buiten (27 a 28 graden) was het in de hut goed te doen.
    De elektriciteit vind ik een groot pluspunt, erg handig om je mobiel mee op te laden.
    Wat ik jammer vond was het vele geluid rondom de hut. Het was erg druk vanwege het mooie weer overal en dat was ook wel hoorbaar. Veel gillende kinderen.

IMG_20190825_210335.jpg

IMG_20190825_210159.jpg

IMG_20190825_210304.jpg

Anoniem

Dat is fijn om te horen.
    Mooie fotos.
    Ik hoop zaterdag iets van een appelvink goudvink of groene specht te treffen.
    Ik kan niet wachten tot het zover is, het weer is positief gestemd 24 tot 26 graden

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Bonte-vliegenvanger.jpg

Matkoppen-in-water.jpg

Turkse-tortel.jpg

Tjiftjaf-jonge-vogel-3.jpg

Zwartkop-vrouw-3.jpg

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

Welkom Nikita, De beschrijving over de route is prima en maak je geen zorgen over een zoektocht naar de hut. De wespen zijn inmiddels uitgevlogen en zijn nooit tot last geweest. Ze zaten aan de achterkant in de wand en konden niet binnenkomen. Het weer van de afgelopen periode heeft de waarnemingen wel wat beïnvloed, maar ook op de slechtste dagen waren er toch wel 14 soorten te zien. Vanmorgen was ik nog even in de hut voor het wekelijkse onderhoud en zag de bonte vliegenvanger, tjiftjaf, fitis, zwartkop, matkoppen, pimpel en koolmees en grote bonte spechten in de waterpartij. Ik zal er vanavond wat foto`s van op dit forum zetten. Succes dus!

Anoniem

Goedeavond

Ik mag volgende week deze hut bezoeken.
    Ik hoop dat ik het ga vinden.
    Hoe zit het met de wespen? Ik las een laar paginas terug dat er een wespennest gebouwd werd??
    Weer voor het weekend ziet er gied uit.

Ben benieuwd naar de fotos van de bezoekers die nog gaan

Jan Tijsma
    Verhalenverteller

De liefhebbers die HBN-9 hebben bezocht zijn vrijwel allemaal positief. Natuurlijk zijn de resultaten minder als het weer even tegen zit, maar over het algemeen worden tussen de 14 en 20 soorten gescoord. Om de omgeving aantrekkelijk te houden wordt regelmatig de setting veranderd en dat levert steeds weer andere beelden op.
    Boomklever-in-pose-1.jpg

Grote-bonte-specht-medium.jpg

Merel-man-badend-1.jpg

Roodborst-in-water-2.jpg

Anoniem

Zo heeee….. die heb je mooi te pakken Jan.
    Mooie foto’s!

Gr. Helma

50 berichten aan het bekijken - 101 tot 150 (van in totaal 173)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.